Een goede galop bevordert de draf

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 20:04

Moll

Re: Een goede galop bevordert de draf

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 20:05

ahahahahahaha die is leuk...

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 20:08

Maar Moll, het is moeilijk te bepalen, zie jouw filmpje van het renpaard. Een paard moet zijn achterhand gebruiken, dus kracht ontwikkelen (schwung etc), dan is het toch totaal "onlogisch" als een paard dat als landbeen gebruikt ipv als afzetbeen?

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 20:14

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 20:22

Gekeken, maar het aanspringen van de galop moet beginnen in het achterbeen en niet in het voorbeen. Dus begin achterbeen, landing op het voorbeen. Logischer kan het eigenlijk niet zijn.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 20:27

we zien het denk ik anders jij kijkt naar het laatste been wat de grond raakt , en ik kijk naar het eerste been, en dat is altijd buiten achter.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 20:30

Afzetbeen zie ik niet als landingsbeen, maar goed we zien het anders, maakt niet uit. Zou leuk zijn als iemand anders het nog kan belichten :D

Doma_clasica

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 20:37

Afbeelding Galop

Afbeelding Springen

Het is een compleet andere beenzetting boven de sprong. Ik kan geen galopbeweging herkennen op de onderste foto.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 20:51

Afzetbeen is altijd het achterbeen, zowel bij galop als bij het springen, dus voorbeen het landingsbeen.
Als de springfoto eerder gemaakt zou zijn, was het achterbeen net als de bovenste galopfoto nog aan de grond.

Utrolig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 20:54

Misschien een tip: slangevoltes en op de rechte zijdes verruimen.

Door veel te galopperen komt het SI gewricht lekker los, mijn paard verbeterd er altijd op. Ik heb namelijk dat ikzelf een tijd niet kan rijden door mijn gezondheid, en als ik haar da weer oppak is ze erg stijf maar verbeterd gedurende de weken door de galop. Ook door hier veel in te wisselen.

suikerp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-12 21:00

Ik blijf beiden goed dooroefenen: de draf en de galop, maar ook de stap vergeten we niet. In ieder geval ging de draf vandaag ook weer stukken beter. Weer blijf ik uitkomen op veel overgangen en tempowisselingen maken in de draf.

Met de galop merk ik vooral het loskomen door het lijf. Pas na een goede galop, voelt ook de draf beter aan.

Ik bemoei me verder niet met de discussie over het begin en het eind van een galopsprong, simpelweg omdat ik daar nog nooit echt bij heb stilgestaan.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 21:03

setteke schreef:
Afzetbeen zie ik niet als landingsbeen, maar goed we zien het anders, maakt niet uit. Zou leuk zijn als iemand anders het nog kan belichten :D

je kan lang en breed praten het buiten achter been is het eerste been wat het gewicht weer op vangt na de galopsprong, en na een sprong van het springen land het paard eerst op het voorbeen om vervolgens weer een galopsprong te maken en land hij weer eerst op het buiten achterbeen.

Doma_clasica

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 21:06

Moll schreef:
je kan lang en breed praten het buiten achter been is het eerste been wat het gewicht weer op vangt na de galopsprong, en na een sprong van het springen land het paard eerst op het voorbeen om vervolgens weer een galopsprong te maken en land hij weer eerst op het buiten achterbeen.

Moll heeft gelijk.

setteke schreef:
Afzetbeen is altijd het achterbeen, zowel bij galop als bij het springen, dus voorbeen het landingsbeen.
Als de springfoto eerder gemaakt zou zijn, was het achterbeen net als de bovenste galopfoto nog aan de grond.

De afzet met springen is met beide achterbenen 'bijna' tegelijkertijd.

Afbeelding

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 21:25

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 21:28

nog steeds is het buitenachter been het eerste been wat de grond raak en het gewicht op vangt

Doma_clasica

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 21:33

Setteke, ik dacht te lezen dat jij ZZ-Zwaar rijdt? Dan dien je m.i. toch op zijn minst wel de beenzetting in galop te weten.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 21:54

Blijkbaar niet, dat is daarmee dus bewezen ;) .

Anne_GTIJarig

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 22:51

Moll schreef:
kijk hier eens, en dan rond 1.28

Dit is geen arbeidsdraf of arbeidsgalop. Met aanspringen (het woord zegt eigenlijk al wat de bedoeling is) in galop gaat ie bijna koppeltje duikelen.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 23:04

En daar hebt u, Anne weer gelijk in.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 23:28

Mensen, mensen, we kennen toch wel het begin en het einde van een galopsprong?
Ja Moll, het buitenachterbeen is het eerste been wat de grond raakt, echter NÁ het zweefmoment en is dus weer het begin van een nieuwe galopsprong.
Zoals ik al eerder beschreef:
1. Buitenachterbeen
2. Diagonaal: binnenachterbeen en buitenvoorbeen
3. Binnenvoorbeen
4. Zweefmoment

En dan herhaalt zich alles weer.
Een goede galop laat een zuivere 3-takt zien. Een rengalop een 4-takt.

De ondersteuningen in de galop zijn na het zweefmoment:
* buitenachterbeen wordt neergezet: unipédale ondersteuning: buitenachter (1ste tempo)
* de diagonaal wordt neergezet: tripédale ondersteuning: buitenachter, binnenachter en buitenvoor (2e tempo)
* buitenachterbeen wordt opgelicht: diagonale ondersteuning: binnenachter en buitenvoor
* binnenvoorbeen wordt neergezet: tripédale ondersteuning: binnenachter en buitenvoor, binnenvoor (3e tempo)
* diagonaal wordt opgetild: unipédale ondersteuning: binnenvoor
* binnenvoorbeen wordt opgelicht: zweefmoment
Laatst bijgewerkt door murphy102 op 15-03-12 23:41, in het totaal 2 keer bewerkt

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 23:33

Dank je Murphy, een paard landt dus op zowel een achterbeen als een voorbeen (tegelijk, want het is een 3-takt). Afzetbeen is wel een achterbeen?

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 23:38

suikerp schreef:
Pas na een goede galop, voelt ook de draf beter aan.

Hier heb je helemaal gelijk in!

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 23:38

Ja Setteke, de afzet wordt ingezet door het leidende voorbeen, die zich strekt om zodoende de voorhand de lucht in te duwen.
Het zwaartepunt wordt naar achteren verplaatst, de voorhand kan dan los van de grond komen.
De achterbenen worden onder het lichaam gebracht van het paard om zo dat gewicht te kunnen dragen.
De uiteindelijke afzet gebeurt door de laatste duw waardoor het paard omhoog kan gaan.
De achterbenen leveren deze stuwkracht.
Laatst bijgewerkt door murphy102 op 16-03-12 00:01, in het totaal 1 keer bewerkt

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 23:39

setteke schreef:
Dank je Murphy, een paard landt dus op zowel een achterbeen als een voorbeen (tegelijk, want het is een 3-takt). Afzetbeen is wel een achterbeen?

Ik zal de 3 tempi er nog even bijzetten.
Galop is een 3-takt oftewel een 3-tempo-gang, vandaar .

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 23:54

setteke schreef:
Even een grapje, hoezo op de achterhand landen; http://www.richards-fotos.nl/coppermine ... play_media
:D

Dit is helemaal geen grapje. De pony laat hier heel goed zien wat bij een landing gebeurt.
Bij de landing na een sprong wordt het hele gewicht van het paard gedragen door één voorbeen, het leidende voorbeen. Het 2e voorbeen komt er vlak achteraan.
En heel kort daarachter komen de achterbenen.