houding Topic.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ankehoix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 19:00

Liaatje363 schreef:
ankehoix schreef:

Erg netjes!
Wel zie ik een beetje pianohandjes.
En is het net een (bijna) sta momentje? Of ga je net weer bijna zitten? Anders is het wel het 'erboven hangen' wat Yelabrenda11 noemde.
Ik vind het een fijn beeld, mooie beenligging en lekker ontspannen. :)

Ik denk dat ik daar sta, heb wel mer foto's en daar zit ik gewoon echt om m'n kont, t is een momentopnamen !

Ja ik denk het ook :+

Evelijn

Re: houding Topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 19:55

@JasmijnJoy, netjes wat ik zie met je haflinger, alleen denk aan je onderbenen, die mogen iets terug liggen.

@YelaBrenda11, op de eerste foto steek je onderbeen echt te ver naar voren... minder je best doen om je hak uit te drukken... eigenlijk moet je voet recht en je enkel in de lijn van oor, schouder, heup. Door je hak te veel uit te drukken steek je je onderbeen naar voren en dan zet je je been eigenlijk vast en kan die niet meer mooi vanuit de heup naar beneden hangen. Bij tweede foto zit je vooral teveel op de lepel van het zadel (en weer dat onderbeen)

@hafjesliefde.... vindt het al mooi eruit zien... je beenhouding is keurig... lijn oor, schouder, heup en enkel is mooi ... je schouders zijn wat te ver naar voren hebt... ipv de schouder bladen mooi in rug... dus even je schouders naar achteren rollen en mooi laten afhangen en dan knikje in je elleboog... handen mooi rechtop met duimen hoogste punt iets meer contact met het bit en dan vrolijk om je heen kijken :)

@Liaatje363... ziet er ook al goed uit... maar ben eigenlijk wel benieuwd of je niet iets te hol in je rug bent (en dus met iets te veel spanning rechtop zit) foto is beetje lastig... zo wit shirt, schuin van voren en misschien sta-moment. Handen heeft ankehoix al wat van gezegd... ben het mee eens beetje pianohandjes.. dat kan netter en dan zal je ook mooier contact kunnen onderhouden in de aanleuning. Misschien heb je wat aan dit filmpje http://youtu.be/lQt4ZXtlyuc Gaat over teugelvoering.

@jilinda, niet zo'n duidelijke foto. Ik vind je wel wat achterover hangen in je lichaam. Heb ook het idee dat je handen niet gelijk zijn. Je duwt op de foto ook net je hak erin.. dus je teen is naar buiten... probeer meer met je kuit te drijven ipv met je hakken.

ankehoix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 19:57

Evelijn schreef:
@JasmijnJoy, netjes wat ik zie met je haflinger, alleen denk aan je onderbenen, die mogen iets terug liggen.

@YelaBrenda11, op de eerste foto steek je onderbeen echt te ver naar voren... minder je best doen om je hak uit te drukken... eigenlijk moet je voet recht en je enkel in de lijn van oor, schouder, heup. Door je hak te veel uit te drukken steek je je onderbeen naar voren en dan zet je je been eigenlijk vast en kan die niet meer mooi vanuit de heup naar beneden hangen. Bij tweede foto zit je vooral teveel op de lepel van het zadel (en weer dat onderbeen)

@hafjesliefde.... vindt het al mooi eruit zien... je beenhouding is keurig... lijn oor, schouder, heup en enkel is mooi ... je schouders zijn wat te ver naar voren hebt... ipv de schouder bladen mooi in rug... dus even je schouders naar achteren rollen en mooi laten afhangen en dan knikje in je elleboog... handen mooi rechtop met duimen hoogste punt iets meer contact met het bit en dan vrolijk om je heen kijken :)

@Liaatje363... ziet er ook al goed uit... maar ben eigenlijk wel benieuwd of je niet iets te hol in je rug bent (en dus met iets te veel spanning rechtop zit) foto is beetje lastig... zo wit shirt, schuin van voren en misschien sta-moment. Handen heeft ankehoix al wat van gezegd... ben het mee eens beetje pianohandjes.. dat kan netter en dan zal je ook mooier contact kunnen onderhouden in de aanleuning. Misschien heb je wat aan dit filmpje http://youtu.be/lQt4ZXtlyuc Gaat over teugelvoering.

