Rijkunst: wat is jouw ideaalbeeld?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sombra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 12:45

horseyfries schreef:
Je begint zelf over je scholing, wil er vervolgens niets over vertellen. Je begint zelf over ervaring, wil er vervolgens niets over vertellen. Op een simpele vraag als "vind je Kottas Klassiek", heb je ook nog altijd geen antwoord gegeven.
Interessant zijn is iets anders dan interessant doen, en als je alleen maar telkens als een haperende plaat kunt zeggen dat alles komt omdat jij Klasssiek rijdt en wij niet, zonder achtergrondinformatie van ons te kennen en zonder zelf ook maar iets meer te willen zeggen, zegt dat ook wat over jou tussen de regels door.
De uitleg van ons komt trouwens perfect aan volgens mij, want telkens als wij die geven zeg jij dat je dat immers al zei (dus niet), maar je begrijpt onze uitleg dus duidelijk wel.

Beste Horseyfries, mijn excuses dat ik je vraag over het hoofd heb gezien. Ik heb in dit topic al getoond wat ik Rijkunst noem/vind. Meerdere informatie lijkt mij overbodig.

VINJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 12:48

InekeN schreef:
Carl Hester en Charlotte Dujardin op de paarden Valegro en Uthopia....zwijmel de zwijmel! Ziet er zo vriendelijk en makkelijk uit :)

helemaal mee eens!! geweldig ook om naar te kijken!!

Moll

Re: Rijkunst: wat is jouw ideaalbeeld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 13:01

sombra je moet je instructie vragen je beter uit te leggen want, hij is qua theorie en verwoorden velenmale beter dan jij .

Sombra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 13:16

Ondanks dat ik een lange tijd mee heb gelezen op bokt en me pas laat heb aangemeld vind ik het toch frappant dat jij mij denkt te kennen Moll.
Ik snap niet waar al die vragen dan vandaan komen.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 13:24

het is heel gebruikelijk op een forum je voor te stellen in het daarvoor aangewezen topic, en niet blind zomaar in een discussie te springen, schaduw.

Sombra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 13:33

Aangezien jij mij toch al denkt te kennen (afgezien van het feit dat, dat me heel sterk lijkt aangezien ik al een geruime tijd niet meer in Nederland woon) lijkt dat me overbodig Moll.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 13:34

Voor mij niet ,maar voor de rest wel zo netjes

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 13:39

Jammer dat het nu een beetje Sombra VS Moll is geworden.

Sombra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 13:45

Is abslouut niet mijn insteek, ik heb al eerder aangegeven dat ik ook niet geinteresseerd ben in het leven van mede forum genoten en ik vind het daarom ook niet echt op zijn plaats dat Moll dat wel van mij verwacht dat ik mezelf blood geef. De mensen die namelijk echt willen weten wie ik ben kunnen mij ook gewoon een PB sturen.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 13:48

Het is toch niet van belang wie je bent? Het gaat toch om je mening, of word die waardevoller als je een "bekende" bent in de klassieke rijkunst?

Sombra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 13:52

Beste ThreeFingers, zo denk ik er ook over maar schijnbaar is het van groot belang om te weten wie ik ben. En zoals ik al zei voor de mensen die dat willen weten kunnen dat gewoon vragen via PB.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 18:52

Inderdaad Moll, zeg je dat theorie en praktijk onlosmakelijk met elkaar te maken hebben, maar wat ík bedoel is:
theorie, praktijk en weer terug naar de theorie om deze dan pas écht te kunnen begrijpen, dus nadat je het concreet gevoeld hebt.
Begrijp je wat ik bedoel, Moll?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 19:03

Ik vond het in het begin een erg interessante discussie, maar door al het offtopic gehakketak niet echt meer. Kan het weer ontopic, en wie sombra is, vind ik niet zo heel boeiend eigenlijk, dus vecht het ergens anders uit, alsjeblieft.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 19:35

Askja schreef:
Fingerspitzengefühl is een uitdrukking, is hier niet letterlijk bedoeld. Niet rijden op de vingertoppen, maar met gevoel in de vingers.

Precies Askja, dat is wat ik bedoel met Fingerspitzengefühl.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 19:36

Yamcha schreef:
Dansen met mijn paard. Meebewegen als met een danspartner, waarbij het paard evenveel plezier in het rijden heeft als ik, waarbij ik mijn paard niet in de weg zit, maar wij het beste uit elkaar halen. Dat is mijn ideaal. Of we het ooit bereiken, weet ik niet. Ik streef ernaar.

Dit vind ik fijn om te zien:

[vide]http://www.youtube.com/watch?v=2Lq9r_6vI2A&feature=related[/video]

David de Wispelaere met Solea

Wauw! Die meneer kan ook niet géweldig doorzitten oid, maar het ziet er vriendelijk en leuk uit!

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 19:38

ThreeFingers schreef:
Het is toch niet van belang wie je bent? Het gaat toch om je mening, of word die waardevoller als je een "bekende" bent in de klassieke rijkunst?

Dit is toch in wezen wat Sombra zelf zegt? Dat wij haar/hem/het niet begrijpen omdat wij volgens haar/hem niet aan Klassiek rijden doen, daarmee implicerend dat zij/hij daardoor meer weet en anders denkt dan ons, het lijkt erop dat zij/hij zijn/haar eigen mening daardoor waardevoller vind. Als je dan verder vraagt om erachter te komen waarom geeft hij/zij niet thuis.
Je oogst wat je zaait, en in dit geval is dat dus zo'n discussie, door zelf gelijk te beginnen over dat jij iets weet wat anderen niet zouden weten/kennen omdat zij niet aan Klassiek rijden met de grote K doen.
Het lijkt me logisch dat je dan ook antwoord kunt geven op simpele vragen als "valt Kottas voor jou onder Klassiek", daarmee geen enkel privédetail van zichzelf blootgevend, maar zelfs dat blijkt al teveel gevraagd.
Misschien moet de meester zelf even gevraagd worden om de uitleg te geven, zodat deze niet halfbakken wordt weergegeven. Klokje, klepel, en dat soort dingen.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 19:39

_Pretty schreef:
Yamcha schreef:
Dansen met mijn paard. Meebewegen als met een danspartner, waarbij het paard evenveel plezier in het rijden heeft als ik, waarbij ik mijn paard niet in de weg zit, maar wij het beste uit elkaar halen. Dat is mijn ideaal. Of we het ooit bereiken, weet ik niet. Ik streef ernaar.

