Alle rassen geaccepteerd houden ontwikkeling ruiter tegen.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 14:25

ruitje schreef:
Verder vind ik mijn sport een grappige toevoeging aan deze discussie. Niemand haalt het in zijn hoofd om met een fjord of kwpn'er mee te doen aan de drafsport( dit mag ook niet, want alle andere rassen worden uitgesloten) . Toch hoor ik daar niemand over 'discriminatie' o.i.d. , terwijl mensen het wel gek vinden dat een paard wat eeuwen doorgeselecteerd is voor dressuur hogere punten haalt dan een fjord.

Het is toch gewoon een 'feit' dat een paard wat hier eeuwen voor gefokt is beter presteerd dan een paard wat hier niet voor gefokt is. Met onze sport is het heel erg makkelijk, degene die het eerste over de streep is wint.
Maar omdat het een jury sport is, moet de jury ook 'waarderen' als een fjord op zijn max loopt, terwijl hij 'feitelijk' gezien nooit hetzelfde niveau kan behalen als een paard wat hier eeuwen op geselecteerd is.

Ik heb niets tegen fjorden, ben zelfs groot voorstander van de draver als recreatiepaard, maar je moet toch een stelling erin gooien zo af en toe :D

Als een "dressuurtopper" werkelijk al eeuwen geselecteerd zou zijn, dan waren er alleen maar Barokke rassen in de wedstrijdring :j

De huidige KWPN'er is nl pas ontstaan in de jaren 50/60 en is nu een allegaartje van allemaal verschillende rassen.
Wat voor percentage van al die KWPN-paarden haalt de top?
En het is ook nog eens met de "eer" gaan lopen van andere stamboeken wat het KWPN doet.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 14:58

Waar ik regelmatig een beetje simpel van wordt zijn paardeneigenaren die nog nooit op een talentvol paard of minimaal eer paard met aanleg gezeten hebben en daardoor het matige paard tot standaard benoemen. Vaak komen ze van de manege en kopen daarna een afgekeurde draver. Na 5 jaar dagelijks ploeteren vertellen ze trots dat hij al een beetje aan de teugel kan lopen, maar dat ze niets forceren.
Rij je dan met een jong paard lichtvoetig en nageeflijk in dezelfde bak dan is het mij al meer dan eens overkomen dat ik uitgemaakt wordt voor beul omdat mijn paard al dingen kan die hun paarden nog niet kunnen en DUS zal ik mijn paard wel overvragen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-12 17:03

Sizzle schreef:
Waar ik regelmatig een beetje simpel van wordt zijn paardeneigenaren die nog nooit op een talentvol paard of minimaal eer paard met aanleg gezeten hebben en daardoor het matige paard tot standaard benoemen. Vaak komen ze van de manege en kopen daarna een afgekeurde draver. Na 5 jaar dagelijks ploeteren vertellen ze trots dat hij al een beetje aan de teugel kan lopen, maar dat ze niets forceren.
Rij je dan met een jong paard lichtvoetig en nageeflijk in dezelfde bak dan is het mij al meer dan eens overkomen dat ik uitgemaakt wordt voor beul omdat mijn paard al dingen kan die hun paarden nog niet kunnen en DUS zal ik mijn paard wel overvragen.

Ik word daar nooit simpel van, ik vind het jammer voor die mensen.
Waarom? Nou die mensen hebben nog nooit ervaren hoe iets kan voelen.
Dus als je het geluk hebt gehad, het wel te mogen ervaren ben je een bevoorrecht mens.
Nadeel is dan weer.. als je een paard gaat zoeken of rijden, dat je die al snel minder fijn vind dan dat je weet hoe het kan zijn :D

Voor de goede orde, ik lucky bird, heb wel de mazzel gehad, af en toe hele fijne paarden te rijden.
En ben toch heel gelukkig met fjord en knabstrupper en het gevoel dat zij me kunnen geven.

Proest, zie fjorden nog geen harddraverijen rijden, nou ja, vinden ze wel leuk gok ik zo, maar dan moeten ze zo lang wachten
voor ze over de finisch zijn. En die winsom zal eeuwig op nul blijven staan :D .
Overigens werden vroeger fjoden in Scandinavie wel voor draf wedstrijdjes gebruikt.
Aangezien dat het locaal beschikbare paardenras was.
Je zult ze ook niet zien op de galop renbaan, gaat hem ook niet worden.

lailapri

Re: Alle rassen geaccepteerd houden ontwikkeling ruiter tegen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 17:56

je hebt ook draverijen met gekruisde tinkers toch? En hier in de buurt wel korte baan voor alle rassen. Op de renbaan heb je ook ponyrennen en shet/pony draverijen.

