''Mijn instructrice is goed, wánt zij rijdt Z dressuur!''

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vickz

Re: ''Mijn instructrice is goed, wánt zij rijdt Z dressuur!''

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 19:10

Een vriendin van mij is ook zo vol lof over haar instructice alles wat zij zegt is waar wat een ander zegt niet, ookal zeg je net hetzelfde. Ze heeft het constant over haar instructice en vind dat iedereen er maar bij moet rijden. Prima voor mij dat zij er zo blij mee is maar mij kan ze gewoon niet helpen, ik verwacht gewoon andere dingen van een instructice/les.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 20:43

MirandaFuego schreef:
superwoman schreef:
Miranda,ik vind iemand die paarden zadelmak maakt en doorrijd geen ruiter met b niveau. Dat hij nog nooit een wedstrijd heeft gereden,maakt hem nog geen b ruiter. als hij gaat starten,dan wel,maar zal hij wsl binnen no-time op hoger niveau rijden..

Het blijft toch b niveau, omdat het helemaal niet nodig is dat je meer kan dan de basisafrichting.
Meer dat je gevoel hebt voor paarden en goed kan zitten.
En dat je daarmee snel ver kan komen als je zeer ervaren bent, daar zijn we het over eens.

Wat jij wil...
Ik heb liever iemand met veel ervaring incl veel wedstrijdervaring,die het ook nog goed kan uitleggen :)

Btw, was vorig jaar bij een paardje gaan kijken. Eigenaresse reed ze ook in en corrigeerde ze ook,gaf tevens les.
Maar dat was wel een voorbeeldje van iemand die nog geen les moest geven......
Als er nog zoveel mis is aan je eigen houding,dan heb je hwt gevoel ook niet ervaren.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 20:58

Lesgeven is een vak apart.
Ik ken een vrouw die zelf amper op haar paard zit maar wel een ontzettend goed 'oog' heeft.

Ik wil werken vanuit lossigheid en consequentie.
Mijn instructeur moet me daarin kunnen begeleiden.

Vitaquilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 21:04

Mijn eerste reactie na t lezen dan de titel: Whaha!! O:)

Als je een paard heb die alles al kent ben je binnen no time Z ruiter.. maar ken je op een jong paard nog geen B proefje rijden.. Laat staan dat je iemand kan vertellen en begeleiden in het goed rijden van een paard.
Er zijn ook mensen die jaren ervaring hebben en nooit gestart zijn die perfect les geven..

Er moet een klik zijn tussen instructrice, ruiter en paard. Dat maakt de beste resultaten.
Papieren interesseren me niet, Niveau interesseren me niet. Het gaat om het inzicht die de instructeur heeft in de combinatie en die de ruiter een beter inzicht geeft in zijn paard en rijden daarvan.

:o

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-12 21:18

Dat is écht niet waar hoor. Juist Z paarden zijn hartstikke moeilijk. Die hebben heel veel knopjes én die zijn geprogrammeerd door iemand anders.
Als je handig bent en ruitergevoel hebt dan is een jong paard echt niet moeilijker. (al ligt het natuurlijk aan het paard)
Laatst bijgewerkt door Geryon op 19-12-12 21:25, in het totaal 1 keer bewerkt

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 21:24

Hangt natuurlijk van de ruiter af die het paard naar de z heeft gereden en ook van het paard zelf...
Over het algemeen moet het wel makkelijker zijn om met een z paard weer naar de z te rijden.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 21:27

larie, heb eens les gehad van iemand die zelf nog niet eens gestart was met d'r paard en reed netter dan voor te stellen en m'n pony liep beter dan ooit ervoor....of erna >;) en uiteraard ook het tegengestelde meegemaakt, z ruiter waar ik helemaal koekoek van werd omdat ze zulke rare dingen zei

Tenno7

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 21:54

tja.. vindt ik ook zo'n stom argument!

natuurlijk kan een Z ruiter er veel verstand van hebben, maar zie ook menig Z ruiters die er eigelijk niet thuis horen! zegt mij niks!

waar ik vooral op let is waarop ze trainen en waar doen ze het voor.
voor het paard en juist het lichaam van het paard,of omdat de ruiter graag zo hoog mogelijk in de sport wil komen!

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 22:48

er zijn nogal wat z-ruiters die zeggen geen gelul, pony in de krul nou geen haar op me hoofd die eraan denkt ook maar iets van hun aan te nemen

Ellen_1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 22:50

Z-Ruiters rijden natuurlijk op hoog niveau...

