Rechtrichten: vele wegen leiden naar Rome?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Moll

Re: Rechtrichten: vele wegen leiden naar Rome?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 12:23

Daarom gaan ze in de KR er vanuit dat je hoofdzakelijk SB of voor kan doen met werken aan de hand en piaffe passage, en sprongen boven de aarde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 12:30

SB aan de hand geloof ik ook niet in, dan moet je de achterhand toch ook kunnen begrenzen? Hoe wil je dat doen, je hebt maar 2 handen en een zweep.
Met piaffe en passage heb ik vaker gehoord dat het kan, maar kan me geen voorstelling maken hoe dat werkt.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 12:50

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 13:15

Kan ik niet zien, ik heb geen facebook-pagina.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 13:49

Yamcha schreef:
SB aan de hand geloof ik ook niet in, dan moet je de achterhand toch ook kunnen begrenzen? Hoe wil je dat doen, je hebt maar 2 handen en een zweep.
Met piaffe en passage heb ik vaker gehoord dat het kan, maar kan me geen voorstelling maken hoe dat werkt.

Zelf vind ik piaffe en passage prima onder het zadel te leren.
mits het paard er spiertechnisch klaar voor is.
het is een beweging van achter naar voor, wat je aan de lange lijnen zelden goed voor elkaar gaat krijgen is mijn mening.
Je kan aan de hand, wel goed werken met stemhulp, maar teveel aan de voorkant (bit) manipuleren geloof ik niet in...dan werk je nl weer van voor naar achter.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 14:08

Piaffe gaat ook prima onder het zadel. Mijn paard bood de eerste aanzet eerst onder het zadel aan, pas later zijn we dat gaan uitwerken aan de hand (waarbij hij overigens wel weer aanzette tot sprongen boven de grond. Ik betwijfel of ik dat had opgemerkt wanneer ik enkel onder het zadel had getraind). Ik denk daarom dat het afhankelijk is van de combinatie, hoe je zoiets aanleerd. Ik pretendeer niet hier verstand van te hebben, daarvoor ben ikzelf nog te veel met de materie aan het stoeien.

Omdat dit voor ons beiden nieuw is (ik heb alleen piaffe gereden op paarden die dat al konden, maar heb het nooit zelf aan een paard geleerd), denk ik dat het belangrijk is om jezelf op zoveel mogelijk manier bekend te maken met de beweging. Instructie mag daarbij uiteraard niet ontbreken, maar ook de theoretische grondslag en het observeren en het voelen van verschillende paarden in piaffe is hierbij heel waardevol.

TaeBo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 06:36

Er staat in de nieuwe BIT een heel artikel van Marijke: Diagonale hulpen: middel voor het rechtrichten

Hierbij een korte versie:

Het samenspel tussen hulpen, waardoor je een volte mooi rond kunt maken en een correcte wending rijdt, is een diagonale hulp. Je rijdt van je binnenbeen naar de buitenteugel toe.

Marijke de Jong van Paarden Begrijpen legt uit: ,,Als je op een paard naar links wilt en je trekt aan de linkerteugel, dan is de kans groot dat hij zijn hoofd en hals naar ...links doet, maar met zijn lichaam gewoon rechtuit blijft lopen.’’ Dat zie je op de foto, het paard loopt flink over de schouder weg. ,,Om een paard te sturen, moet je zijn schouders in de juiste richting zetten. Dat doe je door je buitenteugel tegen de buitenschouder aan te leggen. Je neemt de voorhand mee naar binnen. Je binnenbeen is belangrijk om er voor te zorgen dat het paard met zijn binnenachterbeen onder zijn lichaam treedt en inbuigt. Hij moet als het ware naar binnen ‘draaien’ in plaats van omvallen. Daarbij laat je de binnenteugel niet helemaal los en je doet ook niet alles alleen met je buitenteugel. De binnenteugel onderhoudt de stelling, zodat je paard de juiste kant op kijkt. Door de juiste combinatie van hulpen zal je paard zich naar binnen buigen en daarbij licht worden voor je binnenteugel, oftewel nageven.”

