[FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 18:33

S_en_Z schreef:
Wat een pech verography. En nu?

2 dagen volle boxrust en donderdag komt de da weer. Ze staat op pijnstillers, bloed afgenomen. Geen krachtvoer, kuil wordt vervangen door hooi dus ook meteen van de eiwitten af tot het over is.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-12 18:33

Een mooi uitgeschoven halsje ja en niet op de voorhand :j

( Nu nog de spekkies van haar hals af ) :=

Ok verography, wel ff schrikken zeg!

Marocje

Re: [FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 18:41

Jeetje Verography, dat is schrikken! Ben daar zelf ook weleens bang voor eigelijk, rijd een haf die ontzettend hard is voor zichzelf en ook maar doorgaat. Het andere paard dat ik rijd is juist het tegenovergestelde.. Hoop dat ie goed opknapt!

Helaas geen foto's meer gemaakt, heel misschien morgen, als er iemand meegaat..

ikbencarmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 18:50

deze stille meelezer meldt zich ook, ik hoop dat ik ook nog een paar foto's vindt om te posten en dat ik wat advies kan geven.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-12 19:24

Gezellig!

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 19:56

Pfff dit topic gaat zo snel dat het eigenlijk niet bij te houden is voor mensen die gewoon een baan hebben. :')

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 19:59

Isegrim schreef:
Pfff dit topic gaat zo snel dat het eigenlijk niet bij te houden is voor mensen die gewoon een baan hebben. :')

Hihi, eigenlijk ook niet voor mensen die moeten studeren maar het is zo leuk om steeds te kijken tussendoor O:)

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 20:04

topic gaat inderdaad hard!!

en betreft mijn achterwaartsfoto: arme Fahya :(:) gelukkig zijn we veel beter op pad, ik hoop dat er weer een foto gemaakt kan worden van het aw 3 maart :j

leuk al die halststrekfoto's! en ik vind het zo interessant om naar de benen te kijken, geweldig :j
zo leer ik ook van al mijn foto's met fahya.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 20:30

S_en_Z schreef:
Paard met uitgeschoven hals op de voorhand. Ruiter gefixeerd op hoofd omlaag. (billen hoger dan schoft) Achterbenen komen sneller van de grond dan voorbenen.

Afbeelding

Paard met uitgeschoven hals, gewicht netjes verdeeld over 4 benen (hele bovenlijn is horizontaal van schoft tot kruis (het hoogste punt van de billen) Gang is mooi gelijkmatig verdeeld.

Door van ACHTEREN naar VOREN te rijden maakt de motor achterin het paard meer toeren, waardoor de schoft omhoog komt en dus of hoger komt dan de billen of even hoog is als de billen.

Door de aanspanning-ontspanning in de rug spieren rekt het paard zich HEEEELEMAAL uit zonder tempo te verliezen. DAT is pas gymnastieken :D (en ontzettend moeilijk.. maar het is wel een heel belangrijk streven!)

Afbeelding

(even uit het vorige topic gehaald)

Van achteren naar voren rijden is niet alleen door overgangen rijden.. maar vooral veel tempowisseleningen.. dus op je zit langzamer draven.. en dan op je been goed vooruit draven. Het paard moet zijn hals optillen, het neusje eruit duwen en van daaruit zakken. Dan zakken de billen omlaag en komt de schoft omhoog. Naarmate het paard sterker wordt in de achterhand des te makkelijker en fijner en mooier zal hij "aan de teugel" lopen. En dat is van achteren naar voren rijden :)

Op gewone teugellengte moet het paard dan zelf de ruiterhand op gaan zoeken zodat de aanleuning veel fijner wordt :j

(iemand nog een mooie aanvulling(of verbetering) wbt het van achteren naar voren rijden en de hand opzoeken?)

