Gert van het hof

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 11:26

Ik oordeel over alles wat ik al gezien heb, niet zozeer het bovenstaande filmpje.

Prima dat de man blijft zitten, maar dat staat los van "het goed doen". :)

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 11:27

upendo schreef:
Ik oordeel over alles wat ik al gezien heb, niet zozeer het bovenstaande filmpje.

Prima dat de man blijft zitten, maar dat staat los van "het goed doen". :)

ik heb het nu over dat ene filmpje,want daar praat men hier nu over.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 11:28

Je moet weten dat Gert thuis na het eerste rondje onder het zadel meteen met de dieren de openbare weg op rijdt.
Dan heb je of een doodswens, of simpelweg erg veel vertrouwen in paarden.
Nou ja, en Gert komt imo niet suicidaal over... ik denk dat hij gewoon weet wat hij doet.

Ik heb véééél liever een paard wat 14 dagen met Gert heeft doorgebracht, dan zo'n sufgeknuffeld apatisch parellipaard dat niet meer van werken weet.

Jonge paarden leren het eenvoudigst en het snelst en het eerlijkst als je gewoon met ze gaat doen wat je uiteindelijk met ze gaat doen.
Waarom iedere zoveel dagen weer verrassen met een toevoeging aan de training? Wat Gert doet is eerlijk en het is duidelijk: er zal gereden worden. Zijn paarden weten dat in de eerste 10 minuten, wel zo overzichtelijk.

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 11:30

Klimop schreef:
@Dees; Als ik het ook in een half uur voor elkaar had willen hebben zal dat inderdaad gebeurd zijn :Y) maar als je gewoon een uitgebreide voorbereiding aan grondwerk hebt gedaan, het paard de tijd hebt gegeven om aan dingen te wennen etc zie ik niet in waarom dat slechter was afgelopen dan deze manier? ook begrijp ik nu dat hij de vorige eigenaar er dus af heeft gegooid (sorry heb er op dit moment even geen geluid bij dus ik weet niet wat er verder bij is verteld) maar dat zal imo niet zonder reden zijn gebeurd dus dan moet er van tevoren al iets fout zijn gegaan...

Waarom moet er iets fout zijn gegaan? Waarschijnlijk heeft het paard gewoon de link gelegd bokken = iemand eraf gooien = weer naar stal (of dergelijke).
En je doorbreekt dit patroon pas wanneer je alle bokken uitzit en het paard de klik maakt dat dit dus niet meer werkt. En dat is precies wat Gert doet, namelijk blijven zitten. Imo heeft grondwerk hier niet veel mee te maken, het bokken icm vallen is volgens mij het patroon dat doorbroken moet worden, en dat kan alleen door goed te blijven zitten. En dat doet hij.

_lautje_

Klimop: Wat heb jij een arrogantie voor een puber. Als je goed had geluisterd had je gehoord dat dit aard inderdaad met veel voorbereiding is klaargemaakt. Met veel rust, longeren, etc. Dit paard is gewoon een brutale flikker die heel duidelijk en heel kort moet worden uitgelegd wat zijn plek is. Het is maar goed dat jij er niet mee aan de gang zou zijn gegaan want of jij had een ongeluk gekregen of het paard was vernaggeld.

Hoeveel ervaring heb jij met inrijden en zadelmak maken van paarden?

Ik heb er meer dan 100 zadelmak gemaakt en toch heb ik die van mij naar Gert gebracht. En dat waren echt niet allemaal lieverdjes, maar sommige paarden hebben heel veel duidelijkheid nodig.

appiesjappie

Ik heb echt resprect voor hem!! Hij heeft mijn paard ook ingereden. Hij is heel relaxed!! en hij rijd ze lekker voorwaards zodat ze niet kunnen gaan steigeren. Daarna heeft hij mij nog 2 keer les gegeven omdat ik geen ervaring had met jonge paarden. Hij neemt er echt de tijd voor. De eerste keer heeft hij meteen een buitenrit met haar gemaakt.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 11:38

Het enige wat ik niet zou willen, is mijn paard in zo'n omgeving zadelmak laten maken, liever iets minder toeters en bellen.
Maar ik lees een boel reacties waar m'n mond van openvalt. Gelukkig zijn er nog echte vakmensen, echte paardenmensen, daar is Gert er een van.
Mijn paard is daar niet naartoe geweest, heb het zelf gedaan, maar ben me er terdege van bewust dat dit langer heeft geduurd, tegenstrijdiger is geweest voor het paard en dus eigenlijk alleen maar stressvoller. Gelukkig is mijn paard zo'n schat en zo lopen er heel veel rond, daarom gaat het nog zo vaak goed.

