Adelinde en Parcival

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rindin

Re: Adelinde en Parcival

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-12 19:23

Soms is het zelfs wel eens goed om mensen die niet een heel hoog niveau hebben een mening te laten geven. Die kijken er weer net even wat anders naar.
Het is echt onzin dat je niet een mening mag hebben over iemand met een hoger niveau! Hoeveel mensen hebben wel niet kritiek op de politiek? Dat zijn toch ook mensen die er veel meer verstand van hebben dan de gemiddelde burger?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 19:29

Ik denk niet dat Adelinde ook maar een seconde wakker ligt van dit topic hoor, en imo is het alleen maar goed voor je eigen leerproces als ruiter om te kijken naar anderen, van B tot GP, en te evalueren wat je graag beter zou willen zien. Persoonlijk ben ik ook nooit van de combi gecharmeerd geweest, met als grootste storingspunt: ik vind Parzival lang over blijven komen, ondanks de verzameling in de GP (en ik weet dat hij lang in de rug is, maar toch). Maar aangezien hij goed blijft scoren bij diverse internationale juryleden zal ik iets missen in mijn beeld, en dan kan dit topic toch verhelderend zijn voor mijn eigen leerproces. Van observeren kun je leren :j

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 19:45

Nebron schreef:
Je kan hier wel gaan discussiëren maar er is hier NIEMAND in dit hele topic ooit Grand Prix gestart.
Pas als je dat bereikt hebt kan je een andere GP-ruiter af gaan kraken!

Ja Nebron daar zit natuurlijk zeker een kern van waarheid in. Alleen is de top in de sport, als het goed is, ook een voorbeeld voor "het plebs" zoals ik die daar van proberen te leren en zich aan op te trekken. Dat kan dus helaas niet bij veel GP ruiters en dat is jammer en heel verdrietig. Dat kan gelukkig wel bij die paar wiens namen hier al gepasseerd zijn.
Het is meer die spijt die ik lees in dit topic in plaats van dat Adelinde en andere hier op een onbehoorlijke manier worden weggezet.
En als het dan toch gaat om de beste stuurlui staan aan wal wil ik je het commentaar van mijn moeder niet onthouden (89 jaar oud en zeer moeizaam lopend met een rollator) toen de penalty gemist werd door het NL team, ze zei: "die had ik er nog wel in kunnen schieten". :j
Dus waar mensen kijken mag ook commentaar gegeven worden zeker als dat zo behoorlijk als hier gedaan wordt.

Bazinga

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 19:52

IK rijd geen GP', maar ik vriendin van mij is oud junioren ruiter en rijdt hoog niveau. Haar moeder heeft Grand Prix gereden.
Beiden geven les en geven clinic en begeleiden combinaties in de wedstrijdsport.

Ik had een interessant gesprek met mijn vriendin haar moeder en vader ( welke ook niet onverdienstelijk heeft gereden in de wedstrijdsport ) Zij vinden het GP-niveau van een hoop ruiters om te huilen. De vele spanningen en miscommunicaties. Reacties van de GP-ruiters op hun paard, die reageert op een fout die de ruiter maakt. Echt om te huilen. Heb met hun ook een evenement op tv gekeken, kunnen precies aangeven wat er fout gaat en waarom, heel leerzaam. Regelmatig hoorde ik dat zulke "fouten/miscommunicaties"op dit niveau niet zo voor mogen komen.
Dus ook kenners zien dit.
Laatst bijgewerkt door Bazinga op 23-04-12 19:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 19:53

pien_2010 schreef:
Nebron schreef:
Je kan hier wel gaan discussiëren maar er is hier NIEMAND in dit hele topic ooit Grand Prix gestart.

Ja Nebron daar zit natuurlijk zeker een kern van waarheid in. Alleen is de top in de sport, als het goed is, ook een voorbeeld voor "het plebs" zoals ik die daar van proberen te leren en zich aan op te trekken. Dat kan dus helaas niet bij veel GP ruiters en dat is jammer en heel verdrietig. Dat kan gelukkig wel bij die paar wiens namen hier al gepasseerd zijn.
Het is meer die spijt die ik lees in dit topic in plaats van dat Adelinde en andere hier op een onbehoorlijke manier worden weggezet.
En als het dan toch gaat om de beste stuurlui staan aan wal wil ik je het commentaar van mijn moeder niet onthouden (89 jaar oud en zeer moeizaam lopend met een rollator) toen de penalty gemist werd door het NL team, ze zei: "die had ik er nog wel in kunnen schieten". :j
Dus waar mensen kijken mag ook commentaar gegeven worden zeker als dat zo behoorlijk als hier gedaan wordt.

