[FOTO] Hoe beoordeel je een (rij)foto eigenlijk?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 22:25

@ Ponyparadijs: You go girl, super! Je denkt écht na! :D

Gaaf man!!!! *\o/*

Een 11.

FemkeRoosje: is goed, wat je zegt, helemaal goed, maar er is nog iets :D

ponyparadijs

Re: [FOTO] Hoe beoordeel je een (rij)foto eigenlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 22:28

Leuk dat ik toch best wel kijk er op heb!

Moet zeggen dat ik jou opmerking met je gevoel van je eigen foto wel kan begrijpen maar dat ik daar niets mee kan met rij foto's. Ik ben namelijk over het algemeen de fotograaf. Ik train de meiden die op mijn paard rijden. Dus een beetje meer leren kan absoluut geen kwaad.

FemkeRoosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 22:28

Yamcha schreef:
@ Ponyparadijs: You go girl, super! Je denkt écht na! :D

Gaaf man!!!! *\o/*

Een 11.

FemkeRoosje: is goed, wat je zegt, helemaal goed, maar er is nog iets :D

Ze laat haar achterhand zakken, waardoor haar voorhand omhoog komt en ze volgens mij wat opricht?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 22:31

YES!!!!! dat is hem! Dat paard laat hier vanuit zichzelf oprichting zien, zonder 'opgepakt' te worden, zonder dat er een mens aan duwt en trekt........
Ik vind het knap dat je het ziet, trouwens :D

Het steunt mij in mijn mening dat paarden zichzelf gaan oprichten als ze daar klaar voor zijn...... wij hoeven ze niet op te pakken en op te drukken.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 22:35

Ligt het aan mij of is is op de foto Nynke haar rug wat apart van vorm?

FemkeRoosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 22:38

Yamcha schreef:
YES!!!!! dat is hem! Dat paard laat hier vanuit zichzelf oprichting zien, zonder 'opgepakt' te worden, zonder dat er een mens aan duwt en trekt........
Ik vind het knap dat je het ziet, trouwens :D

Het steunt mij in mijn mening dat paarden zichzelf gaan oprichten als ze daar klaar voor zijn...... wij hoeven ze niet op te pakken en op te drukken.

Jeej! :D Vind het echt heel erg interessant, geef je ook gelijk in je mening inderdaad. Het komt dan vanuit het lichaam en ze 'dwingen' om zo te gaan lopen geeft dan niet het gewenste effect.

MyLittleLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 22:42

Ik reageer ook even, vind dit onderwerp super interessant en zou er heel graag meer over leren. Ik ben me nu aan het verdiepen in de beginpost, ik zie inderdaad dat het bekken wat gekanteld is naar achter, is dat het? Dus als het paard de buikspieren aanspant, trekt hij het dijbeen naar voor, en kantelt het bekken? Toch? :) (Wist helemaal niets van dit onderwerp)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 22:57

Ja, klopt, My Little Love.

Veel ruiters niet, en dat is de reden dat ik er ook over begin. Hoe kun je nu je paard verzamelen, als je niet eens weet hoe dat eruit hoort te zien? Hoe kun je nu in een bepaald niveau oprichting laten zien, als je niet weet wat je paard dan doet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 23:00

Met oprichting bedoel ik nog helemaal geen oprichting in de vorm van opwaartse beweging, dat vind ik heel wat anders. Ik bedoel alleen maar dat hij vanuit het laagrond hoger ingesteld wordt en iets gaat sluiten van achter. Je kunt niet meteen verwachten van een paard dat hij hoger opgericht kan, daar moet het lijf klaar voor zijn. Meer dan dit kon hij niet geven op dat moment. Als ik dat wel vroeg werd hij scheef.

LuffB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 23:00

heel interessant, ga mijn best doen om ook een paar foto´s te beoordelen en te kijken naar hoe een paard tot zijn beweging komt. De anatomie van een paard zou sowieso meer bekeken moeten worden.
Hoe kan bv een paard met een steile schouder (voor dus) een imposante, ver grijpende middendraf laten zien? Dit wordt lastig doordat de voorkant niet veel bewegingsvrijheid heeft, maar kan worden gecompenseerd door de dragende kracht vanuit achter. Maar dan moet je natuurlijk wel eerst weten en zien wat dat precies met de beweging doet.

Ik ga dit zeker volgen!

MyLittleLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 23:02

Dan ben ik wel benieuwd of dit paard zijn rug vastzet of juist zijn buikspieren aanspant? Ik zie het verschil (nog) niet.
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 23:03

LuffB schreef:
heel interessant, ga mijn best doen om ook een paar foto´s te beoordelen en te kijken naar hoe een paard tot zijn beweging komt. De anatomie van een paard zou sowieso meer bekeken moeten worden.
Hoe kan bv een paard met een steile schouder (voor dus) een imposante, ver grijpende middendraf laten zien? Dit wordt lastig doordat de voorkant niet veel bewegingsvrijheid heeft, maar kan worden gecompenseerd door de dragende kracht vanuit achter. Maar dan moet je natuurlijk wel eerst weten en zien wat dat precies met de beweging doet.

Ik ga dit zeker volgen!

Hoe meer gedragenheid en 'zitten' van achter, hoe meer schoudervrijheid idd, en lossigheid van voren! Paard moet de ruimte krijgen aan de voorkant.

LuffB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 23:08

Ik zal tzt wel een foto van de pony plaatsen die ik bedoeld. Licht overbouwd (achter hoger dan voor), steile schouder zoals gezegd en loopt voornamelijk op de voorhand ipv achterhand. Voorwaarts neerwaarts resulteert eerder in harder lopen op de voorhand, dan ondertreden met de achterhand, hoeveel er verder ook bijgestuurd wordt of niet. Maar eerst een aantal foto's behoordelen, daarna laat ik jullie er wel een blik op werpen.

De foto vind littlelove vind ik lastig te beoordelen door de hoek waaruit deze genomen is, hierdoor is het net wat lastiger te zien. Even kijken.
Volgens mij zijn de bekken niet gekanteld, waardoor het been dus stuwend ipv dragend is. De rug is niet vastgezet, maar ontspannen kan ik het ook niet noemen. Verder lijkt het erop dat ze de staart ook wat draagt, wat toch op spanning in de rug kan duiden. Paard lijkt ook iets op zijn voorhand te lopen.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 23:37

sorry dat ik zomaar binnenval, maar vind het wel een interessant onderwerp.
weet er allemaal nog niet zo veel van, maar wil het graag leren. fijn voor de duidelijke uitleg :D
maar 1 vraag, wat me nog niet helemaal duidelijk is. wat is stuwend precies? :o
sorry als het een domme vraag is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 23:38

_horselovee_ schreef:
sorry dat ik zomaar binnenval, maar vind het wel een interessant onderwerp.
weet er allemaal nog niet zo veel van, maar wil het graag leren. fijn voor de duidelijke uitleg :D
maar 1 vraag, wat me nog niet helemaal duidelijk is. wat is stuwend precies? :o
sorry als het een domme vraag is.

Stuwend is voorwaartse drang. Dragend is opwaartse drang.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 23:42

@ LuffB: Klopt.
Ik zou zeggen dat de rug zeker niet weggedrukt is, zoveel spanning zie ik ook niet, maar ze maakt hem ook niet bol. Ze spant de buikspieren idd niet aan, ze is niet gespannen, en daarom drukt ze de rug ook niet weg, maar loslaten doet ze de bovenlijn ook niet. Wat niet gek is, er wordt ook niks gevraagd.

Geen vraag is dom, stel maar vragen! liever dat dan dom wachten op antwoorden, en geen moeite doen om het te snappen.

Een stuwend paard duwt zich naar voren, als jij op handen en voeten zou lopen, dan ga je je ook naar voren duwen.

Een paard dat draagt, kantelt zijn bekken, en gaat ook echt gewicht op die achterhand nemen. Als jij het zou doen op handen en knieën, wat gebeurt er dan?

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 23:51

Om een foto te kunnen beoordelen is het wel belangrijk om te weten hoe de bewegings-afloop bij een paard eruit hoort te zien (bv in draf)
Is het ook belangrijk om te kunnen zien of een paard op de voorhand loopt of (ongeveer) evenveel gewicht (in draf bv) op het diagonale benenpaar heeft.

Een paard heeft nl in de bewegings-afloop oa een dragende fase, afzetfase en zweeffase

Het is de bedoeling dat een paard gaat buigen in de hurken en dus gaat "zakken" in de achterhand, waardoor de voorhand "vrijer" beweegt.

En zou die bewegings-afloop zich manifesteren in de hals/hoofdhouding?

Heel leuk en leerzaam topic :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 23:56

cherie, ik stel je bijdragen altijd erg op prijs, dus als je mee wilt kijken en posten, zou ik het erg waarderen :)

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 00:03

Yamcha schreef:
cherie, ik stel je bijdragen altijd erg op prijs, dus als je mee wilt kijken en posten, zou ik het erg waarderen :)

Dat vind ik echt lief van je :o

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 00:15

okeej, bedankt !
dus een stuwend paard is niet goed, een dragend paard wel.

dan zet ik m'n gewicht toch juist op mn knieën? maar als je op handen en voeten zou lopen, wel op je handen (bij paard dus voorhand).

dus als ik het goed begrijp, loopt een stuwend paard op de voorhand, en een dragend paard op de achterhand.

kan een paard dan wel nageeflijk lopen als hij op de voorhand loopt? of heeft dat totaal niet met elkaar te maken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 00:25

Als jij zou gaan dragen van achteren, dan ga je staan, toch? :)
Zo werkt het met een paard ook, het evenwicht verandert.

