Valse knik

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 13:11

@Freeride: lang en laag is voor een paard in horizontaal evenwicht een natuurlijkere houding. Uiteraard op voorwaarde dat ook deze houding voortkomt uit aanleuning. De "valse knik" die je bij afgedwongen oprichting ziet heb je in langlaag niet zo snel, maar je zal wel zien dat het paard te ver afbuigt op de eerste wervel, waardoor hij achter de LL. De hoofdhalshouding bij lang en laag is het verlengde van de lichaamshouding: dus een horizontaal evenwicht. Om de flexibele verbinding over de rug te verkrijgen, is het van belang dat het neusje net voor of op de LL komt. Alleen in die houding is er sprake van een verbinding van achter naar voor. En alleen in deze houding zullen de gangen correct taktmatig en met schwung kunnen worden verreden.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 13:12

nicky_rilana schreef:
die hangt toch los

De slof vind ik niet erg los hangen.
Je pony weet wat er gebeurd als hij zijn hoofd omhoog wil doen, dan wordt hij begrenst door de slof die niet mee geeft.
De slof had is dit geval net zo goed nog iets strakker kunnen zitten, want de werking is hetzelfde.

Ik ben zeker niet tegen de slof hoor, alleen vind ik wel dat je moet weten hoe sterk deze inwerkt en daar ben je blijkbaar niet helemáál van bewust.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 13:13

superwoman schreef:
Ik mis een simpele uitleg van "een valse knik"
Een valse knik is namelijk heel letterlijk.
Bij de 3e nekwervel achter de oren verschijnt dan een knik ipv een hals in een mooie ronde halve maan.
De nek wordt dan 2 delen ipv 1 geheel.

Zoals s6801881 al aangaf gaat de valse knik vaak samen met andere fouten zoals achter de loodlijn of achter de teugel etc etc.

Zie pakweg negen post boven jezelf:
s6801881 schreef:
Het paard die in een valse knik loopt buigt vaak af op de derde halswervel. Ook kan het voorkomen dat het paard achter de loodlijn gaat lopen.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 13:17

te diep (niet correct van achteren naar voren gereden) ruiterhand dwingt omlaag
Afbeelding

valse knik (schijnoprichting door nep-verzameling van voor naar achter) ruiterhand dwingt omhoog
Afbeelding

correct (van achter naar voren gereden, hoofd voor de loodlijn, nek hoogste punt) ruiterhand veert.
Afbeelding

Hier had het paard nog ietsjes meer lucht mogen hebben om het neusje er iets uit te drukken zodat de wervels bij de nek zich hadden kunnen verlengen. Dan had het plaatje compleet geweest en was de eerste wervel achter het oor zeker weten het hoogste punt geweest.
Afbeelding

(de eerste 2 foto's zijn al ouder en niet zo geforceerd als ze lijken, maar ze zijn wel een goed voorbeeld)

De valse knik is goed te voelen. Als je het gevoel hebt dat je paard fijn loopt.. en je steekt je handen naar voren.. wat gebeurd er dan? Drukt je paard zijn neus eruit.. dan loopt hij naar de hand toe.. duikt je paard met zijn hoofd omlaag en kantelen zijn oren.. dan loopt hij te diep en loopt hij ACHTER de hand en NIET naar de hand toe.

Als je je teugels op maat neemt en je denkt dat je paard van achter naar voren gereden is.. wordt hij dan heel zwaar in je hand als je been bij geeft? Zo ja, dan loopt hij op de voorhand en "trekt" hij jou naar voren OF voel je bijna helemaal niets in je handen? Dan loopt je paard NIET naar de hand toe, komt hij terug in tempo als hij daar loopt? Zo ja, dan drukt hij zijn rug weg en loopt hij sowieso met een valse knik.
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 26-01-12 13:32, in het totaal 5 keer bewerkt

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 13:18

s6801881 schreef:
superwoman schreef:
Bij de 3e nekwervel achter de oren verschijnt dan een knik ipv een hals in een mooie ronde halve maan.

Zoals s6801881 al aangaf gaat de valse knik vaak samen met andere fouten zoals achter de loodlijn of achter de teugel etc etc.

Zie pakweg negen post boven jezelf:
s6801881 schreef:
klopt, maar ik vond het toch nog wat onduidelijk omdat het midden in een stukje tesks stond.
Vond het wel correct omschreven trouwens +:)+
Het paard die in een valse knik loopt buigt vaak af op de derde halswervel. Ook kan het voorkomen dat het paard achter de loodlijn gaat lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 13:30

superwoman schreef:

Duidelijke foto om aan te geven wat je bedoelt:
http://www.offieldfarms.com/OF/wp-conte ... G_4041.jpg

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 13:32

@S_en_Z, alleen op de derde foto loopt je paard over de rug. Ook op de laatste foto zie je dat je paard met een holle rug loopt. Met een holle rug kun je nooit de flexibele verbinding tussen achter en voor bij elkaar rijden. Daarnaast geef je zelf al aan dat je paard niet afbuigt op de eerste wervel.
Laatst bijgewerkt door s6801881 op 26-01-12 13:35, in het totaal 1 keer bewerkt

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 13:35

s6801881 schreef:
@S_en_Z, alleen op de derde foto loopt je paard over de rug ook op de laatste foto zie je dat je paard met een holle rug loopt. Met een holle rug kun je nooit de flexibele verbinding tussen achter en voor bij elkaar rijden.

