slof om nageeflijk te rijden?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Elvira24

Re: slof om nageeflijk te rijden?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 19:39

Ik reed zz en ben het in het laatste stuk wel met Joolien eens.. Het is bijna geen prachtige sport meer.. Er wordt zoveel geknoeid met die dieren en echt allemaal niet volgens de regels hoor!!

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 09:55

Langcara schreef:
freeride schreef:
Ah okee, Dressuur is nu een "sport" waarbij alle middelen worden toegestaan, als het"doel" maar bereikt wordt?
En dat doel is dan opgekropte nekken, stekende vorobenen hyperactieve kleine pasjes achter, een hals die niet net achter de oren het hoogste punt heeft liggen, ruiters die terugzitten ipv in harmonie met hun paard meegaan??? Als dat zo is, dan rijd ik geen dressuur meer vanaf vandaag!

En dit is toch de manier waarop ruim 80% van de instructeurs lesgeeft!
Ze zeggen niet expliciet "geen gel.l hup in de krul", maar ze handelen er wel naar! En ruiters nemen les om beter te worden, omdat de kennis ontbreekt. Die weten niet beter. Die weten niet dat hen dingen niet correct wordt aangeleerd.

Dus probeer maar eens iemand te vinden die jou het correct aanleert als je zelf nog niet weet hoe je onderscheid moet maken.

En dit is nu eens een zinnige reactie, inderdaad, 80% of meer van de instructie is gebaseerd op een paard zsm in het plaatje voor een wedstrijd te krijgen, en op die wedstrijd ziet de jury graag een in de krul getrokken paard...ligt het fundamentele probleem dan bij de lesgevers of bij de jury....als er nooti paarden werden gereden op de "verkeerde" manier, kon de jury daar ook nooit hoge punten voor geven,dan zou het aan de instructie liggen, of moet de jury enkel hoge punten geven aan de paarden en ruiters die correct samenwerken, zodat uiteindelijk iedereen naar dat idee zal overstappen???dan ligt het dus weer aan de jury. moeilijk vraagstuk, maar ik denk dat de jury haar verantwoordelijkheid dient op te nemen in deze kwestie...het zal helaas niet gebeuren,maar hoop doet leven he ;)

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 09:57

De jury krijgt toch ook via de KNHS de opleiding als de instructeurs? Die zitten op één lijn. Gaat dus niet gebeuren. Maar ik neem het mensen niet kwalijk als ze een paard niet goed rijden. Wel als ze beter weten, maar dat doen ze meestal niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 17:59

Misschien scheer ik teveel over een kam, daar heb je gelijk in, niet iedereen doet het fout. Maar ik heb zoveel ellende gezien de laatste jaren dat ik twijfel of het uberhaupt mogelijk is om topsport te bereiken zonder een paard hierbij in zijn waarde te laten.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 18:04

Die ellende zie je overal Joolien.
Er zijn ook veel paarden die het niet echt goed hebben bij ruiters die dag in dag uit hun paard op de voorhand rondjes laten sloffen in een bak en die geen idee hebben waar ze mee bezig zijn en wat paardrijden nu eigenlijk inhoudt.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 19:16

Citaat:
Maar ik heb zoveel ellende gezien de laatste jaren dat ik twijfel of het uberhaupt mogelijk is om topsport te bereiken zonder een paard hierbij in zijn waarde te laten.
(opmerking:ik denk dat je in plaats van 'zonder' bedoelt 'en tegelijkertijd')
Dit vind ik wel een interessante vraag. Ik denk dat het wel kan, maar dat het een grote autonomie en beheersing vergt van de ruiter. Daarmee bedoel ik dat hij/zij ondanks de druk om te presteren altijd het welbevinden van het paard en de harmonie in de samenwerking ruiter-paard vooropstelt. In de praktijk lijkt mij dat onmogelijk overal en altijd vol te houden. 'In the heat of the moment' zijn er bij iedere topruiter weleens momenten van spanning, te hard inwerken, miscommunicatie, te veel druk geven etc. Het gaat erom of de ruiter dit onderkent en ernaar streeft dit zo veel mogelijk te reduceren. Dat hij dus zijn verantwoordelijkheid neemt ten opzichte van zijn paard. De goede voorbeelden hiervan zouden best meer positief naar voren gehaald kunnen worden, de slechte zouden harder afgestraft kunnen worden.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 10:56

