kan iedereen goed dressuur leren rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Juicey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 17:39

Ik denk dat je er nou eenmaal aanleg voor moet hebben, en als je dat niet hebt dat je het dan ook niet kunt. Maar niets is onmogelijk!

xAppelmoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 15:18

Ik denk dat iedereen het wel kan, maar de een sneller dan de ander. Het belangrijkste is denk ik gewoon kilometers maken.

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 16:04

xAppelmoes schreef:
Ik denk dat iedereen het wel kan, maar de een sneller dan de ander. Het belangrijkste is denk ik gewoon kilometers maken.

Van kilometers maken alleen leer je niet. Je kan nog zoveel op paard zitten, als je er geen gevoel voor hebt en je hebt geen consequente instructie dan schiet je er niks mee op..

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 16:23

Nee, km maken dat gaat niks en dan ook niks helpen. Wat wel gaat helpen is film en fotomateriaal van jezelf te laten maken en daar kritisch naar te kijken. En instructie, liefst privé die je op dingen wijst, waar je nog nooit aan gedacht had.
Verder theoretische kennis uit boeken / clinics, zodat je gaat begrijpen waar je doel ligt, of waar juist niet.

Om nog even terug te komen op het puntje km's maken. Dat helpt wel in het hele begin om de basisdingetjes te leren als lichtrijden, doorzitten en omgang met het paard maar qua dressuurrijden heb je er volgens mij weinig aan. Volgens mij kun je veel beter weinig en onder zeer goede begeleiding rijden dan heel veel maar dan op de verkeerde weg zijn.

Volgens mij zou iedereen wel heel goed kunnen leren dressuurrijden als diegene de middelen heeft, de zelfreflectie, de tijd en de instructie en vooral de motivatie. De combinatie van deze dingen heeft bijna niemand dus in praktijk zie je erg weinig hele goede dressuurruiters.

Ik ben ook geen goede dressuurruiter omdat het me ontbreekt aan de echte motivatie om daar heel veel andere dingen die ook belangrijk zijn, voor te laten liggen.
Qua wedstrijdniveau ga ik helaas niet ver komen.
Laatst bijgewerkt door piezze op 19-03-12 16:29, in het totaal 1 keer bewerkt

sonja199813

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 16:26

Ik ben van mening niet iedereen jan goed dressuur leren rijden je moet wel er een beetje feeling voor hebben maar als je goed les neemt en het paard eerlijk rijd kun je het zeker leren :j

PocoGaucha

Re: kan iedereen goed dressuur leren rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 19:47

nee ik kan het niet

ben er echt niet goed in, ik heb er gewoon geen gevoel voor, en zal dat ook nooit krijgen

xVioolx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 08:10

haha ik vind dit een heel interesant onderwerp.

ik ben van mening dat ''TALENT'' er niet ''hoeft'' te zijn. als ik heel rijk was had ik het beste paard die er was gekocht en van de beste instructeurs ter wereld les gehad. deze mensen komen jammer genoeg vaak verder dan de echte talenten. want er zijn zat echte talenten alleen vaak hebben zei niet de middelen.

TinaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 12:31

Sommige mensen hebben er geen feeling voor.. en sommige leren het heel snel.. de zogenaamde natuurtalenten..

Dreamdust

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 10:24

Met veel lessen, consequent rijden en goede begeleiding kun je heel ver komen. Maar niet iedereen zal een topruiter kunnen worden. Het zit in je, of het zit niet in je. Buiten dat is een goede instructeur lastig te vinden tegenwoordig..

noekie70

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 15:24

ik denk dat iedereen wel goed kan leren dressuur rijden.
maar niet iedereen heeft er veel aanleg voor.

Chantal_00

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 18:30

noekie70 schreef:
ik denk dat iedereen wel goed kan leren dressuur rijden.
maar niet iedereen heeft er veel aanleg voor.

Idd, het hangt denk ik van veel dingen af hoe snel je leert, maar tot een zeker niveau is het voor iedereen mogelijk goed te leren rijden..
Het zal alleen wat langer duren...

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 18:41

Ik denk dat het ook veel afhangt van je doorzettingsvermogen, hoe snel je dingen begrijpt, maar ook aan hoe goed je les krijgt, welke je paarden je rijdt, (als je in het begin een paard hebt dat niet bij je past , kan je eeuwig zo doorsukkelen, of de moed laten zakken dan als je direct een 'goed' paard voor je hebt)
maar natuurlijk om er te geraken, moet je ook voldoende geld en tijd hebben. Je zou in principe nog zo goed mogen kunnen rijden, of het tot de OS kunnen schoppen mits je alle kansen krijgt, als je die niet krijgt, of niet genoeg geld hebt voor een paard, les, ... dan 'kom' je er ook niet .

