Onervaren ruiters met jonge paarden,Waarom?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-12 21:48

deruijter schreef:
Freeride,
Ja precies, onervaren ruiters die gewoon als hobby paardrijden moeten naar mijn mening
gewoon voor een wat meer ervaren paard gaan,
die misschien wel niet goedgekeurd is of niet de 'looks' heeft.
Maar een getalenteerde ruiter die niet zo'n lange ervaringen heeft met jonge paarden,
maar die wel laat zien dat die het in zich heeft, mag van mij echt wel een jong paard gaan rijden.
Je moet er toch een keer aan beginnen.
En als je jong begint dan leer je natuurlijk ook sneller.
Maar ik vindt dat dit ook alleen geldt voor de ruiters die serieus door willen gaan met paardrijden.
En geen penny's die denken dat ze een bloedheet en groen paard 'zadelmak' kunnen gaan maken.

had 't niet beter kunnen zeggen, haha

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 21:52

freeride schreef:
vuurneon schreef:
Ik vind het juist (h)eerlijk om het zelf te doen, weet ik tenminste precies wat ermee gebeurd is :)

Als ik een nieuw paard zou moeten kopen, zou ik ook zeker weer gaan voor een groen paard :j
(mag dan zelfs echt volledig groen, dat het zelfs niet zadelmak is)

Maar jij weet waarschijnlijk ook goed waar je aan begint met een jonkie :)

Nu wel, juist omdat ik al zo'n groen paard heb gehad. Maar je moet toch ergens beginnen, tuurlijk ben ik wel direct in het diepe gegooid; ineens de verantwoordelijkheid over een 3 jarige hebben als eerste eigen pony is niet altijd easy. Maar had het voor geen goud willen missen! Ben ontzettend veel ervaring rijker en mijn pony heeft zich ook goed ontwikkeld. Ja, was er een ambitieuze ruiter opgekomen, had hij het best ver kunnen schoppen want hij kon leuk lopen! Maar recreatief rijden gaat hem hem geweldig af, dus wij genieten beide!

xnicotina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 22:03

Ik blijf erbij..
Vrijwel iedereen kan met de juiste begeleiding een jong paard rijden. Onder de juiste begeleiding versta ik dan wel.. iemand die wel weet hoe een jong paard reageert en leert, de rust heeft om paard en ruiter geduldig en zeer duidelijk te helpen, maar ook streng is als de ruiter ff denkt, pfff, heb vandaag geen zin, of ik doe het gewoon net ff anders.

De ruiter moet ten alle tijden het belang van het paard vooropzetten, natuurlijk ook bij ieder ander paard, maar vooral bij jong spul.

Ik heb na lang zoeken vandaag een instructrice gevonden die mij met de nodige rust en geduld verder gaat helpen. Wekelijks een les, met me eigen lieveling, en niet alleen op gebied van rijden, maar ook op gedrag en reactie van mijn paard. Ze legt alles zo fijn uit, dat ik het ook meteen goed begrijp. Ze is meer van het zo natuurlijk mogelijk, en dat is ook heel precies wat ik wil. Geen dingen oppleggen, maar het paard vragen. Ik heb graag dat mijn jonge meid mij met plezier draagt, en als daar ooit overminimaal 2 jaar een wedstrijd uit komt, leuk, maar voor mij hoeft het niet. Eerst maar eens het begin vriendelijk bij brengen, dan zien we wel verder.

deruijter

Re: Onervaren ruiters met jonge paarden,Waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 22:44

Je kan nog zo'n goede begeleiding kan krijgen, als je het niet in je hebt, heb je het niet in je.
Je moet er gewoon aanleg voor hebben, en je moet handig zijn.
Want alleen goede begeleiding, nou daar schop je het niet ver mee.

xnicotina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 23:28

deruijter schreef:
Je kan nog zo'n goede begeleiding kan krijgen, als je het niet in je hebt, heb je het niet in je.

