Gewone dressuur vs. Klassieke dressuur

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jerich0

Re: Gewone dressuur vs. Klassieke dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 08:02

De ruiters van le cadre noir gaan wel degelijk ook op wedstrid. Bij srs idd niet.
Verder is het net gekend dat een ruiter bij het SRS net 1 paard krijgt waarmeehij verder gaat. Ok,u mag niet binnen met een paard van +20 op GP,maar als uw paard op 25 jarige leeftijd nog i staat is hogeschoolsprongen te maken kan hij zeker Gp aan.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 08:28

Heeft die leeftijd bepaling ook niet te maken met het soort paard dat over het algemeen grand prix rijdt? Daarmee bedoel ik dat de Lippizaners als een goede wijn is die men langzaam laat rijpen. Dat heeft dat ras volgens mij ook nodig. Heb daar wel filmpjes van de Weense Rijschool van gezien hoe men die paarden traint. Deze paarden worden volgens mij ook gemakkelijker ouder dan de warmbloed paarden en dat zit volgens mij in het ras of zie ik dat fout? De warmbloedjes kunnen mijn inziens gemakkelijker snel komen maar gaan ook sneller en ik vind ze zelf heel blessuur gevoelig. Maar dat is meer als ik om me heen kijk dat ik dat vindt (kan ook met manier van rijden te maken hebben, dat weet ik niet waar dat aan ligt).

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 08:38

Ik ben een paar jaar terug bij een voorstelling van de Weense Rijschool geweest. Heel knap wat ze met die paarden doen maar ik kon er niet blij van worden.

jerich0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 08:39

Een lippi is inderdaad een goed kloek gwbouwd paard,maar ook die van le cadre noir draaien lang mee. Een kapot gereden paard blijft kapot. Kan men ook makkelijk met een barokkepaard. Artrose is en blijft artrose wat in de hand waordt gewerkt door slechte opwarming. Te snel willen gaan,de gewrichten de kans niet te gwvwn tot eerst soepel te smeren...

jerich0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 08:42

Abacab schreef:
Ik ben een paar jaar terug bij een voorstelling van de Weense Rijschool geweest. Heel knap wat ze met die paarden doen maar ik kon er niet blij van worden.

Ik kan u volgen. Het ziet er wat " houterig" uit sos omdat dit pure verzameling is en geen strekken. De bouw van deze paarden laat minder show toe,maar ik kan u enkele foto?s tonen waar dit wel zo is hoor :)

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 08:44

Abacab schreef:
Even voor mijn beeld:
de klassieke rijkunst is eigenlijk een historische rijkunst ontwikkeld voor barokke paarden in die honderden jaren terug als vervoersmiddel werden ingezet op de slagvelden. De methode was een tijd vergeten maar is sinds kort weer helemaal hip in het alternatieve cirquit waar mensen met de meest uiteenlopende rassen werken.
De gewone dressuur baseerd zich op het scala der Ausbildung, een methodie die is ontwikkeld voor warmbloeden en die zich richt op het opleiden van een sportpaard, deze methode wordt nog steeds veelvuldig toegepast door top-sport ruiters en top-trainers.

Dressuur is het dusdanig gymnastiseren van een paard -die níet ingesteld is op de taak om menselijk gewicht te dragen- dat deze zijn taak, het dragen van ruitergewicht dus, alléén kan volbrengen als er geheel gehandeld wordt met kennis en kunde vanuit de anatomie en de fysiologie van het paard en er steeds rekening gehouden wordt met de psyche van het paard!
Alléén als er dus met deze 3 zaken rekening gehouden wordt is het verantwoord om op een paardenrug te klimmen.
Want alleen zó maken wij van een paard een HAPPY ATHLETE!

Het Scala heeft bewezen aan deze voorwaarden te voldoen!
Het Scala = KLASSIEK!

