Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Nebron schreef:Je kan hier wel gaan discussiëren maar er is hier NIEMAND in dit hele topic ooit Grand Prix gestart.
Pas als je dat bereikt hebt kan je een andere GP-ruiter af gaan kraken!
pien_2010 schreef:Nebron schreef:Je kan hier wel gaan discussiëren maar er is hier NIEMAND in dit hele topic ooit Grand Prix gestart.
Ja Nebron daar zit natuurlijk zeker een kern van waarheid in. Alleen is de top in de sport, als het goed is, ook een voorbeeld voor "het plebs" zoals ik die daar van proberen te leren en zich aan op te trekken. Dat kan dus helaas niet bij veel GP ruiters en dat is jammer en heel verdrietig. Dat kan gelukkig wel bij die paar wiens namen hier al gepasseerd zijn.
Het is meer die spijt die ik lees in dit topic in plaats van dat Adelinde en andere hier op een onbehoorlijke manier worden weggezet.
En als het dan toch gaat om de beste stuurlui staan aan wal wil ik je het commentaar van mijn moeder niet onthouden (89 jaar oud en zeer moeizaam lopend met een rollator) toen de penalty gemist werd door het NL team, ze zei: "die had ik er nog wel in kunnen schieten".![]()
Dus waar mensen kijken mag ook commentaar gegeven worden zeker als dat zo behoorlijk als hier gedaan wordt.
Nebron schreef:Je kan hier wel gaan discussiëren maar er is hier NIEMAND in dit hele topic ooit Grand Prix gestart.
murphy102 schreef:Adelinde vond ik ooit een geweldige amazone. Dat was toen ze net "op kwam", goed afgeleverd door Johan Hamminga. Een amazone met een fantastische onafhankelijke zit die ooít haar paard zo fijn reed.
Helaas is daar maar bitterweinig van over.
Toch wel frapant dat het gros van de mensen hier dat ook zo ziet.
Er wordt gekeken naar uitvoeringsfouten, of het paard het "technische" gedeelte oftewel de kunstjes foutloos laat zien. Men spreekt zelfs over een "foutloze" proef neerzetten?! Maar men kijkt niet naar africhtingsfouten, óf -in Adelinde's geval- wat er nog van die ooit correcte africhting nog over is.
Maar dat er van alles aan ontbreekt schijnt de jury niet belangrijk te vinden.o
Het is al vaker, gelukkig, langs gekomen: het Scala.Dit "controle"-systeem zou nog altijd dé maatstaf moeten zijn, aangezien de F.E.I. dat nl. voorschrijft.
Helaas is daar echter niets van terug te zien in de beoordeling.
Het is al vaak gezegd hier, gelukkig gaan steeds meer mensen zíen dat dat niet klopt.
Waaróm ziet men liever een Carl Hester, Charlotte Dujardin of een Helen Langehanenberg??
Omdat men bij díe combinaties wél de lichtheid en de ongedwongenheid ziet, voortkomend uit de losgelatenheid van het paard, een lichamelijke én mentale ontspanning, een tevredenheid bij het paard!!
Dát vormt de harmonie tussen een combinatie.
En juist dát ontbreekt bij Adelinde, maar ook bij de andere (Nederlandse) combinaties.
En inderdaad (iemand zei het al) dat heeft álles maar dan ook álles te maken met de trainingsmethode!!
Zelf trainen onze Nederlandse ruiters en amazone's hun biceps en hun triceps in de sportschool en dat is terug te zien in de ring. Afhankelijk van het type en de bouw van het paard valt dat bij de éne of de andere (Nederlandse) combinatie meer of minder op, maar állen rijden hetzelfde!!
Onlangs schreef Ghislaine Fouarge -iemand die ik overigens altijd heel hoog hád staan- in de Paardenkrant hoe het beoordeeld zou móeten worden, inderdaad volgens de richtlijnen van het Scala!
Waarom dóet hij dat dan niet??
Hij zei zelf ook "een hoge croupe in de Piaffe,waardoor er géén gewicht opgenomen kan worden achter,kán géén hoog cijfer krijgen, want een dergelijk paard gaat op de vóórhand" ...?!
En wat doet Adelinde? Inderdaad: hobbelen met een hoge croupe!
Dánkzij de kwaliteiten van dit paard en óndanks de ruiter tilt dit paard zijn voeten behoorlijk op, waardoor het spektakel geeft. Maar dit is fout, zegt Fouarge zélf!
Waarom geeft hij dan zulke hoge punten?
Hij doet níet wat hij zegt dat hij zou moeten doen!
Parzival heeft van nature een heel sterk ondertredend achterbeen.
Zien jullie het terug in de ring?
Als je de teugels door zou knippen, zou Adelinde er achterover af vallen.