Ik ben het met je eens dat je het ook in je moet hebben, maar dat is iets wat je voor jezelf heel eerlijk moet inschatten.
Eerlijkheid tegenover jezelf is eerlijkheid naar je paard. Ik ben u een klein jaartje in het bezit van Donna, en sinds eind
september rijden we, en het gaat soms echt super goed, en andere dagen gewoon totaal niet. Aanleuning heb ik nu moeite mee, en dus Donna ook. Dat is ook gelijk het eerste punt waar ik nu op gericht ben. Eerst was het puur balans voor haar, die ruimte gaf ik haar ook volop.
Nu ze dat heeft gevonden, komt de volgende stap, aanleuning. Dat doe ik vanaf maandag met lessen. Zodra dat er goed inzit, kijk ik naar het volgende waar we tegenaan lopen. Zo groei ik, en zij ook. Lijkt me voor de onervaren persoon een verstandige manier. 1 ding tegelijk. Voor mij persoonlijk is het wel beter.

Wat ik ook heel belangrijk vindt, is het tempo van het paard. Bij mijne merk ik voral dat 2 dagen rijden genoeg is voor haar. Derde dag is dus rust, of een afwisselende wandeling, soms alleen een borstel. Dan pakt ze de dag erna meestal weer heel goed op. Rij ik nu 3 dagen, dan is de derde dag vaak alles behalve goed, dus die routine houd ik voorlopig ook aan. Ik luister naar mijn paard, zo goed ik kan.

Ik zou het tevens waarschijnlijk niet weer van groen af aan doen, maar eerder met een paard beginnen die de basis er goed in heeft zitten, maar spijt heb ik nog steeds niet. Ik vindt het een enorme uitdaging, en ik ken mijn paard inmiddels. We bouwen ook een leuke band op nu. En eerlijk is erlijk, ik ben meestal echt vreselijk trots op haar

Candeletta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 23:59

freeride schreef:
anais96 schreef:

Dat is dus het probleem, wanneer heb je goede begeleiding? Op bokt zijn er een aantal topics waarbij de TS een heleboel dingen fout doet maar dit blijkt dus van de instructeur te komen. Bokkers geven dan advies om eens na te denken over een andere begeleider maar dit vertikken ze en blijven koppig doen terwijl ze wel advies willen over het rijden.

Dat is een kwestie van zelf wel of geen goed ruitergevoel of zelfs onderbuikgevoel hebben vrees ik, of omdat de TS van zulke topics alleen maar een krul en spectaculaire steekbeentjes willen...voor de puntjes, en niet met echt rijden bezig zijn, heel hard gezegd door mij, ik weet het,maar ik denk er echt zo over, er is ook weinig goede instructie te vinden, zelfs met diploma heb je echt niet meer kans op een goede tegenwoordig...helaas.

@anais ik snap wat je bedoelt.. & @freeride volgens mij is er niet egt weinig goede instructie, maar zijn er gewoon heel veel mensen die denken dat ze super goed kunnen lesgeven (ongeacht of ze een ORUN diploma hebben gehaald of niet). maar als je naar een beetje professionele ruiters gaat, mag je toch wel aannemen dat ze er verstand van hebben.
Zo les ik zelf bij iemand die al 12 grandprix paarden heeft opgeleid, mag ik toch wel aannemen dat die er verstand van heeft.

anais96

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 00:33

Jeej ik word ook gesnapt :D

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-12 08:29

@candeletta: je zou idd ervan uit kunnen gaan dat iemand die 12paarden gp heeft opgeleidt, werkelijk weet waar ie mee bezig is, maar dan nog is iemand met die vaardigheden niet automatisch iemand die goed is in het africhten van echt jonge groene paarden....wat je zegd over dat er veel mensen zijn die denken goed les te kunnen geven, geef ik je gelijk in, het ligt er maar net aan wat het doel van de instructie is, en hoe de ruiter dat mee wil nemen.

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 08:55

ik heb zelf een paard gekocht van een Z-ruiter, die al meerdere paarden opgeleid heeft, nu ben ik dit paard zaken aan het leren dat hij eigenlijk als 3-jarige had moeten leren, nl op zijn eigen benen lopen.
Het is allemaal zo relatief, wanneer kan je het en wanneer niet...., wat voor jou de juiste manier is kan voor iemand anders totaal verkeerd zijn.
het is niet omdat het paard Z loopt dat het dan ook effectief op de goede manier is gebeurd, ook al vond die toenmalige ruiter dat hij dit zeker voor hem op een correcte manier had gedaan.
mijn trainer krijgt zo dagelijks paarden toegestopt van grand prix ruiters waarmee het niet meer mee gaat, je zou toch denken dat zo'n mensen toch paarden kunnen africhten op een degelijke manier..

