Bitloos ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 18:18

Molfre schreef:
Die gebroken neusbotten, iemand die dat al eens heeft meegemaakt dan? Want volgens mij is dat OOK een van de vele fabels die rond het gebruik van bitloze (in dit geval vooral hackamore) hoofdstellen hangen. Zo zonde.

Ik heb het zelf nog nooit meegemaakt. Heb ook nog nooit zo hard aan welke optoming dan ook moeten hangen. Ik denk dat het breken van neusbotten - als het al gebeurd - een combinatie is van verkeerd gebruik en verkeerde hoogte van de neusriem. Hoe lager je komt, hoe dunner dat neusbotje wordt. Dan kan ik me best voorstellen dat er een stukje afbreekt als je er met volle kracht aan gaat zitten hengsten (bijvoorbeeld bij een hackamore aangezien die ook nog eens een hefboomwerking heeft).

orizoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 18:27

Ik rijdt ook bitloos, nog geen half jaar. Bij mijn pony is het inderdaad zo dat hij er soms vandoor gaan op buitenrit dan is hij wel lastig terug te nemen. Maar een rondje draaien helpt dan altijd wel. Maar het ligt er inderdaad ook aan hoe je paard/pony er op reageert. Bij andere paarden zijn ze namelijk soms ook beter terug te nemen. Ik ben bitloos gaan rijden omdat mijn pony slechte tanden heeft. Ik zou eigenlijk eerst met een touwhalster bitloos gaan rijden, om te kijken of het bevalt. Ik heb trouwens een marylot crosslink. Een super handig ding!

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 20:04

Molfre schreef:
Die gebroken neusbotten, iemand die dat al eens heeft meegemaakt dan? Want volgens mij is dat OOK een van de vele fabels die rond het gebruik van bitloze (in dit geval vooral hackamore) hoofdstellen hangen. Zo zonde.

Alleen van horen zeggen dat het zou kunnen gebeuren, net als wat hier gezegd wordt, maar nog nooit of zelf meegemaakt/gezien of iemand gekend die het heeft meegemaakt/gezien.
Kan me er ook amper wat bij voorstellen(afgezien van een hackamore met hele grote scharen waarbij er een grote hefboomwerking is) en ik heb toch wel paarden heel aardig in touwhalsters zien hangen en mensen aan de teugels zien hangen bij verschillende optomingen(letterlijk). Ik zou eerder bang zijn voor een nekblessure door het hangen in bv een touwhalster, omdat die niet snel genoeg breekt bij bv een vastgezet paard, dat is wel iets waar je echt rekening mee moet houden.

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 20:06

Ik gebruik gewoon een halster met teugels eraan :p

Chanellhoii

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 20:08

Gewoon doen, de mijne reageert veeeeeeeel beter op bitloos rijden en vind het ook leuk!

marjo_elise

Re: Bitloos ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 20:20

Ik rijd zelf mijn verzorgpaard met een hackamore met korte scharen. Ik moet soms best aan te teugels trekken (als meneer weer is richting huis wil) en ik heb nog nooit zijn neus gebroken. Je moet de neusriem wel hoog genoeg hangen uiteraard. ( dat je m niet op het puntje van zijn neus bot hangt) Verder voel ik geen verschil in rijden met/zonder bit. Als je een paard buiten niet kan houden bitloos is het paard in mijn ogen niet goed getraind. Waarom een paard in de mond pijn doen om een rem te vinden? Mijn mening..

Larissabest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 13:10

Ik reed 4 jaar op mijn verzorgpaard ( is nu helaas verkocht). Ik begon aan de longe, en als we op buitenrit gingen moest ze een stangbit in om controle te houden. Na 4 jaar hard werken om de rust erin te krijgen kon ik het laatste jaar dat ik haar reed gewoon met een touwhalstertje rijden en later zelfs met neckrope. Om dit voor elkaar te krijgen moet je je paard heel erg vertrouwen, dat is het belangrijkste. Je moet niks te snel willen, maar het ook niet te saai houden. Je moet echt duidelijk aan je paard laten zien hoe leuk het is, en als je paard dit goed oppakt kan je misschien eens aan een bitloos hoofdstel beginnen. Deze hoofdstellen zijn vaak ook nog best prijzig. Ik heb met neckrope geleerd om gewoon met hoofdstel te rijden, en een touwtje om de hals te doen. Ga dan op neckrope sturen, en als je paard niet reageert, gebruik dan je gewone teugels om te corrigeren. Mijn advies is daarom: Begin met een goedkoop touwhalster, en als je paard dit goed oppakt en je je paard volledig vertrouwd, begin dan aan een bitloos hoofdstel.

