flexie van de achterhand, welke wijze

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 16:02

@murphy/cherie/moll:

Bedankt voor de heldere uitleg. Dit zijn stukken tekst waar ik iets mee kan.

Wat ik dan wel weer vreemd vind is dat iemand van de FEI dit zegt, terwijl er volgens een aantal van jullie (ik meen dat Murphy dit wel eens gepost heeft) juist op het niveau waar Heinz Pollay jureert zo slecht gereden wordt???? En dat er door veel ruiters absolute oprichting gebruikt wordt.

Cherie als ik je goed begrepen heb kun je, je paard voorzichtig helpen bij het VWNW gaan zodat hij daar van gaat ontspannen?

murphy102
Berichten: 1157
Geregistreerd: 07-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 17:08

[***] schreef:
@murphy/cherie/moll:

Bedankt voor de heldere uitleg. Dit zijn stukken tekst waar ik iets mee kan.

Wat ik dan wel weer vreemd vind is dat iemand van de FEI dit zegt, terwijl er volgens een aantal van jullie (ik meen dat Murphy dit wel eens gepost heeft) juist op het niveau waar Heinz Pollay jureert zo slecht gereden wordt???? En dat er door veel ruiters absolute oprichting gebruikt wordt.

Cherie als ik je goed begrepen heb kun je, je paard voorzichtig helpen bij het VWNW gaan zodat hij daar van gaat ontspannen?


Dat heb jij heel goed opgemerkt.
Pollay geeft natuurlijk alleen de richtlijn aan waar de FEI voor staat.
Hoe e.e.a. uitgevoerd wordt door het jurycorps is een ander verhaal, ... in de praktijk...

murphy102
Berichten: 1157
Geregistreerd: 07-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 23:09

Moll schreef:
Als absolute oprichting goed word uitgevoerd, zal je dit nooit kunnen zien.
Alles wat je ziet is verzameling, een paard in het juiste frame.

Wanneer mensen praten over absolute oprichting denken ze aan een ruiter die met constante druk rijd en aan de teugels trekt, en het paard zijn hoofd en hals omhoog en naar achter trekt, als dit het geval zou zijn, dan klopt het dat ene rug hol word en de achterhand blokkeert.
Als het goed gebeurt, kan de ruiter de achterhand meer onder laten treden en meer hankenbiegung krijgen om de hals meer op te richten.

Het is een combinatie van zit en gewicht hulpen, in samenwerking met teugel hulpen.
Je laat het paard in de voorhand rijzen door de navel omhoog te richten, en de achterhand zakken om de stuit te laten zakken, en op het zelfde moment breng je de teugels in contact met de bekken door de elleboog.
Dan voelt het alsof je de schoft en de hals kan op tillen met de teugel en zit.


Moll, eigenlijk zit ik nog steeds te wachten op meer duidelijkheid.
Wat je hierboven schrijft, is een wisse-wasje van 2 verschillende zaken die je door elkaar gooit.
Wat bedoel je precies met "als het goed gebeurt"? En hóe dan?

Jij zegt dat je absolute oprichting kunt verkrijgen vanuit Hankenbiegung?!
Ik zeg dat dat onmogelijk is.
Ook Kadankovitch zegt dat de relatieve oprichting basaal als voorwaarde dient.
Dat is wel even wat anders.
Kadankovitch benoemd het als een kortstondige toepassing, "zo kort dat opschrijven meer tijd kost".
Vervolgens noemt hij dit wel absoluut.
Persoonlijk zou ik het als een correctie zien bínnen de relatieve oprichting en zou het daarom nooit absoluut noemen.
Dus dat zie ik meer als een verschil van inzicht in definitie.

Absoluut (het woord zegt het eigenlijk al) is wat ik vooral tegenwoordig zie:
Te eng in de hals, geen losse, swingende rug, geen dalende achterhand maar een hoog kruis, geen ver ondertredend achterbeen maar een achterbeen áchter de massa, té vaak een te hoog voorbeen, taktfouten enz. enz.
Kortom: geen lichtheid, geen ongedwongenheid, geen harmonie. De lichamelijke en geestelijke ontspanning is ver te zoeken.

Dus, kun je nog een poging wagen?
Laatst bijgewerkt door murphy102 op 11-12-11 23:31, in het totaal 2 keer bewerkt

Moll

Berichten: 3270
Geregistreerd: 20-06-05
Woonplaats: capelle a/d ijssel

Re: flexie van de achterhand, welke wijze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-11 23:15

Zodra ik weer op de been ben, pas geopereerd, en alles is goed, ga ik naar duitsland en gaan we hier mee werken, en kan ik als je wil daar wel een verslag van maken/schrijven.

murphy102
Berichten: 1157
Geregistreerd: 07-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 23:27

Moll schreef:
Zodra ik weer op de been ben, pas geopereerd, en alles is goed, ga ik naar duitsland en gaan we hier mee werken, en kan ik als je wil daar wel een verslag van maken/schrijven.


Afgesproken, hier komen we dus nog op terug ..... en met een duidelijke onderbouwing, he.

murphy102
Berichten: 1157
Geregistreerd: 07-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 08:47

Moll, de volgende keer als je een topic opent en een stelling neerlegt -op een manier zoals jij dat nu deed-, moet je wel zorgen dat je zélf antwoorden in huis hebt, dat je wel ongeveer weet waar je het over hebt, anders is het zo moeilijk om je mening te onderbouwen.

