achterhand onderzetten aan de losse teugel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 23:19

Killyenn schreef:
Ik ben bekend met de klassieke dressuur daar ik zelf ook (grotendeels) klassiek rij. Had je tekst in deze verkeerd geïnterpreteerd. Blijft echter mijn vraag staan, vind je dat de teugelhulp in deze cirkel te vervangen is door een bitloze teugelhulp, of een touw om de nek (dus de plek van druk verplaatsen naar borst), en in het verlengde daarvan, of het te vervangen is door een zithulp. En zo niet, welke fysieke aspecten moeten we erbij betrekken om te onderbuwen dat enkel het bit (al dan niet een bitloos hoofdstel) de enige juiste hulp in het rijtje is?

Vanwaar trek je je terug uit de discussie? Ik mis geloof ik wat er niet mee jouw cup-of-tea aan zou zijn :)
[/quote]

@vivaLaVida,
Ik denk dat Western afgeleid is van de klassieke dressuur.
Met name Pleasure vind ik dan nog wel prettig om te zien, maar ik vind niet alles binnen het Western even prettig.
Ik vind het prima als een ander daar plezier in heeft, maar het is verder niet mijn ding.

Killyenn,
Ik ben, denk ik, te lang opgeleid geweest in de Klassieke Dressuur, die mij zoveel geeft dat ik daarnaast niets anders nodig heb.
Ik wil er wel naar luisteren, zo lang het maar eerlijk naar een paard toe is en in overeenstemming met zijn biomechanica.
Met bitloos en of een touw om de nek, daar heb ik geen ervaring mee, maar er zijn vast andere Bokkers die daar wel ervaring mee hebben en je een antwoord kunnen geven.

Vandaar dus dat ik me hier niet meer zo thuis voel.
Dat wil niet zeggen dat ik het onzin vind of zo, maar ik heb er gewoon geen affiniteit mee, snap je.

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 01:10

pien_2010 schreef:
Ik begrijp niet Appelmoes_11 hoe je aanleren van ZIThulpen kunt doen via teugelgebruik net als andersom? KUn je mij uitleggen wat je bedoelt en hoe ik dat voor me moet zien? |o

Als we het hebben over biomechanisch correcte hulpen, waarvan ik zelf vind dat de teugelhulp daaronder valt, waarom zou dat niet kunnen? Ik heb mijn pony bijvoorbeeld nooit geleerd om terug te komen in tempo puur op zwaar maken, maar dit begrijpt ze wel.

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 01:53

Het verschil tussen western en Engels is helemaal niet zo groot als hier voorgedaan wordt. Het argument 'niemand stapt van western over op engels maar wel andersom omdat western zo leuk en vrij is!" gaat sowieso niet op, want er zijn in Nederland (uitzonderingen daargelaten) uitsluitend mensen die op de engelse manier leren rijden, alvorens ze bedenken dat western misschien ook wel leuk is en erachter komen dat dat ze stukken beter bevalt. In beide takken wordt gestreefd naar een paard dat níet de hele tijd ruiterbevestiging nodig heeft om de achterhand fatsoenlijk onder te brengen. Voor de goede orde, ik rijd engels, maar op los contact. En nee, niet om een enorm hoog niveau.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-12 06:28

sallandval schreef:
Ach liljebo, je bent toch een clickertrainer? Waarom vraag je dan aan mensen die van jouw methode niets af weten om manieren om een paard zonder teugel op de achterhand te krijgen?

