trainen hoeveel dagen per week en hoe intensief?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

miicchhellee

Re: trainen hoeveel dagen per week en hoe intensief?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 12:34

mijn ruin is nu 7 jaar.
ik rij hem meestal 6 dagen in de week omdat hij alles veel makkelijker doet als ik gewoon iedere dag rij en maar 1x vrij.
heb 1x in de week dressuurles.
en de rest rij ik zelf dressuurmatig zo'n 30 - 45 minuten

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-12 13:57

Joslinn schreef:
Het valt me op dat iedereen zoveel rijd. Heel veel geven het paard zo'n 6x in de week beweging. Vind het heel knap dat je dat vol houdt. Ik spreek even voor mezelf, maar ik werk fulltime, heb een huishouden en heb echt mijn 8uurtjes slaap per nacht wel nodig. Ook mijn sociale leven heeft zijn tijd nodig. Ik rij zelf op Z2-niveau en train max 2x per week dressuur, en daarnaast springen/crossen (buiten rijden) en longeren we regelmatig. De ene week rij/train ik meer als een andere keer, ligt eraan hoe druk ik verder ben.
Mijn punt is dus eigenlijk dat ik veel respect heb voor de mensen die echt 6x per week trainen. Maar waar haal je die tijd en energie vandaan als je ook fulltime werkt en naast de paarden ook een sociaal leven wilt hebben?

ik heb mijn paard op mijn werk staan
en ik heb een uur pauze
dus kan ik hem mooi in mijn pauze even een half uurtje rijden

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 14:16

ik heb een 4 jarige D-pony die nu 3 maand onder het zadel is.
sinds 2 weken ben ik intensief aan het trainen. daarvoor hobbelde we wat rond voor haar conditie en het begin van de bespiering aanbrengen om nu het echte werk aan te kunnen.

ik ben in alle trainingen enkel bezig met de ontspannenheid en goed gebruik van al haar spieren en het lichaam. moeilijke oefeningen doen we nog niet. galopperen laten we soms ook links liggen als we daar even geen zin in hebben.

ik rijd ongeveer 4 keer in de week. dit is meestal 30 tot 45 min intensief dressuur werk. we pakken wel eens wat drafbalkjes en kleine sprongetjes voor de afwisseling mee.
2 keer in de week longeer ik haar. op alle denkbare manieren die te maken hebben met goed lichaam gebruik en ontspanning. op de 7e dag heeft ze of vrij of we hobbelen 10 min aan een lang teugeltje de bak rond of ik wandel met haar aan de hand een blokje om.

alle trainingen zijn doel gericht om haar beter te maken in haar lichaam en bespiering. wedstrijden is wel een doel maar geen noodzaak. we trainen dus niet gericht naar een wedstrijd toe. als er dingetjes zijn dat even iets minder goed gaat dan pak ik dat op. maar prestatie druk voor evt wedstrijden hebben we niet. het is en blijft hobby en daarbij geen plicht om te presteren. het moet voor ons beide leuk blijven de komende 20 jaar. wat we allemaal nog kunnen bereiken samen zien we wel :)

original

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 14:16

Babootje schreef:
original schreef:
Ook denk ik dat wanneer je je paard traint via 'supercompensatie' je je krachttraining veel intensiever moet doen.
Een uur intensief dressuren in de bak, is nog geen krachttraining. Hartslag van het paard komt niet snel boven de 140 uit.
Dus ben ik van mening dat het gymnastiseren wat de meeste ruiters doen tijdens de dressuur niet gelijk is aan krachttraining en je paard na een intensieve training een dag lichte arbeid laten verrichten niet nodig is.

Ik rijd mijn paard 7 dagen in de week, met om de week een springles en een paar keer per maand het bos in.
Gemiddeld rijd ik zo'n uur per dag (dressuur).

Ik vind dat als je je paard dresuurmatig traint (waarbij je het schuim tussen de oren en de billen rijdt) je het paard de volgende dag niet "stil" moet zetten (tenzij je weet dat je paard echt beweegt op de wei, maar dat doen de meesten niet). Ik dressuur 4 a 5 x per week waarvan 2 a 3 uur zwaardere arbeid en de rest lichtere arbeid, 1 x springen en 1 x naar buiten of longeren.

