Je ziet het steeds vaker: op druk rijden, waarom?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

maaikiemike

Re: Je ziet het steeds vaker: op druk rijden, waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 13:48

Ik heb juist het tegenover gestelde. Mijn paard is heerlijk licht in zijn mond. Zodra je niet recht zit, zal hij niet inbuigen (heerlijk zo'n spiegel) maar ook complete beginners rijden hem zo naar beneden, enkel door recht te zitten en niet te hangen op de teugels, beetje been erbij en hij buigt.
Maar na even rijden, heb ik bijna niets meer in mijn handen, ook verzameling gaat dan erg makkelijk. (Hij richt zich dan ook op) Is dit nou wel of niet goed? Heb dan wel het idee dat ik controle heb.

(Heb in het verleden weleens met hem gelest, maar moest toen erg veel doen met de teugels en ben gestopt. Zou afgelopen maanden weer beginnen met andere instructie, maar heb helaas even een kreupel paard..)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 17:24

De testcase voor mijzelf is altijd of ik contact heb met de mond. Dus wordt er geknabbeld en heb je "een lichte telefoonverbinding" als beeld dan is er niets aan de hand. Als de mond niets doet dus dood is, dan is de kans groot dat ze achter de teugel loopt en de boel dus "flest". Tevens neem ik aan dat je zelf ook halve ophoudingen af en toe geeft waar je reactie op krijgt. Dus als er in "het telefoonverkeer" zoals ik dat bij mezelf altijd noem van alles gebeurt dan is het goed. Ik neem aan dat je dan ook lekker in haar kunt zitten en fijn doorzitten omdat ze haar rug goed gebruikt en een ontspannen verende rug heeft. Dat zijn allemaal aanwijzingen dat het goed gaat. :+

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 17:40

maaikiemike schreef:
Ik heb juist het tegenover gestelde. Mijn paard is heerlijk licht in zijn mond. Zodra je niet recht zit, zal hij niet inbuigen (heerlijk zo'n spiegel) maar ook complete beginners rijden hem zo naar beneden, enkel door recht te zitten en niet te hangen op de teugels, beetje been erbij en hij buigt.
Maar na even rijden, heb ik bijna niets meer in mijn handen, ook verzameling gaat dan erg makkelijk. (Hij richt zich dan ook op) Is dit nou wel of niet goed? Heb dan wel het idee dat ik controle heb.

(Heb in het verleden weleens met hem gelest, maar moest toen erg veel doen met de teugels en ben gestopt. Zou afgelopen maanden weer beginnen met andere instructie, maar heb helaas even een kreupel paard..)

Als je niets meer in je handen hebt, gaat je paard feitelijk achter de teugel en spreek je ook van "geen mond". "Bijna niets" is wel contact en dat is juist perfect. De hulpen moeten doorkomen, meer niet.

Ik heb ook zo'n merrie gehad die hyper afgesteld was op de zit en been.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 17:49

Citaat:
Een paard dat nog niet sterk is hoort eigenlijk ook niet in een les te lopen

Dan zou je dus eigenlijk gedurende de hele B/L-africhting (en zelfs beginnend M nog vaak) geen les kunnen nemen volgens jou?
Hebben we het wel over hetzelfde 'sterk zijn' nu?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 17:58

Citaat:
In galop zetten bv.
Er is bijna geen paard dat met zijn hoofd over de grond wil galopperen.

Dat zou bij dat paard wel eens kunnen werken want die doet dat idd niet graag, halsstrekken in galop. Ik moet alleen even kijken wat de reactie is, want galop is zijn favoriete gang, dat hij niet gaat koppelen hangen=joepie ik mag in galop :+

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 19:50

Hier bij hangen hangt het er van af. Soms gooi ik ik even alles los (lange teugels nodig ;) ) maar bij mijn merrie werkt het ook heel goed om haar op de zit terug te rijden, dus niet voorwaarts, want ze is al vooruit in balans, maar kleinere pasjes maken (stap/draf/galop), halthouden en evt. nog achterwaarts en dan weer wegstappen of draven. Vooral niet te hard en uit elkaar laten lopen. Bij tempowisselingen niet te grote stukken, maar juist op 1 stuk meerdere keren enkele passen of zelfs maar 1 pas vooruit en dan weer terug. Het gaat om de reactie en de balans. Als ze dan op eigen benen blijven pas uitbouwen.