Moll

Berichten: 3270
Geregistreerd: 20-06-05
Woonplaats: capelle a/d ijssel

Re: flexie van de achterhand, welke wijze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-11 09:42

Ho Ho, de vraag gaat over flexie in de achterhand en hoe je de rug gebruik van het paard daar in voelt enz het ging niet om de relatie of absolute oprichting.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 11:22

@murphy
Jammer dat het jurycorps zijn eigen interpretatie aan de FEI doelstellingen geeft. Ik kan de zaken niet zo omschrijven zoals jullie dat kunnen (vrij technisch en goed benoemd), maar ik weet wel wat ik fijn vind om naar te kijken.

Absoluut versus relatief is mij duidelijk. Ook zoals Kadankovitch bedoeld.

Ik blijf jullie volgen.

murphy102
Berichten: 1157
Geregistreerd: 07-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 14:30

Moll schreef:
Ho Ho, de vraag gaat over flexie in de achterhand en hoe je de rug gebruik van het paard daar in voelt enz het ging niet om de relatie of absolute oprichting.



Ho, ho Moll, de flexie in de achterhand, oftewel de Hankenbiegung, is zéér nauw verwant met de (relatieve) oprichting!
Zonder Hankenbiegung geen (relatieve) oprichting ...!

murphy102
Berichten: 1157
Geregistreerd: 07-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 14:40

[***] schreef:
@murphy
Jammer dat het jurycorps zijn eigen interpretatie aan de FEI doelstellingen geeft. Ik kan de zaken niet zo omschrijven zoals jullie dat kunnen (vrij technisch en goed benoemd), maar ik weet wel wat ik fijn vind om naar te kijken.

Absoluut versus relatief is mij duidelijk. Ook zoals Kadankovitch bedoeld.

Ik blijf jullie volgen.


Dan ben jij al een heel eind, hoor [***], dat je het verschil ziet tussen wat er fijn uit ziet en wat niet, ook al kun je niet direct benoemen waaróm iets er fijn uitziet.
Dat komt door zaken als lichtheid, ongedwongenheid en harmonie, maar heeft vaak wel minder spektakel.
De één ziet liever het één en de ander ziet liever het andere.
Juryleden zijn ook maar mensen en moeten beoordelen wat ze zien en niet zozeer hoe het tot stand is gebracht.
Een goede jury ziet echter wel aan de uitvoering hoe het resultaat tot stand is gekomen en hij/zij zal niet alleen naar uitvoeringsfouten kijken, maar juist ook naar africhtingsfouten, waaraan de opleiding van een paard is af te lezen.

Moll

Berichten: 3270
Geregistreerd: 20-06-05
Woonplaats: capelle a/d ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-11 18:08

murphy102 schreef:
Moll schreef:
Ho Ho, de vraag gaat over flexie in de achterhand en hoe je de rug gebruik van het paard daar in voelt enz het ging niet om de relatie of absolute oprichting.



Ho, ho Moll, de flexie in de achterhand, oftewel de Hankenbiegung, is zéér nauw verwant met de (relatieve) oprichting!
Zonder Hankenbiegung geen (relatieve) oprichting ...!

Dat ben ik met je eens, dat was het discussie punt ook niet.

KelEnLuna
Berichten: 74
Geregistreerd: 17-07-05

Re: flexie van de achterhand, welke wijze

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 12:02

ik denk dat de relatieve oprichting de juiste is, omdat de voorhand in verhouding staat tot de buiging van de hurken. Ook voor de relatieve oprichting zijn hulpen aan de voorkant nodig, om het paard te 'kaderen'. Maar ik denk ook dat het wel degelijk mogelijk is om bij een paard wat correct dürchlassig is (sorry, kan de a met puntjes niet vinden...) via een ophouding aan de voorkant, een vermeerderde buiging in de hurken te krijgen. Op die manier wordt de hefboom van de hals gebruikt, maar dit heeft in mijn ogen niks met absolute oprichting te maken omdat bij absolute oprichting per definitie alleen de hals/voorkant is opgericht, ZONDER dat dit leidt tot een vermeerderde verzameling. Is dat misschien wat jij ook bedoelt Moll?

Kadankovitch
Berichten: 2019
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 03:09

@KelEnLuna
Ik kan niet voor de heer Moll spreken maar ik heb dit wel uit zijn tekst afgeleid. Maar ik ben het niet eens met U eens in de zin dat mijns inziens absolute oprichting slechts met de hand wordt verkregen. Dan kan een paard de rug wegdrukken, maar het het kan ook een gunstig effect hebben. En dat nu is het juist volgens Moll de kunst en ik deel die mening; om daarmee toch een paard in een betere verzamelde positie te verkrijgen, waardoor men bijna automatisch weer terugkomt in een relatieve oprichting. Voor mij is de toepassing van absolute oprichting slechts van tijdelijke aard. Een instrument om, indien nodig, de relatieve oprichting te verbeteren.

