[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel IV

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Djeradalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 18:14

S_en_Z schreef:
Oh wauw wat een hoop deelnemers ineens! Op mijn mobiel kan ik wat lastiger beoordelen dus als ik tijd heb komt dat goed.

Djeradalover op de laatste foto die je toont zie je idd weer een mooie halshouding. Paardje laat zich niet zo snel storen in zijn werk.

Vergeet niet dat het terugvallen in tempo ook te maken kan hebben met jouw naar achter hellende zit. Je geeft dan been veel te ver naar achter maar dan zal hij vaak alleen sukkelig voorwaarts gaan. Wees consequent en probeer je onderrug ietsjes boller te maken. Dat komt je bekken kantelen ten goede (het voelt alleen wat gek in het begin) 1x been is weg. Reageert hij niet geef er dan eens twee korte (geen harde) "schopjes" achteraan. Of 1x doorknijpen (niet te lang!). Reactie is direct ontspanning bieden!

Wanneer jij zeker bent dat jouw zit hem niet vertraagd heeft (ga je dus extra op letten) rijd je zelf een tempootje terug en dan weer op 1x been weg. Reageert hij snel mag je best met een vrolijke stem belonen.

Kwartje zal snel vallen denk ik. Lijkt me een leuke haf om mee te werken!

Hij laat zich idd niet zo snel storen, tis soms ook erg lastig om z'n aandacht erbij te houden, maar als hij eenmaal loopt,dan doet hij super z'n best.
Het zit er zoals ik dan ook begrijp t 'm vooral in dat ik consequenter moet rijden, dat nemen we ook mee in de les en dat is nog een aardig werkpunt voor mij. Bekken kantelen doe ik dan al door wat meer voorover te gaan zitten begrijp ik?

Marvel

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 18:28

Bekken kantelen is onderrug naar voren zetten. Maak je rug eens hol en dan bol, dan voel je al dat je bekken redelijk mee gaan.

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 18:32

ik volg weer :)

DaisyB94

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 18:43

annnepannne schreef:
ik volg weer :)

+1

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 19:01

Djerada asjeblieft niet voorover gaan zitten!

Doe dit eens in je stoel. Benen aan de buitenkanten van je stoel. Handen voor je uit gestoken met je ellebogen in een klein boogje, alsof je op je paard zit. Schouders mooi rechtop. Hoofd mooi recht naar voren. Waarschijnlijk trek je je rug automatisch al hol als je je schouders rechtop zet (heb je jezelf aangeleerd)

Span je buikspieren eens aan (bovenste, vlak onder je ribben) terwijl je uitademt(zucht) door je mond.

Als je het goed doet, voel je dat je rug rechter wordt.. minder hol (dus bol!) en dan voel je dat je billen als het ware in je stoel zakken. Je komt op het achterste van je billen te zitten (op je zitbeenknobbels) Terwijl jouw schouders en hoofd nog mooi recht zijn! (dus niet voorover!)

Als je je rug heel hol trekt.. dan voel je dat jouw billen "omhoog naar achter" gaan.. sommige paarden zijn heel gevoelig op zithulpen en kunnen hier op terugkomen. Je geeft dan zelf dus een tegenstrijdige hulp.. je vraagt namelijk onbewust om terug te komen.. en dan krijgt hij vervolgens been om voorwaarts te gaan.. en daar willen ze weleens wat "loom" van worden.

Hij ziet er niet uit als een flegmatiek paardje. Denk dat je al snel verschil voelt als je het "te pakken" hebt. En idd.. consequent zijn.. dat is altijd belangrijk. Niet als in "straffen".. maar als in "attenderen" :)

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 19:52

Ik lees regelmatig mee en heb ook best fanatiek meegedaan in één van de topics.

