promoveren wedstrijd ruiters te snel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MariskaFally

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 14:49

Ik ben juist nu met mijn paard wat langer wacht, ik heb nu ruim 17 winstpunten in de B en hoor van mensen om me heen, 'wanneer ga je nou een keer over', 'Waarom start je nog geen L1' enz enz. En ik wil het juist rustig aan doen zodat ik zeker weet dat ik niet te snel ga met mijn paard. Dit omdat mijn paardje nog niet zo lang geleden is hersteld van een rugblessure en ik gewoon niet te snel erdoorheen wil gaan. Met het paard wat ik hiervoor startte (een draver) ben ik wel iedere keer vrij snel overgegaan maar dit had zo z'n redenen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 14:53

Ik vind het niet zo'n probleem. Er moet immers iemand laatste worden nietwaar ;)
Waar je de grens ook trekt, je houdt altijd een groep zwakke combinaties.
Ik moet trouwens zeggen dat ik met mijn eerste paard de M2 op mijn knieen ben doorgekomen, wat een rotklasse vond ik dat. Ben accuut bij 10 pnt naar het Z1 gegaan waar ik wel weer direct makkelijk scoorde.
Soms is het dus nog niet zo slecht om snel door te stromen.

paardengekst

Re: promoveren wedstrijd ruiters te snel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 07:15

De regel die sommigen hanteren van 2wp per proef daar kan ik me ook niet zo goed in vinden.
Stel je hebt een bewegingswonder en onderaan je coupon allemaal 7 en een enkele 8.
Dan heb je al snel 6 of 7 punten meer dan een braaf gereden simpel paardje.
Terwijl bij beide de basis er wel goed in kan zitten en ze ook beide wel klaar kunnen zijn voor de volgende klasse

MeFlower

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 07:36

justahorse schreef:
paardengekst schreef:
Dat is wel heel snel justahorse :=

Ja dat ging ook heel snel. (zaterdag en zondag gestart)
Er werd mij altijd verteld als je 10 punten boven de winst haalt dan kan je over naar een hoger niveau. Alleen bij de klasse M² werkte dat niet zo....

Ik heb 14 winstpunten in M1 en zit de laatste tijd in de prijzen en rond de 190 steeds. Wil ook wachten met M2 omdat het best een stap is. Heb je tips voor me? Wanneer kun je het beste M2 starten?

risky

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 08:07

Ik ben zelf begonnen in de L1 met mijn groen paard, de eerste wedstrijden steeds punten tussen de 170 en 180 maar na een paar wedstrijden kregen we winstpunten. Als ik straks 10 punten heb dan ga ik wel gelijk over want ik heb liever commentaar wat ik in deze klasse kan/moet verbeteren.

Ik moet wel even vermelden dat we ook endurance rijden dus we maar hooguit 8 wedstrijden per jaar rijden dus ik heb wel meer tijd om te trainen.

Met hemelvaart heb ik geschreven op een selectiewedstijd klasse Z1 en Z2 en wat schrok ik van het niveau.... er waren een paar goede uitschieters bij en de rest was echt dieptriest, niet over de middellijn rijden. hoeken niet in, geen verruiming en verzameling daarna, dan heb je toch wel zoiets "wat doen jullie hier in deze klasse" zulke slordige en basisfouten

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 08:27

Ik schrijf pas een klasse hoger in als IK denk dat we er klaar voor zijn. Wel vind ik, voor mezelf, dat ik een klasse welke ik verlaat ik goed moet afsluiten. Dus minimaal 1 wp per proef.

Uh, travers met binnenbeen?? Huh, hoe moet ik met dat voorstellen... Ik buig namelijk mijn paard met mijn buitenbeen om mijn binnen been heen... Doe ik het andersom, rijd ik een renvers!

uniong

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 16:36

Jury
Vandaag was nr 1 vd 8 M2 combinaties dus eerste met 169 punten. Daar wordt je niet vrolijk van en het zal allemaal best wel aan de jury gelegen hebben (aan mezelf dus) maar zolang ik geen nageeflijkheid zie, mensen die niet voelen dat ze in de verkeerde galop zitten en gerust 2 onderdelen doorijden, zich ook niet echt bezighouden met lb en dan moge het duidelijk zijn dat travers al dan niet met het binnenbeen naar achter brengen ook niet echt wil lukken.
Maar na drie volle dagdelen jureren dit weekend en totaal maar 12 winstpunten (waarvan 2 dubbel) en 1 verlies zou ik toch graag zien dat men nog even thuis blijft dooroefenen om te werken aan de basis.

