verschillende rijstijlen dressuur

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 14:14

Ik denk dat je niet op basis van die clinic kunt bepalen hoe het hele trainingsscala van die combinatie eruit ziet. Het paard was erg kijkerig en dan is het wel fijn om het dier niet helemaal lange teugel te geven. Bovendien moet zij in korte tijd iets duidelijk maken en wordt het meestal dus even in korte tijd actief gereden en mag ie achter de schermen aan de lange teugel. Ik vond het filmpje mooi om te zien. Het geeft een hele systematische benadering weer van de training van het paard. Althans, een deel van de training. Consequent zijn als ruiter is daarbij belangrijk en daarmee dus ook geconcentreerd zijn op het paard. De hand voor kunnen doen, zonder dat het paard uit zichzelf versneld. Hartstikke klassiek volgens mij.

Moll

Re: verschillende rijstijlen dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 15:07

Er is altijd wel één excuus, paard was kijkerig, paard was dit of dat, als het. Paard kijkerig is is het niet klaas om één clinic of demo te geven van dat niveau, dus het ligt niet aan het paard maar de onwetenheid en eigewijze auteritere houding van de ruiter.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 17:11

piepenfiets schreef:
Ik denk dat je evolutie bedoeld?
In de wetenschap werken we met follow up;nieuwe theoretisch bewezen inzichten worden onder strenge voorwaarden in de praktijk getoetst. Als er na een groot aantal jaren een duidelijke tendens is die op verbetering duidt wordt het pas state of the art. Tot die tijd blijft de techniek in gebruik met de langste follow up.
Kan jij een voorbeeld geven van de evolutie die jij ziet?

Dat is niet waar Piepenfiets, misschien dat dat voor de Beta wetenschappen opgaat, maar niet voor de Alfa wetenschappen en zeker niet in de dagelijkse praktijk.

Ik kan wel voorbeelden geven maar dat zal niets verduidelijken en alleen maar tot meer discussie leiden. De klassiek-aanhangers hebben een weerstand tegen de huidige dressuursport om diverse redenen terwijl ik er juist erg van kan genieten. Velen van jullie vinden dat een Anky of Edward hun paarden niet goed voorstellen en prefereren het rijden van een Anja Beran of een Nuno d'Olivera.

De liefde die wij op het forum met elkaar delen is de liefde voor paarden en alle aspecten die daarmee verbonden zijn. Hoe we bijv. denken over een goedgaand paard kan soms enorm verschillen. Dat zijn discussies waar we niet uit komen ;)

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 17:24

Vur, geheel met U eens.

Abacab, in de kern van uw redenering ben ik het geheel met U eens!!

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 17:47

Abacab schreef:
piepenfiets schreef:
Ik denk dat je evolutie bedoeld?
In de wetenschap werken we met follow up;nieuwe theoretisch bewezen inzichten worden onder strenge voorwaarden in de praktijk getoetst. Als er na een groot aantal jaren een duidelijke tendens is die op verbetering duidt wordt het pas state of the art. Tot die tijd blijft de techniek in gebruik met de langste follow up.
Kan jij een voorbeeld geven van de evolutie die jij ziet?

Dat is niet waar Piepenfiets, misschien dat dat voor de Beta wetenschappen opgaat, maar niet voor de Alfa wetenschappen en zeker niet in de dagelijkse praktijk.

Ik kan wel voorbeelden geven maar dat zal niets verduidelijken en alleen maar tot meer discussie leiden. De klassiek-aanhangers hebben een weerstand tegen de huidige dressuursport om diverse redenen terwijl ik er juist erg van kan genieten. Velen van jullie vinden dat een Anky of Edward hun paarden niet goed voorstellen en prefereren het rijden van een Anja Beran of een Nuno d'Olivera.