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Upgrade1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 20:19

we zijn toch allemaal bondscoach! :D Maar inderdaad ik vind het niet zo'n leuke combi om naar te kijken. In plaats van een rijzend front en een dalend kruis lijkt er eerder voor een kuil gegraven te worden en gaan achter de hakken richting de kont tijdens de piaffe. Het halthouden is ook zo typerend; steeds de achterbenen achter de massa. Daarbij het overmatig stanggebruik en de hele schwung die er imo niet meer lijkt te zijn. Ja ik doe het ze nooit na, maar ik wil zo niet rondtuffen.

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 20:51

Nebron schreef:

Persoonlijk vind ik afkraken iets wat je nooit hoort te doen. :n
En zou een mooie boel worden als je dat ook nog eens bij je mede GP ruiters zou gaan doen, nee vind dit echt een rare opmerking.

En ik vind het wel een mooie combinatie, alleen voor mij hadden ze meer klassiek mogen blijven rijden, sprak mij toen veel meer aan, maar voorlopig trekt Adelinde mooi aan het langste eind en als ze zelf helemaal gelukkig zijn met deze manier van rijden is het prima.
Niemand beschuldigd haar hier van dierenmishandeling ofzo!
Ik geloof zeker dat ze heel gek op dat paard is en hij een zeer goede verzorging krijgt.
Maar mensen mogen wel een flink bedrag neertellen om naar deze combinaties te gaan kijken, maar als ze twijfels hebben bij wat ze zien moeten ze maar hun mond houden omdat ze zelf niet op dat niveau rijden?
Vind dat een vreemde gedachtengang.

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 23:07

murphy102 schreef:
Adelinde vond ik ooit een geweldige amazone. Dat was toen ze net "op kwam", goed afgeleverd door Johan Hamminga. Een amazone met een fantastische onafhankelijke zit die ooít haar paard zo fijn reed.
Helaas is daar maar bitterweinig van over.
Toch wel frapant dat het gros van de mensen hier dat ook zo ziet.

Er wordt gekeken naar uitvoeringsfouten, of het paard het "technische" gedeelte oftewel de kunstjes foutloos laat zien. Men spreekt zelfs over een "foutloze" proef neerzetten?! Maar men kijkt niet naar africhtingsfouten, óf -in Adelinde's geval- wat er nog van die ooit correcte africhting nog over is.
Maar dat er van alles aan ontbreekt schijnt de jury niet belangrijk te vinden.o
Het is al vaker, gelukkig, langs gekomen: het Scala.Dit "controle"-systeem zou nog altijd dé maatstaf moeten zijn, aangezien de F.E.I. dat nl. voorschrijft.
Helaas is daar echter niets van terug te zien in de beoordeling.
Het is al vaak gezegd hier, gelukkig gaan steeds meer mensen zíen dat dat niet klopt.
Waaróm ziet men liever een Carl Hester, Charlotte Dujardin of een Helen Langehanenberg??
Omdat men bij díe combinaties wél de lichtheid en de ongedwongenheid ziet, voortkomend uit de losgelatenheid van het paard, een lichamelijke én mentale ontspanning, een tevredenheid bij het paard!!
Dát vormt de harmonie tussen een combinatie.

En juist dát ontbreekt bij Adelinde, maar ook bij de andere (Nederlandse) combinaties.
En inderdaad (iemand zei het al) dat heeft álles maar dan ook álles te maken met de trainingsmethode!!
Zelf trainen onze Nederlandse ruiters en amazone's hun biceps en hun triceps in de sportschool en dat is terug te zien in de ring. Afhankelijk van het type en de bouw van het paard valt dat bij de éne of de andere (Nederlandse) combinatie meer of minder op, maar állen rijden hetzelfde!!