Dat kan heus ook wel met de clicker hoor! Ik zou beginnen zonder hoofdstel (of alleen een halstertje om) je paard correct achterwaarts te laten gaan, dan ben je er in principe al, want voor een goede achteruitversnelling moet het paard zijn kont eronder zetten *\o/*

[ Afbeelding ]

Haha, ja ik ben een clickertrainer. Maar dat wil niet zeggen dat ik geen grote interesse heb in de werkwijze en denkwijze van andere mensen.
Ik weet heel goed dat je een paard met de clicker kunt leren het been verder onder zich te zetten. (al heb ik in de praktijk nog veel te leren op dat gebied, omdat rijden met de clicker nog bepaald geen gemeengoed is en de hulp beperkt)

Maar in deze discussie is dat niet ter sprake (en niet van belang). Mij gaat het nu puur om de verschillen van mening of je al dan niet de teugel nodig hebt om een paard de achterhand goed te laten gebruiken; mede door de veelvuldige opmerkingen in de topics dat je voor een goed achterhand gebruik niet aan de voorkant mag komen, terwijl door minstens evenveel mensen wordt opgemerkt dat je de energie van voren moet opvangen om tot een goed achterhand gebruik te komen.

Wat ik thuis doe, doet er hier verder niet toe. ;)

Maar je noemt wel een goede, die in de lijn van de overgangen van cherie zit... nl achterwaarts trainen zorgt idd voor een goed 'kontgebruik' (mits je achterwaarts correct traint) Ik kan mij dan voorstellen dat je dat in de overgangscombi's gooit en dat je dan tot goed gebruik achterhand kunt komen
(lijkt me?)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-12 06:53

meikie schreef:
[
Westernpaarden die goed gereden zijn en als verder in de opleiding zijn kunnen dit inderdaad. Echter jonge westernpaarden wordt net zo goed met druk geleerd na te geven en van van achteren naar voren te lopen. Ook hip control, heup naar binnen en naar buiten hoort hierbij, net als binnen en buitenstelling.

Niet altijd volgens mij?
De meid waar ik les heb (pas net begonnen en ligt nu stil omdat ze hoogzwanger is en bijna moet bevallen) beleert ook jonge paarden. Is zelfs een veel groter deel van haar werk dan het lessen.

Ze leert de paarden de hulpen aan vanaf de grond, alvorens ze erop gaat zitten.
Mbt het onderbrengen van de achterhand/buiging, liet ze zien hoe ze licht pulserend druk geeft met de beugel aan de kant waar ze loopt, waarop het paard inbuigt terwijl ze niet aan de voorkant komt.
Het betrof hier een vierjarige in opleidingstraject. Ze noemde dat ook... het met rust laten van de voorkant, omdat ze alleen de teugels wil opnemen bij een vraag.
(ze rijdt ook in met alleen een touwhalster )
Het oogt natuurlijk wat anders dan je gewend bent, als je een 'lang' paard ziet. (in ITP hoor je dan vaak de opmerking dat het paard op de voorhand valt)

http://www.ranchhastar.se/Dagbok.htm

Murphy, ik snap je beslissing wel. Vind het evengoed beetje jammer. Ik waardeer je inlages wel. Het is natuurlijk (voor mij) leuk om juist vanuit die verschillende hoeken de goed onderbouwde meningen te horen. Dat maakt een discussie levendig.

meikie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 07:12

tja, liljebo, ook in de western zijn er diverse stromingen. Maar de grote westernruiters gebruiken de door jou beschreven methode niet. Een doorgereden westernpaard wordt soms met spurstop gereden, dan krijg je wat jij beschrijft een ophouding met je benen. En als je met je sporen echt druk neemt gaat je paard stoppen of achteruit.

liljebo

Re: achterhand onderzetten aan de losse teugel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-12 08:53

Ja oke, ik snap dat binnen western, net als binnen dressuur, verschillende stromingen zijn. Maar goed... zij is een leerling van John Moore. Dat is hier toch ook een bekende ruiter. Zou je dan van goed/fout kunnen spreken? Ik denk eerder van verschillende mogelijkheden?
Dit ging overigens niet met sporen. Integendeel. Het ging met lichte pulserende aanraking. Inderdaad gebruikt ze die licht pulserende aanraking met de voeten voor de singel ook voor het achterwaarts. Maar ze leert de paarden dat al vanaf het allereerste begin aan, vanaf de grond. Ze zijn dan niet doorgereden en ze werkt niet met 'echt druk'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 09:09

Maar een zithulp is toch een basishulp, net zoals been en hand? Ik leer de paarden die ik zadelmak maak meteen terug te komen op zit ipv hand, niks raars aan zou je denken?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-12 09:14

