Waar is de rijkunst gebleven?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 20:29

Ik vraag me dit dagelijks af, deze topicvraag.
Ben zelf instructrice richting klassieke lijn. Krijg zelf les volgens de klassieke lijn.
Ik ga nog wel vrij regelmatig mee met vriendin op concours, maar het doet erg pijn om het grootste deel van de paarden te zien lopen... #)
Een paard met een correcte lengtebuiging is toch de basis, zou je denken... Ondertredend achterbeen op volte en in wendingen zie ik nauwelijks gebeuren?!
Een paard naar de hand toe gereden ipv in de krul getrokken zijn er ook zeldzaam weinig van.
Paarden met een actieve achterhand? Paarden die met een losgelaten rug lopen?
Paarden die zelfstandig in correcte eigenbalans lopen? Lijkt wel erg veel gevraagd.
En de jury's maar hoog waarderen. Vriendin kreeg gewoon over de 200 punten in de L2 voor een paard ZONDER lengtebuiging..
Ik wil graag deze concoursen blijven bezoeken om mezelf er steeds weer aan te herinneren hoe ontzettend veel er nog aan werk verzet moet worden om ruiters op een andere manier te laten rijden.

Mensen willen snel op een niveau kunnen komen en het ontbreekt heel erg veel ruiters aan zelfreflectie.
Het paard moet het doen. Nee, de ruiter moet het goede voorbeeld geven!
En tijdsgebrek... Mensen willen snel van niveau naar niveau springen, terwijl voorbij wordt gelopen aan de techniek.
Gebrek aan kennis is een groot probleem.

Todorien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 20:34

LiVetime schreef:
Mensen willen snel op een niveau kunnen komen en het ontbreekt heel erg veel ruiters aan zelfreflectie.
Het paard moet het doen. Nee, de ruiter moet het goede voorbeeld geven!
En tijdsgebrek... Mensen willen snel van niveau naar niveau springen, terwijl voorbij wordt gelopen aan de techniek.
Gebrek aan kennis is een groot probleem.

_/-\o_

Doma_clasica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-12 20:35

Livetime, klassiek wil niet zeggen dat dat persé diervriendelijk is. Ik ben zelf niet van een bepaalde stroming.
Goed paardrijden is wat mij betreft een paard op een zo vriendelijke en duidelijke manier te bewegen om voor jou te werken waardoor het samenspel tussen ruiter en paard een eenheid wordt. En of dat nu klassiek heet of hollands boeit mij niet zo. Ik denk niet dat het één beter is dan het ander nml.
De ruiter maakt het verschil, niet een bepaalde stijl. :)*

Anoniem

Re: Waar is de rijkunst gebleven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 20:54

Juist....... Dat is het hele punt.......

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 21:07

Ik zeg nergens dat klassiek hét is hé? Ik zie ook genoeg klassieke ruiters die rijden op een manier om niet over naar huis te schrijven. Klassiek goed uitgevoerd maakt voor iedere ruiter en ieder paard het verschil.
Maar het gaat hier niet over wel of niet klassiek. Er zijn meerdere wegen naar Rome :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 21:44

Het gaat erom dat je eerlijk bent naar je paard, in het rijden en in de dagelijkse omgang. En dat is niet simpel, het is veel makkelijker om je paard de schuld te geven als het niet gaat...... Maar zo hoort het niet.

Todorien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 21:52

Yamcha schreef:
Het gaat erom dat je eerlijk bent naar je paard, in het rijden en in de dagelijkse omgang. En dat is niet simpel, het is veel makkelijker om je paard de schuld te geven als het niet gaat...... Maar zo hoort het niet.

en toch zie je het op wedstrijd te veel om je heen dat het paard/pony de schuld krijgt op welke manier dan ook...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 21:59

Klopt. En de waarheid is, dat ik me daar ook schuldig aan heb gemaakt, en soms nog....... :\
Je moet je er ook bewust van worden, en dat is moeilijk. Vind ik echt.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 22:31

Yamcha schreef:
Ja, dat weet ik niet, da's ook maar speculeren natuurlijk, ik bedoel, 't is niet alsof iedereen je hun protocollen laat inkijken.......
ik ben daar eens over aan het nadenken gegaan, en we roepen natuurlijk dat er vreselijk fout gejureerd wordt, maar ik weet niet in hoeverre het zo is. Weet dat er een ruiter was die paard in de krul rukte en plukte, en die kreeg onvoldoendes op houding en hulpen, met de opmerking over de handen erbij, maar de figuren waren wel gewoon goed, en alles werd getoond, en die werd eerste...... gewoon omdat die paar onvoldoendes goed gecompenseerd werden.

