[FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel III

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 12:38

Ja precies shirleyp, dat was ook precies mijn volgende vraag aan Nombrado eigenlijk.. Mijn eigen paard is heel lang gelijnd, heel ander typ dan een Anda/Lusi en andere barokke rassen, eigenlijk het tegenovergestelde. Ik zie het niet echt voor me dat hij uit zichzelf een meer opgerichte houding op zal zoeken, hij loopt daarentegen wel met gemak een half uur lang en laag met zijn neus op de grond (bij wijze van), met dan super goed ruggebruik en super fijne gangen. Zodra ik hem vraag wat korter in zijn lijf te worden en wat meer aanleuning vraag, word hij enorm sterk van voor (vermoed o.a. een gebrek aan kracht). Hoe kan ik volgens jou bij een paard met een lange rug & nek, die van voor snel sterk is het voor elkaar krijgen om zonder druk een meer opgerichte houding te krijgen, en hem korter in het lijf laten worden? Komt dit als vanzelf met de verzameling bij elk paard volgens jou naarmate hij meer kracht krijgt?

juliaolthofJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 12:40

shirleyp schreef:
Juliaolthof, een stapfoto! die vind ik altijd lastig te beoordelen :) Je paard lijkt wat achter te teugel te kruipen. Je hebt geen verbinding met de mond. Op zich is dat niet zo erg, maar dan wil je wel graag zien dat het paard zijn neusje iets naar voren steekt en niet terug (kijk maar naar de foto van Nombrado). Jouw paard zet zijn neus richting de borst (niet meer op of voor de loodlijn) waardoor ze achter de teugel kruipt. Dat kun je oplossen door met je been en zit te vragen of ze wat uit wil schuiven en haar neus naar voren wil plaatsen. Je moet daarbij wel heel zacht en voorzichtig met je hand zijn, zodat ze niet door je hand wordt afgestraft wanneer ze haar neus naar voren doet. Succes!

dankje ! ik ga er aan werken. alleen omdat hij zo heet is is het altijd lastig om met het been iets te vragen maar daar moet ik zeker aan gaan werken

shirleyp

Re: [FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 12:43

Juliaolthof, hete paarden vind ik altijd de fijnste paarden om mee te werken :j Ze reageren snel en je moet zelf ook heel scherp blijven en goed opletten. Veel succes!

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 13:01

ArGieVai schreef:
nombrado; nu ik je foto zie, denk ik gelijk te zien dat jou visie voortkomt uit de klassieke dressuur (weet niet of ik het juist heb?). Is dit wat men daar leert? juist er van af blijven, laag tempo en daaruit kracht krijgen waarop verzameling volgt? Dat de hoofdhalshouding dan vanzelf komt vanuit die kracht die van achter gevormd word door het trainen op laag tempo?

Weet niet of ik het zo goed zeg, maar ben wel heel nieuwsgierig!!

de huidige dressuur vind ook zijn oorsprong uit klassiek
zelf heb ik alle disciplines gevolgd en me verder meer verdiept in beweging van paard, en zit van ruiter...
stuk biomechanica en ook hoe een paard los beweegt eens onder de loep genomen (en bekeken bij mijn eigen paarden) daarin kan je precies zien hoe een paard zijn lichaam gebruikt bepaalde oefeningen te doen.
(overigens deed nombrado dit als 3 jarige vanuit vrijheid...zelf, zonder enig menselijk invloed een hoge schoolsprong Capriool. Samen met zijn vriendje Gemelo destijds toen ze nog samen stonden als 2 jonge hengsten)
De oefeningen die wij dus vragen als ruiter, kunnen ze zelf al...er is dus sprake van een communicatie en begrip die ontstaat tussen ruiter en paard. Hoe verteld de ruiter wat hij van het paard verlangt?
de 1 zegt dit, de ander dat....iedereen hoor je dat de aanleuning vanachteruit komt? Ik kan het bijna nergens meer vinden.
Ruiters zijn veel te veel gefocussed op de hoofd en het aan de teugel lopen. Terwijl ze niet realiseren hoe het veel simpeler tot stand kan komen.
Je kan het namelijk niet afdwingen. Doe je dit wel? dan krijg je compensaties in spieren in het lijf, als lendenen, rug en schouders. Hoofd is een balansstok....aan prutsen werkt blessures in de hand!
durf te ontspannen en los te laten in hand... te geven ipv te nemen
loopt een paard nog niet aan de teugel? dan zal je je als ruiter moeten verdiepen of je paard wel recht beweegt, je zelf recht en in het middelpunt zit . Als dat namelijk het geval is, dan komt dat vanzelf.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 13:07

zakken door de achterhand
mooi dat hoofd in de positie die daarbij hoort.
Afbeelding