@Askja, ik zal proberen om uit te leggen hoe het komt dat ik zelfs de ruiters waar ik een aantal jaren terug nog met veel ontzag naar keek, nu niet meer respecteer:
Ik ging eens kijken op een hengstenshow om een veulen te fokken van mijn merrie, daar reed een jonge,toen nog onbekende, JPM de jonge net zadelmakke hengsten rond alsof ze samen hadden afgesproken een dansje te doen voor het publiek, echt supermooi om te zien, veel geduld,rust en begrip en ruitergevoel, en jonge nerveuze hengsten met duidelijk genoeg zelfvertrouwen en vertrouwen in hun ruiter...wow, ik heb toen meerdere keren met verwondering en diep respect tegen mijn vrienden gezegd, zo zou ik willen kunnen rijden....nu 10 jaar later is dat respect volledig weg, omdat ook JPM het systeem nu toepast, alsof paarden atributen zijn, en geen individuen meer....inmiddels zijn de voelende ruiters in de sport ver te zoeken, enkeling daargelaten, en dus rijdt de middenmoot en wat daaronder valt nu om datzelfde plaatje te bereiken, en de jury vindt dat blijkbaar ook een goed beeld.en dus begin ik idd een aversie tegen wedstrijdrijden te ontwikkelen, ik kom uit een heel ander milieu denk ik, mij is altijd geleerd dat als je paard of pony niet uitvoerd wat je vroeg, je dus of de vraag niet juist stelde, of je paard de kans niet gaf het goede antwoord op de vraag te geven...paarden kunnen alles al, vanaf hun geboorte, het is aan ons ruiters, om ze zo weinig in de weg te zitten dat ze al die oefeningen ook kunnen laten zien met ons erop. En over AVG en haar paarden moeten we het hier niet hebben denk ik, en nogmaals aan de TS nageeflijkheid bereik je door je paard te vragen om te geven vanuit de kaak op het bit, doet het paard dit, dan geef je zelf ook direct, daarvoor kun je of moet je dus zeker geen hulpmiddelen gebruiken, een paard geeft ook na op druk op de neus, probeer dit eens als je ernaast staat, zodra ie de kaak loslaat, laat jij ook de druk los.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 11:13

Askja schreef:
Citaat:
Maar ik heb zoveel ellende gezien de laatste jaren dat ik twijfel of het uberhaupt mogelijk is om topsport te bereiken zonder een paard hierbij in zijn waarde te laten.
(opmerking:ik denk dat je in plaats van 'zonder' bedoelt 'en tegelijkertijd')
Dit vind ik wel een interessante vraag. Ik denk dat het wel kan, maar dat het een grote autonomie en beheersing vergt van de ruiter. Daarmee bedoel ik dat hij/zij ondanks de druk om te presteren altijd het welbevinden van het paard en de harmonie in de samenwerking ruiter-paard vooropstelt. In de praktijk lijkt mij dat onmogelijk overal en altijd vol te houden. 'In the heat of the moment' zijn er bij iedere topruiter weleens momenten van spanning, te hard inwerken, miscommunicatie, te veel druk geven etc. Het gaat erom of de ruiter dit onderkent en ernaar streeft dit zo veel mogelijk te reduceren. Dat hij dus zijn verantwoordelijkheid neemt ten opzichte van zijn paard. De goede voorbeelden hiervan zouden best meer positief naar voren gehaald kunnen worden, de slechte zouden harder afgestraft kunnen worden.