Onlangs schreef Ghislaine Fouarge -iemand die ik overigens altijd heel hoog hád staan- in de Paardenkrant hoe het beoordeeld zou móeten worden, inderdaad volgens de richtlijnen van het Scala!
Waarom dóet hij dat dan niet??
Hij zei zelf ook "een hoge croupe in de Piaffe,waardoor er géén gewicht opgenomen kan worden achter,kán géén hoog cijfer krijgen, want een dergelijk paard gaat op de vóórhand" ...?!
En wat doet Adelinde? Inderdaad: hobbelen met een hoge croupe!
Dánkzij de kwaliteiten van dit paard en óndanks de ruiter tilt dit paard zijn voeten behoorlijk op, waardoor het spektakel geeft. Maar dit is fout, zegt Fouarge zélf!
Waarom geeft hij dan zulke hoge punten?
Hij doet níet wat hij zegt dat hij zou moeten doen!
Parzival heeft van nature een heel sterk ondertredend achterbeen.
Zien jullie het terug in de ring?
Als je de teugels door zou knippen, zou Adelinde er achterover af vallen.

Een "fouloze" proef, ja ja ..., maar zonder ontspanning, zonder goed ruggebruik, zonder aanleuning, zonder een corrécte takt, zonder daling van de achterhand. Geen wonder dat de nek niet het hoogste punt kan zijn!

Wat een circus ...!

Hier sluit ik mij volledig bij aan!
Heb echt diep respect hoe zei zich heeft opgewerkt naar de GP, dat zeker! En in haar "begin" jaren heb ik ook echt van hun genoten. Maar de laatste jaren kan het mij idd echt niet meer bekoren. Bij een harmonieus geheel is het eigenlijk alleen het paard die ik door de baan zie gaan, bij adelinde zie ik alleen een heel (in haar lichaam) gespannen ruiter.. dat vind ik zo zonde. Dit heb ik trouwens niet alleen bij parzival, heb meerdere clinics van haar gezien met verschillende paarden, maar op elk paard zat ze zo alsof ze 200kilo vast zit te houden.

Edward gal, daar kan ik echt van genieten, die heeft ook heus wel eens zijn dingetjes. Maar hij is voor mij echt een voorbeeld van een fijne onafhankelijk zittende ruiter die gewoon mee is met al zijn paarden en daardoor dus ook niet stoort in het beeld. Net als Charlotte dujardin en valegro, ook een voorbeeld van een fijn gereden paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 18:31

magic_lover schreef:
murphy102 schreef:
Adelinde vond ik ooit een geweldige amazone. Dat was toen ze net "op kwam", goed afgeleverd door Johan Hamminga. Een amazone met een fantastische onafhankelijke zit die ooít haar paard zo fijn reed.

Er wordt gekeken naar uitvoeringsfouten, of het paard het "technische" gedeelte oftewel de kunstjes foutloos laat zien. Men spreekt zelfs over een "foutloze" proef neerzetten?! Maar men kijkt niet naar africhtingsfouten, óf -in Adelinde's geval- wat er nog van die ooit correcte africhting nog over is.
Maar dat er van alles aan ontbreekt schijnt de jury niet belangrijk te vinden.o
Het is al vaker, gelukkig, langs gekomen: het Scala.Dit "controle"-systeem zou nog altijd dé maatstaf moeten zijn, aangezien de F.E.I. dat nl. voorschrijft.
Helaas is daar echter niets van terug te zien in de beoordeling.
Het is al vaak gezegd hier, gelukkig gaan steeds meer mensen zíen dat dat niet klopt.
Waaróm ziet men liever een Carl Hester, Charlotte Dujardin of een Helen Langehanenberg??
Omdat men bij díe combinaties wél de lichtheid en de ongedwongenheid ziet, voortkomend uit de losgelatenheid van het paard, een lichamelijke én mentale ontspanning, een tevredenheid bij het paard!!
Dát vormt de harmonie tussen een combinatie.

En juist dát ontbreekt bij Adelinde, maar ook bij de andere (Nederlandse) combinaties.
En inderdaad (iemand zei het al) dat heeft álles maar dan ook álles te maken met de trainingsmethode!!
Zelf trainen onze Nederlandse ruiters en amazone's hun biceps en hun triceps in de sportschool en dat is terug te zien in de ring. Afhankelijk van het type en de bouw van het paard valt dat bij de éne of de andere (Nederlandse) combinatie meer of minder op, maar állen rijden hetzelfde!!