Ja mijn aandachtspunten waar ik erg mee bezig ben is om heel rustig met mijn handen te zijn maar wel actief met het accent op ontspannen, dus aannemen/ nageven- aannemen nageven en dan goed diep in het zadel doorzitten en zelf proberen me helemaal soepel te houden meegaand in de beweging met mijn kuiten zachtjes ondersteunend aan het paard. Mijn paardje is overbouwd en moet nog leren om goed in evenwicht te gaan en ik ben al blij als ze in evenwicht gaat en niet meer op de voorhand. Door consekwente training lukt dat beetje bij beetje. Mij helpt door als het paardje goed is losgewerkt met allerlei wijkoefeningen om dit vooral op de volte in draf te trainen (overgangen belangrijk) waarbij de stelling (en in de houding) belangrijk is. Door verderlicht actief en rustig met mijn handen te zijn tezamen met kuit en zit (halve ophouding) lukt het me nu vrij redelijk dat ze niet zwaar meer is. hangen heeft ze al een tijdje niet meer gedaan dus we gaan vooruit. Maar vraagt tijd, geduld en gelukkig heb ik goede instructie.

Enne flash player 11.1.102.62 gedownload waardoor alle filmpjes het nu wel doen.

Pffff dames jullie gaan wel erg snel. Ik heb ook nog werk te doen en kan dus weer niet alles aflezen. Rustig aan anders verlies ik jullie uit het oog! Maar op de vraag van S Z wilde ik toch een keertje in alle bescheidenheid op reageren (ben niet zo'n dressuur wonder maar doe stinkend mijn best en heb heel veel plezier met mijn paardje).

Mizsz_Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 20:35

Mooie ontspannen plaatjes gezien, verder sluit ik mij aan bij eerdere feedback.

Vanmiddag zou ik het rijden filmen, zodat ik iig zelf kan terugkijken of het er net zo uitzag als dat het voelde. Er stond alleen een windkracht 6 en mijn camera bleef dus niet staan op het hek. Was wel iets onrustiger dan zondag, maar lekker voorwaarts wordt steeds vanzelfsprekender en hoef daar minder aan te werken. Donderdag weer les, als er dan minder wind is, nogmaals poging tot filmen.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 20:50

Ik ben benieuwd wat jullie hier van kunnen zien/zeggen

Afbeelding

en

Afbeelding

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 20:56

Wat doet je binnenbeen nou op de eerste foto?
Dat is wel een leuke foto trouwens, kan je heel mooi op zien dat je paard heel erg recht blijft. Persoonlijk vind ik dit nog niet zo'n slecht uitgangspunt, afhankelijk van het type paard leer ik ze namelijk of eerst voldoende zijwaarts gaan/scharen en ga ik daarna buiging vragen, of ik begin met buiging en ga daarin steeds wat scherper zijwaarts.
Voor zover ik kan zien sjouwt het paard verder best lekker hoor, achterbeentje grijpt mooi naar voor. Helemaal niet verkeerd om mee te beginnen wat mij betreft!

Tweede foto is wederom leuk als voorbeeld, je paard buigt namelijk precies de verkeerde kant op...tenminste, als je schouderbinnenwaarts wilde rijden. Je ziet een beetje de middenhand, de ribben, naar binnen worden gedrukt. Hmz, ik wou dat ik dat beter uit kon leggen. Ik vind je wel beter 'mee' zitten op dit plaatje.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 21:08

:') precies, dat dacht ik ook met het zien vd foto's. op elke foto steekt hij zo af, terwijl je toch juist buiging om het binnenbeen hoort te hebben bij travers??
ik zet dus alleen haar achterhand met mijn buitenbeen opzij...

en de 2e foto eens, een hele verkeerde buiging! Want de buiging moet om het binnenbeen, toch?

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 21:12

FahyaFemke schreef:
:') precies, dat dacht ik ook met het zien vd foto's. op elke foto steekt hij zo af, terwijl je toch juist buiging om het binnenbeen hoort te hebben bij travers??
ik zet dus alleen haar achterhand met mijn buitenbeen opzij...

en de 2e foto eens, een hele verkeerde buiging! Want de buiging moet om het binnenbeen, toch?