De liefde die wij op het forum met elkaar delen is de liefde voor paarden en alle aspecten die daarmee verbonden zijn. Hoe we bijv. denken over een goedgaand paard kan soms enorm verschillen. Dat zijn discussies waar we niet uit komen ;)

Het laatste heb je gelijk in,weldegelijk gaan zaken in wetenschap zo als het gaat om theorie implementatie in de praktijk;concreter;nieuwe operatietechnieken,revalidatieinzichten,fysio of andere medisch ondersteunende technieken die van invloed zijn op de biomechanica.

Ik wil daar alleen maar mee zeggen dat je voorzichtig moet zijn in het bejubelen van "vooruitgang".Of dat werkelijk vooruitgang is zal namelijk pas blijken na een lange follow-up. Prijs jezelf niet te vooruitstrevend met wat misschien wel de waan van de dag zal blijken.
Don't fix it if it ain't broken
Uit je antwoorden blijkt dat je het onderscheid tussen klassiek en baroque niet kent,ofwel wij verschillen ook in mening over wat klassiek is.
Onderzoek alles en behoud het goede,conservatief totdat het tegendeel bewezen is

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 18:00

Volgens mij bestaat er:

Spaans(Classiek)
Engels

Duits?? Nog niet van gehoord eigenlijk

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 10:13

Wijze woorden Piepenfiets. Het is de kunst om steeds kritisch te blijven naar je paard en naar jezelf. Je paard is daarin de beste spiegel. Dat meet je niet enkel af aan prestatie, maar ook aan zijn fysieke gesteldheid en natuurlijk laat je dat geregeld preventief checken door een vooraanstaande dierenarts.

Ik heb het geluk gehad dat ik bij heel veel ruiters op heel veel verschillende stallen een kijkje in de keuken heb kunnen nemen, in de dressuur maar ook in het springen. Daarom weet ik ook dat het in de sport maar enkelingen zijn die als idioten met de eerste de beste mode meehollen.

Het verschil tussen barok en klassiek vind ik idd erg verwarrend en ik ben idd vaak het spoor bijster. Atjan Hop is barok, Nelly Abbenes is klassiek Frans of toch maar barok? Marijke de Jong noemt zichzelf soms ook klassiek. Voor mij is klassiek, Leunis van Lieren, van Bergen, Bernoski, Hinnemann, maar ik kijk ook graag naar sport en heb helemaal niets met ruiters die dol zijn op verkleedpartijtjes te paard, dat staat voor mij gelijk aan circus. Als ik naar paarden kijk wil ik vooral het paard zien en de ruiter vergeten. Ik heb het idee dat er onderling nogal wat verschillen zijn over wat men nu zelf verstaat onder Barok-Klassiek

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 11:42

Marijke de jong is academish en niet klassiek, Nelly Abbenes is naar mij weten klassiek, richard hinrichs is barock, arthur cottas is klassiek, thomas ritter is klassiek.

andafries

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 13:13

Ik vindt dat in hokjes plaatsen maar niks. Klassiek ,modern en.academisch. Als het goed is kan ik ervan genieten. Heb wel zo mijn voorkeur :-). Er zijn vele stromingen met aanhangers maar ik denk dat er maar één doel is en dat is goed paard rijden en voor mij is dat één worden met je paard !

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 15:51

ben ik geheel met je eens hoor, maar daar in tegen mag het best gezegd wordn waar iemand vandaan komt daar is niks mee, vind alleen dat wanneer iets word benoemd wat het niet is dat er dan verwariing onstaat, en dit met name in de academische sfeer.

andafries

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 16:10

Dat kan wel zo zijn maar vaak hoor je mensen die een bepaalde richting volgen dan ineens andere richtingen maar slecht vinden. Kijk maar eens naar dat academische gedoe dat heeft een excentriek figuur uitgevonden. Daar lopen hordes mensen achteraan, als je dan een clinic van hem volgt dan wordt er veel op andere richtingen afgegeven. En dan denk ik waarom ? Maar zo gaat het andersom ook terwijl we allemaal maar één doel hebben en dan kom ik weer op zo goed mogelijk paard rijden.
Als iemand mooi op het paard zit en het paard doet keurig en ontspannen zijn oefeningen zonder dwang. En ik krijg er ook nog eens kippenvel van en wel nivo dat is op wedstrijd , show of bij iemand thuis dan kan ik genieten. :-)

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 16:18

zondermeer, echter kritish kijken naar een ander is niks mks mee houd je scherp, de kunst daar in alleen is kunnen toe geven dat iets wel of niet mooi en of angenaam is om naar te kijken.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 16:30

Nee Mol ergens iets van vinden is heel makkelijk, het gaat er om dat je goed onderbouwd kunt beargumenteren waarom je dat vind.