Misschien moet het systeem wel anders, zodat je neit meer wegkomt met je paard niet goed voor elkaar hebben....... maar ik heb niet echt een praktisch idee hoe. Je zou kunnen invoeren dat je op bepaalde onderdelen voldoendes móet hebben en anders gewoon geen wp rijdt ofzo.....

Als het KNHS-dressuurproevenboekje goed gelezen wordt door juryleden en ruiters, staat er in het begin waar de proeven etc voor zijn.
Ontspanning, tact, etc.
LIjkt me dan heel simpel voor een jury als al deze onderdelen NIET getoond worden (ook al zijn de figuren dan "goed") er geen winstpunt gehaald KAN worden.
Als daar consequent naar gejureerd wordt, is het hele probleem zo opgelost.

Nu even de rest verder lezen, wellicht is dit al geschreven :)

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 22:34

Skygirl schreef:
Yamcha schreef:
ik ben daar eens over aan het nadenken gegaan, en we roepen natuurlijk dat er vreselijk fout gejureerd wordt, maar ik weet niet in hoeverre het zo is.

Is heel makkelijk, meld jezelf aan als vrijwilliger om te schrijven bij dressuurwedstrijden :j

En laat dat inderdaad heel soms wel eens helpen :D

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 23:13

YvonneNEL schreef:
1 van de weinige topics waar iedereen het met elkaar eens is :)

En ook een topic waarin iedereen dus van zichzelf wel vindt dat hij/zij het allemaal op de juiste manier doet. Iedereen heeft het over het bedroevend slechte niveau maar niemand in dit topic hoort daarbij, of ze rijden geen wedstrijden en zien al het slechte langs de zijlijn of ze komen met gemak de klassen door. Alhoewel ik ook las dat jury aangaf een lesklant te hebben die ze ging doorverwijzen omdat ze diegene niet goed genoeg zou kunnen helpen met de wissels. Dat is zelfkennis en ook bewijst ze mi daarmee dat ze zichzelf niet te 'groot' vindt.

Maar wat is de juiste manier? Ik denk dat iedereen het er wel over eens kan zijn dat dat op een manier moet gebeuren dat zowel paard als ruiter zich happy voelen, en dan met nadruk op het paard natuurlijk. Maar de wegen naar goed en fijn leren rijden verschillen nogal. Zo heb ik mijn paard naar de M2 gereden zonder een goede basis. Kort gezegd; scheef, niet fijn over de rug en toen we eenmaal in de M2 belandden (en ik moet zeggen dat we daar desondanks wel snel zijn gekomen) liepen we om het maar eerlijk te zeggen gewoon vast. Mijn huidige instructrice vond het eigenlijk een behoorlijk wonder dat we zo ver zijn gekomen, maar of dat nu een compliment was? 8-) Voor mij is dat een behoorlijke eye opener geweest. Heb er nooit bewust bij stilgestaan en geevalueerd hoe het zat, hoe ik bezig was en hoe het beter kon. Pas in de M2 begon ik te beseffen dat er iets niet klopte, maar wat het dan was? Nu doe ik dat wel, ik heb geleerd van die periode en alles wat ik nu doe staat in het teken van fijn lichaamsgebruik van mijn paard en ik durf wel te zeggen dat ik gegroeid ben als ruiter. Maar dan alsnog, is dat dan goed (genoeg)? Ik blijf het moeilijk vinden omdat ik nooit een topruiter zal zijn maar het beste wat ik kan doen is er elke keer bij stilstaan hoe ik mijn paard het beste kan rijden zodat het voor hem het meeste loont.
En eigenlijk vind ik het in een topic als deze heel makkelijk om met zijn allen te roepen dat we het allemaal zoveel beter doen, dan de Nederlandse Top, of het gros van de L1 ruiters in Nederland. Wees en blijf kritisch op jezelf, daar hebben jij en je paard veel meer aan.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 23:38