Theoretisch gezien, als iedereen alleen heel licht de teugels aanraakt, zou het niet uit moeten maken. Maar hoe leg je die link voor het paard? Door in het begin de zithulp met stemhulp te combineren? Of door toch eerst zithulp te geven en in tweede fase teugels opnemen? Een paard weet tenslotte niet vanzelf wat de zithulp betekent?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 09:21

liljebo schreef:
Theoretisch gezien, als iedereen alleen heel licht de teugels aanraakt, zou het niet uit moeten maken. Maar hoe leg je die link voor het paard? Door in het begin de zithulp met stemhulp te combineren? Of door toch eerst zithulp te geven en in tweede fase teugels opnemen? Een paard weet tenslotte niet vanzelf wat de zithulp betekent?

Als je het goed doet en je goed zwaar maakt, willen sommige daar zo al op reageren, de ander heeft een enkele keer Ho nodig. Maar sommige paarden snappen het meteen.

Vilar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 09:22

Mijn ervaring is dat een groen paard helemaal geen zithulpen hoeft te leren. Ze reageren daar gewoon meteen heel natuurlijk en instinctief op.
Het zijn de ruiters die zouden moeten leren zich bewust te worden van hun zithulpen.
Bijvoorbeeld, je geeft onbewust een zithulp voor halthouden en het paard staat keurig stil. Dat was volgens de ruiter niet de bedoeling, want je wilde gewoon doorstappen. Je denkt dat je paard "stout/lui" is, geeft een beenhulp of tik met de zweep en het paard stapt weer vooruit. Het paard zal op deze manier al snel afleren om niet meer op die zithulp (die de ruiter dus onbedoeld gaf) te reageren en de ruiter gaat het paard andere (hardere) hulpen leren voor het halthouden. En zo denkt de ruiter dat het paard subtiele signalen zoals zithulpen moet leren, terwijl het paard daar van nature al op reageert.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-12 09:37

Hmmm ja zou kunnen. Het is inmiddels alweer zo. 30/35 jaar geleden dat ik jonge paarden onder mijn kont had voor het zadelmak maken (koudbloeden, fjorden vooral) Teugelhulp was toen in mijn omgeving gemeengoed voor het aanleren van bv halt.

Mijn huidige paarden en de paarden die hier hebben gestaan de laatste jaren, reageerden niet op zithulp. Ik ben onze twee merries dat nu aan het leren.
In mijn geval dan inderdaad eerst vanaf de grond en dan op de rug. Nu begint er iets te dagen als ik een gewichtshulp geef, maar het heeft lang geduurd.

Maar het is doorgaans mogelijk (en waarschijnlijk) dat die paarden al in hun vorige leven hebben afgeleerd om te reageren op de zit van de ruiter. Ik denk dat dat voor veel paarden het geval is.

Ik zou het wel eens willen testen met een jongeling, maar dat zit er niet meer in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 09:44

liljebo schreef:
Hmmm ja zou kunnen. Het is inmiddels alweer zo. 30/35 jaar geleden dat ik jonge paarden onder mijn kont had voor het zadelmak maken (koudbloeden, fjorden vooral) Teugelhulp was toen in mijn omgeving gemeengoed voor het aanleren van bv halt.

Mijn huidige paarden en de paarden die hier hebben gestaan de laatste jaren, reageerden niet op zithulp. Ik ben onze twee merries dat nu aan het leren.
In mijn geval dan inderdaad eerst vanaf de grond en dan op de rug. Nu begint er iets te dagen als ik een gewichtshulp geef, maar het heeft lang geduurd.

Maar het is doorgaans mogelijk (en waarschijnlijk) dat die paarden al in hun vorige leven hebben afgeleerd om te reageren op de zit van de ruiter. Ik denk dat dat voor veel paarden het geval is.

Ik zou het wel eens willen testen met een jongeling, maar dat zit er niet meer in.