Kadankovitch
Berichten: 2019
Geregistreerd: 14-05-09

Re: flexie van de achterhand, welke wijze

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 03:11

RELATIEVE EN ABSOLUTE OPRICHTING

Een woord vooraf

Ik persoonlijk zie mijzelf als een ruiter/africhter wiens ambitie ligt in het vergaren van een zo groot mogelijke kennis en vaardigheid om zo veel mogelijk problemen bij rijden van paarden te kunnen oplossen, met uiteindelijk zo veel mogelijk paarden in grootste harmonie te kunnen laten werken. Door mijn lichamelijke tekortkomingen (een degeneratieve botziekte en bijgevolg 20 operaties, pijn en veel eenzijdig krachtverlies) ben ik genoodzaakt te zoeken naar creatieve opties om toch mijn doel te bereiken. Wie niet sterk is moet……

De kernvraag
Bij de beschrijving van deze rijkunstige begrippen valt mij op dat het begrip absolute oprichting veelal een puur slechte connotatie heeft, vooral in kringen die ik, generaliserend, Duitse dogmatici zou willen noemen. Zeker niet negatief bedoeld, maar in deze rijkunstige stroming is ‘absolute oprichting’ nu eenmaal een negatief begrip. ‘Dogmatici’ omdat deze mensen, anders dan bijvoorbeeld de ruiters die wedstrijdsport het hoogst in de prioriteitenlijst hebben staan en daarom wellicht sneller geneigd zijn voorkeur te geven aan een pragmatische toepassing van de rijkunstige begrippen in plaats van de grootste nadruk te leggen op het zo consequent uitvoeren daarvan. Deze afwijzing van ‘absolute oprichting’ is begrijpelijk vanuit hun perspectief. Immers in hun visie gaat absolute oprichting altijd samen met loskoppeling van de activiteit van de achterhand (met name Hankenbiegung) via de rug op de voorhand. Bovendien kan dit volgens hen alleen verkregen worden met een starre, langdurig vasthoudende en dus onaangenaam hand ( Iets wat mijns inziens ook verband houdt met het niet erkennen van de toepasbaarheid van het begrip ‘mains sans jambes, jambes sans mains’). In die visie is het begrijpelijk dat absolute oprichting onaanvaardbaar is.

De andere kant
In een bepaalde tijd (tot kort na de tweede wereldoorlog), was de Franse rijkunstige opvatting erg populair en Franse ruiters waren zeer succesvol met hun, ook zo door Duitse tijdgenoten zoals Gustaf Rau beschreven en bewonderde, lichte ongedwongen rijstijl. De meest gerespecteerd Franse auteur uit die tijd, Generaal Decarpentry, zou eens gezegd hebben dat de Franse rijstijl een combinatie is de methode van oude Franse meesters aangevuld met vriendelijk Baucherisme (toen geen, maar nu wel een scheldwoord).
Welnu in de opvatting van Baucher is absolute oprichting een essentieel element. Ik vraag mij daarbij dan af of alle Franse ruiters in het verleden dan dierenbeulen geweest zijn, terwijl ze in hun tijd geroemd werden om rijstijl. Dat lijkt mij toch onwaarschijnlijk .. Ook Baucher en met hem, de daarna volgende Franse ruiters wilden een actieve achterhand die de kracht doorgeeft , over een soepele en dragende rug, aan de voorhand. Hun beginpunt ligt wellicht ergens anders. Indien ik het goed begrepen heb ligt hun nadruk op het aan het paard duidelijk maken van de gewenste houding, waarna ze beetje bij beetje de impuls gaan opvoeren.
Ik wil voor rest niet ingaan op de juistheid en effectiviteit van die methode. Dat is hier niet aan de orde. Maar zeker is wel dat de daarbij verlangde absolute oprichting niet met een starre, harde hand en vasthoudende hand bereikt mocht worden. Zeker omdat in de Franse rijkunstige opvatting elke drijvende inwerking voorafgegaan moest worden door een ontspannen of loslaten van de hand (la decente de main). Dus een onaangenaam vasthouden van de oprichtende hand werd/wordt, volgens die rijkunstige opvatting, als niet correct rijden beschouwd . Bij gevolg kan dus gesteld worden dat absolute oprichting wel mogelijk is een lichte en impuls-doorlatende hand. In de bovengenoemde rijkunst wordt het concept ‘absolute oprichting’ gezien als overgangsfase met betrekking tot de verzameling, waarbij relatieve oprichting niet expliciet genoemd wordt.
Dat er ook aan de andere kant van de Rijn hippische vakmensen zijn die geen bezwaar hebben in de toepassing van absolute oprichting blijkt overduidelijk uit het aangevoerde citaat van Steinbrecht (uit het boek “Reitlehre” [p.102] geschreven door Müseler, beschreven in “Reitkunst alte Meister” van Erhard Semadeni) :
"Ganz von selbst ergibt sich aus der Senkung der Hinterhand eine Aufrichtung der entlasteten Vorderhand. Die Hinterbeine treten erhabener,d.h.höher,dadurch aber auch kürzer (relative Aufrichtung). Man kann daneben aktiv mit den Händen (absolute Aufrichtung) nachhelfen,indem man bei energisch vortreibenden Einwirkungen von Kreuz und Schenkel durch höherstellen von Hals und Kopf den Schwerpunkt mehr den Hinterbeinen zuschiebt. Wichtig ist dabei,dass die treibenden Einwirkungen auch wirklich vorherrschend sind
sonst würde ein Durchbiegen des Rückens nach unten die natürliche Folge sein." is toch geschreven door iemand wiens gezag een bijna goddelijke status heeft. En ook Müseler is iemand van een bijna onaantasbaar gezag. Als men zich al niet zou mogen baseren op Franse auteurs (dat lijkt ook al een scheldwoord te zijn) of op eigen ervaringen dan is het bovenstaande citaat toch voldoende. Maar ik krijg wel eens de indruk dat de tegenstanders van de toepasbaarheid van een voor de rijkunst voordelige absolute oprichting zich laten leiden door wat het best beschreven kan worden door de zin: Was nicht sein draf, kann auch nicht sein. Deze houding verbaast mij, immers niemand verplicht hem op een dergelijk manier te werken. Ik in ieder geval zal ze daarvoor niet minder respecteren. Omgekeerd ziet het er anders. De kwalificaties die gebruikt worden bij absolute oprichting en de toepassing ervan, hebben een dergelijk negatieve connotatie dat ze de indruk wekken een dierenbeul te zijn als men het maar overweegt toe te passen. Niet echt bevorderlijk voor een open discussie.


