Met of zonder sporen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gorgeous

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 17:14

Ik rijd vaak met een klein spoortje, of ik nou in de Z2 rijd of een L proef. Ik draag een klein spoortje vaak om de buiging van het paard (Denk aan voltes rijden, hoeken rijden. Of oefeningen) net wat mooier om mijn been heen te krijgen. Verder rijd ik eigenlijk bijna nooit met zweep. Ik heb gewoon voorwaartse paarden die goed aan mijn been zijn :)

Regendans

Re: Met of zonder sporen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 17:18

ik wissel heel veel af. soms met zweep. soms met sporen soms met alle 2. soms met niks. ik rij met sporen om de hulpen net wat fijner te maken. en ik heb ( al zeg ik het zelf :o ) een redelijk stil been.
en als ik met sporen rijd. maar kleintjes :)

drae

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 17:22

Ik rij met , om em wat fanatieker en actiever te houden voor de sprong, en ik ander constant zit te tikken. Maar ook om buiging te vragen in hoeken , voltes enz :) .
Heb knopsporen.
Laatst bijgewerkt door drae op 22-07-12 17:23, in het totaal 2 keer bewerkt

LoveMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 17:22

Ik rij nu ongeveer 3 maanden met sporen op mijn shetlander, hij is zo veel fijner te rijden en ik weet hoe ik ermee om moet gaan! :D Nu lagen mijn sporen een keer bij mijn vader en heb ik 3 dagen zonder sporen gereden. Vroeger kon ik dan geen enkele buiging in hem krijgen zonder veel druk voor mijn been en nu gaat dat top! Zelfs zonder sporen, dus ik denk dat hij door de sporen toch meer respect heeft gekregen voor mijn been (met en zonder sporen). Nu is dus mijn plan om het af te wisselen. Af en toe met sporen en af en toe zonder :D

lisam19

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 10:34

Ik rij mn pony zonder sporen, bij haar vorige eigenaar werdt ze met sporen gereden.. na een poosje zonder sporen en streng zijn met mn been kreeg ik het er weer uit..
ik begrijp gewoon niet waarom je sporen moet hebben.
alle paarden reageren er anders op. maar volgens mij is het er altijd wel uit te rijden! :) :o

immanuela29

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 15:11

ik doe het gewoon zonder sporen. :j

priske29

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 13:21

rij nooit met sporen, niet nodig en ben er ook geen voorstander van ! als ruiter mag je zelf ook wel werken vind ik :D

HEY_BUDDY

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 13:46

Ik zou zonder sporen doen, als het dan egt moet doe het dan met van die stompjes.. Je kan ook gewoon les nemen...

Kirov

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 09:52

Ik wissel het af, want ik vind het prettig dat mn paarden ook zonder sporen te rijden zijn. Met buitenrijden heb ik ze trouwens nooit om. Met wedstrijden heb ik ze wel altijd om; in de M moet het en met mn andere paardje in de L2 vind ik het prettig dat ik ze heb voor het geval dat. Zweepje gebruik ik bij mn ene paard wel en bij de andere niet. Het is dus ook een beetje paardafhankelijk.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 17:07

Ik zit er over te denken om spoortjes te gaan gebruiken, omdat mijn verzorgpaardje niet heel erg actief is en hij ook wel door je binnen/buitenbeen wilt lopen. Als je dan een spoortje omhebt kun je net wat beter je hulpen doorgeven.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 17:26