Het is eigenlijk heel logisch en handig, want als je de handrem niet hoeft te gebruiken kan je een veel fijner contact behouden in de aanleuning en krijg je paarden die veel fijner in de mond zijn.
Maar ik heb de test voor je recent nog gedaan, paard is sowieso heel braaf en reageerde ook al direct op been, maar toen ik ging zitten en me zwaar maakte kwam hij direct terug naar stap, de eerste keer al dat ik terug wilde. :)

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 10:11

Citaat:
Mij gaat het nu puur om de verschillen van mening of je al dan niet de teugel nodig hebt om een paard de achterhand goed te laten gebruiken; mede door de veelvuldige opmerkingen in de topics dat je voor een goed achterhand gebruik niet aan de voorkant mag komen, terwijl door minstens evenveel mensen wordt opgemerkt dat je de energie van voren moet opvangen om tot een goed achterhand gebruik te komen.
In veel van dit soort discussies, en ook hier weer, zit nogal eens een ondertoon dat teugelcontact, 'aan de voorkant zitten', eigenlijk een zwaktebod is en dat het ultieme ideaal zou moeten zijn dat je je paard zonder teugelcontact naar verzameling kunt rijden. Die (althans theoretische) aversie tegen teugelcontact en inwerking aan de voorkant wordt waarschijnlijk ingegeven door de vele slechte voorbeelden op dit vlak. Ik denk dat je een paard best zonder teugels kunt leren zijn achterhand eronder te zetten (bijv. d.m.v. grondwerk), maar dat je voor het correct en verantwoord opleiden en ontwikkelen van je paard niet kan zonder teugelcontact.
Ergens hierboven reageerde iemand die jonge IJslanders trainde. Dat doe ik ook (niet professioneel, alleen eigen paarden). Punt daarbij is dat je deze paarden al in een relatief vroeg stadium moet leren verzamelen, omdat je anders het paard niet kunt leren tölten. 'Vroeger' deed ik dat intölten bij jonge paarden liefst met een zo licht en los mogelijk teugelcontact, 'afblijven van de mond en op eigen benen laten lopen'. Druk geven met zit en benen en opvangen met signaalachtige ophoudingen met de teugel en deze verder laten doorhangen. Wat je dan krijgt, is een paard dat weliswaar versnelt in het achterbeen en lekker licht aanvoelt aan de voorkant, maar feitelijk niet in verbinding loopt en zijn rug dus niet op de juiste wijze leert te gebruiken. Je tölt er dan vaak zo mee weg, maar je hebt geen verbinding. Niet alleen niet met de teugels, maar feitelijk niet met het gehele paard, dus ook niet mentaal. Het kan dus zelfs leiden tot vluchtgedrag. Uiteindelijk rijd je het paard op die manier ook vast in de bovenlijn. Inmiddels ben ik er dankzij de juiste instructie achter gekomen dat je jonge paarden beter al vanaf het eerste prille begin kunt leren in verbinding te lopen. Dus direct al een licht, gelijkmatig (!) contact nemen met de teugel en van daaruit het paard met vriendelijke hand naar een voorwaarts-neerwaarts contact begeleiden. Niet afwachten, maar door zacht begrenzen en heel snel weer nageven (vanuit je ringvinger) en evt. hand naar voren doen het paard 'de weg wijzen'. Eerst alleen in stap, pas als e.e.a. daarin bevestigd is, ga je draven. en qua IJslanders, als e.e.a. in draf is bevestigd, ga je pas beginnen met de tölt. Hand leren volgen: voorwaarts-neerwaarts, in stelling, hals verlengen en weer wat ronder maken, zodat het paard vertrouwen krijgt in de ruiterhand en zich in het frame dat je als ruiter geeft, durft te ontspannen en zich van achteren naar voren in verbinding laat rijden. Zit, benen en teugelhulpen werken daarbij samen, vormen een soort cirkel die de energie van het paard rond laat gaan zonder deze te blokkeren. Het afwisselen in houding zorgt ervoor dat het paard leert om op aangeven van de ruiter zijn spieren te verlengen en verkorten, en hiermee ook zijn passen te verlengen en te verkorten zonder zich vast te zetten. Dit met een voortdurende afwisseling in houding in verbinding rijden is m.i. essentieel om het paard later naar de verzameling toe te kunnen rijden. Eerst alleen rechtuit, vervolgens op voltes en in de zijgangen. Voor mij is het een eye-opener hoe fijn de paarden dit oppakken, zowel de jonge paarden als de oudere paarden die ik voorheen te weinig of verkeerd in verbinding reed. Ik zie het ook aan hun fysieke ontwikkeling: ze krijgen een fraaiere bespiering, worden meer een geheel doordat de spieren van de boven- en onderlijnketen zich nu veel gelijkmatiger ontwikkelen. Wat me nu bijvoorbeeld opvalt, is dat de paarden bij hun flank en het achterste deel van de buik ook 'opvullen', waardoor er ook letterlijk een sterkere verbinding met de achterhand ontstaat. Ik ben ervan overtuigd dat het heel moeilijk is om deze evenredige spierontwikkeling te bereiken zonder teugelcontact. Nu wil ik niet zeggen dat ik dit inmiddels perfect beheers, integendeel, het voelt meer alsof ik nu pas begin met echt rijden (en dat na grofweg 20 jaar) :D
Laatst bijgewerkt door Askja op 18-06-12 10:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 10:21