MAAR Wat indien men Absolute Oprichting anders definieert?
Oprichting, of het nu over relatieve of absolute gaat is, onmiskenbaar, een beschrijving van een houding van het paard aan de hand of onder het zadel. Uit deze woorden kan men nauwelijks afleiden hoe de respectievelijke vormen van oprichting verkregen worden. Het enige waar unanimiteit over bestaat met betrekking tot deze begrippen is dat relatieve oprichting voorkomt vanuit het dalen en buigen van de achterhand en de absolute oprichting verkregen wordt zonder inwerking op de achterhand. En uit de twee woorden ‘absolute oprichting’ kan geenszins worden afgeleid dat dit met een starre, harde en vasthoudende hand verkregen zou moeten worden.
Uit de geschiedenis blijkt voor mij overduidelijk dat ‘absolute oprichting’ wel degelijk verkregen met een lichte aangename en impuls-doorlatende hand. Men moet twee dingen echter niet met elkaar verwarren; omdat men iets niet kent of niet kan uitvoeren, wil dat nog niet automatisch betekenen dat het niet bestaan kan. Even dom als de winkelier die zegt dat het product, waar de klant naar vraagt en hij op dat moment niet heeft, niet bestaat.
Het zou de duidelijk in deze discussie verhogen indien men zich bij definities zou beperken tot hetgeen waarover men het zeker eens kan zijn. In het onderhavige geval is er geen meningsverschil over het begrip ‘relatieve oprichting’. Echter het begrip ‘absolute oprichting’ kent minstens twee versies. Een die zich beperkt tot de oppervlakkige beschrijving van een oprichting die slechts met de hand verkregen wordt en in geen verhouding staat met de achterhand. En een tweede die aan het voorgaande de negatieve connotatie toevoegt dat deze houding verkregen is door een vasthoudende starre en harde hand. Waarbij nogmaals benadruk dat dit niet afgeleid kan worden uit de naam zelf van het begrip.
Nu, of in ieder geval bij de toepassing van de tweede versie, wordt elke dialoog in de kiem gesmoord. Want absolute oprichting is immers slecht en sterker nog, degene die durven toe te geven dat zij het wel toepassen zijn op z’n minst slechte ruiters en verkapte dierenbeulen. Zou men de definitie van absolute oprichting vastleggen op de eerste beperkte versie dan zou dat beter overeenkomen met de historische realiteit, zoals hierboven beschreven en dan kan de toepasbaarheid van begrip opener besproken worden en wellicht beter echte waarden geschat worden. Dan zou er een open en interessant gesprek kunnen ontstaan over wat er al dan niet mogelijk is in de toepassing van absolute oprichting. Waarschijnlijk ook vriendelijker in toon.

Mijn conclusie
In mijn ogen is er geen deugdelijk argument om de definitie ‘absolute oprichting’ te voorzien van een negatieve connotatie met betrekking tot de manier waarop het tot stand komt. Het lijkt mij veel zinniger om een dialoog te voeren over goede en slechte toepassing van dit rijkunstige begrip.
Omwille van het voorbijgaande karakter (in de Franse rijopvatting) van de toepassing van de absolute oprichting, verkregen door een lichte en impuls-doorlatende handinwerking, zie ik niet in waarom absolute oprichting niet in combinatie/samenwerking/afwisseling met relatieve oprichting gebruikt kan worden. Ik doe het in ieder geval wel.
Waarom zou men voor het een of het andere moeten kiezen? Waarom zou men Duitse en Franse rijkunst niet kunnen/mogen combineren? Natuurlijk niet indien men consequent aan één rijstijl wilt vasthouden. Die starheid is aan mij niet besteed. En dan ben ik terug bij hetgeen ik in de eerste alinea al aangaf. Ik kan het mij niet permitteren om nuttige elementen uit een andere rijstijl te negeren, en daarmee de kans een stuk vaardiger te worden, verloren te laten gaan. Dressuur is daar te moeilijk voor en het werkzame leven te kort.