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 13:16

jes_sam schreef:
Laat ik dus dan maar meteen beginnen met het paardje hierboven mij :P
Volgens mij loopt ze met haar hoofdje goed maar wel wat op de voorhand heb ik het idee, probeer de achterhand wat meer te activeren zodat die er wat meer gewicht gaat dragen. (Girls correct me if I'm wrong! dat is wederom een leerproces voor mij :D)

Het is inderdaad lastig om haar fijn op de achterhand te krijgen. Ze is een beetje overbouwt en daarbij reageert ze ook best heftig op been. Maar als ze eenmaal fijn is gaat het steeds beter!

essie_blue schreef:
Mang ziet er ontspannen uit! Wel lijkt het alsof hij op de eerste foto wat korte passen maakt, op de tweede foto lijkt hij wat ruimer te lopen :) wel misschien iets langer in de hals, maar dat geeft haar ook de ruimte. Maar erg netjes hoor, je hebt een mooie zit!

Klopt ook! Ik rijd de laatste tijd veel meer op safe als dat ik toen deed, waardoor ze korter en sloffiger word.
Ze is inderdaad lang in haar hals! Het is ook een draver :) Maar ik vind het heel lastig om haar korter te krijgen, vooral in stap. Daarbij valt ze namelijk ook snel uit elkaar..

Kentiapalm schreef:
@ mang, Je paardje lijkt lekker te lopen. Ik zie ontspanning en hij lijkt licht in de mond.

Zelf kun je nog wel wat aan je houding veranderen. Dat je je handen ongelijk houdt lijkt vooral vanuit je schouder en elleboog te komen. Laat je armen zakken ( schouders niet optrekken) en je hand in een rechte lijn de mond volgen. ( goed voelen) dan zul je merken dat je minder moeite hebt om je handen gelijk te houden. Op de foto's lijkt ht alsof je iets inknikt met je rechterheup. ( je lichaam is wat naar rechts gedraaid) Is dat vaker zo?
Verder heb je je voeten iets naar voren en zit je achterop je lepel, hierdoor ga je met je bovenlichaam weer naar voren om in balans te blijven. Zou je je beugels een gaatje langer kunnen doen en dan wat dieper in het zadel zitten?

Klopt ook als een bus! Ik ben echt volledig scheef, mijn ene been is ook langer en daarbij knik ik inderdaad uit mijn heup naar rechts.. Ik heb na het zien van deze foto's inderdaad mijn beugels een gaatje langer gedaan, maar steek mijn benen nog steeds te veel naar voren :+
Ik zit volgens mij niet te ver naar achter, maar op die eerste foto lijkt dat inderdaad wel. Mijn houding is daar sowieso flut, normaal zit ik echt wel iets beter :o
http://6.media.hyves-static.net/1478864725/6/chgw/0/img1478864725.jpeg

Bedankt voor alle reacties :D

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 13:23

nogmaals bedankt voor de uitleg :)

Ik weet indd dat alle oefeningen voortkomen uit de natuur, en de moderne dressuur voortkomt uit de klassieke dressuur, al is hier indd nog weinig van terug te zien.

Ik heb even een foto geupload van Maan (eigen paard) en hoe hij loopt zonder druk en/of aanleuning. Het is een beetje onduidelijke foto, met mijn zusje er op. Dit is haar derde keer op een paard ooit, dus ook totaal geen balans nog en een erg onstabiele houding. Maar goed, ik ben wel benieuwd hoe ik zelf vanaf hier (volgens jou) verder kan werken met hem. Dit is wel de meest duidelijke foto zonder druk of iets, vandaar dat ik deze foto uitgekozen heb

Afbeelding

en een foto met mij, waarbij ook duidelijk te zien is dat hij heel sterk van voor word, en mijn houdingprobleem. Ik weet ook eigenlijk totaal niet hoe ik dat (voornamelijk het sterk worden) kan oplossen

Afbeelding

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 13:27

Wat een leerzame foto!

Kijk eens wat jij doet met je zit. Zit je in balans, recht boven je paard? Of duw je je paard misschien naar voren? En als het zo is dat je je paard naar voren duwt....Is je paard dan sterk, of duw hem zelf in je eigen hand?