De Klassieke Dressuur zie ik meer als onderdeel van de Klassieke Rijkunst, de rijkunst o.a uitgevoerd door de Spaanse Rijschool. Het wedstrijdelement is hierbij niet meer aan de orde.
Het is dus de klassieke dressuur waar velen zich mee bezig willen houden en zouden moeten houden.
Deze is níet oubollig of stoffig, zoals de naam doet klinken misschien voor sommigen.
De FEI en dus ook de KNHS en de opleidingen hebben ÁLLEN het Scala als uitgangspunt!
Dat daar in de praktijk helaas weinig van terug te zien is ligt níet aan de richtlijnen van het Scala!

Klassiek, het Scala dus, is TIJDLOOS, is zowel voor Barokke paarden als de sensibele KWPN''ers van nu en alles wat daar tussen zit.
Het Scala vormt de opleidingsweg voor een paard aan de hand van de samenwerkende hulpen, dit itt de Moderne Rijderij, waar men de hulpen níet laat samenwerken, maar ze afzonderlijk geeft, omdat dat "simpeler te begrijpen zou zijn" voor het paard?!
"Onderweg" toetst men steeds aan de hand van het Scala of men nog op de goede weg zit.
Dit doet men tijdens de opleiding én in een wedstrijd.
De huidige wedstrijdsport heeft helaas de doelstelling verandert en de wedstrijd tot doel gebombardeerd.

Abacab, de MR, de Moderne Rijderij, werkt NÍET aan de hand van het Scala.
Aan alles is dat terug te zien. Daar ga ik nu inhoudelijk niet op in. Daar zijn zat topics over.
Tot op het hoogste niveau hebben de ruiters van de Moderne rijderij géén zeggenschap over het tempo bijv.
Door totale controle dwingt men het tempo aan de voorkant af met de hand, die als harde rem fungeert.
Een paard waarvan men niet eens het tempo kan controleren, zal die zich kunnen ontspannen in het lichaam, denk je?? Laatstaan dat dit paard zich mentaal kan ontspannen!
Hoe denken wij dan vervolgens een paard recht te kunnen richten en in aanleuning te kunnen krijgen om over de rest van het Scala dan maar te zwijgen, want we zijn al vast gelopen!!
Alléén door een paard "de mond te snoeren" en onze wil op te leggen kunnen zij dan nog bijv. dat tempo controleren, m.n. bij de sensibele paarden van tegenwoordig!

De Moderne Rijderij ligt om díe reden onder vuur!
Wij zien geen Happy Athletes daar.
De MR houdt géén rekening met de anatomie van het paard, noch met de fysiologische als de psychologische eigenschappen van het paard.

AR ziet er "aardig" uit, maar uit deze "aftakking" van de KR gaat het paard, net als in de MR op de voorhand, hetgeen onwenselijk is door de slijtage van het paard met ons ruitergewicht.
Dit itt de Klassieke Dressuur, waarbij men er dus juist naar streeft het paard zichzelf én de ruiter te dragen door het gewicht naar achteren te brengen. Want alleen dan kan door de vering in de sterke achterhand deze slijtage voorkomen worden en kan een paard gezond oud worden.
Dit kost echter TIJD!

Het is echter wel heel moeilijk voor de vele zoekende ruiters die écht iets anders willen dan de Moderne Rijderij om het verschil te zien tussen AR en KR.
Laatst bijgewerkt door murphy102 op 05-06-12 09:08, in het totaal 4 keer bewerkt

jerich0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 08:50

_/-\o_ _/-\o_
murphy102 schreef:
Abacab schreef:
Even voor mijn beeld:
de klassieke rijkunst is eigenlijk een historische rijkunst ontwikkeld voor barokke paarden in die honderden jaren terug als vervoersmiddel werden ingezet op de slagvelden. De methode was een tijd vergeten maar is sinds kort weer helemaal hip in het alternatieve cirquit waar mensen met de meest uiteenlopende rassen werken.
De gewone dressuur baseerd zich op het scala der Ausbildung, een methodie die is ontwikkeld voor warmbloeden en die zich richt op het opleiden van een sportpaard, deze methode wordt nog steeds veelvuldig toegepast door top-sport ruiters en top-trainers.

