Aan de teugel door stelling?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 20:22

Joolien schreef:
Ik dacht al Bertie, ik was het al een beetje kwijt... Teveel prietpraat. Paardrijden leer je niet uit de boeken toch? Anders ga ik nog eens hard lezen.

Ja, er is een hoop geneuzel hier.
Zucht.
Al die ego'tjes hier die al zo lang elders een loopgravenoorlog voeren. Die brengen die oorlog zomaar naar een ander topic. Dat moet je niet willen. Laat alsjeblieft topics met rust, vecht die loopgravenoorlog vooral gezellig onderling uit zonder het voor anderen te verpesten.

Dat je rijden niet leert uit boeken .. daar ben ik het niet helemaal mee eens. Natúúrlijk kun je paardrijden niet alleen leren uit boeken. Met paardrijden heb je óók eh .. paarden nodig. _/-\o_
Maar je hebt óók kennis nodig. Kennis over methodieken die in de loop van eeuwen zijn ontstaan. het waarom, zeg maar. Kennis van de discussies. De argumentatie achter het hoe.

We moeten niet in de situatie komen die zo'n tien jaren geleden plaatsvond op een Parelliforum. Daar werd geneuzeld over pagina xxx, en alinea yy. Echt waar. En dan dacht ik : "ga naar buiten, hou op met lezen, doe iets met je paard!"

Ik vind zéker dat mensen zich moeten orienteren. Rijden alleen is niet genoeg om dressuur te begrijpen. Je verdiepen in de literatuur moet écht!

Maar:
Blijf daarbij vooral autonoom. Maak je eigen keuzes! *\o/*
Filter het flut van wollig geneuzel uit. En filter ook maar lekker de mensen uit die er alleen maar op uit zijn om elkaar vliegen af te vangen, hier op bokt.
Inderdaad, prietpraat. Laat ze dat vooral voortzetten in een eigen topic. :D
Laatst bijgewerkt door bertie op 08-02-12 20:26, in het totaal 1 keer bewerkt

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 20:23

Joolien schreef:
Ik dacht al Bertie, ik was het al een beetje kwijt... Teveel prietpraat. Paardrijden leer je niet uit de boeken toch? Anders ga ik nog eens hard lezen.

:D

sorry, erg offtopic, liet me even vangen door de onjuiste info....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 20:33

bertie schreef:
De vraag is: "Aan de teugel door stelling? "

Een open vraag.
Die wat mij betreft ruimschoots beantwoord is :) Ik ben tevreden, ik weet wat ik weten wilde :)
Joolien schreef:

Theorie is niks mis mee hoor. Een beetje basiskennis, snappen hoe je paard werkt, geestelijk en fysiek, daar kun je enorm je voordeel mee doen.
En dát was precies het idee achter dit topic. Wat als ik begrijp wat er gebeurt, als ik het biomechanische verhaal achter het gebeuren begrijp (niets van wat er gebeurt is namelijk fysiek onmogelijk) dan kan ik dat in mijn voordeel gebruiken, want weten wat niet goed is, wat schadelijk is, is een stapje dichter bij weten wat er wel goed is.

Paardrijden leer je niet uit de boeken is wat mij betreft een enorme dooddoener :D zó cliché.

Ik vond jouw plaatjes erg grappig met stelling en buiging, ik vind alleen dat jij veel te veel doet en wilt. Je hoeft niet te schreeuwen tegen je paard als je ook kunt fluisteren. Als mijn zadelmakke, groene merrie een correcte lengtebuiging aanneemt, als ik iets tordeer in mijn heupen, als ik iets op links ga zitten, zij netjes buigt naar links, waarom zou ik dan met mijn binnenbeen buiging vragen, en drukken (waarmee ik geen ontspannen been meer heb, en dus haar schouder blokkeer, en zij dus door de buitenschouder valt) en dit wordt nog eens versterkt door jouw binnenhand, waarmee je vervolgens ook het binnenachterbeen blokkeert, je ontzettend veel moet doen om dit hele verhaal aan de buitenkant op te vangen en te begrenzen, en vervolgens krijg je al die druk terug in je handen, en een boos, staartzwiepend paard.......

