Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Kadankovitch schreef:Arabesk
Dan zijn we het daar over eens; fijn dat u toegeeft dat u nu niets nuttigs doet
shirleyp schreef:Kadankovitch schreef:Arabesk
Dan zijn we het daar over eens; fijn dat u toegeeft dat u nu niets nuttigs doet
Foei die is niet op de bal!
Met bit, zonder bit... Ik denk dat dat een andere discussie is. Paardvriendelijkheid in de wedstrijdsport zit niet in het wel of niet met bit rijden.
Ik denk dat wedstrijden ook voor goede dingen kunnen zorgen. Voor veel ruiters en paarden is het een leuk uitje. Veel wedstrijdruiters in de basissport nemen les van een instructeur. Kennisoverdracht en het aanleren van vaardigheden lijken mij goede zaken! Natuurlijk zijn er ruiters die doorslaan, maar in mijn ogen worden de meeste combinaties er beter van. Dat is immers ook het doel, jezelf blijven ontwikkelen.
Diaz schreef:Ik ben wel niet van de anti-bitten-brigade.. maar vind stang&trens gewoon er nooit fijn uitzien![]()
Zo ook van die ader-poppende-nekken..
Zo veel spanning lijkt het!
Maar ik zal wel een leek zijn hierin
Arabesk schreef:Kan iemand mij dan uitleggen waarom LDR als paardvriendelijk kan worden beschouwd, als nu zelfs wetenschappelijke onderzoeken uitwijzen dat paarden er stress onder hebben.
Hermelientje schreef:Arabesk schreef:Kan iemand mij dan uitleggen waarom LDR als paardvriendelijk kan worden beschouwd, als nu zelfs wetenschappelijke onderzoeken uitwijzen dat paarden er stress onder hebben.
Grappig dat je dit zegt. In een ander topic werd onlangs juist geschermd met wetenschappelijk onderzoek waaruit bleek dat LDR getrainde paarden geen enkele stress hadden en dat zou dan juist duiden op mishandeling was daar de conclusie.
En misschien wil je nu in het kader van "gruwelijke beelden" eindelijk ook eens de volgende vraag beantwoorden Arabesk. Jij schreef ooit bij een slow-motion filmpje dat je zelf gemaakt had van een training van Anky met Nelson dat je kon zien hoeveel stress het paard had omdat Nelson elke galoppas met zijn ogen knipperde, dat was volgens jou een teken van stress. Kort daarna stond er een slow-motion filmpje van een heel leuk bitloos galopperend schimmeltje dat aan jou toebehoort (toebehoorde) op Bokt. Het leek me een Connemara pony of zo'n type. Nou in ieder geval knipperde dat schimmeltje op precies dezelfde manier elke pas met de ogen. Ik ben nog steeds het antwoord schuldig op de vraag hoe het komt dat jouw schimmeltje zoveel stress heeft bij het galopperen.
Maartje1990 schreef:@ barbulet: Zoals ik al eerder zei een bitloze optoming kan ook zeker schade aanrichten als deze niet goed gebruikt wordt. Maar niet als het 'gewoon' aanwezig is. Oh wbt. anky, zie mijn bovenstaande bericht, van een professional als haar zou je toch wat anders verwachten niet waar? Zo zijn er ook foto's van o.a. Edward Gal etc.
Enne.... Ik zal heel eerlijk toegeven dat ik nog wel een bit gebruik. En ik heb ook een boomzadel, boomzadel wordt door de shet zo'n 3x per jaar gebruikt idem dito voor het bit, om hier nu een hele bitloze optoming voor te kopen. Maar hij gaat beleerd worden voor de wagen en dan wil ik ook tezijnertijd bitloos gaan, maar dat verder terzijde.
Opzich vind ik bitten/hoefijzers/dekens enzo nog niet zo erg, ik heb vooral problemen met paarden die op stal staan.
Citaat:Mensen als Saskiafefie en Arabesk beledigen grote groepen ruiters, die hun mening niet delen, door hun gelijk te schakelen met dierenbeulen, en zijn dan ook nog op hun tere teentjes getrapt als dan een weerwoord komt dat niet vriendelijk is. Mij verbaasd dat niet.
Lekker beschermt door de annonimiteit van het internet, zodat vooral niemand erachter komt wat zij zelf uitspoken
shirleyp schreef:Begrijp me niet verkeerd: ik keur absoluut af wat er op de anti-collages te vinden is, het gaat mij om de generalisatie die in mijn ogen volledig onterecht is.
kimberley82 schreef:Ik ben absoluut geen wedstrijdruiter... maar zie toch ook een hoop misstanden bij mensen die denken
dat ze de volgende Monty Roberts of Pat Parelli zijn hoor.
Huertecilla schreef:Is het dan niet logischer dat jij een actie voert tegen de zogenaamde ´ongelukkige momenten´ dan te verdedigen dat het wel meevalt?!
Het gegeven dat de hoofdstroom van de ruiterij níet tegen de ´misstanden´ ageert en deze wél massaal verdedigt maakt dat die hoofdstroom zich er ZELF mee associeert.
Jij doet dat nu ook
Karl66 schreef:Huertecilla schreef:Is het dan niet logischer dat jij een actie voert tegen de zogenaamde ´ongelukkige momenten´ dan te verdedigen dat het wel meevalt?!
Het gegeven dat de hoofdstroom van de ruiterij níet tegen de ´misstanden´ ageert en deze wél massaal verdedigt maakt dat die hoofdstroom zich er ZELF mee associeert.
Jij doet dat nu ook
En dat is het grote verschil tussen de wedstrijdsport en de overige vormen van paardensport. Wedstrijdruiters erkennen dat ze compromissen maken en zien dat er fouten gemaakt worden en ondernemen actie in de vorm van regelgeving e.d. De grote groep tegenstanders van paardensport zien vooral de fouten bij de paardensport, zien niet de compromissen die ze maken, zien niet de fouten die ze maken en zijn vooral met een andere groep bezig. Wil je iets veranderen, kies dan iets waar je zelf invloed op hebt, de manier waarop jezelf rijdt en waarop je je paarden houdt. Op die manier kan je werkelijk invloed uitoefenen op hoe paarden gehouden en gebruikt worden. Je afzetten tegen wedstrijdsport levert daarentegen weinig op en is precies hetzelfde als wat hierboven door HC gesteld wordt, namelijk wijzen naar de tegenpartij.
Karl66 schreef:Natuurlijk kan het dan nog misgaan bij wedstrijdruiters, netzo als het mis kan gaan bij elke andere ruiter. Het enige verschil is dat er bij wedstrijdruiters nog een controlemechanisme ingebouwd is in de vorm van reglementen. Terwijl er bij al die andere ruiters geen verder controlemechanisme is.
Het punt is dat er heel veel mensen naar wedstrijdruiters wijzen, omdat zij het licht gezien hebben. Wat ze daarbij vergeten is dat ondanks dat zij het licht gezien hebben, zij net zo goed compomissen sluiten en fouten maken, soms nog groter dan de westrijdruiters. En dat de wedstrijdsport vooral gebruikt wordt om hun eigen geweldigheid te onderstrepen.