Van "achter naar voren" rijden. Iedereen roept het: Hoe dan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 14:44

Japeloup schreef:
Miss_caroo: fijn he als je gaat samen werken met je paard.

Ik leerde tijdens mijn opleiding heel leuk de theorie. Maar helaas (terug kijkend) klopte de praktijk er totaal niet mee. Ik dacht toen dat ik een paard van achter naar voren reed. Maar hield eigenlijk steeds de handrem er op. Ze spraken wel over vertrouwen in de hand van de ruiter, praktijk slof er om en vasthouden maar.
Tot ik besloot/bedacht dat dit het niet kon zijn. Elke dag weer de strijd aangaan met m'n paard. Had enorme spierballen in m'n armen. Nu weet ik beter, leerde m'n paard op m'n zit rijden ipv teugel. Resultaat: paard kreeg een sterkere rug, mooie straks buikspieren, dikke bilspieren. En ik geen pijn meer in m'n armen of handen.
Imo zijn er te veel ruiters die het bit tegen de onderkaak aanleggen of trekken. Maar hoe kan een paard dan zijn motor optimaal benutten als er iemand steeds aan de rem hangt. En dan heb ik het nog niet eens over de houding en zit van de ruiter.

Om even in te haken op je laatste stukje; dat is nu een aanleuning "proberen" te bereiken vanuit de ruiter en niet meer vanuit het paard.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-11 16:50

Ik probeer ook zo veel mogelijk ervoor te zorgen dat ik niet terugwerk met mijn handen maar het valt in de praktijk niet altijd mee. Je moet je constant bewust zijn van wat je doet. Daarbij komt dan ook nog eens je zit, het zorgen dat je op beide beugels evenveel gewicht hebt etc. Paardrijden is gewoon moeilijk :D

Iemand nog tips om te zorgen dat je recht en in balans zit en blijft zitten? En Japeloup, hoe drijf jij precies je paard voorwaarts, wat doe je dan met je zit en benen?

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 05:38

Paardrijden is iid niet makkelijk...
Goed in balans zitten vergt veel oefening. En als je dat onder de knie hebt ook nog je hulpen kunnen geven op het juiste moment en met behoud van balans etc.
Zitlessen nemen van iemand die niet alleen kijkt naar het plaatje maar juist hoe het paard reageerd op de ruiter. Ik geef veel zitlessen en doel is om de ruiters te laten rijden aan de longe. Dus niet alleen maar netjes leren zitten maar vooral functioneel zitten. Overgangen kunnen rijden is het begin, volte openen en sluiten en uiteindelijk de plaatsing van de schouders en heupen van het paard.
Hoe ik mijn paard voorwaarts rij ga ik proberen te omschrijven
Als basis zit ik met "zachte billen" in het zadel, wil ik voorwaarst dan duw ik als het ware met mijn billen het paard onder me door naar voren weg. Kantel in m'n bekken en hierdoor worden m'n billen minder zacht. M'n navel trek ik als het ware naar achter. Probeer maar eens als je op de grond staat zoals je ook in je zadel zou zitten. Als je dat doet voel je ook een lichte spierspanning komen in je kuit. Belangrijk is wel dat je ademhaling en gedacht mee naar voren zijn net als het goed naar voren kijken in de richting waar je heen wilt, doe je dat niet dan heb je al een remmende werking in je houding.
Natuurlijk snapt niet elk paard gelijk dat ze op deze kleine hulp voorwaarts moeten reageren, al ben ik nog steeds verbaast over hoe veel paarden dit voelen en op reageren als ik het een (nieuwe) leerling uitleg. Krijg je geen of tot weinig reactie dan id het een kwestie van herhalen en herhalen en je kuit gebruiken als correctie/versterking van je zithulp.

Miss_Caroo

Re: Van "achter naar voren" rijden. Iedereen roept het: Hoe dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 10:50

@ japeloup, wat vind jij dan van de theorie dat hand en bovenlichaam, zegmaar dus ook je zit, tegelijk inwerken?
En dan wanneer het paard toegeeft aan de hulp, de druk, gelijk loslaten en ontspanning.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 06:30

Ik werk nooit standaard te gelijk in. Hangt van het moment af. Kan zijn dat mijn houding zegt terug, en mijn ademhaling neutraal blijft.
Ben wel sterk van mening dat als een paard antwoord geeft op mijn vraag dat ik dan moet stoppen met vragen. Sterker nog, als een paard besloten heeft te gaan reageren kan ik stoppen met vragen. Voor m'n leerlingen heb ik daarvoor altijd het volgende voorbeeld: ik kom bij iemand aan huis, kijk door het raam en zie iemand tv kijken, bel aan, als die persoon opkijkt en mij ook ziet, hoef ik niet nog een keer te bellen. Is de deur al open, nee dat nog niet, maar weet wel dat het antw op mijn vraag er aan komt.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 07:36

Hoe rijden jullie een halve ophouding dan?