Topsport is weggelegd voor ras wat daarvoor gefokt wordt, draverijen in de huidige vorm is topsport, een proef hoger als z vind ik ookal topsport worden en daar moet je niet willen rijden met een ras dat daar niet voor bestemd is. Ga dan over op shows zodat je de volgende oefeningen kunt aanleren in de mate die het dier aankan.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-12 18:18

Topsport, maar ja, hoeveel mensen beoefenen er echt topsport?

Waar begint de topsport is denk ik andere discussie, want is dat inderdaad hoger dan Z?
Of moet je dan internationaal aan mee kunnen draaien?
Ook die grens zal voor een ieder ergens anders liggen.
Wel met je eens dat tm Z de basis is.
Wel leuk om ook een topic te openen, met "Wat is topsport?"

Volg een cursus en daar moest je vertellen wat je deed met paarden (waren uiteraard ook mensen die
beroepsmatig in de paarden zitten of "echt" voor de sport gaan), heb daar ook gezegd dat ik recreatie ruiter was.
Vind mezelf namelijk vooral dat.
Wel een af en toe tikje fanatieke recreant }> , dat dan weer wel....

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 18:28

Stelling 1.
Vrijwel alle rassen in de dressuur zijn geaccepteerd, echter dit is geen pluspunt voor de dressuur sport.

Deze stelling kan je op twee manieren uitleggen.
- De dressuur ruiter / jury, accepteert geen andere rassen dan het KWPN.
- Men heeft een hele hoge eigendunk over de topsport.

Ik zeg, dat het een hele goede prestatie is van een ruiter om in de hogere regionen van de dressuur te komen met een alternatief paard.

Stelling 2.
Elk paard is het waard om jezelf als ruiter te laten verbeteren en daarmee kan je dan het paard weer verbeteren (danwel minder in de weg zitten).

Helemaal mee eens.
Een oude western trainer zei eens:
"Je verknald 10 goede paarden voordat je echt in de top komt."

Maar waarom zijn die 20 voetballertjes uitgekozen om mee te doen aan de EK ??

Talent, en nog eens talent.

En in de paardensport moet de ruiter het talent hebben, samen met een talentvol paard.
Daarnaast:
Een super goede trainer hebben.
Bakken vol met geld hebben.
Tijd hebben om naar de trainer te gaan en zelf veel trainen.

En als laatste:

Paardrijden is leuk. :7
Laatst bijgewerkt door Ariebren op 09-06-12 18:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 18:31

Sjolvir, ik wordt niet graag openlijk voor dierenmishandelijk uitgemaakt :n
Dat die mensen niet beter weten is 1 ding, maar mij letterlijk kwaad toespreken dat het belachelijk is dat je je jonge paard nageeflijk rijdt, vind ik af en toe echt storend.
Ik ben juist hartstikke zuinig op mijn dieren.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-12 18:40

Sizzle, snap ik, maar velen hebben echt geen idee, hoe een fijn paard makkelijk te rijden is en kan voelen.
Vind het om die reden met name sneu dat ze die link niet kunnen leggen en zolang ze zo denken ook
nooit dat fijne gevoel zullen ervaren.

Maar jij weet toch dat je je paard niet mishandeld? En het fijn te rijden is?
Dat is toch het belangrijkste?

Eigenschap van mensen, alles is niet goed of het deugd niet, of het nou in het dagelijkse leven is of in de paardensport. (naar mijn idee als er paarden bij betrokken zijn nog erger)
Denk dat een ieder hier in het topic een hele lijst op kan dreunen van wat er volgens anderen allemaal niet
aan ze mankeerd.

Wel apart overigens dat jij eigenlijk gewoon dezelfde problemen hebt als ik, alleen met ander commentaar.
We hebben allebei last van azijn pissers die geen idee hebben waar ze het over hebben.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 18:44

Oeh, ik denk dan dat ik iets verkeerd begrepen heb. Is het niet zo dat er in de lijnen van KWPN al een boel generaties geselecteerd wordt op sportpaarden?

