braaf met zadelmak maken, komt er nog wat?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

my_precious

Re: braaf met zadelmak maken, komt er nog wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 23:16

de mijne is zo cool, ik heb hem zelf zadelmak gemaakt. hij was zo cool dat ik een zadel op zijn rug gelegd heb erop ben gaan zitten en toen begon met stappen, inmiddels is hij 6 jr oud en heeft nog nooit een bok gedaan met mij erop en nog steeds heel erg cool en heel fijn meewerkend paard.
het kan dus idd wel dat jouw paard ook zo cool in z'n kop is hoor!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 23:27

Haha.. nou die van mij was ook zo poeplief.

De manege kinderen zaten allemaal klaar voor een flinke rodeo tour door de bak..
En hij deed niks,.

De eerste 7 maand ging echt heel voorspoedig.
Ben zelfs een B wedstrijdje gaan doen voor de grap na 3 maand met dikke winst (ging nog wel slingerend door de bak)

Maar niks aan het handje.

Totdat meneer Droes kreeg wat naar binnen sloeg.
6 weken op rust gestaan, eerste 2 x super braaf.
3de keer er zo weer op zondeer longeren (dat was de 2de keer ook goed gegaan)
En hij had immers nog nooit wat gedaan, zelfs in de winter niet als hij de hele dag op stal had gestaan vanwege de sneeuw.

Nou dat heb ik geweten zeg:
Ik heb mij een rodeo tour gemaakt.
Ik ben eraf gevallen, was bewusteloos.
Bleek een hersenschuddinkje te hebben en mijn hele linkerkant was blauw/paars/geel/rood en lelijk.

Daarna is het nooit meer zo heftig geweest, maar sindsdien wil hij nog weleens een keer een flinke bok geven.
Of een keer een stukkie ervandoor vliegen.
Hij is in ieder geval echt een ontdeugende speelse ruin geworden (en nu 2 jaar later nog)
Ik kan het nu handelen en het gaat prima, maar hij is nog steeds erg ontdeugent af en toe.
Ik denk dat hij eigenlijk voor die droes gewoon nooit echt fit geweest is.
Misschien had hij het al een tijdje onder de leden.

Majolen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-11 19:54

hihi, ze gleed gisteren al dravend weg met haar achterhand, ze schrok er zo van dat ze een flinke knetter scheet liet en een bokje gaf van minder dan 5 cm, ik kon er eigenlijk alleen maar om lachen.

Ik vind het fijn om te horen dat de meeste paarden die zadel make worden gemaakt toch wel heel braaf zijn en blijven, natuurlijk geloof ik ook dat het aan de ruiter ligt. Eerlijkheid, consequentheid, ontspanning het is allemaal zo belangrijk voor een paard.

Majolen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-11 19:57

daantjuhhh schreef:
Haha.. nou die van mij was ook zo poeplief.

De manege kinderen zaten allemaal klaar voor een flinke rodeo tour door de bak..
En hij deed niks,.

De eerste 7 maand ging echt heel voorspoedig.
Ben zelfs een B wedstrijdje gaan doen voor de grap na 3 maand met dikke winst (ging nog wel slingerend door de bak)

Maar niks aan het handje.

Totdat meneer Droes kreeg wat naar binnen sloeg.
6 weken op rust gestaan, eerste 2 x super braaf.
3de keer er zo weer op zondeer longeren (dat was de 2de keer ook goed gegaan)
En hij had immers nog nooit wat gedaan, zelfs in de winter niet als hij de hele dag op stal had gestaan vanwege de sneeuw.

Nou dat heb ik geweten zeg:
Ik heb mij een rodeo tour gemaakt.
Ik ben eraf gevallen, was bewusteloos.
Bleek een hersenschuddinkje te hebben en mijn hele linkerkant was blauw/paars/geel/rood en lelijk.

Daarna is het nooit meer zo heftig geweest, maar sindsdien wil hij nog weleens een keer een flinke bok geven.
Of een keer een stukkie ervandoor vliegen.
Hij is in ieder geval echt een ontdeugende speelse ruin geworden (en nu 2 jaar later nog)
Ik kan het nu handelen en het gaat prima, maar hij is nog steeds erg ontdeugent af en toe.
Ik denk dat hij eigenlijk voor die droes gewoon nooit echt fit geweest is.
Misschien had hij het al een tijdje onder de leden.

jeetje, ja, denk je dat je je paard kan vertrouwen wordt het ineens afgebroken, dat moet ook wel een domper zijn geweest. Wat deed meer zeer, het feit dat hij je eraf bokte of de val?

