lichtrijden in galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xCharmant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 20:43

hmmpf? Apart, ik doe het nooit. Ik sta altijd in verlichte zit, omdat ik vaak cross omdat er zoveel energie in zit en dan zit ik haar alleen maar in de weg. Tijdens dressuur trainingen zit ik gewoon door in de galop. Maar lichtrijden, nee nooit. :)

melody7

Re: lichtrijden in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 20:46

hihi, na aanleiding van dit topic ben ik het eens gaan proberen, en doe het nu regelmatig, een stuk laat ik m'n verzorgpaard altijs zo hard als ze wilt; en dat is hárd heeeel hard en dat is vrij moeilijk uit te zitten, dus doe ik dan óf verlichte zit of nu dus lichtrijden :) ik vindt het fijn!

xCharmant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 20:47

melody7 schreef:
hihi, na aanleiding van dit topic ben ik het eens gaan proberen, en doe het nu regelmatig, een stuk laat ik m'n verzorgpaard altijs zo hard als ze wilt; en dat is hárd heeeel hard en dat is vrij moeilijk uit te zitten, dus doe ik dan óf verlichte zit of nu dus lichtrijden :) ik vindt het fijn!

Mag ik vragen wat het nu daarvan is? Je doet je paard waarschijnlijk alleen maar pijn.

Brittneyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 20:49

je doet je paard helemaal geen pijn
als mijn paard heel hard wil is het moeilijk uit te zitten en in verlichte zit word het nog erger dus
is lichtrijden de oplossing :)

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 20:51

xCharmant schreef:
melody7 schreef:

Mag ik vragen wat het nu daarvan is? Je doet je paard waarschijnlijk alleen maar pijn.

neehoor als ik dán door ga zitten doe ik haar pijn ;) omdat het totaal niet uit te zitten is, ik heb een prima evenwicht, en ik doe haar zéker geen pijn, want dan bokt ze me er wel af ;) daarvoor ken ik haar té goed

Reusje0504

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 19:33

Ik wist nit dat het bestond, maar het lijkt wel wat op wat mijn instructrice altijd zegt: doe alsof je een krijtje in je kont hebt en je een mooie rechte lijn over het zadel wilt zetten (niet van helemaal achter naar de schoft natuurlijk) en dit helpt mijn paard om zijn achterhand meer te gebruiken

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 15:44

Melody, ik heb t voordeel bij mijn (ja ja) draver, dat de galop zo vlak is als die op tempo is dat ik nauwelijks beweeg.

Komend trainseizoen (lente voor mij) ga ik het ook weer doen, ponylief galopeerd dan veel fijner :j

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 17:06

xSlvna schreef:
Melody, ik heb t voordeel bij mijn (ja ja) draver, dat de galop zo vlak is als die op tempo is dat ik nauwelijks beweeg.

Komend trainseizoen (lente voor mij) ga ik het ook weer doen, ponylief galopeerd dan veel fijner :j

klinkt bekend! een vriendin van me rijdt een draver, en zelfs zonder zadel in rengalop geen enkel probleem met blijven zitten, terwijl je bij mijn verzorgpony, dus toch echt wel moeite moet doen met je evenwicht ;)

lotteenjoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 20:19

idd een beetje appart om te gaan licht rijden in galop ik snap het nut niet eigenlijk? volgens mij is het niet beter voor de rug van het paard.. werk je je paard dan niet tegen ?

Brittneyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 20:23

lotteenjoy schreef:
idd een beetje appart om te gaan licht rijden in galop ik snap het nut niet eigenlijk? volgens mij is het niet beter voor de rug van het paard.. werk je je paard dan niet tegen ?

nee je werkt je paard niet tegen, je helpt hem net op meer in balans te blijven

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 20:25

Ik snap echt al de reacties niet van mensen die denken dat je je paard tegenwerkt of pijn doet. Denk nou een logisch na. Je rijdt toch ook licht in draf om het het paard makkelijker te maken. Omdat je zo soepel meegaat in de beweging. Waarom zou dat zou bij lichtrijden in galop anders zijn |o

Brittneyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 20:29

Anoeska schreef:
Ik snap echt al de reacties niet van mensen die denken dat je je paard tegenwerkt of pijn doet. Denk nou een logisch na. Je rijdt toch ook licht in draf om het het paard makkelijker te maken. Omdat je zo soepel meegaat in de beweging. Waarom zou dat zou bij lichtrijden in galop anders zijn |o

_/-\o_

Eke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 08:24

Goos_Horses schreef:
lichtrijden in galop is feitelijk onmogelijk omdat het geen 2 takt gang is.

