Een ander op je paard...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 07:17

Ik laat mijn dochter regelmatig op mijn paard (aan de longe, want hij is veel te sterk nog voor haar) en verder zitten er weinig mensen op. Mijn instructrice mag er op (al heeft ze dat nog maar 1x gedaan), mijn vriend heeft er laatst eens op gezeten en voor de rest rijdt er eigenlijk niemand op hem, behalve ikzelf. Ik vind het helemaal niet erg als iemand er eens op wil, maar het gebeurt eigenlijk nauwelijks. En ik vind het ook wel best zo, hoor. :)

Paperboy

Re: Een ander op je paard...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 08:39

Nee ik laat niemand op mijn paard. Ten eerste alleen maar verwarrend voor mijn paard en zou niet weten wat het toevoegd.
Ten tweede rij ik hem maar 3 a 4 keer in de week en dan wil ik dat lekker zelf doen :D.
Mocht ik eens ziek zijn of wat dan ook, kan mijn man hem eventueel longeren en anders heeft hij lekker vakantie.

Moor25

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 10:59

Alleen mijn lesgever mag momenteel op mijn paard.
Heel soms voor een keertje iemand anders, maar zeker geen mensen die er zelf om vragen ofzo...

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 13:31

Ondanks dat het je goed recht is komt het op mij een beetje als "lekker puh" over!

Skinnylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 14:49

Soms rijdt mijn vriendin ook wel eens op mijn paard, geen enkel probleem

Heukeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 14:58

Bij mij komt ook alleen mijn instructrice maar op mijn paard buiten mij om. Als ik een x niet kan heeft ze een extra vrije dag. Laat haar zelfs niet door een ander longeren, tenzij het echt niet anders kan

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 15:03

Hier komt ip niemand op mijn paard

Een stal genootje heeft hem een x aantal keer gereden maar daar van weet ik ook gewoon dat het goed gaat
Met name Total is er onvoorspelbaar en onbetrouwbaar als er wat gebeurd ben ik de gene die er voor op kan draaien dus dat wil ik gewoon uitsluiten

Een les klant van mij rij op woensdag op hem omdat haar paard 3 is en volgende maand bij mij op stal komt om in te rijden
Ze vraagt niets van hem en doet haar best luistert naar wat ik zeg en is bij met commentaar negatief of positief ze wilt graag leren
Maar dan ben ik er wel altijd bij
Ze poetst en zadelt alleen op en ik ben om 8 uur thuis en dan stapt ze erop

Ook buiten zetten en binnen halen doe ik allemaal zelf een ongeluk zit in een klein hoekje
Dr zijn hier 2 andere die hem in de wei mogen zetten
Rijd hem 4 dagen minimaal in de week en dat meisje rijd hem dan op de woensdag de andere 2 dagen doet hij lekker nix

Cyrilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 15:09

Ik heb er totaal geen problemen mee om mijn pony uit te lenen. Wel alleen aan vriendinnen waarvan ik weet hoe ze rijden. Dan geef ik hem ook mee voor crossen en meerdaagsen. Mijn zwager leert momenteel zelfs rijden op mijn pony. Wel geef ik dan zelf les.
Afgelopen weekend hebben ze voor het eerst meegedaan aan een onderling wedstrijdje! Ik was echt hartstikke trots op hoe braaf mijn pony was! Het maakt hem ook echt niet uit wie er op zijn rug zit, hij is totaal niet eenkennig

DestinyJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 15:11

afentoe laat ik een vriendin op 1 van me verzorgpony's, dan wel op de aller aller aller makkelijkste ! als ik diegene op de ander zou zetten, zou ik toch een beetje bang zijn voor als er iets gebeurt, die is namelijk best onvoorspelbaar en dan ben ik er verantwoordelijk voor. dus lekker op de makkelijke poown, en dan komt het goed :p

MarjaG

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 15:12

Bij ons is het simpel: zowel mijn 2 dochters als ik rijden op ons paard. We hebben alledrie les van dezelfde instructrice en onze rijstijl ontloopt elkaar niet veel. Geen gerommel in de mond! Onze lesgeefster heeft wel eens even op hem gereden op mijn verzoek, puur om te voelen hoe hij loopt. Maar dat is bij die ene keer gebleven. Verder mag alleen de vriend van oudste dochter wel eens uitstappen maar dat is met lange teugel en gewoon meeliften. Hij zit er ook erg ontspannen op.

