Zwaardere mensen te Paard deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 19:42

Colway schreef:
Je kan beter meer wegen vanwege spiermassa dan vetmassa, althans dat is in de belastbaarheid van het paard wel voordeliger, toch maakt het voor mij dan nog steeds niet uit hoe bijv. 100kg verdeeld is, dat is linksom of rechtsom wat mij betreft teveel om door een stel aan elkaar geschakelde ruggenwervels te dragen, een paardenrug, hoe getraind ook, is gewoon kwetsbaar

:j mee eens colway!
liever die paar kilo meer door spiermassa dan door vetmassa wat mij betreft, ik denk ook dat het verschil spieren of vet bij een normaal gezond gebouwde vrouw niet voor een gigantisch gewichtsverschil zal zorgen, wel zal dat optisch duidelijk zichtbaar zijn.

Collie2008

Re: Zwaardere mensen te Paard deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 19:44

Het zal niet zomaar 20kg verschil maken iig

matharitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 09:44

Maar het gaat wel nog steeds over een paard.
Die beesten hebben verdommen wel héél veel macht en kracht als ze willen.
Ze zijn wel kwetsbaar, dat is waar, maar vooral bij verkeerde handelingen.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 10:00

Veel trekkracht inderdaad, draagkracht is stukken minder :)

En een verkeerde handeling is m.i. door de rug te zwaar te belasten

matharitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 11:53

Ze hebben misschien wel meer trekkracht als draagkracht maar nog steeds Véél draagkracht.
Als je je inbeeldt wat je als mens al niet kan dragen...
En met verkeerde handeling bedoel ik een verkeerde rijmethode.
Een "zware" ruiter kan verlichten door Mee te werken met het paard.
Je moet je paard niet tegenwerken :s.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 15:03

Trekkracht is idd behoorlijk bij de meeste paarden, maar de draagkracht is toch echt beperkt, het zijn maar geschakelde wervels waarop de ruiter plaatsneemt, qua spieren is een paard enorm sterk, maar qua wervels ed een stuk minder hoor.
Het is ook een tikkeltje naief om je te verschuilen achter het feit dat een paard zo groot en sterk is, als je bijvoorbeeld bedenkt dat een paard heel gemakkelijk een been kan breken, blijkt weer hoe kwetsbaar ze zijn....teveel gewicht is teveel gewicht, punt.

matharitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 15:36

Teveel gewicht is teveel gewicht maar wat is dan volgens u teveel gewicht?

Het zadel hoort ook niet op de wervels te liggen hé =s

Pizzazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 15:40

Er is mijns inziens geen eenduidig antwoord te geven op wat te zwaar is. Het hangt af van zoveel factoren. Bouw, grootte, conditie van het paard, rijvaardigheid ruiter, etc.

Persoonlijk vind ik volwassenen op IJslanders vaak wat te groot/zwaar ogen. Ze zijn vast heel sterk, maar voor het (mijn) oog ziet het er niet mooi of fijn uit.

matharitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 15:47

Ja er zijn natuurlijk wel grenzen maar er zijn ook grote en sterke paarden die wel iemand zwaarder kunnen dragen.

Een persoon dat echt echt echt echt te zwaar is, zal ook gewoon er niet op geraken en het evenwicht niet kunnen houden door overtollig vet op onhandige plaatsen dus zo'n mensen zullen niet gaan paardrijden.

Ik vind niet dat men zware mensen zo moet gaan "verbieden" van een hobby te gaan doen. Er zijn rassen die daar nu eenmaal niet voor gemaakt zijn, maar anderen zeker wel.

Ik blijf er van overtuigd dat dunne mensen die slecht rijden veel meer schade kunnen berokenen dan zware die goed rijden.

Ik ben absoluut een dierenliefhebber en zou ik geen geval een paard willen zien lijden.
Een paard is ook kwetsbaar aan ziektes, wonden, gebreken.
Maar een gezond paard...Kan véél aan.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 15:52

Ik zie wel mensen van ongeveer 120kg rijden hoor, dan vraag ik me ook af hoe ze erop komen, maar ze zitten er toch, dus onmogelijk is het niet ;-)

De vergelijking met dun & slecht rijden vs. dik & goed rijden is al zo vaak genoemd, vergelijkingen trekken heeft niets met het onderwerp te maken.

Ik vind wel zeker dat sommige mensen verboden zou moeten worden te rijden, niet dat de omgang met paarden hen ontzegd hoeft te worden. ze zouden gestimuleerd moeten worden samen met het paard en dus naast het paard te bewegen. Dient meteen meerdere doelen, werken aan je fysieke gezondheid en die van het paard en werken aan een band/samenwerking

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 15:56

matharitje schreef:
Ik vind niet dat men zware mensen zo moet gaan "verbieden" van een hobby te gaan doen. Er zijn rassen die daar nu eenmaal niet voor gemaakt zijn, maar anderen zeker wel.

Mijn inziens is geen enkel paard er voor gemaakt om zware "lasten" te dragen. We gebruiken ze er wel voor maar hun rug is gewoon kwetsbaar. Tja wat is te zwaar ik denk persoonlijk zonder iemand te kwetsen je met +100 op geen enkel paard moet gaan zitten. Buiten dat het zwaar is, kun je gewoon minder goed meebewegen met het overtollige gewicht. En vet vertraagd en het paard krijgt dus bij draf/galop 2x een "klap" op z'n rug.