Dressuur is het dusdanig gymnastiseren van een paard -die níet ingesteld is op de taak om menselijk gewicht te dragen- dat deze zijn taak, het dragen van ruitergewicht dus, alléén kan volbrengen als er geheel gehandeld wordt met kennis en kunde vanuit de anatomie en de fysiologie van het paard en er steeds rekening gehouden wordt met de psyche van het paard!
Alléén als er dus met deze 3 zaken rekening gehouden wordt is het verantwoord om op een paardenrug te klimmen.
Want allen zo maken wij van een paard een HAPPY ATHLETE!

Het Scala heeft bewezen aan deze voorwaarden te voldoen!
Het Scala = KLASSIEK!

De Klassieke Dressuur zie ik meer als onderdeel van de Klassieke Rijkunst, o.a uitgevoerd door de Spaanse Rijschool. Het wedstrijdelement is hierbij niet meer aan de orde.
Velen proberen dus de Klassiek dressuur te volgen.
Deze is níet oubollig of stoffig, zoals de naam doet klinken misschien voor sommigen.
De FEI en dus ook de KNHS en de opleidingen hebben ÁLLEN het Scala als uitgangspunt!
Dat daar in de praktijk helaas weinig van terug te zien is ligt níet aan de richtlijnen van het Scala!

Klassiek, het Scala dus, is TIJDLOOS, is zowel voor Barokke paarden als de sensibele KWPN''ers van nu en alles wat daar tussen zit.
Het Scala vormt de opleidingsweg voor een paard aan de hand van de samenwerkend hulpen, dit itt de Moderne Rijderij, waar men de hulpen niet laat samenwerken, maar ze afzonderlijk geeft, omdat dat "simpeler te begrijpen zou zijn" voor het paard?!
"Onderweg" toetst men steeds aan de hand van het Scala of men nog op de goede weg zit.
Dit doet men in een wedstrijd.
De huidige wedstrijdsport heeft helaas de doelstelling verandert en de wedsrtijd tot doel gebombardeerd.

Abacab, de MR, de Moderne Rijderij, werkt NÍET aan de hand van het Scala.
Aan alles is dat terug te zien. Daar ga ik nu inhoudelijk niet op in. Daar zijn zat topics over.
Tot op het hoogste niveau hebben de ruiters van de Moderne rijderij géén zeggenschap over het tempo bijv. Door totale controle dwingt men deze aan de voorkant af met de hand.
Een paard waarvan men niet eens het tempo kan controleren, zal die zich kunnen ontspannen in het lichaam, denk je?? Laatstaan dat dit paard zich mentaal kan ontspannen.
Hoe denken wij dan vervolgens een paard recht te kunnen richten en in aanleuning te kunnen krijgen om over de rest van het Scala dan maar te zwijgen, want we zijn al vast gelopen!!
Alléén door een paard "de mond te snoeren" en onze wil op te leggen kunne wij dan nog bijv. dat tempo controleren, m.n. bij de sensibele paarden van tegenwoordig!

De Moderne Rijderij ligt om díe reden onder vuur!
Wij zien geen Happy Athletes daar.
De MR houdt géén rekening met de anatomie van het paard, noch met de fysiologische als de psychologische eigenschappen van het paard.

AR ziet er "aardig" uit, maar uit deze "aftakking" van de KR gaat het paard, net als in de MR op de voorhand, hetgeen onwenselijk is door de slijtage van het paard met ons ruitergewicht.
Dit itt de Klassieke Dressuur, waarbij men er dus juist naar streeft het paard zichzelf én de ruiter te dragen door het gewicht naar achteren te brengen. Want alleen dan kan door de vering in de sterke achterhand deze slijtage voorkomen worden en kan een paard gezond oud worden.
Dit kost echter TIJD!

Het is echter wel heel moeilijk voor de vele zoekende ruiters die écht iets anders willen dan de Moderne Rijderij om het verschil te zien tussen AR en KR.
Laatst bijgewerkt door jerich0 op 05-06-12 09:08, in het totaal 1 keer bewerkt

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 09:03

Dus TS, wat ik wil zeggen is dat Dressuur gewoon Dressuur is en dus alleen volgens het Scala, en dus klassiek, uitgevoerd kan worden. Ténzij wij het paard niet op de eerste plaats willen zetten, willens en wetens, omdat we andere doelen op de eerste plaats hebben staan .....!