@jilinda, niet zo'n duidelijke foto. Ik vind je wel wat achterover hangen in je lichaam. Heb ook het idee dat je handen niet gelijk zijn. Je duwt op de foto ook net je hak erin.. dus je teen is naar buiten... probeer meer met je kuit te drijven ipv met je hakken.

Die foto's waren allebei als voorbeeld voor mij, we hadden het ober 'zitten' in het zadel of 'erboven hangen' :)

xNK

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 20:28

Ik ben benieuwd waar iedereen zijn commentaar op baseert, aangezien iedereen anders denkt.

Ook leuk om te lezen, E-book over je houding http://ruitergevoel.com/

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-13 20:33

Liaatje: Ik vind het echt een heel mooi plaatje,zowel je eigen houding als die van je paard. Ik moet echt een beetje zoeken naar minpunten,want zo op het eerste gezicht ziet het er prima uit. Alleen je handen zijn inderdaad een beetje piano stijl. Verder kijk je precies goed,je houdt je paard 'in de gaten' maar hebt een bredere focus dan alleen de voorkant.

Jilind: Ik vind het een foto met echt wel hier en daar een minpuntje. Je kan wat mij betreft wel een stuk rechter op zitten,schouders iets naar achteren,handen hoger en wat meer dragen en hakken iets uitdrukken. Druk ze zodanig uit dat ze wel naar beneden zijn maar er geen druk op staat,want zoals ankehoix regelmatig noemt ga je staan vanuit je onderbenen/enkels waardoor je je voeten ook weer gaat bewegen (dit had ik zelf een tijdje!)
De 7 die de jury je gaf vind ik het wel waard hoor,op naar een 9 of een 10 !

Verder: ook filmpjes zijn van harte welkom! het blijven ten slotte moment opnames.

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-13 20:34

xNK schreef:
Ik ben benieuwd waar iedereen zijn commentaar op baseert, aangezien iedereen anders denkt.

ik denk op zijn of haar eigen ervaringen. Zoals ik al noemde zijn er ongeschreven regels wat betreft je houding,en meningen.
Daarom is het misschien wel fijn dat er verschillende dingen worden genoemd,zo kan de desbetreffende persoon verschillende tips uitproberen en toepassen wat hij of zij het prettigst vindt :)

xNK

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 20:37

YelaBrenda11 schreef:
xNK schreef:

ik denk op zijn of haar eigen ervaringen. Zoals ik al noemde zijn er ongeschreven regels wat betreft je houding,en meningen.
Daarom is het misschien wel fijn dat er verschillende dingen worden genoemd,zo kan de desbetreffende persoon verschillende tips uitproberen en toepassen wat hij of zij het prettigst vindt :)

Dat begrijp ik, want jullie vinden een houding bijvoorbeeld mooi, terwijl ik toch echt dingen zie waar ik mij aan kan storen, maar wat maakt een houding in jullie ogen zo 'perfect', dat is voor een amazone/ruiter ook prettig om te weten

ankehoix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 20:43

'perfect' vind ik niet te beoordelen op een foto. Het kan er op het plaatje wel heel mooi uitzien terwijl degene juist het paard ontzettend in de weg zit.
Een perfecte houding vind ik als je volledig kan meebewegen met je paard en hem/haar totaal niet in de weg zit. Dan maken voor mij enkele schoonheidsfoutjes weinig uit.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik me ook verbaas over hoe slecht er wordt gezeten op hoog niveau. Ik had het er laatst over met iemand en we zaten wat dingen te bekijken en we kwamen tot de conclusie dat Adelinde niet eens fijn zit. Ze zit heel stil maar zet echt alles strak en vast. Die moet wel al die fitnessdingen nodig hebbem want die moet echt gigantisch sterk zijn. Een ander zal dit niet zo vinden, maar dit is dus mijn mening :)

raichalove

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 20:48

niet echt goed te beoordelen idd maar zoals het er nu uit ziet schouders naar achter borst naar voren en je ellenbogen meer in je zij

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 20:49

Is het niet misschien leerzamer xNK ipv een theoretische discussie te beginnen dat jij je eigen commentaar geeft op de foto's daar leren we dan ook weer van.