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 07:43

Moll schreef:
Hoe rijden jullie een halve ophouding dan?

Nou waarschijnlijk net als jij, alleen kan je in je hand een halve ophouding maken en met je ademhaling daar niet in mee gaan. Of juist wel en dus versterk je de halve ophouding.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 07:56

Ik rij een halve ophouding met zit en hand tegelijk.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 08:03

Ik veelal ook, maar niet standaard, elk moment is anders en vraagt om zijn eigen inwerking en of oplossing

Baily12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 08:25

Sieppus schreef:
In Jip & Janneke taal... De kachel aan zetten en de ramen openen. Dus drijven en van voren los laten.

maar dan heb ik het gevoel dat ze door de bak racen zonder iets uit te voeren :')

Miss_Caroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 11:36

japeloup, wat doe je dan precies met je ademhaling als je bijv een halve ophouding wil maken?
Of wat doe je als je wilt versnellen of vertragen> Kun je dat misschien uitleggen?

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 12:33

Als ik terug wil in tempo dan adem ik uit, laag in m'n buik naar m'n voeten. Lastig om te leren als je geen idee hebt hoe dat moet. Wat ik veel doe is op stem terug, niet zo zeer voor het paard maar als controlde voor de ruiter of je ademhaling daar zit waar je hem wil hebben. Je hoort dan aan je stem of je goed zit. Belangrijk is bij het terugrijden dat je eigen kaak los laat anders heb je verkeerde spanning in je zitvlak.
Voorwaarts breng ik m'n adem iets meer omhoog, maar niet vast zetten in je borstkast.

Eigenlijk kan je het mooiste het vergelijken met het longeren van een paard, wil je sushi er dan breng je je ademhaling naar beneden en denk je ook rustig. Wil je voorwaarst dan richt je je meer op en denk je "ja we gaan".

Kan je me zo een beetje volgen?

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 12:57

Wil je sushi? :?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 13:08

telefoon maakt sushi, van rustig, neem ik aan

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 11:23

Japeloup schreef:
Hoe ik mijn paard voorwaarts rij ga ik proberen te omschrijven
Als basis zit ik met "zachte billen" in het zadel, wil ik voorwaarst dan duw ik als het ware met mijn billen het paard onder me door naar voren weg. Kantel in m'n bekken en hierdoor worden m'n billen minder zacht. M'n navel trek ik als het ware naar achter. Probeer maar eens als je op de grond staat zoals je ook in je zadel zou zitten. Als je dat doet voel je ook een lichte spierspanning komen in je kuit. Belangrijk is wel dat je ademhaling en gedacht mee naar voren zijn net als het goed naar voren kijken in de richting waar je heen wilt, doe je dat niet dan heb je al een remmende werking in je houding.
Natuurlijk snapt niet elk paard gelijk dat ze op deze kleine hulp voorwaarts moeten reageren, al ben ik nog steeds verbaast over hoe veel paarden dit voelen en op reageren als ik het een (nieuwe) leerling uitleg. Krijg je geen of tot weinig reactie dan id het een kwestie van herhalen en herhalen en je kuit gebruiken als correctie/versterking van je zithulp.

grappig
ik doe het precies andersom :+
met naar voren rijden, duw ik de onderkant van mijn bekken iets naar achter, om het paard achter de "ruimte" te geven vanachter weg te gaan.
(dit doe ik in samenwerking met het licht aanspannen van mijn kuit en het juist loslaten van mijn binnenbeenspier)
bij het terugrijden, breng ik de onderkant van mijn bekken iets naar achter en adem uit, span mijn binnendijbeenspier aan. Daarmee maak je jezelf als het ware zwaarder op de paardenrug, waardoor het paard terug komt in tempo.
Ik ben geen voorstander van het naar voren duwen met zit,(onderkant bekken naar voren brengen) omdat de ruiter al gauw geneigd is het paard naar voren te blijven duwen. Soort van tegenstrijdige beweging, waardoor de paarden dubbel signaal krijgen....ik voel zwaarder, maar moet naar voren.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-11 23:10

knollentuin schreef:
telefoon maakt sushi, van rustig, neem ik aan

:')
Het kwartje valt :D

edith123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 16:00

veel op de 2e hoefslag schakelen eerst goed naar voren en dan weer terug. heeft mij goed geholpen!