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 13:57

Ik zou juist helemaal niet adviseren om te beginnen met touwhalster. Dat staat zo ver af van rijden met bit dat het waarschijnlijk een teleurstelling wordt voor velen, en een "zie je wel, dit is niks voor mijn paard".

byjou1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 17:35

Sinds kort rij ik Bitloos, mijn paard loopt heel ontspannen.
Echt super, geen druk ,hij loopt mooi nageeflijk.
Is wel een paard wat zowiezo al erg lief is en heel goed aan de hulpen.
Ik heb een eenvoudig bitloos hoofdstel van Harry's Horse.
Erg blij dat ik het ben gaan doen met hem!

danvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 10:33

Dat je door bitloos te rijden minder controle hebt is onzin.
Je hebt net zoveel controle als met bit. Je paard zou er wel even
aan moeten wennen. Maar kijk als je paard op buitenrit ervandoor
gaat en het bit vasthoud , heb je geen controle meer en bitloos kan dit
niet gebeuren. Ik zou het gewoon proberen .

Ik heb niet het hele topic doorgelezen en weet dus ook niet of dit al eerder geplaatst is of
of je al een beslissing gemaakt hebt .

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 11:15

Hihi, inderdaad kunnen ze dan niet het bit vasthouden, maar ze kunnen net zo goed hun hals erop zetten en gaan, dan heb je net zo weinig controle }>

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 20:52

danvel schreef:
Dat je door bitloos te rijden minder controle hebt is onzin.
Je hebt net zoveel controle als met bit. Je paard zou er wel even
aan moeten wennen. Maar kijk als je paard op buitenrit ervandoor
gaat en het bit vasthoud , heb je geen controle meer en bitloos kan dit
niet gebeuren. Ik zou het gewoon proberen .

Ik heb niet het hele topic doorgelezen en weet dus ook niet of dit al eerder geplaatst is of
of je al een beslissing gemaakt hebt .

Ik vind het onzin dat je evenveel controle hebt. Elk paard reageert anders. Ja, als een paard gaat, dan gaat het.. Maar er zit nog zoveel tussen. En het ene paard is sneller/beter onder controle met bit en het andere bitloos..

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 14:35

Geryon schreef:
Ik vind het onzin dat je evenveel controle hebt. Elk paard reageert anders. Ja, als een paard gaat, dan gaat het.. Maar er zit nog zoveel tussen. En het ene paard is sneller/beter onder controle met bit en het andere bitloos..

Dat ligt niet in wel of geen bit, dat ligt in de verdere opvoeding en wat het paard daarin gewend is.

Als het niet om er vandoor gaan gaat zou je een paard puur op je zit rerug moeten kunnen krijgen, welke optoming je aan de voorkant eraan hebt hangen doet er dan niet toe.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 17:10

Bowen schreef:
Geryon schreef:

Dat ligt niet in wel of geen bit, dat ligt in de verdere opvoeding en wat het paard daarin gewend is.

Als het niet om er vandoor gaan gaat zou je een paard puur op je zit rerug moeten kunnen krijgen, welke optoming je aan de voorkant eraan hebt hangen doet er dan niet toe.

Dat lijkt mij vrij logisch. Ik had het dan ook over controle tijdens het buitenrijden, als het schrikt oid. Of gewoon als het zich sterkt maakt door enthousiastme. De een is gevoeliger op de neus, de ander in de mond.

_Summertime

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 17:03

Mijn ex-bijrijdpaard werd bitloos gereden. Toen ik begon met haar rijden had ik nog nooit bitloos gereden, paard was er wel mee bekend maar stond al 10 jaar stil. Rustig aan opgebouwd en het ging erg goed. Ze was gefokt voor de renbaan waardoor we wel eens gingen racen in het bos, het was dat ik haar (tot op een gegeven moment, maar dat had niets met bitloos te maken) helemaal vertrouwde en wist dat ze gewoon stopte wanneer ze voor het andere paard was, maar de controle is zeker veel en veel minder. Zou er persoonlijk zelf ook niet meer voor kiezen bitloos te rijden, ik rijd gewoon vriendelijk met bit, los teugeltje en niets geen getrek, dan kan het prima.

De filmpjes op youtube worden vaak door mensen gemaakt die sowieso al tegen het bit zijn, natuurlijk is er een deel van waar, als je met een harde hand rijdt doet het pijn, natuurlijk, maar het is wel wat aangedikt hoor. Als je toch nog over wilt stappen zou ik allereerst in de bak zorgen dat jij en het paard gewend zijn aan bitloos, als dat helemaal goed gaat kun je natuurlijk ook naar het bos! Maar het is een hele omschakeling naar mijn idee ..

