Paard trainen met lood

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 23:01

darwin schreef:
Ik denk als je kijkt naar Totilas hoe die vroeger bij zijn amazone liep of bij Edward dat het antwoord al weet ;)

Bij zijn vorige amazone liep Totilas niet zo spectaculair hoor. Ik heb er denk ik nog wel een foto van...

Hij had wel 'iets' aparts maar was echt geen opvallende beweger. Hij is erop beweging ook uitgegaan bij de verrichtingen geloof ik.

Maar ik denk ook persoonlijk dat het niet zoveel uitmaakt hoeveel lood je aan de benen hangt, als de beweging er (door extrieur) niet inzit, kun je het er ook niet intrainen.

Je kunt wel datgene wat er in zit, versterken. Kennelijk zit er in Totilas toch wel 'iets' wat je dus kunt opwekken op de een of andere manier

Vwb trainen met kettingen en schoenen, ik denk dat Totilas die ook wel kent :j , daar krijg je inderdaad van die akelig mechanische paarden van. Ik ken iemand die daar mee trainde op aanraden van een of andere hotemetoot. Ik heb daar toen nog een hele discussie met haar over gehad, want mijns inziens kan het been niet hoger, als dat de schouder schuin is. En dat paard had gewoon een hele steile schouder, maar die benen werden gewoon omhoog gesleurd. Vreselijk... Paard ging wel 'stuk' overigens. Kon daar toch niet zo goed tegen.

Maar ja, dan koop je toch gewoon een nieuwe!?

-O-

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 23:14

Suelza schreef:
darwin schreef:
Ik denk als je kijkt naar Totilas hoe die vroeger bij zijn amazone liep of bij Edward dat het antwoord al weet ;)

Bij zijn vorige amazone liep Totilas niet zo spectaculair hoor. Ik heb er denk ik nog wel een foto van...

-O-

Dat bedoelde ik ook, bij de vorige amazone liep hij "normaal" , maar bij edward liep hij met zijn voorbenen "gemaakt " en deed achter niks.

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 23:41

darwin schreef:
Nee maar het verschil in gangen was zodanig groot dat dat niet alleen door verandering van ruiter is, daar is gewoon aan gesleuteld aan dat paard.
Hij is voor heel spectaculair en achter doet hij niks.

1. Hij doet achter wel degelijk iets, een paard wat achter niets doet kan geen pirouettes, piaffe, passage enz.
2. Je was er niet bij, dus hoef je er ook niet over te speculeren. kan best dat hij regelmatig cavaletti's liep of met lood getraind werd, maar dat weet je dus niet. Dat vind ik ook geen schande, als het niet dagelijks is en geen 24/7 zie ik het probleem niet. Feit blijft dat Totilas het in zich had.
Ook kan een ruiter wel degelijk veel verschil maken en het feit dat Totilas onder die amazone nog best een jong paard was, dus minder ontwikkeld en minder opgeleid.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 23:50

darwin schreef:
Ik heb toen foto's in het topic over Totilas gezien en dat was zo'n verschil, dat dat nooit op een "natuurlijke" manier is verkregen.
Ik zou er ook niet van staan te kijken als ze dressuurpaarden ook in de schoenen trainen, net als hackney's en tuigers.
Misschien laten ze ze ook wel over hoge cavaletti's lopen, weet ik veel wat ze allemaal met die beesten uithalen.
Het enige wat ik kan zien is dat dat paard niet natuurlijk beweegt, maar hoe het verkregen wordt daar zal toch nooit geen duidelijkheid over komen, aangezien dat allemaal achter gesloten deuren gebeurt.

Dat is wel wat genuanceerder dan je het net bracht.
En foto's zeggen niet zoveel.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 23:52

dierfysio schreef:
Ach, zulke dingen gebeuren zo veel. Ik kende een westernstal waar ze allemaal de dag voor de wedstrijd met de kop omhoog aan zo'n jollybal in het midden vd stal vastgebonden stonden. Na een dikke dag kop-omhoog lieten ze die op de wedstrijd dan zo mooi zakken... Dus....

Als je dit weet heb je daar aangifte van gedaan lijkt me? Is daar toen nog iets aan gedaan?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 00:32

Schoenenwerk wordt gebruikt bij dressuurpaarden, voor passage en piaffe bijvoorbeeld. Tenminste, ik ken iemand uit de hackneysport die een GP-dressuurpaard uit het A-kader in de schoenen heeft getraind.

Quir schreef:
Al gebeurt het bij Hackneys ook (strak vastgebonden in de krul op stal).

Dat het op een stal in Zuid-Afrika werd gedaan wat hier VN haalde wil niet zeggen dat dit standaard bij hackney's ook gedaan wordt. Ik ken niemand die dit doet. Met deze onwetende uitspraken breng je wel een tak van paardensport in een slecht daglicht.