Waarom niet iets op (welke kant je buiging wilt) gaan zitten, binnenbeen lang en los, buitenbeen iets achter de singel, buitenteugel eraan, binnenhand opzij en naar voren (en in een later stadim gewoon op contact). Dat is toch simpeler? Voor het paard ook.
Die voorwaartse drang heb ik allang, ik monteer nl. cruisecontrol op mijn paard, ofwel zij moet in dezelfde gang, zelfde tempo, zelfde ritme blijven tot ik iets anders aangeef. Ik vertel mijn merrie niet elke pas, ze is geen kleuter, lopen kan ze prima zelf. En als ik dan met die binnenhand dat binnenachterbeen faciliteer, dan komt die achterhand er echt wel onder, zonder schoppen, zonder onwijs van voren op te hoeven vangen, en dus geen paard dat zich opkropt. En zo krijg ik buiging en stelling, zonder rukken en plukken, zonder schoppen, gewoon met zit en gewicht en verder ruimte geven.

Sombra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 20:37

freeride schreef:
@Sombra, wie liegt hier nu tegen wie? de manier waarop BB zijn paarden beleerd kun je op een hele vriendelijke manier doen, moet ik de namen en websites doorgeven van mensen die dit kunnen zonder ooit een bit of sporen te hebben vastgepakt? hoe onwetend ben jij als je durft te zeggen dat een paard geen SB kan leren aan de hand? een paard kan alles leren aan de hand, zelfs een koprol als je dat echt zou willen, mijn ervaring is dat een paard alles namelijk al kan voordat wij in the picture komen, en het is dus aan ons om te leren een paard zo min mogelijk in de weg te zitten, waar beter te beginnen dan ernaast dan? zelfs in de klassieke dressuur begint de opleiding van ieder paard op de grond. Het kan natuurlijk wel zo zijn, dat jij niet goed genoeg met een paard kunt communiceren om hem iets bij te brengen vanaf de grond, maar dan lijkt het me toch oo ksterk dat je dat wel zou kunnen als je erop zit.
Edit: Beweer je nu echt dat de travers wordt aangeleerd door op een bepaalde wervel te drukken, welke is dat, wil ik ook even uittesten bij mijn eigen paard :D

Ten eerste Freeride, ja de travers wordt aan de hand aangeleerd door een 'knopje' ik zou zeggen vraag het Marijke en ze zal dat bevestigen. Er zijn zelfs video's van op youtube te vinden waarbij zij dat laat zien. Het is dus niets 'nieuws' maar wel een trukje waardoor de travers nooit correct uitgevoerd kan worden.

Dan het volgende. Het is niet dat mensen hun paarden niet kunnen berijden zonder bit of sporen maar de vraag of dit correct is, mijn antwoord is nee en de foto van Nevzorov laat heel goed zien waarom en de foto's van BB net zo goed.
Het verhaaltje van 'het paard kan het allemaal al' gaat niet op. Een paard kan namelijk een zweefdraf maar dat is GEEN passage, een paard kan huppelen op de plek maar dat is GEEN piaffe. Deze oefeningen komen wel vanuit het paard maar kan een paard pas uitvoeren als wij er voor gezorgd hebben dat het paard sterk genoeg is en dus een goede opleiding gehad heeft.
Een schouderbinnenwaarts kan pas uitgevoerd worden aan de lange teugel (let op ik zeg lange teugel en niet naast het paard lopen) als het paard deze oefening onder het zadel al begrijpt en op de juiste manier kan uitvoeren. Leren gebeurd altijd vanuit het zadel want zit, hand en beenhulpen zijn onlosmakend met elkaar verbonden.
Het is geen ontwetendheid het is ervaring en als je die ervaring niet hebt dan klinkt het inderdaad niet bekend in de oren. Een paard kun je niet opleiden als je er naast staat omdat het paard dan nooit in de juiste houding kan gaan, je mist dan de been en zithulpen + dat je alleen met de teugels de schouder 'zou kunnen' begrenzen en aan de lange teugel kun je met je teugels het hele lichaam 'begrenzen'.