Onlangs schreef Ghislaine Fouarge -iemand die ik overigens altijd heel hoog hád staan- in de Paardenkrant hoe het beoordeeld zou móeten worden, inderdaad volgens de richtlijnen van het Scala!
Waarom dóet hij dat dan niet??
Hij zei zelf ook "een hoge croupe in de Piaffe,waardoor er géén gewicht opgenomen kan worden achter,kán géén hoog cijfer krijgen, want een dergelijk paard gaat op de vóórhand" ...?!
En wat doet Adelinde? Inderdaad: hobbelen met een hoge croupe!
Dánkzij de kwaliteiten van dit paard en óndanks de ruiter tilt dit paard zijn voeten behoorlijk op, waardoor het spektakel geeft. Maar dit is fout, zegt Fouarge zélf!
Waarom geeft hij dan zulke hoge punten?
Hij doet níet wat hij zegt dat hij zou moeten doen!
Parzival heeft van nature een heel sterk ondertredend achterbeen.
Zien jullie het terug in de ring?
Als je de teugels door zou knippen, zou Adelinde er achterover af vallen.

Een "fouloze" proef, ja ja ..., maar zonder ontspanning, zonder goed ruggebruik, zonder aanleuning, zonder een corrécte takt, zonder daling van de achterhand. Geen wonder dat de nek niet het hoogste punt kan zijn!

Wat een circus ...!

Hier sluit ik mij volledig bij aan!
Heb echt diep respect hoe zei zich heeft opgewerkt naar de GP, dat zeker! En in haar "begin" jaren heb ik ook echt van hun genoten. Maar de laatste jaren kan het mij idd echt niet meer bekoren. Bij een harmonieus geheel is het eigenlijk alleen het paard die ik door de baan zie gaan, bij adelinde zie ik alleen een heel (in haar lichaam) gespannen ruiter.. dat vind ik zo zonde. Dit heb ik trouwens niet alleen bij parzival, heb meerdere clinics van haar gezien met verschillende paarden, maar op elk paard zat ze zo alsof ze 200kilo vast zit te houden.

Edward gal, daar kan ik echt van genieten, die heeft ook heus wel eens zijn dingetjes. Maar hij is voor mij echt een voorbeeld van een fijne onafhankelijk zittende ruiter die gewoon mee is met al zijn paarden en daardoor dus ook niet stoort in het beeld. Net als Charlotte dujardin en valegro, ook een voorbeeld van een fijn gereden paard.

Ik ben normaal geen ja-knikker, maar hier doe ik dat toch wel. Kon het niet beter omschrijven!

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 23:52

SparklingApp schreef:
Op die manier denk ik dat als er een paard vol show door de baan heen gaat en technisch vrij foutloos het merendeel van het publiek daar de winnaar in ziet.
Stel dat de jury dat paard op de 2e plek zet, want; wel heel mooi, maar niet geheel volgens de regelementen, dan verlies je het begrip van het publiek.

Als een paard echt technisch foutloos is en ook nog eens spectaculair dan vind ik het niet vreemd dat zowel publiek als jury daar de winnaar in ziet. Wat betreft de invloed van het publiek was het wel duidelijk dat tijdens de laatste WEG (Lexington) het publiek in Juan Manuel Munoz Diaz met Fuego de winnaar of in ieder geval de runner-up zag. Maar ik zag toch niet dat de jury zich daar veel van aantrok.

SparklingApp schreef:
Wel zie je zo langzamerhand "circus dressuur" boven klassieke dressuur eindigen.

Over circusdressuur gesproken Fuego werd door de woordvoerder van de KNHS als een circusact bestempeld terwijl volgens hem onze Nederlandse ruiters correct rijden. Deze Nederlandse ruiters worden op hun beurt door anderen weer beschuldigd van circusdressuur.

murphy102 schreef:

Hier een filmpje van Adelinde toen ze nog bij Hamminga trainde:
http://www.youtube.com/watch?v=zuj2hv9LeVc
Wat ik zie:
De aanleuning lijkt wel fijner dan vorige week in Den Bosch.
Adelinde zit hier ook al achterover.
Parzival zakt hier zeker niet meer in de piaffe dan tegenwoordig en is ook minder verzameld in de passage.
Parzival treedt nu zowel in de uitgestrekte stap als in de uitgestrekte draf veel verder over de afdruk van de voorhoef heen dan in dit oude filmpje.

