Mijn houding is om je te bescheuren...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

little_birdy

Re: Mijn houding is om je te bescheuren...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 16:10

@ ts bedankt voor het filmpje en de foto,
maar ik zie helaas nog steeds geen dragend paard,
dus ben nog steeds benieuwd naar een filmpje van jou op je paard die zijn rug draagt zolang ik die niet heb gezien geloof ik er niks van dat jij je paard niet in de weg zou zitten .....

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 16:37

ponylies schreef:
@ ts bedankt voor het filmpje en de foto,
maar ik zie helaas nog steeds geen dragend paard,
dus ben nog steeds benieuwd naar een filmpje van jou op je paard die zijn rug draagt zolang ik die niet heb gezien geloof ik er niks van dat jij je paard niet in de weg zou zitten .....

Wat een denigrerende manier van spreken zeg. Als je mij een vraag stelt op deze wijze zou ik ook niet antwoorden.
TS hóeft geen verantwoording af te leggen hier he, het mag.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 16:55

Yamcha, dan verwoord ik mij niet netjes, ik bedoel zeker geen flapperbenen. :D
Maar een been dat genoeg los is om mee te kunnen te gaan met de gewenste beweging.
(Zorgvuldiger formuleren! - maar ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel)

En uiteraard, je moet als instructeur iemand iets kunnen laten voelen. Iedereen leert op een andere manier (denker, doener, enz.) maar ervaren door te voelen (klinkt raar :+) is datgene wat je onthoud. Uiteraard is daar ook kennis voor nodig - maar ik veronderstel dan even dat dat in orde is. (Want anders wordt de discussie nog ingewikkelder.)
Iemand moet dusdanig getraind raken 'het juiste gevoel' zelf te kunnen herkennen en later ook opzoeken. Eerst zal daar hulp van bv. een instructeur voor nodig zijn, uiteindelijk gaat dat steeds makkelijker zelfstandig. Hoe snel zoiets gaat zal per persoon verschillend zijn - sommige mensen hebben meer bewustzijn van hun eigen lichaam dan anderen.

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 16:56

Gypsy schreef:
Maar ik kan er echt niet mee zitten.
Zijn er mensen die zich hierin herkennen?
Die zeggen tja, mijn houding is inderdaad niet het ideale plaatje, maar voor mij is het goed genoeg.

Ik zit niet kaarsrecht, en steek mijn benen lekker af. Zeker op buitenrit zit ik gewoon ontspannen te genieten van de heerlijke gangen van paardlief. (Lichtrijden kost meer moeite dan doorzitten. 8-) )
In de bak rijd ik ook zelden of nooit licht. Verwacht van het paard alleen maar dat hij zichzelf draagt en over de rug loopt, meer niet.

Wel is het zo, ik weet dat ik niet in de weg zit. Ga constant mee in de beweging, en hang zeker niet voorover (want dan is het logisch dat paardlief op z'n voorhand knalt).
Ik vind mijn houding nu eigenlijk beter als toen ik me er nog druk om maakte. Toen hing ik altijd naar voor, gespannen, handen snel te laat, benen floepten naar achter. Nu hang ik relaxed achterover in mijn zadel, het kan me allemaal geen flikker meer schelen. Toch weet ik fijne, kleine hulpen te geven, of juist groter in te komen als het moet.

Dat mijn houding dus niet aan het ideale plaatje voldoet, kan mij niks schelen, omdat ik weet dat ik paardlief niet in de weg zit.

Wie herkent zich hier nu in? Of ben ik de enige die zo gek is. :o

In het vertgedrukte van de OP schrijft TS dit. En Ponylies ziet nog geen vb daarvan. Dat wil ze dus graag zien voordat ze 'denk ik' overtuigd is dat een slechte houding ook voor een over de rug lopend paard zorgt. Dat is wat ik ervan opgevangen heb...

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 17:10

Dit is naar mij denk ik?
Ik had het namelijk wel begrepen, maar ik vind niet dat de TS verplicht is te antwoorden. En al helemaal niet als de vraag zo gesteld word als dat PonyLies dat gedaan heeft. Ook in haar eerdere reacties komt ze erg dwingend over.

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 20:47

als ik eerlijk moet zijn vind ik dat als TS een topic opent zij dan ook vragen hoort te beantwoorden. Wat heeft het anders voor zin om de discussie aan te gaan? Ik Heb er geen idee van of ponylies dwingend is in andere posts. Wel roept TS iig bij mij wel reactie op door de laconieke uitspraken zo links en rechts Waar ik ook wel wat cynisch van wordt... Wellicht dat het dat is?

