Manier van nageeflijk rijden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 15:05

Yamcha, bedankt voor de uitleg! Ik reageer vanavond even, anders doe ik het te gehaast en dan ga ik belangrijke details vergeten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 15:08

Jawel, ik zit zeg maar recht boven mijn paard, mijn ruggegraat is gelijk met de hare, en ik zit iets aan de binnenkant voor mijn gevoel, in werkelijkheid is dat er er nog altijd recht boven, en dan knik je niet in. En door te kijken waar je heen gaat, draai je automatisch mee. Buitenbeen iets achter de singel, binnenbeen op de singel, binnenbeen lang en los (anders blokkeer je de schouder, loopt je paard over de buitenschouder weg enzo, moeten we ook niet hebben). En dan knik ik dus niet in.

Anoniem

Re: Manier van nageeflijk rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 15:08

@ Danique: graag gedaan :)

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 15:15

Yamcha schreef:
Jawel, ik zit zeg maar recht boven mijn paard, mijn ruggegraat is gelijk met de hare, en ik zit iets aan de binnenkant voor mijn gevoel, in werkelijkheid is dat er er nog altijd recht boven, en dan knik je niet in. En door te kijken waar je heen gaat, draai je automatisch mee. Buitenbeen iets achter de singel, binnenbeen op de singel, binnenbeen lang en los (anders blokkeer je de schouder, loopt je paard over de buitenschouder weg enzo, moeten we ook niet hebben). En dan knik ik dus niet in.

En hoe staan je handen dan vanuit het midden van de volte bekeken als ik naar dat plaatje zou kijken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 15:23

Haast recht naast elkaar :) binnenhand een fractie voor de buitenhand :)

KWIBBELxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 15:27

Ik behoud een lichte druk op mijn buitenteugel en ga een soort van kneden op mijn binnenteugel, en dan nog je binnenbeen er goe bijhoude, en aanvoelen :) zo leerde ik het :)

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 15:28

Kneden doe je bij deeg, niet bij paardrijden...

KWIBBELxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 15:32

Caira schreef:
Kneden doe je bij deeg, niet bij paardrijden...

Je begrijpt ni wa 'k bedoel, en wees gerust et werkt echt ;p

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 15:34

Maar hoe kun je nu voelen als je steeds aan hwt kneden bent?

KWIBBELxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 15:37

door je buitenteugel en je binnenbeen en met je binneteugel eens vragen en los en ja gelijk knede me uu binnenhand en telkens een prikje met je binnenbeen bijgeven

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 15:38

Maar hoe voel je dan?

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 15:39

[quote="murphy102"]

Dit is je uitgangspunt van waaruit je je paard kunt gaan loswerken en te gaan werken aan een nageeflijk paard!
Het paard is nageeflijk wanneer het agv. de losmakende oefeningen van nek tot staartwortel ontspannen is. Dit is -wat Quadripes ook zegt- het verschil tussen nageven en (totale) nageeflijkheid.

Wellicht heb ik dit zeer belangrijke item onderbelicht waardoor e.e.a. verkeerd zou kunnen overkomen.
Gedurende de opleiding werk je vanaf de losmakende oefeningen naar de verzameling toe ríchting de Dürchlassigkeit en om uiteindelijk volledige Losgelassenheit te ontwikkelen.
Voor alle duidelijkheid:
Dürchlassigkeit ontstaat gdurende de opleiding.
Een paard dat recht is en min of meer in verzameling gaat, alleen dát paard zal Dürchlassig kunnen zijn.
Dus een paard dat van achteren naar voren en van voor terug naar achteren zo los is dat het in alle ontvankelijkheid voor alle hulpen de energie laat circuleren.
Dus om misverstanden te voorkomen (Quadripes benoemde het ook al):
Dürchlassigkeit is dus een gevolg van het steeds verder komen in de opleiding van het paard.
Dit paard zal veel Schwung vertonen, kortere maar meer verhevener passen maken , krachtigere afzet van de achterbenen door de soepele rug waardoor er cadans ontstaat.
Een Dürchlassig paard zal dus ten allen tijden in een zuivere takt gaan in álle gangen, in lichtheid en ongedwongeheid, harmonie tussen paard en ruiter.

Je zou je af kunnen vragen of het Nederlandse Skala nog wel voldoet met zijn 6 punten:
* Takt
* Ontspanning
* Aanleuning
* Impuls
* Rechtgerichtheid
* Verzameling

Daar zouden de volgende punten nog bij aangevuld kunnen worden:
* Schwung
* Dürchlassigkeit
* Losgelassenheit
Laatst bijgewerkt door murphy102 op 09-04-12 15:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 15:40

Geef je dan een eerste, tweede of derde teugelhulp?

KWIBBELxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 15:43

Yamcha schreef:
Maar hoe voel je dan?

door de druk dat je paard vraag om nageeflijk te worden en dan toestaan, maar ik kan het precies voelen en doen maar ik het blijkbaar nie zo goed uitleggen :?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 15:47

Caira schreef:

Wat is dat?

KWIBBELxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 15:55

Yamcha schreef:
Caira schreef:

Wat is dat?

Ja , ik ken dit ook niet :s

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 16:21

Staat ergens in een rood boekje voor Nederlandse Instructeurs. Ik geloof niet dat iemand die termen nog gebruikt, alhoewel de hulpen nog wel worden gebruikt.

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 20:31

Helaas zijn er weinig mensen die deze termen nog gebruiken en nog minder die van het bestaan van het rode boekje afweten :\
Dit zijn de vijf teugelwerkingen:

AfbeeldingAfbeelding

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 20:55

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 20:58

murphy102 schreef:
murphy102 schreef:

Dit is je uitgangspunt van waaruit je je paard kunt gaan loswerken en te gaan werken aan een nageeflijk paard!
Het paard is nageeflijk wanneer het agv. de losmakende oefeningen van nek tot staartwortel ontspannen is. Dit is -wat Quadripes ook zegt- het verschil tussen nageven en (totale) nageeflijkheid.

Wellicht heb ik dit zeer belangrijke item onderbelicht waardoor e.e.a. verkeerd zou kunnen overkomen.
Gedurende de opleiding werk je vanaf de losmakende oefeningen naar de verzameling toe ríchting de Dürchlassigkeit en om uiteindelijk volledige Losgelassenheit te ontwikkelen.
Voor alle duidelijkheid:
Dürchlassigkeit ontstaat gdurende de opleiding.
Een paard dat recht is en min of meer in verzameling gaat, alleen dát paard zal Dürchlassig kunnen zijn.
Dus een paard dat van achteren naar voren en van voor terug naar achteren zo los is dat het in alle ontvankelijkheid voor alle hulpen de energie laat circuleren.
Dus om misverstanden te voorkomen (Quadripes benoemde het ook al):
Dürchlassigkeit is dus een gevolg van het steeds verder komen in de opleiding van het paard.
Dit paard zal veel Schwung vertonen, kortere maar meer verhevener passen maken , krachtigere afzet van de achterbenen door de soepele rug waardoor er cadans ontstaat.
Een Dürchlassig paard zal dus ten allen tijden in een zuivere takt gaan in álle gangen, in lichtheid en ongedwongeheid, harmonie tussen paard en ruiter.

Je zou je af kunnen vragen of het Nederlandse Skala nog wel voldoet met zijn 6 punten:
* Takt
* Ontspanning
* Aanleuning
* Impuls
* Rechtgerichtheid
* Verzameling

Daar zouden de volgende punten nog bij aangevuld kunnen worden:
* Schwung
* Dürchlassigkeit
* Losgelassenheit

leuk topic, goede posts! knibbel, goed lezen, dan kun je eren hoe t echt hoort [en dit is aardig bedoeld]
het scala leg ik idd ook zo uit murphy wel met enkele aanvullingen maar de drie laatste krijg je als beloning als je volgens het scala traint en dat hoeft niet zo te zijn dat je pas schwung durchlassigkeit of losgelassenheit pas ervaart als je alle 6 de punten bevestigd hebt, kan ook eerder.
mooie aanvulling vur en pasterza - en het bizarre is dat er zoveel ruiters zijn die dit dus geheel voor t eerst zien of horen...het heeft te maken met de handpositie van de ruiter daardoor komt er een andere inwerking aan de teugel

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 21:02

Ik heb vorige maand na al die jaren dat ik rijd eindelijk dat gevoel en de laatste 3 cadeau gekregen Knollentuin, en als je dat eenmaal ervaren hebt dan ga je echt stralen! Wauw wat was dat een ervaring om mee te maken. Ik dacht echt dat ik kon rijden, maar zoiets had ik nog niet eerder ervaren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 21:07

Waaronder mijn persoontje, zo blijkt :)

Iig gebruik ik in een wending de eerste tuigelwerking, alleen mijn been is dan los.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 21:08

gaaf he?! dan weet je waarom je zo je best doet, dan krijg je zo een gevoel van !dit moet t zijn! eenmaal gevoeld, weet je nog beter waar je naartoe rijden wil

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 21:10

jup, en toen zette ik mijn handen iets van de rechte lijn en kreeg ik een schouderbinnenwaarts aangeboden in draf. Ik kon met mijn handen haar schouders verplaatsen, echt een bizar maar waanzinnig gaaf gevoel

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 21:13

zo hoort t ook, je zal ongetwijfeld ook je schouders meegeplaatst hebben met je handen waardoor je paard zo ongecompliceerd volgde.