Buitenrit ...en dan val je.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-12 13:23

Ayasha schreef:
Huertecilla schreef:
Op;
Moet de samenleving maar accepteren dat ze risico loopt in de openbare ruimte door onze hobby op ´vluchtdieren´ omdat de meesten naar huis bolderen bij ruiterval?

Ja of Nee.

Ik moet die idioten bij me op de baan met opgefokte golfjes, brommers en motto's en bijhorend risiso ook accepteren dus ja. Ook allemaal hobby.

Bedankt voor deze bijdrage.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 13:25

Huertecilla schreef:
Op;
Moet de samenleving maar accepteren dat ze risico loopt in de openbare ruimte door onze hobby op ´vluchtdieren´ omdat de meesten naar huis bolderen bij ruiterval?

Ja of Nee.

Als je ervan uitgaat dat paarden onberekenbaar zijn, dan is het antwoord wat mij betreft: stel vast welk risico voor de samenleving acceptabel is (zoals dat ook voor overige weggebruikers te berekenen is). Mogelijke maatregel: aanpassen van omstandigheden. beperken van het aantal en soort plaatsen waar paarden en hun ruiters mogen rijden, het stellen van bepaalde veiligheidseisen aan de ruiter, het voorlichten van overige verkeersgebruikers over hoe te handelen, etc, etc, etc.

Als je er van uitgaat dat paarden zo te dresseren zijn dat ze gegarandeerd 100% onder controle blijven indien de ruiter er af valt, dan is mijn antwoord: dan kun je het risico tot een in het verkeer toegestaan maximum beperken door alleen die combinaties aan het verkeer te laten deelnemen die kunnen aantonen dat die controle er altijd volledig is. Mogelijke maatregel: afleggen van een toets.

Alleen zie je dan 1 aspect over het hoofd: alleen al de val op zichzelf kan het risico/ gevaar voor de samenleving inhouden, zonder dat een paard wegbulderd.. Hoe groot is de kans dat je die val voor 100% kunt voorkomen?

En dan krijgen we volgens mij een rekensommetje waarbij de volgende factoren bepalend zijn voor het al dan niet accepteren van een risico:
kans op vallen op plaatsen waar andere verkeersdeelnemers zijn / kans op wegbulderen van het paard naar plaatsen waar andere verkeersgebruikers zijn / ernst van de gevolgen / aard van de gevolgen / mogelijkheid van het nemen van adequate maatregelen (mbt veiligheid, verkeer, etc.)

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 13:30

niet meer vallen.... *\o/*

haha flauw.

Mijn paard blijft bij mij, maar ik denk dat je misschien je paard nooit zo kunt trainen dat hij altijd, in alle situaties bij jouw blijft.
In dat geval, hoop ik maar dat hij goed thuis komt. Het is natuurlijk voor de overige weggebruikers niet gewenst dat ze een rennend paard tegen komen, want die kunnen een hoop ellende aanrichten. Maar helemaal voorkomen ga je dat niet denk ik.

AnnebelleVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 13:31

Citaat:
Dus?
Moet de samenleving dat maar accepteren? Dat ze risico loopt in de openbare ruimte door onze hobby? of bedoel je dat niet?

Nee dat bedoel ik niet. Ik bedoel dat een paard in angst rare sprongen maakt, of het nou een trekpaard is of een volbloed.
N.a.v. het voorbeeld dat een 3-jarig meisje met het trekpaard kon lopen zonder problemen.

Maar ja, de samenleving moet dat wel accepteren ja dat er risico's bestaan in het leven.
Als ik in het bos wandel en een malloot heeft ze hond niet aan de lijn en die komt op mij afrennen en die bijt mij. Dat moet ik toch ook accepteren?
Als ik de straat oversteek en een motorrijder ziet mij niet, dat moet ik toch ook accepteren.

Dat noemen ze de risico's van het leven.

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 13:34

Maar als je het dus niet eens probeerd te trainen dat je paard bij je bllijft, en ervan uitgaat dat je paard wel zijn weg naar huis vind, hoe doe je dat dan als je op een vreemde locatie bent waar je paard nog niet heeft gelopen? Waar rent je paard dan heen?
Ik denk dat het wel erg handig kan zijn dat je je paard zo probeerd op te voeden dat hij wel bij je blijft, of een paar meter verderop.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 13:35

Huertecilla schreef:
Wat is voor de veiligheid in de openbare ruimte gewenst?

Mag een paard bij de gevallen ruiter vandaan naar huis bolderen of moet het bij die ruiter blijven?

Moet een paard zó opgevoed zijn dat vreemden het kunnen pakken en meenemen in een dergelijke situatie?

