S_en_Z schreef:Wat een pech verography. En nu?
2 dagen volle boxrust en donderdag komt de da weer. Ze staat op pijnstillers, bloed afgenomen. Geen krachtvoer, kuil wordt vervangen door hooi dus ook meteen van de eiwitten af tot het over is.
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
S_en_Z schreef:Paard met uitgeschoven hals op de voorhand. Ruiter gefixeerd op hoofd omlaag. (billen hoger dan schoft) Achterbenen komen sneller van de grond dan voorbenen.
Paard met uitgeschoven hals, gewicht netjes verdeeld over 4 benen (hele bovenlijn is horizontaal van schoft tot kruis (het hoogste punt van de billen) Gang is mooi gelijkmatig verdeeld.
Door van ACHTEREN naar VOREN te rijden maakt de motor achterin het paard meer toeren, waardoor de schoft omhoog komt en dus of hoger komt dan de billen of even hoog is als de billen.
Door de aanspanning-ontspanning in de rug spieren rekt het paard zich HEEEELEMAAL uit zonder tempo te verliezen. DAT is pas gymnastieken(en ontzettend moeilijk.. maar het is wel een heel belangrijk streven!)
(even uit het vorige topic gehaald)
Van achteren naar voren rijden is niet alleen door overgangen rijden.. maar vooral veel tempowisseleningen.. dus op je zit langzamer draven.. en dan op je been goed vooruit draven. Het paard moet zijn hals optillen, het neusje eruit duwen en van daaruit zakken. Dan zakken de billen omlaag en komt de schoft omhoog. Naarmate het paard sterker wordt in de achterhand des te makkelijker en fijner en mooier zal hij "aan de teugel" lopen. En dat is van achteren naar voren rijden
Op gewone teugellengte moet het paard dan zelf de ruiterhand op gaan zoeken zodat de aanleuning veel fijner wordt
(iemand nog een mooie aanvulling(of verbetering) wbt het van achteren naar voren rijden en de hand opzoeken?)
FahyaFemke schreef:precies, dat dacht ik ook met het zien vd foto's. op elke foto steekt hij zo af, terwijl je toch juist buiging om het binnenbeen hoort te hebben bij travers??
ik zet dus alleen haar achterhand met mijn buitenbeen opzij...
en de 2e foto eens, een hele verkeerde buiging! Want de buiging moet om het binnenbeen, toch?
Agossie schreef:Dan is dit dus ook een fijn plaatje!
(zo gaat mijn juf rijden, omdat ik nog ziek ben, maar wil de beweging en de les niet mislopen...)
verography schreef:Och had vandaag even goed de schrik erin zitten. Gisteren in galop wilde mijn verzorghafje wat harder en onder mom van werken mag soms ook leuk zijn mocht ze even haar eigen tempo bepalen. Helaas gleed ze in de bocht op de hoefslag een stukje weg, maar ze herpakte zich weer. Tot ik na het stappen weer wilde aandraven. Kreupel. Nou oke dat kan gebeuren. Kon ze sinds vanochtend geen stap meer zetten. Veel gebeld met de eigenaresse en nu blijkt ze spierbevangen vanaf der heupen tot aan der kogel te zijn in beide achterbenen. Reden/oorzaak: overvragen.
Zo zie je maar weer dat paarden soms tegen zichzelf in bescherming genomen moeten worden. Arm dier, blijft maar knikken met der hoofd van frustratie en pijn.
freeride schreef:Agossie schreef:Dan is dit dus ook een fijn plaatje!
(zo gaat mijn juf rijden, omdat ik nog ziek ben, maar wil de beweging en de les niet mislopen...)
Ja Agossie, dit is dus ook een fijn plaatje![]()
(nog mooier en losser door het lijf was het geweest als de binnenhand voor was geweest,maar da's prietprutten)
FahyaFemke schreef:daarom vind ik het super fijn dat er foto's gemaakt zijn , want nu denk ik echt huhh wat doet die nou dat binnenbeen
En weet ik weer waar ik aan kan werken![]()
Misschien dat ik dus als ik mijn binnenbeen er wél netjes aan heb, dat ze dan de buiging goed meepakt..
ik heb het wel eens genoemd trouwens hier, dat Fahya overbouwd is.. en dat ik dacht dat het dan moeilijker zou zijn om te gaan zitten voor haar?