Maar om je vraag te beantwoorden... ik ben recreatieruiter met wel interesse in houding en zit... ik ben Centered Riding 2 aan het lezen heb Akasha rijkunst, Wat beweegt de ruiter van Anne Muller gelezen en andere boeken. Daarnaast regelmatig les, kijk ik verschillende you-tube filmpjes en websites om meer te leren.
Dat jij misschien andere dingen ziet... of meer dingen ziet op de betreffende foto's dat kan.. prima juist... en daarom is dit ook een discussie topic. Vanuit die discussie kan je ook leren door proberen de theorie die je al geleerd hebt in 'praktijk' te brengen... gewoon om te controleren of wat je ziet ook door anderen wordt gezien... dat scherpt ook je beoordelingsvermogen en kan je veel van leren. Meer dan alleen maar theorie lezen of alleen maar naar professionals te luisteren.

xVerax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 20:58

Aangezien de vorige foto weer een pagina geleden is, ben ik wel benieuwd hiernaar: (Veelzijdigheidszadel)
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door xVerax op 05-05-13 21:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Martina1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 21:04

ankehoix schreef:
Evelijn schreef:

Die foto's waren allebei als voorbeeld voor mij, we hadden het ober 'zitten' in het zadel of 'erboven hangen' :)

Ik probeer aan mijn pianohandjes te werken, morgen heb ik weer les, ik kan binnenkort wel even een filmpje uploaden zodat het geen momentopname is! Bedankt voor je kritiek want op een gegeven moment zie je je eigen fouten ook niet meer! Super bedankt voor het filmpje en ik zal om het 'vogeltje' denken, haha!

JasmijnJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 12:40

hafjesliefde schreef:
Hey,
Vinden jullie het ok als ik meepraat? Ik ben de laatste tijd heel erg bezig met mijn houding te corrigeren. (want die was vrij tot zeer erg :') ) Het is ook heel leerrijk om zo naar andere mensen hun houding te kijken vind ik :)
Op deze pagina:
- MarloesNatje: Jouw houding ziet er goed uit :) wel iets of wat gespannen?
- JasmijnJoy: Van jou kan ik nog wat leren denk ik :D op de eerste foto zijn je voeten denk ik wel net iets te veel naar voor, maar dat kan ook aan het moment liggen :)

Hier komt mijne:
Eentje waar ik best fier op ben. Ik had op dat moment les centered riding. Heb ik heel veel van geleerd, zelfs van 1 uurtje!
[ Afbeelding ]

Haha bedankt :D
En jij moet proberen naar voren te kijken, en je handen wat hoger, en dichter bij elkaar. Maar daar zitten ook mijn meeste problemen :')

Evelijn schreef:

Bedankt! :D Ik zie bij de andere zoveel tekst staan, en bij mij niet :')
Is dat goed f slecht? :+

JasmijnJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 12:41

xVerax schreef:
Aangezien de vorige foto weer een pagina geleden is, ben ik wel benieuwd hiernaar: (Veelzijdigheidszadel)
[ Afbeelding ]

Ik vind het wel netjes, maar ik vind het her heel gespannen uitzien, niet alleen jou zit. Maar ook het paard.Maar daar hebben we het eentjes niet over.
Je zou kunnen proberen ietsjes je kont naar binnen te "duwen" zodat je net wat rechter zit. Maar dat kan ik niet goed zien op deze foto.

xVerax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 14:15

JasmijnJoy schreef:
xVerax schreef:
[ Afbeelding ]

Ik vind het wel netjes, maar ik vind het her heel gespannen uitzien, niet alleen jou zit. Maar ook het paard.Maar daar hebben we het eentjes niet over.
Je zou kunnen proberen ietsjes je kont naar binnen te "duwen" zodat je net wat rechter zit. Maar dat kan ik niet goed zien op deze foto.