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 11:44

@Dees:
doodgeknuffeld apatisch Parellipaard :):) :wow:
Die onthou ik, geweldig!!!

kimmekuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 11:50

Mijn merrie is door gert ingereden, zelf aardig eindje gekomen met dr maar was er op een begeven moment toch afgeflikkerd. Merrie is hondsbrutaal en vrij eenkennig, toch heeft Gert na 4 weken mij een heerlijk te rijden paard terug gegeven. Het duurde wat langer dan hij gedacht had maar hij had het wel voor elkaar om met dr langs de weg te rijden, rond te sturen en sprongetje te maken. We zijn nu 2 maanden verder en me paard gaat met sprongen vooruit en vind het werk heel erg leuk. Als ik het ooit nogmaals een onbeleerd paard heb ga ik er zelf niet meer aan beginnen maar gaat die gelijk door naar Gert!

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 12:18

Citaat:
Waarom moet er iets fout zijn gegaan? Waarschijnlijk heeft het paard gewoon de link gelegd bokken = iemand eraf gooien = weer naar stal (of dergelijke).

Je zegt het zelf al; dan zouden ze het paard dus zelf hebben geleerd dat hij rust (=beloning) krijgt als hij iemand eraf gooit...

Trouwens... als het paard dus blijkbaar wel al zadelmak was waarom zou hij dan zo heftig reageren op het zadel/aansingelen??? ik vat even niet wat er nou allemaal al wel en niet is gedaan met hem van tevoren..

_lautje_ schreef:
Klimop: Wat heb jij een arrogantie voor een puber. Als je goed had geluisterd had je gehoord dat dit aard inderdaad met veel voorbereiding is klaargemaakt. Met veel rust, longeren, etc. Dit paard is gewoon een brutale flikker die heel duidelijk en heel kort moet worden uitgelegd wat zijn plek is. Het is maar goed dat jij er niet mee aan de gang zou zijn gegaan want of jij had een ongeluk gekregen of het paard was vernaggeld.

Hoeveel ervaring heb jij met inrijden en zadelmak maken van paarden?

Ik heb er meer dan 100 zadelmak gemaakt en toch heb ik die van mij naar Gert gebracht. En dat waren echt niet allemaal lieverdjes, maar sommige paarden hebben heel veel duidelijkheid nodig.

Ik zal binnenkort het filmpje nog eens bekijken als ik er wel geluid bij heb, dan zullen bepaalde dingen misschien iets beter op zijn plek vallen ;)
Gelukkig ben ik ook niet van plan om met 'verpeste' paarden aan de slag te gaan, want ik heb geen zin om andermans problemen op te lossen en tegelijkertijd mezelf in gevaar te brengen... maar ik vind wel dat ik hier een mening over mag hebben omdat het imo gewoon heel anders zou kunnen.
ook doet het feit dat iemand misschien wel 600x zoveel ervaring met (jonge) paarden heeft als ik me eerlijk gezegd niet zo heel veel... want iemand kan het ook al zijn hele leven fout hebben gedaan en ik ken genoeg mensen die zogenaamd 30+ jaar ervaring hebben en imo gewoon echt niet weten hoe ze met een paard om moeten gaan...