MAARRR

Alles wat zij weten en kunnen moeten ze ook kunnen overbrengen op de ruiters...

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 22:52

Niet mee eens... Oke mij instructrice is ook Z1 ruiter, maar die rijd ook gewoon echt goed, meerdere paarden van stal opgeleid, traind nu t paard van mn moeder, en zijn vanaf mei van L1 naar M1 gegaan, ze heeft gewoon veel ervaring en geeft van daaruit les. Maar er zijn ook ruiters die z hebben gereden/rijden op een al opgeleid paard, dat is heel anders dan het zelf allemaal doen, die hebben vaak idd niet de ervaring om overal gelijk mee te hebben of alles te weten

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 22:57

Kunnen doen en kunnen overbrengen, dat zijn twee heeeel verschillende dingen.

Jullie hebben allemaal op school gezeten, of je zit er nog steeds op. Nou, dan ken je toch allemaal wel zo'n eikel van een leraar die niet kan uitleggen? Ik had zo'n natuurkundeleraar: legde heel saai en technisch uit, zowat alles wat ik bij dat vak geleerd heb, haalde ik uit het boek. Nou, die man was echt niet dom, maar een goede leraar was hij niet.

Door die man heb ik zó'n hekel aan exacte vakken gekregen... Als je van zo iemand rijles krijgt, zal het niet veel anders gaan.

Ellen_1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 22:58

musiqolog schreef:
Kunnen doen en kunnen overbrengen, dat zijn twee heeeel verschillende dingen.

Jullie hebben allemaal op school gezeten, of je zit er nog steeds op. Nou, dan ken je toch allemaal wel zo'n eikel van een leraar die niet kan uitleggen? Ik had zo'n natuurkundeleraar: legde heel saai en technisch uit, zowat alles wat ik bij dat vak geleerd heb, haalde ik uit het boek. Nou, die man was echt niet dom, maar een goede leraar was hij niet.

Door die man heb ik zó'n hekel aan exacte vakken gekregen... Als je van zo iemand rijles krijgt, zal het niet veel anders gaan.

Precies...
En niet alleen een hekel aan... Maar je leert ook vaak verkeerde methodes en manieren aan...

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 23:31

Tja, ik ken er ook zat die meerdere paarden vanaf 0 hebben opgeleid maar toch de basis zelf missen en die dus ook niet kunnen overbrengen. Zelfs al ken je die basis door en door, dan is het nog niet zo gemakkelijk om dat over te dragen. Het is zo'n nonsens dat iemand een paar paarden vanaf de lage basis naar de hoge basis heeft gereden en dat een superruiter is. Dan ben ik ook een superruiter :D

Ik heb ook heel veel paarden opgeleid maar ik pretendeer zeker geen les te kunnen geven. Ik heb mijn dochter kunnen begeleiden en haar heel veel kunnen leren maar ik ben blij dat het nu overgenomen is door echte instructrice's die én heel hoog gereden hebben én alle papiertjes hebben die maar mogelijk zijn.
Ik ben liever bescheiden en ken mijn beperkingen.

cmgxlvhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 11:10

als jij een een perfect dressuurpaard hebt ofzo, die alles al kan, dan kun je makkelijk met dat paard naar het z rijden. maar dat wil absoluut niet zeggen dat je verstand hebt van al jonge paarden/pony's en over lesgeven.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 15:54

Anoeska schreef:
Maar wat ik zoek in een instructeur is dat 'ie me niet alleen goed kan leren paardrijden, maar ook goed kan leren wedstrijdrijden.

Zou je mij even willen helpen... want dit snap ik niet. Als je beter paard leert rijden ga je toch ook op wedstrijden beter rijden? Leren paardrijden houdt toch in beter leren voelen? Ongeacht de situatie?

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 17:40

Koper schreef:
Anoeska schreef:
Maar wat ik zoek in een instructeur is dat 'ie me niet alleen goed kan leren paardrijden, maar ook goed kan leren wedstrijdrijden.

Zou je mij even willen helpen... want dit snap ik niet. Als je beter paard leert rijden ga je toch ook op wedstrijden beter rijden? Leren paardrijden houdt toch in beter leren voelen? Ongeacht de situatie?

