Inrijden welke methode gebruik jij?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 23:20

Fellor schreef:
Het is niet raden wat hier gebeurd. De handelingen van de personen en lichaamstaal van het paard zegt genoeg. Het is soms echt wel mogelijk om een oordeel over dingen te hebben wanneer je zelf zeer regelmatig hetzelfde traject hebt doorlopen.

Vindt jij dit dan echt zo'n verkeerde manier van inrijden? Natuurlijk als je je eigen paardje hebt, is het heel leuk om een band op te bouwen etc. Maar op een handelstal ontstaat die band toch niet echt, dan is dit wel een efficiente manier van inrijden, mits je het goed kan. Ik denk dat paarden die op deze manier worden ingereden heel fijn zullen zijn om te rijden eigenlijk. Het hele idee dat bokken helpt, wordt vanaf moment 1 eruit gereden.

Chaos

Re: Inrijden welke methode gebruik jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 23:28

Godverdikkie wat een sprongen maakt dat beest.
Respect voor die ruiter hoor.

Ik pas mijn manier van beleren nogal aan op het paard overigens. Ik doe niet altijd hetzelfde liedje.

Kimmsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 23:30

Ik ben van mening dat je op een kalme, rustige manier van beleren eigenlijk 'alle' vormen van stress kunt voorkomen en een paard kan beleren op basis van vertrouwen. Persoonlijk vind ik dat dus veel fijner dan deze flooding methode, waarbij je een paard wél stress bezorgt. Ik geloof best dat het werkt, maar houd er niet van.

Ben nu mijn verzorgpaard aan het beleren. Ze loopt al voor de kar, dus het opzadelen was erg gemakkelijk. (Paar keer met zadel gelongeerd.) Vervolgens twee keer aan haar gehangen, aan beide kanten. Daarna twee keer erop geklommen, er weer aan de andere kant afgeklommen. Met benen geklapperd, 'per ongeluk' mijn been over de kont laten stuiteren bij het afstappen. Simpelweg zodat het paard leert dat dit soort kleine 'oepjes' niks voorstelt, en dus ook niet tijdens het rijden een hartverzakking krijgt (en vervolgens misschien ervandoor schiet en wie weet wat nog meer).
Daarna heb ik twee keer wat met haar gestapt, beide keren los, en dat werkte perfect. Ze twijfelde nog wat (vreemd), maar daar even doorheen en ze had het vlot door. Ook gelijk goed de rem gecheckt!! (Voordeel van haar men-ervaring.)
En daarna voorzichtig een overgangetje draf, en daarna weer naar de stap voordat ze onrustig kan worden. Dit een paar keer tot ze de overgang snapt, en dan kan het wat uitgebouwd worden. En als dat er allemaal ontspannen in zit, denk ik dat dat wel goed komt.
Ik ben nu overigens dus op het punt dat we de overgangen naar draf gemaakt hebben. De volgende keer ga ik de stukken steeds iets langer maken zodat ze wat meer balans kan vinden.

Dit is overigens de eerste keer dat ik zelfstandig een paar beleer.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 23:32

labyrinth schreef:
Fellor schreef:
Het is niet raden wat hier gebeurd. De handelingen van de personen en lichaamstaal van het paard zegt genoeg. Het is soms echt wel mogelijk om een oordeel over dingen te hebben wanneer je zelf zeer regelmatig hetzelfde traject hebt doorlopen.

Vindt jij dit dan echt zo'n verkeerde manier van inrijden? Natuurlijk als je je eigen paardje hebt, is het heel leuk om een band op te bouwen etc. Maar op een handelstal ontstaat die band toch niet echt, dan is dit wel een efficiente manier van inrijden, mits je het goed kan. Ik denk dat paarden die op deze manier worden ingereden heel fijn zullen zijn om te rijden eigenlijk. Het hele idee dat bokken helpt, wordt vanaf moment 1 eruit gereden.

Maar waarom zou je uberhaupt leren dat hij kan bokken onder het zadel?

De meeste paarden die ikzelf beleerd heb, hebben nog nooit gebokt. En dat waren echt niet allemaal de makkelijkste.

Ik leer ze liever meteen wat ze wel moeten doen, niet eerst wat ze niet moeten doen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 08:55

Sommige bedenken het zelf. En het ligt helemaal aan het voortraject.
Het ligt er ook aan hoeveel en wat voor types je binnenkrijgt om zadelmak te maken denk ik..

