Negatieve reacties op Van Vivaldi onder het zadel terecht?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 13:33

anneliesdj schreef:
koliek ed ipv overmatige slijtage.

Valt tegen hoor. Weet je hoeveel paarden met hun 3e, 4e en 5e jaar ingeslapen worden door " atrose" "kissingspines" " HKO" en dergelijke? Spijtig, maar waar.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 13:50

Joscaa schreef:
anneliesdj schreef:
koliek ed ipv overmatige slijtage.

Valt tegen hoor. Weet je hoeveel paarden met hun 3e, 4e en 5e jaar ingeslapen worden door " atrose" "kissingspines" " HKO" en dergelijke? Spijtig, maar waar.

Stel dat dat zo is, ondanks dat er steeds geen cijfers zijn om dat te ondersteunen, dan nog weet je niet waar het van komt. Fokbeleid, voeding, trainingsopbouw, stress etc. kunnen allemaal van invloed zijn op die ontwikkeling. Ik vind het nogal raar om dat maar een factor te kiezen en die de schuld te geven, dat kan je helemaal niet weten
Laatst bijgewerkt door liedje89 op 04-02-13 14:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Ryder

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 13:53

Vergeet daarnaast ook veulensterfte niet, ook die wordt -neem ik aan- meegenomen in die gemiddelde leeftijd.

Overigens, wat betreft die gemiddelde leeftijd: de enige bron die ik zo snel heb kunnen vinden via Google is John Swaab via Horses.nl (bijv in dit artikel: http://horses.nl/opinie/j-swaab-_-11-03 ... -platform/ ), ben wel benieuwd naar zijn bron overigens. Maar er zal zeker wel een kern van waarheid in zitten.

Al geloof ik zelf eerder dat blessures bij paarden met name veroorzaakt worden door onkunde van de ruiter/eigenaar dan door het beleren op jonge leeftijd.

Evelijn

Re: Negatieve reacties op Van Vivaldi onder het zadel terecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 13:55

Ik had bij dat artikel over Van Vivaldi van Horses graag een reactie van John Swaab gehad... ben benieuwd na zijn stukken wat zijn mening dan hierover is.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 15:01

Ik ben het er wel mee eens dat veel paarden ook meer slijtage/problemen krijgen door onkundige training..en dat is in mijn ogen met een slecht manegement.Bijv. niet goed opbouwen in de training,niet optrainen/aftrainen,overvragen in de training,paarden afdwingen ipv dressuurtechnisch rustig de spieren op te bouwen,slechte ondergrond etc. en ja..ik denk dat paarden daar harder van slijten dan dat als ze iets te vroeg maar wel op een fijne manier getraind worden.

Alleen heb ik principeel nog steeds het standpunt dat je er voor 3.5 niet op moet willen gaan zitten..het kan wel met 3 maar gooi hem dan daarna nog een jaar in de wei.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 15:07

Wat ik bijzonder vind is dat er in de reacties gezegt word dat het niet erg is om een hengst van 2,5 jaar te rijden omdat paarden op de renbaan vaak ook al op die leefttijd bereden worden.
Waarom zou het dan niet erg zijn? :+

Hopke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 15:36

Mijn mening over inrijden op 2,5 jarige leeftijd.. Echt te vroeg.
Probleem er word eigenlijk gewoon verwacht dat jij je paard al vrij jong voorstelt.
Als jij je paard zodra deze 3 is nog snel een stoom cursus gaat geven om klaar te zijn... lijkt me dit veel slechter dan dat je een paard dan ja weliswaar wat erg jong toch een rustige opbouw geeft. Ik vind wel dat als je dan ergens je paard onder zadel wilt voorstellen dat je dan toch maar beter rustig op kan bouwen zodat het paard de kans krijgt toch op te bouwen, ook qua spieren en kracht. Jammer dat die wil er eigenlijk is om het paard zo snel onder het zadel voor te stellen.
Ik kan aan zo'n filmpje niet beoordelen hoe lang zo'n ruiter erop zit. Voor hetzelfde is het even warmstappen aan longeerlijn, even rondje stap, rondje draf en rondje galop met ruiter erop en vervolgens weer aan longeerlijn uitstappen. Het hoeft niet meteen zwaar overdreven te worden wat er met het paard word gedaan. Maar blijf het erg vroeg vinden gezien het een feit is dat je paard op die leeftijd nog niet is uitgegroeid en de groeischijven in de benen nog niet eens allemaal gesloten zijn.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-13 02:23

ceasario schreef:
Er is niks mis mee met 3 jarige die aanleg hebben..
zie hier ergens vanaf 0.57 Gribaldi x Krack C x Jazz.
ff later Van Vivaldi

http://www.clipmyhorse.de/en/archive/show/557/13364/

Wat me daar opvalt is dat de hengst op 35min niet regelmatig is achter, maar dat bedoelde je zeker niet :+
Beetje jammer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 02:55

Waar ik me het meest aan erger mbt de reacties van de pro's , is de manier waarop er denigrerend wordt gesproken over de recreatieruiter,hobby fokkers en bassis sporters....