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 13:33

Dat balans is indd een probleem, en zoals gezegd wil ik hier ook echt mee aan het werk, weet alleen niet zo goed hoe :) Naar voren duwen; ja, waarschijnlijk wel, ik denk dat ik hem voor mijn gevoel actiever wil maken, maar daarmee hem meer in mijn hand werk. Hoe kan ik dit anders krijgen? hij is van zichzelf heel erg voorwaarts, maar goed dat zegt natuurlijk nog niets over actief van achter hij is overigens wel super aan het been, hoef nauwelijks aan te spannen of hij draaft, buitenbeen iets naar achter en binnenbeen er ligt aan en hoppa travers, etc. dat soort dingen gaan haast automatisch. Af en toe voor mijn gevoel te veel op commando (trucje) ipv vanuit zijn eigen lijf als je begrijpt wat ik bedoel. Het is trouwens wel zo dat wanneer ik mijn teugels oppak, hij gelijk in mijn hand hangt. Hoe kan ik hier iets aan doen?

shirleyp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 13:36

Argievai, hoe werkt hij lang en laag? Dan kan hij niet sterk worden eigenlijk. Ik zou hem met iets meer rust en steeds korte stukjes willen oppakken. Van lang en laag naar iets meer bij elkaar en weer terug naar lang laag. Jouw houding helpt ook niet mee met het sterk worden, jij biedt nu met je hele lijf iets aan waar hij tegenin kan trekken. Veel wendingen en zijgangen kunnen de souplesse verbeteren, dan moet het hem ook wat makkelijker afgaan. De eerste foto kan ik je niet mee helpen, ik weet niet voldoende over de inwerking van je optoming en heb de interesse nog niet gehad om me er in te verdiepen O:)

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 13:40

@ Shirley; dankje :) Houding werkt indd niet mee, denk dat dit ook een wisselwerking op elkaar is, hij word sterk dus ik ga achterover dus hij word sterker etc... Lang en laag doet hij echt super, super rug gebruik, mooi rond en achterhand komt dan goed mee. Het is echt zodra ik de teugels korter maak dan "het vierde stopje" dat hij sterk wordt.

shirleyp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 13:41

ArGieVai schreef:
Het is trouwens wel zo dat wanneer ik mijn teugels oppak, hij gelijk in mijn hand hangt. Hoe kan ik hier iets aan doen?

Loslaten :j Kan ie ook niet hangen. Ik los dat vaak op door been te geven en even een ophouding te maken. Krijg je een gewenste reactie, met stem belonen. In het begin moet je dat even consequent doen en vooral goed opletten of hij niet weer begint met hangen, dat gaat namelijk heel geleidelijk is mijn ervaring. Hij heeft geleerd dat hij zijn hoofd in jouw handen mag leggen, dat gaat wel even duren voor je daar af bent.

Korter maken kan hij dan gewoon nog niet verwerken. Kort meepakken en met tempowisselingen en souplesseoefeningen zijn lijf losser en sterker maken.

RenWaBl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 13:43

RenWaBl schreef:
@Killyenn: bedankt voor je uitgebreide uitleg! Ik zal vragen of een vriendin van me wilt longeren op het paard, zodat ik dan aan mijn houding en zit kan werken. :)

Hebben jullie misschien nog tips voor een goede houding kweken aan de longeerlijn? Ogen dicht en op gevoel rijden?

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 13:44

ArGieVai schreef:
Dat balans is indd een probleem, en zoals gezegd wil ik hier ook echt mee aan het werk, weet alleen niet zo goed hoe :) Naar voren duwen; ja, waarschijnlijk wel, ik denk dat ik hem voor mijn gevoel actiever wil maken, maar daarmee hem meer in mijn hand werk. Hoe kan ik dit anders krijgen? hij is van zichzelf heel erg voorwaarts, maar goed dat zegt natuurlijk nog niets over actief van achter hij is overigens wel super aan het been, hoef nauwelijks aan te spannen of hij draaft, buitenbeen iets naar achter en binnenbeen er ligt aan en hoppa travers, etc. dat soort dingen gaan haast automatisch. Af en toe voor mijn gevoel te veel op commando (trucje) ipv vanuit zijn eigen lijf als je begrijpt wat ik bedoel. Het is trouwens wel zo dat wanneer ik mijn teugels oppak, hij gelijk in mijn hand hangt. Hoe kan ik hier iets aan doen?

Ja hoor, rechter gaan zitten! Want wat je ook doet met je hand en je been, zolang jij op deze manier zit, zal de druk aan de voorkant blijven. Je ontneemt je paard balans door te ver achterin je zadel te zitten (je drukt nu wat tegen de lepel in plaats van midden in je zadel) en je paard compenseert dit weer door dan maar op je hand te steunen. Zit loslaten, hand loslaten en je paard de kans maar ook de tijd geven om weer in balans te komen.