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 21:00

Haha, ik denk het feit dat hij mij eraf bokte! ;-)

Maar het is nog steeds een leuk beest hoor.
Hij is nu wel echt paard en dat was hij toen niet.

Als je hem in de paddock zette en je kwam een half uur later dan stond hij nog op die zelfde plek.
Nu bokt hij er wat vanaf als je hem naar buiten doet.
Zelfs na het rijden... hahaha

Ik zie dit liever hoor, teken dat hij goed in zijn vel zit en nu fit is.

Maar als een gezond paard gewoon lekker braaf is is dat natuurlijk heel prettig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 21:18

Majolen schreef:
hihi, ze gleed gisteren al dravend weg met haar achterhand, ze schrok er zo van dat ze een flinke knetter scheet liet en een bokje gaf van minder dan 5 cm, ik kon er eigenlijk alleen maar om lachen.

Ik vind het fijn om te horen dat de meeste paarden die zadel make worden gemaakt toch wel heel braaf zijn en blijven, natuurlijk geloof ik ook dat het aan de ruiter ligt. Eerlijkheid, consequentheid, ontspanning het is allemaal zo belangrijk voor een paard.

En vergeet het puberen van het paard niet! Die van mij is nu 6 en zit er midden in :D

Majolen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-11 21:29

Als ik ze in de paddock zet dan moet ik even blijven kijken en mij gelukkig prijzen dat ze dat niet onder het zadel uitvreet, haha. Hopla! Beentjes in de lucht!
Geweldig om te zien en mijn oude merrie van 25 probeert met haar stijve harken mee te doen, geweldig ze komt helemaal tot leven met zo'n jong ding in dezelfde paddock, ben ook zo blij dat ze het zo goed met elkaar kunnen vinden. *\o/*
De twee dames knabbelen elkaars manen ervan af, je begrijpt dat ik dus twee punker-merries heb, lange manen gaat never nooit niet lukken, hahaha.. en het maakt me echt niet uit als ze maar plezier hebben.

Oh jee ja, ze is net 5 geworden dus dat puberen komt nog. -O-

StefenFrens

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 22:00

Majolen schreef:
Oh jee ja, ze is net 5 geworden dus dat puberen komt nog. -O-

De pubertijd kan ongeveer beginnen vanaf vier en stopt normaal voor het zevende levensjaar.
Het ene paard komt vroeger of later in de pubertijd dan het andere.
Hoe lang deze duurt is ook per paard verschillend.
Ook ervaart ieder paard het anders. Het ene paard is lastiger dan het andere.

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 22:06

heb vandaag voor de 5e x op mijn pony gesprongen/gezeten. moest hem om de keer een rondje laten lopen omdat hij op rust ging en zijn oogjes dicht gingen. We moeten hem echt wakker schudden elke keer.

ju1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 07:40

Volgens mij blijven de meeste paarden altijd wel pubermomentjes hebben :+

Haha Pelryo hij slaapwandelt :D

Ik ben gisteren met mijn kanjer weer naar het bos geweest (was de 3e keer)...Rondje was wat uitgelopen en 3 uur weggeweest haha...Hij vond het machtig mooi, eerst bokje gehad. Hij was zo fris dat toen we een galopje wilde doen meneer zijn hoofd naar beneden deed en bok gaf. Ik had het helemaal niet door, alleen mijn kaken klapte op elkaar daardoor dacht ik heeee haha...
Daarna nog 2x gedaan maar die waren minder hoog...

Majolen das handig hoef je geen manen meer te trekken :')
En ik doe met je mee -O- die van mij is nu precies 4,5 jaartjes jong...dus we wachten samen dan maar op het eventuele puberen van de kids ;)

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 18:12

bij mijn eigen pony ging het ook super, ben nog steeds bezig en iedere keer dat ik hem uit stal pak kan ik met hem zo wegrijden. heeft ook nooit een stap verkeert gedaan. heel veel mensen zeiden tegen mij (toen was mijn pony nog hengst en 1 jaar oud) dat dit er 1 is en zich nog wel laat zien.
Dit heb ik nooit zo geloofd totdat het een 3 jarige hengst was en we van stal verhuisden, wat werd het een draak.. heb hem laten castreren en na 2 weken was hij weer rustig, na een maand ben ik begonnen met beleren (4 maanden bezig geweest met longeren). en toen ging ik er voor het eerst op, tot vrijdag heeft hij geen pas verkeerd gezet.