Ben het met je eens, vindt ook niet dat je een paard stil moet zetten. Ik denk juist dat je wanneer je in de bak rijdt je niet zo intensief rijdt dat je paard de volgende dag daarvan moet herstellen. Ik train elke dag een uur in de bak en ga regelmatig naar buiten/ maak een sprongetje.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 15:29

Joslinn schreef:
Het valt me op dat iedereen zoveel rijd. Heel veel geven het paard zo'n 6x in de week beweging. Vind het heel knap dat je dat vol houdt. Ik spreek even voor mezelf, maar ik werk fulltime, heb een huishouden en heb echt mijn 8uurtjes slaap per nacht wel nodig. Ook mijn sociale leven heeft zijn tijd nodig. Ik rij zelf op Z2-niveau en train max 2x per week dressuur, en daarnaast springen/crossen (buiten rijden) en longeren we regelmatig. De ene week rij/train ik meer als een andere keer, ligt eraan hoe druk ik verder ben.
Mijn punt is dus eigenlijk dat ik veel respect heb voor de mensen die echt 6x per week trainen. Maar waar haal je die tijd en energie vandaan als je ook fulltime werkt en naast de paarden ook een sociaal leven wilt hebben?

Ik verbaas me hier ook over. Maar ik denk dat heel veel mensen denken dat je perse zo vaak moet trainen?

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 15:35

Kinke schreef:
Joslinn schreef:

Ik verbaas me hier ook over. Maar ik denk dat heel veel mensen denken dat je perse zo vaak moet trainen?

ik denk dat dat heel erg aan je paard licht en waar je amities liggen. wil jij rond het Z blijven rijden en klopt je basis, nou dan ga ik ook wel meer naar buiten en kan hij ook een dag je meer vrij. heb je een paard waarbij de basis nog niet helemaal klopt zou ik die wat vaker rijden. natuurlijk zou ik wel voor afwisseling zorgen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 15:40

Ik denk dat het dan ook nog ligt aan hoeveel haast je hebt ;) En dat hebben mensen tegenwoordig wel. Ik moet er persoonlijk niet aan denken om 6x per week te rijden. Kan me ook niet voorstellen dat je het paard daar een plezier mee doet. (behalve als het meerendeel buitenritten zijn ;) )

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 15:42

Vaak 5 of 6 keer maar soms ook 3x ligt eraan hoe druk
Mijne maakt niet uit wat die doet na een kwartier al nat van het zweet
Ene keer gewoon lekker bakhobbelen andere keer serieus aan het werk
Heel vaak op het laatste of eens tussen door een sprongetje even wat anders en dan weer verder

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 15:45

Ik heb er 2, 1 van 15 en 1 van 5.
Ik 'train' ze zo'n 3x per week. D.w.z. gemiddeld 2x per week aan de longe of kaptoom en 1x per week rijden, soms is de verdeling net iets anders (helemaal niet rijden of 2x rijden).
Overige dagen wandelen we buiten aan de hand of hebben ze vrij.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 15:47

Kinke schreef:
Ik denk dat het dan ook nog ligt aan hoeveel haast je hebt ;) En dat hebben mensen tegenwoordig wel. Ik moet er persoonlijk niet aan denken om 6x per week te rijden. Kan me ook niet voorstellen dat je het paard daar een plezier mee doet. (behalve als het meerendeel buitenritten zijn ;) )

ik denk dat dat ook aan het paard ligt, sommige hebben het nodig en ander minder. mijn pony liep het fijnst als ik haar 6 dagen in de week reed, dat was dan 1 wedstrijd, 1 grote buitenrit, 1x springles, en de rest dressuren, voor en na het dressuren deed ik wel altijd buiten in en uit stappen. om naar mijn springles te gaan moest ik ook een stukje buitenrijden. echt haast had ik niet met die pony, alleen het laaste half jaar omdat ik graag 1x Z wilde rijden en ik M1+ 10 had, wilde ik snel het M2 door. maar dat heeft verder niks met mijn training gedaan. ik ging alleen vaker op wedstrijd en starte 2 proeven in de hoop een wp te krijgen.

