Waar is het gebleven?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-12 22:35

mang schreef:
leuk om te zien dat je alleen slechte foto's van KWPNers laat zien en goede foto's van Spanjaarden, Nombrado... :+ Ik heb al zovaak discussies met jou meegevolgd en het is gewoon belachelijk hoe jij zelf niks van anderen aanneemt, zelf ook niks duidelijk onderbouwt en alleen maar continu vraagt om andermans onderbouwing. (ook wanneer het al meer dan duidelijk is, volgens mij gewoon omdat je niets meer weet in te brengen)

helaas.
het beginfilmpje in het topic is géén spanjaard! Er zijn wel degelijk paarden en ook zeker KWPN ers die dit wel , met de juiste training, en goede bouw, juist kunnen uitvoeren.
Het gaat in dit topic over de manier van rijden en hoe eigenlijk juist rijden er uit hoort te zien.
volgens de FEI reglementen.
En daar doen allerlei soorten paarden aan mee.
Dat ik hier een verzameling veel PRE paarden heb geplaatst, omdat die in mijn bestand staan.
Je zou zelf ook eens voorbeelden kunnen plaatsen van bv kwpners, die het ook op de juiste manier uitvoeren.
Je hebt mij namelijk nergens horen zeggen, dat een kwpn er het niet kán!
Zou wel leuk zijn, als je zelf ook een bijdrage kan leveren, die een open discussie en misschien andere inzichten kan delen.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-12 22:38

Hermelientje schreef:
Sorry dat ik niet slim genoeg was om in te zien dat jij met "altijd" juist "niet altijd" bedoelde. :o?
Wat je beweert is ook niet helemaal correct. Uit de nieuwste onderzoeken (Hilary Clayton) met drukplaten en opnames blijkt juist dat bij veel paarden die dressuurmatig verder doorgetraind zijn het achterbeen iets eerder landt in de draf dan het voorbeen. Met het blote oog misschien niet waarneembaar maar op foto's van het juiste moment goed te zien. Dan staat het paard dus heel even op 1 achterbeen als je net dan zou fotograferen. Het achterbeen blijft dan meestal een fractie langer aan de grond dan het voorbeen. De benen vertrekken weer ongeveer gelijktijdig.

Klopt, dan is idd het achterbeen eerder aan de grond dan voor!
En de achterhand is juist belangrijk met dragen, dus helemaal in de verzamelingen zal er meer gewicht op achter komen .
het voorbeen eerder aan de grond is niet gewenst en zeker niet goed voor de paarden.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 00:11

Ik zie dat niet zo zwart-wit Nombrado. Er zijn zoveel recreatiepaarden/manegepaarden die gewoon jarenlang op de voorhand lopen en dat verbazingwekkend lang volhouden. Natuurlijk wil iedere dressuurruiter zijn paard verbeteren en de achterhand sterker maken. Dat lukt niet iedereen en zelfs bij die mensen die het prima lukt kan het echt wel voorkomen dat op momenten tijdens een proef het beeld verre van ideaal is. Het is uiteindelijk nog wel een stukje lastiger om het op een specifiek moment en op een specifieke plaats te laten zien dan om een prachtige fotoshoot te doen en er dan de ideale foto uit te zoeken. Ik persoonlijk heb weinig boodschap aan verklede goeroe's uit verre landen die alles alleen maar perfect doen en van wie prachtige beelden zijn. Maar bij een openbare gelegenheid laten ze zich nooit zien zodat daar nooit foto's kunnen worden gemaakt. Topruiters uit de wedstrijdsport staan juist constant bloot aan camera's. Alles wat ze doen wordt onder een vergrootglas gelegd. Je hebt bij de voorbeelden die je eerder gaf van die piaffes er minstens drie ruiters tussenzitten waarvan je ook veel betere plaatjes kunt laten zien. Wat heeft het voor zin om je te concentreren op de momenten dat het niet goed gaat?

Als je bijvoorbeeld alleen al zou zien wat voor entourage dat was op de Olympische spelen. Voor mensen was het al overweldigend. Ik zat vlak naast de holding area en dan zag je gewoon dat sommige paarden bij voorbaat al geïmponeerd waren, bij binnenkomst. Maar wat moet zo'n ruiter dan doen volgens jou, gewoon zeggen nou de aanleuning is niet zo lekker als vorige week toen ik thuis trainde en eigenlijk wil mijn paard niet eens naar binnen, laat ik gewoon net doen alsof ik niet jarenlang getraind heb en me heb laten afvaardigen voor mijn land en gewoon rechtsomkeerd gaan omdat ze anders misschien wat lelijke plaatjes van me kunnen schieten?