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 16:56

andafries schreef:
Dat kan wel zo zijn maar vaak hoor je mensen die een bepaalde richting volgen dan ineens andere richtingen maar slecht vinden. Kijk maar eens naar dat academische gedoe dat heeft een excentriek figuur uitgevonden. Daar lopen hordes mensen achteraan, als je dan een clinic van hem volgt dan wordt er veel op andere richtingen afgegeven. En dan denk ik waarom ? Maar zo gaat het andersom ook terwijl we allemaal maar één doel hebben en dan kom ik weer op zo goed mogelijk paard rijden.
Als iemand mooi op het paard zit en het paard doet keurig en ontspannen zijn oefeningen zonder dwang. En ik krijg er ook nog eens kippenvel van en wel nivo dat is op wedstrijd , show of bij iemand thuis dan kan ik genieten. :-)

Inderdaad Andafries,het gaat om de harmonie,vind ik ook mooi,ongeacht de discipline.
Ik ben wel van mening dat totstandkoming erg belangrijk is en dat slaafsheid te vaak als medewerking wordt gezien.
Je visie uitleggen of verduidelijken gaat eenmaal makkelijker als je daar een voorbeeld bijzet van hoe jij denkt dat het niet moet.

Ieder het zijne,visie en beargumentatie maakt je eigen blik wijder of maakt dat je je eigen visie helderder krijgt.
Voor wat betreft de hokjesgeest,die is in die zin prettig omdat het duidelijkheid geeft; voor kaas naar de kaasboer en voor worst naar de slager.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 17:15

Abacab schreef:
Nee Mol ergens iets van vinden is heel makkelijk, het gaat er om dat je goed onderbouwd kunt beargumenteren waarom je dat vind.

oh maar dt ben ik ook met je eens, maar dat was de essentie van diet ondedeel niet hoe ik over academisch denk, heb ik it voerig beargenmenteerd in andere topics.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 18:25

Andafries, uw bericht is mij uit het hart gegrepen. Maar al te vaak gaan aanhangers van een bepaalde richting frenetiek op zoek naar fouten bij ruiters van een andere stijl, om niets meer dan iets pietluttigs te vinden op basis waarvan het geheel van het rijden van die laatste wordt afgekraakt. Ik denk dat het in hokjes plaatsen dit gedrag versterkt. Maar ik vind dat niet alleen de dames en heren van de academische rijkunst daar een handje van hebben. De zelfbenoemde 'Klasieken' hebben daar ook stevig een handje van. Te zwijgen van aanhangers van de heer Heuschmann (zover als dat ze geen video's over hun goeroe bekijken). Ik vind dit een betreurenswaardige tendens.

Piepenfiets. Geheel er mee eens dat de 'totstandkoming' belangrijk is. Maar voor wat? Ik neem aan dat U bedoelt voor het uiteindelijk resultaat. Maar hoe vaak komt men daadwerkelijk te weten hoe een bepaald resultaat verkregen wordt. Zelden of nooit met zekerheid. Dus wat overblijft is giswerk, en insinuaties. Bijvoorbeeld, hoe gaat U onscheid maken tussen medewerking en slaafsheid. Het kost mij geen enkele moeite om een mooi beeld geheel af te kraken, het enige wat ik daarvoor nodig heb is een negatieve instelling. Dus een oortje dat te lang naar achtere gericht staat: Pats, dat wijst zeer zeker op dwang. Een mond die even open is: Pats, foei een absoluut sluitend bewijs (terwijl ik bijna niemand alhier of in vergelijkbare topics, hoor/zie fulmineren tegen aangesnoerde neusriemen). En als U dat overdreven vind dat lees het bericht in een ander topic over Anja Beran maar eens na: Rijkunst; wat is jouw ideaalbeeld? pag.2, bericht van Ilse123, vandaag 14u54, tweede zin (vrij onschuldig, maar toch), of bericht van Ssmarty, 16u29.