In de Klassieke Dressuur begint de opleiding inderdaad op de grond, aan de longe met de bijzet. Daarna ga je er op en opleiden vanaf de grond is alleen bij hoge school oefeningen en de piaffe. Verder bij geen een oefening of als de ruiter er op zit en dan een helpende hand er naast.

Anoniem

Re: Aan de teugel door stelling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 20:49

Ja ik dacht ik gooi er gewoon ff een cliché in _O-
Tuurlijk leer je over methodiek en het gestel van het paard, maar toch, door met termen te gaan gooien hier ben je nog geen topruiter.

mirandje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 21:02

inderdaad het ging over het aan de teugel rijden.
en ach het is weer het oude bek mekaar af en een ander zijn mening of gedachten telt niet.
echt weer zo'n persoon als die we doorsnee tegen komen in deze vriendelijke paarde wereld.

het enige doel wat ik wilde is dat ik mensen mischien kon helpen, en dat ze na gingen denken over eventuele tips om die toe te kunnen passen.
Maar ik heb het dus helemaal gehad met mensen die alles beter weten.
dus het was weer gezellig bokt.
en zal dus weer verstandig zijn en me terug trekken in deze gezellige club waar men echt van elkaar wil leren.
Bij deze houd ik de kennis die ik door jaren heb opgedaan, en heb geleerd door diverze opleidingen keurig voor me.

zoek het maar uit dus

Sombra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 21:07

mirandje01 schreef:
inderdaad het ging over het aan de teugel rijden.
en ach het is weer het oude bek mekaar af en een ander zijn mening of gedachten telt niet.
echt weer zo'n persoon als die we doorsnee tegen komen in deze vriendelijke paarde wereld.

het enige doel wat ik wilde is dat ik mensen mischien kon helpen, en dat ze na gingen denken over eventuele tips om die toe te kunnen passen.
Maar ik heb het dus helemaal gehad met mensen die alles beter weten.
dus het was weer gezellig bokt.
en zal dus weer verstandig zijn en me terug trekken in deze gezellige club waar men echt van elkaar wil leren.
Bij deze houd ik de kennis die ik door jaren heb opgedaan, en heb geleerd door diverze opleidingen keurig voor me.

zoek het maar uit dus

Ik ga er vanuit dat dit over mij gaat dus daarom dat ik hier even op reageer.
Ik denk niet alles beter te weten, ik geef mijn mening op de posts die ik heel lees. Het is een openbaar forum, ben je niet in staat een tegenantwoord of vraag te ontvangen, schrijf dat er bij of post niet.
Daarnaast vraag ik ook naar jouw mening over onderandere de Academische Rijkunst. Helaas heb ik nog geen antwoord gekregen hierover en dat is jammer.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 21:11

Yamcha geeft aan dat ze antwoorden heeft gehad. Tijd voor een slotje? Discussies over off-topic onderwerpen kunnen dan gezellig ergens anders voortgezet worden.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 21:29

Kadankovitch schreef:
En ofschoon de schimmel veel stelling en buiging heeft, zie ik in het geheel niet dat het op de voorhand.
Héél bijzonder..
Amazone zit te liften. Hoezo onderarm-teugel in één lijn?
Knip de teugels door, en je 'ziet' het paard op de neus vallen.
Achterhand is ook te hoog, het hele beeld is 'op de voorhand'.

Laat eens wat beelden van je eigen rijden zien, K?
Om een idee te krijgen van wat je zelf als 'goed' ziet?

En .. eh .. laten we het zakelijk houden. Persoonlijke insinuaties hebben geen nut.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 21:53

PFFFFFFFFFFFFF, jammer dat sommige topcs zo ongezellig zijn, ik ben terug naar het foto-topic aan de teugel, DOEI!!!!!!