Sterker nog, tot 1940 zo ongeveer waren er in de draverijen vooral 'boerenpaarden' die ook voor karrenritten gebruikt werden waar de eigenaren dan zo af en toe eens mee gingen racen. Dus de dravers zijn ook pas redelijk kort aan het selecteren. Nu is het wel zo dat sommige amerikaanse dekhengsten al als 2 jarige de dekdiensten ingaan( te triest voor woorden) en de 'verjonging' in de lijnen misschien harder gaat?

Iemand poste op de vorige pagina dat het bij de draverijen gaat om de 'winst' , verliezers hebben ze al genoeg. Je traint naar een bepaald doel en de wedstrijd is de ultieme test om te kijken of je goed traint.
Is dat bij dressuurwedstrijden/springwedstrijden anders?

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 18:47

Sizzle schreef:
Sjolvir, ik wordt niet graag openlijk voor dierenmishandelijk uitgemaakt :n
Dat die mensen niet beter weten is 1 ding, maar mij letterlijk kwaad toespreken dat het belachelijk is dat je je jonge paard nageeflijk rijdt, vind ik af en toe echt storend.
Ik ben juist hartstikke zuinig op mijn dieren.

Mag ik vragen wat jij als ruiter "doet" om je paard nageeflijk te rijden?

Of een (jong) paard nageeflijk is, ligt niet direct aan een fijn paard maar veel vaker aan een fijne ruiter

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 18:55

Sjolvir, je hebt ook wel gelijk hoor.
Als het me echt te dol zou zijn zou ik ook wel van stal wisselen.
Maar ja dan heb je weer andere vooroordelen: 'sport'paarden horen niet in een groepsstal :+

Ook briljant: mijn stal eigenaar zag me zadels passen en vroeg of ik nu eindelijk een westernzadel kocht.
Ik: :? Ze is dressuurgefokt en daarvoor gekocht.
Hij: ja, hallo zeg, met zo'n paard kun je echt geen dressuur rijden, die is gemaakt voor een westernzadel.
(het is een NAS appaloosa)
Echt....hij was bloedserieus en zegt ook tegen andere mensen dat het raar is.
_O-

Om terug te komen op de rijkwaliteit. Wat dat betreft had Steinbrecht hartstikke gelijk. Ruiters moeten leren rijden op een goed opgeleid paard. Ik heb daar zelf vroeger inderdaad ook echt geluk mee gehad.
Het maakt me niet perse een zeer goede ruiter, maar weet daardoor wel wat haalbaar is en wat ik nastreef.

Cherie: ik rij gewoon van mijn been naar de hand. Niets ingewikkelds.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 09-06-12 19:08, in het totaal 2 keer bewerkt

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-12 19:05

Sizzle, he! da's waar ook, jij hebt NAS, ach wellicht nog verre familie van mijn knabstrupper...
(die stippen komen toch wel vaak daar ergens vandaan, lang lang geleden)
En ja, Steinbrecht had daar wel een leuk puntje.
Want een goed opgeleid paard kan je zo goed laten voelen, hoe het moet voelen..
En 1 x gevoeld vergeet je dat niet zo snel, want het smaakt naar meer!!

ruitje schreef:
Oeh, ik denk dan dat ik iets verkeerd begrepen heb. Is het niet zo dat er in de lijnen van KWPN al een boel generaties geselecteerd wordt op sportpaarden?

Sterker nog, tot 1940 zo ongeveer waren er in de draverijen vooral 'boerenpaarden' die ook voor karrenritten gebruikt werden waar de eigenaren dan zo af en toe eens mee gingen racen. Dus de dravers zijn ook pas redelijk kort aan het selecteren. Nu is het wel zo dat sommige amerikaanse dekhengsten al als 2 jarige de dekdiensten ingaan( te triest voor woorden) en de 'verjonging' in de lijnen misschien harder gaat?

Iemand poste op de vorige pagina dat het bij de draverijen gaat om de 'winst' , verliezers hebben ze al genoeg. Je traint naar een bepaald doel en de wedstrijd is de ultieme test om te kijken of je goed traint.
Is dat bij dressuurwedstrijden/springwedstrijden anders?

Anders, ach, allicht in sommige opzichten bij sommige mensen (lekker vaag weer, van mijn kant)
Voor mij is een wedstrijd iets erbij, geen doel op zich.
Weet niet hoe anderen dat ervaren?
Denk dat als je een draver hebt (en dan bedoel ik om echt in draverijen te starten), dat je insteek anders is, dan af en toe
een dressuur wedstrijdje.
Uiteraard zullen er ook dressuur ruiters zijn die paard voor de wedstrijden hebben en vice versa.

