Killyenn schreef:[/quote]Ik ben bekend met de klassieke dressuur daar ik zelf ook (grotendeels) klassiek rij. Had je tekst in deze verkeerd geïnterpreteerd. Blijft echter mijn vraag staan, vind je dat de teugelhulp in deze cirkel te vervangen is door een bitloze teugelhulp, of een touw om de nek (dus de plek van druk verplaatsen naar borst), en in het verlengde daarvan, of het te vervangen is door een zithulp. En zo niet, welke fysieke aspecten moeten we erbij betrekken om te onderbuwen dat enkel het bit (al dan niet een bitloos hoofdstel) de enige juiste hulp in het rijtje is?
Vanwaar trek je je terug uit de discussie? Ik mis geloof ik wat er niet mee jouw cup-of-tea aan zou zijn
@vivaLaVida,
Ik denk dat Western afgeleid is van de klassieke dressuur.
Met name Pleasure vind ik dan nog wel prettig om te zien, maar ik vind niet alles binnen het Western even prettig.
Ik vind het prima als een ander daar plezier in heeft, maar het is verder niet mijn ding.
Killyenn,
Ik ben, denk ik, te lang opgeleid geweest in de Klassieke Dressuur, die mij zoveel geeft dat ik daarnaast niets anders nodig heb.
Ik wil er wel naar luisteren, zo lang het maar eerlijk naar een paard toe is en in overeenstemming met zijn biomechanica.
Met bitloos en of een touw om de nek, daar heb ik geen ervaring mee, maar er zijn vast andere Bokkers die daar wel ervaring mee hebben en je een antwoord kunnen geven.
Vandaar dus dat ik me hier niet meer zo thuis voel.
Dat wil niet zeggen dat ik het onzin vind of zo, maar ik heb er gewoon geen affiniteit mee, snap je.

Dit is ongeveer wat ik ook typte en met Ijslanders is dat zo heerlijk te voelen, omdat die wel moeten verzamelen, anders krijg je geen zuivere tölt. Maar mijn toevoeging aan dit verhaal was dat je juist daarom bij een ijslander eigenlijk omgekeerd werkt: je vraagt hem te verzamelen voordat hij dit fysiek aankan, en daarom is het eerlijker hem ook te ondersteunen met het bit. Maar een paard dat niet hóéft te verzamelen op jonge leeftijd kun je daarin meer tijd gunnen, het dier eerst sterker maken, zodat het wel zonder ondersteuning kan verzamelen als je daar eenmaal aan toe bent. En dat is inderdaad niet makkelijk, en dat neemt veel tijd, maar ik ben er wel van overtuigd dat dit mogelijk is