Hier wordt ook met "gewichten" getrained. Al stellen die gewichten niets voor, is een tuinslang met riempje erdoor. Dit doen we om de achterbenen als we ze in de schoenen trainen. Dit is een trainingswijze die wij niet veel gebruiken, denk dat iedere hackney per jaar hooguit 10 keer zo getrained wordt. En die 10 keer is al genoeg om toch effect te hebben. :)

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Re: Paard trainen met lood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-12 15:02

Sorry, ik wist niet dat het alleen in Afrika gebeurt.

Ik kan me nog steeds weinig voorstellen over in de schoenen trainen? Dat ze soort schoenen aan krijgen met touwen die naar de singel lopen, begrijp ik. Wat dan? Heeft iemand beeldmateriaal? (filmpje oid?)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 15:49

Als het ene been op de grond staat is het andere maximaal omhoog.
Beeldmateriaal heb ik nog nooit gevonden hiervan, hoewel op de site van Chantal en Robbie van Dijk wel iets stond. Ik zit nu mobiel, zoekt niet makkelijk.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 15:52

dierfysio schreef:
Ach, zulke dingen gebeuren zo veel. Ik kende een westernstal waar ze allemaal de dag voor de wedstrijd met de kop omhoog aan zo'n jollybal in het midden vd stal vastgebonden stonden. Na een dikke dag kop-omhoog lieten ze die op de wedstrijd dan zo mooi zakken... Dus....

hier valt me de mond van open :(

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 16:20

Hier het nichtje van die vorige amazone van totilas. Ik weet niet wa ber gebeurd is met Totilas in Edward zijn trainingen, maar ik weet wel dat Jiska deze draf er ook al uit kon rijden. Niet constant zo als bij Edward, maar, ja, die draf zit gewoon in dat paard.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 16:28

Dat heb ik ook ooit gelezen in een interview in Bit. Daar vertelde de vorige amazone die Totilas reed (voor Edward) over het trainen van Totilas. Daar liep hij ook al zo ruim aan de voorkant. Zij vertelde dat ze toen bij de eerste keer dat ze het merkte uitriep: 'kijk! wat doet ie nou!?' Ze zag zijn hoeven toen zowat boven zijn neus uitkomen (haar woorden).
Laatst bijgewerkt door Amaris op 17-12-12 16:47, in het totaal 1 keer bewerkt

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 16:35

Klopt amaris, dat was mijn tante. was overigens niet de eigenaresse, hij was toen nog van Schuil.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 16:47

Rianneuhh schreef:
Klopt amaris, dat was mijn tante. was overigens niet de eigenaresse, hij was toen nog van Schuil.

Ik heb het aangepast in de tekst :)

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 18:24

ik heb een korte tijd gewerkt op een stal van een hele rijke meneer die op het hoogste nivo bij de tuigpaarden reed. Daar stonden de paarden met slecht weer {als de longeercirkel te slecht was om te trainen} 's ochtends een paar uur heel hoog en strak bijgezet en 's middags weer een paar uur. Ook werd er ijverig in de schoenen getrained, met lood gewerkt, spaanse ruiter er op en desnoods een combinatie van dit alles tegelijk{en dan ook nog over cavaletti}. Echt gestoord gewoon. Geen idee hoe dit op andere stallen gaat bij de tuigers, maar deze man was gewoon gek!

Donnieboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 22:12

Volgens mij gaan ze er wel beter van lopen,
en af en toe met lood werken kan geen kwaad.
Maar een paar weken dag en nacht?
Ik vind dat een beetje triest...

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 15:00

Equifit, hét merk beenbescherming waar tegenwoordig zowat alle grote springruiters mee rijden, heeft ook beenbescherming waar je gewichtjes kan indoen: http://www.equifit.net/products/itemlis ... oot-series
Heel wat ruiters gebruiken die in hun training, de ene wat meer dan de andere.. Als je het gebruikt om af en toe mee te trainen, heb ik er weinig problemen mee. Als de paarden er echter dag en nacht blijven mee staan, vind ik het niet meer kunnen.. Zoals met alles geldt, als er 'te' voor staat, is het niet goed..

Julez

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 15:15

Ik denk dat (mits juist gebruikt) het wel een goeie training kan zijn.
Ik doe soms tijdens het hardlopen ook loodbandjes om mijn enkels om mijn beenspieren mee te trainen.
Natuurlijk moet je niet overdrijven en het te vaak gebruiken, en ze ermee op stal zetten is helemaal not done. Maar ik denk dat je er een paard af en toe wel bewuster van zijn eigen benen mee kan maken.