Uit je uitleg begrijp ik dat je sporen wil aanwenden om hulpen met een grotere kracht te laten inwerken (zodat je meer kracht kan zetten). Normaal gezien raad ik dit af, en dat doe ik nu ook. Door dit te doen geef je het paard de schuld van jouw fouten (of van anderen als hij door meerdere personen wordt gereden). Het is veel beter om een verandering in techniek aan te brengen. Dit kan je kortgezegd doen door langzaam de druk op te bouwen die je met je benen geeft (constante druk, dus niet tikken met de benen), en bij de minste respons om voorwaarts te gaan te lossen. Dit doe je een paar keer, en als het paard al wat lichter reageert, zet je een keer lichtere druk dan waarop hij reageert, en wacht gewoon even. Je paard zal al vrij snel op die druk ook een pas (of meerdere vooruit zetten). Dan beloon je weer door de druk te laten vallen. Zo werk je door tot je paard net zo licht wijkt voor beendruk als jij wilt. Op een kwartiertje kan je je paard op deze manier enorm licht laten wijken voor de druk van je benen.
Let er wel op dat je echt onmiddelijk beloond voor de moment dat hij 1 stapje of een half stapje voorwaarts zet. De eerste keer is het zelfs goed om te belonen op het moment dat hij zijn lichaamsgewicht verplaatst. Het is heel belangrijk dat je de druk laat vallen op het juiste moment, want een paard leert van het wegvallen van druk. Met andere woorden, als je een druk op het paard geeft, en die valt op een gegeven moment weg, dan denkt het paard dat wat hij ook aan het doen was op het moment dat de druk wegvalt (of vlak voor dat moment), het goede moet zijn. Beloon dus op het juiste moment. Zodoende zijn er geen sporen nodig, en zal je paar niet nog zwaarder worden dan nu al het geval is.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 17:27

jensvl schreef:
Uit je uitleg begrijp ik dat je sporen wil aanwenden om hulpen met een grotere kracht te laten inwerken (zodat je meer kracht kan zetten). Normaal gezien raad ik dit af, en dat doe ik nu ook. Door dit te doen geef je het paard de schuld van jouw fouten (of van anderen als hij door meerdere personen wordt gereden). Het is veel beter om een verandering in techniek aan te brengen. Dit kan je kortgezegd doen door langzaam de druk op te bouwen die je met je benen geeft (constante druk, dus niet tikken met de benen), en bij de minste respons om voorwaarts te gaan te lossen. Dit doe je een paar keer, en als het paard al wat lichter reageert, zet je een keer lichtere druk dan waarop hij reageert, en wacht gewoon even. Je paard zal al vrij snel op die druk ook een pas (of meerdere vooruit zetten). Dan beloon je weer door de druk te laten vallen. Zo werk je door tot je paard net zo licht wijkt voor beendruk als jij wilt. Op een kwartiertje kan je je paard op deze manier enorm licht laten wijken voor de druk van je benen.
Let er wel op dat je echt onmiddelijk beloond voor de moment dat hij 1 stapje of een half stapje voorwaarts zet. De eerste keer is het zelfs goed om te belonen op het moment dat hij zijn lichaamsgewicht verplaatst. Het is heel belangrijk dat je de druk laat vallen op het juiste moment, want een paard leert van het wegvallen van druk. Met andere woorden, als je een druk op het paard geeft, en die valt op een gegeven moment weg, dan denkt het paard dat wat hij ook aan het doen was op het moment dat de druk wegvalt (of vlak voor dat moment), het goede moet zijn. Beloon dus op het juiste moment. Zodoende zijn er geen sporen nodig, en zal je paar niet nog zwaarder worden dan nu al het geval is.

Als dit op mij slaat, dan ben ik het niet met je eens. Ik wil kleinere hulpen kunnen geven en het paard beter laten reageren. Door andere verzorgers word hij ook met sporen gereden, dus ik denk dat het niet heel slecht zou zijn als ik het ook ga doen ;)
Maar uiteraard alleen als ik mijn benen stil genoeg kan houden :)

ailsazoe6

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 18:13

Ik heb nog nooit met sporen gereden, dus heb er geen ervaring mee.
Misschien dat ik het later ooit ga doen, ik heb geen idee.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 03:55

Marjoow schreef:
jensvl schreef:

Als dit op mij slaat, dan ben ik het niet met je eens. Ik wil kleinere hulpen kunnen geven en het paard beter laten reageren. Door andere verzorgers word hij ook met sporen gereden, dus ik denk dat het niet heel slecht zou zijn als ik het ook ga doen ;)
Maar uiteraard alleen als ik mijn benen stil genoeg kan houden :)

Jijzelf moet minder doen om het paard voorwaarts te laten gaan, maar je hulp werkt zwaarder in. Hier wordt je paard dus niet licter van, maar zwaarder.

