Intelligentere mensen kunnen makkelijker leren. Kunnen sneller verbanden leggen. Als ik dit doe, dan gebeurt er dat. En pakken dingen daardoor gewoon sneller op. Of die mensen nou op het gymnasium of op de huishoudschool zitten. Dus opleidingsniveau is hiervoor geen handige graadmeter.
Daarnaast moet je er natuurlijk ook wel een beetje gevoel voor hebben, anders wordt het helemaal niks.
Maar ik verwacht bij twee personen, met evenveel gevoel voor paardrijden, dat de slimmere persoon dingen sneller oppakt, en dus ook sneller een hoger niveau zal bereiken.
SusanH
Lid Bezwaarcommissie
Geplaatst: 28-03-12 09:05
Heb niet alles gelezen maar ben het er absoluut niet mee eens. Ik ken legio mensen die op veel hoger niveau als ikzelf rijden maar een mbo opleiding of lager hebben gevolgd. Ik heb zelf een VWO en HBO diploma (opleiding met alles wat ik wilde bestond niet op universitair niveau) maar ik ben tot nu toe niet hoger gekomen als B met 4 winstpunten. Dat ligt deels aan het paard (niet meer de jongste) en aan mezelf (tijdje eruit door zwangerschap) waardoor ik nu niet meer start.
Wat mij met name beperkt in het rijden is dat ik teveel in mijn hoofd zit en alles wil verklaren en begrijpen. Ook kan ik heel lang na blijven denken over iets dat niet gelukt is, daar blijf ik lang over doormalen. Daardoor kom ik onvoldoende aan voelen toe terwijl rijden vooral een gevoelskwestie is. Mijn ervaring is dat mensen met een lager opleidingsniveau vaak echte doeners zijn die leren door ervaring en door te voelen, waardoor ze vaak juist beter zijn in paardrijden dan echte studiebollen.
TS, mag ik ook vragen of er vershil qua rijden is tussen jou en dat andere meisje? Het lijkt me namelijk ook wel een dat als het rijden niet zo lekker gaat, het makkelijker is te zeggen dat het aan het opleidingsniveau ligt dan dat je (nog) niet zo goed kan rijden. (al wil ik hiermee niks insinueren)
Ik denk dat het niet echt uitmaakt, wat voor opleidingsniveau je doet/deed, maar je moet wel een beetje kunnen inschatten wat het gevolg is als je iets doet.. Maar of dat met je opleiding te maken heeft
Hmm ik denk dat het simpel is. Je moet weten wat links en rechts is, en je moet begrijpen hoe een paard inelkaar zit en hoe je daar mee moet werken. ( niet eens noodzakelijk want daar kom je vanzelf achter ) Opleiding heeft daar volgens mij niks mee te maken. Misschien begrijp ik het verkeerd maar zet mij op een paard ( vmbo-t inmiddels mbo) en mijn zus met universitair ernaast dan weet ik zeker dat mijn zus net zo hard moet na denken om het paard vooruit te krijgen als andere mensen. Verder vind ik het dus een beetje nutteloos om een opleidingsniveau te verbinden met een sport. Ik denk zelf altijd veel te ingewikkeld en denk teveel vooruit, teveel maar dat heeft met karakter te maken. Niet met opleidingsniveau. Ik hoop dat ik de stelling een beetje goed begrepen heb
KWIBBELxx
Geplaatst: 09-04-12 16:14
volgens mij is het wel zo dat als je intilligent bent je misschien sneller iets kan snappen.. Maar ik vind het zever dat alle slimme mensen beter zouden kunnen rijden dan alle minder slimme..
Ik vind het onzin.. de 1 is hier goed in en de ander daar in.. Op mijn vorige manege ree er een jongen,, die je misschien zelfs achterlijk zou kunnen noemen.. Maar rijden ken die wel hoor! anders zou de 1 bijna overal goed in zijn en de ander in bijna niets..
quartel
Geplaatst: 12-04-12 14:54
och....Anky heeft bij me staan smeken of ik SVP niet officieel wilde gaan starten en ik heb ook geen hoge opleiding
sorry....kon het even niet laten
Elodie1
Geplaatst: 12-04-12 14:55
quartel schreef:
och....Anky heeft bij me staan smeken of ik SVP niet officieel wilde gaan starten en ik heb ook geen hoge opleiding
en dit slaat op??
