schoentje schreef:@freeride en minimouse, ik heb vaak idd de verkeerd gereden of verkeerdom gebouwde paarden. Er zijn paarden die met het hoofd omhoog schieten, om gewoon tegen de druk van het bit in gaan. Zulke paarden zijn dan idd wel gebaad bij (correct) slofteugelgebruik. En ik weet het verschil tussen nageeflijk en in de krul wel hoor
over het algemeen zihn mijn paarden goed na te rijden en vertrekken ze een stuk beter als dat ze binnenkomen, anders zou ik ook geen werk meer hebben.
maar buiten mezelf zie ik veel paarden gereden worden met het hoofd bij jesus op tafel en een butsende plukkende ruiter erop, die dan roepen dat hulpteugels zoooo zielig zijn. Als zo'n paard dan door een thiedemanteugel of bijzet het kupke wat naar beneden gehouden zou worden, dan hoeft de ruiter veel minder te plukken en butsen, het paard zou dan echt baad hebben bij een hulpteugel.
(sjee, wat gaat dit topic snelnie bij te houden op m'n nokia!)
Dus je bent het met me eens dat die paarden die met het hoofd omhoog schieten nooit hebben geleerd om te geven op het bit? dan is dat in principe toch ook het enige dat ze moeten leren om ervoor te zorgen dat ze het hoofd niet omhoog gooien? ik begrijp wel dat de slof of thiedeman vaak even wordt gebruikt, je hebt ook sneller effect dan zonder waarschijnlijk, maar geef toe, er zijn minder mensen die 'm echt eerlijk gebruiken dan andersom, net als dat er meer mensen zijn die zeggen dat ze met een zachte hand rijden, dan dat er werkelijk mensen ZIJN die met een zachte hand rijden

nie bij te houden op m'n nokia!)