Sombra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 06:50

Het heeft niets met ongezellig te maken als mensen jouw mening niet delen. Ik heb al meerdere keren gevraagd aan Mirandje01 en nu vraag ik het ook aan jou. Wat maakt voor jullie deze plaatjes juiste plaatjes en wat maakt voor jullie de Academische Rijkunst goed?
Ik geef inhoudelijk antwoord het is jammer dat ik dat niet terug krijg maar dat mensen ineens het topic verlaten, een topic dat nog eens best wel leerzaam zou kunnen zijn, als het dat al niet is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 08:16

Ik wil hier niet richting Academische Rijkunst. Ten eerste is dat off topic, ten tweede vind ij het onderwerp an sich wel interessant, maar niet op de manier waarop het altijd besproken wordt.

Wat ik ook jammer vind, is dat het hier weer lijkt te gaan om namen en prestige, en daar ben ik niet in geinteresseerd. Ik onthou wat mensen laten zien, hoe ze over zaken denken, maar namen op zich zeggen me niet veel.

Ik wil discussiëren over biomechanica, wat gebeurt er, hoe kun je het paard faciliteren, waarom dan zo en niet anders, wat werkt niet, en waarom dan niet. En kom me niet aan met de nonsensica dat ieder paard anders is, ieder paard zit biomechanisch hetzelfde in elkaar, van Shet tot Shire.

Ik gooi er alvast even een in: waarom blokkeert een te sterk inwerkende binnenhand het binnenachterbeen?

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 08:30

Jammer he dat een "simpele" vraag soms uitloopt in een discussie die je helemaal niet wil omdat hij al zo vaak uitgekauwd is.
Ik zie de vraag in de OP als het verzamelen van zoveel mogelijk informatie om goed na te kunnen denken over het paard en het rijden er van. Hoe meer info je hebt hoe beter. Dat vele (horen te) weten dat het niet juist is om aan de binnenteugel het paard in een houding te rijden, wil nog niet zeggen dat ze ook weten waarom. Pas als je weet hoe het niet moet, en vooral waarom, ben je een stap dichterbij hoe het wel moet. Dit is wat TS volgens mij wil met deze topic, toch?

Yamcha schreef:
Ik gooi er alvast even een in: waarom blokkeert een te sterk inwerkende binnenhand het binnenachterbeen?

Een sterk in werkende binnenhand blokkeert het binnenachterbeen omdat je hem uit balans brengt. Iets dat uit balans is heeft dus niet het gewicht gelijkmatig verdeeld over links en rechts. Pas als het gewicht links en recht gelijk(er) is kan je de achterhand activeren en naar verzameling komen.
Ik weet niet alles van biomechanica van het paard, enof andere levende wezens, maar als je gaat kijken naar bv de meridianen denk ik dat we daar ook een hoop informatie uit kunnen halen. Ben een klein beetje thuis in: de touch for health, osteopathie, homeopathie, etc. alles staat met elkaar in verband en het hele lijf moeten we zien als een soort klok die met tandwielen en radars aan elkaar en met elkaar verbonden zijn. Loopt er ergens 1 vast dan blokkeert de rest ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 12:51

Als in: je zet hem op het buitenvoorbeen, dus het buitenachterbeen kan dan wel stuwen, maar voor gedragenheid is het binnenachterbeen nodig, en omdat hij op buiten is gezet, kan het binnenachterbeen niet meer functioneren zo het hoort, klopt?

Het is idd, dat als ik weet en begrijp hoe het niet moet, en waarom, dat ik een stapje dichterbij ben hoe het wel moet. Paardrijden voor mij is vooral ook een hoop denkwerk, ik wil begrijpen wat het lijf doet, omdat ik dan beter begrijp hoe ik het lichaam kan faciliteren, zodat mijn paard mij optimaal kan dragen en ik haar niet in de weg zit.
Ik vind het op zich wel grappig, dat door op de door mij eerder beschreven manier om stelling en buiging te vragen, ik erachter kom, dat je het paard eigenlijk alleen maar ruimte hoeft te geven, en dan doen ze het gewoon wel. Ik hoef het binnenachterbeen er niet onder te schoppen, als ik het ruimte geef om onder te treden, dan zál het paard dat ook doen, als er niets medisch in de weg zit.

