Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Yamcha schreef:Jawel, ik zit zeg maar recht boven mijn paard, mijn ruggegraat is gelijk met de hare, en ik zit iets aan de binnenkant voor mijn gevoel, in werkelijkheid is dat er er nog altijd recht boven, en dan knik je niet in. En door te kijken waar je heen gaat, draai je automatisch mee. Buitenbeen iets achter de singel, binnenbeen op de singel, binnenbeen lang en los (anders blokkeer je de schouder, loopt je paard over de buitenschouder weg enzo, moeten we ook niet hebben). En dan knik ik dus niet in.
murphy102 schreef:murphy102 schreef:
Dit is je uitgangspunt van waaruit je je paard kunt gaan loswerken en te gaan werken aan een nageeflijk paard!
Het paard is nageeflijk wanneer het agv. de losmakende oefeningen van nek tot staartwortel ontspannen is. Dit is -wat Quadripes ook zegt- het verschil tussen nageven en (totale) nageeflijkheid.
Wellicht heb ik dit zeer belangrijke item onderbelicht waardoor e.e.a. verkeerd zou kunnen overkomen.
Gedurende de opleiding werk je vanaf de losmakende oefeningen naar de verzameling toe ríchting de Dürchlassigkeit en om uiteindelijk volledige Losgelassenheit te ontwikkelen.
Voor alle duidelijkheid:
Dürchlassigkeit ontstaat gdurende de opleiding.
Een paard dat recht is en min of meer in verzameling gaat, alleen dát paard zal Dürchlassig kunnen zijn.
Dus een paard dat van achteren naar voren en van voor terug naar achteren zo los is dat het in alle ontvankelijkheid voor alle hulpen de energie laat circuleren.
Dus om misverstanden te voorkomen (Quadripes benoemde het ook al):
Dürchlassigkeit is dus een gevolg van het steeds verder komen in de opleiding van het paard.
Dit paard zal veel Schwung vertonen, kortere maar meer verhevener passen maken , krachtigere afzet van de achterbenen door de soepele rug waardoor er cadans ontstaat.
Een Dürchlassig paard zal dus ten allen tijden in een zuivere takt gaan in álle gangen, in lichtheid en ongedwongeheid, harmonie tussen paard en ruiter.
Je zou je af kunnen vragen of het Nederlandse Skala nog wel voldoet met zijn 6 punten:
* Takt
* Ontspanning
* Aanleuning
* Impuls
* Rechtgerichtheid
* Verzameling
Daar zouden de volgende punten nog bij aangevuld kunnen worden:
* Schwung
* Dürchlassigkeit
* Losgelassenheit