Wie is jouw grote voorbeeld (houding en zit)?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 19:09

Michel Venner :j behalve in telgang
Maar het heeft zo weinig zin om een ander na te doen, of te denken: "ik wou dat ik kon rijden als die-en-die". Je kunt hooguit leren rijden als jezelf ;)
Laatst bijgewerkt door Koper op 18-11-11 19:25, in het totaal 1 keer bewerkt

x_Quinta_x

Re: Wie is jouw grote voorbeeld (houding en zit)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 19:10

Anja Beran (academische rijkunst)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 19:17

Vudress schreef:
http://www.youtube.com/watch?v=lMqS1DTShNE

Geen andere ruiter te vinden die zo los om haar paard heen zit en tegelijkertijd optimaal blijft inwerken met hele snelle, fijne hulpen.

Dat meen je toch niet echt? En al helemaal niet in dit filmpje, afschuwelijk.

Nee, dan Monya Erb, die kan zo mooi stil zetten en heeft zulke onzichtbare hulpen dat ik vaak met mijn mond open heb staan kijken.

lisannevosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 19:21

Edward Gal en Carl Hester voor dressuur en met springen Gerco Schröder

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 19:22

Yamcha schreef:
Ik ben helemaal niet zo stuk van de meeste dressuurruiters. Het idee van dressuur is dat het eruit ziet alsof het moeiteloos is, alsof het paard het zo uit de mouw schudt, met heel subtiele hulpen, en dat vind ik van Anky en Edward helemaal niet. Rainer Klimke vind ik fijn om te zien, en ik ben niet kapot van Bent zijn ideeën en theorieën, maar ik moet hem nageven dat hij idd erg goed kan zitten.

Dit is voor mij het ultieme, dit is wat ik ooit nog hoop te bereiken (en mijn instructrice krijgt les van deze meneer *\o/* )

http://www.youtube.com/watch?v=2Lq9r_6vI2A

En springen kan hij ook (oké niet hoog, maar dit paard springt voor het eerst en ik vind het superfijn om te zien):

http://www.youtube.com/watch?v=4gqwSUma_ak

WAUW, zo wil ik dus leren rijden, WAUW.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 19:24

Noor! (mindfields) en Japeloup en knollentuin op Bokt :D

Anky vind ik ook niks :n

lisannevosje: wat vind jij zo goed aan Edward Gal dan?

@ joenohoe: ja, fijn he (ik mag ik januari kijken als hij lesgeeft, en vroeger in een ver en grijs verleden vond ik het mooi als een instructeur lesgaf, laten alleen maar vreselijk, maar als hij lesgeeft, oh menn....... hij is afschuwelijk goed!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 19:25

DDW1190 schreef:
http://www.youtube.com/watch?v=Wrhg6wD7eA8

Nee vind het niet overweldigend, zeker niet slecht hoor!

Misschien op dit filmpje niet, maar had je die kur van hem moeten zien, daar denk ik nog altijd aan, op de milliseconde, wat een gave proef, en het leek net of Goldstern het vanzelf deed, dat dansen op muziek.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 18-11-11 19:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 19:32

Yamcha schreef:
Noor! (mindfields) en Japeloup en knollentuin op Bokt :D

Anky vind ik ook niks :n

lisannevosje: wat vind jij zo goed aan Edward Gal dan?

@ joenohoe: ja, fijn he (ik mag ik januari kijken als hij lesgeeft, en vroeger in een ver en grijs verleden vond ik het mooi als een instructeur lesgaf, laten alleen maar vreselijk, maar als hij lesgeeft, oh menn....... hij is afschuwelijk goed!

Heb ook een keer mogen kijken, toen was hij bij Equestor. Daar was een vrouw... Ik had haar een ram verkocht, wat een heks, tegen haar paard en tegen hem maar hij bleef rustig en ik had de neiging over de bakrand te springen en haar de waarheid te zeggen. Gos wat mag je blij zijn dat je niet het paard bent van zo'n tiep zeg. Maar ik heb nooit geweten dat hij zo fijn reed eerlijk gezegd. Vond het wel een lekker ding :-) en hij zei ook nog een hele hoop zinnige dingen die ook ik kon volgen en begrijpen, das ook een kunst, het zo verwoorden dat een ruiter je begrijpt en kan doen wat je zegt. En Noor... Ikke wil wel paard wezen bij Noor :-). Fijn mens, weet goed te verwoorden wat ze ziet en helpt echt. De andere 2 ken ik niet behalve van posten.

boooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 19:36

Mijn voorbeeld is toch wel mijn vriendin die al een paar jaar achter elkaar de finale van de zitcompetitie rijd. :j
Staat dan wel niet op youtube, maar zitten kan ze zeker!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 19:38

Maar dat is de kunst van het lesgeven....... maar ik vind hem zo gaaf met dat jonge paard te springen, je herkent nergens een goed ruiter beter aan dan wanneer hij met jonge paarden werkt, het ziet er zó simpel uit, en voor dat paard is het echt heel wat, maar David heeft zó veel geduld en liefde voor de paarden....... Solea ook, kijk hoe dat paard zichzelf draagt, hoe sterk ze is, en zo soepel, en David laat het eruit zien alsof het niks is, terwijl iedereen weet dat zulke oefeningen er simpel uit laten zien, het moeilijkste is wat er is....... Yup, ik ben fan.

@ boooooo: zet haar op YouTube :D

Bontjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 19:39

Mijn voorbeeld is Adelinde Cornelissen alles gaat zo geconcentreerd en ze heeft een hele mooie stille zit.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 19:40

bastiaan de recht

even een noot houd er wel rekening mee dat sportpaarden veel moeilijker uit te zitten zijn als iberische paarden
waarom sportpaarden hebben een enorm zweefmoment en barokke paarden nauwelijks.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 19:53

Leuk topic!

Bij het filmpje van David Dewispelaere valt me inderdaad op hoe prachtig hij zit. Maar hij zit ineens niet zo gemakkelijk meer als dat paard de draf wat verruimt.
Het 'mooie zitten' heeft alles te maken met de beweging. Heel mooi zitten op een stilstaand paard kan iedereen, zeg maar.

Het lijkt me belangrijk om ook de beweging van het paard in een beoordeling mee te nemen, en dan scoort Edward met Totilas wat mij betreft hoge ogen.
Mensen die met barokke paarden zo op verzameling uit zijn hebben het heel wat gemakkelijker dan hij, wat houding betreft.
Zo klom een vriend, die een aantal keren NL kampioen western rijden is geweest -en dat is toch bepaald niet niks!- op een Z-dressuurpaard van mij. Hij bakte er niets van, hij was totaal niet in staat om de beweging te volgen. Daarmee niets negatiefs gezegd over zijn kwaliteiten, maar wel iets over het vergelijken van appels en peren.

Het valt dus niet mee om in het algemeen een antwoord te geven op de vraag van TS. :(:)

Zelf vind ik altijd Rudolf Zeilinger heel mooi zitten. Het is jammer dat hij niet zo aan de weg timmert, hoewel hij toch als ruiter en instructeur (oa bondscoach in Denemarken) zijn sporen meer dan verdiend heeft.
Op een prachtige serie DVD's van hem (een aanrader) staat een stalruiter die echt waanzinnig goed kan zitten. Ook op jonge paarden met heel veel beweging, die soms takt en ritme even verliezen. Ik weet niet eens zijn naam, maar als ik naar die DVD's kijk doe ik dat steeds weer in volle bewondering. :j

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 22:08

Splinter schreef:
carl hester vind ik ook 1 van de betere, 1 van de beste van '' deze'' tijd :j fijne ruiter om naar te kijken

Anky wordt hier stevig afgezeken, maar als je Carl Hester in een training ziet dan moet hij ook wel eens groter inwerken om uiteindelijk het gewenste resultaat te krijgen. (Wat niet weg neemt dat ik Carl een fijne ruiter vindt)

Wat je juist in het filmpje van Vudress zo mooi kunt zien is hoe goed Anky haar hulpen kan timen. Maar dan moet je wel snappen wat ze daar aan het doen is ;)

emirr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-11 22:40

liberty22 schreef:
bastiaan de recht

even een noot houd er wel rekening mee dat sportpaarden veel moeilijker uit te zitten zijn als iberische paarden
waarom sportpaarden hebben een enorm zweefmoment en barokke paarden nauwelijks.

>;) De meeste dan hè...

Per ongeluk rij ik er meestal 1 die dat dus wel heeft. Het is heel erg lastig hem uit te zitten. Vooral met een uitgestrekte draf.

