Zonder hoofdstel op buitenrit.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

PippaLuca

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 18:15

MaritAriel schreef:
Pelryo schreef:
ik vind het gevaarlijker dat stel dat het paard ervandoor gaat, want dat kan natuurlijk gebeuren.
Dat hij moeilijker te vangen zal zijn. Een passerend paard kan je in nood aan de teugel grijpen ( neen niet ideaal, maar in nood!) Zodra de ruiter eraf is de controle over het dier ver weg.

maar goed dan heb ik het over een paard in paniek.

Halster bij je houden. probleem opgelost. En als je hem wil pakken als hij rent...... zeker weten dat hij je meesleept.

Dat hij je meespeelt is waar, maar krijg jij jou paard te pakken als ie in paniek is en hij heeft geen halster aan?

Ik heb dan wel een kleine pony, maar ik weet zeker dat ik meer te vertellen heb over d'r als ik een halster bij d'r aanheb, dan dat ik die aan moet gaan doen.
Laatst bijgewerkt door PippaLuca op 07-04-12 18:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Gamblex17

Amyy_ schreef:
Debbie schreef:
Ik wil het niet eens hebben over het feit dat er met een neckrope wordt gereden aan de kant van de weg ( ook al vind ik het ook vrij onverantwoordelijk).

Belangrijk punt voor mij is de voorbeeld functie die je in dit geval hebt door het filmpje op bokt te zetten. Er zitten hier ontzettend veel jonge meiden die zonder begeleiding een paar verzorgpony's hebben en dit er ontzettend stoer uit vinden zien. Ik zie ze al hun pony's pakken, een halstertouw om de nek gooien en zo de weg op...

Daar ben ik het 100% mee eens. Dat die meiden eraf vallen maakt me niet eens zo veel uit (moeten ze maar beter nadenken vind ik) maar ze riskeren zo ook het leven van hun (verzorg)paard. Hij zal er maar vandoor gaan van schrik en voor een auto terecht komen.

Ja dat is wel zo , ( dat die andere kinderen het leuk vinden en nadoen ) maar dat is met alles zo !

En tuurlijk is dat niet goed , maar zij is misschien gewoon erg blij met het filmpje en wilt het dan op bokt zetten ,
maar ik begrijp het wel , zou niet goed zijn als penny meisjes dit zouden doen met hun verzorg pony.

StefenYnia

MaritAriel schreef:
StefenYnia schreef:
*Zucht* Nog al zo 1...

Niemand zegt dat er met een hoofdstel NIETS kan gebeuren, meiske, alleen dat er over het algemeen MINDER gebeurd, dat er over het algemeen (Uitzonderingen daargelaten) MEER controle is met een hoofdstel (al dan niet bitloos).

Wat de basis van deze discussie is, is de veiligheid, niet alleen voor jezelf, maar voornamelijk voor anderen! (Kijk, als iemand zo stom is om ongelukken voor zichzelf te creeeren, da's tot daar aan toe, maar denk ook eens aan het leed wat aan anderen veroorzaakt kan worden!)

Al dan niet bitloos? Wat is dit nou weer voor een onzin ?

Niets onzin. Lees alsjeblieft mijn bericht nogmaals, zonder woede dit keer. Ik bedoel hier duidelijk mee dat als je paard een hoofdstel aan heeft, een gewoon hoofdstel of een bitloos hoofdstel, er over het algemeen (dus niet altijd!) meer controle is. Niets meer, niets minder.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 18:17

StefenYnia schreef:
Niets onzin. Lees alsjeblieft mijn bericht nogmaals, zonder woede dit keer. Ik bedoel hier duidelijk mee dat als je paard een hoofdstel aan heeft, een gewoon hoofdstel of een bitloos hoofdstel, er over het algemeen (dus niet altijd!) meer controle is. Niets meer, niets minder.

Er is totaal geen woede hoor, maar ik hoop dat ik het verkeerd begrijp. Wat ik dus lees is dat er meer controle is met hoofdstel, al dan niet bitloos. Dus met bitloos is dat niet het geval.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-12 18:18

MaritAriel schreef:
Marjoow schreef:
Omdat LANG niet iedereen zijn paard zo netjes op zijn zit heeft als jij hebt :=
En omdat een dier/mens vaak daar heen gaat waar zijn neus naartoe wijst ;)

Met andere woorden, er zijn dus gevallen waarbij het op neckrope rijden net zoveel risico met zich mee brengt als met hoofdstel rijden. En dan even terug te gaan op dat topic waardoor dit discussie punt is ontstaan: wie zegt dat dat meisje niet één van die mensen is die met neckrope, door een goed getraint paard, veilig over de weg kan rijden?