Míjn mening is:
- dat een paard betrouwbaar veilig bij de ruiter moet blijven en niet als een ongeleid projectiel naar huis mag bolderen
- dat een paard NIET door elke vreemde gepakt en weggeleidt moet kunnen worden ivm onkundige tot gevaarlijke situatie aanleiding gevende goedbedoelende ´helpers´ en diefstal
- dat de ruiter contactgegevens bij zich dient te dragen (kan in de mobiel) opdat het paard opgehaald wordt

als je ze zo denkt op te kunnen voeden, waarom val je er nog af.....

Sammy_xxs

Re: Buitenrit ...en dan val je.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 13:36

Opvoeden heeft niks te maken met je evenwicht, het kan altijd voorkomen dat je eraf valt. Dat heeft niks te maken met opvoeden.

fokfanaat

Re: Buitenrit ...en dan val je.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 13:38

misschien zonder zadel, maar als een paard geen hele gekke dingen doet val je er niet af door evenwichtsproblemen, of je moet een echte beginner zijn.

gummie

AnnebelleVD schreef:
Als ik in het bos wandel en een malloot heeft ze hond niet aan de lijn en die komt op mij afrennen en die bijt mij. Dat moet ik toch ook accepteren?
Als ik de straat oversteek en een motorrijder ziet mij niet, dat moet ik toch ook accepteren.

Dat is nu juist de vraag: moeten we dat accepteren? Ik heb zo'n vermoeden dat het antwoord van HC NEE is.

AnnebelleVD

Dat zou zeker een goed streven zijn ja, dat je paard bij je blijft staan. :j.
Iets 100% garanderen gaat nooit.

Waar je paard heen rent op vreemd terrein, dat is een goede vraag. Daarom hang ik er altijd tags aan, dan vinden we elkaar vast weer terug.
Ik vraag me dat ook wel af ja...Wij gaan in Juni de vierdaagse van Epe rijden, als ik val, waar gaat hij dan heen? Waarschijnlijk sluit hij bij het eerstvolgende paard aan... Maar als je ergens rijd zonder paarden in de buurt. Goede vraag...

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 13:39

AnnebelleVD schreef:

Nee hoor, dat hoef je niet... dat kan de man veel geld kosten met bovendien als mogelijk gevolg dat zijn hond gewoon afgemaakt wordt...

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 13:40

Ja hoeft ook niet, en als een paard schrikt maakt ie gekke bewegingen waar jij niet op heb gerekent waardoor je er dus afvalt. Of gewoon dat je totaal niet oplet, heb ik vroeger ook wel is meegemaakt. Zat ik te dagdromen en dan maakt je paard ineens een domme beweging lig je er ineens af.

Edit ; dat laatste dat ik er ineens aflag was idd zonder zadel ;)
Laatst bijgewerkt door Sammy_xxs op 13-04-12 13:41, in het totaal 1 keer bewerkt

AnnebelleVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 13:40

gummie schreef:
AnnebelleVD schreef:

Dat is nu juist de vraag: moeten we dat accepteren? Ik heb zo'n vermoeden dat het antwoord van HC NEE is.

Ik denk dat we dat moeten accepteren ja :j

AnnebelleVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 13:41

yole schreef:
AnnebelleVD schreef:

Nee hoor, dat hoef je niet... dat kan de man veel geld kosten met bovendien als mogelijk gevolg dat zijn hond gewoon afgemaakt wordt...

Nee, dat is niet waar. Dat is het gevolg.

Maar intussen ben ik wel gewoon gebeten, toch? Of die hond daarna nou afgemaakt wordt en de man een boete krijgt zou me een zorg zijn, ik mis een stuk biefstuk uit mijn been!

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 13:43

AnnebelleVD schreef:
Nee, dat is niet waar. Dat is het gevolg.

Maar intussen ben ik wel gewoon gebeten, toch? Of die hond daarna nou afgemaakt wordt en de man een boete krijgt zou me een zorg zijn, ik mis een stuk biefstuk uit mijn been!

Dat is heel interessant wat je nu zegt! :) Vind ik.... Goeie!

Breezke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 13:44

Ik heb het liefste dat mijn paard bij mij blijft. Ben er vaak genoeg afgevallen en madame ging gewoon gezellig naast me grazen. Paard van mijn moeder is een xtje weggerend en heeft mij achtergelaten met een hersenschudding. :+ Maarja lang leve het mobieltje! Of we alles moeten accepteren is te betwijfelen, hangt denk ik gewoon van jezelf af. Hoe tolerant is de mens.

AnnebelleVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 13:48

Je hebt weleens mensen die op een ruiterpad wandelen, die mensen vind ik altijd een beetje dom want als ik een sprintje trek en er loopt een mens die ik te laat zie dan hebben we een probleem. Mocht zoiets gebeuren, dan vind ik het de schuld van de wandelaars.