Wat zien jullie?

vur schreef:
Toch is het iets wat ze niet afstraffen in de piaffe. Ik zag Toy Story ook echt helemaal niet zitten in de piaffe en ook bijvoorbeeld Sisther de Jeu blijft zo horizontaal als iets. Toch scoort het. Heeft volgens mij te maken met het feit dat ze op de plaats staan en actief hun benen opbeuren. Tja......

Maar die piaffe van Kittel scoorde wel minder dan die van een hoop andere ruiters. Ik was er vrijdag en volgens mij kreeg bijvoorbeeld Davidson toen voor de eerste piaffe een negen van Fouarge en Kittel een zeven, dus verschil wordt wel degelijk gemaakt. Sisther scoort toch ook nooit echt hoog. Ik vind het ook altijd zo moeilijk om uit het totaalbeeld van een proef te gaan bepalen wie er moet winnen. Het systeem is nu eenmaal zo dat er afzonderlijke onderdelen worden gepunt. In Aken kun je die scores altijd zien. En ik heb wel vaker gehad dat ik de scores per onderdeel best goed te volgen vond en het er mee eens was maar dat ik dan toch verrast was over de plaatsering. Je hoeft maar net een fout te hebben in een onderdeel wat dubbel telt en je kunt zomaar een paar plaatsen zakken.

Adelinde won volgens mij afgelopen zaterdag omdat ze bij ieder jurylid een half punt meer had voor de moeilijkheidsgraad van de kür vergeleken met Helen. Dat telt vier keer mee. De beoordeling of het ook echt moeilijker is laat ik graag aan een Grand Prix ruiter over. ;)

Nebron schreef:

Het eerste stuk van je bewering is onjuist. Is het je nooit opgevallen dat je wel bijvoorbeeld M1 +6 in het profiel van mensen ziet staan maar nooit Lichte Tour of Zware Tour. Die bokkers die we hebben die wel Grand Prix gestart zijn, zijn erg bescheiden en zetten niks in hun onderschrift. Zij vinden het meestal niet erg om met ons gewone stervelingen te babbelen. En elkaar afkraken doen GP-ruiters zelden. Ze weten hoe moeilijk het is om daar te komen. Iedere ruiter doet het op zijn eigen manier en iedere kijker mag daar natuurlijk best een voorkeur over uitspreken. Je hoeft toch ook zelf geen tennisprof te zijn om liever Federer te zien spelen dan Nadal.

aslo schreef:
Persoonlijk zijn Adelinde en Parcival niet mijn favo combi om naar te kijken. Dit geld ook voor Laura B. met Mistral Hojris. Soms zit er een proef bij waar ik echt van kan genieten. Beide paarden zijn dan aan de voorkant net wat makkelijker zeg maar, hetgeen een fijner beeld geeft. Maar beide paarden laten eigenlijk altijd een (nagenoeg) foutloze proef zien, waarbij elke pas 'raak' is, technisch gewoon goed. Het zijn geen van beiden 'makkelijke' paarden, mede vanwege (denk ik) hun bouw. Een andere combi kan dan wel fijner zijn om naar te kijken, maar die laten links of rechts vaak net teveel steekjes vallen hetgeen punten kost. Of bepaalde onderdelen halen het gemiddelde omlaag, zoals de stap bijvoorbeeld. Parcival kan heel goed stappen, dus op die onderdelen scoren ze ook hoog. Ook zie je bij veel combi's dat de overgangen net niet helemaal vloeiend gaan. Ook dit kost punten.

Ik denk dat je daarin gelijk hebt. Verder weet ik zeker dat ook deze ruiters liever zo'n dag hebben dat het aan de voorkant wat makkelijker is zodat het beeld fijner is. Dit is wat Laura B. er zelf over schreef een paar weken geleden:
Citaat:
(In Dortmund) I didn't ride full power, I rode for a good solid clean test and wanted to show off what we have been working on over the winter. I wanted to show Alf looking great and uphill in the outline, rather than a little strong in the hand, which had been the case at Aachen and Rotterdam last year. My aim is to eliminate the image that Alf is strong to ride because he is so easy to ride in a snaffle at home and I have now found a way to keep him balanced even in a show atmosphere. I have to make things look easy with just as much expression, just like he was throughout 2010.