Tegelijkertijd had inderdaad beter op de plaats geweest.
Jij omschrijft het mooi, uiteraard zijn er altijd uitzonderingen, maar het grote gemis aan onderkenning maakt de situatie zo lastig, omdat het door 'iedereen' gedaan wordt ziet men niet dat het verkeerd is. En daar ligt het grote struikelpunt, hoe kun je mensen wijsmaken dat bepaalde trainingsmethodes niet door de beugel kunnen? Dat moet denk ik toch vanuit een KNHS komen en er moet minder druk komen op wedstrijdsport, maar hoe? Dat is een goede vraag.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 11:27

Freeride, jouw aversie tegen het systeem van Anky zorgt er duidelijk voor dat je de nuance volledig uit het oog verliest. Het is goed of fout bij jou. Wit of zwart. Alsof alle wedstrijdruiters hun paard consequent de kin op de borst trekken. Mag ik overigens vragen wat in godsnaam het verschil is tussen de weerstandbiedende hand zoals ik die eerder omschreef en wat jij in de laatste drie zinnen beschrijft? Want het is exact hetzelfde, zo rijd ik mijn paarden, op een gewoon trensje en zonder hulpmiddelen richting een fijne aanleuning, en hierin zitten we dus meer op 1 lijn dan jij wil toegeven. En ik durf zelfs te stellen dat er een hoop van de door jou zo verfoeide wedstrijdruiters óók zo trainen ...

Joolien, dat is inderdaad moeilijk. Er wordt momenteel veel onderzoek gepubliceerd over LDR, maar het blijft tot nu toe onduidelijk of en in hoeverre het schadelijk is. Ik heb er zelf niets mee, het beeld van een paard in een opgekrulde eindstand dat niet goed voor zich kan kijken vind ik niet mooi en niet erg paardvriendelijk ogen. Liever zie ik een paard dat mooi op lengte in de hals loopt en van daaruit met veel variatie in de houding wordt gereden. Gelukkig zie je dat ook wel terug in de sport en op you-tube filmpjes van sommige topruiters. Maar ik ben het met je eens dat er meer gedaan zou mogen worden vanuit de KNHS, FEI en door andere toonaangevende instanties/personen om de happy athlete en het beeld van harmonie en lichtheid meer te bevorderen in de (dressuur)sport, met name op het punt van jurering.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 14:02

@Askja, zoals ik op pagina 5 om 15.50 al schreef in mijn post, je hebt nergens omschreven wat je bedoelt met weerstandbiedende hand(of ik moet eroverheen lezen), dus bij deze, leg hem eens uit?

Voor mij bestaat er een groot verschil tussen weestandbiedende handen en nageeflijkheid vragen,
nageeflijkheid vraag je, en wanneer je die krijgt, laat je zelf los, je biedt dus geen weerstand meer, je vraagt dit ook zeker niet continu, dit is nl. iets dat een paard door de jaren heen meer en meer gaat doen, vanuit balans en souplesse naar oprichting en verzameling,en dus volledig nageeflijk.

Mijn aversie tegenover dit systeem heeft geen invloed op mijn ongenuanceerd zijn, ik ben nogal zwart wit, en ben pas genuanceerd over zaken, wanneer ik daar reden of toegevoegde waarde van zie.
In kwesties als deze: slof gebruiken voor nageeflijkheid ben ik dus gewoon zwart-wit, NEE, geen slof gebruiken.

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 21:21

Moderatoropmerking:
Uit een vraag over slofteugelgebruik is een interessante discussie voortgekomen. Deze wordt alleen grotendeels verpest door persoonlijk en onnodig inhakken op elkaar. Deze heb ik verwijderd, om het oorspronkelijke onderwerp weer in zicht te krijgen. Hier en daar zijn helaas daarbij ook posts gesneuveld die naast persoonlijke sneren ook nog enkele zinnen ontopic bevatten.