Ja, tuurlijk, uitzonderingen bevestigen de regel. Maar zoals in het vorige topic werd gezegd, kan het ook inspiratie leveren voor anderen, en dat is helemaal gevaarlijk.

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 18:18

Die penny meisjes hebben daar geen ervaring in en doen dat zonder erbij na te denken, ja dat is onverantwoord.
er blijven overal risico's aan vastzitten want je zit nou eenmaal op een vluchtdier. of ie nou met hoofdstel of neckrope gereden word hij kan altijd schrikken. en hoofdstel doet niet bij ieder paard even goed zijn werk ;)

Gamblex17

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 18:19

De meeste paarden zijn met bitloos ook niet te houden al slaan die op hol,
dan vind ik dat bitloos ook gewoon hartstikke gevaarlijk is maargoed .. dat ligt er dan ook weer aan
hoe je je paard het hebt aangeleerd.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 18:19

T_hijs schreef:
Dat hij je meespeelt is waar, maar krijg jij jou paard te pakken als ie in paniek is en hij heeft geen halster aan?

Ik heb dan wel een kleine pony, maar ik weet zeker dat ik meer te vertellen heb over d'r als ik een halster bij d'r aanheb, dan dat ik die aan moet gaan doen.

Als je paard echt in paniek is (want jij noemde een paniek geval) kun je hem niet stoppen want hij sleurt je mee. Je moet dan geluk hebben dat hij uiteindelijk naar jou toekomt. Dat zal hij dan waarschijnlijk doen als de paniek gezakt is. Dan kun je dus of de teugels pakken of snel een halster om doen.

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 18:21

@ Chanel1985: spraakverwarring! :D

Amaris schreef:
GirlinBoots schreef:
Ik vraag mij af wat er in de voorwaarde staan van de verzekeringspolissen?
Heeft iemand dat al kunnen vinden?
Ik geloof niet dat verzekeringen dekken als je hoofdstel los buiten gaat rijden.

Het enige wat ik kan vinden is dat je voor je ruiterbewijs nu ook bitloos mag rijden
http://www.srr-nederland.nl/

Waarom zou de verzekering het niet dekken als je zonder hoofdstel gaat buitenrijden terwijl nergens in de wet staat dat je wél met hoofdstel moet rijden?

Terwijl de verzekering wel dekt als je zonder helm op een brommer rijdt, of zonder gordel in de auto, terwijl de wet zelfs voorschrijft dat je deze wel moet dragen?
Ik kon het niet in de polis vinden. Het kan natuurlijk ergens in algemene voorwaarden staan. Maar dan zou daar zóveel in moeten staan. Mogen gympen wel of niet, zonder zadel enz. En dat dan van alle mogelijke sporten? En er is natuurlijk ook verschil tussen je ziektekostenverzekering en WA (schade aan anderen).
Mogelijk staat er iets over algemeen onveilig handelen. Daar kun je natuurlijk veel over discusieren. Ik denk dat ik dan aardig sterk zou staan omdat ik kan aantonen dat ik een L-cross zonder hoofdstel heb gereden, en dus controle heb die een hoop combinaties met hoofdstel ook niet hebben.
Ik rijd trouwens zelden zonder hoofdstel buiten. Hooguit een keer om een mooie foto te maken.
Ik ben er geen voorvechter van.

Jellebie

Marjoow schreef:
Ja, tuurlijk, uitzonderingen bevestigen de regel. Maar zoals in het vorige topic werd gezegd, kan het ook inspiratie leveren voor anderen, en dat is helemaal gevaarlijk.

Maar een beginner kan ook geinspreerd worden door een ruiter met hoofdstel op buitenrit en vervolgens met haar te sterke paard de weg op gaan en daar gevaarlijke situatie's veroozaken.

Maartje1990

Stefenynia: je spreekt je zelf nogal tegen, eerst zeg je dat je minder controle hebt met neckrope en nú heb je 't over alleen de meeste gevallen? Welke is het nu precies?

Zoals ik eerder al zei als zowel paard en ruiter goed getraind zijn met het gebruik van alleen een neckrope is dit toch net zo of al dan niet veiliger?

Britt_S

MaritAriel schreef:
StefenYnia schreef:

Er is totaal geen woede hoor, maar ik hoop dat ik het verkeerd begrijp. Wat ik dus lees is dat er meer controle is met hoofdstel, al dan niet bitloos. Dus met bitloos is dat niet het geval.

sommige zijn er gewoon veels te veel aan gewend dat je alles voor elkaar krijgt met bit, en als je bitloos/hoofdstelloos gaat het snel misgaat.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 18:22

Gamblex17 schreef:
dan vind ik dat bitloos ook gewoon hartstikke gevaarlijk is maargoed .. dat ligt er dan ook weer aan

Het bit is nét zo gevaarlijk hoor. In sommige gevallen zelfs gevaarlijker. :)

StefenYnia

Goed, men gaat hier op alle slakken zout leggen, ik ben er van tussen. Ik heb geen zin in dit soort onzin. Ik heb heel duidelijk gezegd 'over het algemeen' en 'uitzonderingen daargelaten', maar daar prefereerd men overheen te lezen om maar gelijk te krijgen.