Ultieme test of je goed traint vind ik een wedstrijd weer niet (te veel variabelen), wel een test om te kijken waar je staat in die klasse
al dan niet in verhouding met andere starters in die klasse.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 19:08

Ik denk dat een paard zoeken dat bij je doel past ontzettend belangrijk is.
Bij mij op stal is een vrouw die als droom had om eindeloos buiten te rijden, maar niet vaker dan 3x per week tijd heeft. Ze heeft een zeer nerveus paardenras uit Azerbeizjan (of hoe je dat ook moge schrijve...) gekocht met heeeeel veel eigen energie.
Nu 2 jaar later komt ze nog steeds niet veel verder dan de eerste boom.
Dat zijn toch momenten dat ik verkoop omwille van 'geen klik' heel gerechtvaardigd vind.

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 19:13

Stelling 1: niet mee eens. Ook een fjord kan Z2 lopen, als de ruiter maar getalenteerd genoeg is. Er zijn zat ruiters die ook op een goede KWPNer zitten te prutsen, met het ras heeft goed rijden niets te maken. En zolang janna of jan met de pet superveel lol heeft met haar / zijn vuilnisbakkenknol, wat boeit t? Nee de wildgroei aan pruts instructeurs, daar heb je pas last van, gelukkig is de ORUN de opleidingen ook aan het herstructureren. Je zult maar les hebben van iemand die zegt "trek m eens flink in zijn vreet" en daartoe het recht meent te hebben omdat hij of zij het basisdiploma om les te geven heeft gehaald.

Stelling 2: helemaal mee eens.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 19:17

Instructie "??
De kwaliteit van de meeste dressuur juffen is echt op het niveau van nul, komma nul.
En ik zeg, de meeste, dus wie een betere heeft is gelukkig.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 19:18

Ik ben het trouwens met stelling 2 ook volledig eens inderdaad.
Hoe goed of slecht een paard ook is, je bent nooit uitgeleerd.
Ik vind echter wel dat je eerst moet leren voelen wat het verschil is anders weet je niet wat haalbaar is.
Daarnaast moet men waken niet een paard over zijn limiet te willen tillen.

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 19:19

Ariebren schreef:
Instructie "??
De kwaliteit van de meeste dressuur juffen is echt op het niveau van nul, komma nul.

Dat bedoelde ik dus ook :-). En je onderschrift is helemaal geweldig !!!

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 19:24

hahahatsjoe schreef:
Ariebren schreef:
Instructie "??

Dat bedoelde ik dus ook :-). En je onderschrift is helemaal geweldig !!!

En wat in de dressuur instructie hardstikke fout gaat is:

Hoofd, hals houding wordt erin getrokken.

En in de western wordt het paard eerst geleerd om op eigen benen te lopen.

Balans, balans en nog eens balans.

Wie kan dit in de dressuur ??? :7

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-P3BFUDKU.jpg

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 19:33

jasmijn78 schreef:
Ik ben het er dus wel mee eens dat je een 'bospaard', niet dressuurmatig hoef te trainen. Maar dan moet je er ook verder niet aan zitten (gewoon op zijn eigen manier laten lopen) en hem niet in de weg zitten (zorgen dat je als ruiter dus wel een onafhankelijke zit hebt) Als je gewoon recht-toe-recht-aan rijdt gaan geen enkel paard daar van slijten.

Sombra schreef:
Daarom hoef je een boscrosspaard niet te trainen als je enige doelstelling is om lekker in de bossen te rijden. Het paard ondervindt daar geen schade aan (het is dan wel logisch dat je als ruiter je paard zo min mogelijk in de weg zit).

Ben ik niet met jullie eens ook voor een "boscrosspaard"is een goede dressuurmatige basis zeker van belang. Zodra je op een paard gaat zitten zul je een paard moeten leren om gewicht te dragen op een verantwoorde manier en daar is enige dressuur toch voor nodig. Het scheeflopen aan een lange teugel op de voorhand geeft wel degelijk schade aan het boscrosspaard. Hangt natuurlijk wel af van de lengte een intensiteit van de rit.

Ruitje, ik vind je filmpje wel een mooie toevoeging in dit topic. Dat is inderdaad wat je niet wilt zien een paard die er geen lol meer in heeft en te ver boven zichzelf uit moet stijgen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-12 19:40

Wat betreft aankoop en geen klik.. als je echt geen lol hebt met je knol, doe dan jezelf en je knol een lol
en zoek een andere.
Uiteraard wel met de kanttekening dat je aan een relatie moet werken, voor niets gaat de zon op.
Maar als je relatie op niets uit loopt is het vaak voor beide partijen beter dat de wegen scheiden.