Graag de discussie voortzetten met wat meer respect voor elkaars (misschien afwijkende) mening.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 10:57

Freeride: Ik sta deels achter jouw mening. Momenteel rijd ik mijn 12-jarige ruintje vanaf zijn 3e jaar. Hij was netjes beleerd en supernageeflijk, maar mijn kunde was er duidelijk nog niet aan toe om met zo'n fijn paardje door te werken. Dus hij is daardoor stugger geworden met wat factoren van buitenaf, (4 zwangerschappen en de daarbij komende ongemakken, slecht zadel, slechte bijrijdster enz..) Is hij nu wat hij is. Sinds ruim een jaar train ik op de 'klassieke' manier met hem. Toch heb ik vorige maand een keer gelesd mét slof. Ik longeer hem nu met bijzet. Mijn paard heeft door de jaren heen geleerd om de verkeerde spieren aan te spannen in zijn hals. Die bijzet én die slof hebben ons geholpen om de juiste spieren te gaan gebruiken. Inmiddels rijd ik niet meer met slof, want afgelopen woensdag liet hij voor het eerst zien, dat hij de gevraagde spieren eindelijk ontspande, jawel en dat zónder slof! Nog steeds wil ik liever geen slof gebruiken, maar ik zie er wel het resultaat van, dat mijn paard zich er ook echt zelf beter door is gaan voelen. Hij begrijpt nu wat ik bedoel en we zijn weer op de goede weg. Dus in ons geval heeft het geholpen. Ik heb 3x met slof gereden. Dus zo zwart-wit als jij wil ik het niet zien.

Ik ben idd wel van mening, dat het overgrote deel van de instructeurs les geeft op een manier waar ik niet achter kan staan en helaas wordt dat beeld versterkt door de jury's. Die belonen de manier van rijden ook nog eens. Zo lang beiden uit hetzelfde hok komen, vrees ik, dat er niet veel verandering in gaat komen. Paarden van nu kunnen naar mijn mening geen dressuur meer. Die doen kunstjes.
Een voorbeeld? Mijn paardje weer. Hij is het paard, dat je niet in de krul moet willen trekken, want hij weet dat hij sterker is. Een goede kennis van mij heeft haar paard in een paar jaar tijd van niks naar het m2 gereden. Naar haar mening gaat het te snel, maar ze kan het niet stoppen. Ze rijdt al langer door in de klasses, omdat ze zich realiseert, dat haar paard in de achterhand niet sterk genoeg is voor de gevraagde onderdelen in de M2. Toch was ze laatst weer 1e! Diep respect daarvoor natuurlijk, helemaal, omdat ze zelf wel ziet, dat het niet gaat zoals het hoort, dus toen ze een paardje nodig had, mocht ze die van mij wel lenen. Een amazone die dagelijks rijdt op M-niveau stapt op mijn paard en loopt jawel 4 dagen met spierpijn in haar benen, omdat ze zo hard moest werken! Dat zegt naar mijn mening wel genoeg over de verlangde ruiterkunsten van tegenwoordig. Ook een goede Z-amazone had moeite om mijn paard op de hoefslag te houden. Weer zo'n duidelijk voorbeeld. Mijn paard is er één die je 90% goed moet rijden, anders doet ie het simpelweg niet. Maar zo'n paard willen ze niet. Veel te moeilijk!

Ook dat gevraagde krulletje krijg je niet cadeau op mijn paard. De jury straft dat heel hard af. Je kan dan rijtechnisch nog zo netjes rijden, als de gevraagde krul er net niet is of slechts in 75% van de proef, dan nog komt je niet in de winstpunten. Die krul bepaald alles. En die woorden heb ik al van menig ruiter te horen gekregen. Mij valt dan weer op, hoeveel blessure leed ze kennen bij hun paarden. Regelmatig moet het paard op rust, omdat ie weer kreupel is. De mijne daarentegen is zelden kreupel. Als ie het al is, dan heeft ie zich flink verstapt in de wei en komt het niet door het rijden. {:)