Er is op jouw foto iets heel aparts te zien namelijk. We hebben het in dit topic al vaak gehad over de driehoeken tussen de benen, over dat de afstand tussen beide voorbenen evengroot moet zijn als de afstand tussen beide achterbenen. Bij veel paarden is dit niet zo, maakt het voorbeen een veel grotere pas en komt het achterbeen te weinig onder. Bij jou zie ik juist iets heel anders. Ik zie (of ik denk te zien, zal er meteen maar bij vertellen dat mijn ruimtelijk inzicht niet zo briljant is haha) dat de voorbenen juist een kleinere driehoek maken. Het voorbeen komt vanuit de schouder en moet ruim naar voren worden geplaatst. Jouw paard maakt een korte, bijna krampachtige pas, je ziet het voorbeen ook vrij recht naar de grond toewijzen, stekend. Er is dus blijkbaar niet genoeg lossigheid om het voorbeen naar voren te kunnen brengen...Interessant. Misschien kan je je rijden eens laten filmen voor jezelf. Dan rijd je eerst een paar minuten zoals je altijd doet. En daarna ga je proberen alles los te laten. Teugel losser, jezelf ontspannen, alleen maar concentreren op wat jij doet en vooral op wat je niet hoeft te doen. En kijk dan eens naar het verschil in beweging bij je paard. Kijk gewoon wat er gebeurt, hoe hij beweegt en wat jij dus kan doen om die beweging mogelijk te maken. Veroordeel jezelf niet, je doet je best en dat is genoeg! Focus op wat er beter kan, niet op wat je 'fout' doet. (vervelend woord fout, je doet namelijk gewoon wat je kan en dat is altijd goed...)

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 13:45

RenWaBl schreef:
RenWaBl schreef:
@Killyenn: bedankt voor je uitgebreide uitleg! Ik zal vragen of een vriendin van me wilt longeren op het paard, zodat ik dan aan mijn houding en zit kan werken. :)

Hebben jullie misschien nog tips voor een goede houding kweken aan de longeerlijn? Ogen dicht en op gevoel rijden?

Alleen als je er iemand naast hebt staan die je echt kan helpen. Je 'gevoel' over hoe je hoort te zitten is namelijk lang niet altijd juist....Je moet eerst leren voelen wat correct is voordat je dat gevoel zelf terug kan halen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 13:45

@ ArGieVai; mijn paard werd ook sterk als ik hem korter pakte, tot hij na een tijd ineens zelf hoger kwam lopen. Hij was er dus nog niet aan toe qua kracht, hij kroop eerst achter de teugel en vervolgens werd hij sterk. (niet achter elkaar maar na verloop van tijd) Ik ben bezig geweest met overgangen, tempowisselingen en gewoon doodnormaal rechtrichten. Nu pak ik hem alsnog niet korter, ik ga losrijden tot hij zelf opgerichter komt en pak dan teugels op de maat die hij redt.

Dus, mijn vraag, als je veel tempowisselingen en overgangen rijdt op je zit, komt hij dan ook niet een stukje opgerichter uit zichzelf?

EDIT: Over langzame tempo 'discussie' op vorige pagina. Ik doe dat ook min of meer. Als ik lang en laag aan het losrijden ben, blijf ik heel langzaam lichtrijden, zodat het tempo rustig blijft. Ik zie namelijk heel veel mensen die dan heel voorwaarts gaan rijden om een paard actief te maken, maar dan kletteren de meeste toch op de voorhand. Netjes over 4 benen lopen met bijvoorbeeld halsstrekken is moeilijker dan de meeste mensen denken. Veel mensen maken de vergissing dat een paard heel voorwaarts/hard moet lopen om actief te zijn.
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 11-08-12 13:49, in het totaal 1 keer bewerkt

RenWaBl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 13:46

Okee je bedoelt iemand die mij direct corrigeert wanneer ik naar voren ga zitten etc? :)

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 13:48

RenWaBl schreef:
Okee je bedoelt iemand die mij direct corrigeert wanneer ik naar voren ga zitten etc? :)

Liefst iets meer dan dat. Zien of je rechtop zit kan in principe iedereen. Zien of jij de juiste spieren aan- maar vooral ook ontspant, kan niet iedereen. En daar gaat het uiteindelijk om...Je kan ook op een verkeerde manier rechtop zitten, met teveel spanning in je benen, armen, schouders of rug bijvoorbeeld. Daarvoor is iemand die wat kennis heeft van het lichaam, veel ervaring en een goed oog, best wel heel handig.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 13:48

sterk van voor heeft alles te maken met het missen van kracht vanachter

RenWaBl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 13:51

Okee bedankt voor je antwoord!