Paard heeft een wat gezonken rug in stand. Rug ligt volop in de bespiering en de ruggengraat ligt lager dan de bespiering. Lendenen zijn helaas iets week omdat het paard vrij lang van bouw is.

Ben het met je eens dat ze wat meer bergopwaarts mag, maar paard loopt hier zeker niet met weggedrukte rug :)

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 13:37

s6801881: ik vind dat de derde foto ook een mooi over de rug bewegend paard is. Ik vind op de foto de hoofd-hals verbinding mooi ontspannen.

S_en_Z geeft zelf inderdaad aan dat foto 4 net beter had gekund. Als ik het zo zie, zou het paard met wat meer "lucht" gemakkelijker over de rug gaan. Vooralsnog vind ik het geen verkeerd plaatje. Ik doe het haar niet zo na!

Foto van Edward Gal om te laten zien hoe het niet moet! _/-\o_

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 13:37

S_en_Z schreef:
s6801881 schreef:
@S_en_Z, alleen op de derde foto loopt je paard over de rug ook op de laatste foto zie je dat je paard met een holle rug loopt. Met een holle rug kun je nooit de flexibele verbinding tussen achter en voor bij elkaar rijden.

Paard heeft een wat gezonken rug in stand. Rug ligt volop in de bespiering en de ruggengraat ligt lager dan de bespiering. Lendenen zijn helaas iets week omdat het paard vrij lang van bouw is.

Ben het met je eens dat ze wat meer bergopwaarts mag, maar paard loopt hier zeker niet met weggedrukte rug :)

Bouw en bespiering van de rug heeft er niets mee te maken. Om de rug te spannen zijn juist het bekken en de buikspieren van je paard van belang ;)

Begrijp me niet verkeerd, het zijn relatief kleine foutjes, en je methodes zijn prima, maar om het hier als het "schoolvoorbeeld van hoe het moet" neer te zetten, dat geeft weer een verkeerd beeld. Zeker als men alleen naar het hoofd kijken en niet naar de rug.
Laatst bijgewerkt door s6801881 op 26-01-12 13:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 13:38

Agossie, daarom ook in een link voordat iedereen over de flos gaat en in snikken uitbarst over de uit elkaar gereten combinatie en dit topic ontspoort.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 13:40

Agossie schreef:
(wat vreemd, mijn post is weg... :oo)

Nicky, je rijdt nu toch Rilana?

nee ik rij nu alleen duvall. ik heb rilana 4 jaar lang gereden, het was niet mijn pony en toe ik een paard kocht, mocht ik nog wel even door rijden op die pony maar niet heel lang meer. ik heb die pony in september ongeveer terug gebracht naar de eigenaar. dus op dit moment rij ik haar niet meer

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 13:40

Uhhuh, en de rug wegdrukken gaat gepaard met het slecht ondertreden van het achterbeen ;) Wat mij hier niet het geval lijkt.

overigens staat er niet bij "hoe het wel moet". Er staat duidelijk boven de foto dat het hoofd meer lucht had mogen krijgen. Enkel bij de galopfoto staat correct.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 13:43

S_en_Z schreef:
Uhhuh, en de rug wegdrukken gaat gepaard met het slecht ondertreden van het achterbeen ;) Wat mij hier niet het geval lijkt.

En nogmaals er is een verschil tussen het wegdrukken van de rug en niet over de rug lopen. Over de rug lopen houdt in dat er een correcte aanspanning is in de rug, doordat het bekken kantelt (afhankelijk van welk evenwicht is alleen de mate waarin het bekken kantelt) en een correcte lichte aanspanning van de buikspieren. Hierdoor trekt een paard die van nature een licht holle rug heeft de rug recht. Wel is dat voor een paard met een zeer holle rug het erg veel moeite kost om de rug recht te trekken. Maar voor elk paard is een goede aanspanning noodzakelijk om de ruiter op te kunnen vangen. En jouw paard kan dat, dat laat je op de derde foto zien.
Laatst bijgewerkt door s6801881 op 26-01-12 13:45, in het totaal 2 keer bewerkt

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 13:43

Agossie schreef:
s6801881: ik vind dat de derde foto ook een mooi over de rug bewegend paard is. Ik vind op de foto de hoofd-hals verbinding mooi ontspannen.

S_en_Z geeft zelf inderdaad aan dat foto 4 net beter had gekund. Als ik het zo zie, zou het paard met wat meer "lucht" gemakkelijker over de rug gaan. Vooralsnog vind ik het geen verkeerd plaatje. Ik doe het haar niet zo na!

