Rijden zonder cap of vest?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sassol

Re: Rijden zonder cap of vest?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 12:07

Ik rijd eigenlijk nooit met cap. Maar ik rijd dan ook bijna alleen maar mijn eigen paard. En die ken ik ondertussen wel. Maar ook op vreemde paarden stap ik zonder cap op, of ik moet wat gekke sprongen verwachten.
Zit dan ook wel vrij stevig en val er niet zo snel af, ook zonder zadel niet.
Met buitenrijden vind ik hem alleen maar onhandig en ben er zelfs al een paar keer bijna afgevallen doordat ik met m'n cap achter een tak bleef hangen _O-
Een bodyprotector ga ik al helemaal niet aan beginnen, volgens mij voel je je dan zo stijf als een hark, waardoor je er weer sneller afvalt ;)

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 20:05

als ik met cap rijd is dat meestal om mijn oren warm te houden.
vind het heerlijk mijn haren door de wind!

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 09:36

amazone65 schreef:
PaysBas schreef:
Wanneer je van andersman paard onverhoopt afduvelt dan komt de aansprakelijkheidsverzekering om de hoek kijken.
Via een vriendin weet ik daar alles van haar bijrijdster is van haar paard onfortuinlijk gevallen en die droeg geen cap..

Is dan de eigenaar van het paard aansprakelijk? Ik hoorde juist iemand laatst zeggen dat dat niet zo is...
Kan me idd wel voorstellen dat als je een paard huurt/leent van een FNRS manege en je draagt geen cap dat zij aansprakelijk zijn omdat zij erop moeten toezien, maar als je een paard huurt bij een stal/manege niet aangesloten bij een dergelijke instantie, is die dan toch aansprakelijk als je zonder cap rijdt?

Even lezen: Tanja @ [TAO] FAQ TAO

hoofdstel2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 10:37

Ik heb altijd mijn cap op! Toen mijn paard nog leefde ook altijd. Kende hem door en door, wist bij elke situatie wat hij zou doen. Maar paard kan ook eens struikelen en vallen oid. Op mn bijrijdpaard heb ik ook mn cap altijd op, beest is (meestal) een mak lammetje maar kan toch ergens van schrikken... Laatst nog, ander paard deed een poging over de weide draad te springen maar ging niet goed, draad klapte uit elkaar, dat paard schrok en die van mij ook. Toen lag ik er toch naast, heb een tijd last gehad van mn nek (lees niet mn nek kunnen draaien). Ook een aantal hoofdpijn gehad, laat staan als ik geen cap op had gehad wat voor verwondingen ik dan had gehad.

BP heb ik nooit op, vind het maar ondingen. Heb er wel eens een paar geprobeerd maar vind het niks. Wil toch kunnen bewegen met mn bovenlijf.

Amarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 11:00

Ik rij altijd met cap, ook als het paard heel braaf.
Een bodyproctector alleen met springen en als je een goede (goed passend) aanschaft dan zit zo'n ding helemaal niet in de weg en nog een voordeel het is heerlijk warm in de winter.

Voor wat betreft het rijden zonder cap, ik vergelijk het met rijden in de auto zonder gordel.
Zorg voor een goed passende cap, neem de tijd om eraan te wennen en het geeft nauwelijks last.

Ik kan met het rijden zonder best voorstellen (wind door je haar etc) maar toch kies ik voor veiligheid

Jamiecas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 18:18

Op mijn oude bijrijdpaard deed ik het eigenlijk nooit. Het zit ook eigenlijk veel lekkerder zonder cap. Maar nu met mijn 4-jarige heb ik altijd mijn cap op. Voel me ook veel veiliger met cap!

momelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 14:26

ik rijd zelf springwedstrijden met pony en de paarden

99% spring ik met cap
en dresuurmatig alleen als ik het paard niet vertrouw

met srpingen doe ik mn cap niet op als ik lage sprongentjes oefeningen ga doen, maar op oefenparcourse of jongeparden springen doe ikaltijd mn cap op ookal is het 50cm.. bij een ervaren paard en spring ik 1.20 doe ik regelmatig mn cap ook niet op

ik doe ook jongepaarden zadelmak maken en inrijden.. dan doe ik minimaal de eerste 4maanden mn cap toch op omdat die toch ineens heel raar kunnen doen omdat ze verschieten van een heel klein iets en dan zo gek doen waardoor je evenweicht verliest.. ookal gebeurt me dat niet snel voor voorzorg toch maar liever mn cappie op:)

ik heb ook tijdje eventing gereden daar is bodyprotector verplicht in wedstijden maar ook in de TRAINGINGEN .. ik ben bij de eventing heel blij gewest mt mn bodyprotector en cap (dan is cap tuurlijk ook verplicht). in training en wedstrijden.

