Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
shirleyp schreef:Juliaolthof, een stapfoto! die vind ik altijd lastig te beoordelenJe paard lijkt wat achter te teugel te kruipen. Je hebt geen verbinding met de mond. Op zich is dat niet zo erg, maar dan wil je wel graag zien dat het paard zijn neusje iets naar voren steekt en niet terug (kijk maar naar de foto van Nombrado). Jouw paard zet zijn neus richting de borst (niet meer op of voor de loodlijn) waardoor ze achter de teugel kruipt. Dat kun je oplossen door met je been en zit te vragen of ze wat uit wil schuiven en haar neus naar voren wil plaatsen. Je moet daarbij wel heel zacht en voorzichtig met je hand zijn, zodat ze niet door je hand wordt afgestraft wanneer ze haar neus naar voren doet. Succes!
ArGieVai schreef:nombrado; nu ik je foto zie, denk ik gelijk te zien dat jou visie voortkomt uit de klassieke dressuur (weet niet of ik het juist heb?). Is dit wat men daar leert? juist er van af blijven, laag tempo en daaruit kracht krijgen waarop verzameling volgt? Dat de hoofdhalshouding dan vanzelf komt vanuit die kracht die van achter gevormd word door het trainen op laag tempo?
Weet niet of ik het zo goed zeg, maar ben wel heel nieuwsgierig!!
jes_sam schreef:Laat ik dus dan maar meteen beginnen met het paardje hierboven mij
Volgens mij loopt ze met haar hoofdje goed maar wel wat op de voorhand heb ik het idee, probeer de achterhand wat meer te activeren zodat die er wat meer gewicht gaat dragen. (Girls correct me if I'm wrong! dat is wederom een leerproces voor mij)
essie_blue schreef:Mang ziet er ontspannen uit! Wel lijkt het alsof hij op de eerste foto wat korte passen maakt, op de tweede foto lijkt hij wat ruimer te lopenwel misschien iets langer in de hals, maar dat geeft haar ook de ruimte. Maar erg netjes hoor, je hebt een mooie zit!
Kentiapalm schreef:@ mang, Je paardje lijkt lekker te lopen. Ik zie ontspanning en hij lijkt licht in de mond.
Zelf kun je nog wel wat aan je houding veranderen. Dat je je handen ongelijk houdt lijkt vooral vanuit je schouder en elleboog te komen. Laat je armen zakken ( schouders niet optrekken) en je hand in een rechte lijn de mond volgen. ( goed voelen) dan zul je merken dat je minder moeite hebt om je handen gelijk te houden. Op de foto's lijkt ht alsof je iets inknikt met je rechterheup. ( je lichaam is wat naar rechts gedraaid) Is dat vaker zo?
Verder heb je je voeten iets naar voren en zit je achterop je lepel, hierdoor ga je met je bovenlichaam weer naar voren om in balans te blijven. Zou je je beugels een gaatje langer kunnen doen en dan wat dieper in het zadel zitten?
ArGieVai schreef:Het is trouwens wel zo dat wanneer ik mijn teugels oppak, hij gelijk in mijn hand hangt. Hoe kan ik hier iets aan doen?
ArGieVai schreef:Dat balans is indd een probleem, en zoals gezegd wil ik hier ook echt mee aan het werk, weet alleen niet zo goed hoeNaar voren duwen; ja, waarschijnlijk wel, ik denk dat ik hem voor mijn gevoel actiever wil maken, maar daarmee hem meer in mijn hand werk. Hoe kan ik dit anders krijgen? hij is van zichzelf heel erg voorwaarts, maar goed dat zegt natuurlijk nog niets over actief van achter hij is overigens wel super aan het been, hoef nauwelijks aan te spannen of hij draaft, buitenbeen iets naar achter en binnenbeen er ligt aan en hoppa travers, etc. dat soort dingen gaan haast automatisch. Af en toe voor mijn gevoel te veel op commando (trucje) ipv vanuit zijn eigen lijf als je begrijpt wat ik bedoel. Het is trouwens wel zo dat wanneer ik mijn teugels oppak, hij gelijk in mijn hand hangt. Hoe kan ik hier iets aan doen?
RenWaBl schreef:RenWaBl schreef:@Killyenn: bedankt voor je uitgebreide uitleg! Ik zal vragen of een vriendin van me wilt longeren op het paard, zodat ik dan aan mijn houding en zit kan werken.
Hebben jullie misschien nog tips voor een goede houding kweken aan de longeerlijn? Ogen dicht en op gevoel rijden?
RenWaBl schreef:Okee je bedoelt iemand die mij direct corrigeert wanneer ik naar voren ga zitten etc?
ArGieVai schreef:nogmaals bedankt voor de uitleg
Ik weet indd dat alle oefeningen voortkomen uit de natuur, en de moderne dressuur voortkomt uit de klassieke dressuur, al is hier indd nog weinig van terug te zien.
Ik heb even een foto geupload van Maan (eigen paard) en hoe hij loopt zonder druk en/of aanleuning. Het is een beetje onduidelijke foto, met mijn zusje er op. Dit is haar derde keer op een paard ooit, dus ook totaal geen balans nog en een erg onstabiele houding. Maar goed, ik ben wel benieuwd hoe ik zelf vanaf hier (volgens jou) verder kan werken met hem. Dit is wel de meest duidelijke foto zonder druk of iets, vandaar dat ik deze foto uitgekozen heb
[ Afbeelding ]
en een foto met mij, waarbij ook duidelijk te zien is dat hij heel sterk van voor word, en mijn houdingprobleem. Ik weet ook eigenlijk totaal niet hoe ik dat (voornamelijk het sterk worden) kan oplossen
[ Afbeelding ]
nombrado schreef:Sheran schreef:Aan je zit werken is altijd goed. Dat zou ik zelf ook weer eens wat vaker moeten doen, maar ik rijd niet zo vaak meer. Soms heb je een balansprobleem zonder dat je het zelf door hebt, en ben je afhankelijker van beugels en teugels dan je zou willen
Deze foto van mij en mijn paardje is van vandaag, ik ben heel benieuwd wat jullie ervan vinden. Ze heeft kissing spines en vindt het moeilijk haar rug een beetje rond te maken. Met mijn houding ben ik niet zo blij, maar ik zit haar er geloof ik niet erg mee in de weg.
[ Afbeelding ]
1 van de mooiste die ik hier voorbij zie komen.
als je naar de beenzetting in draf kijkt, zie je dat het achterbeen het draag en stuwbeen is...heel goed.
neusje eruit
rug omhoog kàn niet....biomechanisch en is dus niet nodig met rijden.
als je dit paard nog sterker maakt in de achterhand , langzaam tempo leert draven en dragen, dan wil je niet weten hoe goed hij zijn lijf nog kan gebruiken.