Vilar schreef:
Mijn ervaring is dat een groen paard helemaal geen zithulpen hoeft te leren. Ze reageren daar gewoon meteen heel natuurlijk en instinctief op.
Het zijn de ruiters die zouden moeten leren zich bewust te worden van hun zithulpen.
Bijvoorbeeld, je geeft onbewust een zithulp voor halthouden en het paard staat keurig stil. Dat was volgens de ruiter niet de bedoeling, want je wilde gewoon doorstappen. Je denkt dat je paard "stout/lui" is, geeft een beenhulp of tik met de zweep en het paard stapt weer vooruit. Het paard zal op deze manier al snel afleren om niet meer op die zithulp (die de ruiter dus onbedoeld gaf) te reageren en de ruiter gaat het paard andere (hardere) hulpen leren voor het halthouden. En zo denkt de ruiter dat het paard subtiele signalen zoals zithulpen moet leren, terwijl het paard daar van nature al op reageert.

Ja dat heeft mijn paard ook, toen ik haar ging inrijden, reageerde ze ook al gelijk op mn zit. Heb ik haar niet hoeven leren, deed ze gewoon automatisch.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-12 10:24

askja, mooie uitleg/onderbouwing van jouw visie. Interessant. Wat betreft het leren... ik weet helemaal wat je bedoelt. Maar ik denk dat blijven openstaan en blijven leren het paardrijden zo boeiend maakt.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 10:36

Mee eens. De beste ruiters/trainers/instructeurs zijn diegenen die, hoe veel ze ook bereikt hebben, altijd open blijven staan voor nieuwe dingen. Dan wil zeggen: een brede blik houden, buiten je eigen discipline je licht opsteken, je eigen basis en vaardigheden kritisch blijven bezien en daaraan blijven schaven. En, vooral ook, oog blijven houden voor wat het paard je aan feedback geeft. Daar moet je volgens mij echt heel scherp op blijven: waarom vertoont een paard bepaald gedrag, waarom vindt hij bepaalde dingen moeilijk? Altijd de 'schuld' bij jezelf zoeken, en niet bij het paard. Ik denk dat er in principe diverse wegen naar Rome leiden, een paard kan immers op meerdere manieren leren, maar het zal alleen werken als de gebruikte methode aansluit op het natuurlijke gedrag en de fysieke mogelijkheden en beperkingen van het individuele paard.