Zo kreeg ik in elk geval les en dat werkt bij mijn merrie heel goed omdat ze zo gevoelig is voor zit, maar nu na 2 jaar stil staan toch wat stijver en uit conditie is en daardoor ook wat moeite heeft met een fijne aanleuning. Ze is soms net een slangenpaard :P En de ene keer kruipt ze er achter, loopt over de schouder weg en verbuigt, en de andere keer gaat ze juist hangen of houd haar hals stijf of gaat kantelen. Wel een uitdaging om haar dan toch haar lijf weer beter te laten gebruiken en haar weer recht en soepel te krijgen :P

maaikiemike

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 20:14

[/quote]
Als je niets meer in je handen hebt, gaat je paard feitelijk achter de teugel en spreek je ook van "geen mond". "Bijna niets" is wel contact en dat is juist perfect. De hulpen moeten doorkomen, meer niet.

Ik heb ook zo'n merrie gehad die hyper afgesteld was op de zit en been.[/quote]

Heb niet het idee dat hij achter de teugel loopt, alleen erg licht in zijn mond. Hij loopt dat ook niet weg over buitenschouder. Zou het kunnen zijn dat het komt omdat hij op dat moment erg 'los' in zijn lijf is? (Is altijd na een halfuurtje rijden). Hij kan zich dan ook erg makkelijk oprichten en verzamelen. Rij altijd veel op zit en minder op handen. Qua zit is het dan ook heerlijk vertoeven op zijn tug, net een luie stoel! Maar door alle verhalen op bokt begin ik een beetje te twijfelen of dit nou wel goed is...
Achter de teugel lopen doet hij op het moment dat hij nerveus is, meestal met bijbehorende sprongen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 21:17

prima toch? Niet zo onzeker worden van mensen achter de pc ;) Als het goed voelt, en je hebt alle controle en je paard loopt goed over de rug en mooi aan elkaar, waar zou je je dan druk om maken. Wees blij dat je een fijn los en soepel meewerkend paard hebt :P

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 21:49

@maaikiemike, het tweede dee van wat ik zei is van jou van toepassing:""Bijna niets" is wel contact en dat is juist perfect. De hulpen moeten doorkomen, meer niet."
Je had het over "bijna niets" niet over "niets".

@Urielle Wat het sterk zijn betreft ik ging uit van dit:"paard is nog niet helemaal sterk genoeg om zich gewoon voortdurend te blijven dragen en wordt zwaar in de hand (gaat ofwel hangen ofwel duwen)."
Als een paard zich niet voortdurend kan blijven dragen horen sessies daarin kort te zijn. Daarmee bouw je wat op, wat wil zeggen dat het op een gegeven moment wel meer aankan. Maar niet op het moment dat hij het nog niet volhoud.
Je moet een paard trouwens gelegenheid geven om tussendoor te ontspannen. Ook als het wel sterk is en hoog opgeleid. Hoe een uur wordt opgebouwd is dus belangrijker dan de tijdsduur, maar hoe zwaarder/lastiger het werk voor het paard, hoe korter het gevraagd moet worden. Dat blijft de hele opleiding. In het begin zijn andere dingen zwaar/lastig dan later. Je moet altijd rekening houden met de tekortkomingen op DAT MOMENT van de opleiding, om verzet te voorkomen.

En ja, een paard kan gaan denken, "joepie galop", maar over het algemeen vinden paarden het aanspringen en vrij snel terug gevraagd worden niet zo joepie.
Het gaat zuiver om de energie en "opwaarts" er in te krijgen, daarna moet je daarmee gaan werken zonder in galop te blijven, anders gaat de energie daar heen.
Het belonen op de momenten dat hij goed gaat in de andere gang moet uiteindelijk voor hem zorgen dat het aantrekkelijk is om niet te gaan hangen, en dan is het galopperen weer overbodig.