Een diagonale hulp wil dus zeggen dat je de voorhand richt ten opzichte van de achterhand. Als dat goed is, sporen de achterbenen precies in de afdruk van de voorbenen. Het is daarom ook een belangrijke hulp bij het rechtrichten, wat te maken heeft met het even soepel maken van een paard aan beide zijden. ,,Want ieder paard is scheef. En ieder paard loopt van nature op de voorhand. Het zou het mooiste zijn als alle benen evenveel gewicht droegen. Maar dat is niet zo. Veel paarden zijn linksgebogen van nature en belasten hun rechtervoorbeen het meest.”

Weinig ruiters denken bewust na bij het geven van diagonale hulpen, meent Grand-Prixjurylid Nico Verwer. ,,De meesten volgen gewoon de hoefslag, zonder de hoeken te benadrukken. Een gemiste kans. Iedere hoek biedt een mogelijkheid om de lenigheid van je paard te verbeteren. Door er bewust iets dieper in te rijden met je binnenbeen, zodat het binnenachterbeen meer buigt, ondertreedt en dus draagt.”

Verwer hamert erop dat stelling en buiging moeten voortkomen uit diagonale hulpen en niet door aan de binnenteugel te trekken. Dat is wezenlijk anders dan aanhangers van de ‘moderne’ dressuur zeggen. ,,Zij gebruiken ook de begrenzing van de buitenteugel en corrigeren de balans met hun benen als een paard scheef gaat. Alleen zijn die paarden vaak al zo ver afgericht dat ze met veel minder hulp toe kunnen. Is het evenwicht op het achterbeen en het paard soepel, dan kun je bijna op de gedachte en een onzichtbare zithulp al wenden. Minimale hulpen is een belangrijk doel van de africhting.”

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 09:51

@moll ik kan je link ook niet zien.

MdJ lijkt weer aardig aan de weg te timmeren nu ze zich heeft laten scheiden van BB. Het verhaaltje over de diagonale hulpen verteld niets nieuws, dat zijn de dingen die je op de manege al leert. Ligt ook helemaal in de lijn van wat Deurne en ORUN verkondigen. Ik zat me alleen af te vragen of MdJ nu weer een swicht in het rijden gaat maken omdat er bij BB zo snel mogelijk overgegaan wordt op het 1-handig rijden.

Waar Nico Verwer het over heeft is mij een raadsel, Ik ben bekend met de principes van de monderne dressuur maar Nico's interpretatie raakt kant noch wal. Maar goed Nico heeft werkelijk niets begrepen van correct dressuur rijden, hij is nu wat je noemt een echte plaatjeskijker. En van moderne dressuur snapt hij al helemaal niets.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 10:12

uhmm. Is Nico Verwer niet internationaal jury? Gp nivo? :o

Nico is veel werkzaam geweest ook in Spanje
Jaaaaaaaaaaaaren geleden, had ik met hem daar een gesprek over de PRE.
Hij zij toén al, de pre in spanje , die ze nu hebben, hebben enorm veel talent en aanleg voor de dressuur.
alleen moeten de ruiters daar nog beter in geschoold.
en zie...Fuego's prestaties op internationaal nivo

dus eh....moeaww, die heeft er echt wel kijk op hoor ;)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 10:20

TaeBo schreef:
Weinig ruiters denken bewust na bij het geven van diagonale hulpen, meent Grand-Prixjurylid Nico Verwer. ,,De meesten volgen gewoon de hoefslag, zonder de hoeken te benadrukken. Een gemiste kans. Iedere hoek biedt een mogelijkheid om de lenigheid van je paard te verbeteren. Door er bewust iets dieper in te rijden met je binnenbeen, zodat het binnenachterbeen meer buigt, ondertreedt en dus draagt.”

Verwer hamert erop dat stelling en buiging moeten voortkomen uit diagonale hulpen en niet door aan de binnenteugel te trekken. Dat is wezenlijk anders dan aanhangers van de ‘moderne’ dressuur zeggen. ,,Zij gebruiken ook de begrenzing van de buitenteugel en corrigeren de balans met hun benen als een paard scheef gaat. Alleen zijn die paarden vaak al zo ver afgericht dat ze met veel minder hulp toe kunnen. Is het evenwicht op het achterbeen en het paard soepel, dan kun je bijna op de gedachte en een onzichtbare zithulp al wenden. Minimale hulpen is een belangrijk doel van de africhting.”

Die begrenzing is dus niet meer nodig als het paard recht en in balans beweegt.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 10:22

TaeBo schreef:
Het samenspel tussen hulpen, waardoor je een volte mooi rond kunt maken en een correcte wending rijdt, is een diagonale hulp. Je rijdt van je binnenbeen naar de buitenteugel toe.