Ik vind dat een interessant gegeven, omdat het inhoudt dat we dus niet zoveel hoeven doen, het houdt in dat je met heel kleine hulpen, een groot resultaat kan boeken, zolang je het paard maar de gelegenheid geeft om het gevraagde uit te voeren. Een paard neemt blijkbaar van nature áltijd de ruimte die je geeft. En dat is een leuk gegeven voor de dressuur, ik dacht dat er ergens stond dat we moeten streven naar uiterst subtiele en onzichtbare hulpen.

Blijkbaar ligt het niet aan het paard, maar staan we daarin vooral onszelf in de weg.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 13:48

Geachte Bertie,
U zou liften nog niet herkennen, indien het voor uw neus gedaan zou worden. Georg Theodorescu heeft altijd met een horisontale onderarm gerreden. Uw idool Ernest van Loon drong er op aan de hand wezenlijk hoger te dragen dan was voorgeschreven. Van uw kant is dit slecht een zwak argument om toch gelijk te krijgen.
Nou geachte Bertie U mag het hebben, het gelijk, want ongelijk heeft een bult. Als U begrijpt wat ik bedoel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 14:04

Zou je misschien nu weer ontopic willen gaan?
Van dit gekat wordt niemand wijzer. Wellicht kunt u het samen bijleggen bij een kop thee of koffie?

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 14:40

Yamcha, Dan was het al oftopic toen de foto's besproken werden. Eigenaardig dat U niet in staat bent te snappen dat een hoge hand geen teken is van liften. Als ik lift dat geef ik van onderuit de duw naar boven. Voor mensen die de Duitse Stijl zozeer aanhangen had ik toch mogen verwachten dat U de Duitse stelling kent ;"handen laag, richt op, handen hoog, geeft na". Alleen daarom al gaat de bewering van Bertie niet op. Maar het gaat hier toch om "Aan de teugel door stelling"? Nu ik stel dat de vosmerrie niet overbogen loopt, niet op de voorhand loopt en mijns inziens in buiging aan de teugel loopt. Ik kan uit de foto niet opmaken of er eerst stelling was en daardoor nageeflijkheid of omgekeerd. Maar het beeld is niet slecht. Bertie begint dan geheel naast de kwestie te schrijven over "liften" . Ik vraag U wat heeft dat met het topic te maken??? NIETS, dat weet U zo goed als ik. Dit werd alleen geschreven om toch nog iets af te kunnen kraken.
Wat mij hierbij opvalt, zolang men zelf niet afgekraakt wordt, mag het allemaal gebeuren. Zodra iemand die overduidelijk onredelijk commentaar schrijft over iemand, wordt aangpakt op de merites van de zaak, is het niet meer gezellig. Dat moet men zich bedenken voordat met onnodig beschuldigende vingers naar anderen wordt gewezen.
De keren dat iemand heb uitgenodigd, net zoals mijn mentor, om het in de praktijk te komen bekijken en het zelf te laten zien, kwam daar niets van. Nu is het voor mij een klein beetje te laat, vanwege een klein beetje ziek.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 14:40

Sombra schreef:
Het heeft niets met ongezellig te maken als mensen jouw mening niet delen. Ik heb al meerdere keren gevraagd aan Mirandje01 en nu vraag ik het ook aan jou. Wat maakt voor jullie deze plaatjes juiste plaatjes en wat maakt voor jullie de Academische Rijkunst goed?
Ik geef inhoudelijk antwoord het is jammer dat ik dat niet terug krijg maar dat mensen ineens het topic verlaten, een topic dat nog eens best wel leerzaam zou kunnen zijn, als het dat al niet is.