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-12 09:30

@sympie, dat is nu precies wat ik bedoel, een jong paard correct opleren is een kunst apart, iemand die de gp oefeningen kan aanleren aan een 8 jarige die goed is opgeleidt, kan niet per definitie een groen paard op een goede manier de basis aanleren, ik ken een paar mensen die echt zeer goed jonge paarden kunnen opleren, maar die zullen in de gp nooit punten rijden, die rijden niet zo heel mooi, maar wel ontzettend goed...en je moet er als mens ook echt voor zijn en zin in hebben, want een jonkie opleren vergt extreem veel geduld en begrip van de ruiter, zonder dat je er echt een spectaculair en uitgesproken zichtbaar resultaat mee behaald, voor velen is zo'n paard maar netjes basis afgericht, terwijl daar veel tijd en moeite inkruipt, enkel op een goede basis kun je keer op keer terugvallen, als een paard geen goede basis heeft aangeleerd gekregen, waar kun je dan nog op terugvallen, wanneer er even een communicatieprobleem ontstaat bij de 'hogere'oefeningen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 09:36

Een wat ouder, meer ervaren paard geeft ook geen garantie op een makkelijk dier.

Mijn ouders hebben destijds voor mijn zusje heel bewust een meer ervaren pony gekocht als eerste eigen pony voor haar.

Maar achteraf gezien hadden ze denk ik geen lastigere pony kunnen uitkiezen.
Hij was dan wel Z2 dressuur en M springen bij de paarden geweest bij de vorige eigenaresse. Dus dan kun je ook verwachten dat er wat pit in zit. Maar hij was zó moeilijk van karakter dat m'n ouders regelmatig hebben overwogen om 'm toch door te verkopen, omdat mijn zusje daar eigenlijk niet genoeg tools voor in huis had om die power te kunnen beteugelen.

caroline_max

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 09:47

Tja, mijn eerste paard was/is een tinkermerrie (gekocht met 6 maanden oud, inmiddels 2 jaar), in combinatie met een shetlandertje van 10 jaar. Vorig jaar hebben we er een drachtige merrie bijgekocht (merrie is 19, veulen nu 9 maanden). Mijn rijervaring is niet jaaaaarenlang, en ook niet op heel veel verschillende paarden. Een paar jaar geleden had ik nog nooit op een paard gezeten, en nu heb ik er zelf 4 staan achter huis.

Wel ben ik ervaren in het trainen van dieren, wat wel een hoop scheelt, en heel consequent. Momenteel zijn we de oudere merrie aan het herbeleren, zodat ik daarmee kan gaan rijden. Over een paar jaar is dan de tinker aan de beurt. Zolang je maar regelmatig les hebt van iemand die wél ervaring en verstand van zaken heeft zie ik het probleem niet. Mijn paarden zijn zeer makkelijk te laden (ook het veulen en de twenter), superbraaf bij bekapper, tandarts, veearts enz.

Wat ik veel zie hier in de buurt is dat jonge kinderen met minimale (of bijv 1 jaar manege) ervaring een jong/groen paard krijgen om mee te rijden, dat vindt ik dus onverantwoord.

Lioony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 10:16

Ik ben ook schuldig :)
En heb er absoluut geen spijt van. Ben nu bijna een jaar in het bezit van een inmiddels bijna 5 jarige ruin.
Is ook niet altijd goed gegaan, maar uit diepe dalen komen vaak ook hoge pieken voort. We kunnen nu lekker de baan rondsturen samen. Paard was al wel erg goed (en al best uitgebreid) opgeleid, maar jong blijft jong natuurlijk en we begrepen elkaar niet altijd even goed. Ik heb nu al onwijs veel van hem geleerd, ben handiger en sneller geworden en rijd gewoon een stuk beter nu.
Dit outdoorseizoen gaan we ook starten, we hebben alle tijd, want we zijn beide nog jong dus zit verder geen haast bij. Ben zelf nogal perfectionistisch dus ga niet zo maar de ring in :D
We zijn nu eigenlijk vooral met krachtontwikkeling en dus spieropbouw bezig. Vind het zelf ook erg leuk om te zien hoe snel hij daarin ontwikkeld!