Oke, bedankt ;)
Spanning kan evt. verklaard worden omdat het een wedstrijd was en ik net voor het starten te horen kreeg op een ander paard te moeten (manege) omdat de ander kreupel was.
Maarja, dat zijn geen excuses natuurlijk ;p

JasmijnJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 15:46

xVerax schreef:
JasmijnJoy schreef:

Oke, bedankt ;)
Spanning kan evt. verklaard worden omdat het een wedstrijd was en ik net voor het starten te horen kreeg op een ander paard te moeten (manege) omdat de ander kreupel was.
Maarja, dat zijn geen excuses natuurlijk ;p

Aah joh, zo erg is het nou ook weer niet. En op wedstrijd ben ik ook altijd heel gespannen. En voor als als je dan nog op een ander paard moet :=

xVerax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 15:47

Hahah, ik was vorig jaar ook door naar de kwartfinals van de fnrs zitcompetitie, dus zo bagger is mijn houding niet denk ik :')

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 15:49

xVerax schreef:
[ Afbeelding ]

Ik vind eigenlijk dat je heel netjes zit :j Die spanning zie ik niet eens zo, maargoed dat zal wel aan mij liggen, want ikzelf heb volgens de anderen hier ook last van spanning.
Maar verder netjes rechtop, benen goed, armen ook heel netjes op zijn plaats.. Niet zoveel op aan te merken :)

JasmijnJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 15:52

xVerax schreef:
Hahah, ik was vorig jaar ook door naar de kwartfinals van de fnrs zitcompetitie, dus zo bagger is mijn houding niet denk ik :')

Hahah dat zeker ! :')

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 16:17

@JasmijnJoy... meer dat andere ook al op jou hadden gereageerd en ik soms gewoon niet meer weet te verzinnen... kan vast nog wel meer dingen vinden... maar wou iedereen beetje behandelen .. ik had je ook kunnen overslaan ;)

@xVerax Spanning bij wedstrijd is natuurlijk wel heel normaal.. zie ook wel dat je eigenlijk teveel je best doet, je trekt je rug iets hol zo te zien (foto is niet super) misschien iets te veel aan het denken borst vooruit en rechtop... meestal zorgt dat juist voor meer spanning in je lichaam.

Ik zal trouwens ook foto van mezelf eens gaan zoeken... er is bij mij ook nog wel veel te verbeteren. Ben nu in het bewust onbekwaam stadium :)

JasmijnJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 16:27

Evelijn schreef:
@JasmijnJoy... meer dat andere ook al op jou hadden gereageerd en ik soms gewoon niet meer weet te verzinnen... kan vast nog wel meer dingen vinden... maar wou iedereen beetje behandelen .. ik had je ook kunnen overslaan ;)

@xVerax Spanning bij wedstrijd is natuurlijk wel heel normaal.. zie ook wel dat je eigenlijk teveel je best doet, je trekt je rug iets hol zo te zien (foto is niet super) misschien iets te veel aan het denken borst vooruit en rechtop... meestal zorgt dat juist voor meer spanning in je lichaam.

Ik zal trouwens ook foto van mezelf eens gaan zoeken... er is bij mij ook nog wel veel te verbeteren. Ben nu in het bewust onbekwaam stadium :)

Haha okay, ik bedoelde het niet zeurend voor meer. Maar ik dacht ben ik nou zo slecht? :+

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 16:34

@JasmijnJoy... minder kritiek... en dan denken dat je slecht bent??? :+

Nou foto van mij tijdens een les van paar maand geleden (half maart)

Afbeelding

JasmijnJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 16:44

Evelijn schreef:

[ Afbeelding ]

Haha ja vaag :')

Ik denk je schouders meer naar achter, dan zit je rechter. Dus niet zo naar voor gebogen. En naar voor kijken. Verder heel netjes :)

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 16:46

Evelijn schreef:

[ Afbeelding ]

Vooruit kijken, en schouders wat rechter. Verder tenen naar binnen houden. Meer kan ik eigenlijk niet bedenken.
Wel vind ik dat het een ontspannen beeld geeft.

hafjesliefde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 17:13

Evelijn: naar voren kijken :)