Ik kan alleen voor mezelf spreken:Soms is de toonzetting nogal belerend en betweterig, niet open voor andere methoden, vind ik erg ongezellig :)
Academische rijkunst is niet per definitie goed voor mij, ik haal uit veel stijlen e.e.a. wat mij aanstaat en dat pas ik toe of probeer ik toe te passen, soms werkt het voor mij, soms niet.Jij haalde uit over BB en die Rus, dat is voor mij prima, en dat die Rus in opspraak is geweest ivm trainingsmethoden spreek ik ook niet tegen, maar van BB weet ik nu eenmaal dat ie alles wel op een eerlijke open manier doet met zijn paarden.
Bij mij staat voorop dat er blijheid is, bij mij en het paard, dat mis ik erg vaak binnen de moderne dressuur, een paard moet volgens mij trots,intimiderend en zelfzeker door de baan gaan, met weinig tot geen druk, het moet lijken voor mij alsof het vanzelf gaat.
daarnaast vind ik dat je zonder sporen en zonder bit of met een gewoon bitje(met bit,liefst zonder neusriem) alle oefeningen goed moet beheersen, voordat je eventueel gaat "verfijnen" met een zwaarder bit en sporen.
tot slot wil ik uitleggen waarom ik voorstander ben van lang en los trainen( de hals eerder horizontaal, de neus er altijd uit):
Ik denk dat op die manier de spieren langer en platter blijven, en dus soepeler en zachter, niet slapper.
Als een paard zijn hals en hoofd laat zakken komen er natuurlijke endorfines vrij waardoor hij zijn hoofd kan leegmaken, daarom zijn grazende paarden in de wei zo tevreden en in hun element, niet vanwege het gras, maar omdat de hals en het hoofd naar beneden zijn.
Een ontspannen paard is een blij paard, en als een paard kan ontspannen, leert deze makkelijker en met meer plezier.
Ik geloof er dus niet in dat de ruiter het paard moet loswerken door hem in opgespannen houdingen te dwingen, en daarbij nog athletisch onverantwoorde oefeningen te laten lopen,zonder volop lucht te kunnen nemen.Ik heb er een hekel aan om paarden te zien lopen, die niet kunnen kijken naar waar ze gaan, ik vind dat slaven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 14:51

Kadankovitch schreef:
Eigenaardig dat U niet in staat bent te snappen dat een hoge hand geen teken is van liften

Waar haal jij dat nu weer uit?
Kadankovitch schreef:
Wat mij hierbij opvalt, zolang men zelf niet afgekraakt wordt, mag het allemaal gebeuren. Zodra iemand die overduidelijk onredelijk commentaar schrijft over iemand, wordt aangpakt op de merites van de zaak, is het niet meer gezellig. Dat moet men zich bedenken voordat met onnodig beschuldigende vingers naar anderen wordt gewezen.

Nonsens.

Er werd eerder gekat, en daar heb ik niets van gezegd, geprobeerd dat met een grapje op te lossen, maar blijkbaar gaan jullie gewoon vroelijk verder.
Nu zeg ik er duidelijker iets van, en nu heb ik het gedaan??? Wat is dat voor nonsens?

Ik wil graag dat er nu terug ontopic wordt gegaan, en daarbij mogen van mij best foto's besproken worden, graag zelfs, daar leer ik van. Mijn eerste gedachte bij de vos en de schimmel was dat ik het er niet beroerd vond uitzien, maar goed, ik oordeel soms op een gevoel. De discussie erover vind ik boeiend, daar leer ik van, ik kan dan bijleren, en de kans is best aanwezig dat mijn gevoel verandert. Ik reageer er nog niet op, omdat ik er nog geen duidelijke mening over heb, niet iets wat ik sterk kan onderbouwen, en dus wacht ik af. Zou zoiets in mijn lessen passeren, en ik voel en zie het verschil, dan is de kans groot dat ik wel een mening heb.

