Yamcha schreef:Ik wil hier niet richting Academische Rijkunst. Ten eerste is dat off topic, ten tweede vind ij het onderwerp an sich wel interessant, maar niet op de manier waarop het altijd besproken wordt.
Wat ik ook jammer vind, is dat het hier weer lijkt te gaan om namen en prestige, en daar ben ik niet in geinteresseerd. Ik onthou wat mensen laten zien, hoe ze over zaken denken, maar namen op zich zeggen me niet veel.
Ik wil discussiëren over biomechanica, wat gebeurt er, hoe kun je het paard faciliteren, waarom dan zo en niet anders, wat werkt niet, en waarom dan niet. En kom me niet aan met de nonsensica dat ieder paard anders is, ieder paard zit biomechanisch hetzelfde in elkaar, van Shet tot Shire.
Ik gooi er alvast even een in: waarom blokkeert een te sterk inwerkende binnenhand het binnenachterbeen?
Dat is waar ik op doel, het gaat NIET alleen om de biomechanica. Dat is allemaal logisch namelijk, het gaat er niet om dat een sterk inwerkende binnenhand het binnenachterbeen blokkeerd, nee een sterk inwerkende hand blokkeerd het PAARD en niet alleen een binnen achterbeen.
Om in deze kleine dingen te denken kun je niet meer echt 'rijden', dan blijf je denken 'ooh ik zit op mijn verkeerde zitbeenknobbel of ik maar mijn been niet lang' dat zijn zaken die je vanzelf oplost als je merkt dat je paard iets niet goed uit kan voeren, dan ga je even verzitten of geef je even goed na in je hand en dan zul je zien wat de oplossing is. Juist door deze fouten te maken zonder er zo bij stil te zijn los je ze op de juiste manier op, je paard geeft dat namelijk aan. In het begin van de opleiding zal je paard helemaal niet aangeven dat je te veel gewicht op de buitenkant hebt maar hoe verder je komt hoe sneller je paard je voor dat soort kleine foutjes afstraft. Dan gaat een paard namelijk zo maar stilstaan omdat jij niet nageeft bijvoorbeeld.
Ik zeg niet dat het niet goed is hier mee bezig te zijn maar ik denk zelf dat andere zaken belangrijk zijn en de belangrijkste zaak is dat het paard beter wordt, geestelijk en lichamelijk. En als we dan ieder spiertje op zich willen trainen dat kan gewoonweg niet. Je traint een heel lichaam bij een training en niet de lange rugspier, bilspier of buikspier apart. Bij een training train je alles.
Het is goed om te weten wat je fouten zijn maar je komt er vanzelf achter. Het is niet te laat dan want fouten maken mag, daar leert je paard van en daar leer jij van. Zolang je het paard geen pijn doet met je fouten (trekken in de mond, richtingen insturen wat onmogelijk is (kleine draai) of andere gekke dingen) zal het paard je dit niet kwalijk nemen. Door alleen maar te denken aan alles wat beter kan zul je niet snel verder komen want dan blijf je die dingen verbeteren en het verbeterd pas als je de oplossing weet en de oplossing rijkt zich pas aan als je daar aan toe bent.
Freeride, ik ben niet betweterig want ik onderbouw mijn teksten goed. Dat wil niet zeggen dat ik in de wijsheid in pacht heb, ik sta achter wat ik zeg en inderdaad, ik sta niet open voor de Academische Rijkunst want daar heb ik zo mijn eigen ervaringen mee. Daarom dat ik het ook niet kan begrijpen dat mensen daar wel achter kunnen staan. Dat wil niet zeggen dat ik geen interesse heb in de reden waarom mensen daar achter staan.
Paardrijden heeft niets te maken met losse teugels of lange spieren. Paardrijden heeft te maken met een paard te trainen, we willen geen lange spieren want lange spieren kunnen geen gewicht dragen omdat ze daar geen kracht voor hebben. Korte spieren daar in tegen, die kunnen gewicht dragen terwijl er toch spraken moet zijn van souplesse. Een spier moet bewegelijk zijn, geen blok beton daarom dat rijden ook niet met kracht gedaan moet worden.
Dat van het hoofd laten zakken is natuurlijk een mooi zinnentje, als je het geloofd. Er komen pas endrofines vrij als het weefselvocht in de hersenen gaat stromen en dit kan door middel van warmte of lymfe massage/drainage. Niet door simpel het hoofd naar beneden te doen.
Ik heb onlangs geleerd van de heer Kadankovitch dat het best zinnig kan zijn om het profiel van sommige mensen te bekijken. Zodoende heb ik even gekeken in het profiel van bepaalde mensen en ik ben maar één foto tegen gekomen die in de richting komt van wat ik denk dat een goede basis houding is.
Als een paard lang en laag loopt wil niet zeggen dat het paard ontspannen is, het bouwt eerder spanning op omdat het paard zich langer moet maken dan nodig is en daarnaast veel gewicht op de voorhand mee draagt. Dit is heel zwaar voor een paard.
Als je een paard in het juiste evenwicht rijdt is het paard veel ontspannender omdat het gewicht over 4 benen verdeeld wordt. Het paard moet ten alle tijden durchlassig zijn, dat wil zeggen de nageeflijkheid in alle spieren en gewrichten (achterhand, lendenen, rug, hals en nek) hiermee herken je ook dat het paard in evenwicht is, de aanleuning juist is en dat de hulpen juist doorkomen.