"Gewone" dressuur of "Moderne" dressuur bestaat m.i. niet.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 09:13

Op pg 1 van dit topic werd er door Jerich verwezen naar een website van http://www.klassiekpaardrijden.nl van Marlous Eertink. Dat is precies het klassieke waar ik grote bezwaren tegen heb. Dat is geen dressuur maar ordinair circus rijden met behulp van vlijmscherpe bitten, ijzeren kaptomen, lange priksporen en veel toucheren met zweep. Die dressuur is achterhaald, dieronvriendelijk en gericht op het spektakel van de verzamelde oefeningen. Die manier van rijden is populair in het alternatieve circuit waar mensen met Konikspaarden en ijslanders willen leren piafferen en een levade en courbette willen leren uitvoeren om indruk te maken op hun stalgenoten.

Probleem is wel dat de mensen achter deze site zich presenteren als echte klassieke ruiters. Ze geven zelf aan puur klassiek te rijden en uit hun site af te lezen gaan ze direct aan de slag met rechtmakende oefeningen en verzameling en werken niet vanuit de voorwaartse impuls laat staan het scala.

Op die manier is het voor mij echt onmogelijk om nog te snappen wat er wel/niet onder klassiek valt. Maar laat ik duidelijk zijn; ik ben aanhanger van het scala!

jerich0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 09:42

Ik heb ook duidelijk gezegd dat dit AR is en niet correct,was gewoon tegen andere AR ruiter om aan te tonen dat ze er daar zelf nog niet uit zijn. Heb l duidelijk mijn afkeur getoond voor deze circusvorm. Heeft niets met klassiel te maken

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 09:52

Oh, sorry, dan heb ik te snel geoordeeld. Ik las die site en ik kreeg al meteen pukkeltjes.
Mijn kritiek over klassiek, stoffig outbollig, alternatief en nu weer hip en hot slaat ook precies op de mensen die deze dwalingen promoten en aanhangen.

Gelukkig denken we hier hetzelfde over :D

jerich0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 10:40

Men moet kritisch blijven over klassiek en mensen die het beweren maar waarvan gedacht wordt van act what you preach. Neem nu branderup. Vertelt hoe mooi alles moet zijn,,maar takelt een haflinger wel hard toe tijdes een clinic wanneer het niet lukt. Mensen moeten de ogen leren opendoen en duidelijk durven te reageren ipv alles gewoon aan te nemen. Enig rationeel denken zal al genoeg doen

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 11:07

jerich0 schreef:
Men moet kritisch blijven over klassiek en mensen die het beweren maar waarvan gedacht wordt van act what you preach. Neem nu branderup. Vertelt hoe mooi alles moet zijn,,maar takelt een haflinger wel hard toe tijdes een clinic wanneer het niet lukt. Mensen moeten de ogen leren opendoen en duidelijk durven te reageren ipv alles gewoon aan te nemen. Enig rationeel denken zal al genoeg doen

Tja ik denk dat Haflingers, merens en andere van dat soort paarden het gewoon niet pikken als je ze oneerlijk rijdt. En hier spreekt de ervaringsdeskundige. Die paarden zijn nog zo oer vaak, dat gaat je echt niet lukken. Het is prachtig om te zien hoe mijn barokke merens die als lui, slecht en flegmatiek dus als slecht dressuurpaard werd afgeschreven nu ijverig is als hij de warmingup krijgt zoals mijn klassieke lerares mij dat geleerd heeft tevens als het gaat om mijn modern gefokte merens die heet en sensibel is die was door mij echt verreden en als je dat paardje nu ziet na een jaar klassieke instructie dat is gewoon mooi en om blij van te worden. Maar ik denk oprecht dat er paarden zijn die gemakkelijker met druk rijden "ontvangen en accepteren" als bepaalde andere paarden.
Mijn merens heeft verdorie mijn vorige instructrice (hele aardige vrouw maar wel iemand die met zeer veel druk rijdt en zelfs rollkür toepast) het ziekenhuis in gewerkt. Haar KWPN-ers doen dat gewoon niet, die pikken dat. Alle fouten in het rijden die ik maak krijg ik gelijk gespiegeld van beiden paarden, zeer leerzaam en vaak confronterend. Gelukkig houden ze van me en zijn ze dus ook zeer vergevingsgezind. :(:)
Dus tja als Branderup niet eerlijk is met die Haflinger zal haf het ook niet doen. En dat soort paarden kunnen echt lelijk doen dan. Natuurlijk zijn er ook KWPN-ers die oneerlijk rijden niet pikken maar ik denk qua lijn dat ze meer accepteren.