Korte vertaling ze wil dat Alf (=Mistral) niet zo sterk in haar hand is zoals in Aken en Rotterdam. Haar doel is het beeld elimineren dat Alf sterk is om te rijden omdat hij thuis juist zo gemakkelijk te rijden is op een trensje en ze heeft nu een manier gevonden om hem zelfs op wedstrijd "gebalanceerd" te houden. Ze moet zorgen dat het er gemakkelijk uitziet met net zoveel uitdrukking.

Laura B. en Carl Hester hebben ongeveer dezelfde dressuuropleiding gehad. Carl was de stalruiter bij Bechtolsheimer, daarna is hij zijn eigen weg gegaan. En ook Carl zal de eerste zijn om toe te geven dat sommige paarden gewoon gemakkelijker te rijden zijn op grote wedstrijden dan anderen. En met sommige paarden gaat het nooit lukken volgens hem en moet je het ze gewoon niet aandoen. Dat kun je niet altijd van tevoren weten.

ZusJacobs schreef:
Beetje rare foto, maar wat ik zie is een paard wat niet aan elkaar wordt gereden, dus voorkant en achterkant. Wel vriendelijk mond contact, maar ook hier gebeurd er vrij weinig. Het is trouwens heel normaal (juist) dat een paard in draf (dus ook piaffe) een holle rug en bolle rug heeft, als het goed is gaat de rug namelijk op en neer, en hoe meer beweging in de rug, hoe meer het paard los laat (hier zou je dus ook teveel losgelatenheid kunnen zien..)

Ik ben het met je eens maar er is een vreemde manier van fotokijken losgebarsten op Bokt waarbij de rug van het paard altijd bol zou moeten zijn. Zoniet dan wordt hij verkeerd gereden op de Nederlandse manier (niet klassiek). Als je dan met een foto van een klassieke ruiter komt waar de rug ook niet bol is dan komt er altijd een onnavolgbare verklaring.
Hier bijvoorbeeld een foto van Korelova met Balagur met holle rug
http://cdn4.faniq.com/images/photos/pho ... 898-17.jpg
En hier eentje zonder:
http://www.cyberhorse.net.au/tve/athens ... gur8sm.jpg
Dit paard ging wel altijd ongelofelijk zitten in de piaffe en kreeg voor dit onderdeel regelmatig een rij tienen van de jury en dat was in mijn ogen terecht.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 10:03

Foto's zijn momentopnames, maar als je de bouw kent van het ene en het andere paard, dan weet je dus dat Balagur van nature een wat hollere rug heeft. Échter, wel een losse swingende rug!
Bij Parzival is dat een geheel ander verhaal.
Wat je bij Parzival ziet is een holle, naar de vloer toe weggedrukte rug. Deze rug is niét los en swingend!

Waar jij naar kijkt voor wat betreft het filmpje van Adelinde in Eindhoven, is vooral de uitvoering, het "technische", de kunstjes, niet te verwarren met het ríjtechnische.
Zie jij echt niet het verschil qua losgelatenheid, aanleuning en takt en vooaral ook Schwung, dit laatste niet te verwarren met het mechanisch "op en neer gaan" van de modern gereden paarden?!

Tja ....

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 17:03

Hermelientje wat leuk dat je dat filmpje er bij hebt gezocht!
Leuk om te zien en erg mooi.
En ja, ik zie dit echt zo veel liever, imo het tegenovergestelde van circusdressuur. (maar eigenlijk vind ik dat ook een stom woord, klinkt denigrerend, misschien beter moderne dressuur gebruiken)

Mijn instructeur heeft gelukkig voor mij de moeite genomen om mij te laten zien wat een echt correct gaand paard is en wat een correct gaand paard lijkt, ik dacht het aardig te kunnen zien voor die tijd.
Op het filmpje zie je zo mooi vanuit het ondertredende achterbeen de rug in de ontspanning licht aangespannen worden waardoor de amazone gedragen wordt en met een verende hand aanwijzingen kan blijven geven.
Nu zie je zo vaak dat die beweging stopt bij de rug, die is niet fijn verend maar strak en zo krijg je ook die strakke "stille" aanleuning.
Een aanleuning moet niet stil zijn, maar verend! En dan zie je hoe dat beeld langzaam normaal wordt en er bij een correcte verbinding hier mensen zeggen dat de persoon onrustig is in de hand..