Chantal_00

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 18:53

KWIBBELxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 15:12

je moet het leuk vinden en je moet ook inzet hebben, en als je het echt wilt en je hebt doorzettingsvermogen, en je komt snel bij de juiste mensen terecht lukt dat!

Fwest23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 00:00

Ja, iedereen kan uiteindelijk Z leren rijden.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 12:27

Iedere aap kan kunstjes leren maar niet iedere aap begrijpt hoe de kunstjes precies werken.

blackpromise

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 14:46

wanneer je maar lang genoeg blijft oefenen zul je er ooit wel komen met goede instructie.

Lucy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 14:59

Ik denk dat, in principe, iedereen goed moet kunnen leren rijden. Maar dit is wel afhankelijk aan een heleboel factoren.
Hoe zit je zelf in elkaar? Doorzettingsvermogen, hoe snel pak je iets op, hoeveel gevoel heb je ervoor en daarnaast geld natuurlijk ook een stukje talent. Alhoewel ik van mening ben dat talent zeker niet de grootste factor is. Daarnaast is het gevoel natuurlijk ook een stukje te creëren. Hoe vaker je rijd, onder de juiste begeleiding, en als je op veel verschillende paarden rijd krijg je er vaker het gevoel voor dan als je altijd op het zelfde paard rijdt zonder begeleiding.

Daarnaast ligt het ook aan de begeleiding. Krijg jij consequent de juiste begeleiding? En dan heb ik het niet over een manege lesje, maar wil je echt veder komen zul je toch vaker dan één keer in de week les moeten krijgen.

En, wat denk ik, nog een hele grote factor is: geld. Een goed, gezond paard is te koop, maar duur. Goede begeleiding is duur. Daarnaast ligt het er ook aan op wat voor stal je paard staat. Een duurdere stal heeft vaak meer faciliteiten en daardoor vaak betere trainingsmogelijkheden maar is daardoor wel duurder.

Tja, en ondanks dit alles zijn er toch mensen die Z rijden waarvan ik denk hoe ben je er ooit gekomen? Toch doorzettingsvermogen. Start elk weekend en allicht rij je een keer een winstpunt en dan word je vanzelf Z. Maar of je dan ook goed rijdt? ;)

xVioolx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 09:00

Lucy_ schreef:
Ik denk dat, in principe, iedereen goed moet kunnen leren rijden. Maar dit is wel afhankelijk aan een heleboel factoren.
Hoe zit je zelf in elkaar? Doorzettingsvermogen, hoe snel pak je iets op, hoeveel gevoel heb je ervoor en daarnaast geld natuurlijk ook een stukje talent. Alhoewel ik van mening ben dat talent zeker niet de grootste factor is. Daarnaast is het gevoel natuurlijk ook een stukje te creëren. Hoe vaker je rijd, onder de juiste begeleiding, en als je op veel verschillende paarden rijd krijg je er vaker het gevoel voor dan als je altijd op het zelfde paard rijdt zonder begeleiding.

Daarnaast ligt het ook aan de begeleiding. Krijg jij consequent de juiste begeleiding? En dan heb ik het niet over een manege lesje, maar wil je echt veder komen zul je toch vaker dan één keer in de week les moeten krijgen.

En, wat denk ik, nog een hele grote factor is: geld. Een goed, gezond paard is te koop, maar duur. Goede begeleiding is duur. Daarnaast ligt het er ook aan op wat voor stal je paard staat. Een duurdere stal heeft vaak meer faciliteiten en daardoor vaak betere trainingsmogelijkheden maar is daardoor wel duurder.

Tja, en ondanks dit alles zijn er toch mensen die Z rijden waarvan ik denk hoe ben je er ooit gekomen? Toch doorzettingsvermogen. Start elk weekend en allicht rij je een keer een winstpunt en dan word je vanzelf Z. Maar of je dan ook goed rijdt? ;)

nou je moet wel goed kunnen rijden als je in de Z rijd.. anders kan je daar nooit komen

lovefifi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 09:21

Ik denk als je het echt wil lukt het wel neem jezelf een keer op en kijk het terug leer je heel veel van en zoek een paard/pony die niet alles nog moet leren dan is het extra moeilijk veel succes

Arent

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 01:01

pluvinel zegt dat het weliswaar niet onmogelijk is om zonder een volleerd paard te leren rijden, maar dat het haast niet de moeite is...

Met juiste instructie kan het denk ik wel, maar alleen al een paar keer op ee goed paard zitten scheelt een enorme berg.

het lastige is dat er zo ontzettend weinig echt goeie instructie is. (wie kan ook 100 manegeklanten op een dag ECHT lesgeven... de paardenbranche heeft niet altijd de mogelijkheid)