Goede begeleiding is wel vereist natuurlijk. Ik doe het samen met mijn instructie. Die rijdt hem 1 keer per week. Het gaat nu erg goed dus dat doen we nu vooral ook voor de krachtopbouw, dan wordt hij net wat intensiever gereden. En blijkbaar werkt ons trainingsschema want hij doet het er super op! :)

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 13:57

Ook hier iemand, gewoon om de simpele reden dat ik een doorgereden paard wat nog niet al te oud was niet kon betalen. Ik denk ook dat het steeds moeilijker is om goed gereden paarden te vinden tegen een leuke prijs, omdat zoveel onervaren mensen zelf met jonge dieren aan de slag gaan.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 19:09

sympie schreef:
Ragdollcat schreef:
Blijkbaar klooien er heel wat mensen met de paarden aan, zoveel probleempaarden en zoveel die te koop staan.

Dus het gaat echt niet altijd goed.

nee? echt????? :D :D :D

:D :D :D :D :D :D :D :j :j :j :j

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 11:55

Ik kan geen antwoord geven voor anderen, maar wel vertellen hoe het bij mij is gegaan en waarom :) .

Wij, dat wil zeggen mijn moeder die wel veel ervaring heeft en op een blauwe maandag heuuul lang geleden ooit nog Z dressuur gereden heeft en nog langer geleden gesprongen heeft bij de ponies en ikzelf, 14 jaar en met 7 jaar manege-ervaring, ik kon dus wel "op een paard zitten" maar nog niet "echt rijden", gingen via een bevriende instructeur kijken bij meerdere ervaren paarden in Groningen. Hierbij moet ik zeggen dat we op zoek gingen naar een paard voor mijn moeder waar ik ook af en toe op zou mogen rijden, uiteindelijk is dat iets anders gelopen ;) . Die paarden waren het allemaal net niet, zowel mijn moeder als ik hadden geen klik en eentje die fijn sprong maar dressuurmatig een ezel was, maar op een van die stallen hadden ze nog wel "wat anders ". Dat was een net 5-jarige, zadelmak maar nog niet doorgereden en hiervoor een jaar op de wei had gestaan in Duitsland ivm overlijden eigenaar. Hij zag er niet uit omdat zijn dikke wintervacht de dag ervoor geschoren was: http://www.mijnalbum.nl/Foto-8RXPMRJR.jpg.

Maar wat had hij een fijn werkwillig karakter, op dat moment stonden er allemaal trekpaarden langs de bakrand vastgebonden voor een keuring, en hij keek een keertje naar die gekke wezens en liep er vervolgens gewoon langs alsof er niets aan de hand was. Ook nog even ene kruisje neer gezet, dat had dit dressuurpaard ook nog nooit van zijn leven gezien, maar zo hup oortjes naar voren en eroverheen. De techniek was niet bijzonder, maar springen zouden we toch een keer in de week doen in de manegeles en verder niet, ook dat liep later anders ;) . Ik twijfelde nog wel wat omdat hij zo onervaren was, zelfs degene die hem voor reed kreeg hem met moeite in de goede galop, hoe moest ik dat als onervaren ruitertje dan doen? Maar goed hij had een goed karakter en leuke gangen dus mijn moeder was verkocht.

Paard goedgekeurd en gekocht, en laten komen. Hoewel het de bedoeling was dat mijn moeder veel zou rijden was ik vanaf dag 1 zo fanatiek met het paard bezig dat ik bijna elke dag reed en mijn moeder af en toe, wel hielp ze me veel. Het was allemaal even wennen voor hem, galop was in het begin nog heel erg onstuimig en in onbalans, ook paarden die vanaf de andere kant kwamen waren erg eng in het begin, dus dan ging zijn hoofd omhoog en ging ie aan de hol als een kip zonder kop. Maar samen hebben we veel geoefend en veel geleerd, en na 5 maanden waren we klaar voor de eerste dressuurwedstrijd en binnen 7 maanden (dus een jaar na aankoop) waren we L2 dressuur.