Ik wilde toch iets delen met jullie. Ik heb diep respect voor de ruiter van het volgende filmpje:
https://www.facebook.com/#!/photo.php?v ... =2&theater

Isabel Werth op Satchmo zonder zadel, hoofdstel, sporen of zweepje, maar gewoon aan een halster met halstertouw. Ik heb ontzettend respect voor beiden.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 19:58

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 20:01

Dan zie ik graag Uta Graf want dat ziet er goed uit en klik ik Isabel Werth weg. Want laatste vind ik niet fijn om naar te kijken.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 20:05

Jotoma schreef:
Dit is ook wel heel knap:
http://youtu.be/A5XUq56P_I0

dat is met zadel, bitloos-hoofdstel en sporen. Isabel doet het helemaal "bloot" met halster.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 20:18

Ik kan filmpje van Isabel op mn ipad niet zien.. Waarom klikte jij weg plendumaitre?

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-13 20:22

Het typische voorbeeld van het schoolleerpaard dat de kunstjes met 2 vingers in de neus uitvoert, tot zelfs mond openen en klapperen van de tanden.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 21:32

Jotoma schreef:
Ik kan filmpje van Isabel op mn ipad niet zien.. Waarom klikte jij weg plendumaitre?

Persoonlijk vind ik Isabel Werth haar paard niet dürchlassig zoals ik dat op dat niveau graag zou willen zien. Dat is de reden dat zij geen voorbeeld voor mij is. Ik zie haar manier van rijden terug in dit filmpje zonder halster. Die manier van Isabel vind ik anders als die van Uta en in dat filmpje zonder halster zie ik dan ook terug het fijne doorlaten van de hulpen en de verzameling. Want ook het paard van Uta is natuurlijk met bit beleerd en wordt nu met halster gereden en het geheel ziet er goed uit. Alleen al die kont van Uta haar paard vind ik geweldig goed bespierd van waaruit ik concludeer dat paard goed dressuurmatig getraind word, je ziet ook dat hij door de hurken gaat met de piaff (niet altijd even sterk maar dat maakt niet uit).

Kijk laten we wel even heel duidelijk stellen dat ik helemaal niet op dat niveau kan rijden maar ik mag wel vind ik mijn voorbeelden kiezen zoals ik graag zou willen kunnen rijden. Als ik de keuze heb tussen deze twee dan ga ik voor Uta en niet voor Isabel. Je ziet ook heel mooi hoe Uta met haar zit en benen de halve ophouding rijdt (en natuurlijk via teugels aan halster). Ik vind dat Uta mij duidelijk kan laten zien hoe je van achter naar voren rijdt. Ik ben niet iemand die negatief zich wil uitlaten over een ruiter vandaar dat ik het over Uta wil hebben en verder me niet wil uitlaten over Isabel die natuurlijk op heel hoog niveau weet te rijden.
Duidelijk Jotoma?

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 21:49

SheeNegro schreef:
Voor jou en de andere die liever foto's zien ;) :
http://img577.imageshack.us/img577/4702/img54341.jpg
Paardje lief was lekker wakker, je kan ook niet anders met veel wind, bloot velletje en een open veld :Y)
Lekker actief dus en dan vergeet die opslag dat die wel eens stijf kan zijn, de clown :+ Hier probeer ik niet tegen te houden met mijn mijn hand en hem er alsnog naartoe te rijden, niet met zo'n lange teugels als in de piste, want dan ben ik wel eventjes onderweg :')

[ Afbeelding ]
Een beetje verder en daar begint mijn probleem al, dat geen wat ik voel maar je dus over het hoofd ziet.. Het loshangend teugeltje, de verbinding kwijt zijn en als ik dan met mijn been naar mijn hand duw..
Dan krijgen we eerst:
[ Afbeelding ]
Dit is dus wat ik in het miniem ook voel wat hij doet, nu voor de foto's heb ik meer achter zen gat gezeten, om het 1 een beetje uit te lokken, maar ook omdat hij echt wel actiever moest..

http://img90.imageshack.us/img90/6568/img55111.jpg
Hij geeft zich dan toch uiteindelijk wel gewonnen, sneller op deze hand als op de andere..

http://img163.imageshack.us/img163/9163/img56651.jpg
Doorzitten na de galop, stoute hand! In de piste lukt het wel vaker om eraan te denken "handen voor"!