Als ik heel flauw zou zijn over dat filmpje uit de OP zou ik ook alle slechte dingen kunnen uitvergroten, het gebrek aan buiging (vooral naar rechts), het slepen met de toon van vooral de linkerachterhoef en ga zo maar door. Maar zo wil ik persoonlijk niet kijken. Het was gewoon heel goed voor die tijd en zelfs voor deze tijd nog steeds beter dan het overgrote deel van de dressuurrijdende populatie kan laten zien. Maar je kunt gewoon betere dressuur bewonderen tegenwoordig. Het zou ook heel raar zijn als dat niet zo was. In alle sporten zie je een professionalisering en gaat het niveau omhoog. Of je het mooi vindt hoe er nu gereden wordt is een andere zaak. Dat is een kwestie van smaak. Het is net als in de muziek. Sommige mensen horen klassieke stukken liever op een tokkelende clavecimbel en zweren dat dat is hoe het klassieke werk zou moeten klinken, terwijl anderen het juist prachtig vinden op een Steinway, de "Totilas" onder de concertvleugels.

Hier nog een plaatje voor jouw piaffe verzameling. Deze ontbrak denk ik nog.
Afbeelding

nombrado

Re: Waar is het gebleven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-12 08:19

Even ingaand op de bovenstaande foto.
Zo op het eerste gezicht ziet het er mooi uit.
alleen als je verder kijkt, zie je al dat het paard zijn nek niet als hoogste punt heeft in het uitvoern van de piaffe en het neusje er iets uit heeft. Er is niet meer 1 lijn...de lijn die er hoort te zijn is onderbroken in het lijf.
aan deze foto kan je dus al zien, dat de ruiter het paard te diep (ldr?) gereden heeft en dus het functionele bewegingsmechaniek van het paard zelf niet in ere heeft gehouden. Zegt niets over het paard, wel over de traininsmethode.
Dit paard is gezien zijn bouw zeker een talent, alleen (helaas) verprutst door de manier van rijden.
Ik vind het zelf eeuwig zonde.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-12 08:32

Afbeelding
Afbeelding

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 10:24

Nombrado; wat wil je hiermee bereiken? Wil je horen dat je het bij het goede eind hebt? Of wil je een open discussie en ben je bereid om je eigen ongelijk toe te geven?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-12 10:29

MarjanB schreef:
Nombrado; wat wil je hiermee bereiken? Wil je horen dat je het bij het goede eind hebt? Of wil je een open discussie en ben je bereid om je eigen ongelijk toe te geven?

huh? Noem je deze manier van posten een open discussie dan?

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 10:34

jury schreef:
Ik vind het filmpje geen fijn beeld geven. Krabbelt (en dan heb ik het niet over het ontbreken van een spectaculair voorbeen), stelling en buiging zeker niet optimaal, pirouette niet taktmatig, zag er zelfs 1 om de middenhand, is balans kwijt bij overgang galop-piaffe, laat niet los in de nek, passage ongelijke paslengte etc etc..

Dan zie ik toch liever dit
[ Video ]

ik vind dat dier meer in de teugels ´hangen´

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 10:41

nombrado schreef:
MarjanB schreef:

wat jij doet al helemaal niet,
foto van bruine paard als jij mijn paard zo zou rijden zou ik je er pesoonlijk eraf trekken... bit recht naar ruiter getrokken mond op van paard en ruiter zet handen vast.
nee totaal geen fijn goed gereden paard

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 10:44

nombrado schreef:
MarjanB schreef:

Nou je schiet zelf elke keer in de verdediging en komt elke keer met nieuwe 'bewijzen' maar als ik de foto's van de vos zie snap ik niet wat je er mee wil bereiken. De spanning straalt er van af. Mond open en spanning in de rug. Paard van Edward duikt wat achter de teugel maar oogt wel ontspannen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 11:16

nombrado schreef:
alleen als je verder kijkt, zie je al dat het paard zijn nek niet als hoogste punt heeft in het uitvoern van de piaffe en het neusje er iets uit heeft. Er is niet meer 1 lijn...de lijn die er hoort te zijn is onderbroken in het lijf.