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 11:48

*zucht* en het volgende topic ovder heilige graal van de 'klassieke rijkunst'.

Mensen rijden al eeuwen paard en doen dat al eeuwen op verschillende manieren. Ieder vindt zijn eigen manier de klassieke manieren dus rolt iedereen hier over elkaar heen ten gunste van hun heilige huisje.

Er bestaat eenvoudigweg geen 'gewone' dresuur omdat iedereen zijn eigen manier de 'gewone' (en de beste) vindt.

Ik word heel moe van mensen die met het skala gaan zwaaien en redeneren dat iets niet klassiek kan zijn omdat het iet volgens het skala is. Het skala is de ruggegraat van maar 1 van manier van rijden en er zijn er heus meer die al langer bestaan dan 'tegenwoordig'.

Als paardenlefhebbers die echt het beste voor hebben met paarden nou eens half de energie steken in het bestuderen van verschillende manieren van rijden in plaats van het verguizen van hun 'tegenstanders' van de 'tegenpartij' dan zou het welzijn van de paarden er in mijn ogen heel wat meer op vooruit gaan.

En als we allemaal nou eens laten zien waarom wij doen wat wij doen i.p.v. beschuldigend naar de Ander te wijzen en verwijten te maken, dan zou het nog een stuk mKkelijker worden om wat van elkaar op te steken. Bokt is daar een fantastisch medium, voor!

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 12:27

Klopt Bbreeveld, iedereen vind de manier waarop hij rijdt de normale dressuur. Een aantal hier hebben besloten dat alles dat volgens het scala traint klassiek mag heten. Omdat jij niet volgens het scala werkt maar wel teruggrijpt op heel oude meesters valt wat jij doet onder Academisch. Dat kopt ook wel want ik lees op je site dat je bij Branderup in de leer bent geweest. Het is maar eenstempeltje maar het maakt wel duidelijk wat je onder klassieke dressuur verstaat.
Daarmee sta je bijvoorbeeld lijnrecht tegenover Murphy of Piepenfiets terwijl jullie allemaal over klassieke dressuur praten.

jerich0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 12:48

Men verward te vaak AR met klassiek. Ar beweert toch verschillen te hebben met klassik, maar waarom zichzelf dan promoten onder klassiek? Alle klassiek is gebaseerd op scala, en komt op hetzelfde neer, men volgt dezelfde principes en trainingsschemas. AR wil dit veranderen maar onder dezelfde naam en dit vind ik beetje achterbaks. Durf dan een eigen naam apart te plaatsen en daaronder verder te gaan... dit is zichzelf proberen te verschuilen in case of...

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 12:57

Abacab schreef:
Klopt Bbreeveld, iedereen vind de manier waarop hij rijdt de normale dressuur. Een aantal hier hebben besloten dat alles dat volgens het scala traint klassiek mag heten. Omdat jij niet volgens het scala werkt maar wel teruggrijpt op heel oude meesters valt wat jij doet onder Academisch. Dat kopt ook wel want ik lees op je site dat je bij Branderup in de leer bent geweest. Het is maar eenstempeltje maar het maakt wel duidelijk wat je onder klassieke dressuur verstaat.
Daarmee sta je bijvoorbeeld lijnrecht tegenover Murphy of Piepenfiets terwijl jullie allemaal over klassieke dressuur praten.

Dit stuk van Heuschmann kan ik alleen maar volledig beamen;
Er bestaan nauwelijks rijmethoden of individuele "rijfilosofieën" die zichzelf niet "klassiek" noemen.
De vele interpretatie's van dit begrip maken duidelijk hoe complex dit thema is.

Er is echter een algemeen geldende definitie die aan ALLE MANIEREN VAN BERIJDEN recht doet.