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 16:05

Schakelen?

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 14:21

Leuke discusse, vooral als je de verschillende meningen ziet van de verschillende ruiters hier op bokt!

Jammer dat en nog steeds word gedacht dat een paard een hoog tempo moet hebben om zijn balans te vinden..

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 10:44

Miss_Caroo schreef:
Liberty: Kaderen, het in de hand stellen van de hoofd halshouding? Je schrijft in je vorige bericht dat je voor dat je gaat rechtrichten, aan de hoofdhalshouding werkt?
Wat wil je dan veranderen aan de hoofdhalshouding? Stelling vragen om het paard naar beneden te krijgen, doe je naar mijn mening niet. Stelling vragen om het paard recht te richten is wel nodig.
Kneden doe je naar mijn mening gewoon niet, want dat is helemaal niet nodig bij een rechtgericht paard.

Maikeltje: Hoe ik mijn paard rechtricht, is moeilijk om zo even neer te typen.
Ik rijd op de Antione de Bodt methode, die is van het: eerst rechtrichten, daarna gaat de rest vanzelf.
Rechtrichten, begint met het weten of je paard links- of rechtsgebogen is. Nu is de mijne dus linksgebogen.
Dan kan je veel oefeningen doen om eerst de achterbenen te activeren.
Je rijd op een duidelijke manier, grote hulpen, wanneer je vraagt om naar links te gaan, ga je meer op links zitten, kijk je naar links, neem je linker teugel aan en: geef je de rechterteugel!
Dan kan je gaan slingeren, van links naar rechts op de binnenhoefslag, om de achterbenen te laten slingeren, en het gewicht gelijk te verdelen op 4 benen. Want bij scheve paarden is het gewicht nooit gelijk op 4 benen.
Je kunt, contrastelling vragen waarbij je op de binnenhoefslag rijdt.
Je kunt op de binnenhoefslag rijden, haakse bochten rijden, en daarbij goed opletten hoeveel gewicht je in je handen hebt. Zit er evenveel gewicht aan je rechterhand als aan je linkerhand? Zoniet, je paard is scheef.
Heb je evenveel gewicht in beide handen en kan je paard een lijn kaarsrecht maken, dan mag je ervan uitgaan dat je paard recht is.
Ook kun je bijv. afwenden bij E, naar de B toe rijden en ervoor zorgen dat je paard zo recht mogelijk onder je blijft. Vlak bij de B aangekomen, zal je paard een kant op vallen. Dit komt door scheefheid. Je kan voelen welke kant je paard op wil. Wil je paard naar rechts vallen? Dan zeg jij dat jullie naar links gaan. Nadat je dat een aantal keer hebt gedaan zal je paard door hebben dat hij moet afwachten welke kant jij op wilt en zal hij geen kant meer op vallen.

nadat je hebt gecheckt of je paard recht is, en dat doe je door na te gaan hoeveel gewicht je in beide handen hebt, door te kijken of je paard keurig rechte lijnen kan maken zonder teveel naar links of rechts af te wijken. Wanneer je paard wel afwijkt naar links of rechts, stuur je hem gewoon weer terug op jou lijntje.

Je zal merken tijdens het rechtrichten dat je paard zijn tempo omlaag gaat, omdat het opeens keihard werken is. De spieren van zijn bolle kant moeten worden aangespannen om recht te worden en dat kost veel inspanning. Ook gaat het paard zijn buikspieren gebruiken.
Dit betekent dat hij zijn rugspieren loslaat, omdat dit amtagonisten zijn, hij kan dus niet anders dan zijn rugspieren laten ontspannen. Zo werkt het ook met de arm van een mens. :)
Doordat de buikspieren aangespannen zijn en de rugspieren ontspannen, kan het paard niet anders dan zijn hoofd laten zakken. Tada, je hebt je paard naar beneden gekregen, zonder 'te vragen', te kneden, te spelen met de teugels :)

Van daar uit werk je pas verder naar verzameling en oprichting toe :) En dat kan niet wanneer je paard scheef is.

Dit is de manier hoe ik het heb geleerd. Pak eruit wat je denkt dat jij handig vindt en laat dingen achterwege die je niet vind kloppen, zeg ik maar?