Waarom zou lichtrijden in een drietakt onmogelijk zijn?
Ik zeg niet dat het wel of niet zo is, ik vraag me alleen af waarom het in een drietakt onmogelijk zou zijn. Is het niet zo dat het alleen een andere regelmaat zou hebben?

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 10:16

Eke1 schreef:
Goos_Horses schreef:
lichtrijden in galop is feitelijk onmogelijk omdat het geen 2 takt gang is.

Waarom zou lichtrijden in een drietakt onmogelijk zijn?
Ik zeg niet dat het wel of niet zo is, ik vraag me alleen af waarom het in een drietakt onmogelijk zou zijn. Is het niet zo dat het alleen een andere regelmaat zou hebben?

Ik snap het ook niet. Want je staat 1 galopsprong en zit de volgende.
Zo doe ik ook veel van been wisselen in draf door 2x te staan ipv 2x zitten. Zeker met een paard dat zijn rug niet los laat is dat voor beide veel prettiger. Jammer is alleen dat je dan alleen kan als je in balans op je paard zit. Zit je dat niet dan plof je in het zadel. Maar eigenlijk doe je dat dan ook in mindere maten en vaak niet zichtbaar met elke drafpas.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 10:28

Ik zie het ook wel eens. Idd vooral bij springruiters. Toen ik het voor het eerst zag dacht ik echt van what the !@*$% doet die man? Ik had even staan kijken en kwam er achter dat hij netjes de beweging van het paard volgde. het paard gaf hoog op, en zodra het paard aan de voorkant omhoog kwam, ging hij staan, vervolgens weer zitten. Het zag er heel beheerst en rustig uit, en hij voelde zijn paard echt aan. Dus waarom zou het niet kunnen? Bij dit paard was het een veel rustiger tempo dan lichtrijden in draf, maar hij zat zijn paard totaal niet in de weg. Ik zie zelf al helemaal voor me hoe je dit zou moeten doen, alleen zou dit bij mijn draver onmogelijk zijn vanwege zijn vlakke galop....

Foash

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 21:48

Ik ga best vaak in de verlichte zit in galop, mn paard vindt het ook heel fijn, en ik vindt het ook lekker zitten haha :D

Mear

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 09:03

Ze hebben het niet over de verlichte zit, maar over lichtrijden.

Je ziet het inderdaad vaak bij springruiters, ikzelf heb het nog nooit geprobeerd eerlijk gezegd. Ook niet over na gedacht eigenlijk..

FNews

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 09:07

Lichtrijden in galop kan makkelijk. Het kan zelfs met een dressuurzadel maar dat is iets moeilijker dan met een spring of vzh zadel. Je moet gewoon een ritme vinden.

Bij polo zie je het vaak als ze tussen 2 chukka's van paard wisselen en terug naar het veld gaan.

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 19:08

Raar!
Dacht altijd dat ze gewoon slecht konden blijven zitten oid..
Maar weer wat geleerd. Ik blijf liever op mijn kont zitten in galop iig.

Laura__xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 19:09

Ik ga het morgen meteen proberen ! :Y)

FNews

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 19:17

Ilaan, als je paard een krachtige galop heeft zit het veel beter om te lichtrijden dan door te blijven zitten vind ik.
Laura, kwil wel het resultaat weten he ;)

yoeki

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 20:19

Dit is echt grote onzin. Galop is een drietakt, niet zoals een draf een twee takt. Dat word dus nogal moeilijk om licht te rijden? Waarom denk je dat een écht goede galop muziek in de kur word gemaakt?... Waar je in draf gewoon: 1,2,1,2 hebt is de drietakt meer 1..23 1..23 (als je een goed gebalanceerde galop hebt dan..)

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 20:22

@ yoeki, als je goed kijkt zie je dat ze ook niet zoals in draf op een bepaald ritme rijden (als buitenbeen voor is staan, etc. ) Ze doen gewoon om de pas een keuze. Je kunt zitten in galop, je kunt staan in galop. Nu word gekozen, de ene galopsprong te zitten en de andere galopsprong te staan (dit gaat dus ook een stuk trager)
edit: in jou vertaling dus: zit..zitzit..sta..stasta..zit..zitzit..sta..stasta

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 20:25

@yoeki, als je het topic doorleest, steek je er misschien iets van op ;)

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 20:26

het gebeurd bij polo sport. geen idee waarom