Sizzle schreef:Waar ik regelmatig een beetje simpel van wordt zijn paardeneigenaren die nog nooit op een talentvol paard of minimaal eer paard met aanleg gezeten hebben en daardoor het matige paard tot standaard benoemen. Vaak komen ze van de manege en kopen daarna een afgekeurde draver. Na 5 jaar dagelijks ploeteren vertellen ze trots dat hij al een beetje aan de teugel kan lopen, maar dat ze niets forceren.
Rij je dan met een jong paard lichtvoetig en nageeflijk in dezelfde bak dan is het mij al meer dan eens overkomen dat ik uitgemaakt wordt voor beul omdat mijn paard al dingen kan die hun paarden nog niet kunnen en DUS zal ik mijn paard wel overvragen.
Hoe herkenbaar.....
lailapri schreef:een proef hoger als z vind ik ookal topsport worden en daar moet je niet willen rijden met een ras dat daar niet voor bestemd is. Ga dan over op shows zodat je de volgende oefeningen kunt aanleren in de mate die het dier aankan.
Een echt goede proef op B of L niveau rijden is al topsport. Tenminste als je geen genoegen neemt met hakken over de sloot-puntjes op piepkleine achterafwedstrijdjes met ieniemienie rubriekjes gejureerd door sinterklaas juryleden die zelf al tig jaar niet meer op een paard hebben gezeten, of zelf ook een trauma hebben dat zij in de sport nooit werden 'gewaardeerd' met hun 'hafje', fjordje, vosje, bontje (of elk ander excuus dat werd aangehaald voor het niet verder doorstromen) en het zelf ook nooit gepresteerd hebben de M1 uit te komen. (M1+1wp is lange tijd de minimale toelatingseis geweest om B/L jury te worden) Ik zal zelf verder nooit de schuld bij een jury neerleggen... Maar na jaren wedstrijden organiseren en rijden ken ik onderhand wel een aantal die in deze categorie vallen.... Bij zulk soort juryleden kan het dus ook in je nadeel werken als je met je jonge getalenteerde dressuurpaard bij hen de ring in rijdt. Gelukkig wordt de spoeling van dit soort juryleden naarmate het niveau toeneemt steeds dunner.
Sjolvir schreef:Topsport, maar ja, hoeveel mensen beoefenen er echt topsport?
Topsport is een mentaliteit.... En niet afhankelijk van het niveau waar je op uit komt. En die topsportmentaliteit wordt hier op bokt nog wel eens verkeerd begrepen heb ik wel eens het idee. Ambitie is een vies woord en men lijkt hier altijd voor de 'underdog' te zijn. Er wordt altijd gepolariseerd. Als je een knap paard hebt (waar je misschien jaren voor hebt gespaard) dan zal je wel verwend en arrogant en last but not least; talentloos zijn.
hahahatsjoe schreef:Ook een fjord kan Z2 lopen, als de ruiter maar getalenteerd genoeg is. Er zijn zat ruiters die ook op een goede KWPNer zitten te prutsen, met het ras heeft goed rijden niets te maken.
Hier weer zo'n polariserend voorbeeld. De praktijk is echter dat bij evengoed rijdende ruiters de ruiter met de fjord het gewoon dik aflegt. Want degene met een goed dressuurpaard benaderd het ideaalbeeld gewoon meer. De ruiter met een fjord kan alleen winnen als de ruiter met het goede dressuurpaard heel veel fouten maakt. Helaas is dat nu eenmaal zo. De kwaliteit van je paard is nu eenmaal voor de helft zo belangrijk.
cherie78 schreef:ls een "dressuurtopper" werkelijk al eeuwen geselecteerd zou zijn, dan waren er alleen maar Barokke rassen in de wedstrijdring
Daar zijn de meningen over verdeeld.... Er staat toevallig in de recente paard en sport een heel artikel over een trainingsstal met barokke paarden die worden begeleid door Arjen Teeuwissen (ex-int gp ruiter). Die verkiest toch duidelijk de reguliere warmbloeden boven barokke. Hij legt in dat artikel precies uit waarom. Barokke rassen hebben pluspunten, maar ook hele duidelijke minpunten als je wilt presteren in de wedstrijdring.