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 22:30

Mijn houding is ook verschrikkelijk, maar ik erger me er dus wel iedere training aan :Y)

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 01:40

Nou, er mee aan de slag dan! :)

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 02:31

Ik herken wel wat de TS zegt over dat je soms wanneer je graag perfect wil zitten je juist als een soort hark kaarsrecht op je paard zit een je juist extra gaat klapperen en stuiteren. Maar ik denk niet dat dat aan de houding ligt maar aan het proberen te forceren van zo'n houding. Als je heel geforceerd in een verkeerde houding gaat zitten gebeurd dat namelijk net zo goed.

Met of zonder zadel rijden is ook voor een deel gewenning ik ken een boel mensen die veel zonder zadel rijden en zonder zadel je balans kunnen houden is niet perce een teken dat je je paard niet in de weg zit. Veel van deze mensen hebben ook geen perfecte zit en zitten hun paard echt wel eens in de weg, dat zag ik laatst heel duidelijk terug toen ik bij iemand zijn les stond te kijken. Als de ruiter werd gewezen op haar iets verkeerde houding ging ze goed zitten en dan liep het paard echt beter tot ze weer terug viel in die gewoonte van iets scheef zitten. Terwijl ook deze ruiter zonder zadel in alle gangen en ook bij best een schrikreactie prima op haar paard blijft zitten. Ik heb trouwens het idee dat je paard juist zonder zadel ieder foutje in je houding door krijgt doordat niets van het gewicht word verdeeld door het zadel, ik denk dat juist wanneer je veel zonder zadel wilt rijden je houding toch wel prioriteit zou moeten hebben :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 09:44

Goed zitten is het allermoeilijkste van paardrijden, kun je zitten dan gaat alles vanzelf...maar je lichaam ontspannen houden is al een hele toer, laat staan in balans van je paard, maar daar heb je het juiste zadel voor nodig en dat is meestal al het begin...of zadel past paard perfect of zadel past ruiter perfect en als het zadel de ruiter perfect past in paszit, ga dan nog maar eens rijden....als je dan al geen balans hebt bij elke beweging, maar overal je zelf in plooit, dan is zitten mislukt.

Ik ben al jaren bezig met de juiste zit en het hangt m.i. ook zeker af van welk paard je rijdt, hoe zijn gangen zijn, hoe hij zijn rug gebruikt en welke zelfhouding het paard bij voorkeur kiest.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 11:16

Nog een keer Russel?? Geintje. Ik begrijp wat je bedoelt en ben het met je eens. Een passend zadel voor zowel paard als ruiter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 11:23

Heb het topic niet helemaal doorgelezen.. maar wil toch even reageren:

Ik zit op buitenrit net hetzelfde op mijn paard als in de bak. Maar nu kan ik me wel voorstellen dat als je spreekt over urenlange ritten maken, je dan het een en ander laat hangen, volgens mij kan dat zoveel kwaad niet hoor...

Als ik met mijn paard op buitenrit ga, laat ik haar altijd kijken naar waar ze wil. Ze hoeft dus niet aan de teugel (tenzij ze druk doet) dus zij zal dan ook vaak in een foute houding met een holle rug lopen..

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 11:39

Ook op een buitenrit denk ik aan mijn houding. Ten eerste om er zelf geen pijn in mijn rug aan over te houden en ten tweede beïnvloedt het de beweging van mijn paard, zelfs in stap. Als ik als een zoutzak ga zitten omdat het een buitenritje is, zit ik tegen de beweging in van het paard en stapt het paard niet meer zuiver.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 12:20

Daarom dat ik het ook heb over urenlange ritten maken ;) Op een gewone buitenrit van 1 tot 2u zit ik ook gewoon net als tijdens het rijden in de bak.
Maar als je een hele dag op je paard zit begin je soms rare dingen te doen (ik toch, maar heb het dan ook nog maar een paar keer in mijn leven gedaan).

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 23:38

Citaat:
Ik zit op buitenrit net hetzelfde op mijn paard als in de bak. Maar nu kan ik me wel voorstellen dat als je spreekt over urenlange ritten maken, je dan het een en ander laat hangen, volgens mij kan dat zoveel kwaad niet hoor...

Juist als je langer weg bent is het belangrijk op je houding te letten: je paard wordt anders langdurig verkeerd belast.
Zelf kun je ook moe raken, fysiek maar zeker ook in je hoofd (concentratie minder) dus daarom is een goede basis om dan 'op te teren' juist van belang. :)

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 23:38

TurdusMerula schreef:
Nou, er mee aan de slag dan! :)

reken maar dat ik er wat aan doe :+

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 23:46

@ chaos mijn excuus,
kom altijd wat hard over maar dat is niet de bedoeling !