Paddenpad
Berichten: 1405
Geregistreerd: 23-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 03:40

Moll schreef:
Is het alleen een ervaren ruiter die weet hoe je een betrouwbare hefboom werking in de achterhand kan krijgen door de wervelkolom geleidelijk te werken en hoe het te gebruiken in overeenstemming met het paard, en dit op zijn gevoel kan doen, en hoe doen jullie dat en wat wil je op dat moment voelen?


Zou je dit even willen ontleden,snap niet waar je heen wilt of wat je vraagstelling is?!

piepenfiets

Berichten: 716
Geregistreerd: 11-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 11:08

Kadankovitch schreef:
RELATIEVE EN ABSOLUTE OPRICHTING

Een woord vooraf

Ik persoonlijk zie mijzelf als een ruiter/africhter wiens ambitie ligt in het vergaren van een zo groot mogelijke kennis en vaardigheid om zo veel mogelijk problemen bij rijden van paarden te kunnen oplossen, met uiteindelijk zo veel mogelijk paarden in grootste harmonie te kunnen laten werken. Door mijn lichamelijke tekortkomingen (een degeneratieve botziekte en bijgevolg 20 operaties, pijn en veel eenzijdig krachtverlies) ben ik genoodzaakt te zoeken naar creatieve opties om toch mijn doel te bereiken. Wie niet sterk is moet……

De kernvraag
Bij de beschrijving van deze rijkunstige begrippen valt mij op dat het begrip absolute oprichting veelal een puur slechte connotatie heeft, vooral in kringen die ik, generaliserend, Duitse dogmatici zou willen noemen. Zeker niet negatief bedoeld, maar in deze rijkunstige stroming is ‘absolute oprichting’ nu eenmaal een negatief begrip. ‘Dogmatici’ omdat deze mensen, anders dan bijvoorbeeld de ruiters die wedstrijdsport het hoogst in de prioriteitenlijst hebben staan en daarom wellicht sneller geneigd zijn voorkeur te geven aan een pragmatische toepassing van de rijkunstige begrippen in plaats van de grootste nadruk te leggen op het zo consequent uitvoeren daarvan. Deze afwijzing van ‘absolute oprichting’ is begrijpelijk vanuit hun perspectief. Immers in hun visie gaat absolute oprichting altijd samen met loskoppeling van de activiteit van de achterhand (met name Hankenbiegung) via de rug op de voorhand. Bovendien kan dit volgens hen alleen verkregen worden met een starre, langdurig vasthoudende en dus onaangenaam hand ( Iets wat mijns inziens ook verband houdt met het niet erkennen van de toepasbaarheid van het begrip ‘mains sans jambes, jambes sans mains’). In die visie is het begrijpelijk dat absolute oprichting onaanvaardbaar is.

De andere kant
In een bepaalde tijd (tot kort na de tweede wereldoorlog), was de Franse rijkunstige opvatting erg populair en Franse ruiters waren zeer succesvol met hun, ook zo door Duitse tijdgenoten zoals Gustaf Rau beschreven en bewonderde, lichte ongedwongen rijstijl. De meest gerespecteerd Franse auteur uit die tijd, Generaal Decarpentry, zou eens gezegd hebben dat de Franse rijstijl een combinatie is de methode van oude Franse meesters aangevuld met vriendelijk Baucherisme (toen geen, maar nu wel een scheldwoord).
Welnu in de opvatting van Baucher is absolute oprichting een essentieel element. Ik vraag mij daarbij dan af of alle Franse ruiters in het verleden dan dierenbeulen geweest zijn, terwijl ze in hun tijd geroemd werden om rijstijl. Dat lijkt mij toch onwaarschijnlijk .. Ook Baucher en met hem, de daarna volgende Franse ruiters wilden een actieve achterhand die de kracht doorgeeft , over een soepele en dragende rug, aan de voorhand. Hun beginpunt ligt wellicht ergens anders. Indien ik het goed begrepen heb ligt hun nadruk op het aan het paard duidelijk maken van de gewenste houding, waarna ze beetje bij beetje de impuls gaan opvoeren.
Ik wil voor rest niet ingaan op de juistheid en effectiviteit van die methode. Dat is hier niet aan de orde. Maar zeker is wel dat de daarbij verlangde absolute oprichting niet met een starre, harde hand en vasthoudende hand bereikt mocht worden. Zeker omdat in de Franse rijkunstige opvatting elke drijvende inwerking voorafgegaan moest worden door een ontspannen of loslaten van de hand (la decente de main). Dus een onaangenaam vasthouden van de oprichtende hand werd/wordt, volgens die rijkunstige opvatting, als niet correct rijden beschouwd . Bij gevolg kan dus gesteld worden dat absolute oprichting wel mogelijk is een lichte en impuls-doorlatende hand. In de bovengenoemde rijkunst wordt het concept ‘absolute oprichting’ gezien als overgangsfase met betrekking tot de verzameling, waarbij relatieve oprichting niet expliciet genoemd wordt.
Dat er ook aan de andere kant van de Rijn hippische vakmensen zijn die geen bezwaar hebben in de toepassing van absolute oprichting blijkt overduidelijk uit het aangevoerde citaat van Steinbrecht (uit het boek “Reitlehre” [p.102] geschreven door Müseler, beschreven in “Reitkunst alte Meister” van Erhard Semadeni) :
"Ganz von selbst ergibt sich aus der Senkung der Hinterhand eine Aufrichtung der entlasteten Vorderhand. Die Hinterbeine treten erhabener,d.h.höher,dadurch aber auch kürzer (relative Aufrichtung). Man kann daneben aktiv mit den Händen (absolute Aufrichtung) nachhelfen,indem man bei energisch vortreibenden Einwirkungen von Kreuz und Schenkel durch höherstellen von Hals und Kopf den Schwerpunkt mehr den Hinterbeinen zuschiebt. Wichtig ist dabei,dass die treibenden Einwirkungen auch wirklich vorherrschend sind
sonst würde ein Durchbiegen des Rückens nach unten die natürliche Folge sein." is toch geschreven door iemand wiens gezag een bijna goddelijke status heeft. En ook Müseler is iemand van een bijna onaantasbaar gezag. Als men zich al niet zou mogen baseren op Franse auteurs (dat lijkt ook al een scheldwoord te zijn) of op eigen ervaringen dan is het bovenstaande citaat toch voldoende. Maar ik krijg wel eens de indruk dat de tegenstanders van de toepasbaarheid van een voor de rijkunst voordelige absolute oprichting zich laten leiden door wat het best beschreven kan worden door de zin: Was nicht sein draf, kann auch nicht sein. Deze houding verbaast mij, immers niemand verplicht hem op een dergelijk manier te werken. Ik in ieder geval zal ze daarvoor niet minder respecteren. Omgekeerd ziet het er anders. De kwalificaties die gebruikt worden bij absolute oprichting en de toepassing ervan, hebben een dergelijk negatieve connotatie dat ze de indruk wekken een dierenbeul te zijn als men het maar overweegt toe te passen. Niet echt bevorderlijk voor een open discussie.