Astaloca

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 15:53

TS mag ik vragen waarom je zo vaak rijd? want volgens mij rij je niet hoog in de paardensport ofzo? misschien heb ik dit verkeerd ook prima.. maar nu kun je toch dan nog makkelijk een dag vrij geven voor het paard of 2? Het valt me op dat je vaak zegt dat je 'intensief' traint..

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 16:28

Joslinn schreef:
Het valt me op dat iedereen zoveel rijd. Heel veel geven het paard zo'n 6x in de week beweging.

Ik maak wel een groot verschil tussen rijden, trainen en beweging geven onder het zadel. 6 maal in de week trainen is voor geen enkel paard goed. Maar ik denk dat wanneer je serieus aan de slag wilt en je paard al wat ouder en verder in de opleiding is, je niet kunt volstaan met 2 of 3 keer per week rijden.
Ik heb voor een paard misschien 2 piekmomenten in de week qua training. De dag ervoor rij ik dat paard relaxed en rond over de rug om te zorgen dat hij lekker soepel ik zijn lijf zit en zijn energie kwijt kan. Op de piek-dag doen we zware oefeningen, krachttraining. De dag er na rij ik zo'n paard weer meer relaxed over de rug. Zo ben ik al 3 dagen bezig om een paard 1 keer te kunnen laten pieken.

Geen verwijt maar algemeen; ik vind dat als je veel van je paard vraagt, je ook veel voor je paard terug moet doen. Vaak is het gewoon een kwestie van prioriteiten stellen. Ik wordt wel een beetje boos van mensen die de hele week lanterfanten en dan in de les ineens gaan knallen. Dat is gewoon niet eerlijk naar een paard

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 17:41

Het beste m.b.t. spieropbouw is geloof ik dag 1 heel intensief, dag 2 matig intensief en dag 3 rust, waarna weer bij dag 1 beginnen :)

Jippyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 16:09

Ik rijd meestal 5 keer per week, soms 4, met een 4-jarige merrie. Op woensdag heb ik dressuurles waar we eigenlijk niet zo heel veel doen qua hard werken ofzo, op donderdag rijd ik een half uurtje, soms gewoon voor de lol met halstertje of niet echt serieus. Op vrijdag heb ik springles, dan is ze altijd behoorlijk bezweet. Op zaterdag rijd ik ook een half uurtje à 3 kwartier, en op zondag ook met af en toe dingen zoals balkjes lopen of lage sprongetjes, of ik longeer haar wat meestal ook niet intensief is, omdat pony geen zin heeft om te galoperen en dan is het meestal gewoon wat stappen en een sukkeldrafje aan de longeerlijn. Op maandag en dinsdag heeft madame vrij.

Foash

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 21:28

De ene week rij ik meer als de andere week, maar gemiddeld 5 keer per week, waarvan wel 2x springen.
Toch verschilt dat elke keer weer, soms heb ik van die momenten dat ik veel dressuur rij, de andere keer spring ik weer veel meer. De duur van de trainingen wisselen ook af, maar meestal rij ik ongeveer 3 kwartier of een uur.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-12 21:49

ik heb mijn training aangepast !
het is gewoon te veel voor mijn paard om 6 dagen per week te rijden
nu rijd ik 1 dag longeer ik 1 dag en dan een dag vrij

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 02:29

mijn paarden 2 a 3 keer/week intensief (bosrit, dressuur) en voor de rest een longeren of wat grondwerk of gewoon beetje zonder zadel wat hobbelen
hangt ook van week tot week af, soms wat meer keer/week dat we rijden, maar ze hebben minstens 2 dagen rust op een week

Cynthiaa1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 23:30

Ik rijd het paard 5 keer in de week. Ik probeer ook elke week sowieso 1 keer te longeren. Om het niet te een tonig te laten worden. Mijn paard is 12 jaar en rijd hem wedstrijd gericht.

sjaron99

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 15:41

De ene week train ik meer dan de andere. Ligt eraan hoe het gaat, of er belangrijke concoursen in de agenda staan, het weer enz. Ik train in een soort van ''periodes''. Ik probeer altijd 3-4 week lekker door te trainen en dan een weekje even weer wat rustiger aan.