Mijn dochters weten ook dat ze er van mij absoluut niemand anders op mogen laten.

marleeentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 15:15

Sinds anderhalve maand rijdt een vriendin van mij eens per week op mijn paard. Ze kan goed rijden en kan mijn paard wel aan, maar ik had toch even de kriebels toen zij er voor het eerst op ging. Het opstijgen kan soms al lastig zijn bij mijn paard. Al sinds ie zadelmak is vind ie het spannend, maar met rust en geduld gaat het heel goed. Gelukkig ging dat goed en ook met rijden viel het me niet tegen. Ze moest wel erg wennen, omdat ze altijd op Friezen gereden heeft en dit is een springgefokte KWPN-er. Dus ging nog niet perfect de eerste keren, maar nu vind ik het heel leuk om te zien hoe mijn paard loopt bij een ander. Daar leer ik zelf ook weer van.
Ik kies wel zelf de mensen uit die ik op mijn paard laat. Op zich is ie heel braaf, maar als ie echt iets eng vindt, is ie ook echt in paniek. Daar kan niet iedereen mee omgaan. Vandaar dat ik niet zomaar iedereen op mn paard laat, ik wil geen ongelukken. En als er iemand anders op mijn paard gaat, ben ik er wel altijd bij.

Papegara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 15:18

Ik heb (nog) geen paard, maar denk wel dat ik hier behoorlijk moeilijk over zou doen.
had een 3,5 jarige (verkocht) en al mijn vriendinnetjes wilde er zo graag op.

Niet dat ik er iets op tegen heb, maar een van die meiden had onwijs veel overgewicht en was/is overduidelijk te zwaar. Het andere meisje kon nog niet eens normaal rijden op haar eigen fjord, laat staan op mijn bloedhete KWPNer die nog maar net onder het zadel is.

Nee alleen uitstappen ben ik niet zo moeilijk over.

xZiva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 15:26

De vraag: hé mag ik eens op jouw paard. Zou ik zelf mooit durven stellen.
Vind het vreselijk onbeschoft
Zelfs als iemand vraagt: wil je er even op? Zeg ik vaak nog nee. (geen idee waarom)
Dus ik zou het echt onbeschoft vinden als iemand aan mij vroeg of ie op mijn paard zou mogen. Die persoon zou dan ook gewoon een nee krijgen.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 15:31

Er komt nooit iemand anders op mijn paard. Mijn ouders zijn er overdag, en zetten mijn paard op het land, in de paddock, in de molen. Gaan er eventueel mee naar de hoefsmid of iets dergelijks. Maar er komt niemand anders op mijn paard.

Ik heb de eerst maand een bijrijdster gehad, die na 3 weken belde, dat ze nooit meer op mijn paard wilde. Beest deed te eng. En sindsdien ben ik maar gestopt met bijrijders. Ik heb de mogelijkheid om het allemaal zelf te doen, dus dat doe ik ook graag. En voor zomaar een rondje zie ik er geen nut in om anderen op mijn paard te laten.