MAAR Wat indien men Absolute Oprichting anders definieert?
Oprichting, of het nu over relatieve of absolute gaat is, onmiskenbaar, een beschrijving van een houding van het paard aan de hand of onder het zadel. Uit deze woorden kan men nauwelijks afleiden hoe de respectievelijke vormen van oprichting verkregen worden. Het enige waar unanimiteit over bestaat met betrekking tot deze begrippen is dat relatieve oprichting voorkomt vanuit het dalen en buigen van de achterhand en de absolute oprichting verkregen wordt zonder inwerking op de achterhand. En uit de twee woorden ‘absolute oprichting’ kan geenszins worden afgeleid dat dit met een starre, harde en vasthoudende hand verkregen zou moeten worden.
Uit de geschiedenis blijkt voor mij overduidelijk dat ‘absolute oprichting’ wel degelijk verkregen met een lichte aangename en impuls-doorlatende hand. Men moet twee dingen echter niet met elkaar verwarren; omdat men iets niet kent of niet kan uitvoeren, wil dat nog niet automatisch betekenen dat het niet bestaan kan. Even dom als de winkelier die zegt dat het product, waar de klant naar vraagt en hij op dat moment niet heeft, niet bestaat.
Het zou de duidelijk in deze discussie verhogen indien men zich bij definities zou beperken tot hetgeen waarover men het zeker eens kan zijn. In het onderhavige geval is er geen meningsverschil over het begrip ‘relatieve oprichting’. Echter het begrip ‘absolute oprichting’ kent minstens twee versies. Een die zich beperkt tot de oppervlakkige beschrijving van een oprichting die slechts met de hand verkregen wordt en in geen verhouding staat met de achterhand. En een tweede die aan het voorgaande de negatieve connotatie toevoegt dat deze houding verkregen is door een vasthoudende starre en harde hand. Waarbij nogmaals benadruk dat dit niet afgeleid kan worden uit de naam zelf van het begrip.
Nu, of in ieder geval bij de toepassing van de tweede versie, wordt elke dialoog in de kiem gesmoord. Want absolute oprichting is immers slecht en sterker nog, degene die durven toe te geven dat zij het wel toepassen zijn op z’n minst slechte ruiters en verkapte dierenbeulen. Zou men de definitie van absolute oprichting vastleggen op de eerste beperkte versie dan zou dat beter overeenkomen met de historische realiteit, zoals hierboven beschreven en dan kan de toepasbaarheid van begrip opener besproken worden en wellicht beter echte waarden geschat worden. Dan zou er een open en interessant gesprek kunnen ontstaan over wat er al dan niet mogelijk is in de toepassing van absolute oprichting. Waarschijnlijk ook vriendelijker in toon.

Mijn conclusie
In mijn ogen is er geen deugdelijk argument om de definitie ‘absolute oprichting’ te voorzien van een negatieve connotatie met betrekking tot de manier waarop het tot stand komt. Het lijkt mij veel zinniger om een dialoog te voeren over goede en slechte toepassing van dit rijkunstige begrip.
Omwille van het voorbijgaande karakter (in de Franse rijopvatting) van de toepassing van de absolute oprichting, verkregen door een lichte en impuls-doorlatende handinwerking, zie ik niet in waarom absolute oprichting niet in combinatie/samenwerking/afwisseling met relatieve oprichting gebruikt kan worden. Ik doe het in ieder geval wel.
Waarom zou men voor het een of het andere moeten kiezen? Waarom zou men Duitse en Franse rijkunst niet kunnen/mogen combineren? Natuurlijk niet indien men consequent aan één rijstijl wilt vasthouden. Die starheid is aan mij niet besteed. En dan ben ik terug bij hetgeen ik in de eerste alinea al aangaf. Ik kan het mij niet permitteren om nuttige elementen uit een andere rijstijl te negeren, en daarmee de kans een stuk vaardiger te worden, verloren te laten gaan. Dressuur is daar te moeilijk voor en het werkzame leven te kort.