Als hij zelf lekker actief is blijft hij lekker over de benen en zijn de V's wel compleet, maar dan vind ik de halshouding nog niet altijd oké.. Voor deze foto's heb ik echt geprobeerd naar mijn handen toe te rijden, meer als anders. Anders ook wel, maar braver.

SheeNegro, als een paard zo los komt van het bit denk ik wel dat je zélf weer het contact moet zoeken. Uitnodigend, heel licht. Zodat je, als je paard het contact accepteert, weer kunt uitschuiven. IN CONTACT. :j

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 22:03

Jotoma schreef:
Interessant topic dus ik meld me ook. Ik zie overigens voornamelijk foto's ohz, door verschillende omstandigheden ben ik nu helemaal met de basis overnieuw begonnen (grondwerk), mag ik dat hier ook plaatsen?
Ik heb nu nog geen beeldmateriaal, maar zou wel alvast wat vragen willen stellen..

Edit: hier de een foto van september 2011, ik had hem toen 2 maanden:
[ Afbeelding ]

Er volgden zitlessen, cavaletti's lopen, bijgezet longeren en wekelijks rijles.
Foto augustus 2012:
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Echter voor mij geen tevreden resultaat. Ik zie een paard scheef is, schuivend zadel en dit uit zich in spanning maar bijv. ook in de open mond.

Voor nu nog wat materiaal van waar ik nu ben. Loswerken, lange teugel en cavaletti's staan op het menu. Gister merkte ik dat de aanleuning al een stuk prettiger is, echter is het vw nog niet constant.

Ik houd het hier even bij de eerste twee foto's.
Want het verschil is ZO leuk! *\o/*
Nogmaals de eerste foto
Afbeelding
en de tweede foto
Afbeelding
eerste foto: een niet harmonisch beeld. Meer voorbeen dan achterbeen gebruik. Kijk naar de omgekeerde V.
De halslijn vanuit de schoft. In de tweede foto een veel mooier opwaarts en vloeiender beeld.

Er zijn TWEE dingen die er écht uitspringen! *\%/*
1. De minder terugwerkende hand van de amazone in het tweede plaatje <3
2. De staartdracht <3

Tjonge, wat ben ik blij met dat tweede plaatje! Het lijkt wel een ander paard! *\o/*

En dan ga je zeuren over wat beter kan, en zo.. Pff! :')
Ik zou zeggen: sta vooral stil bij wat er al beter IS, en wees daar vooral BLIJ over! :):)
EN wee blij met je paard! <3

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 22:06

Rochlie_ schreef:
Interessant topic, ik doe even mee.
Best spannend voor mij, omdat ik met m'n nieuwe merrie wel wat rijtechnische problemen heb gehad.

Toen ze pas thuis stond, was ze heel erg gespannen. Eerst dacht ik dat het gewoon door de nieuwe omgeving kwam, maar ondertussen weet ik dat ze gewoon een gevoelig paard is dat snel gespannen raakt.

Dit zijn we, de allereerste keer thuis in de piste (mei 2012):

[ Afbeelding ]
In die tijd schudde ze erg met d'r hoofd. Ze liep sowieso erg hoog, en daarbovenop ging ze dan nog eens schudden ook. Erg moeilijk om dan een stille en zachte hand te houden.

[ Afbeelding ]
Ik probeerde haar ruimte te geven en vooral niet te streng te zijn in de mond, omdat ik dacht dat ze zo schudde met d'r hoofd omdat ik te hard was. Dat hielp helaas niet echt.
Op deze foto's is dus een gespannen paard met een harde rug en hals, én een gespannen ruiter, met een geblokkeerde rug en een verkrampte nekhouding te zien.

De volgende foto dateert van een maand later:
[ Afbeelding ]
Het paard loopt misschien al een tikje beter, maar nog steeds weinig tot geen ontspanning.
Ook ikzelf zit er nog steeds maar verkrampt en ineengedoken bij.