Prima als jij je paard met een goed gevoel naar Gert brengt, maar ik nou eenmaal niet want ik geloof niet het zadelmak maken/inrijden met zoveel stress en haast gepaard zou moeten gaan.
In mijn reactie op het filmpje zie ik trouwens vooral veel onbegrip en dat ik me afvraag wat dan de reden zou zijn dat ik 'respect' moet hebben hiervoor... om me dan nou meteen arrogant te noemen :? Ik heb nergens gezegd dat IK het op dat moment beter had gedaan oid, maar wel dat ik het niet eens ben met zijn methode en dat ik niet snapte waarom het paard zo weinig tijd krijgt om alles te verwerken (nu blijkt dus dat hij al eerder is 'bereden', ik dacht van niet), ik heb niet gezegd dat ze Gert op moeten sluiten voor mishandeling en dat specifiek ik hem wel ff zou laten zien hoe het wel moet :Y) alsjeblieft zeg... zo penny-/kinderachtig ben ik nou ook weer niet, maar ik weet wel zeker dat er genoeg mensen bestaan die hetzelfde kunnen bereiken met dit paard op een hele andere manier :j

Dees

Re: Gert van het hof

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 12:29

Dat je het filmpje hebt bekeken zonder geluid, verklaart heel veel van je reacties :D
Ik denk dat het voor jou misschien handiger is om eerst te gaan kijken waarover je het hebt, alvorens je er zo van af te zetten. Neem eens de moeite om bij Gert te gaan kijken, er zal een wereld voor je open gaan.
Maar draai eerst het filmpje maar met geluid....

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 12:34

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 12:41

MiReRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 13:10

InekeN schreef:
@Dees:
doodgeknuffeld apatisch Parellipaard :):) :wow:
Die onthou ik, geweldig!!!

Heerlijk toch, zo'n lekker rustig poezelig lief knuffelpaardje!
Precies wat ik graag wil.
Maar oké, ik geef toe, de uitdrukking is wel grappig en leuk verzonnen en ik kan wel tegen een hard geintje.

Ik ben niet voor of juist tegen de een of de andere aanpak.
Alle paarden zijn verschillend en alle mensen zijn verschillend en ieder heeft een andere manier van werken nodig en z'n eigen voorkeur.
Parelli en Gert zijn nauwelijks te vergelijken. Wél zie je in filmpjes duidelijk dat beiden hun vruchten afwerpen en doeltreffend zijn. Allebei goed dus.
Als je merkt dat je paard een bepaald karakter heeft dat baat heeft bij een zachte hand en veel geduld en je bent zelf ook de persoon die dat kan bieden, dan ga je eerder iets parelli achtigs doen en gruwel je misschien bij het idee dat Gert een vinger uit steekt naar je paard.

Als je merkt dat jouw paard een -in mijn ogen- wat grovere aanpak hoed kan hebben en je bent zelf van de opschieten en snel een beetje mentaliteit, dan ga je naar Gert en niet voor jouw gevoel maanden tijd verprutsen met knuffelen.

Denk na, stem af op je paard, voel aan leef je in etc. En maak de bij jullie passende keuze.

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 13:15

Klimop schreef:
Citaat:

Je zegt het zelf al; dan zouden ze het paard dus zelf hebben geleerd dat hij rust (=beloning) krijgt als hij iemand eraf gooit...

Trouwens... als het paard dus blijkbaar wel al zadelmak was waarom zou hij dan zo heftig reageren op het zadel/aansingelen??? ik vat even niet wat er nou allemaal al wel en niet is gedaan met hem van tevoren..

Dus daarom gaan ze nu voor de goede aanpak: namelijk het probleem weer opzoeken (=iemand erop zetten), het bokken afwachten en dan doorzetten en volhouden. Dat is het enige wat Gert doet. Hoe had jij het in dit geval opgelost? Het probleem zit imo puur in het rijden, namelijk het bokken. Hoe wil je dit anders oplossen dan er weer op te gaan zitten en net zo lang blijven zitten tot het paard stopt? Op wat voor manier ze er thuis ook mee om zijn gegaan, dat is hier niet relevant, de enige manier om het op te lossen is om het probleem weer aan te gaan en het positief af te sluiten, wat er voor die tijd ook gebeurd mag zijn. In het filmpje kan je horen dat het een brutaal paard is, dat wel veel in handen komt maar waar de eigenaresse (?) twee keer op heeft gezeten en er twee keer af is gevallen.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 13:18

carolina1278 schreef:
Ik vindt hem in dit filmpje het paard met respect behandelen, en het voorwaarts houden via iemand erachter is volgens mij juist fijner voor het paard dan direct enorm de benen erin te douwen en hem voorwaarts te trappen..