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 11:05

Wat ik nu echter niet begrijp. Hier hebben we dus een ploeg tegenstanders van deze manier van rijden. Toch wordt het nog steeds gedaan. Ik zou bijna voorstellen om naast het KNHS een nieuwe vereniging op te richten die zich weer meer op de 'oude' manier van rijden gaan richten... Een beetje concurrentie voor het KNHS is geen overbodige luxe. Al is het maar om de discussie ook op dat niveau weer op gang te krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 11:09

idefix4 schreef:
Wat ik nu echter niet begrijp. Hier hebben we dus een ploeg tegenstanders van deze manier van rijden. Toch wordt het nog steeds gedaan. Ik zou bijna voorstellen om naast het KNHS een nieuwe vereniging op te richten die zich weer meer op de 'oude' manier van rijden gaan richten... Een beetje concurrentie voor het KNHS is geen overbodige luxe. Al is het maar om de discussie ook op dat niveau weer op gang te krijgen.

Dat is helemaal geen verkeerd idee, ik wil wel in het bestuur :D

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 11:12

Ik doe ook mee. ;)

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 11:15

Freeride, ik kan mijn post met mijn beschrijving/opvatting van de weerstandbiedende hand niet terugvinden (verwijderd? Stond toch niets oneerbaars in :? ), dus bij deze nogmaals:
Het paard licht begrenzen door de teugel aan te nemen. Afhankelijk van de gevoeligheid van het paard kan dat variëren van het sluiten van je vingers tot slechts een lichte beweging van je ringvinger. Nooit terugwerken, en altijd direct in voorwaartse richting nageven als het paard nageeft, zodat hij zich vrij voelt in voorwaarts-neerwaartse richting zijn hals te strekken en de ruiterhand te volgen. Het is een subtiel spel, en ik denk dat de meeste fouten gemaakt worden in de timing van het nageven: te laat. Je moet een erg gevoelige hand hebben om het iedere keer goed te voelen wanneer een paard nageeft, soms is het een minimaal verschil, en als je dat niet voelt en je de weerstand aanhoudt totdat het paard helemaal doorknikt ben je te laat, met als gevolg dat het paard aan de druk wil ontkomen door achter de teugel te kruipen.
Dat is volgens mij wat er ook vaak misgaat bij het rijden met een slof: het paard krijgt te weinig de ruimte om bij het nageven voorwaarts naar het bit te reiken. Een slof werkt door de katrolwerking namelijk al heel snel te veel terug. De verbinding tussen ruiterhand/onderarm en paardenmond behoort een ononderbroken lijn te zijn die altijd licht en elastisch blijft, zonder losvast haperingen (door plukken/kneden/onrustige, te beweeglijke ruiterhand) of andere verstoringen. De ruiter kan door ruimte te geven (hand naar voren en/of teugel iets door laten glijden) die lijn verlengen, waardoor het paard uitschuift, afhankelijk van de houding in voorwaarts-neerwaartse of in horizontale richting.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 17:45

@Askja, ik denk dat we het idd erg eens zijn over het hoe en waarom :)

@Idefix allereerst chapeau dat je zelf op een andere manier bezig bent gegaan met je paard, en ook inziet hoe alles is ontstaan, als je weet waardoor iets is ontstaan is de oplossing al erg dichtbij.

En ja, er zou een stevige tegenhanger van het KNHS moeten komen, in Belgie ook graag 1 voor de LRV....
Maar ik vrees dat er niet veel mensen komen aanmelden voor een wedstrijdje....moeten ze ineens weer leren rijden, en niet respectloos bedoelt hoor, maar tis wel de waarheid vaak, wat jij vertelde over die M en Z ruiters die moeite hebben met jouw paard...ik verkocht 1,5 jaar geleden een supertoffe merrie van Negro, ongelooflijk licht te rijden heel barok klein paard, en ik heb daarop nooit hoeven drijven.
Nu kwam er een meisje dat er al 2 het Z had ingereden effe testen of ze wel potentie had...die klimt erop, met Sidepull, ik ben nl niet zo fan van een vreemde op mijn paard met bit zonder dat ik weet hoe ze ermee rijden, haha, krijgt ze mijn merrie toch niet eens vooruit...vervolgens uitgelegt hoe je dat doet en de merrie vertrok, met energie uiteraard, dat is een werkpaardje, binnen 3 minuten wilde ze eraf...nu waren de volgende koers juist gearriveerd, die schrokken al, dus klom ik er zelf nog even op, en de nieuwe kijkers waren er weg van, piepklein meiske van 14 jaar met zchte handjes en een rustige zit, rijdt er volop dressuur mee, en springt met winst in het L....dus M of Z zegt echt niets meer tegenwoordig helaas (:

fientje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 14:01

Ik zou zeggen van achter naar voor blijven rijden en misschien idd met de klassieke dressuur bezig, maar echt geen slof. Ik heb wel paarden gezien die verkeerd met slof gereden zijn, en zo worden paarden echt verpest :(

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 14:13

Freeride: Ik denk dat het je zou verbazen hoeveel animo er is. Het schijnt dat er in elk geval bij het KNHS heel veel zijn afgetaaid inmiddels. Een uitdaging om te onderzoeken? Mijn steun heb je. En dank voor je compliment.

Mijn paard heeft een harde dobber aan mij gehad. Het heeft hem moeite gekost om me te leren luisteren en ik geef grif toe, dat ik nog lang niet ben uitgeleerd. Als we echt diervriendelijk willen zijn, dan is een tegenhanger van het KNHS wel een uitdaging. Het LRV ken ik dan niet, maar volgens mij moet het toch kunnen dat Belgen en Nederlanders hierin samenwerken?
Z zegt inderdaad helemaal niks meer. Ik heb nu een bijrijdster die verontschuldigend liet weten dat ze L-niveau heeft, maar dat zijn wel de mensen die open staan om te leren... Zo zie ik het. En ik noem mezelf nog steeds geen topruiter hoor. Meer een tobruiter. ;)

Zihuatanejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 19:38

@askja, prachtig beschreven hoe de hand de mond van het paard volgt en ruimte geeft. Zachte hand, zachte monid. Ik heb het van iemand geleerd die een hele mooie gevoelige hand heeft, Jos Lansink, al heel jong reed hij vanuit voorwaarts neerwaarts elke pony naar ontspanning en van achter naar voren.
Jammer genoeg zijn veel ruiters en amazones bang om voorwaarts te rijden en lossen de problemen die dan ontstaan op door allerlei hulpmiddelen er bij te halen.
Natuurlijk kan een hulpteugel je even helpen, maar daarna moet je het weer zelf doen met je paard. Ofwel je hoort niet voortdurend te rijden met allerlei hulpmiddelen, ze helpen even en dan gewoon weer terug naar het normale terug.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 13:08

Citaat:
Jammer genoeg zijn veel ruiters en amazones bang om voorwaarts te rijden en lossen de problemen die dan ontstaan op door allerlei hulpmiddelen er bij te halen.
Dat is inderdaad ook een probleem, ruiters die zelf niet voorwaarts denken en hun paard dus ook niet voorwaarts rijden! En dat geldt paradoxaal genoeg juist voor ruiters met 'hete' paarden. Veel paarden die volgens hun ruiter erg voorwaarts/heftig zijn, zijn gewoon gestresst. Die voelen zich vastgezet. Ruiters moeten leren loslaten, letterlijk en figuurlijk (is iets anders dan de teugels losgooien), en van daaruit hun paard voorwaarts leren rijden.

Gaaf trouwens dat jij van Jos Lansink les hebt gehad!