- Mijn pony, 13 jaar, Z1 dressuur rijd ik meestal 3 keer per week en longeer ik ook 2 of 3 keer omdat hij het erg moeilijk vind om onder het zadel los over de rug te lopen, compenseer ik dat met longeerwerk.
- Mijn paard, 8 jaar, M1 dressuur rijd ik ongeveer 4-5 keer per week en dan meestal 1 keer in de week even aan de longe.

In de rustige periode hebben ze vaker een dag vrij, ga ik eens op buitenrit en longeer ik af en toe. In een gekke bui neem ik met beide ook wel eens een klein sprongetje mee voor de afwisseling.

Of ik echt intensief rijd? Met beide heb ik één keer per week les, dat is vaak wel intensief, ook voor mij. :+ Maar voor de rest valt het reuze mee, ik onderhoud gewoon altijd wat ze kunnen en ze moeten elke dag natuurlijk wel bij de les blijven.

Kathleen_vW

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 16:00

Ik rij de 6 jarige 4 keer per week en longeer daarnaast 1 of 2 dagen. Ik train 2 dagen flink en 2 dagen rustig basis. Ik heb dit trainingsschema gemaakt met mijn vriend die atleet is en dus weet wat verzuren is, hoe spieren kunnen voelen en wat het met je lijf doet als je 3 dagen achter elkaar hard traint. Dat doet zeer en daar worden ze over het algemeen niet beter van. Dus na een intensieve training is herstel net zo belangrijk, niet alleen voor het lichaam van het paard, maar ook voor zijn of haar motivatie.

De 3 jarige paarden rij ik 2 keer per week en longeer ik 2 keer per week, niet langer dan 20 minuutjes. Buiten dat de paarden nog groeien en ik ze niet wil overvragen, hou je ze zo in het hoofd tevreden en kunnen ze zich concentreren.

MS_eventing

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 16:19

Ik rijd mijne ongeveer 4a 5 keer in de week.

Meestal maximaal 3 keer dressuur training (M1) in de week, maar dan ook maximaal een halfuurtje.
Verder 1 keer in de 2 weken hebben we springles (L niveau) en dan voor de rest een paar keer in de week een buitenritje of aanklooien :') .

Cortana is 11 jaar oud.

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 18:06

Deze week zeer weinig gedaan
Vorige week woensdag en zondag wrdstrijd
Maandag en dinsdag niks
Woensdag gewandeld
Gisteten niks en vanavond longeren
Morgen of zondag er weer op

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 15:30

Waar ik me probeer een beetje aan te houden:
1 dag: Ontspanningsoefeningen (voorwaarts-neerwaarts 25 min stappen, 15 min. draf- en galopwerk)
1 dag: Wandelen in het bos of buitenrijden
1 dag: Intensieve dressuurtraining (vaak als ik les heb)
1 dag: Dressuurtraining
1 dag: Longeren met touwtjes

Een eventuele 6e dag wordt ingelast als ik wedstrijd heb.

jans1999

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 21:49

ik vind het belangrijk dat je paard ook afwisseling krijgt :)
in de zomer rijd ik meer dan in de winter (de winter niet, ik rijd op onze wei, of die is dan besneeuwd, een modderpoel of glad).
s'zomers rijd ik vaak 4/5 keer in de week op mijn paard
en de andere dagen of wandel ik bijvoorbeeld een half uur + draf, of doe dubbelonge of grond/handwerk.

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 10:25

Normaal gesproken rijd ik met mijn ijslander:

2x dressuur in de bak (intensief, zo'n 30 tot 45 minuten)
1 keer in de ijslanderles (60 minuten, zeer intensief)
1 keer in het bos, matig intensief. De eerste 30 minuten rijd ik intensief, daarna laat ik hem 'los' voor een ontspannen bosrit.

en dan rijdt mijn zus hem nog 1 keer in het bos, niet intensief