Duidelijk Kadankovitch'

Jammer dat u Baucher en de frans Klassieke school als één noemt, dit doet de franse school tekort en de vasthoudende hand zonder ruggebruik is tenslotte Bauchers handtekening.
Het citaat van Müseler komt uit een boek van Müseler en is niet van Steinbrecht.

De negatieve conotatie van het begrip absolute oprichting is een feit.De verreweg meest beschreven en gebruikte uitleg van het begrip is "oprichting verkregen door een vaste hand zonder ruggebruik"(mains sans jambe?) Kennelijk was dit niet altijd zo getuige Müselers stuk. Wellicht in de loop der tijd zo geworden door veelvuldig misbruik van de techniek van "de Hevel" zoals beschreven door o.a. Steinbrecht. Hierbij gaat het om een biomechanisch principe dat wanneer "de wervelkolom bewerkt word"(de hals geplaatst) het gewicht verschuift en de hankenbiegung maximaliseert.Het gaat hier om een zeer subtiele techniek met dito effect en uitgangsvoorwaarden en totstandkoming zijn essentieel!

Steinbrechts vraag als in de openingspost kan dan ook wat mij betreft met "ja" beantwoord worden;dit is alleen weggelegd voor gevoelige,goed onderlegde,zeer ervaren ruiters.
Voorts beschrijft Steinbrecht als uitgangspunt hiervoor :werkelijke aanleuning,een losgelaten rug en durchlässigkeit.
De tegenstelling tussen de Franse en de Duitse school in deze is eigenlijk moeilijk te duiden (de tegenstelling met Baucher is meer dan duidelijk),het ligt helemaal aan wat je zienswijze is op beiden en hoe je de klassieke werken interpreteert.

Naar mijn idee is de ontwikkeling van beiden nauw aan elkaar verbonden maar zie ik bijna alle werk van voor die tijd samenkomen en ontwikkelen in Steinbrechts Skala.
Neem daarbij dat dit werk volledig te onderbouwen is met hedendaagse wetenschap en ja,misschien ben ik dan dogmaticus geworden.
Echter het gebruiken van andere technieken of het bestuderen ervan is een goede zaak en in mijn geval heb ik ook geen probleem met het toepassen ervan zolang het .
binnen de voorwaarden van het Skala blijft
Ik wil immers biomechanisch logisch en verantwoord bezig blijven.

De huidige uitleg van de term "absolute oprichting" is er een ontstaan in tijd en niet toe te schrijven aan dogmatici. Om verwarring te voorkomen is het daarom belangrijk bij het gebruik van de term te melden binnen welk referentiekader dit gebeurt.

cherie78
Berichten: 3284
Geregistreerd: 26-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 13:48

Bedankt, Kadankovitch voor je uitgebreide uitleg.
Zeer duidelijk omschreven.

Zoals ik het citaat van Müseler vertaal, lijkt met handinwerking bedoeld te worden, de "halve ophouding"
Zoals bekend bestaat de "halve ophouding" uit zit-,been- en uiteindelijk een (lichte) teugelhulp.
En dit wordt ook expliciet benoemd in het bedoelde stukje.

Ik heb ergens gelezen (weet echt niet meer waar :o ) dat de "halve ophouding" inwerkt op de voorhand van het paard om ahw de voorhand te laten wachten op de achterhand.
Ook kan de "halve ophouding" een inwerking hebben op het plaatsen van de hals.

@Piepenfiets, door de Fransen (en anderen) wordt alleen Baucher's first Manner "afgekraakt" en niet zijn second Manner.
Zijn second Manner werd oa door Racinet gebruikt en toegepast (en wellicht ook door Philippe Karl?)

Maar wellicht is door de eeuwen heen en het ter ziele (letterlijk) van de oude grootmeesters, een groot deel van hoe het ooit eens werkelijk bedoeld was, verloren gegaan.
Een gevoel wat die grootmeesters hadden, is wellicht te moeilijk geweest om op schrift te stellen en is zo ook nooit uitgebreid (in boeken etc) aan bod gekomen.

Dus zijn wij tegenwoordig grotendeels afhankelijk hoe "de tegenwoordige leermeesters" het geïnterpreteerd hebben en verder verkondigen vanuit hun perspectief en wellicht hun rijkunst(ige gevoel)

Moll

Berichten: 3270
Geregistreerd: 20-06-05
Woonplaats: capelle a/d ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-11 13:53

Wanneer je de hals in de oprichting manipuleerd, is er spraken van absolute oprichting, hoe kort deze werking ook is.

cherie78
Berichten: 3284
Geregistreerd: 26-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 13:55

Moll schreef:
Wanneer je de hals in de oprichting manipuleerd, is er spraken van absolute oprichting, hoe kort deze werking ook is.


Inderdaad :j

Maar is "handinwerking" dat niet altijd??
Bv bij de "halve ophouding"??