het gaat er niet om hoeveel winstpunten je per proef haalt. maar jij en je paard moet en samen klaar zijn voor een hogere klasse voorbeeld als je B rijd en je wil L1 starten moet je paard eigelijk thuis al L2 klaar zijn. zodat je als je promoveerd je ook weet dat je door kunt.
als je dit doet ben je er dus klaar voor en stroom je ook makkelijker door

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 16:38

Maar waarom dan? Je kan toch L1 starten terwijl je nog niet L2 klaar bent? Je moet toch eerst die klasse nog door.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 17:06

Het is soms een beetje kiezen en delen, je moet het voor jezelf uitmaken.
Ik heb wel een aantal 'stelregels' maar die kunnen nog wat bijgeschaafd worden.
We starten nu L1, en tussen de bordjes blijven is nog best moeilijk nu het outdoorseizoen is begonnen.
Dan kan ik wel B blijven ivm het outdoorseizoen, maar het tussen de bordjes rijden kunnen we ook oefenen in het L1.
L2 klaar? Zijn we thuis mee bezig, maar echt 'klaar' wil ik het niet noemen.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 20:09

uniong schreef:
voorbeeld als je B rijd en je wil L1 starten moet je paard eigelijk thuis al L2 klaar zijn. zodat je als je promoveerd je ook weet dat je door kunt.
als je dit doet ben je er dus klaar voor en stroom je ook makkelijker door

Deze logica ontgaat me een beetje. Dus ik moet keurig achterwaarts kunnen gaan voor ik L1 start??
En hoezo een betere doorstroming. Ik kan de tijd die ik volgens jouw inzicht kwijt ben vooraf aan het starten in de L1 (langer in de B blijven of langer thuis door trainen zodat ik L2 klaar zou zijn), toch net zo goed gewoon achter de L1 plakken. Dus langer in de L1 blijven of een wedstrijdpauze inlassen en eerst thuis verder door trainen om klaar te zijn voor een hogere klasse?

Waarom alles zo zwart-wit, tijdens het rijden thuis en lessen lopen veel oefeningen toch ook gewoon in elkaar over? Ik hoef nog lang geen stap-galop overgang te maken, maar deze rij ik soms wel, niet om klaar te zijn voor de klasse, maar omdat ik merk dat hij er sterker van wordt. Ik heb nu 7 winstpunten in de L1 en ben nu pas met stukjes het achterwaarts aan oppakken. Waarom nu pas?? Omdat ik eerder andere dingen belangrijker vond om me op te richten.

En zo zal het per combinatie verschillen welke keuzes je maakt, prima toch.

Ostra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 20:58

Ik vind het eigenlijk wel goed zo. Wat ik wel erg veel zie zijn mensen die elke week op wedstrijd gaan en dan in de m1 m2 strandden omdat de basis niet naar wens is deze mensen rijden dan gerust een half jaar of jaar elke week een wedstrijd. Zelf probeer ik elke maand een keertje op wedstrijd te gaan voor de ervaring met mijn jonge paard, tussendoor gewoon trainen en thuis is hij wel een niveau verder omdat het op wedstrijd met spanning etc. vaak toch wel wat moeilijker is. Mijn andere paard was ook geen dressuur tallent en had zeker minder punten met hem ook al was de basis veel beter dan hij mijn jonge paard ik ging bij 10 wp wel over had meestal tussen de 180 en 190. Na de l ben ik gewoon gestopt omdat het te moeilijk was.

Goos_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-12 22:37

Las eerder dat het om het aanzien zou gaan van "jeetje jij bent al Z" Dat is absoluut niet wat ik bedoel.
Het gehele niveau word omlaag gehaald en dat is jammer, heeft absoluut niks met aanzien te maken maar tegenwoordig is het geen prestatie meer om in het Z te komen.

Vind het eeuwig jammer dat ze de proeven veranderd hebben een aantal jaar terug, het is er niet moeilijker op geworden

lovelys

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 09:59

Ik denk dat mensen vanzelf stranden. Ik zou het geen groot probleem vinden als er wat mensen zitten die het niveau, waar ze op dat moment rijden, nog niet geheel goed hebben. Het is voor die menen ook een leermoment zo'n wedtrijd. En als je elke onder de 180 punten haalt ga je jezelf wel achter de oren krabben en meer oefenen.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 11:36

misschien ben ik een sufferd,maar ik vind het nog steeds een mooie prestatie als je het Z bereikt!

lovelys

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 14:08

Ik vind Z ook nog steeds een goede prestatie hoor!

JARS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 14:14

Ik vind Z ook nog steeds een mooie prestatie, wat moeten B ruiters wel niet denken als je zegt dat het tegenwoordig geen prestatie meer is om Z te worden.. |(

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 18:10

Ik vind het Z ook nog altijd een mooie prestatie.
En als je met meerdere paarden bij het Z geraakt kun je wel stellen dat je over een beetje ruitergevoel beschikt.