Dees schreef:
Meer dan de helft van Bokt kan hier wat van leren. Consequent zijn, duidelijk zijn, leider zijn.

Als ik dit soort reacties lees, dan denk ik dat sommige mensen gewoon hele andere ervaringen hebben met zadelmakmaken. Als je dit al duidelijk en consequent vind, dan vraag ik me echt af wat je dan als "normaal" ziet :=

Ik zag het filmpje pas nadat ik het hele topic had gelezen en ik heb echt met open mond zitten kijken. Duidelijk? waar? Consequent? Waar?
Als je ook maar iets van paardengedrag en de manier waarop paarden leren weet, dan zou je dat niet zeggen.
Gelukkig weet inderdaad 99% van paardrijdend nederland daar weinig tot niets vanaf, dus kan Gert als een soort koning eenoog in het lang der blinden rondrijden :D

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 13:27

Ik denk dat veel mensen vergeten dat de paarden die hij onder zijn kont krijgt geen huis-tuin-en-keuken paarden zijn en dus ook een bijzondere/andere aanpak nodig hebben om überhaupt nog iets van deze paarden te maken en ze niet bij de slager te laten eindigen. Deze paarden hebben vaak al een reeks aan standaard benaderingen gehad qua zadelmak maken, maar juist de uitzonderingen waar lief/braaf/rustig aan/op je gemak niet bij blijkt te werken, die komen bij Gert. Wie zegt dat deze paarden niet al meerdere keren op andere manieren zijn geprobeerd om zadelmak te krijgen? En wat moet er anders van zulke paarden terechtkomen? Ik zie er niets kwaads in om deze paarden een aantal keren te overdonderen, volgens mij hebben de mensen in dit topic die ervaring met Gert hebben, er allemaal fijne paarden aan overgehouden.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 13:35

Het is dan ook maar de vraag wat mensen verstaan onder "fijne paarden" ;)

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 13:36

Dees schreef:
Dat je het filmpje hebt bekeken zonder geluid, verklaart heel veel van je reacties :D
Ik denk dat het voor jou misschien handiger is om eerst te gaan kijken waarover je het hebt, alvorens je er zo van af te zetten. Neem eens de moeite om bij Gert te gaan kijken, er zal een wereld voor je open gaan.
Maar draai eerst het filmpje maar met geluid....

Ik heb geluid geregeld :Y) Maar ik ga nu niet ook op elk van de laatste filmpjes in, ik begin wel gewoon bij de eerste (die jij vanmorgen postte), want ik had eigenlijk verwacht dat heel veel dingen nu duidelijk zouden worden maar dat valt me tegen :\

In het begin wordt aan de eigenaresse gevraagd wat er met het paard gebeurd is en zij antwoord dat ze er 2x afgevallen is, maar verder kan ik daar dus niet uit opmaken hoeveel (grond)werk er van tevoren is gedaan voordat ze besloot op te stappen..

wat ik bij 04:45 min. niet begrijp is dat hij hele tegenstrijdige commando's geeft, hij zegt wel 'ho' en probeert hem uit zijn ruimte te houden, maar loopt tegelijkertijd achteruit en laat zich dus opzij zetten.. ? Even later vertelt hij dat het paard zo brutaal is, maar ik zie eerlijk gezegd geen reden voor het paard om Gert als 'leider' te zien
Bij 06:50 zet hij het paard achteruit, dit doet hij braaf en als Gert dan 'ho' zegt en het paard gaat langzamer, corrigeert hij hem weer en zet hem verder terug, alsof hij niet luisterde?
Bij het longeren gaat hij hem af en toe opjutten en als hij dan voorwaarts gaat corrigeert ie hem en zet hem weer stil, waarom doet hij dit dan? Het paard luistert toch naar wat hij zegt?
Voordat hij opstapt, bij 09:45, laat hij het paard weer zelf beslissen waar hij heenloopt en laat Gert zichzelf aan de kant zetten. Imo straalt hij dus weer naar het paard uit dat hij geen controle over hem heeft, bij 10:40 staat het paard eindelijk rustig stil, gewoon netjes te wachten... en dan drukt Gert ineens met zijn volle gewicht tegen hem aan? Ten eerste zie ik geen reden waarom hij het paard op dat moment terug wilde zetten en ook niet waarom hij dat met kracht probeert te doen ipv eerst het paard de kans te geven om op een normaal stem/halster commando te luisteren.
Even later als Gert opstapt (ik dacht nog... waarom stap je op als het paard nog niet eens fatsoenlijk naar het commando Ho luistert maar dat even terzijde), blijft het paard supernetjes stilstaan... dus wat doe je dan? Afstappen!
Dan weet het paard tenminste dat ie niet voor de rest van z'n leven met hem op z'n rug opgescheept zit en wordt hij beloond voor het feit dat hij netjes stil blijft staan... maar dat doet hij niet.
Daarna werd ik eerlijk gezegd behoorlijk > :r , van hoe hij er een 'show' van maakt, zich een beetje gaat uitsloven en de reactie van het publiek die echt de dikste lol heeft, jezus christus...
Daarna heel veel ge-'hooooo' zonder ook maar enige reactie, dan kun je imo beter gewoon niks zeggen want op deze manier leert het paard ook nog eens dat je niet naar stemcommando's hoeft te luisteren...