Zoals al eerder geopperd, ja, ieder zijn/haar eigen mening, maar als men dan anderen aan gaat vallen om die eigen mening, op het moment dat iemand aan de hand van voorbeelden iets probeert duidelijk te maken, raakt mijn geduld ook op. Zeker als ik zie dat er op van alles gehamerd wordt, maar als je kudde gedrag erbij haalt, het natuurlijke gedrag van een paard, is iedereen stil of gaat door op het oude. Dan weet ik al genoeg.

Als ik iets duidelijk probeer te maken, en een snotneus die net in de wereld komt kijken denkt het beter te weten, dan word ik inderdaad een beetje moe en zal ik dan ook duidelijk laten merken dat ik niet gedient ben van dat soort praktijken. Dat is mijn goed recht. Ik verder niemand uitgescholden, ik ben van die discussie weggelopen als een volwassene dat hoort te doen, en vervolgens wordt ik door nog meer Pennies aangevallen. Sorry, ik heb betere dingen te doen.

Mijn mening heb ik gegeven. Een discussie ben ik niet verder in geinteresseerd. Mochten er nog mensen zijn die toch iets willen bespreken, mijn PB staat open.

kim345

MaritAriel schreef:
StefenYnia schreef:

Volgens mij lees je nog niet goed. Ze bedoelt meer controle met ene hoofdstel. of het nou met of zonder bit is maakt niet uit, je hebt meer controle dan met een neckrope ;)

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 18:23

Leuk dit topic, nja eigenlijk niet..
Ik ben de gene die begon met het eerste ''zeiken''
Het gaat er ook niet om dat een paard volledig aan de kletter gaat en schade veroorzaakt.

Als een paard buiten stapt draaft galopeerd tolt of whatever.
Het gaat er om als er iets opvliegt of een paard weg springt je je paard sneller weer aan de kant hebt met een hoofdstel dan zonder... Dit is een feit en daar valt niet om te twisten.
Het klopt dat het HAAR keuze is.... Maar de gene waarbij het paard op de motorkap ligt met 2 benen naar binnen kan het dan niet meer na vertellen, omdat TS zo nodig stoer wilt laten zien hoe braaf die pony is... Verzekering heb ik uitgezocht... Een paard ZONDER basis optomming als combinatie die bewust de weg op zijn gegaan en schade hebben veroorzaakt zijn NIET verzekerd. En krijg je dus niets uit gekeerd...

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 18:24

kim345 schreef:
Volgens mij lees je nog niet goed. Ze bedoelt meer controle met ene hoofdstel. of het nou met of zonder bit is maakt niet uit, je hebt meer controle dan met een neckrope ;)

Ik lees wel goed, maar lees het blijkbaar anders. Wil het graag van haar uitgelegd hebben.

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 18:24

WhySoWhite schreef:
Verzekering heb ik uitgezocht... Een paard ZONDER basis optomming als combinatie die bewust de weg op zijn gegaan en schade hebben veroorzaakt zijn NIET verzekerd. En krijg je dus niets uit gekeerd...

Kun je hier een bron bij vermelden? Heb je het bij de verzekering nagevraagd, en zo ja mondeling of schiftelijk? Of is het ergens voor ons na te lezen?

Edit: Oja, en gaat het om een ziektekosten of WA verzekering?

Edit 2: Waaruit bestaat een basisoptoming? Heeft de verzekering die ergens omschreven?
Laatst bijgewerkt door Motje11 op 07-04-12 18:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 18:25

StefenYnia schreef:
Goed, men gaat hier op alle slakken zout leggen, ik ben er van tussen. Ik heb geen zin in dit soort onzin. Ik heb heel duidelijk gezegd 'over het algemeen' en 'uitzonderingen daargelaten', maar daar prefereerd men overheen te lezen om maar gelijk te krijgen.

Zoals al eerder geopperd, ja, ieder zijn/haar eigen mening, maar als men dan anderen aan gaat vallen om die eigen mening, op het moment dat iemand aan de hand van voorbeelden iets probeert duidelijk te maken, raakt mijn geduld ook op. Zeker als ik zie dat er op van alles gehamerd wordt, maar als je kudde gedrag erbij haalt, het natuurlijke gedrag van een paard, is iedereen stil of gaat door op het oude. Dan weet ik al genoeg.