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 10:47

Mooi verhaal Askja :j Dit is ongeveer wat ik ook typte en met Ijslanders is dat zo heerlijk te voelen, omdat die wel moeten verzamelen, anders krijg je geen zuivere tölt. Maar mijn toevoeging aan dit verhaal was dat je juist daarom bij een ijslander eigenlijk omgekeerd werkt: je vraagt hem te verzamelen voordat hij dit fysiek aankan, en daarom is het eerlijker hem ook te ondersteunen met het bit. Maar een paard dat niet hóéft te verzamelen op jonge leeftijd kun je daarin meer tijd gunnen, het dier eerst sterker maken, zodat het wel zonder ondersteuning kan verzamelen als je daar eenmaal aan toe bent. En dat is inderdaad niet makkelijk, en dat neemt veel tijd, maar ik ben er wel van overtuigd dat dit mogelijk is :) Knappe paarden heb je trouwens staan zeg :D *isabsolúútnietjaloers* O:)

Jammer murphy, ik vond je bijdrages interessant en vind het juist leuk om mensen die zo sterk een specifieke methode aanhangen anders te zien denken. Is die teugelhulp nu een aangeleerde hulp of zit er een fysieke reactie achter waardoor alléén die teugelhulp te gebruiken is? Dát vind ik interessant. Ik rij zelf ook zelden bitloos en nooit met een touw om de hals, maar ik durf er wel over na te denken, om te blijven controleren of wat ik doe wel correct is, en zoja, of het de enige correcte manier is of dater misschien andere correcte manieren zijn die ook werken.

Ik kan het even niet terugvinden maar iemand had het hier over verzameling door inbuiging: dat is inderdaad ook meer mijn manier dan verzameling door voorwaartse energie. Misschien komt dit doordat ik een tijd lang paarden heb gecorrigeerd, een een dier wat de ruiterhand niet vertrouwt en geen aanleuning opzoekt ga je niet voorwaarts jagen, dat werkt averechts én is schadelijk voor de (gespannen) rug. Pas als het paard recht(er) is en zelf aanleuning gaat zoeken kun je gaan werken aan tempowisselingen, maar zelfs dan heb ik persoonlijk meer baat bij het aanleren en rijden van bijv. Zijgangen om het paard onder te laten treden. Dat is ook een van de dingen die ik heb geleerd door het werk aan de dubbele longe: voorwaarts is niet altijd de juiste oplossing, vaak zelfs niet. En een paard kan prima verzamelen zonder alsmaar naar vóren te moeten. Uiteraard, de goodwill moet er zijn, het paard moet aan de hulpen staan en dus elk moment naar voren kunnen, maar dat is voor mij zo basis dat ik dat niet steeds bevestigd hoef te zien.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 13:16

[quote="Killyenn"]

Jammer murphy, ik vond je bijdrages interessant en vind het juist leuk om mensen die zo sterk een specifieke methode aanhangen anders te zien denken. Is die teugelhulp nu een aangeleerde hulp of zit er een fysieke reactie achter waardoor alléén die teugelhulp te gebruiken is? Dát vind ik interessant. Ik rij zelf ook zelden bitloos en nooit met een touw om de hals, maar ik durf er wel over na te denken, om te blijven controleren of wat ik doe wel correct is, en zoja, of het de enige correcte manier is of dater misschien andere correcte manieren zijn die ook werken.

Persoonlijk zie ik de meerwaarde niet van alléén die teugelhulp te gebruiken, het gaat juist om de samenwerking van die hulpen onderling.
De hand, de zit en de benen onderhouden voortdurend "het gesprek" met het paard, zónder dat ze de gehele tijd "aan het woord" zijn, als je begrijpt wat ik bedoel, dus passief aanwezig, maar wel waakzaam. Daarom geloof ik niet in Stop&Go.
Belangrijk is bijtijds te reageren op de signalen die het paard vaak al heel vroeg afgeeft en die te leren herkennen. Door bijtijds te zijn, kun je op tijd problemen voorkomen, doordat je nooit ver weg bent met je hulpgeving en kun je zodoende de communicatie goed (onder-) houden en fijn, zonder grof te zijn, houden.
Je hoeft niet te "schreeuwen", je kunt "fluisteren", want hij hoort je wel, je bent in de buurt.
Op díe manier ga je hele kleine en fijne hulpen leren geven, zeker hoe verder je komt in de de opleiding van het paard.

