freeride schreef:Jasmijn, wat heb jij zoal bereikt via de nieuwe dressur methode, en ben jij wel zelfkritisch? of doe jij alles goed, en werkt alleen jouw systeem?
Ik ben zo kritisch op mijn eigen rijderij dat ik mijzelf in een dergelijke discussie als dit nooit als voorbeeld zal vergelijken met een wereldkampioen dressuur. Dit in tegenstelling tot jij. Jij zegt letterlijk: nou, ik scoor dan niet op wedstrijden, maar ik heb wel respect voor anatomie. En dat komt op mij zo stom over. Het is hetzelfde als wanneer je zegt: nou ja, in het engels ben ik misschien niet verstaanbaar, maar mijn grammatica is zo goed!
Ik stoor mij aan het gegeven dat mensen die zelf niet of nauwelijks iets rijtechnisch bijzonders van zichzelf kunnen of willen laten zien, niks concreets kunnen overleggen wat betreft hun eigen kunnen (behalve dan ellenlange verhalen over hoe principieel en diervriendelijk etc. ze wel niet zijn... Maar waar hun principes nou concreet naar moeten leiden in de zin van goed paardrijden, en ik ben visueel ingesteld; ik wil dan graag weten hoe het er uit ziet, dat blijft altijd ondefinieerbaar)
Ik neem nergens een harde stelling in over trainingsmethoden. Ik heb er zo mijn ideeen over, maar ik ben er als ruiter nog lang niet. En zolang ik mijn ideeen niet in de praktijk volledig heb kunnen staven, zal ik niet snel ruiters veroordelen die er andere methoden of ideeen op nahouden. Er werd kritiek geleverd op paardenwelzijn en controles hierop binnen de FEI/KNHS en mijn enige punt is dat dit binnen een georganiseerde stroming tenminste nog op een bepaalde manier geborgd is, in tegenstelling tot niet georganiseerde stromingen.
bulck schreef:Pas op ik wil nu niet die man onderuit halen he. Ik wil enkel aantonen dat wedstrijdsport en opleiding vaak anders loopt.
wat mij opvalt zijn bvb de manier van afdruk, het over de rug lopen en gewoon het algemeen beeld.
Het heeft echt geen zin om met een aantal hiet te willen discussieren over dit soort voorbeelden. Er wordt gewoon steeds met twee maten gemeten. Kritische vragen bij Klimke zijn rijderij stellen is not-done, evenals iets positiefs opmerken over Anky...
Dit soort discussies eindigt toch altijd in 'vroegah' was alles beter, Anky en sjef zijn de duivel in eigen persoon en als je met je paard op wedstrijd uitkomt dan ben je alleen maar uit op geld en status en is opleiding van je paard niet belangrijk. Voor nuancering en relativering is geen ruimte.
En dat vind ik heel jammer, want ik zou zeker graag met anderen van gedachten willen wisselen over traingsmethoden in de dressuur. Maar dan graag zonder dat kortzichtige en stemmingmakende, veroordelende en narcistische gedoe
Wat mij betreft heb je goede en slechte ruiters en een hele grote groep daartussenin. Een trainingsmethode valt of staat met de kennis en kunde en gevoel van de ruiter. Een slechte ruiter kan een paard ook prima volgens het Scala kapot rijden.
Aukelizzy schreef:Maar wat is hier dan niet logisch aan? Als jij voor het eerst op een jonkie gaat zitten zit er toch niet al een gas en een rem op? Bij die van mij niet in ieder geval. Dus ik LEER mijn paard dat hand remmen is en been gas geven is. Wat is daar mis mee? Het is maar net wat je je paard leert.
Ik vind het heel logisch, maar je mag het niet zo noemen!!! Snap dat dan! Je moet het verpakken in wollige termen en er een aantal 'grootmeesters' bij citeren, want anders tel je niet mee
Spreek vooral niet vanuit je eigen praktische ervaring, want die kan nooit zo interessant en goed en paardvriendelijk en principieel zijn als die van een aantal hier.
bulck schreef:Ik ben het niet eens dat een paard door ruiters aanzien wordt als 'object'. Juist in die hoogste proeven moet je een eenheid zijn, en mij maak je niet wijs dat je dan geen band hebt met je paard en deze ondergeschikt maakt.
Mij ook niet. Ik vind dit het meest houtsnijdende en logische argument, en ik heb dit van de 'tegenstanders' van de moderne dressuur/wedstrijdsport nog nooit op inhoud weerlegd zien worden.