Sorry maar zelfs met 'uitleg' erbij is er niet veel aan mijn mening veranderd... :n

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 16:33

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 16:37

ja, leuk!

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 16:39

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 17:03

sanne83 schreef:
Als ik dit soort reacties lees, dan denk ik dat sommige mensen gewoon hele andere ervaringen hebben met zadelmakmaken. Als je dit al duidelijk en consequent vind, dan vraag ik me echt af wat je dan als "normaal" ziet :=

Ik zag het filmpje pas nadat ik het hele topic had gelezen en ik heb echt met open mond zitten kijken. Duidelijk? waar? Consequent? Waar?
Als je ook maar iets van paardengedrag en de manier waarop paarden leren weet, dan zou je dat niet zeggen.
Gelukkig weet inderdaad 99% van paardrijdend nederland daar weinig tot niets vanaf, dus kan Gert als een soort koning eenoog in het lang der blinden rondrijden :D

Je gaat voorbij aan iets heel essentieels: Mensen-met-paarden en paardenmensen.

Paardenmensen als Gert verdienen de kost met de puinhoop die Mensen-met-paarden aanrichten.

Dat je het op een andere manier wilt aanpakken, soit.
Maar nogmaals: ik heb liever een paard dat 14 dagen met Gert heeft doorgebracht, dan eentje die door een eigenwijs mens-met-paard is 'klaargemaakt'.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 17:07

Klimop, jij snapt er gewoon helemaal niets van :D

Een paard dat de mens niet als baas accepteert, is simpelweg levensgevaarlijk. Zonder uitzondering.
Dan kan je wel 'leider' willen zijn maar door lief te vragen word je dat niet bij zo'n paard.... Baas zijn moet je soms afdwingen. Een paardenmens snapt dat zonder verdere uitleg.

Wel eens paarden in de weide zien bepalen wie baas is?
Dat gaat ook niet met lief vragen.

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 17:15

Ik weet heel goed dat je respect niet met lief vragen krijgt... :D maar ik ben het met sanne83 eens, ik zie absoluut geen consequent- en duidelijkheid := ik zie iemand die de helft van de tijd met zijn omgeving bezig is, hulpen door elkaar geeft en op rare momenten corrigeert en een paard die niet weet wat ie met hem aan moet, wordt omgedoopt tot 'brutaal' en 'dominant' terwijl Gert soms bewust over zich heen laat lopen... ik neem het het paard niet kwalijk dat hij (zoals elk ander paard) zijn grenzen opzoekt en zich nou eenmaal als paard gedraagt.. :n
sanne83 schreef:
carolina1278 schreef:
Ik vindt hem in dit filmpje het paard met respect behandelen, en het voorwaarts houden via iemand erachter is volgens mij juist fijner voor het paard dan direct enorm de benen erin te douwen en hem voorwaarts te trappen..

Dees schreef:
Meer dan de helft van Bokt kan hier wat van leren. Consequent zijn, duidelijk zijn, leider zijn.