Alleen van de zomer ben ik een weekje in training geweest bij iemand, en hij heeft er even op gezeten om te voelen (blijkbaar voelt mijn paard heel anders dan het eruit ziet).

vjseegers

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 15:59

Ja, hoor er mogen best anderen op mijn paard rijden. Maar wel onder de voorwaarde: dressuurmatig alleen als ze ook les nemen van mijn instructrice. Zo houden we allemaal dezelfde lijn in de training aan.
Mijn dochter rijdt Tinka af en toe, de dochter van mijn instructrice (beiden rijden dressuurmatig overigens veel beter dan ikzelf) en mijn bijrijdster. Ze hebben dan ook allemaal dressuurles van mijn instructrice.
En als ik op vakantie ben dan rijden stalgenootjes haar op buitenritjes, samen met één of meer van de andere paarden. Kinderen mogen ook wel op Tinka rijden, maar alleen onder mijn begeleiding of die van bovenstaande personen.
Tinka is best populair omdat ze erg verkeersmak is :) . Ik zie en hoor dat Tinka er zelf ook zo'n plezier in heeft als ze op buitenrit mag of als ze kinderen mag dragen. Van kinderen wordt ze helemaal vrolijk! Zo wordt ze ook niet eenkennig en ik ben eigenlijk best wel trots dat ik zo'n braaf paard heb, waar iedereen gek op is :o .
Mijn ervaring is dat (mits je dezelfde lijn in training aanhoudt!) het geen nadelige gevolgen heeft, integendeel!

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 17:07

Schiet mij maar lek hoor maar wat is er erg aan de vraag of iemand eens op je paard mag? Wat een arrogante opmerkingen hier zeg, als iemand het vraagt zeg ik zeker nee, pfffff! Zeg gewoon nee en wees trots dat iemand je paard kennelijk leuk genoeg vindt om het te durven vragen!

xZiva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 19:05

Vala schreef:
Schiet mij maar lek hoor maar wat is er erg aan de vraag of iemand eens op je paard mag? Wat een arrogante opmerkingen hier zeg, als iemand het vraagt zeg ik zeker nee, pfffff! Zeg gewoon nee en wees trots dat iemand je paard kennelijk leuk genoeg vindt om het te durven vragen!

oke dus je vind mij arrogant? alleen omdat ik zeg dat ik het zelf ook niet zou vragen omdat ik het onbeschoft vind? sorry voor mijn manieren.

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 19:06

Zou het alleen doen aan mensen die ik ken en vertrouw. Maar iemand waarvan ik niet zou weten hoe diegene rijd, nee absoluut niet..

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 19:08

Ik heb een verzorgpaard, en die enige die er op mag van mij is het buurmeisje. Die stapt hem dan uit. Voor de rest mag er niemand anders op. Is een afspraak op stal. Ieder zijn eigen paard. En vriendinnen mogen weleens uitstappen.

Cyrilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 19:32

vjseegers schreef:
Ja, hoor er mogen best anderen op mijn paard rijden. Maar wel onder de voorwaarde: dressuurmatig alleen als ze ook les nemen van mijn instructrice. Zo houden we allemaal dezelfde lijn in de training aan.
Mijn dochter rijdt Tinka af en toe, de dochter van mijn instructrice (beiden rijden dressuurmatig overigens veel beter dan ikzelf) en mijn bijrijdster. Ze hebben dan ook allemaal dressuurles van mijn instructrice.
En als ik op vakantie ben dan rijden stalgenootjes haar op buitenritjes, samen met één of meer van de andere paarden. Kinderen mogen ook wel op Tinka rijden, maar alleen onder mijn begeleiding of die van bovenstaande personen.
Tinka is best populair omdat ze erg verkeersmak is :) . Ik zie en hoor dat Tinka er zelf ook zo'n plezier in heeft als ze op buitenrit mag of als ze kinderen mag dragen. Van kinderen wordt ze helemaal vrolijk! Zo wordt ze ook niet eenkennig en ik ben eigenlijk best wel trots dat ik zo'n braaf paard heb, waar iedereen gek op is :o .

Ik begrijp wat je bedoelt, ik ben ook alleen maar trots als anderen plezier met mijn pony hebben.
En mijn pony krijgt beweging als ik het hem niet kan geven. Daar wordt hij ook weer vrolijker van want alleen achterblijven vindt ie maar niks. Hij maakt zo graag lange ritten en aangezien ik dat niet kan volhouden ben ik heel blij als iemand anders dat met hem kan doen.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 20:29

xZiva_ schreef:
Vala schreef:

oke dus je vind mij arrogant? alleen omdat ik zeg dat ik het zelf ook niet zou vragen omdat ik het onbeschoft vind? sorry voor mijn manieren.