Wie weet kun je een hackmore proberen? Daar heb ik de eerste weken mee gereden, naar mijn idee heb je daar wel wat meer controle mee. :j

soofje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 15:37

je kan het altijd eerst proberen in de bak en reageert je pony goed kun je kijken hoe het buiten gaat!

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 23:20

Ik rijd mijn leasepony alleen maar bitloos en ik zal je zeggen: ze reageert er veel fijner op dan dat ik met bit rijdt, ookal heeft ze soms een pittig temperament haha.
Buiten is ze wel wat vuriger, maar ook dan rijd ik bitloos, omdat ze veel onrustiger is met bit in.
In de bak kan ik ook prima dressuur met haar rijden, ze rijdt dan ook heerlijk ontspannen aan de teugel.
Hiervoor dacht ik ook altijd dat je met bit meer te zeggen hebt, maar over dat idee ben ik nu volledig heengestapt haha. Het is gewoon een kwestie van laten wennen en oefenen :).
Ik vind het in ieder geval veel prettiger, zowel voor mijn paard als voor mezelf.
Kijk maar eens rond hoeveel soorten bitloze hoofdstellen er zijn, ruime keuze! Succes!

Stralina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 09:23

eens met soofje77 :)

Ramona1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 23:06

mijn paardje rijd ook super als ik bitloos rij, hij is dan pas echt ontspannen..!

straalina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 18:02

DW_Dressage schreef:
Je hebt met bitloos inderdaad minder controle over je paard. Je kunt ook niet als je net bitloos rijd, gelijk op buitenrit....
Je moet dit allemaal eerst onder de controle krijgen..

met bitloos heb je bij sommige paarden evenveel (of zelfs nog meer) controle dan met bit. Mijn paard reageert op touwhalster beter dan met bit. Je moet gewoon eens uitproberen hoe jouw paardje reageert. je kunt de eerste keer met een haster rijden/ touwhalster. Ik zou wel eerst goed in de bak oefenen voor je naar buitengaat. *\o/*

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 20:46

Hier een paar tips van de grootste bitloze kneus op bokt:

Ik heb bitloos altijd onzin gevonden...... tot ik het in eens nodig bleek te hebben bij een paard dat echt het bit niet accepteerde.

* Denk niet dat je zo maar kan remmen (dat moeten ze eerst even leren weet ik uit ervaring)
* Denk niet dat als je ren in de bak werkt dat hij het buiten ook gewoon doet (ook ervaring mee)
* Denk niet dat als de rem in de ene gang werkt dat hij het ook in de andere doet (helaas ook ervaring)
* Denk niet dat een scherp bitloos hoofdstel het paard eerder doet stoppen dan een normale (ook erv)

* Een hackamore staat niet gelijk aan een goede rem........ en sturen is ook lastig
* Een touwhalster is ook niet per definitie een goede rem...... wel stuurt hij makkelijker
* Een kin gekruisde stuurt in mij ogen makkelijker maar geeft moeilijker/later na
* Sidepull lijkt het meest gebruiksvriendelijk makkelijk sturen en nageven (al heb ik gelezen dat het voor het paard wel is verwarrend kan zijn kwa sturen omdat de druk toch over de neus verdeelt wordt en niet echt heel eenzijdig gegeven kan worden......)

Ik ben absoluut niet de meest ervaren bitloze rijder, zelfs verre van..... ,maar ik heb er een hoop geprobeerd de laatste tijd en als 1 ding me duidelijk is geworden is dat je niet moet denken deze remt goed of werkt duidelijk in.... het is puur een kwestie van aanleren. En uiteindelijk is overal ook mee te rijden.
Daarbij zijn de spook verhalen over de gebroken neuzen echt ongelooflijke onzin........ bij abnormaal gebruik kan er van alles gebeuren, maar zo ken ik ook een verhaal over een paard met een gebroken kaak door het bit.

Verder wou ik ook nog even zeggen dat de filmpjes over het bit ook overdreven zijn, die zijn gemaakt door de mensen die bitloos adviseren.

Je kan met bit vriendelijk rijden en bitloos grof en vice versa......

Dus welke optoming je ook kiest met of zonder bit........ als jij er netjes en veilig mee omgaat, en jij voelt je er prettig en veilig bij is dat het fijnste wat je voor je paard kan doen.....
Welke keus je ook maakt!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 13:43

Bionda86 schreef:
Hier een paar tips van de grootste bitloze kneus op bokt:

Ik heb bitloos altijd onzin gevonden...... tot ik het in eens nodig bleek te hebben bij een paard dat echt het bit niet accepteerde.