Gulpje schreef:
YvonneNEL schreef:
1 van de weinige topics waar iedereen het met elkaar eens is :)

En ook een topic waarin iedereen dus van zichzelf wel vindt dat hij/zij het allemaal op de juiste manier doet. Iedereen heeft het over het bedroevend slechte niveau maar niemand in dit topic hoort daarbij,
ken een aantal schrijvers van dit draadje wat beter en die zijn zeer kritisch naar zichzelf, kiezen voor belangen paard en vinden dus zeker niet dat ze het perfect doen want dat doet niemand.
Ik maak er zelf ook wel es een zooitje van, zit beroerd, ben niet duidelijk genoeg...ja dan noem ik dat een slecht nivo & slecht voor je paard.
Ben dan blij dat er een lesgever om me heen is die me terughaalt naar de basics van het aanvoelen & vragen ipv opvoeden en afdwingen en oog heeft voor het welzijn van het dier onder je waar je wel de verantwoording voor hebt.
En nivo speelt daarbij geen rol, een zero beginner kan onbewust een paard slopen, iemand op GP ook.

We kaarten hier naar mijn idee ook niet aan of iemand "het op de juiste manier doet" en volgens welke methode maar we proberen een uitleg te vinden waarom zoveel paarden worden gesloopt en misschien daardoor een andere aanpak.
Doel is vrolijkerer paarden, blije & pijnloze paarden die graag met ons willen werken in harmonie, en dat missen vele schrijvers hier blijkbaar als ze om hun heen kijken of naar zichzelf kijken.
Ik noem dat het paard "swingt" met iemand of onder je :wow: en dat kan in elke manier van paard omgang en werk.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 23:50

Wat ik grappig vind is dat er dus vele ruiters het eens zijn met de OP. Maar als er dan zo veel zijn. Hoe komt het dan dat we met z'n alle hier nog niets aan hebben kunnen doen. Lijkt me dat er hier op bokt toch ook wel mensen zitten met wat meer invloed bij bv de KNHS en deurne. Die dit soort bevindingen doorspelen en er dus iets aan gedaan wordt.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 00:00

Doma_clasica schreef:
Livetime, klassiek wil niet zeggen dat dat persé diervriendelijk is. Ik ben zelf niet van een bepaalde stroming.
Goed paardrijden is wat mij betreft een paard op een zo vriendelijke en duidelijke manier te bewegen om voor jou te werken waardoor het samenspel tussen ruiter en paard een eenheid wordt. En of dat nu klassiek heet of hollands boeit mij niet zo. Ik denk niet dat het één beter is dan het ander nml.
De ruiter maakt het verschil, niet een bepaalde stijl. :)*

Echter is het de ruiter die een bepaalde stijl verkiest, en daarvoor is de stijl zeker wel een belangrijk onderdeel wat ten grondslag licht voor dat geen wat aangekaart word.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 00:05

Ik krijg hier een beetje jeuk van. Ik zie hetzelfde op cc als twintig jaar geleden, behalve dat we toen met z'n allen met een vrachtwagen vol paarden de hele dag op het cc terrein rondsjouwden tot iedereen gestart was en die paatden voor een proef van vijf minuten of een rondje springen de godganse dag op die vrachtwagen stonden te wachten terwijl we nu individueel gaan omdat meer mensen zich een trailer kunnen veroorloven voor zichzelf.

Ik zie nu, net als vroeger, geduldige en minder geduldige ruiters op het losrijterrein. Ik zie bij ons in de kring een groot aantal hele fijne ruiters rondrijden bovendien. En ook ruiters die nog heel veel moeten leren en ervaring op moeten doen. Tegenwoordig doen ruiters eerder ervaring op in de ring dan vroeger. Simpelweg omdat de mogelijkheden om te starten tegenwoordig meer voorhanden zijn dan vroeger. Want vroeger was je vaak afhankelijk van of er vervoer voorhanden was waarmee je mee kon rijden.

En of je je ervaring nu opdoet op een concoursterrein of eerst jaaaren in je bak of bos thuis rijdt, met de paarden gebeurt in mijn ogen precies hetzelfde. Alleen vroeger bleef je langer thuis rijden tot het voor elkaar was en tegenwoordig hebben ruiters gewoon meer mogelijkheden om eerder wedstrijden te starten.