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 09:25

Cer schreef:
Sommige bedenken het zelf. En het ligt helemaal aan het voortraject.
Het ligt er ook aan hoeveel en wat voor types je binnenkrijgt om zadelmak te maken denk ik..

Allerlei soorten types, van braaf tot staatsgevaarlijk.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 09:36

Heb je eerder in dit topic al toegelicht hoe je de staatsgevaarlijke onder het zadel brengt? Daar ben ik oprecht benieuwd naar :j (is ook in de lijn van de vraag van de TS :) )

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 09:37

Ik vind en blijf vinden dat het zowiezo aan het paars ligt welke methode je gebruikt. Dat er dus niet echt 1 vaste methode bestaat voor elk paard :)

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 09:49

Mioux schreef:
Ik vind en blijf vinden dat het zowiezo aan het paars ligt welke methode je gebruikt. Dat er dus niet echt 1 vaste methode bestaat voor elk paard :)

Daar ben ik het eigenlijk niet helemaal mee eens. Natuurlijk benader je een dominant paard anders dan een bang paard, maar dat betekend niet dat je je methode per se veranderd. Bij het ene paard durf je het aan om bij de eerste keer hangen er al op te klimmen, bij het andere paard doe je dat niet meteen. M.a.w. bij het ene paard duurt het misschien langer dan bij het andere paard, maar uiteindelijk is het wel dezelfde methode die je gebruikt, want die werkt nou eenmaal.

Misschien dat er echt in extreme gevallen wordt gekeken naar totaal andere methodes, maar ik denk niet dat iemand die de manier van het filmpje gebruikt, ineens de methode van sommige bokkers hier gaat gebruiken of andersom.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 09:52

Cer schreef:
Heb je eerder in dit topic al toegelicht hoe je de staatsgevaarlijke onder het zadel brengt? Daar ben ik oprecht benieuwd naar :j (is ook in de lijn van de vraag van de TS :) )

Niet anders als de andere paarden, ik ben daar alleen soms wat langer mee bezig om ze goed te bevestigen of ik breek de oefeningen in kleine stukjes op. Dus steeds een prikkel toevoegen. Dan kom je er ook wel :j Verschil is alleen dat bij mij een paard 3 tot 4 maanden staat en dan goed beleerd en verkeersmak is, maar ook de eigenaar er weer mee kan rijden, ik maak dus niet 'enkel' zadelmak in 2 weken.

Daar ga ik niet aan beginnen ook... Daar zijn andere mensen voor.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 10:10

Wat zijn zoal de oefeningen die je doet? Ik kan me voorstellen dat je niet tot in detail de hele boel kan opschrijven, maar zeg maar de hoofdlijnen?

chico_lama

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 10:12

ik vond het op eerlijk gezegd nog niet eens een hele slechte manier op het filmpje! ik zou het zelf nooit doen! maar word dat paard in zijn mond getrokken?? nee! valt de ruiter ervanaf?? nee! word het paard naar voren gereden? ja...
het paard weet meteen dat hij de ruiter er niet vanaf heeft gekregen en word later rustiger.
dit is echter alleen mogelijk als je echt een prof hebt in beleren! waarvan je bijna zeker weet dat hij altijd blijft zitten. zie filmpje dezen jongen doet het volgens mij elke dag! zodra de ruiter er een paar keer afligt.. dan ben je klaar! maar zodra blijft zitten.. is het nog niet zo slecht.

zelf longeren wij ongeveer twee weken gemiddeld eerst 2 dagen kaal, daarna paardagen met longeersingel, daarna bijzetjes eraan totdat ie snapt om laag te blijven en zn rugspieren en bil spier aan te spannen. vervolgens na ongeveer ander halve week zadeltje zonder beugels dat 1a 2 dagen zonder bijzet.
daarna bijzetjes eraan vervolgens weer halve week longeren keer beugels eraan.
dan keer in de stal erop hangen houdt iemand ander hem vast. en de ander gaat voorzichtig hangen. vervolgens als die goed gaat hangentj klein rondje in stal lopend.
vervolgens weer op en been er over voorzichtig zitten en weer rondje links en rechts om in de stal.
op en afstappen doen we ongeveer 4a 5 keer per dag na het longeren.