Foto van Edward Gal om te laten zien hoe het niet moet! _/-\o_

ben jij ooit wereld kampioen geworden?? ik denk het niet, maar ik kan het ook mis hebben hoor. hij krijgt wel alle paarden aan het lopen, en sister is ook niet echt makkelijk. ik vindt dat bokt z'n mensen niet zo snel moet afkraken want vaak rijden ze zelf recreatief, of niet eens nationaal. maar ik zeg al niet iedereen maar veel wel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 13:44

@ freeride: dank voor je antwoord, duidelijk :)

Anoniem

Re: Valse knik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 13:46

't Is niet omdat iemand niet internationaal rijdt, dat die geen foto kan beoordelen :)

nicky_rilana

Re: Valse knik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 13:48

nee dat snap ik maar, ik zie wel dat en nationaal gewoon anders word gereden dan in de basis, als zeg ik niet dat ze daar allemaal goed rijden hoor. kwam van het weekend nog iemand tegen in de inter 2 wat er echt niet uitzag. maar overhet algemeen ziet het er wel fijn uit.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 13:49

Yamcha schreef:
't Is niet omdat iemand niet internationaal rijdt, dat die geen foto kan beoordelen :)

En dat je internationaal rijdt berekend niet dat je altijd alles perfect doet. Dus het is inderdaad een drogargument om te zeggen dat, omdat het Edward is het goed is.

Op die foto zie je duidelijk dat het paard te vroeg afbuigt, het hoofd achter de LL heeft en een holle rug heeft (incorrecte aanspanning is de rug). En dit kan Edward heel goed gebeuren omdat hij ook gebruik maakt van een omstreden methode en de paarden niet voorziet van de klassieke opleiding waar de meeste dressuuroefeningen op zijn gebaseerd.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 13:52

s6801881 schreef:
S_en_Z schreef:

En nogmaals er is een verschil tussen het wegdrukken van de rug en niet over de rug lopen. Over de rug lopen houdt in dat er een correcte aanspanning is in de rug, doordat het bekken kantelt (afhankelijk van welk evenwicht is alleen de mate waarin het bekken kantelt) en een correcte lichte aanspanning van de buikspieren. Hierdoor trekt een paard die van nature een licht holle rug heeft de rug recht. Wel is dat voor een paard met een zeer holle rug het erg veel moeite kost om de rug recht te trekken. Maar voor elk paard is een goede aanspanning noodzakelijk om de ruiter op te kunnen vangen. En jouw paard kan dat, dat laat je op de derde foto zien.

Over deze discussie gaan wij het niet eens worden tenzij jij mij een foto kan laten zien waarbij de momentopname hetzelfde is (dus de stand van de benen) en dan de rug opgebold :)

Het paard mag op de foto dan niet stuwend zijn in de achterhand.
(dus niet zoals op deze foto: )
http://www.basisrijkunst.nl/middendraf2.jpg
Op deze foto is het paard bergop, de rug is hoog MAAR de achterbenen zijn sneller dan de voorbenen. Dit is een gestuwde middendraf, geen gedragen.

Dat het paard beter/makkelijker opbolt als hij meer bergopwaarts gaat dat ben ik wel met je eens.
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 26-01-12 13:54, in het totaal 1 keer bewerkt

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 13:55

Maar de draf is niet correct gereden en dus ook geen streven ;)
(oh je post is weg?)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 13:55

Volkomen mee eens.
Imo móet je niet blind achter de internationale helden aanlopen, maar zelf kijken, zelf leren en luisteren.
Ik vind het er ook niet fijn uitzien, maar ik geloof dat we in dit topic nogal verschillende ideeën hebben,over wat goed en fijn is.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 13:56

Een goede aanspanning in de rug moet een paard op elk moment in de gang hebben. Maar aangezien je niet open staat voor een andere visie houd ik het hierbij voor gezien. Ik heb geen zin om hier een reltopic van te maken.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 13:59

even nog een laatste voorbeeld om mijn punt te illustreren: een paard met goede aanspanning in de rug in uitgestrekte draf

http://www.google.nl/imgres?q=adelinde+ ... 29,r:3,s:0

Zoals je ziet zakt hij niet tussen het kruis en de lendenen, en loopt hij toch een uitgestrekte draf.

Ik blijf er bij, ook in middengangen moet er een goede aanspanning zijn in de rug, om de elastische verbinding tussen de achterhand en de ruiterhand te kunnen bewerkstelligen.
Laatst bijgewerkt door s6801881 op 26-01-12 14:00, in het totaal 1 keer bewerkt

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 13:59

Ik begrijp je goed en ben het in grote lijnen met je eens, maar ik zal niet bekeren omdat ik jouw visie niet voor 100% deel.

Het is aanspanning/ontspanning in het lichaam en dus ook deinen. Een paard dat op iedere momentopname met een opgebolde rug loopt moet nagekeken worden :)

Laten we het hier maar bij houden inderdaad.

De eerste 3 foto's waren in ieder geval wel heel duidelijk.