Hulpen zijn altijd aangeleerd. De kunst is die toe te passen binnen de biomechanica van het paard.
Een mooi voorbeeld daarvan is het geven van taktmatige hulpen, dus hulpen die in de takt van de gang gegeven worden, om maar een voorbeeld te noemen.

Vwb het aktief meedoen aan een discussie waar ik te weinig van weet, vind ik het beter te luisteren, ik kan er immmers geen oordeel over vellen. Als zaken logisch zijn en het welzijn van het paard niet schaden, dan sta ik open.
Maar ik ga dus wel om bovengenoemde reden in de leesstand.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 14:35

Interessant topic dit. Volgens de meesten heb je teugels absoluut niet nodig. Dan is mijn vraag aan hen: kunnen jullie je paard zonder hoofdstel/teugels nageeflijk en op het achterbeen krijgen? Wie heeft dit al geprobeerd? Verder heb ik nog maar bar weinig paarden onbeteugeld nageeflijk zien lopen.

Persoonlijk vind ik zit dé manier om een paard op het achterbeen te krijgen, maar wél in combinatie met aanleuning om de hoofd-halshouding van het paard te bepalen, want daarin moet je je paard begeleiden.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 21:34

unicorn_kiss schreef:
Interessant topic dit. Volgens de meesten heb je teugels absoluut niet nodig. Dan is mijn vraag aan hen: kunnen jullie je paard zonder hoofdstel/teugels nageeflijk en op het achterbeen krijgen? Wie heeft dit al geprobeerd? Verder heb ik nog maar bar weinig paarden onbeteugeld nageeflijk zien lopen.

Persoonlijk vind ik zit dé manier om een paard op het achterbeen te krijgen, maar wél in combinatie met aanleuning om de hoofd-halshouding van het paard te bepalen, want daarin moet je je paard begeleiden.

Dit is niet persé alleen een antwoord op jou, hoor ;)

Als de definitie van nageeflijk goed geïnterpreteerd wordt, betekent het niets anders dan het doorlaten van de ruiterhulpen. Toch?
En is eigenlijk hetzelfde als durchlässig zijn. Toch?

Bij mijn weten is de hoofd/halshouding van het paard afhankelijk van goed rug- en achterhandgebruik. Toch?

Het is hier al vermeld dat (ook jonge) paarden bijna automatisch terugkomen in tempo op een zit/gewichtshulp.
Als de training nu verder gaat; het paard gegymnastiseerd wordt, de kans krijgt om zijn passen goed af te maken en geleerd wordt om terug te komen in tempo op stem en zit en daardoor nog beter leert wat er met die zithulp bedoeld wordt, is het doorverzamelen eigenlijk "een fluitje van een cent"

Wat wel belangrijk is, dat een paard ten alle tijde ook direct reageert op beenhulpen.

Er is zoveel te variëren in ook beenhulpen, die eigenlijk allemaal ook heel vlug gesnapt worden door een paard dat er meer mogelijk is, dat menigeen denkt.

Het is ook niet voor niets dat "grootmeesters" de zit/beenhulpen het belangrijkste vinden en daarna pas de teugelhulp.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 21:55

Ik denk dat er veel meer mogelijk is als dat ik bewust ben.
Heb het geluk een heerlijke jonge 2 jarige hengst in bezit te hebben. Van nature loopt hij van achter wijdt en met zijn hoofd hoog in de lucht.
Ik ben hem dit voorjaar wat gaan oppakken wat inhoudt:
-Eens naast de fiets/handpaard/wandelen
-Een keertje vrijspringen
-Wat grondwerk
-Eens vrijwerken (eerst in de rijbak nu in de roundpenn)
Alles aan een halster en een touw of los. Na wat opwarmende beweging strijk ik hem af waar ik iets anders wil als dat hij nu doet met zijn lijf, zijn beknepen borst kreeg wat extra aandacht en ondanks dat ik niet veel werk maar hem in het werk wel heel trots probeer te maken begint hij al bijna te mans voor me te worden, echter kan hij binnen enkele seconde ook weer het brave sulletje worden die hij was.
Naast wat ik met hem doe, doe ik bij mezelf hetzelfde, want ik ben immers zijn voorbeeld. Mijn beknepen voorhand mag dus ook breder, ik mag ook krachtiger van achter uit bewegen, etc.
Een paar filmpjes:
nov 2011:

mei 2012:

juni 2012:

en foto's:
feb. 2012:
http://6.media.hyves-static.net/1471696 ... 96501.jpeg
juni 2012:
http://7.media.hyves-static.net/1501810 ... 10558.jpeg

Nouja goed in heb de tijd, maar werk er wel naar toe hem over 2 jaar met mijn lichaamstaal fijn te rijden is.
Ik merk met een van de merrie's die ik bitloos rij om medische redenen en waarbij ik dus extra zuinig ben op wat ik heb, dat het allemaa heel makkelijk ging en ze hulpen vrij snel door had, echter het rijden door meiden die het allemaal wel weten (en dan nog niet eens de beginnerslessen) hebben ervoor gezorgt dat zij tegen de hulpen in duwt zowel zit als handhulp, en de neckrope waarbij ze op ieder milimetertje reageerde moet nu ook flink aan getrokken worden. Ik zal dus weer een nieuwe basis ernaast moeten doen en dan weer erop om dit weer een beetje goed te krijgen. Zonder teugel gebruik is er dus meer mogelijk als dat ik kan, als een aantal eenvoudige zithulpen al zo makkelijk worden opgepakt door een paard.

Unicorn, wat is precies nageeflijk?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-12 07:43

Lailapri, leuk paard, maar het nut van de filmpjes in deze discussie ontgaat mij. De vraag is hier of je goed achterhand gebruik kunt krijgen aan de losse teugel.

cherie, jij denkt dus dat je een jong paard volledig op benen en zit kan rijden en dan toch de achterhand kan laten onderbrengen, zonder aan de teugels te komen? Als ik het goed begrijp met gedoseerde beenhulp en ophoudingen middels zit? Hoe voorkom je verwarring daarbij (beenhulp drijft voorwaarts, zit maakt halve ophouden... tegelijk of onafhankelijk van elkaar?) Heb je een filmpje waarbij je dat met een jong paard bewerkstelligt? Zou mooi zijn om dat in de praktijk te zien.

En hoe zit dat dan met een ouder, reeds gereden (of verreden) paard?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 08:23

Waar ik op doelde is dat je dus een heel deel al op de grond kan doen (lichaamsbewust zijn ruiter en paard en aanleren hulpen zoals aantrekken kruis etc) en het dan al effect heeft terwijl je dan er nog niet eens op zit en paard los loopt, dus dan zou in theorie je ook op de rug met die hulpen moeten kunnen rijden en zou je geen hoofdstel nodig hebben.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-12 09:20

lailapri schreef:
Waar ik op doelde is dat je dus een heel deel al op de grond kan doen (lichaamsbewust zijn ruiter en paard en aanleren hulpen zoals aantrekken kruis etc) en het dan al effect heeft terwijl je dan er nog niet eens op zit en paard los loopt, dus dan zou in theorie je ook op de rug met die hulpen moeten kunnen rijden en zou je geen hoofdstel nodig hebben.

Je kunt inderdaad vanaf de grond het paard leren om de achterhand goed onder te brengen, maar dat zie ik op de filmpjes niet gebeuren. Ik weet echter dat het kan...
Als beginnetje voor achterbrengen van de achterhand is ontspanning dan wat je volgens mij moet zoeken, naast geconcentreerd werken.
Dan denk ik dus meer in deze richting
http://www.youtube.com/watch?v=myov0KcG ... 1E&index=3
Of op deze (verschillende) manieren
http://www.youtube.com/watch?v=Okjktngf ... ure=relmfu
Maar in principe is het dan nog niet vanzelfsprekend dat het paard de vertaalslag kan maken als er iemand op zit.