* Denk niet dat je zo maar kan remmen (dat moeten ze eerst even leren weet ik uit ervaring)
* Denk niet dat als je ren in de bak werkt dat hij het buiten ook gewoon doet (ook ervaring mee)
* Denk niet dat als de rem in de ene gang werkt dat hij het ook in de andere doet (helaas ook ervaring)
* Denk niet dat een scherp bitloos hoofdstel het paard eerder doet stoppen dan een normale (ook erv)

* Een hackamore staat niet gelijk aan een goede rem........ en sturen is ook lastig
* Een touwhalster is ook niet per definitie een goede rem...... wel stuurt hij makkelijker
* Een kin gekruisde stuurt in mij ogen makkelijker maar geeft moeilijker/later na
* Sidepull lijkt het meest gebruiksvriendelijk makkelijk sturen en nageven (al heb ik gelezen dat het voor het paard wel is verwarrend kan zijn kwa sturen omdat de druk toch over de neus verdeelt wordt en niet echt heel eenzijdig gegeven kan worden......)

Ik ben absoluut niet de meest ervaren bitloze rijder, zelfs verre van..... ,maar ik heb er een hoop geprobeerd de laatste tijd en als 1 ding me duidelijk is geworden is dat je niet moet denken deze remt goed of werkt duidelijk in.... het is puur een kwestie van aanleren. En uiteindelijk is overal ook mee te rijden.
Daarbij zijn de spook verhalen over de gebroken neuzen echt ongelooflijke onzin........ bij abnormaal gebruik kan er van alles gebeuren, maar zo ken ik ook een verhaal over een paard met een gebroken kaak door het bit.

Verder wou ik ook nog even zeggen dat de filmpjes over het bit ook overdreven zijn, die zijn gemaakt door de mensen die bitloos adviseren.

Je kan met bit vriendelijk rijden en bitloos grof en vice versa......

Dus welke optoming je ook kiest met of zonder bit........ als jij er netjes en veilig mee omgaat, en jij voelt je er prettig en veilig bij is dat het fijnste wat je voor je paard kan doen.....
Welke keus je ook maakt!

Bijna alles wat jij opnoemt moet je ook helemaal niet met je handen doen, zowel niet met bit als bij bitloos.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 13:45

Somebitch schreef:
Bitloos heb je helemaal niet minder controle over je paard hoor? Waar komt dat fabeltje toch vandaan?

Ik zou het gewoon proberen TS. :)

Inderdaad, ik red me met touwhalster, kaptoom, hackamore en vaak zelfs een halster beter dan met een bit, no mather wel bit.

Geryon, ik stuur zelf wel gewoon met mijn handen en benen, op zit reageert ze niet, dan houd ik ook op met proberen en maak ik het rijden niet lastiger als het is, links is links en rechts is rechts, punt. Dit gaat met een hackamore, touwhalster, kaptoom en halster even makkelijk.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 13:50

xSlvna schreef:
Somebitch schreef:
Bitloos heb je helemaal niet minder controle over je paard hoor? Waar komt dat fabeltje toch vandaan?

Ik zou het gewoon proberen TS. :)

Inderdaad, ik red me met touwhalster, kaptoom, hackamore en vaak zelfs een halster beter dan met een bit, no mather wel bit.

Geryon, ik stuur zelf wel gewoon met mijn handen en benen, op zit reageert ze niet, dan houd ik ook op met proberen en maak ik het rijden niet lastiger als het is, links is links en rechts is rechts, punt. Dit gaat met een hackamore, touwhalster, kaptoom en halster even makkelijk.

Kan ik me voorstellen dan :j

Ik bedoel overigens ook niet dat je je handen niet moet gebruiken. Maar zoals ik het berichtje las, leek het alsof het remmen etc. alleen maar met de hand werd gedaan.

xhorselovex

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 21:47

nonskagek schreef:
Bitloos rijden is moeilijker dan met bit. Waarom? Meeste mensen hangen gewoon even aan de teugels als paardlief er vandoor gaat. Nu heb jij dat filmpje gezien, en ik weet welk filmpje je bedoeld. Maar met bitloos rijden kun je net zoveel schade aanrichten. Verdiep je heel goed in de soorten bitloze hoofdstellen. Er zijn varianten die gericht zijn op controle en niet op paardvriendelijkheid. Heb zelfs gehoord dat je een neusbeen kan breken met die dingen, maar dit is slechts iets wat ik gehoord heb.

Begrijp me niet verkeerd. Ik ben helemaal vóór bitloos, maar heb ook niets tegen het bit. Rijd gewoon zoals het hoort: met je lichaam. Niet met hulpmiddelen :)

Waauw, had het niet beter kunnen uitleggen! Vooral dat laatste is een goed punt! Rij vooral me je lichaam! _/-\o_