Ja :j
Maar opzich is die eerste foto zo erg nog niet, zolang je maar beseft dat het een beginnetje is. Mijn ervaring is dat niet alle paarden meteen en de buiging en de zijwaartse beweging van de travers kunnen combineren. Dan is het helemaal niet erg om ze eerst te leren dat ze naar binnen moeten komen en moeten gaan scharen, en als ze dat snappen en goed beheersen meer buiging te gaan vragen. Stap voor stap iets aanleren, niets mis mee. Maar je binnenbeen mag wel gewoon tegen je paard aan blijven liggen :D

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 21:14

daarom vind ik het super fijn dat er foto's gemaakt zijn , want nu denk ik echt huhh wat doet die nou dat binnenbeen :=
En weet ik weer waar ik aan kan werken :j
Misschien dat ik dus als ik mijn binnenbeen er wél netjes aan heb, dat ze dan de buiging goed meepakt..

ik heb het wel eens genoemd trouwens hier, dat Fahya overbouwd is.. en dat ik dacht dat het dan moeilijker zou zijn om te gaan zitten voor haar?
neem 2 gekke friezen in de wei, en fahya+marielle aan het trainen in de bak er naast. Een sprintje door de friezen, waar aan fahya ook wil mee doen. Marielle corrigeert enkel met stem na een start vd sprint van Fahya en Fahya komt terug:
Afbeelding

Het is natuurlijk een moment opname, maar ik vond het toch wel erg leuk. En valt er van zo'n foto nog wat te zeggen. Ik wil echt álles zien nu op foto's :D

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 21:24

Agossie schreef:
Dan is dit dus ook een fijn plaatje!
Afbeelding
(zo gaat mijn juf rijden, omdat ik nog ziek ben, maar wil de beweging en de les niet mislopen...)

Ja Agossie, dit is dus ook een fijn plaatje :j
(nog mooier en losser door het lijf was het geweest als de binnenhand voor was geweest,maar da's prietprutten ;) )

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 21:24

verography schreef:
Och had vandaag even goed de schrik erin zitten. Gisteren in galop wilde mijn verzorghafje wat harder en onder mom van werken mag soms ook leuk zijn mocht ze even haar eigen tempo bepalen. Helaas gleed ze in de bocht op de hoefslag een stukje weg, maar ze herpakte zich weer. Tot ik na het stappen weer wilde aandraven. Kreupel. Nou oke dat kan gebeuren. Kon ze sinds vanochtend geen stap meer zetten. Veel gebeld met de eigenaresse en nu blijkt ze spierbevangen vanaf der heupen tot aan der kogel te zijn in beide achterbenen. Reden/oorzaak: overvragen.

Zo zie je maar weer dat paarden soms tegen zichzelf in bescherming genomen moeten worden. Arm dier, blijft maar knikken met der hoofd van frustratie en pijn.

Oei, dat is minder, beterschap met je verzorgpaard....

Ik ging vandaag Sjol filmen....
Helaas.... kreupel..... (@$%$#^##%$%#%$&^&^$%& en nog zoiets)
Mijn beige allessie... |(
Hoewel die in stap gewoon zuiver loopt dus in de verste verte niet zo zielig als jouw paardje Verography,
baal ik als een stekker.

Moet hier nog bijlezen.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 21:25

Ik dacht dat je op de tweede foto met renvers aan de slag was.

Het halsstrekken van de vos zou voor in de proef te weinig zijn, het paard moet dalen naar ongeveer kniehoogte.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 21:26

freeride schreef:
Agossie schreef:
Dan is dit dus ook een fijn plaatje!
Afbeelding
(zo gaat mijn juf rijden, omdat ik nog ziek ben, maar wil de beweging en de les niet mislopen...)