Begin september:
[ Afbeelding ]
Ze loopt uit zichzelf meer naar beneden. Ik heb onder begeleiding van een goede lesgever geprobeerd om haar te sterk ontwikkelde onderhals te verminderen en de spieren bovenaan helpen ontwikkelen. Daardoor steekt ze haar hoofd niet meer zo hoog in de lucht.

[ Afbeelding ]
Hier is haar hals best goed, denk ik, maar haar neusje mag een tikje lager.

[ Afbeelding ]
Haar gangen lijken ook ruimer geworden. Ze loopt nu af en toe te diep, maar volgens mijn lesgever is het voor haar beter om iets te diep te lopen dan terug te vallen in haar oude gewoonte en de "hoofd-in-de-lucht" houding.

[ Afbeelding ]

Wat mijn eigen houding betreft: die is verre van perfect. Ik ben nog steeds te veel bezig met haar hoofd, waardoor ik altijd de neiging heb om naar haar te kijken in plaats van rechtdoor. Ook mijn rug is niet kaarsrecht, maar ik vind het wel al beter dan in het begin. Natuurlijk ook omdat zij niet meer zo hard is in haar lichaam. Ze is nog steeds niet volledig ontspannen, maar er is toch vooruitgang zichtbaar.

[ Afbeelding ]
Hier loopt ze achter de loodlijn.

Ik ben ook iets strenger geworden in de hand. Daar was ik bang voor, omdat ik haar zo sneller "in de krul" zou trekken. (Wat ook wel zichtbaar is op de laatste foto) Maar het lijkt wel alsof ze eerst een duidelijk signaal moet krijgen, vooraleer ze goed weet wat er verwacht wordt. Vanaf het moment dat ze ontspant, kan ik dan ook weer met een veel zachtere hand rijden.

Graag wat tips, en opbouwende kritiek. Maar wees lief. :+

Ik had ZO graag iets willen zeggen over foto 5..
Maar ik geef geen commentaar op foto's zonder helm.
Jammer.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 22:09

Agossie schreef:

Heee, Agossie! :)

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 22:11

bertie schreef:
Jammer.

Mag ik vragen waarom? tis natuurlijk verantwoording van de ruiter?

Rochlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 22:15

Snackie schreef:
bertie schreef:
Jammer.

Mag ik vragen waarom? tis natuurlijk verantwoording van de ruiter?

Bovendien kan je dan net zo goed helemaal niets zeggen, dat heeft evenveel toegevoegde waarde :')

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 22:19

SheeNegro schreef:
Het typische voorbeeld van het schoolleerpaard dat de kunstjes met 2 vingers in de neus uitvoert, tot zelfs mond openen en klapperen van de tanden.

Nou.. ik denk dat je niet zo negatief hoeft te doen. :)
De open mond heeft niets te maken met een bit. Gebeurt zelfs tijdens wat lossere 'teugel'/ halstertouw.

Wat ik aan dit filmpje bijzonder vind is dat je ziet hoe dit paard OP ZIT gereden is.
En OP ZIT reageert op de hulpen.

Dat zijn geen truukjes, dat is dressuur rijden optima forma.

Eerlijk gezegd denk ik dat mensen die het niet fijn vinden om te zien nog niet hebben ERVAREN wat het is om op ZIT te rijden.

Op ZIT rijden: de hemel op aarde.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 22:23

bertie schreef:
Jammer.

Rochlie_ schreef:
Bovendien kan je dan net zo goed helemaal niets zeggen, dat heeft evenveel toegevoegde waarde :')

De toegevoegde waarde is dat ik ZEG dat ik niet wil reageren op mensen die zonder helm rijden.
Had ik niets gezegd, dan had ik rijden MET HELM niet gepromoot. :)

Ik vind het belangrijk dat MET HELM gereden wordt.
Mensen die dat ter discussie stellen .. hoe dom kun je zijn. Ik ga de discussie niet meer aan.

Ik geef geen inhoudelijk commentaar meer op berichten waar zonder helm gereden wordt.
Duidelijk genoeg, lijkt me.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 22:32

bertie, jou blog is geniaal!