_Jantine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 20:53

Ik rij zelf niet met sporen. Als ik wel met sporen begin te rijden, lijkt het mij dat ie daarna minder snel reageert? Als je de sporen weer af doet?

modena18

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 11:22

Mijn mening is dat als je paard slecht reageert op hulpen sporen een oplossing kunnen bieden omdat je paard veel rustiger blijft na een duidelijke aanwijzing met behulp van de sporen dan tien keer een harde schop te krijgen . Kan je het zonder af dan is dat veel beter natuurlijk omdat je kans loopt dat je paard afstompt. Iedereen moet onthouden ' sporen zijn er om de hulpen te verfijnen'

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 14:54

Met het tweede deel ga ik mee. Met het eerste niet. Het paard hoeft ook geen 10 keer een harde schop te krijgen. Ik vind dat minstens even slecht als met sporen rijden met de foute bedoeling. Er zijn andere manieren om een paard lichter te krijgen.

Jolijn_Pico

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 12:07

Ik rij ook zonder, maar alleen voor het wijken doe ik ze om, omdat ze dan gewoon net wat beter op mn hulpen reageert. :)

vanLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 12:12

ik rijd alleen maar buitenritten met m'n Haf, in de bak dressuren is voor zijn 2 bijrijdsters.
En ik gesp denk ik 1x per 6 weken mijn sporen om om even de afspraken te bevestigen. Been is been, Om is om, en graag zonder eerst de graasmogelijkheden te checken. En gezien ik zonder zweep rijd, is een spoortje voor mij hiervoor ideaal.

Jo_Shakira

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 09:05

Ik rij eigenlijk nooit met sporen( ik heb ze wel). Als ik er mee rij dan gebruik ik ze alleen voor de zijgangen.
En niet om mijn pony voorwaarts te rijden.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 11:51

Josien62 schreef:
Ik rij eigenlijk nooit met sporen( ik heb ze wel). Als ik er mee rij dan gebruik ik ze alleen voor de zijgangen.
En niet om mijn pony voorwaarts te rijden.

Lijkt me een goede manier.

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 11:54

Helaas weten een hoop ruiters die sporen gebruiken niet hoe ze ze goed gebruiken en dat heb ik erop tegen.

Ikzelf zij niet met sporen, met één van mijn paarden wil ik dat wel gaan doen, zodat ik fijnere hulpen kan geven, hij is zo gevoelig dat ik duidelijker (als in mijn hulp preciezer kunnen plaatsen) moet kunnen laten merken wat ik van hem wil. Sporen kunnen mij daarbij heel goed helpen, maar omdat ik er nooit mee heb leren rijden ben ik er erg huiverig voor.

Cindy86

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 12:03

Ik ben een beetje bang dat als ik ze zal gaan gebruiken, dat ik ze dan verkeerd gebruik. Ik heb zelf op mijn bijrijpaardje ook altijd zonder sporen gereden, was nergens voor nodig.
Ook op het paard waar ik nu altijd op rij gebruik ik geen sporen.

Molfre, je zou ook een aantal lessen kunnen nemen bij iemand die hier ervaring mee heeft. Zij/hij kan je dan tips geven waar je op moet letten e.d. Misschien een ideetje? :-)

veravogels

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 11:59

Ik rij zonder maar dat is zowieso op een manege waar je niet met sporen op manegepaarden mag rijden

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 12:05

Wanneer de ruiter een stil beenligging heeft kan de ruiter zijn sporen omhouden bij alle paarden, mits de ruiter zijn kuit gebruikt voor het naar voren drijven van het paard.

Ikzelf heb jarenlang van sporen afgezien. Mijn benen lagen niet stil, en paarden werden soms echt beendood van mij. En dat is logisch als je nog geen onhafhankelijke zit hebt. Door correct les leer je dat wel te krijgen. En met zitles heb ik mijn benen op plaats leren houden.

Nu stap ik op alle paarden met sporen, omdat ik ze niet aanspoor. Vraag ook altijd om filmpjes te maken en mijn instructrise om mij hard aan te pakken wanneer ik mijn spoor gebruik. Officieel zijn sporen er voor om het paard zijgangen aan te leren en te onderhouden, en om het paard makkelijker te laten buigen in een volte bijvoorbeeld.
In de hogere dressuur worden sporen ook gezien, wanneer het paard moet verzamelen.

Maar als jij je paard actief aan het been hebt, zijn ze eigenlijk niet nodig.