Ja Agossie, dit is dus ook een fijn plaatje :j
(nog mooier en losser door het lijf was het geweest als de binnenhand voor was geweest,maar da's prietprutten ;) )

Hand is wel niet voor, maar ik meen boogje in teugel te zien, dus druk staat er zeker niet op.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 21:26

Prachtig, mooie opening!
Heb het op dit moment erg druk maar probeer zoveel mogelijk mee te lezen :))

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 21:28

FahyaFemke schreef:
daarom vind ik het super fijn dat er foto's gemaakt zijn , want nu denk ik echt huhh wat doet die nou dat binnenbeen :=
En weet ik weer waar ik aan kan werken :j
Misschien dat ik dus als ik mijn binnenbeen er wél netjes aan heb, dat ze dan de buiging goed meepakt..

ik heb het wel eens genoemd trouwens hier, dat Fahya overbouwd is.. en dat ik dacht dat het dan moeilijker zou zijn om te gaan zitten voor haar?
neem 2 gekke friezen in de wei, en fahya+marielle aan het trainen in de bak er naast. Een sprintje door de friezen, waar aan fahya ook wil mee doen. Marielle corrigeert enkel met stem na een start vd sprint van Fahya en Fahya komt terug:
Afbeelding

Het is natuurlijk een moment opname, maar ik vond het toch wel erg leuk. En valt er van zo'n foto nog wat te zeggen. Ik wil echt álles zien nu op foto's :D

Wat een grappige foto, zo klik, midden in iets, als je hier geen uitleg bij krijgt, snap je hem echt niet.
Bij het gaan zitten en terug komen, moet paard alleen wel sprong behouden.

Lizzii

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 21:30

Ook ik meld me weer als meelezer en wat heb ik toch zin om zelf terug te beginnen rijden, alleen tijd ontbreekt me vaak. ;(
Theoretisch ben ik er alvast veel op vooruit gegaan, go, go, go *\o/* we blijven volgen!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 21:37

FahyaFemke schreef:
Ik ben benieuwd wat jullie hier van kunnen zien/zeggen

Afbeelding

en

Afbeelding

De training voor travers foto, inderdaad je paard hoort om je binnenbeen te buigen en met je buitenhand begrens je dan de schouder.
Maar dit is niet storend, je paard doet zijn best en komt in ieder geval naar binnen met de achterhand.
En ik meen te zien aan je armen dat je je binnenhand hoger hebt dan je buitenhand?
Je moet bij travers proberen om er niet in te trappen druk op je binnenteugel te nemen, kan hier uiteraard niet zien,
wat je nou wel of niet aan het doen bent, aangezien ik niet dwars door je heen kan kijken, dus allicht doe je het verder goed.
Buigen kan je er ook later aan toevoegen als het basale kwartje dat zij zijwaarts moet en niet over zijn voeten moet struikelen
gevallen is.
Handigste is om de travers dan vanuit de hoek of kleine volte in te zetten en op die volte je paard al om je been te buigen.
(in theorie :+ ) is het enigste wat je dan bij aankomst op de hoefslag nog hoeft te doen is in 1 richting blijven rijden.

Schouder binnenwaarts, mist ook de buiging, maar gezien de ligging van je binnenbeen ook niet zo vreemd.
Zou die meer op zijn plaats laten liggen, want het is geen kontje buitenwaarts, maar schouder binnenwaarts.
Dan krijg je vanzelf al meer buiging, wat ook nog wel eens wil helpen is eerst op de hoefslag, gewoon schouder voor te rijden,
en een keer met buiging.

Leuk paard heb je toch! Doet zo vlijtig zijn best!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 21:44

pien_2010 schreef:
S_en_Z schreef:
Paard met uitgeschoven hals op de voorhand. Ruiter gefixeerd op hoofd omlaag. (billen hoger dan schoft) Achterbenen komen sneller van de grond dan voorbenen.

Afbeelding

Paard met uitgeschoven hals, gewicht netjes verdeeld over 4 benen (hele bovenlijn is horizontaal van schoft tot kruis (het hoogste punt van de billen) Gang is mooi gelijkmatig verdeeld.