Een "fouloze" proef, ja ja ..., maar zonder ontspanning, zonder goed ruggebruik, zonder aanleuning, zonder een corrécte takt, zonder daling van de achterhand. Geen wonder dat de nek niet het hoogste punt kan zijn!
Wat een circus ...!
magic_lover schreef:murphy102 schreef:Adelinde vond ik ooit een geweldige amazone. Dat was toen ze net "op kwam", goed afgeleverd door Johan Hamminga. Een amazone met een fantastische onafhankelijke zit die ooít haar paard zo fijn reed.
Er wordt gekeken naar uitvoeringsfouten, of het paard het "technische" gedeelte oftewel de kunstjes foutloos laat zien. Men spreekt zelfs over een "foutloze" proef neerzetten?! Maar men kijkt niet naar africhtingsfouten, óf -in Adelinde's geval- wat er nog van die ooit correcte africhting nog over is.
Maar dat er van alles aan ontbreekt schijnt de jury niet belangrijk te vinden.o
Het is al vaker, gelukkig, langs gekomen: het Scala.Dit "controle"-systeem zou nog altijd dé maatstaf moeten zijn, aangezien de F.E.I. dat nl. voorschrijft.
Helaas is daar echter niets van terug te zien in de beoordeling.
Het is al vaak gezegd hier, gelukkig gaan steeds meer mensen zíen dat dat niet klopt.
Waaróm ziet men liever een Carl Hester, Charlotte Dujardin of een Helen Langehanenberg??
Omdat men bij díe combinaties wél de lichtheid en de ongedwongenheid ziet, voortkomend uit de losgelatenheid van het paard, een lichamelijke én mentale ontspanning, een tevredenheid bij het paard!!
Dát vormt de harmonie tussen een combinatie.
En juist dát ontbreekt bij Adelinde, maar ook bij de andere (Nederlandse) combinaties.
En inderdaad (iemand zei het al) dat heeft álles maar dan ook álles te maken met de trainingsmethode!!
Zelf trainen onze Nederlandse ruiters en amazone's hun biceps en hun triceps in de sportschool en dat is terug te zien in de ring. Afhankelijk van het type en de bouw van het paard valt dat bij de éne of de andere (Nederlandse) combinatie meer of minder op, maar állen rijden hetzelfde!!
Onlangs schreef Ghislaine Fouarge -iemand die ik overigens altijd heel hoog hád staan- in de Paardenkrant hoe het beoordeeld zou móeten worden, inderdaad volgens de richtlijnen van het Scala!
Waarom dóet hij dat dan niet??
Hij zei zelf ook "een hoge croupe in de Piaffe,waardoor er géén gewicht opgenomen kan worden achter,kán géén hoog cijfer krijgen, want een dergelijk paard gaat op de vóórhand" ...?!
En wat doet Adelinde? Inderdaad: hobbelen met een hoge croupe!
Dánkzij de kwaliteiten van dit paard en óndanks de ruiter tilt dit paard zijn voeten behoorlijk op, waardoor het spektakel geeft. Maar dit is fout, zegt Fouarge zélf!
Waarom geeft hij dan zulke hoge punten?
Hij doet níet wat hij zegt dat hij zou moeten doen!
Parzival heeft van nature een heel sterk ondertredend achterbeen.
Zien jullie het terug in de ring?
Als je de teugels door zou knippen, zou Adelinde er achterover af vallen.
Een "fouloze" proef, ja ja ..., maar zonder ontspanning, zonder goed ruggebruik, zonder aanleuning, zonder een corrécte takt, zonder daling van de achterhand. Geen wonder dat de nek niet het hoogste punt kan zijn!
Wat een circus ...!
Hier sluit ik mij volledig bij aan!
Heb echt diep respect hoe zei zich heeft opgewerkt naar de GP, dat zeker! En in haar "begin" jaren heb ik ook echt van hun genoten. Maar de laatste jaren kan het mij idd echt niet meer bekoren. Bij een harmonieus geheel is het eigenlijk alleen het paard die ik door de baan zie gaan, bij adelinde zie ik alleen een heel (in haar lichaam) gespannen ruiter.. dat vind ik zo zonde. Dit heb ik trouwens niet alleen bij parzival, heb meerdere clinics van haar gezien met verschillende paarden, maar op elk paard zat ze zo alsof ze 200kilo vast zit te houden.
Edward gal, daar kan ik echt van genieten, die heeft ook heus wel eens zijn dingetjes. Maar hij is voor mij echt een voorbeeld van een fijne onafhankelijk zittende ruiter die gewoon mee is met al zijn paarden en daardoor dus ook niet stoort in het beeld. Net als Charlotte dujardin en valegro, ook een voorbeeld van een fijn gereden paard.
SparklingApp schreef:Op die manier denk ik dat als er een paard vol show door de baan heen gaat en technisch vrij foutloos het merendeel van het publiek daar de winnaar in ziet.