Ondertussen ook in de springles gekomen bij een goede springintructeur, ook dat pakte hij heel goed op, ongeveer 10 maandne na aankoop eens mee naar een springwedstrijd met een stalgenootje, we hadden beiden geen idee wat ons overkwam en sprongen zo ongeveer alles uit stilstand , maar hij sprong wel alles en we hadden de smaak te pakken :) . Zo langzaam aan wat meer spring wedstrijden gaan rijden en in mei van het tweede jaar dat we hem hadden eens mee geweest naar een crosstraining met weer een ander stalgenootje. Blijkbaar waren er speciale puppy-lessen, maar daar zaten wij niet bij, want zonder dat ik het eigenlijk wist zaten wij in de ervaren groep bij dat stalgenootje :Y) , maar Bam pakte alles zo goed op dat we makkelijk konden meekomen en wij vonden het beiden geweldig om te doen. Nou van het een kwam het ander en binnen een paar maanden startten wij onze eerste cross, wat nog steeds de meest geweldige ervaring is. Nu zal ik jullie verder niet vervelen met de rest van het verhaal, maar inmiddels, 4 jaar na aankoop, zijn wij M1-dressuur, M springen en M sgw.

Wat ik hiermee wil zeggen is dat het niet per se verkeerd hoeft te gaan als je een onervaren ruiter te combineert met een onervaren paard. Ik denk dat het in veel gevallen niet goed gaat, maar dat als je het juiste paard hebt, de juiste begeleiding en misschien ook wel de juiste ruiter het zeker heel waardevol en leerzaam kan zijn. Omdat niet alleen ik maar ook het paard nog alles moest leren heb ik eerst elke oefening moeten "doorgronden" om het aan mijn paard te kunnen leren, ipv dat je toevallig je been op de goede plek legt en het ervaren paard er de gewenste oefening uitgooit. En misschien heeft het wel iets laner gedruurd om alles te leren hierdoor, maar daardoor ken ik mijn paard wel door en door en weet ik precies hoe hij overal op reageert :) . Tegelijkertijd besef ik me ook wel dat ik heel erg mazzel heb gehad een paard te treffen met zo'n fijn karakter, zoals zowel mijn dressuur als spring instructeur weleens in verschillende woorden gezegd hebben "Hij zal nooit Grand Prix springen/dressuur lopen, maar hij kan wel alle discipline's en geeft bovendien 2000% inzet waardoor jullie wel heel ver kunnen komen, en dat soort paarden zijn er niet veel van".
Inmiddels gaan we samen zo door het leven, en hopen we dit jaar voor het eerst internationaal eventing te starten:
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-BKWGQ7UL.jpg

2misty2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 15:46

eef_bam, wat een leuk verhaal! Zo zie je maar weer dat het zeker niet hoeft te mislukken. Ik herken het wel wat je zegt. Dat het misschien wat langer duurt voordat je paard opgeleid is. Maar ja wat maakt het uit!? Ik ben ook onervaren in een jong paard rij al wel erg lang. Maar ook ik heb goede begeleiding en heb eigenlijk een erg fijn paard!

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 15:54

Ik vind het een Penny gedachte van veel mensen om een jong paard te nemen en die dan alles graag willen aanleren.
Daarin overschatten mensen zich zelf. IN praktijk blijkt dat veel mensen niet alleen de 'goede' dingen aanleren bij het paard, maar ook veel 'slechte' dingen. Uiteindelijk is het paard daar de dupe van.

De kunst om een paard correct te leren lopen onder het zadel is niet iedereen gegeven.

Zelf koop ik liever paarden tussen 6 en 10 jaar met een goede basis. Je kan dan goed beoordelen waar de kwaliteiten en interesses van het paard liggen en of dat bij jou en jouw wensen en kunde past.
En natuurlijk moeten ruiter/menner en paard aan elkaar wennen en de afstemming zoeken, maar in ieder geval is de basis goed.