En een winstpunt rijden is echt niet alleen je oefening goed rijden terwijl de rest niet voor elkaar is want dan rij je echt geen punten. Is mijn ervaring tenminste.

En dan valt het mij op dat er toch een groot aantal is die het helemaal eens zijn met de stelling terwijl ze geen wedstrijd rijden. Nou sorry, maar ik vind het een beetje moeilijk voor te stellen dat die groep wel ieder weekend naast de dressuurring staat te koekeloeren.

Kathleen_vW

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 00:13

Ik vraag het me ook regelmatig af. Ik ben best vaak op wedstrijd, als fotografe, jurylid of ruiter. Maar het aantal paarden dat op twee teugels van achter naar voren gereden wordt, aan het been is en een proef zonder gepluk, gebonk of geschop doorkomt is vaak op een hand te tellen. Ik vind dat heel erg jammer, want ik vind dressuur prachtig. Ik kijk graag naar een goede proef, een fijn paard, een sympathieke ruiter. Helaas moet ik geregeld mijn hoofd wegdraaien en tot 10 tellen.

Tegenwoordig laat ik mijn mening ook wat meer gelden. Ik complimenteer de ruiters die hun paarden goed voor elkaar hebben, dat mogen ze best weten en dat mag ze ook best verteld worden. Ook vind ik dat diegene die absoluut niet goed bezig zijn dat vaker mogen horen. Dat gebeurd helaas te weinig, want ja... wie zit er nou op te wachten op die snauw terug (iets wat juryleden zelfs nog regelmatig naar hun hoofd geslingerd krijgen).

Natuurlijk zijn er meer wegen die naar Rome leiden, maar het uitgangspunt is hetzelfde, en dat is toch uiteindelijk wat je in de proef laat zien. Naar mijn mening is dat regelmatig ver onder de maat. En van mij hoef je echt geen goede ruiter te zijn, als je maar eerlijk bent tegenover je paard en sympathiek rijd. Niveau is naar mijn mening dus niet aan de orde, het is hoe je dat niveau benaderd.

JARS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 10:02

Mee eens!
Heb de laatste tijd paarden van anderen gereden, en het viel mij op dat deze niet reageren op zit- en gewichtshulpen. Erg zwaar in de hand, niet aan het been en geen ruggebruik. En stuk voor stuk paarden die hoger geklasseerd zijn dan ik met mijn eigen ben.
Ik ben gezegend met een paard waar een kasteel van een basis in zit. Daar heb ik van leren rijden. Maar daar heb ik wel héél lang de tijd voor genomen. Tijd om aan mezelf te sleutelen. Om te leren voelen, zitten, mezelf te corrigeren en mijn paard te begrijpen in de signalen die ze mij gaf. Daarin ben ik ook vaak de fout in gegaan en dat is een leerproces. Maar nu kunnen we met elkaar lezen en schrijven.

Ik denk dat veel mensen hun ogen dicht doen voor wat ze zien op wedstrijden. Gebrek aan kennis, en dat is zonde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 10:50

Maar dat geef jij je gewichtshulpen gewoon niet goed.
Op een biomechanisch correcte hulp reageert ieder paard gewoon zoals het hoort (behalve als ze helemaal afgestompt zijn, maar simpel torderen in je heupen en je overgangen op je zit kan bij een boel paarden hoor). Zelfs manege paarden reageren er leuk op. Alleen niet zo als je eigen, wss.

__YSB__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 10:56

Het begint bij een goede instructrice, een die weet hoe het werkt.
Zelf zoek ik al maanden naar een goede instructrice/teur. Een die mij en mijn paard kan leren om vooruit te komen.
Ik start niet in de wedstrijden, omdat ik vind dat zowel paard als ik er niet klaar voor zijn.
Het lijkt wel 'in' om zo snel mogelijk te starten met je paard. En wel zien waar het dan eindigt.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 10:58

JARS schreef:
. Gebrek aan kennis, en dat is zonde.
een verband met kennis, kunde ?.....: ik zie het niet.
Je hebt toch je ogen aan de verkeerde kant zitten of een staldeur ervoor als je niet vlot kunt zien wat voor pijn er soms langskomt en dieptrieste en berustend in hun lot paarden / pony's.
Hoef je zelfs geen meter wedstrijd voor gereden te hebben zo duidelijk laten paarden / pony's dat aan ons zien.
En je moet echt diep gaan en erg lang volhouden om een paard ongelukkig en in zichzelf gekeerd te maken.