Ik moet soms weleens een bospadje pakken waar je als ruiter eigenlijk niet mag komen. Maar anders kom ik niet thuis. In dat geval houd ik rekening met iedereen om me heen. Ik wijk uit naar de berm voor fietsen, wandelaars, auto's. Alles. Want ik mag daar niet komen, dus is het mijn verantwoordelijkheid.

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 13:52

AnnebelleVD schreef:
Of die hond daarna nou afgemaakt wordt en de man een boete krijgt zou me een zorg zijn, ik mis een stuk biefstuk uit mijn been!

Goed, projecteer dat nu even naar een situatie waar je je met je paard in het verkeer bevindt... Je valt en je paard gaat aan de kletter, richt onderweg een ware ravage aan door voertuigen die dit gevaarte trachten te ontwijken... Laat staan dat er enkel stoffelijke schade is... Het zal de slachtoffers ook een zorg zijn dat je een boete krijgt en je paard afgemaakt wordt. Zij hoeven dit ook niet te accepteren.. :)*

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-12 13:52

S_en_Z schreef:
Huertecilla schreef:

Mag een paard bij de gevallen ruiter vandaan naar huis bolderen of moet het bij die ruiter blijven?

Moet een paard zó opgevoed zijn dat vreemden het kunnen pakken en meenemen in een dergelijke situatie?

Míjn mening is:
- dat een paard betrouwbaar veilig bij de ruiter moet blijven en niet als een ongeleid projectiel naar huis mag bolderen
- dat een paard NIET door elke vreemde gepakt en weggeleidt moet kunnen worden ivm onkundige tot gevaarlijke situatie aanleiding gevende goedbedoelende ´helpers´ en diefstal
- dat de ruiter contactgegevens bij zich dient te dragen (kan in de mobiel) opdat het paard opgehaald wordt

Vanwaar de vraag? Ga je je paard lief doch dringend verzoeken bij je te blijven als je er af klettert en hem vragen zich als zwarte penny hengst te gedragen als hij vreemden ziet?

-O-

De vraag geeft interessante informatie over hoe de reageerders denken over het risco dat zij eventueel zijn voor andere mensen.
Tot nu toe is het beeld dat de meerderheid het normaal vindt dat hun paard ongeleid door de samenleving naar huis gaat.

Opvallend is dat verschillende reactie verbolgen zijn over de vraag omdat het zo vanzelfsprekend is dat paarden niet door het verkeer mogen bolderen, maar dat daar tegenover verbolgen reacties staan dat dit een stomme vraag is omdat het nu eenmaal de natuur is dat paarden vluchten.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 13:57

Huertecilla schreef:
De vraag geeft interessante informatie over hoe de reageerders denken over het risco dat zij eventueel zijn voor andere mensen.
Tot nu toe is het beeld dat de meerderheid het normaal vindt dat hun paard ongeleid door de samenleving naar huis gaat.

Opvallend is dat verschillende reactie verbolgen zijn over de vraag omdat het zo vanzelfsprekend is dat paarden niet door het verkeer mogen bolderen, maar dat daar tegenover verbolgen reacties staan dat dit een stomme vraag is omdat het nu eenmaal de natuur is dat paarden vluchten.

De conclusie die jij hier trekt, kun jij niet baseren op de reacties die tot nu toe gepost zijn. Ik zou zeggen, lees je eigen vraag en de reacties daarop nog even aandachtig door.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 13:58

Huertecilla schreef:
Schrik = reflex.
Vlucht = gedrag.

Aan gedrag gaat een beslissing vooraf.
In geval van vlucht is dat het resultaat van een risicoafweging mbt vecht/vlucht/niets.

Die afweging kan je bïnvloeden. Het gedrag trainen/dresseren.
Dit is een fundamentele basisvoorwaarde bij de dressuur van een rijpaard; binnen of buiten.
Zo lang dit nog niet betrouwbaar veilig is, blijf je binnen een omheining. Dáár is die ooit voor bedacht :)*

Ik denk inderdaad dat je die reactie wel kan dresseren ik ken heel veel paarden die bij een schrikreactie de reactie van de eigenaar opvolgen. Dus zolang je zelf rustig blijft zal zo'n paard niet zo gauw van je wegrennen en snel weer rustig zijn, maar probeer maar eens rustig te blijven als je veel pijn hebt of net zelf erg bent geschrokken van een val. Ik heb ook geen idee wat een gemiddeld paard doet als je knock-out op de vloer ligt, als hij al angstig is zal het iig niet heel geruststellend zijn voor je paard zou ik zo denken :)* .
Dat een paard op eigen terrein iets goed kan betekend ook niet direct dat dat op de weg goed zal gaan. Ik ken bijv veel paarden die de trekker/loader van de pensionhouder niet eng vinden maar als zo'n ding op de weg rijd :wow: . Daar kom je niet achter voordat je de weg op gaat :Y)
Ik denk dat je een paard nooit voor 100% kan dresseren, je kan altijd in een situatie komen die je niet verwacht, je kan nooit overal 100% op voorbereid zijn als je de weg op gaat, je streeft er natuurlijk altijd naar maar mensen maken nu eenmaal fouten. Ruiters niet meer of minder dan andere verkeersdeelnemers.