Alles is heel snel gegaan en hij is zo lief en braaf! Alleen vrijdag liet hij zich even zien, hij liet even zien hoe sterk hij was! En die stiekemerd genoot er zelf nog van ook! haha!

We hebben toen heerlijk rodeo gereden, ben er een aardige tijd op blijven zitten maar ik kon de teugels niet meer strakker krijgen omdat ik steeds vanuit het zadel de lucht in werd gegooid. Ik heb me op een geven moment laten vallen en ben met een harde klap in het zand geklapt.. Die boef stond wel direct stil en was verder niet bang of gemeen. een schatje zelfs! maar blij was ik niet.. Nu wel hoor, ben erg blij dat ik dit mee heb gemaakt want nu kan ik zeker weten zijn bokken volgende keer uitzitten. Heb er wel flinke hoofdpijn, een licht gekneusde schouder en heup en blauwe plekken aan over gehouden maar ik kruip er de volgende keer gewoon weer op! :P

Laat je verder niet bang maken door anderen en nu ook niet door mij, het komt nog of het komt niet. hoe meer je er aan denkt om rodeo te gaan rijden of er hard van af te vallen hoe meer je je zal verkrampen en hoe meer het uiteindelijk pijn zal doen en misschien dat je er dan niet meer op durft.
Laat het maar gewoon over je heen komen en zie maar wat hij/zij zal doen of niet zal doen! Hou wel altijd in je achterhoofd dat hij/zij wat kan gaan doen maar of dat ook uiteindelijk zal gebeuren?

succes nog met je paardje!

Majolen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 22:49

We hebben het over puberen en als ik erover na denk heeft ze inderdaad puber streken maar eigenlijk niet onder het zadel, een paar voorbeelden.

Mij omver duwen als ik haar hoeven aan het krabben ben
De mouw van mijn jas vasthouden als ik hem aan wil trekken
Het touwtje losmaken waar ze aan vast staat
De teugels pakken tijdens het los rijden
Haar vriendin pesten. In der billen bijten en hard weg galopperen

@Arashah, ik denk dat ik best veel vertrouwen op heb gebouwd om er niet bang van te zijn, ik zou er ook zo weer opspringen als ze een rodeo bui zou krijgen, ik laat mij niet bang maken ik geniet gewoon van haar braafheid nu.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 23:05

ik maak paarden zadelmak voor andere mensen, en ik overbluf dus niet omdat ik, zoals ook anderen aangaven op pagina 1, geloof dat dat er later uitkomt op een uitspattende manier.

in 4 weken tijd maak ik dmv rust, vertrouwen én wederzijds respect een paard zadelmak, en komt er pas zweet aan te pas in de 4e week omdat het paard dan langere tijd leert lopen onder het zadel dus pas echt aan het trainen is. vrijwel elke paard is rustig tijdens de zgn "werkweek bij marielle" :D Ik heb vrijwel geen rondspringende, bokkende, weigerende en/of scheurende paarden en dit blijft ook zo wanneer het paard weer terug is bij de eigenaar.
Natuurlijk zijn er uitzonderingen, maar de 'vervelende' trucjes, bokjes of streken die ze dan uithalen zijn 9 vd 10 keer te verhalen op de eigenaar, helaas voor hen :p én ik heb dan de onderliggende spanning dan dus ook al gevoelt tijdens het inrijden maar bij mij uiten ze dit niet, en als eigenaar dan wat soft is dan laten ze dit wel zien.

Dus zolang jij hier net zo koel onderblijft als je paard, zal het allemaal heus wel meevallen :j
mijn merrie van nu 8 jaar oud heb ik natuurlijk ook zelf beleerd, en die heeft ook nog nooit een stap verkeerd gezet in de zit van 'vervelend' bokken steigeren of gekkigheid uithalen. De stukjes bang voor vrachtwagens, jolig bokken in de berm of uitschieters vanwege iemand die uit de stal komt rennen die naast de bak ligt waar ik in aan het rijden ben, tel ik niet mee hoor. Dat kan elk paard met een beetje(of zelfs zonder)pit doen.