Voor alle duidelijkheid Piepenfiets, ik beschuldig U van niets. Naar aanleiding van het bericht van Andafries, neem ik de draad in die richting op. Zover als dat iemand zich aangesproken voelt, neem ik aan dat de schoen past.

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 18:48

Tja Kadankovitch,ieder reageert vanuit zijn/haar referentiekader en zal dus gekleurd zijn in een mening.Absolute objectiviteit is per definitie onmogelijk.
Idd giswerk,niet-pluisgevoel usw. ik denk dat totstandkoming veelal te zien is in het eindresultaat.Hoe?
tja als alles biomechanisch correct is dan heb je nog het oog en uitstraling,alg indruk,weinig meetbaars of onderbouwbaar.Misschien een illusie,maar dan wel de mijne en die mag ik hier neerzetten ongeacht of ik naar uw mening genoeg in andere topics zit .En als ik dat neerzet dan kan en mag u daar vanalles van vinden en mij beschuldigen,dat heet discussie: RT-D

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 19:46

Geachte Piepenfiets,
Naar mijn weten heb ik niets geschreven waarin ik U verwijt dat U te weinig in andere topics zit. U insinueerd weer iets zonder basis, maar U mag dat zonder meer.Ik kan U echter niet de grandiose rol van martelaarschap verschaffen aangezien ik U niets verweten heb.
Inderdaad absolute objectiviteit is onmogelijk. Moet ik uit uw woorden opmaken dat zelfs het streven naar objectiviteit onmogelijk, ergo onzinnig is?
En voor het geval U de derde zin van onder uit mijn vorige bericht niet gelezen hebt, herhaal ik deze: "Voor alle duidelijkheid Piepenfiets, ik beschuldig U van niets." Ook daar slaat U slecht een gat in de lucht.

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 19:56

Kadankovitch schreef:
Geachte Piepenfiets,
Naar mijn weten heb ik niets geschreven waarin ik U verwijt dat U te weinig in andere topics zit. U insinueerd weer iets zonder basis, maar U mag dat zonder meer.Ik kan U echter niet de grandiose rol van martelaarschap verschaffen aangezien ik U niets verweten heb.
Inderdaad absolute objectiviteit is onmogelijk. Moet ik uit uw woorden opmaken dat zelfs het streven naar objectiviteit onmogelijk, ergo onzinnig is?
En voor het geval U de derde zin van onder uit mijn vorige bericht niet gelezen hebt, herhaal ik deze: "Voor alle duidelijkheid Piepenfiets, ik beschuldig U van niets." Ook daar slaat U slecht een gat in de lucht.

Haha, Nee, ik ambieer geen martelaarschap.Ik zeg dat absolute objectiviteit onmogelijk is.Ik ga ervan uit dat eenieder streeft naar objectiviteit.
Nee ik zeg niet dat u mij beschuldigt slechts dat mocht u dat willen dat het prima is,immers een onderdeel van discussie.
Er staat wat er staat en precies zo is het ook bedoeld (voor het geval u alle zinnen in mijn bericht niet gelezen heeft ;) )
Beter een gat in de lucht dan lucht in mijn..oei niet zo chique

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-12 20:28

_O-

Nog een andere vraag :
Vinden jullie dat je met elke rijstijl ,of het nu academisch, klassiek, barok, duits of frans is, even ver kan komen in de sport?
Gewoon even uit interesse :)

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 20:40

met klassiek duits of frans kan je wel mee komen in de sport.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 21:07

Damned schreef:
_O-

Nog een andere vraag :
Vinden jullie dat je met elke rijstijl ,of het nu academisch, klassiek, barok, duits of frans is, even ver kan komen in de sport?
Gewoon even uit interesse :)