"Doelstelling en basisprincipe's van de dressuur;
De dressuur stelt zich ten doel het paard op te leiden tot zijn hoogst mogelijke prestatie-vermogen en het gehoorzaam maken.
Dit doel wordt alleen bereikt als het paard met behoud en bevordering van zijn natuurlijke aanleg en talenten in een vorm en houding wordt gebracht waarin het zijn krachten volledig kan ontplooien.
In een dergelijke vorm en houding zal het paard ook lang opgewassen blijven tegen de inspanningen van zijn dienst"

jerich0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 13:06

Dit is het algemeen idee over het rijden in het algemeen, niet enkel dressuur.
Wat mij gewoon dwars zit is waarom beweren klassiek te zijn maar toch altijd die academisch erbij plaatsen?
Men eerkt niet met aanleuning maar met losse teugels, wat al essentieel is bij de klassieke dressuur. Dus daar gaat men reeds de mist in...

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 13:08

jerich0 schreef:
Wat mij gewoon dwars zit is waarom beweren klassiek te zijn maar toch altijd die academisch erbij plaatsen?
Men eerkt niet met aanleuning maar met losse teugels, wat al essentieel is bij de klassieke dressuur. Dus daar gaat men reeds de mist in...

Mag ik vragen of jij weet wat de doelstelling van de franse "klassieker" is, mbt de "aanleuning"

jerich0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 13:15

Normaal gezien zal dit hetzelfxe zijn want die gaan volgens dezelfxe principes, het licht constant contact tussen ruiterhand en paardenmonnd.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 13:19

jerich0 schreef:
Normaal gezien zal dit hetzelfxe zijn want die gaan volgens dezelfxe principes, het licht constant contact tussen ruiterhand en paardenmonnd.

Heb je dit uit Museler?
Volgde die de franse of duitse "klassieke" weg?

jerich0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 13:28

cherie78 schreef:
jerich0 schreef:

Heb je dit uit Museler?

Dit heb ik niet uit museler, maar weet dit onderhande al zelf. Ben njet zo een quote mens, maar dit zou er moeten instaan, net als in alle goede klassieke boeken.
daar museler van duitse oorsprong is en in het leger heeft gediend zal die daar wel zijn opleiding hebben genoten, al blijf ik erbij dat tussen de 2 weinig verschille zullen zijn, al zijn er wel aanwezig. Zo gaat het duitse klassiek bij verlies aanleuning het voorwaarts opdrijven om het paard trg naar de hand te rijden, terwijl men in het franse het paard gaat kalmeren tot zelf stilstand, aanleuning herstellen en verder gaan.

jerich0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 13:32

Mag ik dan zo vrij zijn te vragen of u alle verschillen kent en welke wending u dan genoot voor uw opleiding.
Ik heb me niet beziggehouden met wat wat is, maar het is de gehele gedachtengang die telt. Men moet deze verstaan en dan gaan zien waarom iets op deze wijze wordt aangeleerd...

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 13:32

jerich0 schreef:
cherie78 schreef:
Heb je dit uit Museler?

Dit heb ik niet uit museler, maar weet dit onderhande al zelf. Ben njet zo een quote mens, maar dit zou er moeten instaan, net als in alle goede klassieke boeken.
daar museler van duitse oorsprong is en in het leger heeft gediend zal die daar wel zijn opleiding hebben genoten, al blijf ik erbij dat tussen de 2 weinig verschille zullen zijn, al zijn er wel aanwezig. Zo gaat het duitse klassiek bij verlies aanleuning het voorwaarts opdrijven om het paard trg naar de hand te rijden, terwijl men in het franse het paard gaat kalmeren tot zelf stilstand, aanleuning herstellen en verder gaan.

Dus de Doma Vaguera en het western is bij jou geen "klassieke" stroming?

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 13:36

jerich0 schreef:

Het is natuurlijk wel klassiek in de zin dat het al erg oud is, en weer nieuw leven in is geblazen. Maar het is idd verwarrend.
Ik geloof trouwens niet dat mensen dat opzettelijk doen, ik denk dat mensen die AR beoefenen amper weten waar ze mee bezig zijn.