Om puur te kunnen waarnemen heb je geen frns / knhs / orun or whatever voor nodig, alleen het paard zelf.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 11:01

Yamcha schreef:
Doma_clasica schreef:
Ik denk dat de verandering zo'n 10 tot 15 jaar geleden is ingezet.

Hm, weet ik niet, ik zag 20 jaar geleden ook genoeg grofheid...... :\

Ik loop al 35 jaar mee in de paarden (van recreatief tot professionele stallen) en vroeger was het mi allemaal veel slechter als nu :o

Ik was zondag op wedstrijd, nou daar was het nivo behoorlijk hoog (de kwaliteit van de paarden en ruiters)
ook op welzijnsgebied is het nu veel beter :j
vroeger stond mijn pony/paard in een stand, nooit van een tandarts, koordsingels en vilten dekjes die voor wonden en schuurplekken zorgden
of goed passend zadel gehoord en had ie medisch ergens last van dat was ie gewoon lastig en werd dit op de harde manier aangepakt...
om nog maar te zwijgen over de slechte instructie (boeren zonder rijtechnische kennis) dus tja is het nu echt slechter als vroeger NEE :Y)

Todorien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 11:22

[/quote]
Hm, weet ik niet, ik zag 20 jaar geleden ook genoeg grofheid...... :\[/quote]
Ik loop al 35 jaar mee in de paarden (van recreatief tot professionele stallen) en vroeger was het mi allemaal veel slechter als nu :o

Ik was zondag op wedstrijd, nou daar was het nivo behoorlijk hoog (de kwaliteit van de paarden en ruiters)
ook op welzijnsgebied is het nu veel beter :j
vroeger stond mijn pony/paard in een stand, nooit van een tandarts, koordsingels en vilten dekjes die voor wonden en schuurplekken zorgden
of goed passend zadel gehoord en had ie medisch ergens last van dat was ie gewoon lastig en werd dit op de harde manier aangepakt...
om nog maar te zwijgen over de slechte instructie (boeren zonder rijtechnische kennis) dus tja is het nu echt slechter als vroeger NEE :Y)[/quote]

mee eens, want die oude mannetjes/boertjes van vroeger vinden dat wij onzin plegen als we de tandarts/fysio of een goede zadelpasser laten langskomen
ik denk dat het voor de paarden welzijn veel beter is dan toen, maar in die tijd waren het werkdieren (alleen voor de mensen die ze nodig hadden, en diegene die wou rijden mocht in het weekend als het paard vrij was op de boer zijn paard rijden en kreeg les van de boer, en wie durfde in die tijd die man tegen te spreken niemand want HIJ had er verstand van omdat het zijn paard was)

nu zijn het sierdieren, bijna iedereen kan een paard/pony aanschaffen omdat we het zo LEUK vinden na een tijdje wordt het LEUK wordt WIJ WETEN HET, dit omdat de respect en kennis in deze tijd van de maatschappij niet meer van elkaar gewaardeerd wordt, maar een ieder denkt het beter te weten...

Ik ben wel redelijk kritisch op mezelf (ben zeer perfectionistisch aangelegd), en tuurlijk ga ik ook wel eens de mist in, zijn we daarvoor niet mensen????
maar we moeten leren om elkaar te respecteren en van elkaar te leren ipv het JA MAAR... vooraan in onze mond te hebben als iemand jou probeert te helpen...

Mr_Smith

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 11:28

__YSB__ schreef:
Het begint bij een goede instructrice, een die weet hoe het werkt.
Zelf zoek ik al maanden naar een goede instructrice/teur. Een die mij en mijn paard kan leren om vooruit te komen.
Ik start niet in de wedstrijden, omdat ik vind dat zowel paard als ik er niet klaar voor zijn.
Het lijkt wel 'in' om zo snel mogelijk te starten met je paard. En wel zien waar het dan eindigt.