Marijke de Jong van Paarden Begrijpen legt uit: ,,Als je op een paard naar links wilt en je trekt aan de linkerteugel, dan is de kans groot dat hij zijn hoofd en hals naar ...links doet, maar met zijn lichaam gewoon rechtuit blijft lopen.’’ Dat zie je op de foto, het paard loopt flink over de schouder weg. ,,Om een paard te sturen, moet je zijn schouders in de juiste richting zetten. Dat doe je door je buitenteugel tegen de buitenschouder aan te leggen. Je neemt de voorhand mee naar binnen. Je binnenbeen is belangrijk om er voor te zorgen dat het paard met zijn binnenachterbeen onder zijn lichaam treedt en inbuigt. Hij moet als het ware naar binnen ‘draaien’ in plaats van omvallen. Daarbij laat je de binnenteugel niet helemaal los en je doet ook niet alles alleen met je buitenteugel. De binnenteugel onderhoudt de stelling, zodat je paard de juiste kant op kijkt. Door de juiste combinatie van hulpen zal je paard zich naar binnen buigen en daarbij licht worden voor je binnenteugel, oftewel nageven.”

haha, die Marijke
die weet dus, aan het bovenstaande niet hoe een paard eigenlijk de bocht instuurt met zijn lichaam.
schouders?? moewaaahhh. dit is dus het aan de teugel trekken/nageven noemt ze dat
het nageeflijk rijden komt nog altijd vanachteruit.....
jammer..Ik geloof best in haar aanleg, ze heeft alleen een beetje verkeerde weg gekozen met BB

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 11:15

Echter is besturen van een paard als een vorkheftruck echt onzin, en met mij denken velen, eigenlijk iedereen die ik ken denkt er zo over.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 13:07

Ik vind het onderwerp heel interessant maar de methode an sich boeit me eigenlijk niet zo veel. Wat ik nou heel graag zou willen lezen is dat iemand eens uitlegt HOE je dan je paard moet rijden van achter naar voren. Dus gewoon, simpel uitgelegd, wat jullie bedoelen.

Er is nu een hoop commentaar op de uitleg van Marijke, misschien is haar uitleg verkeerd, dat kan, maar ik kan 'm wel volgen. Ik begrijp wat ze bedoelt en ik kan me een beeld vormen.

Kreten als: "je moet van achter naar voren rijden" is leuk om te lezen maar HOE dan? Wat doe je met je benen, je zit, je handen en in welke volgorde? En werk je op de volte? Slangenvolte? En er zal toch enige druk in je handen moeten zitten, anders kun je die teugels net zo goed eraf halen :+

Stel: een paard neemt meer druk in de linker-dan in de rechterhand en kantelt zijn hoofd naar links, hoe los je dat op?

Ik ben benieuwd :D

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 15:15

maikeltje schreef:
Stel: een paard neemt meer druk in de linker-dan in de rechterhand en kantelt zijn hoofd naar links, hoe los je dat op?

Ik ben benieuwd :D

ik denk dat je je zelf eerst dan de vraag moet stellen, Hoe het komt, dat het paard aan de linkerkant meer druk neemt dan rechts. wat of waar heeft dit met buiging of scheefheid te maken in het paardenlichaam?
Is de romp gebogen? is de romp gekanteld, en zo ja, aan welke zijde? is het bekken recht?

Het is wel makkelijk om je zo te vertellen hoe het op te lossen, maar das wel erg simpel en de weg van de minste weerstand ;)
je zal het zelf moeten voelen en ervaren en snappen, voordat je er wat aan kan doen.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 15:24

Het is hypothetisch. Dus ik zou zeggen: doe een gooi als het zo simpel is. Ik ben echt benieuwd.

Ik wil gewoon een theoretische uitleg van het " van achter naar voren" verhaal. Hoe doe je dat, simpel uitgelegd?

Want dat heb ik namelijk nog niemand zien doen, iedereen roept maar over van achter naar voren rijden maar niemand zegt concreet wat ie bedoelt.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 18:15

maikeltje schreef:
Het is hypothetisch. Dus ik zou zeggen: doe een gooi als het zo simpel is. Ik ben echt benieuwd.

Ik wil gewoon een theoretische uitleg van het " van achter naar voren" verhaal. Hoe doe je dat, simpel uitgelegd?