Als het gaat om de sport en ver komen verwacht ik dat je met je vraag bedoelt of je met verschillende rijstijlen op hoog niveau je punten kunt halen. Dat dit kan is wel bewezen. Op grand prix niveau rijden mensen vanuit allerlei achtergronden en zij scoren goed. Zowel Carl Hester ( nummer 2) als Adelinde C (nummer 1). bevinden zich op het hoogste wedstrijd niveau qua wereldranglijst als het om grand prix niveau gaat, maar ze hebben beiden verschillende achtergrond en verschillende rijstijlen. Persoonlijk ben ik meer gecharmeerd van Carl Hester zijn rijstijl als die van Adelinde maar dat is persoonlijk. Je ziet dat de jury beiden combinaties hoge punten geeft.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 10-01-12 21:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-12 21:09

ja dat bedoelde ik :)

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 21:19

beiden rijden LDR

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 02:00

Damned, ik moet Moll tegenspreken, maar wellicht geeft hij mij toch gelijk. De hedendaagse wedstrijd sport veel van ruiter en paard. Naarmate de sport internationaler wordt, verdwijnen de verschillen die vaak historisch gegroeid zijn. Vroeger kon je duidelijk aan een Franse ruiter zien waar zijn hippische wortels lagen. Tegenwoordig richten ook Franse ruiters zich naar hetgeen in de internationale sport wordt verlangt. Datzelfde geldt ook voor bijvoorbeeld Spaanse of Portugese ruiters. Op een ander topic. : Rijkunst; wat is jouw ideaal beeld? (Feelsoproud, 09-01-12, 23u29, www.youtube.com/watch?v=i83w_6mG81Y)
is een video te zien van Vicki Smits, een Belgische die al jaren getraind wordt door Patric Le Roland. Deze laatste reed in de jaren zeventig met paard Cramique, dat hij in uiterste lichtheid voorstelde. Mevrouw Smits is zeker een waardig voorbeeld van de Franse rijkunst, maar op wedstrijden kan zij niet echt doordringen tot de top. Wel merk ik tot mijn groot genoegen dat ze steeds vaker de aandacht trekt van toeschouwers vanwege haar lichte teugelvoering.
Ik ben het met Moll inzoverre eens dat het in princiepe wel mogelijk zou moeten zijn dat ruiters uit alle stromingen de top kunnen bereiken, maar de praktijk toont dat het niet lukt.
Ik weet niet waarom de heer Moll de beoefenaars van de academische niet in staat acht in de wedstrijdsport mee te draaien.

@pien_2010, de achtergronden van beide door U genoemde ruiters verschillen, maar het zijn geen verschillen in de zin van de categoriën die hier werden genoemd. Mevrouw Cornelissen heeft vroeger zeer conventioneel les gehad (ben de naam van haar trainer vergeten), maar nu traint ze bij Sjef Janssen. En ik ken Sjef goed genoeg om te weten dat onder zijn leideing men niets doet wat hij niet wil. Dus zij, mevrouw Cornelissen traint de door U verfoeide rolkür. Of de Carl Hester dat nu doet, LDR zoals Moll beweerd, weet ik niet, maar een van mijn Engelse klanten heeft mij verteld dat hij zijn basis heeft gekregen van BHS-instructie, die naar mijn weten vooral geënt is op de Duitse rijopvatting. Beiden hebben dus een conventionele achtergrond. Maar wat telt is hoe zij nu hun paarden trainen. Daarvan is een ding zeker mevr. Cornelissen traint volgen het systeem Jansen.

Een opmerking naast de kwestie. Ik betreur het dat mevrouw Cornelissen heeft gewonnen, mijn voorkeur ging overduidelijk uit naar de heer Hester. Maar deze had toch wel enkele foutjes in zijn proef. Dat hij een harmonischer beeld liet zien woog er blijkbaar niet tegenop: ziedaar de dressur gereduceerd tot foutenkijkerij.