Over nageeflijkheid? Wat is het eigenlijk? Wat gebeurt er?

Denk er eens over na, en zeg wat je denkt, en nogmaals: niks is gek, of raar, of dom. Juist van.gewoon roepen wat je denkt, en dan nadenken waarom, daar worden we wijzer van, daar leer je van.nadenken en uiteindelijk begrijpen.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 00:43

Okeej, bedankt :)

ik dacht dat nageeflijk is dat hij zijn rug gaat ontspannen en zich rond maakt, dus zn achterhand eronder gaat plaatsen. Maar begin daar best wel over te twijfelen, aangezien er ook paarden zijn die wel op de voorhand lopen, en toch ontspannen zijn.

Ben ook best 'onzeker' op dat gebied, aangezien me al veel is wijs gemaakt wat 'nageeflijk' nou is.
Heb zelfs gedacht day alleen koppie omlaag al nageeflijk is. Zo heb ik dus 5 jaar lang les gekregen, met zagen.

LuffB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 00:47

Fijn dat ik er enigszins zicht op had bij deze foto:D'

Nagavelijkheid heeft volgens mij niets te maken met het dragen/ stuwen. Zo zie je hier verschillende paarden die niet dragend lopen en toch met hun neus naar beneden lopen.
Nagevelijkheid is ook geen ontspanning want dmv spanning op de teugels kan je dit effecr nog steeds creeren.
Wat nagevelijkheuid wel voor effect heeft op het paardenlichaam zou ik niet zo weten. Gok dan toch op ontspanning van de rug en aanspanning van de buikspieren.

Het dragen van het achterbeen heeft imo effect op de oprichting bij het paard.

FemkeRoosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 08:42

Gaat een paard niet nageven doordat de rugspier ontspannen is? En daardoor het hoofd zakt en dat 'rond' loopt in de spieren (rug-nek)?

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 09:01

Wat een interessant topic!
Ik was stilletjes aan het meelezen, maar er kwam toch een vraag bij me op naar aanleiding van jullie commentaar op onderstaande foto van Nynke, dat was de laatste foto. Dus ik waag ook een poging. Het ging om deze foto.
_Bitje_ schreef:
Afbeelding

Jullie zijn het er allemaal over eens dat dit mooi dragend is, maar mijn eerste indruk was eigenlijk stuwend, vanwege (vooral) het liknkerachterbeen.
Hoe ik de foto zou beschrijven (zonder jullie commentaar gelezen te hebben) is: doordat ze haar hals buigt, spant ze haar buikspieren aan en kantelt ze haar bekken enigszins, maar, zou ik daar aan toevoegen, je ziet het rechtervoorbeen nog niet over het gestrekte punt heengaan en het linkerachterbeen al wel. Het linkerachterbeen heeft zich bovendien ontzettend ver uitgestrekt en wel naar achter in plaats van naar boven/onder (eh ik weet niet of dit nog te volgen is, maar het is zo lastig uit te leggen). Ik heb daardoor het idee dat het toch een meer voorwaartse, stuwende, beweging is dan een opwaartse, dragende beweging. Niet dat ze niet lekker met schwung aan het sjouwen is daar en het al deels dragend is, maar het zou nóg meer kunnen (méér kanteling van het bekken en dus méér dragend dan stuwend).

Ik begon aan mezelf te twijfelen door jullie commentaar, maar heb even gegoogled op 'uitgestrekte draf grand prix' en dat zie je toch veel plaatjes waarbij het achterbeen zich minder naar achter, maar meer naar bóven strekt, als jullie begrijpen wat ik bedoel, waardoor het voorbeen ook meer vrij komt (even los van wat we vinden van die prikkende voorbenen en de manier van rijden, het is simpelweg een constatering). Als het mag zal ik anders een plaatje proberen te plaatsen van wat ik bedoel zodat het verschil duidelijk wordt..?

Ik heb het altijd al lastig gevonden te omschrijven wat het verschil tussen stuwen en dragen is. Als je er op zit voel je het wel maar van een foto is het lastig te bepalen vind ik. Dus misschien zit ik er helemaal naast, dan hoor ik het graag want ik wil hier graag meer over leren.