Met krukje opstappen beter voor paard rug?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 21:15

ik ga met een opstapje juist meer hangen dan zonder omdat ik dan de kracht niet vind om kracht te zetten (heel stom)

of t krukje moet zo hoog zijn dat ik gewoon mn been over t zadel kan slaan (muurtje ofzo) En dan pas in de stijgbeugels ga.
maar t is wel beter voor de rug ja
Ik vind echter of t nu beter is of niet, dat je ook zonder moet kunnen opstappen, bepaalde situatie's buiten de deur zijn wel fijn als je niet afhankelijk bent van een bankje of omgevallen boom!

Keell006

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 21:26

je trekt het zadel 1 richting op als je opstapt, omdat je op 1 beugel leunt, dus het zadel schuift mee, kan bij je paard pijnlijk zijn,
of het echt zo slecht is als ze zeggen weet ik niet, en opstappen met een krukje, gewoon oefenen gaat het straks in 1x

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 23:15

linky schreef:
Supervixen schreef:
Ik ben wel benieuwd naar bewijzen dat opstappen zonder krukje niet goed is voor de rug van je paard. Zijn er onderzoeken naar gedaan? Dat het niet goed is voor je zadel op den duur kan ik me nog iets bij voorstellen.

Daar is inderdaad onderzoek gedaan, een groot aantal (manege-)paarden zijn na hun overlijden onderzocht op de ruggegraat. Ze zijn toen behoorlijk geschrokken van de uitkomsten, er was nogal wat schade door iedere keer aan de linkerkant te hangen.

Ik geloof zeker wel dat het beter is met krukje maar is het onderzoek voornamelijk gedaan met manegepaarden? Want ik kan me voorstellen dat je behoorlijk wat schade kunt vinden. Bedoel als er elke dag 2 mensen op je hangen die misschien niet even handig zijn en dus te lang blijven hangen.
Maar als je een gewoon recreatief paard hebt die je een keer of 3 per week rijdt en dus maar 3 x per week opstapt zul je wel een hele andere uitkomst krijgen.

twandeman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 23:25

voor hierboven..
tuurlijk is t veel meer bij een manege paard maar tel die 3 keer per week maar is op er zijn veel weken in een jaar en daarna nog de leeftijd van t paard dan is t ook heel veel hihi :o :D

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 08:55

twandeman schreef:
voor hierboven..
tuurlijk is t veel meer bij een manege paard maar tel die 3 keer per week maar is op er zijn veel weken in een jaar en daarna nog de leeftijd van t paard dan is t ook heel veel hihi :o :D

Als nog is een heel groot verschil tussen een manege paard wat grofweg 35 x per maand opgestegen wordt en een recreatie paard 3x per week dus zo'n 12 keer per maand. Wezenlijk verschil en dus zeker van belang als we het hebben over de hoeveelheid schade mijn inziens zou dan moeten zijn als er daadwerkelijk veel schade te vinden is bij privé/recreatie paarden dan zouden manegepaarden toch wel onwijze pijn moeten hebben door de schade die ze oplopen in al die jaren die ze op de manege lopen.
Wat ik dus wil zeggen is dat het heel leuk dat er onderzoek naar gedaan is maar dan als nog is het wel handig om te weten op wat voor paarden daar naar gekeken is.
Laatst bijgewerkt door Tigra_ op 16-07-12 09:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Dniekje

Re: Met krukje opstappen beter voor paard rug?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 08:58

ik gebruik ook altijd een krukje! op wedstrijd heb ik een inklapkrukje mee, super handig! e vele malen beter voor de rug!

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 10:27

ik stap op kleine pony's zonder maar op groote (vanaf 160) met krukje is makkelijk voo mij en beter voor het paard :)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 10:48

Laatst een babbeltje gemaakt met de zadelmaker, die zei dat een zadel scheef gedrukt kan worden door het opstappen. Je krijgt dan dat de vulling aan de rechterkant van de schoft ingedrukt wordt, dus dunner wordt. Gevolg daarvan is dat het zadel ongelijkmatig beweegt in wendingen en dus ook weer problemen kan gaan geven.
Krukje heeft echt wel veel voordelen ;)

Polderpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 13:19

Afgezien van het feit dat ik er zelf zonder krukje moeilijk op kom door een oude blessure, lijkt het mij voor het paard echt prettiger als dat gehang wat minder is :) Als ik lees wat het met zadel kan doen, vind ik dat nog een reden te meer om een opstapje te gebruiken!

lina1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 19:45

ik stap altijd met krukje op omdat mijn paard een rugblessure heeft gehad en het mij voor het paard niet prettig lijkt als je ruiter het zadel helemaal naar 1 kant trekt tijden het opstijgen

Marian_lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 19:52

de krukjes van ikea zijn iedaal , verf ze met een buitenbeist en ze kunnen jaren mee.
ik gebruik ze zelf ook met het opstappen op mijn belg en ja zelf ben ik ook 1.85 dus lengte genoeg maar een krukje is gewoon makkerlijker en een goede oefening om stil te staan bij het op stappen.