Het niveau drastisch dalen, wel nee joh. Je hebt altijd slechte en goede. Dat was 40 jaar geleden toen mijn moeder de eerste wedstrijden reed ook al.

Ik ben ook eens eerste geworden met 175punten, dan hoef ik de prijs niet te hebben. :Y) Maar wel fijn dat ik dan de beste van de slechte was. :')

MeFlower

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 14:59

Inderdaad, voor het Z moet je echt wel een klein beetje trainen, al is het dan basisniveau.
En Chaos: met je eens dat er 40 jaar geleden ook minder goede en goede ruiters waren (al was ik toen nog niet geboren haha).
Maar het is denk ik iets van alle tijden.

saf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 15:14

Sommigen gaan inderdaad te snel over naar mijn mening, als je elke wedstrijd maar net een winstpunt haalt zou ik nog even wachten. Maar aan de andere kant zie ik er niet zo'n probleem in, zij blijven dan toch wel steken in de volgende klasse net zo lang totdat ze toch genoeg ervaring hebben opgedaan om daar goed te rijden. Maar voor hen is het wel minder leuk, want je pakt zo minder prijzen, maar daar kiezen ze zelf voor. In ieder geval, als we naar de B rubriek kijken op de startlijst zit die nog steeds erg vol altijd, dus we praten niet over extreem snelle promovering.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 18:49

Pletje123 schreef:
Ik train liever thuis extra, dan dat ik 30 wp's rijd. Want dat is mega duur en ik neem van dat geld liever les :) Dus als ik 10 wp's heb ga ik over of ik train thuis nog door en ga dan over.

Doe ik idd ook,ik ga niet iedere week op wedstrijd..liefst zo min mogelijk.Als ik ga wil ik zeker weten dat ik winst kan rijden en dan idd het liefst naar de 2 wp toe.Maar ik rijdt niet door tot 30 wp in een klasse omdat ik dat gewoon zonde vindt van mn geld,wat ik idd beter aan een fijne instructeur kwijt kan.

Verder vindt ik dat je ook best even "in" mag komen in een nieuwe klasse,maar er moet wel verbetering in blijven zitten.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 10:06

Vroeger mocht je met 5 punten over, dat was echt veel beter. Als je ergens echt niet klaar voor bent haal je nooit 5 wp. Waarom dan 10 keer bewijzen dat je het wel kunt?
Ik schreef altijd ong. 1 maand in het voren in. Dus als ik dan 5 of tegenwoordig 10 wp heb, dan rij ik nog ong. een maand in de lagere klasse, en ga dan over. 1 keer direct overgegaan: 10 wp in M1, 1 dag later M2 gestart en 1.5 week later eerste wp binnen.
10 keer 180 wp betekent dat je klaarbent voor volgende klasse. Je kunt zeggen met hakken over de sloot, maar zo is het niet. Er zijn toch niet voor niets regels wanneer je een wp hebt? Dus 180 is goed genoeg, punt uit, basta.
Want als het 190 punten moet zijn, dan zegt men weer 190 is met hakken over de sloot.
Sorry, is beetje flauwe discussie. Jurysporten zijn zowieso oneerlijk. Het plaatje speelt altijd mee. Jammer, maar helaas.

Als ik 2 wp moet scoren 1 keer in 1 proef om over te mogen, nou dan was ik in de B blijven hangen. Pas in de L2 2 keer 195 of hoger gehaald. Sorry, belachelijk idee. 180 is voldoende, en 10 keer bewijzen dat je die score kunt halen betekent echt wel dat je het kunt.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 15:58

Daar ben ik het niet helemaal mee eens.
Dat je een winstpunt in een bepaalde klasse haalt wil niet zeggen dat je ook klaar bent voor een volgende klasse.
Er komen dan nl andere oefeningen om de hoek kijken.
Voor het 'plaatje' is het misschien voldoende, maar de jury ziet niet hoe ver jij thuis met bijvoorbeeld de travers bent.
De jury zegt 'dit niveau is voldoende, je kunt het proberen in een hogere klasse' maar vervolgens moet jij zelf bepalen of je de oefeningen voor die hogere klasse ook beheerst.
Toen ik met steeds mooie punten overstapte van het M1 naar het M2 kreeg ik ook een deksel op mijn neus.
Algemene beeld was prima, maar de nieuwe oefeningen beheerste we nog niet voldoende.

Een winstpunt zegt voor mij 'je hoort in deze zeker klasse thuis, je zou een hoger niveau aankunnen'.