Majolen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 23:37

FahyaFemke schreef:
ik maak paarden zadelmak voor andere mensen, en ik overbluf dus niet omdat ik, zoals ook anderen aangaven op pagina 1, geloof dat dat er later uitkomt op een uitspattende manier.

in 4 weken tijd maak ik dmv rust, vertrouwen én wederzijds respect een paard zadelmak, en komt er pas zweet aan te pas in de 4e week omdat het paard dan langere tijd leert lopen onder het zadel dus pas echt aan het trainen is. vrijwel elke paard is rustig tijdens de zgn "werkweek bij marielle" :D Ik heb vrijwel geen rondspringende, bokkende, weigerende en/of scheurende paarden en dit blijft ook zo wanneer het paard weer terug is bij de eigenaar.
Natuurlijk zijn er uitzonderingen, maar de 'vervelende' trucjes, bokjes of streken die ze dan uithalen zijn 9 vd 10 keer te verhalen op de eigenaar, helaas voor hen :p én ik heb dan de onderliggende spanning dan dus ook al gevoelt tijdens het inrijden maar bij mij uiten ze dit niet, en als eigenaar dan wat soft is dan laten ze dit wel zien.

Dus zolang jij hier net zo koel onderblijft als je paard, zal het allemaal heus wel meevallen :j
mijn merrie van nu 8 jaar oud heb ik natuurlijk ook zelf beleerd, en die heeft ook nog nooit een stap verkeerd gezet in de zit van 'vervelend' bokken steigeren of gekkigheid uithalen. De stukjes bang voor vrachtwagens, jolig bokken in de berm of uitschieters vanwege iemand die uit de stal komt rennen die naast de bak ligt waar ik in aan het rijden ben, tel ik niet mee hoor. Dat kan elk paard met een beetje(of zelfs zonder)pit doen.

Fijn om te horen, ik heb ze dus zelf zadelmak gemaakt.. ik moet zeggen heb ik nooit eerder gedaan, maar
had wel begeleiding hoor. Puur op gevoel en rust eigenlijk ik ben zelf nogal rustig. (soms een beetje te..)

Ik wilde ze zelf zadelmak maken en niet wegbrengen, ik wilde het zelf meemaken, zelf haar vertrouwen winnen en een vriendschap creëren.

Ze is al een paar keer weggesprongen hoor, maar deed hier niks mee, geen bok of rare beweging. Inderdaad van een kastje dat dichtslaat of iemand die plotseling de bakdeur open trekt.
Dussss zij koel ik koel, dan is er hoop voor ons! *\o/*

melissa256

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 00:36

ik heb oko mijn pony zelf zadelmak gemaakt en was echt heel erg braaf zo braaf had ik hem echt niet verwacht omdat die aan de hand overal van schrikt. Ik ben er toen 1x van afgevallen maar dat was mijn eigen schuld ik lette niet op en toen schrok hij en sprong weg en ik toen viel ik. maar als ik gewoon opgelet had dan was ik gewoon blijven zitten.

maar vorige zomer werd het echt een draak had me 1e officieele wedstrijd en met losrijden ging hij echt elke keer heel hard rennen ik hoefde maar van hand te veranderen en hup daar ging hij weer en het ging maar door. Toen had ik ervoor gezorgd dat iemand met meer ervaring hem bij ging rijden en toen ging hij elke keer recht over eind met opstijgen. Ik had hem nu de hele zomer vrij gegeven op advies van diegene die me heeft geholpen met zadelmak maken (met privelessen). nu ben ik nog bezig met een beetje conditie opbouwen.

SSmonamiSS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 17:38

De paarden die ik heb zadelmak gemaakt waren ook super braaf en hebben nog steeds geen stap verkeerd gezet, tja een bokje maar dat hoort bij een jong paard vind ik.