vervolgens kun je knap in stal opstappen en links en rechtstom stappen (met iemand die het paard begeleid).
als die braaf is kunje erop blijven zitten naar buiten toe en de bak in. echter is dat bij ons nu niet meer mogelijk dus moeten we in de bak op en afstappen dit doen we dan 1 a 2 keer na longeren.
en vervolgens dan gewoon stap en draf met bok riempje om hals en zonder teugels de teugels worden aan het halster vast gemaakt en niet aan het bit, tevens word de longeerlijk ook altijd aan halster en bit vast geklikt dit voorkomt dat het paard niet gek gaat reageren en dat je perongluk hard kan gaan trekken in de mond.
de ruiter doet vervolgens niets die zit en rijdt ligt geeft geen been of iets dergelijks.
de gene die longeerd doet inprinciepe al het werk. na paar keer als dit goed is gegaan gaan de teugels wel aan het bit en probeer je zo contact te krijgen en loopt het paard 9 vd 10 keer al gewoon nagevelijk als je de teugels op maat maakt en heeft het paard ook een fijne en zachte mond.

naja dat longeren breiden we uit, het verschild ook echt per paard!!!!
het ene paard is binnen 2 weken zadelmak. de ander met 3,5 week.
ik vind het wel belangrijk dat het paard zeer goed weet wat stap draf galop betekend en vooral het woordje HO! maar ook op de klik van je stem. dat zodra je klikt dat hij meteen weg is en weet wat je bedoeld.

op een gegeven moment als het goed en vetrouwd aanvoeld ga je in galop en los rijden.
echter heben we de bak in het begin wel altijd door de helft gedaan dat we een 20-20 bakje hebben.

over het algemeen is het bijna altijd wel opstappen en wegrijden geweest zonder hele rare fratsen en de paarden zijn ook redelijk ontspannen de eerste keer. dit komt denk ik omdat ze eerst het op en afstappen goed moeten beheersen in de stal en de kleine rondjes in stal.

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 10:51

Tot nog toe ben ik geloof ik de enige in dit topic die zelf 2 paarden bij deze man gebracht heb. Ik heb hem met meerdere paarden aan het werk gezien en hij is gewoon heel erg handig om zelfs bij de meest moeilijke paarden er gewoon rustig op te gaan zitten. En daarna is het gewoon zaak om ze zo snel mogelijk in beweging te krijgen. Hij zit ze niet in de weg, trekt niet aan een mond etc. Daarnaast krijgt ie heel veel moeilijke paarden {ook van de bekende "klassieke-en-we-doen-alles-vanuit-rust-stallen waarbij het na maanden gedoe uiteindelijk toch niet lukte}. Hij is dagelijks heel kort met een paard bezig ipv eindeloos gelongeer etc. Buiten dat, zien de paarden er stuk voor stuk heel goed uit, ook als ze er een maand gestaan hebben. Ik ken zat stallen waar ze enorm inleveren tijdens het beleren. Mijn paarden kwamen gewoon goed gevoed weer naar huis.
Daarnaast zal je deze man ook nooit negatief over andere "methodes" horen.

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 11:35

Misschien heel toevallig maar mijn merrie komt ook bij Stal Bosman vandaan (ze is daar gefokt). Ik weet niet of zij ook op deze manier kennis heeft gemaakt met een ruiter, maar ergens in mijn achterhoofd vrees ik er voor (het zou een hoop verklaren).

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 17:48

Ik vraag me echter nog steeds af of je hier van flooding moet spreken? Is dit paard totaal overprikkeld voor een tijd? Of krijgt het gewoon een prikkel die het even onaangenaam of onwennig vind.

Een paard met een lasso neerhalen en vastbinden terwijl het op de grond ligt lijkt mij wel een gevalletje flooding. Je wacht tot het zich helemaal over geeft/ op geeft. Dit paard kan echter nog volop reageren op die gekke prikkel (mens). Kan vrijuit lopen, bokken, en zijn hoofd bewegen om in balans te blijven. Ik vraag me dus echt serieus af of dit paard doodangsten uit staat of vooral WTF denkt.
Zijn paarden echt zo doodsbang van ons? Het paard kent mensen, het paard kent een binnenbak en een halster. Enige vreemde is mens op rug.