Dit vind ik fijn om te zien:

[vide]http://www.youtube.com/watch?v=2Lq9r_6vI2A&feature=related[/video]

David de Wispelaere met Solea

Wauw! Die meneer kan ook niet géweldig doorzitten oid, maar het ziet er vriendelijk en leuk uit!

Waarom kantelt een paard zijn hoofd als het zo vriendelijk is?

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 12:43

horseyfries schreef:
Dit is toch in wezen wat Sombra zelf zegt? Dat wij haar/hem/het niet begrijpen omdat wij volgens haar/hem niet aan Klassiek rijden doen, daarmee implicerend dat zij/hij daardoor meer weet en anders denkt dan ons, het lijkt erop dat zij/hij zijn/haar eigen mening daardoor waardevoller vind. Als je dan verder vraagt om erachter te komen waarom geeft hij/zij niet thuis.
Je oogst wat je zaait, en in dit geval is dat dus zo'n discussie, door zelf gelijk te beginnen over dat jij iets weet wat anderen niet zouden weten/kennen omdat zij niet aan Klassiek rijden met de grote K doen.
Het lijkt me logisch dat je dan ook antwoord kunt geven op simpele vragen als "valt Kottas voor jou onder Klassiek", daarmee geen enkel privédetail van zichzelf blootgevend, maar zelfs dat blijkt al teveel gevraagd.
Misschien moet de meester zelf even gevraagd worden om de uitleg te geven, zodat deze niet halfbakken wordt weergegeven. Klokje, klepel, en dat soort dingen.

Dan stuur je toch een PB.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 12:48

het is anders heel normaal ook op andere fora's, dat je je zef eerst voorstel op dat forum of in een topic

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 13:06

Zal best, maar dit topic gaat over ideaalbeeld van de rijkunst, en niet over voorstellen, toch?

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 13:09

Dat klopt, echter zo binnen komen vallen is wat vreemd, je stel je minstens netjes voor ergens op het forum.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 13:11

Ben ik met je eens :)

Sombra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 14:32

Dat voorstellen doet de helft van de bokkers niet (onderandere jij Moll als ik diep terug graaf in je berichten als we dan toch gaan muggenziften). Verbeter de wereld en begin bij jezelf.

Beste Horseyfries, ik denk inderdaad dat Arthur Kottas nog een van de weinige is die de Klassieke dressuur overdraagt. Een aantal dingen trek in twijfel maar over het algemeen denk ik dat er van deze man erg veel te leren valt.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 14:44

ik heb mij zlf in meerdere topics voorgestelt, dus ik me je zeggen beter te kijken en te zoeken.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 17:32

Sombra:
U hebt flagrant ongelijk als U beweert dat Moll zich niet voorstelt. U hoeft simpelweg zijn profiel maar aan te klikken en U hebt informatie over de persoon en zijn passies. Dat U niets over uzelf kwijt wilt, is uw goed recht. temeer er ook anderen zijn waarvan men niets te weten kan komen. Ik bestrijd dat niet, maar door uw nogal arrogante toonzetting, zoals Horseyfries mijns inziens terecht aangaf, hebt U de vraag wel zelf uitgelokt. U stelt niet meer en niet minder dat U klassiek bent en dat eenieder die U niet begrijpt, of wat dat betreft niet met U eens is, dat niet is. En meer van die strekking. Ik weet niet hoe U dat noemt, maar voor mij klinkt dat zeer arrogant en lokt onmiddelijk de vraag op wie is die persoon dat die zo overtuigd, ik zou bijna willen zeggen 'Eigenblij' is met zich zelf. Vandaar dat ik het verlangen van Moll en Horseyfries wel heel goed kan begrijpen. Moll en Horseyfries hebben, door hun veelvuldige bijdragen aan topics, aangetoond een degelijke kennis van dressur te hebben. Het gaat dus echt niet aan, dat iemand zomaar uit het niets hun klassieke [als men daar al belang aan hecht] opleiding en 'bijbelvastheid' in twijfel trekt. Het hoeft dan ook niet te verbazen dat de vraag naar boven komt; waar haalt Sombra de authoriteit vandaan ons in twijfel te trekken? Voor mij hebt U dat (authoriteit) in ieder geval nog niet verworven door briljante bijdragen in dit topic. Wat dat betreft geniet U slecht het voordeel van de twijfel.

Moll:
De exacte citaten heb ik in de haast niet kunnen vinden, ik geen dus de strekking van hun stellingen weer:
Het was Witgenstein die in zijn tractatis stelde dat nagenoeg alles goed en duidelijk onder woorden gebracht kon worden, dat wat niet goed en duidelijk onder woorden gebracht kon worden, daarover zou men beter zwijgen.
Einstein zei eens dat men iets zo eenvoudig mogelijk zou moeten uitleggen, maar niet eenvoudiger dan mogelijk.

Overigens:
Ik krijg steeds meer de indruk dat deze discussie een religieus karakter krijgt. Daar schiet mij het volgende bij te binnen: Waar kennis ophoudt, begint het geloof.