Moll

Berichten: 3270
Geregistreerd: 20-06-05
Woonplaats: capelle a/d ijssel

Re: flexie van de achterhand, welke wijze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-11 13:59

Nee omdat er niet per definitie aan de oprichting word gewerkt aan oprichting met een halve ophouding.

cherie78
Berichten: 3284
Geregistreerd: 26-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 14:14

Moll schreef:
Nee omdat er niet per definitie aan de oprichting word gewerkt aan oprichting met een halve ophouding.


Waar wordt volgens jou dan de "halve ophouding" voor gebruikt in dit voorbeeld van jou over "flexie van de achterhand"??

Of een "halve ophouding" nu inwerkt aan oprichting verkrijgen of inwerkt op het plaatsen van de hals of etc, het blijft handinwerking (dus blijkbaar absoluut)

Dan is een uitleg (zoals ook Kadankovitch schreef) over absoluut en relatief hier eerder op zijn plek.
Maar dan komt het "interpreteren" weer om de hoek kijken :+

Moll

Berichten: 3270
Geregistreerd: 20-06-05
Woonplaats: capelle a/d ijssel

Re: flexie van de achterhand, welke wijze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-11 14:23

Dat ben ik met je eens, het is een kwestie van interpreteren, echter kan ik de halve ophouding ook gebruiken om voorwaards neerwaarts te rijden en de hand te laten volgen en een overgang aan te geven.

cherie78
Berichten: 3284
Geregistreerd: 26-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 14:48

Moll schreef:
Dat ben ik met je eens, het is een kwestie van interpreteren, echter kan ik de halve ophouding ook gebruiken om voorwaards neerwaarts te rijden en de hand te laten volgen en een overgang aan te geven.


Daar staat het "etc" voor in mijn vorige bericht.

Volgens Müseler dan, is alles wat met "handinwerking" verkregen is, absoluut.
Hoe kort die "handinwerking" dan ook duurt (of geduurd heeft).

Wat Kadankovitch dan (volgens mij) bedoelde, is of absoluut dan altijd slecht zou zijn.
En dat hoeft dus blijkbaar niet ;)

Moll

Berichten: 3270
Geregistreerd: 20-06-05
Woonplaats: capelle a/d ijssel

Re: flexie van de achterhand, welke wijze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-11 14:57

Het is niet slecht als je het op de juiste wijze toepast, en zoals ik eerder al zei, het is absoluut wanneer je de hals met de hand in de oprichting manipuleert.
Daar ik moet er wel ten allertijde hankenbiegung aanwezig zijn en de hals wel buigzaam zijn, dus in buigen in welke gewenste richting dan ook.

piepenfiets

Berichten: 716
Geregistreerd: 11-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 15:13

Citaat:
[
@Piepenfiets, door de Fransen (en anderen) wordt alleen Baucher's first Manner "afgekraakt" en niet zijn second Manner.
Zijn second Manner werd oa door Racinet gebruikt en toegepast (en wellicht ook door Philippe Karl?)

Maar wellicht is door de eeuwen heen en het ter ziele (letterlijk) van de oude grootmeesters, een groot deel van hoe het ooit eens werkelijk bedoeld was, verloren gegaan.
Een gevoel wat die grootmeesters hadden, is wellicht te moeilijk geweest om op schrift te stellen en is zo ook nooit uitgebreid (in boeken etc) aan bod gekomen.

Dus zijn wij tegenwoordig grotendeels afhankelijk hoe "de tegenwoordige leermeesters" het geïnterpreteerd hebben en verder verkondigen vanuit hun perspectief en wellicht hun rijkunst(ige gevoel)
[/quote]
Je hoort mij niemand verketteren , ik kan je veel dingen noemen van Baucher waar ik best wat mee kan. Naar ik heb begrepen heeft de man zelf nogal een verandering in zienswijze doorgemaakt. Ik ben niet met je eens dat we afhankelijk zijn van interpretatie van tegenwoordige leermeesters;er is veel oorspronkelijk werk bewaard gebleven wat je zelf kunt bestuderen en interpreteren.

Dat is best moeilijk gezien het feit dat je ze moet bekijken in het licht van de tijd waarin ze geschreven zijn en moet paren aan verdere historische kennis.
Wat bv destijds doorging als goed paard zou in onze ogen van nu een kromme bok zijn.Wat in die tijd respectvol met een paard omgaan was zou nu als mishandeling bestempeld kunnen worden etc. Baucher heeft goede uitspraken maar als je die dan zet in het licht van de tijd die hij nam om een paard "af te richten"word het ineens een heel ander verhaal. Totstandkoming is dus wel degelijk heel belangrijk.
In het perspectief van Steinbrechts werk is de hevel biomechanisch correct en is het paard voorzien van alle fysieke en mentale tools (opleiding vs africhting) om haar goed uit te voeren.
Kortom; we moeten het doen met de werken die er zijn (en die allen verbonden zijn,als voortborduren,tegenbeweging en uitbreiding van elkaar)en allen op waarde schatten.
Dit soort discussies zijn zo leuk omdat ze andere interpretatie bieden die je doet nadenken over je eigen visie.

Podhajsky heeft gezegd: Oprichting is slechts een middel,de schwungvolle gang het doel van dressuur, mooi toch?