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 22:32

bertie schreef:
SheeNegro schreef:

Nou.. ik denk dat je niet zo negatief hoeft te doen. :)
De open mond heeft niets te maken met een bit. Gebeurt zelfs tijdens wat lossere 'teugel'/ halstertouw.

Wat ik aan dit filmpje bijzonder vind is dat je ziet hoe dit paard OP ZIT gereden is.
En OP ZIT reageert op de hulpen.

Dat zijn geen truukjes, dat is dressuur rijden optima forma.

Eerlijk gezegd denk ik dat mensen die het niet fijn vinden om te zien nog niet hebben ERVAREN wat het is om op ZIT te rijden.

Op ZIT rijden: de hemel op aarde.

Daarom vind ik het filmje echt helemaal geweldig. Hij schuimt zelfs! Echt diep respect voor ruiters die dit voor elkaar krijgen.
bertie schreef:
Agossie schreef:

Heee, Agossie! :)

Hééé! Bertie!! :D

Ik wil toch even zeggen dat ik het geweldig vind dat jij weer helemaal erbij bent. Sorry dat ik niet gereageerd heb op je mailtje... Is veel gebeurd de afgelopen tijd. :j

Rochlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 22:37

bertie schreef:
bertie schreef:
Jammer.

Rochlie_ schreef:

De toegevoegde waarde is dat ik ZEG dat ik niet wil reageren op mensen die zonder helm rijden.
Had ik niets gezegd, dan had ik rijden MET HELM niet gepromoot. :)

Ik vind het belangrijk dat MET HELM gereden wordt.
Mensen die dat ter discussie stellen .. hoe dom kun je zijn. Ik ga de discussie niet meer aan.

Ik geef geen inhoudelijk commentaar meer op berichten waar zonder helm gereden wordt.
Duidelijk genoeg, lijkt me.

Allemaal goed en wel, als dit een topic over veiligheid was. Ik stel helemaal niet ter discussie dat rijden met helm belangrijk is. Jij zegt dat jij de discussie niet meer aangaat, maar je begint er toch wel zelf lekker over.
In dit topic is jouw statement, hoe duidelijk het ook mag wezen, overbodig. Als jij niet wil reageren op foto's zonder helm, mij best. Dan zwijg je.
Of je reageert op de eerste drie foto's, daarop draag ik namelijk wel een cap. Hetgeen bewijst dat ik dus niets ter discussie stel en bijgevolg ook niet zo dom ben als jij beweert.
Ook heel duidelijk, lijkt me. :)

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 22:47

Rochlie_ schreef:
In dit topic is jouw statement, hoe duidelijk het ook mag wezen, overbodig. Als jij niet wil reageren op foto's zonder helm, mij best. Dan zwijg je.
Of je reageert op de eerste drie foto's, daarop draag ik namelijk wel een cap. Hetgeen bewijst dat ik dus niets ter discussie stel en bijgevolg ook niet zo dom ben als jij beweert.
Ook heel duidelijk, lijkt me. :)

Ja, ik heb je drie eerste foto's MET helm gezien.
Daarom vind ik het zo jammer dat je vervolgens zonder rijdt.

Ik zwijg NIET.
Omdat ik rijden met een helm belangrijk vind.
En omdat mensen mijn bijdragen kennelijk waarderen. :)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 23:14

Rochlie iets minder vijandig graag.

Op Bokt worden veel ruiters door veel jonge ruiters gezien als voorbeeld.

Hoe minder wij reageren op bokkers zonder helm en er iets van zeggen hoe minder er geplaatst worden en des te meer voorbeeldfunctie heeft dit topic.

Ik heb door de jaren heen een hoop hersenletsel gezien van rijden zonder cap en vind dat wij als volwassenen in dit topic er best op aan mogen sturen dat rijden zonder cap niet hoort in onze sport.

[RUI] Op verzoek - de gevolgen van het rijden zonder cap

Al is het maar om de JONGE koppies onder ons te beschermen!

(Voel je vooral niet aangevallen. Dit is gewoon een educatief topic.. Een valhelm dragen hoort gewoon bij de sport)
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 06-02-13 23:26, in het totaal 3 keer bewerkt