Dus concludeer nu niet dat ik van alles wel en niet ken en begrijp, want dat is veel te kort door de bocht.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 15:22

Klopt de eerste aanhaling slaat op Bertie.Waarvoor mijn excuus.
Maar mijn commentaar is wel degelijk ontopic

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 15:24

Klopt de eerste aanhaling slaat op Bertie.Waarvoor mijn excuus.
Maar mijn commentaar is wel degelijk ontopic. En daar gaat U niet op in.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 15:25

tja ik kon het eerste bericht niet wijzigen, vreemd

Sombra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 18:24

Yamcha schreef:
Ik wil hier niet richting Academische Rijkunst. Ten eerste is dat off topic, ten tweede vind ij het onderwerp an sich wel interessant, maar niet op de manier waarop het altijd besproken wordt.

Wat ik ook jammer vind, is dat het hier weer lijkt te gaan om namen en prestige, en daar ben ik niet in geinteresseerd. Ik onthou wat mensen laten zien, hoe ze over zaken denken, maar namen op zich zeggen me niet veel.

Ik wil discussiëren over biomechanica, wat gebeurt er, hoe kun je het paard faciliteren, waarom dan zo en niet anders, wat werkt niet, en waarom dan niet. En kom me niet aan met de nonsensica dat ieder paard anders is, ieder paard zit biomechanisch hetzelfde in elkaar, van Shet tot Shire.

Dat is waar ik op doel, het gaat NIET alleen om de biomechanica. Dat is allemaal logisch namelijk, het gaat er niet om dat een sterk inwerkende binnenhand het binnenachterbeen blokkeerd, nee een sterk inwerkende hand blokkeerd het PAARD en niet alleen een binnen achterbeen.
Om in deze kleine dingen te denken kun je niet meer echt 'rijden', dan blijf je denken 'ooh ik zit op mijn verkeerde zitbeenknobbel of ik maar mijn been niet lang' dat zijn zaken die je vanzelf oplost als je merkt dat je paard iets niet goed uit kan voeren, dan ga je even verzitten of geef je even goed na in je hand en dan zul je zien wat de oplossing is. Juist door deze fouten te maken zonder er zo bij stil te zijn los je ze op de juiste manier op, je paard geeft dat namelijk aan. In het begin van de opleiding zal je paard helemaal niet aangeven dat je te veel gewicht op de buitenkant hebt maar hoe verder je komt hoe sneller je paard je voor dat soort kleine foutjes afstraft. Dan gaat een paard namelijk zo maar stilstaan omdat jij niet nageeft bijvoorbeeld.

Ik zeg niet dat het niet goed is hier mee bezig te zijn maar ik denk zelf dat andere zaken belangrijk zijn en de belangrijkste zaak is dat het paard beter wordt, geestelijk en lichamelijk. En als we dan ieder spiertje op zich willen trainen dat kan gewoonweg niet. Je traint een heel lichaam bij een training en niet de lange rugspier, bilspier of buikspier apart. Bij een training train je alles.

Het is goed om te weten wat je fouten zijn maar je komt er vanzelf achter. Het is niet te laat dan want fouten maken mag, daar leert je paard van en daar leer jij van. Zolang je het paard geen pijn doet met je fouten (trekken in de mond, richtingen insturen wat onmogelijk is (kleine draai) of andere gekke dingen) zal het paard je dit niet kwalijk nemen. Door alleen maar te denken aan alles wat beter kan zul je niet snel verder komen want dan blijf je die dingen verbeteren en het verbeterd pas als je de oplossing weet en de oplossing rijkt zich pas aan als je daar aan toe bent.

Freeride, ik ben niet betweterig want ik onderbouw mijn teksten goed. Dat wil niet zeggen dat ik in de wijsheid in pacht heb, ik sta achter wat ik zeg en inderdaad, ik sta niet open voor de Academische Rijkunst want daar heb ik zo mijn eigen ervaringen mee. Daarom dat ik het ook niet kan begrijpen dat mensen daar wel achter kunnen staan. Dat wil niet zeggen dat ik geen interesse heb in de reden waarom mensen daar achter staan.