Daarom vind ik ook dat je een paard wel moet kunnen pakken. Als een paard losloopt is het gewoon te verwachten dat mensen proberen hem te pakken als hij dat niet gewent is kan dat gevaarlijk situaties opleveren, bovendien is het wel handig dat wanneer je contact gegevens aan je paard knoopt iemand die ook kan lezen :)* . Diefstal vind ik nogal ver gezocht HC, alsof de gemiddelde paardendief de hele dag in het bos loopt opzoek naar een leuk paard om te stelen, het is veel efficiënter om die beesten gewoon 's nachts uit stal te jatten namelijk, of de ruiter er gewoon af te trekken als je toch zo brutaal bent :j

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-12 14:00

fokfanaat schreef:
Huertecilla schreef:

Míjn mening is:

als je ze zo denkt op te kunnen voeden, waarom val je er nog af.....

Dat is een goed punt.
Volgens Musseler wordt (heel goed onderbouwd uitgelegd) het overgrote deel van vallende ruiters door deze zelf veroorzaakt en dat is dan nog alleen maar direct de ruitervaardigheid. Niet eens de opvoeding/dressuur van het paard. Het scheelt inderdaad een berg, een geconditioneerder schrikreflex.
Létterlijk zelfs als in in de bergen rijdt :D

AnnebelleVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 14:01

yole schreef:
AnnebelleVD schreef:
Of die hond daarna nou afgemaakt wordt en de man een boete krijgt zou me een zorg zijn, ik mis een stuk biefstuk uit mijn been!

Goed, projecteer dat nu even naar een situatie waar je je met je paard in het verkeer bevindt... Je valt en je paard gaat aan de kletter, richt onderweg een ware ravage aan door voertuigen die dit gevaarte trachten te ontwijken... Laat staan dat er enkel stoffelijke schade is... Het zal de slachtoffers ook een zorg zijn dat je een boete krijgt en je paard afgemaakt wordt. Zij hoeven dit ook niet te accepteren.. :)*

Klein verschil: de man met de hond laat de hond opzettelijk loslopen en de hond ziet mij als hondenvoer. Ik val het beest niet aan, ik pik zijn jonkies niet af, ik steel zijn bal niet, het valt me gewoon aan.

Mijn paard schrikt zich te pletter van een...broodzakje op de grond...noem eens wat...en ik lazer eraf. Natuurlijk heb je hetzelfde effect, mensen raken misschien gewond. Al ontwijkt een paard alles op zijn pad, loopt niet door bomen heen en loopt ook niet door mensen heen want ze weten dat dat niet kan... Dus de kans op een gewonde is kleiner (auto's daargelaten)

Maar je hebt gelijk, in beide situaties kunnen er mensen gewond raken en dit hoeven ze niet te accepteren.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 14:02

HC, ga jij er van uit dat alle paarden 100% te dresseren zijn in het niet wegrennen na de val van de ruiter? Of ben je van mening dat paarden onvoorspelbaar kunnen reageren, ondanks het dresseren? Of vind je dat paarden voorspelbaar reageren door te vluchten?

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 14:10

Ik vraag me nu trouwens een beetje af wat je bedoeld met het dresseren van een schrikreactie HC. Ik heb namelijk het idee dat een paard van nature bij een schrik/angst situatie gaat kijken naar "de leider" (of dat nu een ander paard is of een mens). Als je dan als geleider "een goede band hebt met het paard" (of hoe je het wilt noemen) en gewoon rustig blijft kan je je een geschrokken paard in 99% van de situaties zo weer kalmeren. Of bedoel je echt dat een paard getraint word om in een schriksituatie gewoon stil te staan, dan vraag ik me wel af hoe je dat aanleerd?

Want als ik in paniek raak dan weet ik dat het mis gaat, hoeft mijn paard echt niet bang voor te zijn. Dus als ik mijn hoofd stoot en ik ben in de war en ik heb pijn dat vind ik dat het gevaar, niet perce het eigen gedrag van mijn paard. Want ik kan mijn paard dan zo makkelijk bang maken, dat hoeft hij helemaal niet te zijn.
Laatst bijgewerkt door liedje89 op 13-04-12 14:11, in het totaal 1 keer bewerkt