Als eerste het volgende is niet bedoelt als een verwijzing of vingerwijzing is naar YSB, ik gebruik de quote alleen als springplank zogezegd.

Kunnen we niet beter stellen dat het begint bij een goede/gemotiveerde leerling?
Naar mijn mening is een slechte leeraar geen excuus om een slechte leerling te zijn.
Zelfonderzoek en gezond (boeren)verstand zijn hier de belangerijkste bronnen.
Er is een hoop op internet te vinden wat nog gratis is bovendien maar men moet wel willen onderzoeken.
Kortom waar een wil is, is een weg.
Het lijkt mij dat er een groeiende groep rijders is die zijn paard het liefst aan de gameconsole zou hangen voor het snelste resultaat, dit ook gezien naar het toegenomen gebruik van hulpmiddelen zoals de diverse hulpteugels.
Ik begrijp dat dit topic vanuit het perspectief van de wedstrijd hoek is maar dit moet veel generieker gezien en getrokken worden.

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 11:42

Je wordt als wedstrijdruiter toch ook raar aangekeken als je niet snel snel snel doorstroomd naar de volgende klasse? Ik rij al best een tijdje in de B en iedereen om mij heen verwacht dat ik bij het behalen van mijn 10e wp direct naar de L overstap. Ik vind ons daar nog helemaal niet goed genoeg voor en we kunnen nog niet eens wijken. (ok, de basis zit er al wel een beetje in, maar tis nog niet constant en goed genoeg) We horen dus nog niet in een hogere klasse thuis! Hoezo verwacht iedereen dan van mij dat ik de overstap maak? Hoor dan vaak van anderen dat ze pas konden wijken toen ze het M in kwamen, dan denk ik, waar ben je mee bezig...
Als je maar lang genoeg in een bepaalde klasse rijdt, haal je 'vanzelf' die 10 wp voor promotie. Er zitten altijd wel een paar jury's tussen die niet op zitten te letten en je een wp geven omdat je zo'n leuk paard hebt... -O- Zoek er daar 10 van en je kunt door naar de volgende klasse.

JARS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 11:47

Peetstap schreef:
JARS schreef:
. Gebrek aan kennis, en dat is zonde.
een verband met kennis, kunde ?.....: ik zie het niet.

Ik bedoel, dat sommige ruiters niet weten hoe ze bepaalde problemen moeten oplossen, en het dan al gauw verandert in trekken of schoppen ipv aanvoelen wat er gebeurt.
Een heel simpel voorbeeld wat je vaak voorbij ziet komen, ruiter krijgt het paard niet lekker van achteruit naar voren en het paard loopt dus met zijn neus in de lucht te koekeloeren, gebeurt het al gauw dat ruiters gaat trekken aan de voorkant, omdat dat hoofd 'hoe dan ook omlaag moet'.
Het is maar een simpel voorbeeld en er is vast wel een beter voorbeeld te bedenken, maar ik denk dat je daar wel in kan zien dat niet alle ruiters kennis van zaken hebben, of het misschien niet gebruiken omdat ze niet weten hoe het dan wél moet. Misschien wel in theorie, maar niet hoe ze dat in de praktijk brengen.
En zoals al eerder genoemd is, denk ik ook dat je daar ook de haast die men tegenwoordig heeft om zo snel mogelijk hogerop te komen in terug ziet.

@Yamcha, Mijn ervaring is dat als een paard vast houd in zijn lichaam, je gewichtshulpen niet doorkomen. Of in ieder geval, niet zo als je zou willen. Ik denk persoonlijk niet dat ik mijn gewichtshulpen totaal verkeerd geef, anders zou ik mijn eigen paard daar toch ook niet mee kunnen rijden? Ik ben wel het type ruiter dat met zo min mogelijk hulpen zoveel mogelijk wil bereiken, en daar kan ik soms ook té veel in blijven hangen, dus misschien gaf ik mijn hulpen dan niet sterk genoeg. Maar het viel mij enorm op, en de reactie voor het been en het zware in de hand is ook iets was waar ik tegenaan liep. Ik weet ook wel dat het een samenspel is van al deze hulpen. Maar het zou me dus niets verbazen als deze paarden daar dus ook niet echt lekker op reageren.