Majolen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-11 18:06

melissa256 schreef:
ik heb oko mijn pony zelf zadelmak gemaakt en was echt heel erg braaf zo braaf had ik hem echt niet verwacht omdat die aan de hand overal van schrikt. Ik ben er toen 1x van afgevallen maar dat was mijn eigen schuld ik lette niet op en toen schrok hij en sprong weg en ik toen viel ik. maar als ik gewoon opgelet had dan was ik gewoon blijven zitten.

maar vorige zomer werd het echt een draak had me 1e officieele wedstrijd en met losrijden ging hij echt elke keer heel hard rennen ik hoefde maar van hand te veranderen en hup daar ging hij weer en het ging maar door. Toen had ik ervoor gezorgd dat iemand met meer ervaring hem bij ging rijden en toen ging hij elke keer recht over eind met opstijgen. Ik had hem nu de hele zomer vrij gegeven op advies van diegene die me heeft geholpen met zadelmak maken (met privelessen). nu ben ik nog bezig met een beetje conditie opbouwen.

Dat is wel een vervelende reactie na een tijd zo braaf te zijn geweest, is hij braaf met conditie training?

Bellissima_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 18:26

Hier ook een paard wat geen pas verkeerd heeft gedaan, tenminste in stap en draf. Galop spreek ik niet over want paard steigert vooral (DA en zadelmaker zijn al onderweg!) Ik ben al vrij vlug met madame over de weg gegaan in mn eentje, eerst een keer aan een touwtje met mn papa, maar paardlief was al vaak zat meegeweest voord e kar. Buiten probeert ze me niet uit, in galop nog steeds. Maar dat krijg ik gewoon neit uitgezeten :=

Eline_25

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 19:18

het paard zal heel braaf en koel in het hoofd zijn zeker :)

jennxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 20:50

ik ben ook de gelukkige van een paard die geen stap verkeerd heeft gezet tijdens het zadelmak maken, en dit ook nooit heeft gedaan tot nu toe ( een jaar verder )

Hij is zadelmak gemaakt op 7 jarige leeftijd, voordat hij hier kwam kende hij helemaal niks en sloeg op alles wat los en vast zat.

melissa256

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 21:22

Majolen schreef:
melissa256 schreef:

Dat is wel een vervelende reactie na een tijd zo braaf te zijn geweest, is hij braaf met conditie
training?

ja dan is hij super braaf dat is nou juist het rare want het is niet zo dat hij niet wil werken en toen ik hem nog reed voordat hij op de wei ging was hij ook hartstikke braaf met longeren

QueLee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 18:44

@majolen ik kwam toevallig bij jouw reacties uit.. Heb jij je merrie bij Stal van Wijgerden gehaald?

Majolen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-11 00:20

QueLee schreef:
@majolen ik kwam toevallig bij jouw reacties uit.. Heb jij je merrie bij Stal van Wijgerden gehaald?

Hoi

Ja dat klopt, daar komt ze inderdaad vandaan :)

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 07:01

Onze 3,5 jarige is ook wel erg braaf geweest de 1e keer. Er was al op gehangen en een keertje gezeten, dus diegene die haar inrijd gaat zitten, maar wij waren nog in gesprek, de pony was bij opstijgen iets gespannen, dus bleven we nog staan kletsen, na 5 minuten slaakte ze een zucht en begon met lopen. Dus wij wat rondgestapt, werd ik weggeroepen. Mijn ponymeisje er naast laten lopen (ze moest serieus zijn, moeilijk voor adhdje) met toen ik terug kwam dit resultaat:
http://stal-myrza.hyves.nl/fotos/?ga_ca ... _state__=1

Goldy in het normale leven is snel geirriteerd wil de touwtjes in handen houden en heeft losse achterbenen, maar dit neemt ze erg serieus. Hopen dat het zo blijft.

Majolen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-11 11:57

lailapri schreef:
Onze 3,5 jarige is ook wel erg braaf geweest de 1e keer. Er was al op gehangen en een keertje gezeten, dus diegene die haar inrijd gaat zitten, maar wij waren nog in gesprek, de pony was bij opstijgen iets gespannen, dus bleven we nog staan kletsen, na 5 minuten slaakte ze een zucht en begon met lopen. Dus wij wat rondgestapt, werd ik weggeroepen. Mijn ponymeisje er naast laten lopen (ze moest serieus zijn, moeilijk voor adhdje) met toen ik terug kwam dit resultaat:
http://stal-myrza.hyves.nl/fotos/?ga_ca ... _state__=1

Goldy in het normale leven is snel geirriteerd wil de touwtjes in handen houden en heeft losse achterbenen, maar dit neemt ze erg serieus. Hopen dat het zo blijft.

Hoi Lailapri,

De foto wil helaas niet laden bij mij..