Instructie.. laten we daar maar niet over beginnen.
Stel dat mijn instr. nu verhuisd of zo.. Zou ik met de beste wil van de wereld hier in de buurt niet 1
kunnen bedenken die in mijn en mijn paarden hun straatje past.

rox_en_wilvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 20:15

fransje23 schreef:
jasmijn78 schreef:
Ik ben het er dus wel mee eens dat je een 'bospaard', niet dressuurmatig hoef te trainen. Maar dan moet je er ook verder niet aan zitten (gewoon op zijn eigen manier laten lopen) en hem niet in de weg zitten (zorgen dat je als ruiter dus wel een onafhankelijke zit hebt) Als je gewoon recht-toe-recht-aan rijdt gaan geen enkel paard daar van slijten.

Sombra schreef:
Daarom hoef je een boscrosspaard niet te trainen als je enige doelstelling is om lekker in de bossen te rijden. Het paard ondervindt daar geen schade aan (het is dan wel logisch dat je als ruiter je paard zo min mogelijk in de weg zit).

Ben ik niet met jullie eens ook voor een "boscrosspaard"is een goede dressuurmatige basis zeker van belang. Zodra je op een paard gaat zitten zul je een paard moeten leren om gewicht te dragen op een verantwoorde manier en daar is enige dressuur toch voor nodig. Het scheeflopen aan een lange teugel op de voorhand geeft wel degelijk schade aan het boscrosspaard. Hangt natuurlijk wel af van de lengte een intensiteit van de rit.

Ruitje, ik vind je filmpje wel een mooie toevoeging in dit topic. Dat is inderdaad wat je niet wilt zien een paard die er geen lol meer in heeft en te ver boven zichzelf uit moet stijgen.

Helemaal mee eens _/-\o_ ieder paard heeft een dressuurbasis nodig, net zoals de de ruiter! En als diegene zich wil meten in een dressuurwedstrijd, waarom niet! Maar ik vind nog steeds dat mensen elkaar meer in hun waarde moeten laten, paardrijden moet leuk en toegangelijk blijven voor iedereen die daar aan mee wil doen!

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 22:16

Ik blijf lekker dressuren met mijn tinkertje.

Maar ik kan me soms wel de pleuris ergeren aan andere koudbloed ruiters op wedstrijd. "De jury houdt niet van koudbloeden" is een veelgehoord en (meestal) volledig onterecht statement. Ik heb in de L wel eens iemand zien rijden die met d'r Fjord gewoon een schuin lijntje liep bij het wijken, en vervolgens moord en brand schreeuwde over discriminatie. Ik ben niet te beroerd om toe te geven dat mijn pony korte gangen heeft en snel op de voorhand loopt, als je daar slechte punten voor krijgt is dat echt geen discriminatie van de jury.

Ik snap de eerste stelling wel, sommige paarden worden gefokt voor de dressuur en hebben dus een passende bouw daarvoor. Ik heb nog geen Grand Prix tinkers gezien, het is bij die van mij al een hele klus om haar van die voorhand af te krijgen zodat ze een beetje recht loopt, laat staan dat ze ooit bergop zal gaan lopen.

Maar mag een voetbalteam dat nooit topsport zal leveren dan maar geen wedstrijden meer spelen?

Mijn doel is om op een dag met Tirzah in de L te starten, en daar hebben we werk zat aan. Maar we gaan het wel doen!

Voor mij is het prettig om een doel voor ogen te hebben, iets om naar te streven. Dat maakt dat ik iedere week blijf lessen en regelmatig train met mijn pony. Ik heb Tirzah niet voor de dressuur gekocht, het is echt een recreatie knolletje, maar als ik zie hoeveel meer ze in balans is gaan lopen, hoe goed ze nu reageert op zithulpen en hoe slank en gespierd ze begint te worden (enz. enz.) dan kan ik met zekerheid zeggen dat ik dressuur rijd voor mijn paardje en dat het haar goed doet. Ze vindt het heerlijk om aan het werk te zijn en ik vind het geweldig om mijn lieve, werklustige maatje af en toe te showen.