Kan je deze (gebroken) lijn eens even tekenen op de foto? Met Paint is goed hoor.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-12 12:00

StalNollie schreef:
foto van bruine paard als jij mijn paard zo zou rijden zou ik je er pesoonlijk eraf trekken... bit recht naar ruiter getrokken mond op van paard en ruiter zet handen vast.

ik rijd dat bruine paard niet
en ik zou zeker jou paard niet al op dat nivo rijden. Daar is ie nog lang niet aan toe ;)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-12 12:02

Gini schreef:
nombrado schreef:

Kan je deze (gebroken) lijn eens even tekenen op de foto? Met Paint is goed hoor.

nee, ben ik niet zo goed in...maar misschien zou jij dat voor me kunnen doen? Misschien kan je dan ook van beide foto's de hoeken van de benen willen tekenen , voor en achterbeen?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-12 12:03

MarjanB schreef:
Nou je schiet zelf elke keer in de verdediging en komt elke keer met nieuwe 'bewijzen' maar als ik de foto's van de vos zie snap ik niet wat je er mee wil bereiken. De spanning straalt er van af. Mond open en spanning in de rug. Paard van Edward duikt wat achter de teugel maar oogt wel ontspannen.

de foto van de bruine, is van een still van het eerste geposte filmpje. :D

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 12:12

nombrado schreef:
StalNollie schreef:

ik rijd dat bruine paard niet
en ik zou zeker jou paard niet al op dat nivo rijden. Daar is ie nog lang niet aan toe ;)

zal daar ook nooit komen omdat daar mijn ambities niet liggen hahaha... raar antwoord vind je niet.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 12:12

nombrado schreef:
Gini schreef:

nee, ben ik niet zo goed in...maar misschien zou jij dat voor me kunnen doen? Misschien kan je dan ook van beide foto's de hoeken van de benen willen tekenen , voor en achterbeen?

Meen je dit nu? -O-

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 12:19

nombrado schreef:
MarjanB schreef:

de foto van de bruine, is van een still van het eerste geposte filmpje. :D

Neem aan dat je de vos bedoelt? Maar jij was helemaal wild van dat filmpje toch? Maar als je dit zo bekijkt ziet het er allemaal toch wat minder fijn uit. Ik vond het eerste filmpje zoiezo al niks :) Als mijn paard zo zou moeten lopen dan lag ik er binnen 5 minuten naast haha. Nu ben ik geen wereldruiter maar ik streef wel naar ontspanning en wat lol voor mij en mn knol :)

Lieuwkje_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 12:28

Boeiend topic.. Wel zonde dat er niet echt tot een discussie kan gekomen worden.. Aangezien bepaalde personen enkel blijven vechten voor hun gelijk.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 12:39

Nombrado ging er al vanuit dat ik met haar in discussie wilde gaan. Dit is niet zo, ik was een onbeschreven blad, een leerling verlangend om kennis op te nemen. Maar dan zie ik eerst de uitgebreide en onderbouwde argumentering van anderen waar mijn dorst naar kennis gelest wordt om vervolgens hunkerend te blijven door iemand die zelfs geen lijntje op een foto wil trekken om mij iets te verduidelijken.
Een leermeester die zijn kennis niet wil delen is waardeloos als dusdanig.

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 12:46

Nou Nombrado, is allemaal wel heel boeiend wat je vertelt, maar als ik zo in je profiel kijk, is het precies nog zo makkelijk niet hé je theorie in praktijk om te zetten.....want als ik naar die foto's kijk, zie ik paarden die maar bitterweinig door de rug lopen...

maar het zal vast aan mij liggen natuurlijk, ik ken er niets van als ik zo jou theoriën lees.. :P

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-12 12:52

:o ik hoop toch niet dat paarden door de rug lopen :+

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 12:53

Technische termen die eigen zijn aan de paardensport. Zo heeft iedere sport er wel hoor. ;)

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 12:54

Ik ben belgisch, wij zeggen dit zo.. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 12:55

@ Nombrado: misschien zou je ook eens in willen gaan op de termen die er gebruikt worden? Ik zie alleen maar ontwijkende antwoorden en je gaat nergens echt op in. persoonlijk vind ik dat wel jammer, ik leer graag bij.

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 12:59

Yamcha schreef:
@ Nombrado: misschien zou je ook eens in willen gaan op de termen die er gebruikt worden? Ik zie alleen maar ontwijkende antwoorden en je gaat nergens echt op in. persoonlijk vind ik dat wel jammer, ik leer graag bij.

idd....