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 18:25

Maakt verder niet uit, ben het eens met trennie en snap dus wel waarom je hamert op een antwoord. Maar vaak werkt het tegengesteld haha.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 10:35

TurdusMerula schreef:
Citaat:

Juist als je langer weg bent is het belangrijk op je houding te letten: je paard wordt anders langdurig verkeerd belast.
Zelf kun je ook moe raken, fysiek maar zeker ook in je hoofd (concentratie minder) dus daarom is een goede basis om dan 'op te teren' juist van belang. :)

Nja voor mij persoonlijk is het vrij idealistisch om tijdens een dagrit heel de dag in een mooie houding te zitten. Kan best dat andere ruiters hier wel in slagen... maar ik alvast niet. Maar ik maak sowieso al niet veel buitenritten, dus een hele dag in het zadel geeft mij na enkele uren hier en daar vervelende pijntjes. Dan doe ik mijn stijgbeugels uit, begin ik met m'n benen te zwaaien, gooi ik m'n armen los, soms zit ik er helemaal scheef op om een praatje te maken met de ruiter achter me,... en zo zullen er nog wel veel dingen zijn die niet horen. Maar no way dat ik de hele dag kaarsrecht met de hielen naar beneden kan zitten en de handjes mooi rechtop ;)

Ik spreek trouwens over langere tijd geleden, het is inmiddels zeker 2 jaar geleden dat ik nog een dagrit gemaakt heb. Het paard waar ik vroeger lange buitenritten mee maakte heeft nooit rugklachten gehad.. wat haar betreft zal het dus geen kwaad hebben gekund.

Volgens mij kan je tijdens het rijden in de bak meer schade aanrichten dmv foutief in de hand rijden enz., al wil ik niet zeggen dat TS niet aan haar houding moet werken ;)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-11 11:36

@Ponylies, als je geen dragend paard ziet kan ik daar niks aan doen, het is maar net wat je wil zien. Het paard op de foto loopt toch echt prima.

Ik heb overigens een leven buiten bokt zoals ik al zei, ik houd van een goede discussie, maar soms heb ik even geen zin/puf, en dan reageer ik niet, da's zonde. Ik ga er altijd echt even voor zitten. Om maar even dicht bij het onderwerp te blijven. :+

Voor de mensen die beweren heel een dagrit lang in de perfecte houding te zitten. Ooit een endurence wedstrijd gezien? Het is niet voor niks dat ze daar bv de verlichte zit opzoeken tussendoor, je moet af en toe iets anders doen.

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 12:04

Ik denk ook wel dat alles gezegd is.
Zoals ik al eerder aangaf: het gros aan mensen met paarden denkt, wetend of onwetend, recht te doen aan hun paard. |(
Diegenen met de intentie te willen leren en te blijven verbeteren vinden hun weg wel. :j
De rest.... Wie weet, ooit...... :(:)

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 12:02

Gypsy: ook al rijd je dan even in de verlichte zit, ook dan moet je goed in balans boven je paard "zweven" om te voorkomen dat je anders al stuiterend terugkomt in het zadel. Is ook niet fijn voor een paardenrug!
Lange ritten, zonder zadel of gewoon dressuurmatig in de bak bezig zijn, vraagt om een correcte houding van waaruit je paard correct en ontspannen beweegt.

leestmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 20:49

Dan vraag ik mij af hoe de bokkers, die vinden dat je een goede houding moet hebben op je paard er dan mee omgaan als ze gehandicapten zien rijden. die dus totaal geen houding hebben. Moeten die gehandicaptenmanege‘s maar verdwijnen dan?
Ik heb zelf kapstoktenen als ik dat verander (lees forceer in de goede beenhouding) doet me dat zeer en ik kan geen fatsoenlijke beenhulp meer geven omdat al mijn kracht uitgaat om mijn benen maar goed te houden. Dus maar zeggen dat als je houding niet goed is moet je maar zitles nemen vind ik niet helemaal correct. Dit is per persoon verschillend denk ik

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 20:53

Ik heb jarenlang geholpen als vrijwilliger op een manege voor mindervaliden.
Ik vind dat soort ritjes niet te vergelijken met mij als valide ruiter: ik ben met andere zaken bezig. Ik heb geen mening over iets anders, ik heb een mening over mijzelf: ik moet netjes kunnen zitten en wil daar energie in steken. :)

En ja, de paarden slijten van het zware werk met mindervalide ruiters.

leestmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 20:59

TurdusMerula schreef:
Ik heb jarenlang geholpen als vrijwilliger op een manege voor mindervaliden.
Ik vind dat soort ritjes niet te vergelijken met mij als valide ruiter: ik ben met andere zaken bezig. Ik heb geen mening over iets anders, ik heb een mening over mijzelf: ik moet netjes kunnen zitten en wil daar energie in steken. :)

En ja, de paarden slijten van het zware werk met mindervalide ruiters.

De manege waar ik stage liep was een paard tenminste 1 uur achtereen aan het werk is dat niet net zo zwaar als een half uurtje met een valideruiter of vergelijk ik nu echt. appels met peren