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-12 17:21

Inderdaad, ook zoiets wat vaak verkeerd begrepen wordt; de "stille" hand. Een stille hand is een dynamische hand die meebeweegt met de bewegingen van het hoofd van het paard. Iets wat ik o.a. bij Adelinde mis...

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 17:36

Waarom we allemaal een mening hier over hebben? Dat lijkt mij logische zij komt uit voor ons op de olympische spelen! Lijkt mij dat ik een mening daar over mag hebben als nederlander!
Ik vind het geen prettig gezicht, mis het samen spel en vind dat ze met teveel druk op de mond rijd. In de basissport word je gestraft als je paard met zijn mond open de baan door gaat. Nee geef de gouden plak maar aan de engelse, tenzij Anky het nog goed gaat doen met Salinero.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 17:53

Je hebt helemaal gelijk Hermelientje. Je kunt de hele proef niet afmeten aan de piaffe. Er is nog zoveel meer waar je punten voor kunt krijgen. Ik heb de punten ook niet gezien voor de onderdelen, dus het is prima als ze dan een minder hoog cijfer krijgen. Leuk om het filmpje van Adelinde te zien. Je ziet nu dat er veel meer "scherpte" is, meer activiteit en meer van de grond af. Toen zat ze inderdaad ook al een beetje achterover, maar de hals lijkt wel langer en de verbinding met de mond meer open. Misschien heeft het 1 wel met het ander te maken.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 18:06

Hermelientje schreef:
SparklingApp schreef:
Op die manier denk ik dat als er een paard vol show door de baan heen gaat en technisch vrij foutloos het merendeel van het publiek daar de winnaar in ziet.
Stel dat de jury dat paard op de 2e plek zet, want; wel heel mooi, maar niet geheel volgens de regelementen, dan verlies je het begrip van het publiek.

Als een paard echt technisch foutloos is en ook nog eens spectaculair dan vind ik het niet vreemd dat zowel publiek als jury daar de winnaar in ziet. Wat betreft de invloed van het publiek was het wel duidelijk dat tijdens de laatste WEG (Lexington) het publiek in Juan Manuel Munoz Diaz met Fuego de winnaar of in ieder geval de runner-up zag. Maar ik zag toch niet dat de jury zich daar veel van aantrok.

SparklingApp schreef:
Wel zie je zo langzamerhand "circus dressuur" boven klassieke dressuur eindigen.

Over circusdressuur gesproken Fuego werd door de woordvoerder van de KNHS als een circusact bestempeld terwijl volgens hem onze Nederlandse ruiters correct rijden. Deze Nederlandse ruiters worden op hun beurt door anderen weer beschuldigd van circusdressuur.

Hier een filmpje van Adelinde toen ze nog bij Hamminga trainde:
http://www.youtube.com/watch?v=zuj2hv9LeVc
Wat ik zie:
De aanleuning lijkt wel fijner dan vorige week in Den Bosch.
Adelinde zit hier ook al achterover.
Parzival zakt hier zeker niet meer in de piaffe dan tegenwoordig en is ook minder verzameld in de passage.
Parzival treedt nu zowel in de uitgestrekte stap als in de uitgestrekte draf veel verder over de afdruk van de voorhoef heen dan in dit oude filmpje.

Wat zien jullie?

.

Even betreft die laatste, dat is (naar mijn idee) echt een vaak verkeerd gebruikte meting, dat de achterhoef in of over de afdruk van de voorhoef komt. Mensen roepen dit wel altijd heel hard ( Ja maar, hij stapt toch ruim over??!!) maar wil je dit toepassen moet je het ook daadwerkelijk kunnen zien, wanneer een paard namelijk op de voorhand wordt gereden (je ziet het vaak bij paarden die moeten verruimen maar onder tussen geen ruimte krijgen in de hals) gaat het voorbeen later van de grond, waardoor de voorbenen verder onder het zwaarte punt worden geplaatst, terwijl dit juist de achterbenen moeten zijn.
Dit is dus ook wat ik zie op het filmpje, ik heb trouwens nog geen 10 seconden gekeken, krijg er pijn in mijn mond en lijf van.. brr not my cup of tea..