Ik vind je opmerking arrogant. Hoezo is een vraag onbeschoft? Of je manieren hebt weet ik niet, ik hoop het wel. en anders heb je nog een leven voor je waarin je dat kan leren :Y)

pietiedecy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 20:34

mijn tweelingzus heeft ooit een keer op Lutske gezeten, en een vriendin heeft haar een keer uitgestapt, verder eigenlijk niemand :+ en er heeft nog nooit iemand anders op Baukje of Cathariena gezeten, zelf beleerd en doorgereden.

Mijn tweelingzus mag er best een keer opzitten, ik rij haar paard ook wel eens, maar hier heeft ze eigenlijk ook niet zoveel behoefte voor.. vriendinnen komen eigenlijk nooit bij mijn paarden, dus niet zo veel mensen willen / kunnen er op zitten :+ Zou er niet iemand op laten die ik niet ken / volgens mijn mening niet zo goed rijdt, want paarden zijn wel erg gevoelig..

Melisding

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 20:38

Persoonlijk vind ik het niet zo erg om iemand anders op m'n paard te laten. Vooral ook omdat ik ook wel eens op vakantie wil (of een ongelukje heb gekregen) ;) Maar dan moet het wel iemand zijn die ik goed ken en waarvan ik weet op wat voor een manier zij rijden.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 23:47

xZiva_ schreef:
De vraag: hé mag ik eens op jouw paard. Zou ik zelf mooit durven stellen.
Vind het vreselijk onbeschoft
Zelfs als iemand vraagt: wil je er even op? Zeg ik vaak nog nee. (geen idee waarom)
Dus ik zou het echt onbeschoft vinden als iemand aan mij vroeg of ie op mijn paard zou mogen. Die persoon zou dan ook gewoon een nee krijgen.

Ik vind het zelf niet echt onbeschoft maar ik vindt het wel een vervelende vraag.
Gelukkig geen last van verder maar ik vindt het ook geen fijne vraag eigenlijk. Als je verzorger/bijrijder is het heel anders. Maar zomaar iemand die dat zou vragen, misschien wel "trots" dat iemand je paard dusdanig leuk vindt dat ze er op willen anderzijds zou ik niet echt blij zijn met de vraag op zich. Heb zelf nogal makkelijk de neiging om iets te zeggen waarvan later toch eigenlijk twijfels/spijt heb. Dus als iemand mij daar mee overdonder zou ik daar zeker niet blij mee zijn.
Mijn eerste pony was echt een super lieve en makkelijke pony, reden ook best weleens kinderen op. Ergens leuk andere kant vond ik absoluut niet leuk, misschien hebberig maar het is mijn paard en daar wil ik gewoon geen andere op en ook niet dat andere er "iets" meedoen. Ik doe het liever allemaal zelf weet ik zeker dat het gebeurt zoals ik wil en ze geen rare streken bij krijgt.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-12 00:39

De vraag, mag ik eens op je paard krijg ik toch best vaak hoor. Vind het ook geen eens een rare vraag meer. Soms is het een vervelende vraag, maar dan door de gedachten die er voor mensen achter zit.

Rosa is super goed te rijden, makkelijk met de 'truukjes'. Maar ze is zadeldwangig en nog lastiger. Ze vlucht voor andere paarden. Voor mij al lang niet meer erg. Maar het kost tijd om haar los te krijgen en te laten vertrouwen en andere te laten vergeten.
Er zijn mensen die roepen dat ze er op willen "omdat ze haar wel veel sneller loskrijgen". Die mogen niet.

Maar er zijn ook gewoon mensen die haar echt leuk vinden en zeggen. "Oh wow leuk paard, kunnen we een keer van paard ruilen?" Tegen die mensen vind ik het echt heel lastig om nee te zeggen.