De methode die ik rijd is wel, grote hulpen geven, wanneer het paard begrijpt wat je verwacht, verklein je ze zoveel mogelijk tot je zo ver komt dat je hulpen onzichtbaar worden.
Dat is in het begin heel raar, erg naar voren zitten wanneer je je paard in draf wilt krijgen, en erg naar achter zitten als je wilt dat je paard halt houdt. Bovenlichaam en armen werken tegelijk in! Pas wanneer jij recht blijft zitten, en je aan de teugels gaat 'trekken', mag je spreken van strenge hand, niet eerlijk zijn naar het paard toe.
ook heel belangrijk, het paard wil altijd onder je blijven.
Als je op de volte rijdt, en je paard valt naar binnen? Wat doen veel mensen, die gaan naar buiten zitten. Heel verkeerd :P
Wat je beter kunt doen is mee naar binnen vallen, of gewoon licht naar binnen zitten zoals je altijd doet als je een volte rijdt, maar dan gewoon je paard terug sturen naar jou volte.
Niet naar buiten gaan zitten, dan ben je zeker niet meer in evenwicht en ga je vallen.

Het belangrijkste wat ik bij deze methode heb geleerd is, door naar het hele paard te kijken, en niet alleen naar zijn hoofd, die zo nodig in de krul moest.
In dat krulletje, dat is een gevolg en geen doel :) een gevolg van het rechtrichten :)
Je moet weten hoe een paardenlichaam werkt voordat je de juiste oefeningen kunt rijden die ervoor zorgen dat je paard ontspant, de juiste aanleudning heeft, recht is, verzamelt is en uiteindelijk opgericht is :)

Amen

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 10:49

maikeltje schreef:
cherie78 schreef:

Voorwaarts, daar bedoel ik mee, reactie op een voorwaarts drijvende hulp.
Als we het over net zadelmakke paarden hebben, die begrens ik met mijn stem. Dit hebben ze al geleerd aan de longeerlijn.
Die stemhulp wordt icm een remmende hulp gegeven.
Japeloup doet dit bv met haar ademhaling.
Die remmende hulp kan ook zijn, niet meer meegaan met de beweging van het paard.

Heldere uitleg, dank je wel.

En is het nu zo, dat hoe hoger de africhtingsgraad van het paard is, hoe meer er ingewerkt wordt met de hand?

Misschien een hele blonde vraag hoor, maar waarom gaat men vanaf het Z met stang en trens rijden als het doel van de dressuur is om je paard juist op de lichtste hulp te laten lopen? Dat heb ik me altijd afgevraagd. Ook al werk je minimaal in met de stangteugel, het pakt toch dubbel zo hard aan lijkt mij?

En ik las ook nog iets over je paard doorsluiten in een verder opleidingsnivo. Geloof dat dat Vudress was? Doe je dat dan enkel met je zit of werk je dan toch wat meer met teugeldruk?

En dan nog degene die volgens de AdeB methode rijdt (sorry, weet even niet wie dat was) Die schreef dat, wanneer je paard op de volte naar binnen valt, dat je hem dan weer terug naar buiten moet sturen. Stuur je dan mbv een teugelhulp? Of druk je je paard met je binnenbeen naar buiten tegen die buitenteugel aan?

Er komen in ieder geval een heleboel interessante dingen langs. Ook de verschillende zienswijze over het tempo bij een jong paard vind ik heel interessant om te lezen. Iedereen bedankt voor zijn/haar reacties alvast :j

doordat jij mee naar binnen gaat zitten zal je paard in 1e instantie nog meer naar binnenvallen. Door je binnenhand wat hoger te zetten vraag je stelling en buiging zonder te remmen en het paard over de schouder naar binnen te trekken. Door zelf aan de binnenkant te blijven zitten zal je paard een oplossing moeten zoeken om op 4 benen te komen. De enige oplossing hiervoor is om op 4 benen te gaan lopen. Het paard valt dan ook niet meer naar binnen. Wanneer je paard naar binnenvalt is het vaak naar buiten gebogen, de ruggengraat ligt dan binnen en daarom zit jij buiten. Dit moet je gaan compenseren door naar binnen te gaan zitten waardoor de ruggengraat recht wordt en het paard verticaal meer inbalans komt. Een paard wat verticaal in balans is valt niet naar binnen en buiten maar loopt rechtdoor

Panimra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 20:32

mijn paard loopt ook niet heeel goed op de achterhand dus ik ga alles ff lezen :+
maar volgensmij moet je voor iets begrenzen en wat drijven dat het er van achter meer onderkomt??

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-11 00:33

luxket schreef:
maikeltje schreef:
Heldere uitleg, dank je wel.