hier volgen een aantal fotos van paar vallen vn mij in de eventing..
val in de waterbak mt paard (een hele serie)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

val gewoone eventinghindernis (ook serie waarvan in het einde niet laat zien want dat is beetje te schokkend :O )
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
verder in de serie zie je dat het paard helemaal over me heen rolde en als je goedkijkt zie je een been van mij helemaal dubbel ligggen.. en het paard is zoverdoorgerold dathij mt het opstaan boven mn hoofd stond.. en toen hij uit angst wegwilde heeft hij 2x op mn hoofd gestaan en ook 3x tegen mn hoofd getrapt waarvan 1x gelukkig tegen de cap en 1x tegen mn gezicht

momelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 14:28

oowjha voor jullie het willen weten paarden en ik iedere x niks aan over gehouden :)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 14:32

momelientje schreef:
oowjha voor jullie het willen weten paarden en ik iedere x niks aan over gehouden :)

Jeetje, dat was wel even schrikken zeker! :oo blij dat je het er goed vanaf hebt gebracht!

Robin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 14:38

Ik rij altijd met cap sinds ik wat nare ongelukken heb gezien. Daarvoor liet ik hem af en toe links liggen.
Maar nu? Nee. Ik hou van mijn capje. :+:

happyjoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 14:47

Ik rijd thuis altijd met mijn cap.
Op concours wel zonder, maar dan met hoedje.

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 14:57

Ik rij nu sinds mn 6e recreatief en sinds kort ook een beetje dressuur thuis. In de bak heb ik de cap de ene keer wel op, en de de andere keer niet. Naar buiten doe ik hem zoiezo altijd op. Een vest heb ik niet eens.

Ik kom dan ook nog uit de tijd dat het redelijk normaal was om zonder cap en met gympjes te rijden (ik had toen niet eens een cap!).
Afbeelding
Afbeelding

Als ik me constant zorgen moet maken dat ik wel eens kan vallen, en op mijn hoofd beland.... Kan ook net zo goed geschept worden door een auto, of van de trap afvallen of noem maar op. Ik ben daar niet zo heel druk mee bezig eigenlijk.

Sandeman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 15:22

Dat vind ik nou ook, je kan ook hard van een fiets vallen en erger... Zie ze op scooters ook zonder helm..

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 15:39

@ Momelientje; Zo jij blij dat je je cappie ophad en je BP! Wat een ernstige foto;s! Kreeg er even kippenvel van.. brr!

@ Angeliekje; Tja maar die scooter is niet dat levende wezen dat van een wapperend wit papiertje op buitenrit ineens totaal op hol kan slaan, om maar even een voorbeeld tegeven.
Tuurlijk niet elk paard heeft dat, maar je weet het gewoon nooit zeker en als het gebeurd dat je ineens met je smoeltje op het asfalt ligt.. ben ik blij dat ik mn cappie op heb!

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 15:57

@Romanoff: Ik had het niet over die scooter hoor ;) Maar rij zelf ook op mijn scooter zonder helm (is een snorscooter). En als je goed gelezen had staat er in mijn bericht ook duidelijk dat als ik naar buiten ga altijd een cap op heb.

linnieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 16:07

Ik rij ook altijd met cap, en krijg daar lekker een zweethoofd van.... maar goed dat neem ik voor lief. Ik ben wel eens een keer mijn cap vergeten op te zetten met rijden, ging allemaal goed. Toen we nog een rondje zonder zadel wouden doen, kwam ik er achter dat ik hem niet op had. Dus ik toch op zetten, op het paard gesprongen, paard schrok, ik viel, en mijn hoofd kwam tegen een kruiwagen aan. Dus was toch wel erg blij met mijn capje :)

Slimke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 16:22

Ik heb niet alle reacties gelezen, maar ik rij altijd met cap.
Er kunnen ernstige dingen gebeuren, een paar maanden geleden is een meisje (rond de 16) overleden, omdat zij zonder cap en zonder zadel op het paard zat. Ze gingen foto's maken, dus dat meisje zat er zonder cap op, paard schrok, zij gevallen en op slag dood. Nee, geef mij dan maar liever een cap...