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 15:58

Voor de meeste mensen heeft het denk ik ook wel wat om het paard van jongs af aan 'volledig naar hun eigen hand te kunnen zetten'. Dat heb ik tenminste wel.

Ik twijfel soms veel aan mezelf, of ik het allemaal wel goed doe. En samen met de jonge dames heb ik in de omgang ook best wel fouten gemaakt. Ik ben van mezelf snel ongeduldig en geïrriteerd, en het is goed dat ik mij daarvan bewust ben en dat ik daaraan werk. Mede door mijn pony heb ik geleerd om mezelf meer in de hand te houden, maar soms krijg ik het toch even te kwaad en typ ik iets waar ik spijt van krijg of reageer ik op een manier die ik van mezelf absoluut niet wil zien.

Dat is zonde. Maar op andere momenten, als ik ze uit de stal kom halen en ze liggen te suffen en ik kan er zo bij gaan zitten zonder dat ze opvliegen, dan zie je dat vertrouwen en weet je dat je het ook wel goed doet. Er is nu wel een pony aan vooraf gegaan waar ik veel van heb geleerd en ik word straks goed geholpen ( ze zijn nu nog maar 3 en gewoon lekker puppypaard), maar je moet wel reeël blijven en zien dat je toch niet altijd alles goed kan doen en je sommige dingen moet leren met vallen en opstaan.

Maar ik wil graag leren en neem tips en opmerkingen van anderen aan en dat vind ik wel iets wat je zeker moet kunnen om met een jong paard aan de slag te gaan. Naast natuurlijk kennis en goede begeleiding.

vickers

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 09:03

Ik ben van mening dat een paard zadelmak maken maar voor een klein groepje mensen is weg gelegd (en ja er zijn ook uitzonderingen) Puur vanwege het feit als je dat nog nooit of niet vaak hebt gedaan je niet handig genoeg daar voor bent. Gaat dat mis dan gaat dat ten koste van het vertrouwen van jezelf en je paard. Een jong paard opleiden (die al zadelmak is) kan met goede begleiding vaak heel goed gaan. Het valt of staat met kritisch naar jezelf kijken. En dan is het niet alleen van belang of je rijtechnisch helemaal super bent. Maar ook hoeveel vertrouwen je hebt in je paard en je eigen kunnen. Over het algemeen raadt ik mensen (die een eigen paard) gaan kopen een iets ouder paard aan. Maar dat wil niet per definitie zeggen dat het bij een 4 jarige mis hoeft te gaan. Het is per persoon en paard verschillend. En voor iedereen is een goede begleiding van belang.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 11:54

deruijter schreef:

Naast goede begeleiding heb je echt een fikse dosis doorzettingsvermogen nodig want het gaat allemaal niet zo vanzelfsprekend. Dat weet ik nog goed.
Ik had mijn eerste paard gekocht en een paar mensen op de manege kwamen mij feliciteren. "maar," zeiden ze, "het is allemaal geen rozengeur en maneschijn". De een zei "hoevaak ik wel niet huilend op mijn paard heb gezeten omdat ik moest afzien" en de ander: "en hoe vaak ik niet met lood in mijn schoenen stond dat ik er weer op moest".
Ik heb hun woorden onthouden, en er wel eens aan terug moeten denken.
Als ik ook met lood in mijn schoenen stond en de zenuwen door mij heen gierden als ik er weer op moest en ik zag mijn paard opgetogen rond kijken van "YEAH partytime!!!!" en later in de les mij weer een vliegles gaf.....

Maar ik had intensieve begeleiding en ik heb door mijn angst heengebeten en ik ben doorgegaan hoewel ik op dat moment liever gehoor had gegeven aan mijn gevoel en was afgehaakt. Maar ik dacht "kom op, dit is je eigen paard, dit is waar je je leven van gedroomd hebt, ga je dat nu opgeven en weer terug op manegepaarden 1 uurtje per week????" Want als ik niet zou rijden, dan kostte hij alleen maar geld en dan kon ik hem beter verkopen. Maar dat wilde ik niet meer. Niet meer terug naar de manege. Dat was de stok die me aan de gang hield.