Schoentje
Geplaatst: 12-04-12 15:36
luwaniej1 schreef:
quartel schreef:
en dit slaat op??
Penny met humor?
rooswita
Geplaatst: 12-04-12 15:40
het is wel zo dat opleiding en niveau in sport gerelateerd zijn aan elkaar. Je ziet relatief meer topsporters die ook hoger opgeleid zijn. De gedachte hierachter is dat deze mensen een betere discipline hebben, meer doorzettingsvermogen ect, omdat je jezelf moet motiveren om veel te leren en je dit ook nodig hebt om je zelf te motiveren om veel te trainen.
edit: het betekend natuurlijk niet dat als je een hoge opleiding doet je ook beter kunt rijden, of dat als je goed kunt rijden je ook een hoge opleiding doet. het is echt relatief gezien dat er meer topsporters zijn met een hoge opleiding. Dus zoals de vriendin van TS redeneert klopt het niet natuurlijk, een hoge opleiding betekend niet persee goed rijden
Badeendje
Geplaatst: 12-04-12 15:57
Ik vind dat niet kloppen, omdat paardrijden iets is dat je zowel geestelijk als lichamelijk doet. Je kan je geest mee hebben, als je nogal lomp (te paard) bent werkt die geest niet zoveel mee hoor. Maar ik denk wel dat als je slimmer bent dat je misschien leergieriger bent waardoor je dingen sneller oppakt om op te gaan letten. Wat dat betreft kan het dus wel meewerken, denk ik.
Badeendje
Geplaatst: 12-04-12 16:00
Chantal_00 schreef:
Nou, ik heb vwo-niveau, en ik heb er veel moeite mee dat ik zo veel denk als ik rijd. Ik zou veel meer moeten voelen...
Hee dat ken ik ook! Juist als je veel gaat nadenken kan het ook weer tegenwerken.
het zit hem niet in het leergieriger zijn, maar in de discipline die je voor je zelf moet opbrengen om hele avonden te leren of door wind en weer te gaan trainen.
Boktpony
Geplaatst: 12-04-12 16:20
Ik vind het een aparte maar leuke gedachtegang... Want paardenrijden is naar mijn idee vooral gevoel hebben voor... Natuurlijk moet je qua begrijpen een bepaald niveau hebben, maar om dat nu aan zo'n scholingsniveau te koppelen? Ik denk stom gezegt dat als je het aan niveau moet gaan koppelen je eerder moet gaan denken aan mensen met een geestelijke beperking ofzo De mensen die dus niet kunnen koppelen dat als je een bepaalde hulp geeft dat het paard dan gaat draven ofzo... Maar goed dan ga je gelijk weer een totaal andere kant op
Ik zie mijn zwager met uni en nu een topbaan echt niet (hoog) in de paardensport meedoen omdat hij een goed stel hersens heeft Hij is verder een hark en heeft echt geen gevoel voor/met dieren dus wat dat betreft blijf ik em dan met mijn mbo niveau ruimschoots voor
Er komen nu wel 2 verschillende discussies. Sommige mensen gaan uit van het opleidingsniveau, zoals in de titel staat, andere gaan uit van iq maar dit hoeft toch niet hetzelfde te zijn? sommige mensen kunnen makkelijk leren en doen het niet omdat ze bijv. andere dingen belangrijker vinden. anderen moeten er meer moeite voor doen maar gaan wel naar de universiteit.
gilandro_c
Geplaatst: 12-04-12 17:54
GOED KUNNEN RIJDEN = OPLEIDINGSNIVEAU GERELATEERD.
Niet mee eens.. Er zijn zoveel mensen die denken door wat theorie te lezen het ook in de praktijk waar kunnen maken. ERVARING dat is iets waar je verder mee komt. niet door boeken of eindeloze discussies te lezen. Als je wat inzicht hebt kan het wel wat schelen met het rijden. Maar door te presteren en les te nemen daar bereik je het meest mee. Je laten instrueren door een opgeleid iemand of iemand die ook zelf op hoger niveau heeft gereden. Wil je GOED KUNNEN RIJDEN ->NEEM DINGEN AAN VAN PROFESSIONELE MENSEN.
Je moet een paard aan kunnen voelen en ieder paard is anders, dat heeft niks met mavo of gynasium te maken. Puur kennis en ervaring.. Succes!!