Nou er zijn dus genoeg mensen die alleen op een wedstrijd goed willen presteren en er thuis niet al te veel werk van willen maken..
Ik heb het met eigen ogen gezien en heb het altijd een hele vreemde manier van paardrijden gevonden...dat zijn vaak ook de mensen die niet zo heel goed weten dat een paard geen fiets met haar is. :')

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 18:41

En bedankt voor de vooroordelen! Nee, ik ben niet alleen gericht op wedstrijden winnen. Maar naast steeds beter leren rijden en voelen dar m'n paard steeds beter en soepeler gaat, wil ik ook graag tips om m'n wedstrijden te verbeteren.

M'n instructrice heeft zelf veel wedstrijden gereden en is jurylid. Dus dat vind ik een extraatje, naast dat ze gewoon goed les geeft.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 19:39

Ik ken ook wel mensen die proefgericht lessen, dat naast de gewone lessen. Kan daar wel inkomen. Ken ook iemand die het paard door een hele goede ruiter laat voorrijden, die maakt het zich gemakkelijk zeg maar :D

eluderennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 20:08

Het niveau zegt niet veel over het lesgeven, al weet je dan wel wat diegene zelf al heeft bereikt in de sport.
Sommige mensen die op hoog niveau rijden, kunnen niet eens lesgeven omdat het best moeilijk is iets goed over te brengen.
Als je iets zelf kan zegt niet dat je het aan de ander kunt uitleggen. :)

eluderennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 20:09

Daarbij is paardrijden ook nog eens een gevoel en geen regeltje.

rayquaza

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 11:38

Ik heb pas gekeken bij meerdere lessen waarvan de instructeur Z was,
maar ik had bij sommige toch wel t gevoel dat ze de informatie niet konden
overbrengen. Daarbij is, wat Eluderennie zegt: paardrijden is gevoel, waar geen
regeltjes aangeboden zijn. Ik geloof er in dat er meer wegen naar Rome leiden dan
alleen de manier waarop de instructeur Z heeft behaalt.

marjan19

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 11:46

Ik heb les van 2 personen met het 3-jarige paard dat ik rij.

De ene heeft een stal, en daar is het paard zadelmak gemaakt. Zij leert mij hoe ik streng voor haar ben, zodat ze geen loopje met mij neemt. Ik ben/was nogal een zacht ei (haha). Dat is al begonnen met beentjes optillen. Daarbij dacht ik, dat moet ze nog leren, want ze is nog zo jong, dat snapt ze vast nog niet. Ze snapte het dus wel degelijk, maar hield mij gewoon voor de gek. Deze instructrice rijdt op hoger niveau.

Mijn andere instructrice leert mij hoe ik het paard ontspannen kan laten lopen. Dit is veel gericht op het lang en laag over de rug, lekker los rijden en de rest komt vanzelf. Het is immers een jong paard.

Bij beide leer ik heel erg veel, aangezien dit het eerste echte jonge paard voor mij is.

Het is per paard ook sterk afhankelijk wat wel en niet werkt. Bij mijn vorige pony werkte de methode van instructrice nummer 1 op een gegeven moment niet meer. De basis moest er gewoon in zitten, en die was op een gegeven moment aan het vervagen. Toen ben ik gaan lessen bij instructrice nummer 2, en die is met mij opnieuw begonnen met lang en laag, ontspannen rijden en vooral ervoor te zorgen dat mijn pony weer beter aan het been werd. Op dat moment had ik daar dus meer baat bij.

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 21:20

Koper schreef:
't Is denk ik ook maar wat je verwacht. Als je binnen een jaar van de B naar de M2 wil dan kom je misschien wel uit bij een instructrice waar je leert hoe je je paard in korte tijd door de klasses heen kunt prikken en zagen. Waarna je paard op z'n tiende, kapot en wel, met pensioen kan.

Dat is niet mijn doel. Ik wil een recht, lenig, sterk paard dat lekker aan het werk wil en het vuur uit z'n slofjes loopt en dat weet dat hij het altijd even kan aangeven als hij iets niet snapt en niet kan omdat hij weet dat daar wat mee wordt gedaan.

Maar dat is dus maar net wat je doel is.

Wat een onzin.
Als je nou een getalenteerd paard hebt en goede instructie dan is er geen sprake van door de klasses heen prikken en zagen.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 21:25

In een rap tempo de B en L door. Ja dat wil ik wel geloven, maar dan loop je toch echt wel vast in de M1 of anders de M2 als de juiste basis er niet is.