Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Yamcha schreef:SB aan de hand geloof ik ook niet in, dan moet je de achterhand toch ook kunnen begrenzen? Hoe wil je dat doen, je hebt maar 2 handen en een zweep.
Met piaffe en passage heb ik vaker gehoord dat het kan, maar kan me geen voorstelling maken hoe dat werkt.

TaeBo schreef:Weinig ruiters denken bewust na bij het geven van diagonale hulpen, meent Grand-Prixjurylid Nico Verwer. ,,De meesten volgen gewoon de hoefslag, zonder de hoeken te benadrukken. Een gemiste kans. Iedere hoek biedt een mogelijkheid om de lenigheid van je paard te verbeteren. Door er bewust iets dieper in te rijden met je binnenbeen, zodat het binnenachterbeen meer buigt, ondertreedt en dus draagt.”
Verwer hamert erop dat stelling en buiging moeten voortkomen uit diagonale hulpen en niet door aan de binnenteugel te trekken. Dat is wezenlijk anders dan aanhangers van de ‘moderne’ dressuur zeggen. ,,Zij gebruiken ook de begrenzing van de buitenteugel en corrigeren de balans met hun benen als een paard scheef gaat. Alleen zijn die paarden vaak al zo ver afgericht dat ze met veel minder hulp toe kunnen. Is het evenwicht op het achterbeen en het paard soepel, dan kun je bijna op de gedachte en een onzichtbare zithulp al wenden. Minimale hulpen is een belangrijk doel van de africhting.”
TaeBo schreef:Het samenspel tussen hulpen, waardoor je een volte mooi rond kunt maken en een correcte wending rijdt, is een diagonale hulp. Je rijdt van je binnenbeen naar de buitenteugel toe.
Marijke de Jong van Paarden Begrijpen legt uit: ,,Als je op een paard naar links wilt en je trekt aan de linkerteugel, dan is de kans groot dat hij zijn hoofd en hals naar ...links doet, maar met zijn lichaam gewoon rechtuit blijft lopen.’’ Dat zie je op de foto, het paard loopt flink over de schouder weg. ,,Om een paard te sturen, moet je zijn schouders in de juiste richting zetten. Dat doe je door je buitenteugel tegen de buitenschouder aan te leggen. Je neemt de voorhand mee naar binnen. Je binnenbeen is belangrijk om er voor te zorgen dat het paard met zijn binnenachterbeen onder zijn lichaam treedt en inbuigt. Hij moet als het ware naar binnen ‘draaien’ in plaats van omvallen. Daarbij laat je de binnenteugel niet helemaal los en je doet ook niet alles alleen met je buitenteugel. De binnenteugel onderhoudt de stelling, zodat je paard de juiste kant op kijkt. Door de juiste combinatie van hulpen zal je paard zich naar binnen buigen en daarbij licht worden voor je binnenteugel, oftewel nageven.”
”
maikeltje schreef:Stel: een paard neemt meer druk in de linker-dan in de rechterhand en kantelt zijn hoofd naar links, hoe los je dat op?
Ik ben benieuwd
maikeltje schreef:Het is hypothetisch. Dus ik zou zeggen: doe een gooi als het zo simpel is. Ik ben echt benieuwd.
Ik wil gewoon een theoretische uitleg van het " van achter naar voren" verhaal. Hoe doe je dat, simpel uitgelegd?
Want dat heb ik namelijk nog niemand zien doen, iedereen roept maar over van achter naar voren rijden maar niemand zegt concreet wat ie bedoelt.
) nombrado schreef:maikeltje schreef:Het is hypothetisch. Dus ik zou zeggen: doe een gooi als het zo simpel is. Ik ben echt benieuwd.
Ik wil gewoon een theoretische uitleg van het " van achter naar voren" verhaal. Hoe doe je dat, simpel uitgelegd?
Want dat heb ik namelijk nog niemand zien doen, iedereen roept maar over van achter naar voren rijden maar niemand zegt concreet wat ie bedoelt.
waar zit de kracht en dus de "motor" van het paard?
Waarmee bewegen wij ons voort? waarmee stuurt een paard zichzelf een wending in?
vanachternaar voor, is niets meer dan het activeren van de aandrijving (vanachter)
(oeps..nu ben ik het een beetje aan het verklappen)
Of komt er toch meer bij kijken? Ik hoef niets met de teugels te doen? Ook niet als ie met zijn hoofd op mars zit? maikeltje schreef:Dus ik hoef alleen maar van achter te activeren door mijn paard door kuitdruk voorwaarts te laten gaan en zo wordt ie vanzelf recht?Of komt er toch meer bij kijken? Ik hoef niets met de teugels te doen? Ook niet als ie met zijn hoofd op mars zit?
maikeltje schreef:Het is hypothetisch. Dus ik zou zeggen: doe een gooi als het zo simpel is. Ik ben echt benieuwd.