Want dat heb ik namelijk nog niemand zien doen, iedereen roept maar over van achter naar voren rijden maar niemand zegt concreet wat ie bedoelt.

waar zit de kracht en dus de "motor" van het paard?
Waarmee bewegen wij ons voort? waarmee stuurt een paard zichzelf een wending in?
vanachternaar voor, is niets meer dan het activeren van de aandrijving (vanachter)
(oeps..nu ben ik het een beetje aan het verklappen ;) )

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 21:34

nombrado schreef:
maikeltje schreef:

waar zit de kracht en dus de "motor" van het paard?
Waarmee bewegen wij ons voort? waarmee stuurt een paard zichzelf een wending in?
vanachternaar voor, is niets meer dan het activeren van de aandrijving (vanachter)
(oeps..nu ben ik het een beetje aan het verklappen ;) )

Dus ik hoef alleen maar van achter te activeren door mijn paard door kuitdruk voorwaarts te laten gaan en zo wordt ie vanzelf recht? :D Of komt er toch meer bij kijken? Ik hoef niets met de teugels te doen? Ook niet als ie met zijn hoofd op mars zit?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 22:30

maikeltje schreef:
Dus ik hoef alleen maar van achter te activeren door mijn paard door kuitdruk voorwaarts te laten gaan en zo wordt ie vanzelf recht? :D Of komt er toch meer bij kijken? Ik hoef niets met de teugels te doen? Ook niet als ie met zijn hoofd op mars zit?

je stelde de vraag , hoe je je paard vanachter naar voor reed.
dat is dus het antwoord.

als je paard met zijn hoofd te veel omhoog komt, is het paard achter dus niet sterk genoeg, om de buiging te krijgen die je als ruiter graag wilt.
dat is vanachter naar voor.
Het scheef zijn, komt dan dus ook vanachter uit.
en kan je nooit oplossen met je hand. Wel met je zit en been.
Kijk eerst of je als ruiter wel recht zit......daar begint alles mee.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 16:40

maikeltje schreef:

Volgens mij zijn er basaal twee manieren.
Je kan je eerst focussen op ontspannen en in balans brengen (basic rechtrichten), waardoor het paard zelf zijn hals zal willen strekken en de rugspieren los zullen kunnen bewegen. Doordat het paard zijn hals strekt, reikt hij naar het contact en kan je vandaar uit naar aanleuning toewerken.

Of je focused eerst op de aanleuning. Je vraagt je paard voorwaarts in het contact te gaan. Je leert je paard aan de hand te volgen en brengt zo de hals van je paard naar beneden, waardoor de rugspieren ontspannen. Het paard trekt zichzelf bij deze manier als het ware recht, dus je hebt dan inderdaad in een keer een rechter en meer in balans paard.

Uiteindelijk is het plaatje hetzelfde, maar het beginpunt is gewoon anders. Dit even heel zwart-wit, meeste mensen zitten natuurlijk meer in het grijs.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 17:13

Nou dat is mij nog nooit gelukt iig. Dat mijn paard door halsstrekken zichzelf recht maakt. :o

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 16:16

Hoe wil je rechtrichten zonder aanleuning? Juist door de aanleuning voel je waar je paard nog scheef is, daar speel je dan op in en daardoor krijg je gelijke aanleuning. Als je het goed doet. Het staat zo natuurlijk makkelijker dan het is(als je nog lerende bent).

Paard kan heel mooi halsstrekken en 'ontspannen' maar is dan nog niet recht of correct voorwaarts neerwaarts. Daar zal toch echt eerst meer voor moeten gebeuren.

Nombrado: Maikeltje vraagt iets en weer draai je er om heen. Weer zeg je dat je het niet kan oplossen met hand etc, maar dat is de vraag helemaal niet.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 16:38

Ben heel benieuwd of je het antwoord krijgt.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 16:41

@air
Voel je alleen door aanleuning of je paard scheef is?

Die twee beschrijvingen zijn even heel zwart-wit beschreven vanuit welk beginpunt je kan redeneren. Natuurlijk is het in de praktijk niet zo zwart-wit en ook niet zo simpel ;)

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 16:46

Nou dat zeg je nou, maar als ik het zo lees ga je er op zitten en zelf recht zitten word je paard recht.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 16:47

Ik geloof helaas niet meer in sprookjes...