En is het nu zo, dat hoe hoger de africhtingsgraad van het paard is, hoe meer er ingewerkt wordt met de hand?

Misschien een hele blonde vraag hoor, maar waarom gaat men vanaf het Z met stang en trens rijden als het doel van de dressuur is om je paard juist op de lichtste hulp te laten lopen? Dat heb ik me altijd afgevraagd. Ook al werk je minimaal in met de stangteugel, het pakt toch dubbel zo hard aan lijkt mij?

En ik las ook nog iets over je paard doorsluiten in een verder opleidingsnivo. Geloof dat dat Vudress was? Doe je dat dan enkel met je zit of werk je dan toch wat meer met teugeldruk?

En dan nog degene die volgens de AdeB methode rijdt (sorry, weet even niet wie dat was) Die schreef dat, wanneer je paard op de volte naar binnen valt, dat je hem dan weer terug naar buiten moet sturen. Stuur je dan mbv een teugelhulp? Of druk je je paard met je binnenbeen naar buiten tegen die buitenteugel aan?

Er komen in ieder geval een heleboel interessante dingen langs. Ook de verschillende zienswijze over het tempo bij een jong paard vind ik heel interessant om te lezen. Iedereen bedankt voor zijn/haar reacties alvast :j

doordat jij mee naar binnen gaat zitten zal je paard in 1e instantie nog meer naar binnenvallen. Door je binnenhand wat hoger te zetten vraag je stelling en buiging zonder te remmen en het paard over de schouder naar binnen te trekken. Door zelf aan de binnenkant te blijven zitten zal je paard een oplossing moeten zoeken om op 4 benen te komen. De enige oplossing hiervoor is om op 4 benen te gaan lopen. Het paard valt dan ook niet meer naar binnen. Wanneer je paard naar binnenvalt is het vaak naar buiten gebogen, de ruggengraat ligt dan binnen en daarom zit jij buiten. Dit moet je gaan compenseren door naar binnen te gaan zitten waardoor de ruggengraat recht wordt en het paard verticaal meer inbalans komt. Een paard wat verticaal in balans is valt niet naar binnen en buiten maar loopt rechtdoor

Als ik mijn binnenhand omhoog haal dan hakt mijn insturcteur hem eraf hoor. Door je ene hand hoger te zetten haal je je paard toch volledig uit balans? Volgens mij is dat een korte termijnoplossing van snel resultaat maar een schijnrechtgerichtheid in the end.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 09:12

maikeltje schreef:
luxket schreef:

Als ik mijn binnenhand omhoog haal dan hakt mijn insturcteur hem eraf hoor. Door je ene hand hoger te zetten haal je je paard toch volledig uit balans? Volgens mij is dat een korte termijnoplossing van snel resultaat maar een schijnrechtgerichtheid in the end.

precies, binnenhand omhoog zorgt er juist voor dat het paard uit balans raakt en gaat compenseren in spieren , vooral rond het lendenen gebied.
Je kan beter zorgen , als een paard naar binnenvalt hem recht te richten met je zit en de buiging met je zit en been tot stand te brengen. als je paard naar binnen valt, is het paard aan de tegenovergestelde kant gebogen, dat houd in dat er een minimale scheefheid (kan voorkeursscheefheid zijn) in het bekken. Door als ruiter het bekken even iets tegengesteld te "duwen" werk je je paard vanzelf recht en dan pas kan je de juiste kant op buigen.

Doma_clasica

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 11:02

maikeltje schreef:
Ik zie het zo vaak voorbij komen, je moet je paard van achter naar voren rijden.

Maar ik heb nou nog nooit eens een concreet antwoord gelezen van hoe je dat dan aanpakt.

Stel: je hebt een paard met een natuurlijke scheefheid, medisch helemaal in orde. Paard is zadelmak en loopt in den beginne meer op de voorhand. Hoe ga je zo'n paard trainen van achter naar voren? Hoe zorg je dat het paard zijn balans vindt en hoe ga je ervoor zorgen dat het paard gaat sporen?

Hoe begin je en hoe werk je dat uit? Wat doe je met je benen, zit en handen? Wel/geen druk in je handen?

Concreet dus.

Ik ben benieuwd.

Ik heb niet het hele topic gelezen maar ik ben wel verbaasd dat blijkbaar geen enkele instructeur je dit uit heeft kunnen leggen. Dit is toch wel iets wat de basis/rode draad in het paardrijden is.
Ben je er inmiddels al wel achter hoe het in elkaar steekt?