Wedstrijd paarden jong ingereden

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Wedstrijd paarden jong ingereden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 12:28

Met 2,5 ben ik nooit gaan rijden. Zie dat niet. Als nuttig.
3 is vroeg genoeg. Maar ook die gingen dan na 2 maanden terug het land op.
Dan was het rijden netjes braaf bevestigd.
Op de stal waar ik reed wachtte ze meestal tot de 4. Dan merk je dat ze geestelijk vaak minder kleuter zijn.

Kendra

Berichten: 8770
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 12:37

anneliesdj schreef:
Wat is dan de meerwaarde van 2,5 zadelmak maken en daarna weer een halfjaar stilzetten? Kun je dan niet net zo goed een half jaar later beginnen? Dat heeft toch hetzelfde effect denk ik?

Interessante vraag, wij doen dat namelijk ook vaak - alleen dan in het voorjaar als ze 3 worden, daarna weer de wei op en tegen de winter (dan zijn ze dus 3,5) doorrijden. Ons bevalt het goed, ze pakken dingen snel op na de zomer. Ik weet eigenlijk niet precies waarom we het doen, we zeggen altijd: 'dan kunnen ze er even over nadenken', maar dat is natuurlijk flauwekul :-).

Soms doen we het ritueel een jaar later - paard moet er aan toe zijn - dus als het nog baby's zijn op hun derde wachten we nog een jaartje...

Whozigg
Berichten: 50
Geregistreerd: 19-11-12
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 11:29

Ik denk dat veel mensen pas laat beginnen met een paard omdat ze denken dat ie het anders niet kan.

Paard inrijden.. na een half jaar of zelfs later pas springen.. waarom? Als hij sterk genoeg is om gereden te worden, kan ie ook wel een sprongetje maken.
Het ene paard vindt het niet zo leuk, en de ander wil snel meer uitdaging.

Paarden leren kennen en observeren is mijn lijfspreuk, komt in mijn posts veel terug. Maar ik ben van mening dat mensen dat te weinig doen.

Mijn eigen paard met 4,5 zadelmak gemaakt, ik ben geen voorstander van paarden met 4 al mega te laten springen, maar sommigen hebben het nodig.

Kinke

Berichten: 20612
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Wedstrijd paarden jong ingereden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 13:59

die snap ik niet, waarom is een dier sterk genoeg om een sprongetje te maken als hij sterk genoeg is om gereden te worden?

Whozigg
Berichten: 50
Geregistreerd: 19-11-12
Woonplaats: Achterhoek

Re: Wedstrijd paarden jong ingereden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 16:20

Als ze het niet aankunnen zal je dat vrijwel meteen merken, hetzij in het rijden, hetzij in zijn gezondheid, hetzij in zijn gedrag. De fout die ik persoonlijk vind dat veel mensen maken is dat ze de tijd niet meer nemen om een dier te observeren. Bij kinderen kan het ene kind ook sneller een uurtje alleen blijven dan het andere kind, wie miss wel ouder is.. dat is voor iedereen normaal, hun kind leren kennen en observeren. Vaak bij dieren niet.

MStefanie
Berichten: 29
Geregistreerd: 18-01-15

Re: Wedstrijd paarden jong ingereden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 15:41

Draait allemaal om geld volgens mij. Dan mogen de paarden op jonge leeftijd al goed presteren, deze zullen ook sneller versleten zijn.