Waarom beleren wij een paard al op 3jarige leeftijd?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 15:13

freeride schreef:
urbiezira; ik zou een keer of 2 wat dubbelchecken of de go en ho er nog opzitten en dan lekker het bos in, vinden ze allemaal geweldig, en worden ze ook lekker sterk van.

Dat ligt er maar aan, ik ga ook graag het bos in, maar sommige jonge paarden vinden dat helemaal niet leuk! Ook buitenrijden moet je ze leren...

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 15:18

Paarden worden gewoon vreselijk lui als ze nooit iets hoefde te doen en nu op het 8e jaar ineens wel..

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 17:27

Kendra schreef:
freeride schreef:
urbiezira; ik zou een keer of 2 wat dubbelchecken of de go en ho er nog opzitten en dan lekker het bos in, vinden ze allemaal geweldig, en worden ze ook lekker sterk van.

Dat ligt er maar aan, ik ga ook graag het bos in, maar sommige jonge paarden vinden dat helemaal niet leuk! Ook buitenrijden moet je ze leren...

Zou dan ook niet halsoverkop ineens het bos in gaan, eerst uberhaubt ook laten wennen aan het bos. :D Daarna met een ander paard mee. Las in andere topics dat de lange rechte stukken dus juist goed zijn voor een jong paard. Hoe lang zouden deze ritten volgens jullie kunnen zijn en welke intensiteit?

dickyliza

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 01:56

Ik vind met 4 jaar een mooie leeftijd,

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 10:58

WhySoWhite schreef:
Paarden worden gewoon vreselijk lui als ze nooit iets hoefde te doen en nu op het 8e jaar ineens wel..

Hoe kom je hierbij? Ik kan me dat namelijk niet voorstellen.

De gemiddelde ijslander in Nederland wordt met 4/5/6 ingereden/beleerd. Ik denk zelf dat dat wel een prima leeftijd is. Mijn eigen ijslander is pas met 5 ingereden en geloof mij, die is echt niet lui :')

Sowieso is het goed om een paard eerst te beleren aan de long reigns, longe, pessoa of voor de wagen. Dan kunnen ze alvast wat spieren ontwikkelen voordat er een ruiter op gaat zitten. Dan kennen ze ook al veel hulpen tegen de tijd dat je erop gaat zitten.