Bastiaan de Recht heb ik nog niet kunnen vinden op youtube. Wel zijn site. Die zit ik nu even door te bladeren. Aan de foto's te zien zit hij mooi ja. Staat ook een mooi stukje op over hoe een paardenrug niet gemaakt is om op te zitten. Dat zelfs een sterke rug bij 70kg gewicht na zeer korte tijd schade ondervindt aan de spieren waar we op zitten.

Dat wist ik niet en daar schrok ik wel van.

Verder schrijft hij:
Dit betekent dat een ontlastende zit (licht rijden, verlichte zit, klassieke driepunts zit) zeer belangrijk is tijdens de training. Als we zitten moet het paard verzameld zijn zodat zijn rug- bolling de wervel- kolom draagkracht geeft.

In plaats van enkel op de zitbeenknobbels op het paard te “zitten” , is het beter om om het paard te “staan”. Het gewicht wordt dan verdeeld over zitbeenknobbels, kruis en bovenbenen, waarbij via de bovenbenen het gewicht deels via de ribboog opgevangen wordt.

Nog een reden dus voor mij om aan de "stoelzit" te werken!

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 22:43

Yep Bas maar ook David heb van beide les gehad.
Die 2 zijn echt in harmonie met hun paarden.

cherell0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 22:55

Yamcha schreef:
cherell0 schreef:
ps: ik heb nog even bijde paarden op youtube gekeken .
ze komen bijden niet goed eronder met de achterhand en zijn alebij veel meer dressuur gefokt als goldstern .

Dan kijk jij niet goed bij uthopia, man wat kan die sjouwen.......

Kijk naar de buiging van die gewrichten in het achterbeen, reken er goed op dat dat paard zichzelf kan dragen....... 't is niet de plaatsing van het achterbeen an sich, het is de kracht waarmee het afgezet wordt, de vering, en dat kun je redelijk beoordelen aan de buiging van de gewrichten in het achterbeen.

ik heb ook niets gezegt over de draag kracht , ik zei dat ze er niet goed onder komen dat is wat anders.
dit is goed te zien bij de draf , het paard hoord minimaal in het spoor van het voorbeen te komen en dat doen ze bijde niet .
alle paarden behalve de quarter horse loopt als het kan op de voorhand het is aan ons om dat te verleggen op de achterhand en om dat optimaal te kunnen dragen moeten ze dus hun benen goed onder het lichaam leren zetten en zodoende krijg je het vermogen om voort te kunnen stuwen en dan heb je echt een mooie gang , veel paarden kunnen het van nature (kijk maar naar een goed gefokt veulen ) maar de mens maakt dit moeilijk als wij in een verkeerde houding zitten bijv. als we tever naar voren zitten leggen wij ons gewicht op de voorhand en laat het paard de achterhand ook vallen zo kunnen renpaarden ook zo hard die lopen puur op de voorhand dit kost minder kracht .
wat dit betrefd zijn paarden een soort lui als je niet hard hoeft te werken doen we dat toch ook niet .

emirr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-11 23:05

Zoow.. even de site verder doorgekeken zeg.. Ik geloof dat ik hier iets voor de helft van dit filmpje mijn prins op het witte paard gevonden heb...
http://www.klassiekerijkunst.com/horsem ... 010-2.html

bytheway... zie je de gelijkenis met het paard in mijn profiel? Of kijk ik iets te veel door een roze bril?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 23:12

Sorry, daar ben ik nou weer niet zo stuk van, vooral op die bruine zie ik een heel stuk spanning. Zou hij losser zitten, dan zou ik het beeld fijner vinden, maar ik vind de ruiter toch storend in het plaatje.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 23:12

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 23:16

Zo, die rijdt echt heel netjes, wat een genot om naar te kijken :D

emirr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-11 23:18

Ik was even afgeleid door de prins en vooral door het witte paard... <3

PuurxNatuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 23:20

emirr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-11 23:21

Ja, heel netjes Hermelientje!

En toch is dit nog niet het voorbeeld-plaatje waar ik naar wil kijken. Het iets achterover hangen blijft me storen. Zie je vaak, maar dat zal een kwestie van smaak zijn misschien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 23:23

Dat, en het geflap met die onderbenen, dat overduidelijke hulpen geven. Je zou toch denken dat dat op een gegeven moment subtieler kan.