Zonder "ons" bestaat hun werk niet. " wij" zijn hun afzetmarkt. "Wij" zijn het wedstrijd publiek. "Wij" kopen sperma van hun hengsten.
En als "wij" klagen, dat neem je dat serieus.... Punt

Net zoals een bedrijf een klacht van zijn klant serieus moet nemen.

En als je dan echt professioneel bent, dan neem je de klacht serieus, en weerleg je hem serieus. Je licht voor, en legt uit.

Mevr van Baalen die spreekt over dat het paard er gezond en vrolijk uitziet .....en dat "wij" niet moeten zeuren.

En die zin over laffe anonieme bokkers.....het is zo bizar dat ik er om lach, maar het is natuurlijk om te janken.

Er is nog te weinig onderzoek gedaan ( voor zover ik daar beeld van heb), maar blijkbaar heeft een grote groep liefhebbers het gevoel dat 2,5 jaar te vroeg is.

Uiteraard draait en om geld en traditie. Als alle keuringen pas met vier jaar zijn, en de jonge paardencompetities idem, dan is het goedkoper om het dier een jaar langer in de opfok oid te hebben lopen.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 11:22

MariekeB Ik ben het helemaal met je eens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 18:52

Ik snap ook nog steeds niet waarom hengsten niet gewoon een jaar later voorgesteld worden.... Voor dit evenement moest dit paard getraind worden, waaruit blijkt dat het dier nog een stuk eerder dan 2,5 onder het zadel was... Als het hele wereldje een jaar verschuift zou dat niet alleen beter zijn voor de paarden, maar ook zegt de beoordeling wat betreft ontwikkeling meer bij een bijna 4 jarige dan een bijna 3 jarige.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-13 21:50

Dan hoeven ze ook geen hengsten meer af te wijzen omdat ze niet genoeg ontwikkeld zijn.

__YSB__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 14:21

Een jaar langer wachten is een jaar meer kosten, dus dat zal hem helaas niet gaan worden.
Ik ken de familie en het paard... En de manier van doen met zo'n jong paard vind ik totaal ongepast. En ze kunnen me nog wel meer vertellen, maar dit paard wordt vast en zeker wel vaker getraind.

Maxineeeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 16:33

Ik vind dat alsnog die mensen het zelf moeten weten. Het is 'hun' paard . 2,5 jaar vind ik zelf PERSOONLIJK een beetje jong. Maar er zijn mensen die daar anders over denken. Als je je paard op 2,5 jarige leeftijd al hebt beleerd en er veel op rijd. Is de kans eerder dat je paard een doorgezakte rug krijgt . Dat is je eigen keuze . Ik zal zelf rond een jaar of 3 beginnen met beleren. Maar alsnog . Het is HUN paard. Dus HUN beslissing .

Maxineeeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 16:35

MariekeB schreef:
Waar ik me het meest aan erger mbt de reacties van de pro's , is de manier waarop er denigrerend wordt gesproken over de recreatieruiter,hobby fokkers en bassis sporters....

Zonder "ons" bestaat hun werk niet. " wij" zijn hun afzetmarkt. "Wij" zijn het wedstrijd publiek. "Wij" kopen sperma van hun hengsten.
En als "wij" klagen, dat neem je dat serieus.... Punt

Net zoals een bedrijf een klacht van zijn klant serieus moet nemen.

En als je dan echt professioneel bent, dan neem je de klacht serieus, en weerleg je hem serieus. Je licht voor, en legt uit.

Mevr van Baalen die spreekt over dat het paard er gezond en vrolijk uitziet .....en dat "wij" niet moeten zeuren.

En die zin over laffe anonieme bokkers.....het is zo bizar dat ik er om lach, maar het is natuurlijk om te janken.

Er is nog te weinig onderzoek gedaan ( voor zover ik daar beeld van heb), maar blijkbaar heeft een grote groep liefhebbers het gevoel dat 2,5 jaar te vroeg is.

Uiteraard draait en om geld en traditie. Als alle keuringen pas met vier jaar zijn, en de jonge paardencompetities idem, dan is het goedkoper om het dier een jaar langer in de opfok oid te hebben lopen.

Je haalt de woorden uit m'n mond Marieke ! Helemaal mee eens !

Maxineeeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 16:39

ceasario schreef:
anneliesdj schreef:
En ik vraag me af, veel mensen hier geven aan dat ze het geen probleem vinden, geld dat alleen voor dressuurpaarden? ?

Dat jong aanrijden is voor mij niet zo'n probleem.
Maar waar ik zeer veel moeite met heb om getalenteerde paarden sneller dan hun leeftijd het toelaat, d.m.v. door trucs te vroeg op een hoog nivo te krijgen.

[ Afbeelding ]

inderdaad . Dat zie je heel veel. Of dat zo'n apparaat hun benen de heletijd heel ver omhoog duwt als het ware zodat ze hun benen onder het zadel mooi hoog optillen. Dat vind ik echt gewoon buitensporig . Het is een dier . En die hebben ook gevoel . Idd . Ik heb er ook erg veel moeite mee. Als mensen dat doen om ze hoog in de dressuur te laten lopen .