Door van ACHTEREN naar VOREN te rijden maakt de motor achterin het paard meer toeren, waardoor de schoft omhoog komt en dus of hoger komt dan de billen of even hoog is als de billen.

Door de aanspanning-ontspanning in de rug spieren rekt het paard zich HEEEELEMAAL uit zonder tempo te verliezen. DAT is pas gymnastieken :D (en ontzettend moeilijk.. maar het is wel een heel belangrijk streven!)

Afbeelding

(even uit het vorige topic gehaald)

Van achteren naar voren rijden is niet alleen door overgangen rijden.. maar vooral veel tempowisseleningen.. dus op je zit langzamer draven.. en dan op je been goed vooruit draven. Het paard moet zijn hals optillen, het neusje eruit duwen en van daaruit zakken. Dan zakken de billen omlaag en komt de schoft omhoog. Naarmate het paard sterker wordt in de achterhand des te makkelijker en fijner en mooier zal hij "aan de teugel" lopen. En dat is van achteren naar voren rijden :)

Op gewone teugellengte moet het paard dan zelf de ruiterhand op gaan zoeken zodat de aanleuning veel fijner wordt :j

(iemand nog een mooie aanvulling(of verbetering) wbt het van achteren naar voren rijden en de hand opzoeken?)

Ja mijn aandachtspunten waar ik erg mee bezig ben is om heel rustig met mijn handen te zijn maar wel actief met het accent op ontspannen, dus aannemen/ nageven- aannemen nageven en dan goed diep in het zadel doorzitten en zelf proberen me helemaal soepel te houden meegaand in de beweging met mijn kuiten zachtjes ondersteunend aan het paard. Mijn paardje is overbouwd en moet nog leren om goed in evenwicht te gaan en ik ben al blij als ze in evenwicht gaat en niet meer op de voorhand. Door consekwente training lukt dat beetje bij beetje. Mij helpt door als het paardje goed is losgewerkt met allerlei wijkoefeningen om dit vooral op de volte in draf te trainen (overgangen belangrijk) waarbij de stelling (en in de houding) belangrijk is. Door verderlicht actief en rustig met mijn handen te zijn tezamen met kuit en zit (halve ophouding) lukt het me nu vrij redelijk dat ze niet zwaar meer is. hangen heeft ze al een tijdje niet meer gedaan dus we gaan vooruit. Maar vraagt tijd, geduld en gelukkig heb ik goede instructie.

Enne flash player 11.1.102.62 gedownload waardoor alle filmpjes het nu wel doen.

Pffff dames jullie gaan wel erg snel. Ik heb ook nog werk te doen en kan dus weer niet alles aflezen. Rustig aan anders verlies ik jullie uit het oog! Maar op de vraag van S Z wilde ik toch een keertje in alle bescheidenheid op reageren (ben niet zo'n dressuur wonder maar doe stinkend mijn best en heb heel veel plezier met mijn paardje).

Gruwelijk lastig.. hals strekken en het goed doen.
Paard in het filmpje wordt over zijn tempo gejaagd.
Waardoor het hele beeld er niet fijner op wordt.
Paard moet meer zakken, minder gejaagd worden door de ruiter, waardoor hij iets meer uit kan schuiven
en losser door het lijf kan blijven lopen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 21:46

KarinvdM schreef:
Perfecte plaatjes zijn er maar weinig en zo hebben we ook altijd iets om aan te werken. :) In de proeven zie je ook maar heel zelden een paard echt fijn de hals strekken. Ik kan daar maar zelden een hoog cijfer kwijt.

De foto van de bruine die jij liet zien S_en_z vind ik wel mooi.
Afbeelding

Toch blijf ik dit heel lastig vinden, vind dit een fijn beeld, maar door het halsstrekken lijken ze al gauw meer de grond in te gaan lopen,
overigens deze niet!