Als ik iets duidelijk probeer te maken, en een snotneus die net in de wereld komt kijken denkt het beter te weten, dan word ik inderdaad een beetje moe en zal ik dan ook duidelijk laten merken dat ik niet gedient ben van dat soort praktijken. Dat is mijn goed recht. Ik verder niemand uitgescholden, ik ben van die discussie weggelopen als een volwassene dat hoort te doen, en vervolgens wordt ik door nog meer Pennies aangevallen. Sorry, ik heb betere dingen te doen.

Mijn mening heb ik gegeven. Een discussie ben ik niet verder in geinteresseerd. Mochten er nog mensen zijn die toch iets willen bespreken, mijn PB staat open.

sorry, maar ten eerste zijn in dit topic geen penny's. maar jij denkt blijkbaar van wel. en het spijt me hoor, maar die 'snotneus' heeft een mening net als ieder ander hier. en als je dat niet kunt hebben dan is het beter dat je je terugtrekt uit deze discussie. het is niet voor niks discussie

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 18:25

StefenYnia schreef:

Sorry, als je kudde gedrag erbij haalt? Natuurlijk gedrag?

Natuurlijk gedrag van een paard is dat als het PIJN heeft nóg harder weg wil rennen, bit veroorzaakt pijn een bitloos hoofstel of neckrope niet :n Ik weet niet welke kudde/natuurlijk gedrag jij erbij hebt gehaalt?

Gamblex17

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 18:26

MaritAriel schreef:
Gamblex17 schreef:

Het bit is nét zo gevaarlijk hoor. In sommige gevallen zelfs gevaarlijker. :)

Ja klopt , als een paard op hol slaat , met of zonder hoofdstel of iets ..
en paard is gewoon niet te houden !

Hoe erg je trouwens je paard ook vertrouwd hoor .

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 18:26

Maartje1990 schreef:
Stefenynia: je spreekt je zelf nogal tegen, eerst zeg je dat je minder controle hebt met neckrope en nú heb je 't over alleen de meeste gevallen? Welke is het nu precies?

Zoals ik eerder al zei als zowel paard en ruiter goed getraind zijn met het gebruik van alleen een neckrope is dit toch net zo of al dan niet veiliger?

Snap je nou werkelijk niet dat je een paarden hoofd met teugels sneller opzij hebt in geval van nood, dan dat je het in een benaarde situatie nog moet vragen? ALS mijn paarden weg springen en weg rennen en een gevaar op de weg worden dan heb die ze sneller op hun gat getrokken met een hoofdstel dan met een touwtje om de nek.. En dan heb ik het niet over ophol slaan want iedereen weet dat als een paard écht op hol is dat het nergens meer voor stopt.
Laatst bijgewerkt door WhySoWhite op 07-04-12 18:28, in het totaal 1 keer bewerkt

CoolCorrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 18:27

Als een paard schrikt, en jij beheerst hem niet doordat je paard geen hoofdstel omheeft, ben jij juridisch aansprakelijk.als er iemand gewond of gedood wordt. Dood door schuld. Je hebt een risico genomen door zonder hoofdstel naar buiten te gaan, en de verzekeringsmaatschappij heeft hier niets mee te maken, maar jij bent verantwoordelijk voor de rechter. En als je schuldig bevonden wordt, zal een verzekeringsmaatschappij niets uitbetalen.

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 18:27

CoolCorrie schreef:
Als een paard schrikt, en jij beheerst hem niet doordat je paard geen hoofdstel omheeft, ben jij juridisch aansprakelijk.als er iemand gewond of gedood wordt. Dood door schuld. Je hebt een risico genomen door zonder hoofdstel naar buiten te gaan, en de verzekeringsmaatschappij heeft hier niets mee te maken, maar jij bent verantwoordelijk voor de rechter. En als je schuldig bevonden wordt, zal een verzekeringsmaatschappij niets uitbetalen.

mee eens.

StefenYnia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 18:28

De laatste antwoorden dan:
MaritAriel schreef:
StefenYnia schreef:

Al dan niet met of zonder iets, betekend 'of met het een, of met het ander'. In dit geval: Een hoofdstel, of het nu een bitloos hoofdstel is, of een hoofdstel met bit. En dat dit meer controle geeft dan ALLEEN een neckrope. (Mijn mening, sinds sommige hier, niet jij, op elke slak zout gaan leggen nu)

Maartje1990 schreef:

Nee, ik spreek mezelf niet tegen. Mijn mening is en blijft dat een neckrope minder controle geeft, en dat buitenrijden met hoofdstel veiliger is. In mijn opinie. Maar, ik geloof best dat er brave uitzonderingen zijn waarop men dit veilig zou kunnen doen. Dat betekend nogsteeds niet dat ik het een goed idee vind.

Zo, zijn we klaar nu? Na deze dames, als er nog iets is, je PB'd maar. Zo niet, de mazzel!