Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
nicky_rilana schreef:die hangt toch los
superwoman schreef:Ik mis een simpele uitleg van "een valse knik"
Een valse knik is namelijk heel letterlijk.
Bij de 3e nekwervel achter de oren verschijnt dan een knik ipv een hals in een mooie ronde halve maan.
De nek wordt dan 2 delen ipv 1 geheel.
Zoals s6801881 al aangaf gaat de valse knik vaak samen met andere fouten zoals achter de loodlijn of achter de teugel etc etc.
s6801881 schreef:Het paard die in een valse knik loopt buigt vaak af op de derde halswervel. Ook kan het voorkomen dat het paard achter de loodlijn gaat lopen.

s6801881 schreef:superwoman schreef:Ik mis een simpele uitleg van "een valse knik"
Bij de 3e nekwervel achter de oren verschijnt dan een knik ipv een hals in een mooie ronde halve maan.
Zoals s6801881 al aangaf gaat de valse knik vaak samen met andere fouten zoals achter de loodlijn of achter de teugel etc etc.
Zie pakweg negen post boven jezelf:s6801881 schreef:klopt, maar ik vond het toch nog wat onduidelijk omdat het midden in een stukje tesks stond.
Vond het wel correct omschreven trouwens![]()
Het paard die in een valse knik loopt buigt vaak af op de derde halswervel. Ook kan het voorkomen dat het paard achter de loodlijn gaat lopen.
superwoman schreef:Ik mis een simpele uitleg van "een valse knik"
s6801881 schreef:@S_en_Z, alleen op de derde foto loopt je paard over de rug ook op de laatste foto zie je dat je paard met een holle rug loopt. Met een holle rug kun je nooit de flexibele verbinding tussen achter en voor bij elkaar rijden.
S_en_Z schreef:s6801881 schreef:@S_en_Z, alleen op de derde foto loopt je paard over de rug ook op de laatste foto zie je dat je paard met een holle rug loopt. Met een holle rug kun je nooit de flexibele verbinding tussen achter en voor bij elkaar rijden.
Paard heeft een wat gezonken rug in stand. Rug ligt volop in de bespiering en de ruggengraat ligt lager dan de bespiering. Lendenen zijn helaas iets week omdat het paard vrij lang van bouw is.
Ben het met je eens dat ze wat meer bergopwaarts mag, maar paard loopt hier zeker niet met weggedrukte rug

Agossie schreef:(wat vreemd, mijn post is weg...)
Nicky, je rijdt nu toch Rilana?
S_en_Z schreef:Uhhuh, en de rug wegdrukken gaat gepaard met het slecht ondertreden van het achterbeenWat mij hier niet het geval lijkt.

Agossie schreef:s6801881: ik vind dat de derde foto ook een mooi over de rug bewegend paard is. Ik vind op de foto de hoofd-hals verbinding mooi ontspannen.
S_en_Z geeft zelf inderdaad aan dat foto 4 net beter had gekund. Als ik het zo zie, zou het paard met wat meer "lucht" gemakkelijker over de rug gaan. Vooralsnog vind ik het geen verkeerd plaatje. Ik doe het haar niet zo na!
Foto van Edward Gal om te laten zien hoe het niet moet!

Yamcha schreef:'t Is niet omdat iemand niet internationaal rijdt, dat die geen foto kan beoordelen
s6801881 schreef:S_en_Z schreef:Uhhuh, en de rug wegdrukken gaat gepaard met het slecht ondertreden van het achterbeenWat mij hier niet het geval lijkt.
En nogmaals er is een verschil tussen het wegdrukken van de rug en niet over de rug lopen. Over de rug lopen houdt in dat er een correcte aanspanning is in de rug, doordat het bekken kantelt (afhankelijk van welk evenwicht is alleen de mate waarin het bekken kantelt) en een correcte lichte aanspanning van de buikspieren. Hierdoor trekt een paard die van nature een licht holle rug heeft de rug recht. Wel is dat voor een paard met een zeer holle rug het erg veel moeite kost om de rug recht te trekken. Maar voor elk paard is een goede aanspanning noodzakelijk om de ruiter op te kunnen vangen. En jouw paard kan dat, dat laat je op de derde foto zien.