Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Skygirl schreef:Joolien schreef:
Nee dat vind ik niet klieren, maar gebruik maken van de teruggetrokken grens. Jij vind het klieren, maar zo denkt het paard niet. Als jij je grenzen duidelijk aangeeft zal het paard daar ook niet overheen gaan.
Wat jij zegt is totaal niet tegenstrijdig met wat ik zei. Als ik mijn grenzen duidelijk aangeef, heeft het paard die vrijheid dus niet gekregen van mij.
Als ik mijn grenzen niet goed aangeef krijgt het paard die vrijheid en kan het dus klieren.
Geryon schreef:Ik heb een vosmerrie en die zoekt constant de grenzen op onder het rijden. Eerst dachten we dat ze zo deed omdat het te snel voor haar ging, dat ze het te moeilijk vond, dat het lichaam het niet aan kon, rugpijn, spierpijn ETC. ETC. Na zes maanden lang allemaal verschillende traingsmethoden + een ander zadel te hebben geprobeert, zijn wij er toch echt achter gekomen dat zij dit 'expres' doet. Bewust de expres tussen haakjes, omdat ik niet goed weet hoe ik mijzelf hierin moet verwoorden.
Mijn paard trapte naar het been en weet ik veel wat allemaal, dat ging over in staken en erger. Het enige wat ze deed, en dan ook top, was het springen in de ring, dat vond ze dan ook leuk, deed haar best, terwijl dit juist moeilijker voor haar was.
Nu wij echter bij de laate trainingsmethode zijn, het straffen, begint ze ermee te minderen. Ze heeft soms wel eens dagen dat ze weer loopt te trappen naar me been enz. en dan krijgt ze van mij meteen een paar rotschoppen en dan is het weer klaar.
Het is hier dus allang duidelijk wat de grenzen zijn, maar ze gaat er 'expres' soms overheen. En ik beweer echt niet dat ze denkt van 'goh laat ik vandaag maar eens mijn baasje treiteren door weer over de grenzen heen te gaan', nee, maar als ze even geen zin heeft, gaat ze echt expres zo lopen doen.
Geryon schreef:Ik heb een vosmerrie en die zoekt constant de grenzen op onder het rijden. Eerst dachten we dat ze zo deed omdat het te snel voor haar ging, dat ze het te moeilijk vond, dat het lichaam het niet aan kon, rugpijn, spierpijn ETC. ETC. Na zes maanden lang allemaal verschillende traingsmethoden + een ander zadel te hebben geprobeert, zijn wij er toch echt achter gekomen dat zij dit 'expres' doet. Bewust de expres tussen haakjes, omdat ik niet goed weet hoe ik mijzelf hierin moet verwoorden.
Mijn paard trapte naar het been en weet ik veel wat allemaal, dat ging over in staken en erger. Het enige wat ze deed, en dan ook top, was het springen in de ring, dat vond ze dan ook leuk, deed haar best, terwijl dit juist moeilijker voor haar was.
Nu wij echter bij de laate trainingsmethode zijn, het straffen, begint ze ermee te minderen. Ze heeft soms wel eens dagen dat ze weer loopt te trappen naar me been enz. en dan krijgt ze van mij meteen een paar rotschoppen en dan is het weer klaar.
Het is hier dus allang duidelijk wat de grenzen zijn (altijd aangegeven, en op verschillende manieren nog wel), maar ze gaat er 'expres' soms overheen. En ik beweer echt niet dat ze denkt van 'goh laat ik vandaag maar eens mijn baasje treiteren door weer over de grenzen heen te gaan', nee, maar als ze even geen zin heeft, gaat ze echt expres zo lopen doen.
Geryon schreef:Nee hoor, die zit er niet.Zie eerste twee regels..
![]()
Beetje rare reactie ook, 'en dan maar straffen' ? Zoals ik al zei hebben wij echt ontzettend veel geprobeerd, je weet niet wat allemaal, en in mijn ogen hoef ik mij hierin eigenlijk ook niet te verdedigen. Daarbij ben ik geen penny die om tips vraagt. (en deze dan vervolgens negeert)
Deze merrie is gewoon ontzettend dominant en heeft echt karakter, maargoed, de ergste zijn de besteMijn instructeur geeft veel les aan ruiters probleempaarden en rijdt (op het moment niet) zelf ook probleempaarden. Hij rijdt regelmatig ook op mijn paard om het een en ander te controleren. Samen zijn wij eindelijk tot een oplossing gekomen. Dominant paard, consequente ruiter nodig die veel duidelijkheid nodig heeft en een harde aanpak.
Nien1984 schreef:Interessant topic dames! Ik heb ook nog een case voor jullie dan... Mijn bijna 3 jarige merrie die opgegroeid is zonder betuttelig gedrag in een kudde met oudere merries waar ze regelmatig op haar plaats gezet wordt. Menselijke opvoeders in haar omgeving zijn streng doch rechtvaardig en consequent.
Dit was de eerste keer officieel longeren, ze had prima door wat de bedoeling was! Ik heb me rot gelachen, vind haar namelijk hilarisch, maar ben benieuwd hoe jullie haar zouden omschrijven.
http://www.youtube.com/watch?v=dQ7bGcs-TAg