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 13:53

ArGieVai schreef:
nogmaals bedankt voor de uitleg :)

Ik weet indd dat alle oefeningen voortkomen uit de natuur, en de moderne dressuur voortkomt uit de klassieke dressuur, al is hier indd nog weinig van terug te zien.

Ik heb even een foto geupload van Maan (eigen paard) en hoe hij loopt zonder druk en/of aanleuning. Het is een beetje onduidelijke foto, met mijn zusje er op. Dit is haar derde keer op een paard ooit, dus ook totaal geen balans nog en een erg onstabiele houding. Maar goed, ik ben wel benieuwd hoe ik zelf vanaf hier (volgens jou) verder kan werken met hem. Dit is wel de meest duidelijke foto zonder druk of iets, vandaar dat ik deze foto uitgekozen heb

[ Afbeelding ]

en een foto met mij, waarbij ook duidelijk te zien is dat hij heel sterk van voor word, en mijn houdingprobleem. Ik weet ook eigenlijk totaal niet hoe ik dat (voornamelijk het sterk worden) kan oplossen

[ Afbeelding ]

kijk, das leuk
Als je zusje (die overigens helemaal niet zo verkeerd zit) ontspannener zou gaan zitten en doorzittend het paard in tempo (bekken kantelen even) terugneemt, is het helemaal niet zon verkeerd beeld.
paard wil te snel (en het oplossen met de voorhand) en daar worden ze sterk van aan de voorkant.
tempocontrole is daarbij het sleutelwoord.

de 2e foto zit jij achter het middelpunt van het paard (hangend) terwijl je boven het middelpunt hoort te zitten.
op jou manier duw je je paard idd naar voren en harder...je geeft dus als het ware verkeerde signalen.. of tegenstrijdige.
als je meer in het midden boven het middelpunt zou gaan zitten (beetje zoals je zusje) benen lang en ontspannen, en met tempo terug rijden iets binnenbovenbeenspier aanspant en je bekken iets kantelt (onderkant naar voren) daarna bekken weer recht.
Je mag zowiezo je bekken bovenkant (basis) iets verder naar voren brengen.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 13:56

bovenlijf boven het middelpunt zorgt ervoor dat je paard niet gehinderd wordt in zijn beweging.

hier zie je een foto van gemelo
en een mooi voorbeeld van boven het middelpunt zitten.
Afbeelding

kmoet er even bij vermelden dat gemelo extreem breed is en ik hier een zaldi schooler campera aan het testen was. Benen zijn daardoor niet goed langs het paard liggend.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 15:12

nombrado schreef:
Sheran schreef:
Aan je zit werken is altijd goed :j. Dat zou ik zelf ook weer eens wat vaker moeten doen, maar ik rijd niet zo vaak meer. Soms heb je een balansprobleem zonder dat je het zelf door hebt, en ben je afhankelijker van beugels en teugels dan je zou willen :)

Deze foto van mij en mijn paardje is van vandaag, ik ben heel benieuwd wat jullie ervan vinden. Ze heeft kissing spines en vindt het moeilijk haar rug een beetje rond te maken. Met mijn houding ben ik niet zo blij, maar ik zit haar er geloof ik niet erg mee in de weg.
[ Afbeelding ]

1 van de mooiste die ik hier voorbij zie komen.
als je naar de beenzetting in draf kijkt, zie je dat het achterbeen het draag en stuwbeen is...heel goed.
neusje eruit
rug omhoog kàn niet....biomechanisch en is dus niet nodig met rijden.
als je dit paard nog sterker maakt in de achterhand , langzaam tempo leert draven en dragen, dan wil je niet weten hoe goed hij zijn lijf nog kan gebruiken.

Dank je wel, dat vind ik leuk om te horen! :) Het valt nog niet mee, ze drukt snel haar rug weg en valt ook snel op de voorhand. Maar we oefenen lekker door! Ik hoop dat je gelijk hebt en dat hij zijn lijf later nog goed gaat gebruiken, ondanks de kissing spines :)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 15:14

Ons oude paard had de één na ergste graad KS, daar hebben we nog gewoon fijn mee kunnen rijden en zelfs starten, tot ze peesblessures kreeg. Wij hebben, naast het rijden, veel gelongeerd en daar les in gehad van de fysio. Dus het kan echt! En daar is de foto al een voorbeeld van!

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 15:22

Mijn golos wás ooit gediagnostiseerd KS , nooit gelooft en zie nu...
Afbeelding

wel weke rug (dat is zijn bouw) maar als je van de voorkant af blijft en vanachteruit blijft werken komt het vanzelf goed.