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 15:38

Idd ZusJacobs, dat vind ik ook altijd zo'n dooddoener..

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 16:05

In de basissport gebeurt precies hetzelfde als in de Internationale sport, daar hoor ik helaas niemand ook maar een woord over zeggen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 17:00

Princesj schreef:
In de basissport gebeurt precies hetzelfde als in de Internationale sport, daar hoor ik helaas niemand ook maar een woord over zeggen..

Maar daar gaat het nu niet over ;)

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 08:57

En, hebben jullie ook Charlotte Dujardin in Hagen en Anky in Saumur zien rijden?
Wat valt dan op als we de filmpjes van Adelinde, Anky en Charlotte naast elkaar leggen? En dan maakt het even niet uit of het een filmpje van Anky is uit 2006, 2011 of 2012.
Precies, de lichtheid en de ongedwongenheid die Valegro laat zien en die we missen bij Adelinde en Anky, maar ook bij die andere Nederlandse combinaties.

Waar zit hem dat dan toch in?
Als we Valegro over de diagonaal zien zweven in een uitgestrekte draf met een heel sterk achterbeen, met een geheel dürchlassig en losgelaten en dus meewerkend lichaam dat nérgens wordt tegengehouden, dan is dat toch het kippenvel gevoel wat we eigenlijk willen, of niet? Als dit geen controle is ..... En ook dít is een zeer sensibel paard, dus daar zit het hem niet in.
Met een amazone met een "stille" hand, zoals een stille, dynamische hand behoort te zijn, zoals SparklingApp ook al heel terecht opmerkte.
Aan het einde van de diagonaal hoeft Charlotte niet alle zeilen bij te zetten om een op de voorhand-kiepend paard bijtijds op de rem (hand) te hoeven zetten, omdat hij anders door dreigt te schieten.
Dit in tegenstelling tot Adelinde en Anky. Zij rijden, net als de rest van de Nederlandse top, aan de voorkant van het paard: dáár vindt de "controle" plaats, daar maken zij hun paarden "los", omdat ze ze daar ook zelf vastzetten.
Voortdúrend rijdt men de paarden in een vaste, strakke, hoge oprichting op élk moment. Dit is de zgn. ABSOLUTE Oprichting. Deze wordt door de hand afgedwongen, hetgeen ook heel goed te zien is, ook door een leek.
Dit in tegenstelling tot de RELATIEVE Oprichting die tot stand komt agv de verzameling en steeds aan verandering onderhevig is (zoals ook zusJacobs al heel terecht opmerkte: verlenging v.d. hals) en die we bij Valegro wél zien.
Het frame verandert immers ook steeds bij de verschillende oefeningen van Piaffe tot uitgestrekte draf.
Dus dit is ook gewoon heel logisch!

Wat zegt deze prestatie over de combinatie Charlotte - Valegro?
Dat zegt, m.i., dat dit paard corréct is afgericht. Van achterenuit naar voren wordt gereden en nergens wordt de hand als rem gebruikt zoals bij de andere 2 amazones.
Oh, er zijn nog genoeg uitvoeringsfoutjes aan het oppervlak. Maar ze komt net kijken en perfectie blijft immers altijd het streven.
Ook de jury heeft het goed gezien.

Is dit niet waar dressuur over zou moeten gaan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 11:04

Hier het filmpje:
http://www.topdressage.tv/phpBB3/viewto ... 190&t=5001

Wat een topcombinatie, het is geen spetterende show, maar gewoon correcte dressuur en samenwerking. Wel wat foutjes, maar ik zie hier een ongedwongen combinatie met de luchtigheid aan de voorkant waar ik van hou. Hier hoeft geen vis binnengehaald te worden, zie je de rust en een paard wat echt correct aan de hulpen staat. Top!

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 13:26

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 13:35

Marjoow, praten jij en Joolien niet over 2 verschillende combinaties?

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 13:37

Ik praat over Adelinde, daar gaat het topic toch over?

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-12 17:19

Jolien heeft het over Charlotte Dujardin (waar ik overigens ook erg van gecharmeerd ben).