Overigens een paar vragen aan mensen die een slof gebruiken als noodrem tijdens een buitenrit: ten eerste: ben je niet bang om over de kop te slaan? (zou ik wel zijn - denk aan hard remmen op een fiets waarvan alleen de voorste handrem het doet ..), ten tweede: ooit gehoord van de one rein stop? Is ook een heel goed middel om een paard te stoppen, mits dit zorgvuldig aangeleerd is (het is totaal iets anders dan omtrekken, dan gaat puur op kracht, de one rein stop niet). Je leert dan het paard reflexmatig helemaal in te buigen op het eenzijdig aannemen van de teugel, waardoor je hem op een hele kleine volte zet en hij de spanning aldus kan laten afvloeien - er blijft een uitweg voor de voorwaartse energie zonder dat het paard weg kan rennen. Met een slof als noodrem breek je elk vertrouwen dat je paard heeft in jouw hand direct weer af, en zal hij zich dus alleen maar harder tegen je hand gaan wapenen.
Laatst bijgewerkt door Askja op 27-12-11 13:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 13:11

Askja, toen ik de slof gebruikte als rem wist ik nog niet van de ors. Maar hoe bedoel je over de kop slaan? Ik gebruikte m bij dat paard als begrenzing omdat hij anders de kop in de lucht deed, hals erop zette en ging, als ik de slof omdeed kon ik m begrenzen en beter bij me houden. Ik trok m niet helemaal strak oid.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 13:23

Toegegeven, over de kop slaan zal alleen gebeuren bij extreem gebruik van een slof: ineens hard aantrekken waardoor het paard op de voorhand klapt en kan struikelen. Maar ook als je 'm alleen begrenzend gebruikt, werk je nog steeds terug met je handen, versterkt door de slof. Als de basis goed is, kun je daar ook buiten op terugvallen. Zelf rijd ik heel veel buiten, ook met jonge paarden, dus voor mijn paarden is buiten rijden niet zo'n item, wat het voor paarden die doorgaans alleen in een bak gereden worden, vaak wel is. Dat zal ook wel schelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 13:26

Askja schreef:
Toegegeven, over de kop slaan zal alleen gebeuren bij extreem gebruik van een slof: ineens hard aantrekken waardoor het paard op de voorhand klapt en kan struikelen. Maar ook als je 'm alleen begrenzend gebruikt, werk je nog steeds terug met je handen, versterkt door de slof. Als de basis goed is, kun je daar ook buiten op terugvallen. Zelf rijd ik heel veel buiten, ook met jonge paarden, dus voor mijn paarden is buiten rijden niet zo'n item, wat het voor paarden die doorgaans alleen in een bak gereden worden, vaak wel is. Dat zal ook wel schelen.

Dat ben ik met je eens, ik was alleen zo'n naief meisje van 17 die met haar 50 kilo een klophengst van 1.70 mtr kocht inclusief onderhals en weinig respect en zelf miste ik nog aardig wat kennis dus was dit voor mij de enige manier.
Nu zou ik het anders oplossen. En ik ging trouwens nog zeer regelmatig naar de duinen maar hij vond het gewoon zo leuk :P

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 14:14

Ik zie hier boven veel ruiters naar mijn hart.
En ook ik zou graag zien dat KNHS en jury eens terug gingen kijken naar wat is meer paard vriendelijk en vandaar zouden gaan jureren.
Enkel je paard van voren in een idiote krul zien te trekken maar de achterhand totaal vergeten is in mijn ogen geen kunst aan, dat kan een kind van 10 nog.
Laat je paard in zijn waarde en leer hem en laat hem in zijn hele lijf atletisch worden.
Het zou zoveel ellende voorkomen.
Ik heb mijn paard ingereden met een halster, toen dat goed ging het hoofdstel met eroverheen het halster en af en toe even de teugel op pakken.
Nu rijd ik dan wel zo'n 30 jaar paard maar zonder wedstrijd ambitie maar wil mijn paardjes wel goed en eerlijk trainen en zie wat er gebeurt...paardje is relaxed, vind alles leuk en eigenlijk op soms wat kleine dingetje(vaak van buiten af dingen die nieuw voor hem zijn) na altijd super ontspannen.
Even de tijd nemen in het begin om zijn spieren op te warmen en ik hoef mijn pink maar iets te bewegen en hij zakt en ontspant meteen.
En dat is zo relaxed rijden, zowel voor mij als zeker ook voor hem en dan krijg je een paard wat alles voor je wil doen omdat het weet dat je hem met respect behandelt.