Stel dat de jury dat paard op de 2e plek zet, want; wel heel mooi, maar niet geheel volgens de regelementen, dan verlies je het begrip van het publiek.
SparklingApp schreef:Wel zie je zo langzamerhand "circus dressuur" boven klassieke dressuur eindigen.
murphy102 schreef:Adelinde vond ik ooit een geweldige amazone. Dat was toen ze net "op kwam", goed afgeleverd door Johan Hamminga. Een amazone met een fantastische onafhankelijke zit die ooít haar paard zo fijn reed.
vur schreef:Toch is het iets wat ze niet afstraffen in de piaffe. Ik zag Toy Story ook echt helemaal niet zitten in de piaffe en ook bijvoorbeeld Sisther de Jeu blijft zo horizontaal als iets. Toch scoort het. Heeft volgens mij te maken met het feit dat ze op de plaats staan en actief hun benen opbeuren. Tja......
aslo schreef:Persoonlijk zijn Adelinde en Parcival niet mijn favo combi om naar te kijken. Dit geld ook voor Laura B. met Mistral Hojris. Soms zit er een proef bij waar ik echt van kan genieten. Beide paarden zijn dan aan de voorkant net wat makkelijker zeg maar, hetgeen een fijner beeld geeft. Maar beide paarden laten eigenlijk altijd een (nagenoeg) foutloze proef zien, waarbij elke pas 'raak' is, technisch gewoon goed. Het zijn geen van beiden 'makkelijke' paarden, mede vanwege (denk ik) hun bouw. Een andere combi kan dan wel fijner zijn om naar te kijken, maar die laten links of rechts vaak net teveel steekjes vallen hetgeen punten kost. Of bepaalde onderdelen halen het gemiddelde omlaag, zoals de stap bijvoorbeeld. Parcival kan heel goed stappen, dus op die onderdelen scoren ze ook hoog. Ook zie je bij veel combi's dat de overgangen net niet helemaal vloeiend gaan. Ook dit kost punten.
Citaat:(In Dortmund) I didn't ride full power, I rode for a good solid clean test and wanted to show off what we have been working on over the winter. I wanted to show Alf looking great and uphill in the outline, rather than a little strong in the hand, which had been the case at Aachen and Rotterdam last year. My aim is to eliminate the image that Alf is strong to ride because he is so easy to ride in a snaffle at home and I have now found a way to keep him balanced even in a show atmosphere. I have to make things look easy with just as much expression, just like he was throughout 2010.
ZusJacobs schreef:Beetje rare foto, maar wat ik zie is een paard wat niet aan elkaar wordt gereden, dus voorkant en achterkant. Wel vriendelijk mond contact, maar ook hier gebeurd er vrij weinig. Het is trouwens heel normaal (juist) dat een paard in draf (dus ook piaffe) een holle rug en bolle rug heeft, als het goed is gaat de rug namelijk op en neer, en hoe meer beweging in de rug, hoe meer het paard los laat (hier zou je dus ook teveel losgelatenheid kunnen zien..)
Hermelientje schreef:SparklingApp schreef:Op die manier denk ik dat als er een paard vol show door de baan heen gaat en technisch vrij foutloos het merendeel van het publiek daar de winnaar in ziet.
Stel dat de jury dat paard op de 2e plek zet, want; wel heel mooi, maar niet geheel volgens de regelementen, dan verlies je het begrip van het publiek.
Als een paard echt technisch foutloos is en ook nog eens spectaculair dan vind ik het niet vreemd dat zowel publiek als jury daar de winnaar in ziet. Wat betreft de invloed van het publiek was het wel duidelijk dat tijdens de laatste WEG (Lexington) het publiek in Juan Manuel Munoz Diaz met Fuego de winnaar of in ieder geval de runner-up zag. Maar ik zag toch niet dat de jury zich daar veel van aantrok.SparklingApp schreef:Wel zie je zo langzamerhand "circus dressuur" boven klassieke dressuur eindigen.
Over circusdressuur gesproken Fuego werd door de woordvoerder van de KNHS als een circusact bestempeld terwijl volgens hem onze Nederlandse ruiters correct rijden. Deze Nederlandse ruiters worden op hun beurt door anderen weer beschuldigd van circusdressuur.
Hier een filmpje van Adelinde toen ze nog bij Hamminga trainde:
http://www.youtube.com/watch?v=zuj2hv9LeVc
Wat ik zie:
De aanleuning lijkt wel fijner dan vorige week in Den Bosch.
Adelinde zit hier ook al achterover.
Parzival zakt hier zeker niet meer in de piaffe dan tegenwoordig en is ook minder verzameld in de passage.
Parzival treedt nu zowel in de uitgestrekte stap als in de uitgestrekte draf veel verder over de afdruk van de voorhoef heen dan in dit oude filmpje.
Wat zien jullie?
.