neem 2 gekke friezen in de wei, en fahya+marielle aan het trainen in de bak er naast. Een sprintje door de friezen, waar aan fahya ook wil mee doen. Marielle corrigeert enkel met stem na een start vd sprint van Fahya en Fahya komt terug:
Het is natuurlijk een moment opname, maar ik vond het toch wel erg leuk. En valt er van zo'n foto nog wat te zeggen. Ik wil echt álles zien nu op foto's
FahyaFemke schreef:Ik ben benieuwd wat jullie hier van kunnen zien/zeggen
en
pien_2010 schreef:S_en_Z schreef:Paard met uitgeschoven hals op de voorhand. Ruiter gefixeerd op hoofd omlaag. (billen hoger dan schoft) Achterbenen komen sneller van de grond dan voorbenen.
Paard met uitgeschoven hals, gewicht netjes verdeeld over 4 benen (hele bovenlijn is horizontaal van schoft tot kruis (het hoogste punt van de billen) Gang is mooi gelijkmatig verdeeld.
Door van ACHTEREN naar VOREN te rijden maakt de motor achterin het paard meer toeren, waardoor de schoft omhoog komt en dus of hoger komt dan de billen of even hoog is als de billen.
Door de aanspanning-ontspanning in de rug spieren rekt het paard zich HEEEELEMAAL uit zonder tempo te verliezen. DAT is pas gymnastieken(en ontzettend moeilijk.. maar het is wel een heel belangrijk streven!)
(even uit het vorige topic gehaald)
Van achteren naar voren rijden is niet alleen door overgangen rijden.. maar vooral veel tempowisseleningen.. dus op je zit langzamer draven.. en dan op je been goed vooruit draven. Het paard moet zijn hals optillen, het neusje eruit duwen en van daaruit zakken. Dan zakken de billen omlaag en komt de schoft omhoog. Naarmate het paard sterker wordt in de achterhand des te makkelijker en fijner en mooier zal hij "aan de teugel" lopen. En dat is van achteren naar voren rijden
Op gewone teugellengte moet het paard dan zelf de ruiterhand op gaan zoeken zodat de aanleuning veel fijner wordt
(iemand nog een mooie aanvulling(of verbetering) wbt het van achteren naar voren rijden en de hand opzoeken?)
Ja mijn aandachtspunten waar ik erg mee bezig ben is om heel rustig met mijn handen te zijn maar wel actief met het accent op ontspannen, dus aannemen/ nageven- aannemen nageven en dan goed diep in het zadel doorzitten en zelf proberen me helemaal soepel te houden meegaand in de beweging met mijn kuiten zachtjes ondersteunend aan het paard. Mijn paardje is overbouwd en moet nog leren om goed in evenwicht te gaan en ik ben al blij als ze in evenwicht gaat en niet meer op de voorhand. Door consekwente training lukt dat beetje bij beetje. Mij helpt door als het paardje goed is losgewerkt met allerlei wijkoefeningen om dit vooral op de volte in draf te trainen (overgangen belangrijk) waarbij de stelling (en in de houding) belangrijk is. Door verderlicht actief en rustig met mijn handen te zijn tezamen met kuit en zit (halve ophouding) lukt het me nu vrij redelijk dat ze niet zwaar meer is. hangen heeft ze al een tijdje niet meer gedaan dus we gaan vooruit. Maar vraagt tijd, geduld en gelukkig heb ik goede instructie.
Enne flash player 11.1.102.62 gedownload waardoor alle filmpjes het nu wel doen.
Pffff dames jullie gaan wel erg snel. Ik heb ook nog werk te doen en kan dus weer niet alles aflezen. Rustig aan anders verlies ik jullie uit het oog! Maar op de vraag van S Z wilde ik toch een keertje in alle bescheidenheid op reageren (ben niet zo'n dressuur wonder maar doe stinkend mijn best en heb heel veel plezier met mijn paardje).
KarinvdM schreef:Perfecte plaatjes zijn er maar weinig en zo hebben we ook altijd iets om aan te werken.In de proeven zie je ook maar heel zelden een paard echt fijn de hals strekken. Ik kan daar maar zelden een hoog cijfer kwijt.
De foto van de bruine die jij liet zien S_en_z vind ik wel mooi.