Ik zou het schandalig vinden als dressuur wedstrijden minder toegankelijk werden voor mensen die niet het standaard dressuurpaard hebben. Als die wedstrijden een stimulans zijn voor meer mensen zoals ik die hun paardje graag zo correct en gezond mogelijk willen rijden, laat die stimulans er dan blijven zodat niet al die paarden alleen nog maar lopen te slijten op hun voorhandjes in het bos.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 22:28

Sizzle schreef:

Hoe herkenbaar.....

lailapri schreef:
een proef hoger als z vind ik ookal topsport worden en daar moet je niet willen rijden met een ras dat daar niet voor bestemd is. Ga dan over op shows zodat je de volgende oefeningen kunt aanleren in de mate die het dier aankan.

Een echt goede proef op B of L niveau rijden is al topsport. Tenminste als je geen genoegen neemt met hakken over de sloot-puntjes op piepkleine achterafwedstrijdjes met ieniemienie rubriekjes gejureerd door sinterklaas juryleden die zelf al tig jaar niet meer op een paard hebben gezeten, of zelf ook een trauma hebben dat zij in de sport nooit werden 'gewaardeerd' met hun 'hafje', fjordje, vosje, bontje (of elk ander excuus dat werd aangehaald voor het niet verder doorstromen) en het zelf ook nooit gepresteerd hebben de M1 uit te komen. (M1+1wp is lange tijd de minimale toelatingseis geweest om B/L jury te worden) Ik zal zelf verder nooit de schuld bij een jury neerleggen... Maar na jaren wedstrijden organiseren en rijden ken ik onderhand wel een aantal die in deze categorie vallen.... Bij zulk soort juryleden kan het dus ook in je nadeel werken als je met je jonge getalenteerde dressuurpaard bij hen de ring in rijdt. Gelukkig wordt de spoeling van dit soort juryleden naarmate het niveau toeneemt steeds dunner.

Sjolvir schreef:
Topsport, maar ja, hoeveel mensen beoefenen er echt topsport?

Topsport is een mentaliteit.... En niet afhankelijk van het niveau waar je op uit komt. En die topsportmentaliteit wordt hier op bokt nog wel eens verkeerd begrepen heb ik wel eens het idee. Ambitie is een vies woord en men lijkt hier altijd voor de 'underdog' te zijn. Er wordt altijd gepolariseerd. Als je een knap paard hebt (waar je misschien jaren voor hebt gespaard) dan zal je wel verwend en arrogant en last but not least; talentloos zijn.

hahahatsjoe schreef:
Ook een fjord kan Z2 lopen, als de ruiter maar getalenteerd genoeg is. Er zijn zat ruiters die ook op een goede KWPNer zitten te prutsen, met het ras heeft goed rijden niets te maken.

Hier weer zo'n polariserend voorbeeld. De praktijk is echter dat bij evengoed rijdende ruiters de ruiter met de fjord het gewoon dik aflegt. Want degene met een goed dressuurpaard benaderd het ideaalbeeld gewoon meer. De ruiter met een fjord kan alleen winnen als de ruiter met het goede dressuurpaard heel veel fouten maakt. Helaas is dat nu eenmaal zo. De kwaliteit van je paard is nu eenmaal voor de helft zo belangrijk.

cherie78 schreef:
ls een "dressuurtopper" werkelijk al eeuwen geselecteerd zou zijn, dan waren er alleen maar Barokke rassen in de wedstrijdring

Daar zijn de meningen over verdeeld.... Er staat toevallig in de recente paard en sport een heel artikel over een trainingsstal met barokke paarden die worden begeleid door Arjen Teeuwissen (ex-int gp ruiter). Die verkiest toch duidelijk de reguliere warmbloeden boven barokke. Hij legt in dat artikel precies uit waarom. Barokke rassen hebben pluspunten, maar ook hele duidelijke minpunten als je wilt presteren in de wedstrijdring.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 22:34

Junia, dat vind ik een goede en realistische instelling :)

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 22:45

Sizzle schreef:
Junia, dat vind ik een goede en realistische instelling :)

Dank je!

Ik zie trouwens graag een mooi lichtvoetig paard en vind het helemaal niet zielig als die moeten werken (mits ze niet worden afgebeuld natuurlijk ;) ). Ik ben van mening dat je een paard moet blijven uitdagen, zodat hij geestelijk niet slijt. Sommige paarden zijn nu eenmaal minder snel uitgedaagd dan een ander. Alleen maar wat rondjes sjokken met een paard dat duidelijk meer in zijn mars heeft, dat vind ik pas sneu.