Paardrijden heeft niets te maken met losse teugels of lange spieren. Paardrijden heeft te maken met een paard te trainen, we willen geen lange spieren want lange spieren kunnen geen gewicht dragen omdat ze daar geen kracht voor hebben. Korte spieren daar in tegen, die kunnen gewicht dragen terwijl er toch spraken moet zijn van souplesse. Een spier moet bewegelijk zijn, geen blok beton daarom dat rijden ook niet met kracht gedaan moet worden.
Dat van het hoofd laten zakken is natuurlijk een mooi zinnentje, als je het geloofd. Er komen pas endrofines vrij als het weefselvocht in de hersenen gaat stromen en dit kan door middel van warmte of lymfe massage/drainage. Niet door simpel het hoofd naar beneden te doen.

Ik heb onlangs geleerd van de heer Kadankovitch dat het best zinnig kan zijn om het profiel van sommige mensen te bekijken. Zodoende heb ik even gekeken in het profiel van bepaalde mensen en ik ben maar één foto tegen gekomen die in de richting komt van wat ik denk dat een goede basis houding is.

Als een paard lang en laag loopt wil niet zeggen dat het paard ontspannen is, het bouwt eerder spanning op omdat het paard zich langer moet maken dan nodig is en daarnaast veel gewicht op de voorhand mee draagt. Dit is heel zwaar voor een paard.
Als je een paard in het juiste evenwicht rijdt is het paard veel ontspannender omdat het gewicht over 4 benen verdeeld wordt. Het paard moet ten alle tijden durchlassig zijn, dat wil zeggen de nageeflijkheid in alle spieren en gewrichten (achterhand, lendenen, rug, hals en nek) hiermee herken je ook dat het paard in evenwicht is, de aanleuning juist is en dat de hulpen juist doorkomen.

mirandje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 19:55

he mensen sorrie dat ik nu pas reageer,
maar zelf heb ik dus goede ervaringen met de academische rijkunst.
Maar natuurlijk zijn er meer wegen die naar rome leiden.
Waar ik dus ook heb over nagedacht.
Ik denk dat als we dus elkaars tips en kennis delen dat we als we op ons paardje zitten kunnen kijken wat het beste werkt.
Gelukkig is ieder paard verschillend, dus zal ook niet alles werken.

groetjes miran

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 20:34

Sombra schreef:
Als een paard lang en laag loopt wil niet zeggen dat het paard ontspannen is, het bouwt eerder spanning op omdat het paard zich langer moet maken dan nodig is en daarnaast veel gewicht op de voorhand mee draagt. Dit is heel zwaar voor een paard.
Als je een paard in het juiste evenwicht rijdt is het paard veel ontspannender omdat het gewicht over 4 benen verdeeld wordt. Het paard moet ten alle tijden durchlassig zijn, dat wil zeggen de nageeflijkheid in alle spieren en gewrichten (achterhand, lendenen, rug, hals en nek) hiermee herken je ook dat het paard in evenwicht is, de aanleuning juist is en dat de hulpen juist doorkomen.

Vorige week vroeg ik me af hoe het komt dat mijn paardje zo ontspannen is geworden in haar hele doen en laten. Dus niet alleen met het rijden is ze veel relaxter geworden. Ook is paardje veel opener aan het worden hetgeen zelfs mensen opvalt die niet met haar werken. De openheid beperkt zichdus niet alleen tot mijn persoon. Ik heb wel degelijk de link gelegd naar klassieke instructie en pogen zo te rijden sinds drie kwart jaar. Wellicht dat de reden Sombra is zoals jij hier boven opschrijft. Wat me ook opvalt is dat paardje veel gemakkelijker aan de teugel blijft. Ik leer ook om paardje in stelling te rijden. Ik herken in jouw posts hoe ik nu leer te rijden en ja het werkt. Ik ben meer van het ervaren en niet zo van het intellectueel kunnen benoemen.