Sachet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 16:14

Ik heb een BMI van 31, en hier even een foto.. Hoofdloos want ik was net aan het praten dus zag er raar uit.. :P

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 16:24

Wat ik in deze discussie niet helemaal begrijp is het feit dat zwaardere mensen sommige andere sporten ook niet of in ieder geval moeilijk kunnen doen door hun overgewicht, balletdansen,triathlon, hardlopen, fietsen, turnen enz enz. Natuurlijk kunnen zwaardere mensen deze sporten wel beoefenen, maar dan zit het teveel aan gewicht toch ook vaak in de weg?

Maar paardrijden allemaal maar moet kunnen omdat een paard niets zegt???

Ik vind het gewoon niet eerlijk tegenover het dier. Als je te zwaar bent en je wilt graag paardrijden dan vind ik dat je eerst je eigen lijf op orde moet brengen voordat je op een paard gaat zitten. Zoals al eerder gezegd, wordt er een topprestatie van het paard gevraagd op het moment dat wij erop gaan zitten, dus mag je van jezelf ook eisen dat je lichaam top is.

Sachet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 16:28

Dat vind ik niet waar wat je zegt.. Ik ben iemand die elke dag hard loopt en die vaak de fiets pakt als ik een boodschap moet doen. Mijn gewicht zit mij dus totaal niet in de weg, bij helemaal niets.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 16:30

kijk dat bedoel ik nou, met een BMI van 31 zou je dus obesitas hebben, vind ik een beetje overdreven met hoe je er nu uit ziet.
ik heb ook even 95kg gewogen en ben ook 1.75, ik had toen precies het zelfde lichaam als jij met miss een iest grotere voorgevel :o .
ik schommel nu al weer een tijdje tussen de 80 en 85kg, dus ben nu wel weer iets dunner.
maargoed dit is oftopic :o

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 16:33

mijn BMI is ook 31, foto`s in profiel

door mijn slechte knieen kan ik al heel weinig sporten,en tuurlijk zou ik 15kg minder willen wegen en wie weet komt dat er ooit nog van.
en waarom ik zwaar ben weet ik precies :j
daarom is het voor mij lastig om af te vallen.
en ik voel me verder prima,zit mezelf niet in de weg.
en mijn paard ook niet :+

Sachet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 16:33

Nou ja, als hun dat obesitas willen noemen prima (schandalig).. Maar goed kijk ook eens naar mijn enkels, zo enorm zijn mijn botten over mijn hele lichaam, dus dan komt je nog wel een keer aan de 95 kilo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 16:35

Ik bedoel in het algemeen. En het is zeker geen persoonlijke opmerking naar jou toe.

Ik ben het ook eens met een aantal mensen in dit topic dat het erg moeilijk is om te bepalen wat nu wel en wat niet kan.

Maar het valt mij gewoon op dat het in andere sporten over het algemeen zo is, dat zwaardere personen (en hoe zwaar is zwaarder????) gewoon meer moeite hebben met bepaalde sporten.
Het is natuurlijk niet per definitie zo dat zwaardere mensen een slechte of slechtere conditie hebben.

En dat BMI geklets is misschien een leidraad, maar zegt lang niet alles.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 16-02-12 16:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Sachet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 16:35

mirgino schreef:

door mijn slechte knieen kan ik al heel weinig sporten,en tuurlijk zou ik 15kg minder willen wegen en wie weet komt dat er ooit nog van.

Nou ik kan jou toch niet bepaalt dik noemen.. :D

Sachet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 16:36

[***] schreef:
Ik bedoel in het algemeen. En het is zeker geen persoonlijke opmerking naar jou toe.

Ik ben het ook eens met een aantal mensen in dit topic dat het erg moeilijk is om te bepalen wat nu wel en wat niet kan.

Maar het valt mij gewoon op dat het in andere sporten over het algemeen zo is, dat zwaardere personen (en hoe zwaar is zwaarder????) gewoon meer moeite hebben met bepaalde sporten.
Het is natuurlijk niet per definitie zo dat zwaardere mensen een slechte of slechtere conditie hebben.

Maar wat versta jij dan onder zwaar, een BMI van??

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 16:37

[***] schreef:

klopt zeker niet :D
mijn vriendin is met 164 en ong 100kg hartstikke lenig :j legt zo haar benen in spagaat :j stapt heel makkelijk op mijn paard
ze rookt als een ketter ,maar loopt mij eruit :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 16:38

@eefke, ik had mijn post nog aangepast. Een BMI zegt mij niet veel. Als ik naar jou foto kijk zie ik iemand die te zwaar is, maar ik zie geen obesed persoon(weet niet of ik dat goed schrijf).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 16:39

mirgino schreef:
klopt zeker niet :D
mijn vriendin is met 164 en ong 100kg hartstikke lenig :j legt zo haar benen in spagaat :j stapt heel makkelijk op mijn paard
ze rookt als een ketter ,maar loopt mij eruit :j

Sorry, maar ik zeg toch ook dat, het niet zo is????
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 16-02-12 16:39, in het totaal 1 keer bewerkt

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 16:39

Eefke_ schreef:
mirgino schreef:

Nou ik kan jou toch niet bepaalt dik noemen.. :D

;) 170cm en 89kg

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 16:42

matharitje schreef:
Teveel gewicht is teveel gewicht maar wat is dan volgens u teveel gewicht?

Het zadel hoort ook niet op de wervels te liggen hé =s

Zoals ik een aantal pagina's terug al aangaf is ongeveer 90 kilo de max bij een heel lange ruiter voor mij.

Nee, het zadel ligt niet rechtstreeks op de wervels, maar hoe denk jij dat de rug van een paard aan elkaar blijft hangen, zonder wervels is het een slappe brij hoor zo'n paardenrug, dus de wervels zijn wel degelijk de dragers!!!!