Later heb ik nog vaak mensen met hun eerste eigen paard, hun angst onder ogen ziend. En sommigen zetten ook door, aangemoedigd als ik hen mijn verhaal vertelde dat ik ook had af moeten zien (dat hadden ze van mij namelijk niet gedacht want intussen had ik alweer veel geleerd). En ik heb ook mensen zien afhaken. Zij gaven het op en het paard werd verkocht.

Doorzetten is namelijk niet voor iedereen weggelegd als het om angst gaat.
Mensen willen hun angst omzeilen en "wachten tot ze er aan toe zijn". Maar ze zullen er nooit aan toe zijn. Ze moeten er doorhéén bijten. En zolang je dat niet doet, win je niets. Je moet jezelf overwinnen, dat is het moeilijkste van allemaal, maar als je dat kunt, dan kun je leren rijden.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-12 13:31

Oeioei, hoe vaak ik nu al gelzen en gehoord heb over mensen die bang waren of het niet zagen zitten om op hun jonge paard te stappen, en door de angst heen moesten bijten?? Zucht, ik kan toch niet de enige zijn die het niet zo'n goed idee vind om op een'jong'paard te gaan zitten terwijl je angst voelt, paarden pakken dat gelijk over, zeker de jonge onervaren paardjes, zo zonde ook als je hoord of leest van mensen die vliegles krijgen van hun 'jonge' paard, het is gewoon allemaal niet nodig, gelukkig ken ik er ook een paar die net als ikzelf gewoon plezier beleven aan een jong paard opleren en aan hun aandoenlijke manier van zoeken naar de juiste antwoorden, mijn conclusie blijft dat echt niet iedereen een jong paard kan beleren en rijden, en dat met een beetje verstand, beleid en rust een hoop problemen voorkomen kunnen worden, een jong paard is niet geschikt voor ruiters die weleens bang worden, hun geduld verliezen en geen zelfdiscipline hebben,een jong paard beleren en doorrijden is een kunst op zich.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 13:32

Ze overschatten zichzelf en onderschatten het opleiden van een paard. Ik zie het ook al te vaak.
Onvoorstelbaar...

JMH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 14:21

blue_sky schreef:
En als het dan toch vanwege het geld moest zijn: koop dan aub een knappe goed opgeleide 15-jarige. Hier kan je zo verschrikkelijk veel van leren. Die van ons hebben beide op Z2+ niveau gelopen en hebben veel kwaliteit. Dat had ik nooit kunnen betalen had ik een jongere moeten kopen. Ze zijn allebei nog kerngezond (kwamen zonder problemen door de keuring) en kunnen nog jaren mee. (Onze destijds 18-jarige welshpony werd op de Welshdag voor een jonge aangezien.) DA zegt steeds als ze helemaal gezond 15 zijn geworden met hard werken dan blijven ze meestal gezond. Het is juist van de jongere paarden dan je niet weet wat het zal geven.

Ik ben ongeveer een half jaar op zoek geweest naar een leerpaard zoals jij beschrijft.
Mijn budget was rond de € 3500, voorkeur voor leeftijd zo rond de 13 - 14 - 15 jaar en niveau M2 of Z. Helaas niets gevonden in deze prijsklasse, dergelijke leerpaarden begonnen rond de € 6000, terwijl er wél heel veel aangeboden werd in de categorie 5 - 10 jaar en B niveau beleerd rond de € 3000.

Budget en overschatting van eigen rijkunst (of onderschatting wat het aan energie, investering & doorzettingsvermogen kost om een redelijk onervaren paard verder te brengen) leiden tot slechte combinaties helaas!

Misschien zou er een examen of toets moeten komen voordat je een paard/pony mag aanschaffen? :o

Cremoris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 07:23

Ik heb nadat ik mijn tweede paard wilde gaan afschaffen eerst allemaal jonge onervaren paarden geprobeerd.
Mijn moeder wilde graag een jonger paard voor me omdat ze dan langer mee zouden gaan? Afijn, ik een 4 jarige en een 5 jarige uitgeprobeerd.
Maar het was gewoon te moeilijk voor me op een jong paard duidelijk te laten maken wat ik wilde.
Mijn tweede paard is uiteindelijk een 12 jarige ruin van Murano geworden, ben er super blij mee. En heeft zowat alles onder de knie. :j