Ik hoorde gister toevallig een duitse Frau Doktor nog vertellen dat onze paarden totaal onderprikkeld zijn. Dat het ze ontbreekt aan dagelijks minimaal 2 minuten voluit gallopperen. Het paard in dit filmpje heeft zijn portie bloed heftig rondpompen voor vandaag wel weer gehad.,

Sunneva

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 17:54

Wat wij meestal doen bij zo'n paard is eerst een pop erop binden en dan aan de longe laten wennen aan een beetje gewicht erop. En als we er dan zelf opgaan, altijd aan de longe en veel praten met het dier zodat hij weet dat je er boven zit.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 19:02

Interessant! Ik ga dit topic binnenkort eens even lezen. Ik vind het leuk om te lezen hoe mensen hun paarden beleren, het hele proces enzo. :) Ik heb niet echt veel ervaring met inrijden, dus ik vraag er hulp bij van mijn instructrice. Maar in ieder geval, ik begonnen met veel hangen (paar maanden), en toen ben ik er voor de grap een keertje op gaan zitten, aangezien meneertje sul geen kik gaf hihi... Ja het is echt mega penny he. :') https://lh4.googleusercontent.com/-9N4I ... G_0131.JPG Maar om het stuur te installeren enzo wil ik toch echt hulp hebben, want dat moet wel goed gebeuren!

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 20:26

Fellor schreef:

Lezen is een kunst. Ik zeg niet raden wat hier gebeurt. Ik zeg raden wat er hier VOOR gebeurd is. Dus alles wat je in deze momentopname niet ziet, maar wat er toe geleid heeft dat dit paard uiteindelijk maar gebracht is naar iemand die rustig alle bokpartijen uitzit en dan gaat rijden.

Wat er hier gebeurt kan iedereen zo zien, dus daar hoeft inderdaad niet naar geraden te worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 20:58

zoutenootjes schreef:
Fellor schreef:

Lezen is een kunst. Ik zeg niet raden wat hier gebeurt. Ik zeg raden wat er hier VOOR gebeurd is. Dus alles wat je in deze momentopname niet ziet, maar wat er toe geleid heeft dat dit paard uiteindelijk maar gebracht is naar iemand die rustig alle bokpartijen uitzit en dan gaat rijden.

Wat er hier gebeurt kan iedereen zo zien, dus daar hoeft inderdaad niet naar geraden te worden.

Dat snap ik, maar wat hiervoor is gebeurd is af te lezen aan reacties en manier van omgaan met het paard en het gaat hier dus ook om dat ik dus niet hoef te raden hoe of wat. Wat hiervoor is gebeurd vind ik overigens nog niet eens relevant gezien het in deze situatie ongeacht de voorbereiding anders zou moeten.

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 21:09

Wat goed van je.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 21:28

zoutenootjes schreef:
Wat goed van je.

Het maakt me niet uit of jij dat gelooft of niet. Onthoud dat niet alles wat jij niet kan ook voor anderen onmogelijk is. Ik heb er geen baat bij maar wat te roepen.

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 23:10

Ik ga mee met wat Cer en kleinvosje hier aan het begin hebben gepost. Er ontbreekt informatie en oordelen op grond van aannames wil ik niet doen.
Ik vind het erg goed van je dat je wel kan raden wat er aan voor af is gegaan. Ik durf niet zo snel te oordelen op grond van een filmpje van 3 minuten en 21 sec.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 23:28

ik heb jaren gewandeld met mijn merrie(soms met zadel) van nu 4, toen ze 2 was eens een meisje van 30 kg op haar rug gezet. geen kik, zo nu en dan geprobeerd tot ik er zelf eens op zat vorig jaar.
zonder zadel met halster. geen probleem.
bit in: wel moeilijk dus heb een bitloos hoofdstel gekocht. bij de tandarts bleken er wolfskiezen te zitten.
ja en dan gewoon maar eens gaan, als handpaard mee met iemand anders erop. zo leerde ze spelenderwijs de hulpen.
en nu kun je er 'gewoon' mee rijden.
er zijn nog 3 dingen op ons 'to do-lijstje'. stilstaan bij opstappen :P , achteruit en galop... :D
volgend jaar maar weer verder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 23:39

zoutenootjes schreef:
Ik ga mee met wat Cer en kleinvosje hier aan het begin hebben gepost. Er ontbreekt informatie en oordelen op grond van aannames wil ik niet doen.
Ik vind het erg goed van je dat je wel kan raden wat er aan voor af is gegaan. Ik durf niet zo snel te oordelen op grond van een filmpje van 3 minuten en 21 sec.

Wat goed van jou.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 14:32

Wij doen het met rust :D