Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
) een redelijk stil been.
Nu lagen mijn sporen een keer bij mijn vader en heb ik 3 dagen zonder sporen gereden. Vroeger kon ik dan geen enkele buiging in hem krijgen zonder veel druk voor mijn been en nu gaat dat top! Zelfs zonder sporen, dus ik denk dat hij door de sporen toch meer respect heeft gekregen voor mijn been (met en zonder sporen). Nu is dus mijn plan om het af te wisselen. Af en toe met sporen en af en toe zonder
jensvl schreef:Uit je uitleg begrijp ik dat je sporen wil aanwenden om hulpen met een grotere kracht te laten inwerken (zodat je meer kracht kan zetten). Normaal gezien raad ik dit af, en dat doe ik nu ook. Door dit te doen geef je het paard de schuld van jouw fouten (of van anderen als hij door meerdere personen wordt gereden). Het is veel beter om een verandering in techniek aan te brengen. Dit kan je kortgezegd doen door langzaam de druk op te bouwen die je met je benen geeft (constante druk, dus niet tikken met de benen), en bij de minste respons om voorwaarts te gaan te lossen. Dit doe je een paar keer, en als het paard al wat lichter reageert, zet je een keer lichtere druk dan waarop hij reageert, en wacht gewoon even. Je paard zal al vrij snel op die druk ook een pas (of meerdere vooruit zetten). Dan beloon je weer door de druk te laten vallen. Zo werk je door tot je paard net zo licht wijkt voor beendruk als jij wilt. Op een kwartiertje kan je je paard op deze manier enorm licht laten wijken voor de druk van je benen.
Let er wel op dat je echt onmiddelijk beloond voor de moment dat hij 1 stapje of een half stapje voorwaarts zet. De eerste keer is het zelfs goed om te belonen op het moment dat hij zijn lichaamsgewicht verplaatst. Het is heel belangrijk dat je de druk laat vallen op het juiste moment, want een paard leert van het wegvallen van druk. Met andere woorden, als je een druk op het paard geeft, en die valt op een gegeven moment weg, dan denkt het paard dat wat hij ook aan het doen was op het moment dat de druk wegvalt (of vlak voor dat moment), het goede moet zijn. Beloon dus op het juiste moment. Zodoende zijn er geen sporen nodig, en zal je paar niet nog zwaarder worden dan nu al het geval is.
Marjoow schreef:jensvl schreef:Uit je uitleg begrijp ik dat je sporen wil aanwenden om hulpen met een grotere kracht te laten inwerken (zodat je meer kracht kan zetten). Normaal gezien raad ik dit af, en dat doe ik nu ook. Door dit te doen geef je het paard de schuld van jouw fouten (of van anderen als hij door meerdere personen wordt gereden). Het is veel beter om een verandering in techniek aan te brengen. Dit kan je kortgezegd doen door langzaam de druk op te bouwen die je met je benen geeft (constante druk, dus niet tikken met de benen), en bij de minste respons om voorwaarts te gaan te lossen. Dit doe je een paar keer, en als het paard al wat lichter reageert, zet je een keer lichtere druk dan waarop hij reageert, en wacht gewoon even. Je paard zal al vrij snel op die druk ook een pas (of meerdere vooruit zetten). Dan beloon je weer door de druk te laten vallen. Zo werk je door tot je paard net zo licht wijkt voor beendruk als jij wilt. Op een kwartiertje kan je je paard op deze manier enorm licht laten wijken voor de druk van je benen.
Let er wel op dat je echt onmiddelijk beloond voor de moment dat hij 1 stapje of een half stapje voorwaarts zet. De eerste keer is het zelfs goed om te belonen op het moment dat hij zijn lichaamsgewicht verplaatst. Het is heel belangrijk dat je de druk laat vallen op het juiste moment, want een paard leert van het wegvallen van druk. Met andere woorden, als je een druk op het paard geeft, en die valt op een gegeven moment weg, dan denkt het paard dat wat hij ook aan het doen was op het moment dat de druk wegvalt (of vlak voor dat moment), het goede moet zijn. Beloon dus op het juiste moment. Zodoende zijn er geen sporen nodig, en zal je paar niet nog zwaarder worden dan nu al het geval is.
Als dit op mij slaat, dan ben ik het niet met je eens. Ik wil kleinere hulpen kunnen geven en het paard beter laten reageren. Door andere verzorgers word hij ook met sporen gereden, dus ik denk dat het niet heel slecht zou zijn als ik het ook ga doen![]()
Maar uiteraard alleen als ik mijn benen stil genoeg kan houden