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 16:32

altijd met cap. ik vind het totaal niet erg om dat ding op te zetten, dus waarom niet?

en ook altijd met bp.
enerzijds omdat het verplicht is van mijn moeder :P
ik rijd zo al 6 jaar, dus ik heb geen idee meer van wat ik mis :D
dus geen probleem toch dan? ik voel me er veel veiliger door !

EvelienH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 17:46

Ik rij altijd met cap, het is gewoon veel veiliger. Daarnaast heb je tegenwoordige zulke comfortabele caps dar de smoes 'zit niet lekker' eigenlijk niet meer op gaat. ;)

Met crosstrainingen en wedstrijden rij ik altijd met bodyprotector en airjacket.

x__Saartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 12:22

Altijd cap bij springen en dressuur.
Bodyprotector alleen bij springen omdat ik me dan veiliger voel.
Na 9 jaar merk je het verschil niet echt meer dan je hem aan hebt, je went eraan.

Zonder cap rijd ik niet. Al een paar keer gehad dat men cap door midden was ( na val ).

mirandawobje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 10:48

vroeger reed ik nooit met cap, maar hier is nu verplicht bij maneges, en ma goed ook vind ik... je weet ma nooit, beetje bescherming die je kan hebben moet je ook doen, vooral je hoofd... mijn dochter van bijna 11 mag vanmij niet zonder cap en zonder protector op een paard stappen, haar pony is nog al eigenzinnig en gooit haar er wel eens vanaf, als het lukt, dus die bescherming moet ze van mij gewoon aan als ze op haar pony stapt, zelf rij ik zonder protector maar wel met cap...

jackyline

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 10:54

Reed altijd zonder tot ik een nogal bokkend paard heb gehad en toen met ben gaan rijden maar met een paar weken was ik zo verkreukeld dat ik met dat paard gestopt ben.

Toen een ander gekocht en op een keer
met een heel ontspannen ritje(waarschijnlijk omdat ze gestoken werd) met mijn kop tegen een boom geklapt
Ben een bewusteloos geweest en daarna nog een paar uur erg wazig
Cap was kapot
nooit meer zonder gereden

987ZYX

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 10:54

mirandawobje schreef:
vroeger reed ik nooit met cap, maar hier is nu verplicht bij maneges, en ma goed ook vind ik... je weet ma nooit, beetje bescherming die je kan hebben moet je ook doen, vooral je hoofd... mijn dochter van bijna 11 mag vanmij niet zonder cap en zonder protector op een paard stappen, haar pony is nog al eigenzinnig en gooit haar er wel eens vanaf, als het lukt, dus die bescherming moet ze van mij gewoon aan als ze op haar pony stapt, zelf rij ik zonder protector maar wel met cap...

Hier hetzelfde met onze dochters. Wij zijn verantwoordelijk (tot op grote hoogte) voor hun welzijn dus verplichten wij het dragen van een cap een bp. Ik denk dat het anders ligt voor dames die zelf hun beslissingen kunnen/mogen nemen. Ik merk wel dat het lastiger wordt om te de bp aan te trekken met dressuur daar waar veel anderen het niet doen. Voor mij zou het dus fijner/makkelijker zijn wanneer het verplicht zou zijn, maar dat is natuurlijk niet haalbaar.

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 11:21

Bij mij is er nooit een touw aan vast te knoppen.

Die regel is er van kleins af aan ingestampt "paarden van anderen altijd met een cap opstappen, anders niet" hoe mak en braaf ze ook zullen zijn.

Maar met me eigen paarden was het heel anders.
Als ze wat fris waren deed ik meestal wel braaf me cap op.
Als de bijrijdsters/verzorgsters erbij waren deed ik hem ook braaf op.
Als we in een andere omgeving(bak) gingen rijden dan vaak ook.
Maar gewoon thuis liet ik het vaak afweten...

Tari_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 11:37

Altijd met cap.. Ook de kinderen. Mijn jongste dochter rijdt ook met BP, die mag van mij niet op het paard als ze hem niet aan heeft.
Mij is er ook een BP aangeraden, omwille van rugondersteuning. Heb er vorige week wel 1tje gekocht maar nog niet aan gedaan met rijden.